Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Argumentation og retorik
I dette forløb introduceres eleverne til argumentation og retorik. Eleverne arbejder med et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder argumenterende tekster og taler. Forløbet er blandet teoretisk og praktisk, og det har et blandet sprogligt og litterært fokus.
Faglige mål:
- At udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt,
skriftligt såvel som multimodalt
- At anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde
faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- At anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre,
diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed
Kernebegreber:
- Retorisk analyse
- Kommunikationsanalyse
- Appelformer (logos, etos og patos)
- Retoriske stilfigurer
- Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg, hjemmel,
styrkemarkør, gendrivelse og rygdækning)
- Denotation og konnotation
- Værdiladede ord
- Ordvalgsargumenter
- Høj og lav stil
- Læserbrevet som genre
- De tre talegenrer (informativ, politisk, lejlighed)
- Ciceros pentagram (emne, afsender modtager, situation og sprog)
- Talens faser
Kernestof:
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2019
- Mette Frederiksens tale efter Ruslands invasion af Ukraine
- Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag
- Dronning Margrethe II's nytårstale 2022
- Tessas nytårstale 2020
- Volodymyr Zelenskyjs tale ved arrangementet 'Et lys i mørket' 2022
Supplerende stof:
- Håndbog til dansk, side 104-105, 109, 147-148, 150-151, 154-155,
157-159, 166-167 (13 sider)
- ”Faglige forbindelser i dansk”, side 195-200 (6 sider)
- ”Begreb og dansk”, s. 131-134
- Lærerproduceret materiale om retoriske stilfigurer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Samlet tale
|
23-11-2022
|
Skriv et læserbrev
|
16-12-2022
|
Skriv en tale
|
17-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Autofiktion og VÆRK #1
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb arbejder eleverne med autofiktion. Formålet med forløbet er at introducere eleverne til autofiktions genretræk samt arbejdet med fortælleren i en tekst.
Faglige mål:
- At kunne skelne mellem selvbiografi og autofiktion
- At kende til begreberne hermeneutik, minimalisme og socialkonstruktivisme
- At kunne arbejde med relationsmodeller
- At kende og anvende centrale begreber i romananalysen
Kernebegreber:
Autofiktion
Selvbiografi
Socialkonstruktivisme
Hermeneutik
Relationsmodeller
Fortæller/forfatter
Skrivestil
Komposition
Isbjergsteknikken
Kernestof:
- Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017)
Supplerende stof:
- Søren Vrist Christensen: "Minimalisme og Helle Helle - dansk litteratur" (minifilm)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO: Dansk Vestindien (inkl. værk)
Et forløb i samarbejde med historie.
Særligt fokus i forløbet er Kolonierne i Dansk Vestindien
Forløbets 3 temaer:
1. oplysningstiden
Danmark som kolonimagt
Synet på det fremmede
2. Danmark og det fremmede
3. opgøret med fortiden
undskyld
I forløbet arbejdes der med:
- Oplysningstiden med fokus på og værk af Ludvig Holberg
- Analyse af tekstmateriale fra forskellige perioder om kolonitiden i DK
- Analyse af taler, billedmateriale og film
- Metoder: Postkolonial metode, litteraturhistorisk metode, retorik- og argumentationsanalyse.
Desuden er der fokus på skriftlighed i arbejdet med akademisk skrivning, herunder referenceteknik, opstilling af litteraturliste samt udarbejdelsen af sammenhængende brødtekst ( bl.a. ved kendskabet til 'forbinderord').
Materiale:
Tekstsamling der udgør et Holberg-værk:
- "Epistel nr. 38" - om araberne og det fremmede
- Uddrag af Niels Kliim: "Kapitel 12 - ankomst til Quama"
- af "Introduktion til naturens og folkerettens kundskab" (fra tekstantologien anført nedenfor).
Film:
Arcel, N.: "En kongelig affære" (2012)
Tekstantologi:
Finderup, A.M. m.fl: Danske kolonihistorier - fra sukkerrør til skippermix, dansklærerforeningens forlag, 2019, heri:
- Holberg: "Om naturens og folkerettens kundskab" (s.11)
- Efterlysninger og salgsannoncer i dansk-vestindiske aviser (s.12-13)
- Torkild Hansen: uddrag af Slavernes Øer (1970) (s.14-22)
- Anne Neye: uddrag af Emma Gad for hvide - en terapeutisk guidebog (2017) (s.33-38)
Baggrund:
Finderup, A.M. m.fl: Danske kolonihistorier - fra sukkerrør til skippermix, Dansklærerforeningens forlag, 2019, s. 32-36
Øvrige tekster:
Neye, A: uddrag af "Fra kolonimagt til kolonihavemagt", DRTV, 2015 (scener fra afsnit 4 og 7)
Rasmussen, L.R.: Tale ved Transfer Day, St. Croix, 31. marts 2017
Scherrebeck, E.E: "Har du også glemt, hvorfor det hedder kolonialvarer?", Information 03.01.2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Miniforløb om skriftlighed
Vi går i dybden med den analyserende artikel som genre. Novellen "Flod" af Simon Fruelund skal analyseres med brug af de allerede kendte fagbegreber, og derudover snuser vi til ideen om tomme pladser i teksten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentar (Værk)
Forløbet er centreret om dokumentaren som genre. Vi beskæftiger os med dokumentarens klassiske kendetegn, forskellige genrer (observerende, dybdeborende, dramatiseret, poetisk og deltagende - herunder den performative dokumentar) og dens forskellige fortælleformer. Vi arbejder med at kunne identificere og forklare de forskellige typer af filmiske virkemidler - samt at kunne vurdere om der er tale om fakta- eller fiktionskoder. Herudfra diskuterer vi hvordan og hvornår en dokumentar er troværdig og kigger i den forbindelse, bl.a. vha. begrebet "fiktionalisering", på eksempler hvor dokumentarer bevæger sig på grænsen mellem fakta og fiktion.
Tekster:
Tobias Rahim: "National romantik 2021", https://www.youtube.com/watch?v=IJJTY2UEIK0 [VÆRK]
Baggrund:
"Autofiktion og performativ biografisme", https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2706
Uddrag af "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 228-231, 234-235 og 325-337
"Hvad er fiktionalitet?" i "Fiktionalitet i litteratur, sprog og medier", Simona Zetterberg Gjerlevsen m.fl., Dansklærerforeningens Forlag, 2022, s. 14-16
Perspektiv:
Kiertzner/Hansen Bager: "Stor som en sol", 2018 (uddrag af dokumentar, som vi så i lyrikforløbet og sammenlignede med)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Diskurs - kan man sige hvad man vil?
Forløbet sætter gennem teori om diskurs og sproglig magt fokus på krænkende sprogbrug. Vi kigger på forskellige diskurser om handicap og anderledeshed på tværs af teksttyper og - genrer. Basis for analysen er diskursanalysens klassiske begreber, bl.a.: nodalpunkt, ækvivalenskæde (og differenskæde) , flydende betegnere, antagonismepar.
Som afslutning på forløbet introduceres eleverne for den debatterende artikel og dens genrekrav. Også her er emnet nedsættende ord.
Materiale.
Caspar Eric: "Nike" - uddrag
Facebook-video, hvor Eric omtaler handicap: https://www.facebook.com/forlagetgyldendal/videos/nye-balancer-er-ude-nu-/1698273840609509/?locale=hi_IN
August Wimmer: 'Sindssygdommenes Arvegang og Raceforbedrende Bestræbelser', 1929:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/august-wimmer-sindssygdommenes-arvegang-og-raceforbedrende-bestraebelser-1929?fbclid=IwAR1ijHsarh5_rTTxs_-6h9P-TrRWTvR6T_xz8VC572NUCVlzaewefvB0o
Simone E. Meyer Larsen: "Jeg er ligesom alle andre" (facebookopslag inkl. kommentarer):
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10160951034079573&set=a.10150723162989573
"Simones opslag gik viralt: 'Kære pige, der tog et billede af mig ved busstoppestedet'", Alt for damerne, 6. august 2021:
https://www.alt.dk/artikler/simone-meyer-larsen-klumme-facebookopslag-dvaergvaekst
Teori:
Græsborg og Jørgensen: Diskursanalyse i dansk, Dansklærerforeningen og Systime, 2014, s. 8-16, 22-26, 39-40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lyrik - inkl. værklæsning
Intro til lyrikanalyse og værkanalyse af Minds of '99's album "Infinity Action". Vi kigger på teksternes tematikker og analyserer især billedsprog og andre sproglige virkemidler. Vi kigger på teksternes intertekstuelle referencer og læser i den forbindelse digte af Tom Kristensen og Michael Strunge.
Forløbet går i dybden med lyrikanalyse, herunder analyse af form og virkemidler (billedsprog, gentagelsesfigurer, rim, rytme m.m.) og berører også den inspirationslinje som Minds of 99's tekster lægger sig i forlængelse af gennem en indledende introduktion til ekspressionismens kendetegn (og kaosæstetik) i både ord og billeder og en tur forbi Strunge og 80'erlyrikken, som eksplicit optræder som intertekstuelt element på albummet.
Vi trækker også tråde tilbage til dokumentarforløbet (og specifikt Rahims "National Romantik") idet vi analyserer udvalgte scener af portrætdokumentaren Stor som en sol fra 2018 om Niels Brandt og Minds of '99. Fokus er her at kigge på forskelle og ligheder i fremstillinger af forskellige kunstnere og deres personaer.
Tekster:
Minds of '99': "Infinity Action" (2022) [værk]
Tom Kristensen: "Landet Atlantis", fra Fribytterdrømme, 1920
Michael Strunge: "Natmaskinen" - uddrag (1978) og "Krystalkuglen" fra Ud i natten (1982), teksten optræder også på Minds' album.
Edvard Munch, E.: "Skriget" (1893)
Willumsen, J.F.: "Efter stormen" (maleri, 1905) og "Naturskræk. Efter stormen nr.2" (maleri, 1916)
Kiertzner, K:, Bager, J.H.: "Stor som en sol", Reel Pictures, 2018 (dokumentar)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Fra romantik til moderne gennembrud
Forløbets fokuspunkt er den den store udvikling der sker i 1800-tallets Danmark og dækker der med tekster fra både romantik og moderne gennembrud. Forløbets formål er kende til de særlige træk i både romantikkens litteratur og kunne redegøre for de drastiske ændringer som det moderne gennembrud medførte for forfatteres fokus og dermed deres tekster.
Vi læser Grundtvigs "Er lyset for de lærde blot" som en brobygning mellem oplysning og romantik. Vi fokuserer på universalromantik og nationalromanik, og kigger også lidt på de særlige kendetegn ved romantismen inden realismen gør sit indtog i litteraturen under det moderne gennembrud.
Her kigger vi på hvordan udvalgte tekster lever op til Georg Brandes fordring om at en levende litteratur skal sætte problemer under debat. Vi snakker om (kritisk) realisme, naturalisme og impressionisme og kigger på hvordan disse strømninger kommer til udtryk i litterære teksters form og indhold.
Tekster:
Andersen, H.C.: "I Danmark er jeg født" (nationalromantik)
Andersen, H.C.: "Skyggen" (romantisme)
Grundtvig, N.F.S.: "Er lyset for de lærde blot" (forbindelsen til oplysningstanken)
Oehlenschläger, A.: "Morgenvandring" (universalromantik)
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (det dualistiske verdenssyn)
St. St. Blicher: "Præludium"
Pontoppidan, H.: "Nådsensbrød"
Ibsen. H.: "Et dukkehjem" (uddrag)
Bang. H.: "Den sidste balkjole"
Perspektivstof til impressionisme:
Bang, H.: "En historie fra skumringen" (eleverne lavede skriftlig analyse af teksten)
To førstesider: Holger Drachmanns "Forskrevet" (1890)og Herman Bangs "Stuk" (1887) (perspektivtekster)
Malerier:
P.S. Krøyer: Sommerdag ved Skagens Sønderstrand (maleri, 1884)
Marie Krøyer: "Vasketøj mellem gavle" (maleri, 1894)
Baggrund:
Michelsen og Langdahl: Litteraturens perioder, Gyldendal, 2007, s. 42-54, 58-66
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Yahya Hassan, erindring og barndom (værk)
Forløbet centrerer sig i en værklæsning af Yahya Hassans første digtsamling. Her trækker vi på vores viden om både autofiktion og lyrikanalyse og læser teksterne med særligt fokus på Hassans fremstilling af barndom, ungdom og identitetsdannelse. Som perspektiv inddrages tekster med lignende tematik, hvor vi reflekterer over hvordan forskellige fremstillinger af barndom og erindring påvirker tonen i teksten og læseoplevelsen forskelligt.
Yahya Hassan: Yahya Hassan (2013) - VÆRK
Baggrund:
Christensen og Jensen: "Selvbiografi og dobbeltkontrakt", i Livsværk, Dansklærerforeningens forlag, 2008, s. 17-22
Dokumentar om Hassan:
https://www.dr.dk/drtv/program/yahya-_-den-foedte-digter_243469
Perspektiv:
Tove Ditlevsen: "Barndommens Gade" (1932)
Erling Jepsen: "Kunsten at græde i kor", Borgens forlag, 2002 (uddrag)
Astrid Lindgren: "Idas Sommarvisa" (1973) [SVENSK]
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Havet - mellem natur og kultur
Forløbet undersøger havet som centralt element i menneskers liv og bevidsthed, om det er som scene for overnaturlige hændelser eller som symbol på en truende klimakatastrofe.
Tekster:
Carsten Jensen: "Tale ved begravelsen af Vejle Fjord"
Folkevise: "Agnete og havmanden"
Karen Blixen: "De blaa øjne"
R. Kipling: "Mandalay" (oversat af Kai Friis Møller, gennemgået overfladisk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Nyhedsmedier og nyhedsformidling
Forløbet fokuserer på nyhedsformidling gennem en generel indføring i de grundlæggende nyhedsgenrer (informations- og opinionsgenrer), nyhedstrekanten, de klassiske nyhedskriterier og introduktion til begrebet konstruktive nyheder med fokus på vinkling.
Vi dykker ned i reportagegenrens kendetegn og læser både ældre og nyere reportager.
Vi kigger også på begrebet "fiktionalitet" som et særligt virkemiddel i bl.a. nyhedsformidling, der kan være med til at kaste lyst over nogle af de mekanismer der er på spil når man fx taler om fake news.
Bang, Herman: "Branden"
Pedersen, Margit: "Glemt gryde på gasblus mulig årsag til brand i bageri", sn.dk, 9. august 2024, https://www.sn.dk/art6105290/holbaek-kommune/112/brand-i-marias-bageri-lukker-superbrugs/
"Falsk video om drab på 14-årig pige i Landskrona spredes hastigt", politiken.dk, 10. august, 2024, https://politiken.dk/internationalt/art10027617/Falsk-video-om-drab-p%C3%A5-14-%C3%A5rig-pige-i-Landskrona-spredes-hastigt
Baggrund:
Pdf om avisens genrer fra avisnet.dk (gammel side, der ikke længere kan tilgås)
Lærerproduceret materiale om fake news
Borker og Brøndgaard: "Avisreportagen" i Den bearbejdede virkelighed, Forlaget Amanda, s. 76-78
Zetterberg Gjerlevsen, S. m.fl."Hvad er fiktionalitet?" i "Fiktionalitet i litteratur, sprog og medier", , Dansklærerforeningens Forlag, 2022, s. 14-16
"Vinkling", https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c682
Perspektiv
DR Supertanker (podcast): "Den lodrette sandhed om løgn, usandhed og fiktion", DR lyd (P1), 11. november 2024
https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2024/supertanker-den-lodrette-sandhed-om-loegn-usandhed-og-fiktion-11032411461
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Spejl! Refleksion og den reflekterende artikel
Forløbet centrerer sig om den reflekterende genre og er primært en introduktion til den reflekterende artikel. I forløbet har klassen skrevet en reflekterende artikel om fake news, der bygger oven på det faglige indhold i vores forløb om nyhedsformidling.
Undervisningsmateriale er hentet på:
https://skriftligeksamenidansk.systime.dk/?id=156
Herudover kigger vi på den reflekterende stil i på de første sider af Karl Ove Knausgårds "Min Kamp (bind 1) som inspiration. Dette uddrag indgår også i forløbet om eksistens.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksistens: At være menneske (værk)
Forløbet fokuserer på modernisme (og forholdet til realisme) med udgangspunkt i litteraturens behandling af eksistentielle temaer. Vi læser et bredt udsnit af tekster fra især det 20. århundrede og åbner også perspektivet til svenske og norske tekster. Den røde tråd mellem teksterne er en aktiv forholden sig til eksistensens vilkår på tværs af af realistiske og modernistiske strømninger. Vi går særligt i dybden med ekspressionisme og eksistentialisme, herunder det absurde teater.
Albert Camus: af "Sisyfosmyten"
Martin A. Hansen: "Agerhønen"
Johannes V. Jensen: "På Memphis station"
Line Knutzon: Splinten i hjertet (drama, VÆRK)
Tom Kristensen: "Nat i Berlin"
Martin Andersen Nexø: "Konge for en dag"
Peter Seeberg: "Hullet"
Norsk:
Karl Ove Knausgård: De første sider af Min Kamp, bind 1
Svensk:
Karin Boye: "Ja visst gör det onnt", fra "För trädets skull", 1935
Astrid Lindgren: "Idas sommarvisa"
Edith Södergran: "Livet", fra Dikter, 1916
Baggrund:
"5 skarpe om Kierkegaard og valget", film (https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen )
Auring, S. og Svendsen, E.: "Realisme og modernisme", Systime, 2010, s. 23-25 og 30-32
Holm, J.: "Om at leve eksistentielt og være et menneske", i Meningen med det hele - om at være, elske og dø, Kristeligt Dagblads forlag, 2018, s. 21-37
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Akademisk skrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition
Repetition af de litterære hovedgenrer og de øvrige genrer vi er stødt på i undervisningen.
Epik (roman, novelle), lyrik og drama.
Vi kigger også på delelementer af de skriftlige genrer i dansk (særligt indledning og perspektivering) op mod terminsprøven.
Vi genbesøger nogle af de allerede læste noveller med særligt fokus på genretræk og læser også noget nyt.
Nyt materiale:
Klaus Rifbjerg: "Den største sorg", fra samlingen Den største sorg, 1977
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239159001",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239159001",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239159001"
}