Titel
5
|
Kropsforhandlinger (tematisk forløb)
FORLØBSBESKRIVELSE:
Mange er hurtige til at dømme deres egen krop som forkert, for tyk, for grim, samtidig med at vi kollektivt stempler bestemte kroppe som abnorme og uønskede. Men hvorfor? Hvilken betydning har stigmatisering af bestemte kroppe for vores syn på egen krop? Og hvilken effekt har det på de mennesker, som lever i de stigmatiserede kroppe? Med dette i baghovedet vil dette forløb kredse omkring forhandlinger af kroppe, der kan betragtes som ’afvigende fra normen’. Men hvad er normen, og hvordan kan den forhandles?
TEKSTER:
• DR: ”Danmarks lækreste spasser”, (episode 1: 28 min – 14 sider),
2019.
• Eric, Caspar: Nike (uddrag s. 22-26), 2015 (4 sider)
• Kahlo, Frida: Den knækkede søjle, 1944 (1 side).
• Die Antwoord: ”I Fink U Freeky”, Tension, 2012 (4 min – 2 sider).
• Sundhedsstyrelsen: "Formålet med fosterdiagnostik", (Uddrag: 5-8 +
kap 2, s.9), 2017.
• Anne Zohra Berrached: "24 Wochen", 2016
TEORI:
• Lassen, Helle Juhl: ”Crip-teori”, Fuck normen – et tema i ny litteratur,
2016 (2 sider)
• Nedergaard, Mia: ”Stigmatisering og udskamning”, Krop, skam og
stolthed, s. 15-16, 2018 (1 sider)
• Nedergaard, Mia: ”Hellere død end handicappet”, Krop, skam og
stolthed, s. 38-40, 2018 (2 sider)
• Nedergaard, Mia: ”Freakshowet i medierne”, Krop, skam og stolthed, s.
34-36, 2018 (1 side).
• Larsen, Ole Schultz: ”Billeder”, Håndbog til dansk, 4. udgave, s. 249-
262, 2015-2017 (14 sider)
• Larsen, Ole Schultz: ”Billedanalyse”, Håndbog til dansk, 4. udgave, s.
310-311, 2015-2017 (1,5 sider).
• Hansen, Erik: ”Musikvideo-analyse”, Musik i dansk – lyrik, rap og
musikvideo, s. 97-102, 2007 (5 sider).
• Filmcentralen.dk: ”Filmiske virkemidler”:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler (5
sider).
• Langdahl, Berit Riis m.fl.: ”Virkelighedens fortællinger i billede og lyd –
dokumentar”, Krydsfelt, s. 297-301, 2011 (5 sider).
• Larsen, Ole Schultz: ”Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm”,
Håndbog til dansk, s. 231-235, 2015-17 (5 sider).
• Larsen, Ole Schultz: ”Medieanalyse af dokumentarfilm”, Håndbog til
dansk, s. 314-315, 2015-17 (2 sider).
FAGLIGE MÅL:
• at demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i
såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.
• at analysere og fortolke fiktive tekster.
• at analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
• at perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden
om kulturelle, æstetiske, idehistoriske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede
sammenhænge.
• at demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og
medier, herunder samspil med internationale strømninger.
• demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt
indsigt i tilhørende etiske og moralske problemstillinger.
• at demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
KERNESTOF:
• dansk sprog, sproglig variation og faglige udtryksformer, herunder
naturvidenskabeligt og teknologisk fagsprog.
• mangfoldige litterære genrer.
• billeder, film og øvrige multimodale tekster.
• sagtekster, herunder populærvidenskabelig formidling.
danske tekster fra de seneste 20 år
• tekster med relevans for teknologisk dannelse.
• litteratur-, sprog- og medieanalytiske begreber og metoder.
|