Holdet 2022 DA/æ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022 DA/æ (1æ DA, 2æ DA, 3æ DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Argumentation og retorik
Titel 2 Optakt til DHO
Titel 3 DHO Det moderne gennembrud
Titel 4 Akademisk skrivning og metoder
Titel 5 Eventyr og metode# Værk
Titel 6 Diskursanalyse
Titel 7 Litteratur på kanten af samfundet #Værk
Titel 8 Kort om oplysningstiden og Holberg
Titel 9 Romantikken + værk
Titel 10 akademisk skrivning optakt til srp
Titel 11 Nyhedsformidling og fortællende journalistik
Titel 12 Dokumentaren + værk
Titel 13 Realisme og Modernisme + 2 værklæsning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Argumentation og retorik

Formålet er at gøre eleverne i stand til at analysere sproglig kommunikation og de retoriske virkemidler og argumenter, som anvendes i kommunikationen.

Eleverne har i forløbet arbejdet med forskellige talegenrer: lejlighedstalen, den politiske tale og den juridiske tale.Derudover har eleverne arbejdet med:

- Det retoriske pentagram
- De tre appelformer
- Toulmins udvidede argumentationsmodel
- Forskellige argumenttyper: Årsagsargument, tegnargument, generaliseringsargument, sammenligningsargument, autoritetsargument, motivationsargument, det moderne/nye
Fejltyper: Ad hominem, afledningsargument, glidebaneargument, ordvalgsargumenter, stråmandsargument og cirkelslutning
- sproglige virkemidler


Tekster i forløbet:

Game of thrones: https://www.youtube.com/watch?v=e4Uq8O5ZhUA
Margrethe Vestagers Grundlovstale 2012: https://www.youtube.com/watch?v=vcMY3Ln8Qpo
Bues tale til Anne: https://www.youtube.com/watch?v=UoWgM7KO34A
Prædiken, Bethlehemskirken Nørrebro. September 2
011: https://www.youtube.com/watch?v=TizZr8iOQ5M

Tessas nytårstale i Deadline 2020
H.K..H Marys tale til H.K.H Frederiks 50-års fødselsdag
Sofie Lindes tale til Zulu Comedy galla
Glenn Bechs nytårstale i Deadline 2022
Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen af Nordisks råds litteraturpris.
Jonas Eikas takketale ved modtagelsen af Nordisks råds litteraturpris 2019
Thomas Korsgaards takketale ved modtagelsen af Otto B. Lindhardt prisen.
Sara Omars nytårstale i Deadline 2018


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Optakt til DHO

Kort forløb om perioderne der fører op til Det moderne gennembrud.

Oplysningstiden: https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
Romantikken: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM

elevillustrationer over perioden med udgangspunkt i Rather Homemade + lærerintroduktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHO Det moderne gennembrud

I samarbejde med historie vil eleverne i dette forløb blive introduceret til forskellige GENNEMBRUD i Danmark i perioden ca. 1870-1920. Forløbet er en optakt til elevernes DHO.

Læste teskter

Uddrag af Georg Brandes´ ”Indledningsforelæsning” til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur”, https://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=959#c2500
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (1887)
Henrik Pontoppidan:”Ane-Mette” (1887)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
Amalie Skram: uddrag af ”Constance Ring” (1885)
Cecilie Bønnelycke: Sædelighedsfejden 1883-87. Århus Universitet 2008, https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/saedelighedsfejden/ (16/3)
Elisabeth Grundtvig: Uddrag af Nutidens sædelige Lighedskrav, 1887. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/elisabeth-grundtvig-nutidens-saedelige-lighedskrav-1887/

DR2: ”1800-tallet på vrangen”, afsnit 6. Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 2007
J.Th. Lundbye: 'Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde', 1847
H.A. Brendekilde: `Udslidt´, 1889
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eventyr og metode# Værk

Forløbet tematiserer med udgangspunkt i forskellige tekster overgangen fra barn til voksen. Og samlingen af tekster udgør et værk

I forløbet læses tekster fra den mundtlige fortælletradition, folkeeventyr og fra den skriftlige tradition, kunsteventyr samt moderne eventyr.
Eleverne skal kunne genkende eventyrtræk og vide, hvad der kendetegner eventyrgenren samt kunne anvende forskellige analysemetoder.

Læste tekster
Folkeeventyr: Brdr. Grimm: ”Rødhætte”, ”Kong Lindorm”, Prins Hvidbjørn
Folkeviser: ”Harpens kraft”, ”Ebbe Skammelsøn"
Kunsteventyr: H.C. Andersen: ”Hyrdinden og skorstensfejeren”
Podcast Ind i sjælen - ud i verden om Hyrdinden og skorstensfejeren
Moderne eventyr: Karen Blixen: ”Ringen”

I analysen af teksterne anvendes forskellige metoder:
- Den psykoanalytiske metode med inddragelse af Freuds personlighedsmode. Eleverne får udover personlighedsmodellen også kendskab til følgende begreber: fortrængning, moder/faderbindinger, drifter og symboler.
- Den socialhistoriske og den feministiske metode, hvor protest og undertrykkelse kommer til udtryk i teksterne.
- Den strukturalistiske metode, som den kommer til udtryk i forskellige modeller: Kontraktmodellen, aktantmodellen, hjemme-ude-hjem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Diskursanalyse

Diskursanalyse.
Begreber til forløbet: Diskurs, hegemonisk og antagonististiske diskurser, ækvivalenskæde, nodalpunkt, hegemoni, antagonisme, flydende betegner, antagonismepar (oppe/ned, inde/ude)


Læste tekster:
Anne Græsborg og Mette Jørgensen: "Diskursanalyse i dansk" E-bog. p. 135-140
Ditte Campion: "Blik for køn" s. 24-34
"Drama i Zoo. Hunløver slagtede mage"
Hanløve dræber hun for øjnene af zoo-gæster
"Danmark har ikke kun brug for 12-tals piger". Politiken (29.8.15)
"12-tals piger knækker på universitetet". Politiken (20.5.15)

Butler-light: https://www.youtube.com/watch?v=SoFs0ws82SM
Dokumentaren og reklamen "Run like a girl": https://vimeo.com/329579773
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Litteratur på kanten af samfundet #Værk

Forløbet er et litterært forløb, der undersøger Litteratur af forfattere, der befinder sig på kanten af samfundet.
Udover litteræranalyse skal eleverne også arbejde med autofiktion og litterære kontrakter

Læste tekster:
Morten Pape: "Prolog" uddrag af "Planen" (2015)
Stine Askov: uddrag af "Nøjsomheden" (2022)
Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt" ("2019)+ "Hvis der skulle komme et menneske forbi". (2017)
Glenn Bech: Uddrag af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" i: "Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark. Danklærerforeningen 2023. s. 61-64.
Haidar Ansari:"kulturchok", "den classenske legatskole", "klassekammeratr", "rollemodel", "nabo", "krig" og "sommerferie" i "Institutionaliseret"(2022)
Amira Elmi:uddrag af  ”Barbar. Tavshedens objekt”
Poul Beherendt og Mads Bunch: Selvfortalt om autofiktioner på tværs.Dansklærer foreningen (2015). s. 11-22.
"Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark. Danklærerforeningen 2023. s. 6-10

Interview med Haidar Ansari
Podcast: ”Vi anerkender ikke længere jeres autoritet” samtale med Haidar Ansari.
Thomas Korsgaard
Podcast:DR-lyd, Babak Vasili
Generationen: Prolog
https://www.dr.dk/lyd/p3/generationen/generationen-1/generationen-prolog-ikk-fuck-med-mig-draeber-dig-13332195801

Forberedelse til forfatteroplæg: Amina Elmi: "Barbar. Tavshedens objekt" (2023). Eleverne har læst værket og udvalgt digte, som talte særligt til dem. Digtene er ikke bearbejdet fælles.
https://www.zetland.dk/historie/s8D3kGpD-aoV3ME1j-50b8f

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantikken + værk

VI arbejder med den litterære periode Romantikken med særligt fokus på universalromantik, nyplatonisme og romantisme. Introduktion via siderne om Romantikken i Litteraturens veje og lærerstyret ppt.

Læste tekster:
Universalromantik:
"Simon Peder" af Adam Oehlenschläger

Nyplatonisme:
"Indvielsen" og "Platonisme" af Schack Staffeldt
"Hulelignelsen" af Platon

Nationalromantik:
"Modersmaalet" af N.F.S. Grundtvig
"Fædrelandssangen" af A. Oehlenschläger

Romantisme og poetisk realisme
"Angst" og "På Sneen" af Emil Aarestrup
"Sildig opvaagnen" af St. St. Blicher (Værklæsning)

Biedermeier i billedkunsten
Forskellig Malerkunst fra perioderne
Rather homemade: om romantikken
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 akademisk skrivning optakt til srp

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Nyhedsformidling og fortællende journalistik

Forløbet har til hensigt at give eleverne kendskab til klassiske nyhedsformidling, herunder nyhedskriterier, vinkling og kilder, den omvendte nyhedstrekant, faktakoder og fiktionskoder.
I fortællende journalistik har eleverne arbejdet med reportagen, hvordan genren låner fra fiktionen


Læste tekster:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk": s. 198-199, 203-204
Om fortællende journalistisk. Ole Frandsen. Kommunikationsforum .dk
"Den dag Daniel døde" Politiken 20. december 2014
"Branden" af Herman Bang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Dokumentaren + værk

Dokumentaren Værk #2

Dokumentarfilmsanalyse

Fokus på :
Dokumentargenren
Fortælleformer
Autenticitetsmarkører
Fiktionskoder
Filmiske virkemidler
Dramaturgi
Personkarakteristik


Vi ser uddrag fra forskellige dokumentartyper

analyse af anslaget fra "Armadillo"

Medieværk:
"Kandis for livet" (2021) (værk)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Realisme og Modernisme + 2 værklæsning

Litteraturhistorisk forløb med fokus på Modernisme, realisme og eksistentialisme.

Læste tekster:

Tidlig modernisme:
"På Memphis station" af Johannes V Jensen (1906)

Socialrealisme
"En lønningsdag" af Martin Andersen Nexø (1918)

Ekspressionisme:
"Fribytter" af Tom Kristensen (1920)
"Nat i Berlin" af Tom Kristensen (1921)
"Middag" af Tom Kristensen
"Bordelpige dræber ufødt" af Rudolf Broby-Johansen
"Odalisk skønhed" af Rudolf Broby-Johansen

Eksistentialisme
"Hullet" af Peter Seeberg
"Den Fremmede" Albert Camus

Kristen eksistentialisme
"Agerhønen" af Martin A. Hansen (1947)
Om Kierkegaards stadielære

"Sommerfugledalen" af Inger Christensen

Konfrontationsmodernisme
"Konfrontation" af Klaus Rifbjerg
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer