Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 DA/æ (1æ DA, 2æ DA, 3æ DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Argumentation og retorik
Formålet er at gøre eleverne i stand til at analysere sproglig kommunikation og de retoriske virkemidler og argumenter, som anvendes i kommunikationen.
Eleverne har i forløbet arbejdet med forskellige talegenrer: lejlighedstalen, den politiske tale og den juridiske tale.Derudover har eleverne arbejdet med:
- Det retoriske pentagram
- De tre appelformer
- Toulmins udvidede argumentationsmodel
- Forskellige argumenttyper: Årsagsargument, tegnargument, generaliseringsargument, sammenligningsargument, autoritetsargument, motivationsargument, det moderne/nye
Fejltyper: Ad hominem, afledningsargument, glidebaneargument, ordvalgsargumenter, stråmandsargument og cirkelslutning
- sproglige virkemidler
Tekster i forløbet:
Game of thrones: https://www.youtube.com/watch?v=e4Uq8O5ZhUA
Margrethe Vestagers Grundlovstale 2012: https://www.youtube.com/watch?v=vcMY3Ln8Qpo
Bues tale til Anne: https://www.youtube.com/watch?v=UoWgM7KO34A
Prædiken, Bethlehemskirken Nørrebro. September 2
011: https://www.youtube.com/watch?v=TizZr8iOQ5M
Tessas nytårstale i Deadline 2020
H.K..H Marys tale til H.K.H Frederiks 50-års fødselsdag
Sofie Lindes tale til Zulu Comedy galla
Glenn Bechs nytårstale i Deadline 2022
Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen af Nordisks råds litteraturpris.
Jonas Eikas takketale ved modtagelsen af Nordisks råds litteraturpris 2019
Thomas Korsgaards takketale ved modtagelsen af Otto B. Lindhardt prisen.
Sara Omars nytårstale i Deadline 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 1æ. Jeg glæder mig til at møde jer. I dag skal vi lære hinanden at kende og tale lidt om danskfaget i 1g og om vores første forløb sammen.
-
Kære 1æ. Jeg glæder mig til at møde jer idag. Vi skal lære hinanden at kende og tale lidt om danskfaget i 1g og om vores første forløb sammen.
-
Genlæs evt. jeres noter til Det retoriske pentagram
-
Gennemgang af det kommunikation I har fundet
-
Opdater din browser | Facebook
-
Afsnit
-
Aflyst pga. Mat-eleverne er til Georg Mohr
-
Lav opgaverne a- i på side 12. Find Påstand, belæg, hjemmel. De steder hvor der mangler en af de tre dele skal I selv skrive den manglende del.
-
Grupperne gennemgår argumenttyper
-
Kig på sproglige virkemidler i kompendiet. Dem vi kiggede på i sidste time. Vi arbejder videre med at finde sproglige virkemidler i talen af Anders Fogh
-
Vi har skrivetime i begge timer, hvor I skal skrive en lille gruppeopgave.
-
Vi arbejder med jeres konfirmationstaler. De skal læses højt og så skal I finde sproglige virkemidler i hinandens taler
-
Kære 1æ. Velkommen tilbage efter ferien. Idag har vi skrivetime i begge timer, så medbring en computer:)
-
Steffie, Juliane, Liva, Nathalie
-
Arbejde med taler i grupper + forberede fremlæggelse
-
Glenn Bech: Julie M, Janet, Laura B. Silas, Roba
-
Danske Taler Thomas Korsgaards takketale ved modtagelsen af Otto B. Lindhardt-prisen 2021 - Danske Taler.pdf
-
Danske Taler Niviaq Korneliussens takketale ved modtagelsen Nordisk Råds litteraturpris 2021 - Danske Taler.pdf
-
Danske Taler Jonas Eikas takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris 2019 - Danske Taler.pdf
-
Danske Taler Sara Omars nytårstale i Deadline 2018 - Danske Taler.pdf
-
Danske Taler Glenn Bechs nytårstale 2023 - Danske Taler.pdf
-
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020.docx
-
Fremlæggelse af taler: Del den med jeres gruppemedlemmer.
-
Fremlæggelse af taler
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO Det moderne gennembrud
I samarbejde med historie vil eleverne i dette forløb blive introduceret til forskellige GENNEMBRUD i Danmark i perioden ca. 1870-1920. Forløbet er en optakt til elevernes DHO.
Læste teskter
Uddrag af Georg Brandes´ ”Indledningsforelæsning” til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur”, https://litteraturenshuse.systime.dk/index.php?id=959#c2500
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (1887)
Henrik Pontoppidan:”Ane-Mette” (1887)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
Amalie Skram: uddrag af ”Constance Ring” (1885)
Cecilie Bønnelycke: Sædelighedsfejden 1883-87. Århus Universitet 2008, https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/saedelighedsfejden/ (16/3)
Elisabeth Grundtvig: Uddrag af Nutidens sædelige Lighedskrav, 1887. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/elisabeth-grundtvig-nutidens-saedelige-lighedskrav-1887/
DR2: ”1800-tallet på vrangen”, afsnit 6. Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 2007
J.Th. Lundbye: 'Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde', 1847
H.A. Brendekilde: `Udslidt´, 1889
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1. Optakt til DHO
-
Medbring høretelefoner og en opladt computer
-
Lav jeres illustration færdig
-
Vi arbejder lidt videre med Karens Jul
-
Læs de to første sider om Det moderne gennembrud i det nye kompendium. Svar mens I læser på følgende:
-
Afsnit
-
Pontoppidan Ane-Mette
-
Genfind jeres noter fra grundforløbet om de tre fremstillingsformer: Scenisk, panoramisk, beskrivende fremstillingsform
-
Vi læser Ane-Mette færdig i samme grupper/rollelæsning
-
læs novellen: Naadsensbrød af Henrik Pontoppidan. Jeg har lavet noter i teksten i parentes:
-
Skrivetime: Du skal lave en analyserende artikel om en af novellerne vi har læst i DHO: Karens Jul, Naadsensbrød, Ane-Mette. Skriv under elevfeedback, hvilken tekst du vil arbejde med, så laver jeg arbejdsgrupper. I får lov at arbejde med noget af op
-
Kære 1æ. Jeg er desværre blevet syg. Derfor er der skriveværksted. Dvs elever, som har skriftligt fravær (gælde alle fag) skal komme og lave de opgaver, som de mangle at aflever. Elever uden skriftligt fravær skal ikke komme.
-
Hjælp til opbygning af analyserende artikel: Minlæring
-
Lektie: Læs om sædelighedsfejden i kompendiet til DHO kompendiets s. 126-128. I skal kunne forklare meget overordnet, hvad sædelighedsfejden er.
-
Forberedelse til timen. I skal nå så langt i kan. OG I skal som minimum have lavet et par afsnit i jeres analyse.
-
Lektien til idag er: Læs første del af uddraget meget grundigt (Det er s. 5-8, bogens oprindelige sideangivelse) Lav en oversigt over, hvad du mener der skal analyseres. Du skal ikke analysere det men du skal medbringe din liste til timen
-
I skal hjemme læse Uddrag af constance Ring.pdf
-
Vi ser et afsnit af 1800-tallet på vrangen
-
Medbring Et dukkehjem + kopierne fra sidst
-
Dagens program
-
Herman Bang
-
Et Dukkehjem
-
Vi begynder læsningen af dramaet
-
Et Dukkehjem. I timen idag skal I læse "Et dukkehjem".
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Akademisk skrivning og metoder
Forløb om skriftlighed ifm. Dansk-historieopgaven.
Som del af forløbet introduceres også metoderne i dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eventyr og metode# Værk
Forløbet tematiserer med udgangspunkt i forskellige tekster overgangen fra barn til voksen. Og samlingen af tekster udgør et værk
I forløbet læses tekster fra den mundtlige fortælletradition, folkeeventyr og fra den skriftlige tradition, kunsteventyr samt moderne eventyr.
Eleverne skal kunne genkende eventyrtræk og vide, hvad der kendetegner eventyrgenren samt kunne anvende forskellige analysemetoder.
Læste tekster
Folkeeventyr: Brdr. Grimm: ”Rødhætte”, ”Kong Lindorm”, Prins Hvidbjørn
Folkeviser: ”Harpens kraft”, ”Ebbe Skammelsøn"
Kunsteventyr: H.C. Andersen: ”Hyrdinden og skorstensfejeren”
Podcast Ind i sjælen - ud i verden om Hyrdinden og skorstensfejeren
Moderne eventyr: Karen Blixen: ”Ringen”
I analysen af teksterne anvendes forskellige metoder:
- Den psykoanalytiske metode med inddragelse af Freuds personlighedsmode. Eleverne får udover personlighedsmodellen også kendskab til følgende begreber: fortrængning, moder/faderbindinger, drifter og symboler.
- Den socialhistoriske og den feministiske metode, hvor protest og undertrykkelse kommer til udtryk i teksterne.
- Den strukturalistiske metode, som den kommer til udtryk i forskellige modeller: Kontraktmodellen, aktantmodellen, hjemme-ude-hjem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Diskursanalyse
Diskursanalyse.
Begreber til forløbet: Diskurs, hegemonisk og antagonististiske diskurser, ækvivalenskæde, nodalpunkt, hegemoni, antagonisme, flydende betegner, antagonismepar (oppe/ned, inde/ude)
Læste tekster:
Anne Græsborg og Mette Jørgensen: "Diskursanalyse i dansk" E-bog. p. 135-140
Ditte Campion: "Blik for køn" s. 24-34
"Drama i Zoo. Hunløver slagtede mage"
Hanløve dræber hun for øjnene af zoo-gæster
"Danmark har ikke kun brug for 12-tals piger". Politiken (29.8.15)
"12-tals piger knækker på universitetet". Politiken (20.5.15)
Butler-light: https://www.youtube.com/watch?v=SoFs0ws82SM
Dokumentaren og reklamen "Run like a girl": https://vimeo.com/329579773
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Litteratur på kanten af samfundet #Værk
Forløbet er et litterært forløb, der undersøger Litteratur af forfattere, der befinder sig på kanten af samfundet.
Udover litteræranalyse skal eleverne også arbejde med autofiktion og litterære kontrakter
Læste tekster:
Morten Pape: "Prolog" uddrag af "Planen" (2015)
Stine Askov: uddrag af "Nøjsomheden" (2022)
Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt" ("2019)+ "Hvis der skulle komme et menneske forbi". (2017)
Glenn Bech: Uddrag af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" i: "Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark. Danklærerforeningen 2023. s. 61-64.
Haidar Ansari:"kulturchok", "den classenske legatskole", "klassekammeratr", "rollemodel", "nabo", "krig" og "sommerferie" i "Institutionaliseret"(2022)
Amira Elmi:uddrag af ”Barbar. Tavshedens objekt”
Poul Beherendt og Mads Bunch: Selvfortalt om autofiktioner på tværs.Dansklærer foreningen (2015). s. 11-22.
"Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark. Danklærerforeningen 2023. s. 6-10
Interview med Haidar Ansari
Podcast: ”Vi anerkender ikke længere jeres autoritet” samtale med Haidar Ansari.
Thomas Korsgaard
Podcast:DR-lyd, Babak Vasili
Generationen: Prolog
https://www.dr.dk/lyd/p3/generationen/generationen-1/generationen-prolog-ikk-fuck-med-mig-draeber-dig-13332195801
Forberedelse til forfatteroplæg: Amina Elmi: "Barbar. Tavshedens objekt" (2023). Eleverne har læst værket og udvalgt digte, som talte særligt til dem. Digtene er ikke bearbejdet fælles.
https://www.zetland.dk/historie/s8D3kGpD-aoV3ME1j-50b8f
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kort om oplysningstiden og Holberg
Klassen har fået en kort introduktion til Holberg og oplysningstiden. Vi har arbejdet med det klassiske drama.
Læse tekster:
Ludvig Holberg: Uddrag: "Nils Klims forunderlige rejse". Om kvindernes plads blandt de underjordiske.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romantikken + værk
VI arbejder med den litterære periode Romantikken med særligt fokus på universalromantik, nyplatonisme og romantisme. Introduktion via siderne om Romantikken i Litteraturens veje og lærerstyret ppt.
Læste tekster:
Universalromantik:
"Simon Peder" af Adam Oehlenschläger
Nyplatonisme:
"Indvielsen" og "Platonisme" af Schack Staffeldt
"Hulelignelsen" af Platon
Nationalromantik:
"Modersmaalet" af N.F.S. Grundtvig
"Fædrelandssangen" af A. Oehlenschläger
Romantisme og poetisk realisme
"Angst" og "På Sneen" af Emil Aarestrup
"Sildig opvaagnen" af St. St. Blicher (Værklæsning)
Biedermeier i billedkunsten
Forskellig Malerkunst fra perioderne
Rather homemade: om romantikken
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Nyhedsformidling og fortællende journalistik
Forløbet har til hensigt at give eleverne kendskab til klassiske nyhedsformidling, herunder nyhedskriterier, vinkling og kilder, den omvendte nyhedstrekant, faktakoder og fiktionskoder.
I fortællende journalistik har eleverne arbejdet med reportagen, hvordan genren låner fra fiktionen
Læste tekster:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk": s. 198-199, 203-204
Om fortællende journalistisk. Ole Frandsen. Kommunikationsforum .dk
"Den dag Daniel døde" Politiken 20. december 2014
"Branden" af Herman Bang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Dokumentaren + værk
Dokumentaren Værk #2
Dokumentarfilmsanalyse
Fokus på :
Dokumentargenren
Fortælleformer
Autenticitetsmarkører
Fiktionskoder
Filmiske virkemidler
Dramaturgi
Personkarakteristik
Vi ser uddrag fra forskellige dokumentartyper
analyse af anslaget fra "Armadillo"
Medieværk:
"Kandis for livet" (2021) (værk)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Realisme og Modernisme + 2 værklæsning
Litteraturhistorisk forløb med fokus på Modernisme, realisme og eksistentialisme.
Læste tekster:
Tidlig modernisme:
"På Memphis station" af Johannes V Jensen (1906)
Socialrealisme
"En lønningsdag" af Martin Andersen Nexø (1918)
Ekspressionisme:
"Fribytter" af Tom Kristensen (1920)
"Nat i Berlin" af Tom Kristensen (1921)
"Middag" af Tom Kristensen
"Bordelpige dræber ufødt" af Rudolf Broby-Johansen
"Odalisk skønhed" af Rudolf Broby-Johansen
Eksistentialisme
"Hullet" af Peter Seeberg
"Den Fremmede" Albert Camus
Kristen eksistentialisme
"Agerhønen" af Martin A. Hansen (1947)
Om Kierkegaards stadielære
"Sommerfugledalen" af Inger Christensen
Konfrontationsmodernisme
"Konfrontation" af Klaus Rifbjerg
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239163964",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239163964",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239163964"
}