Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rom, spillet om magten
Fokus: Romerriget begyndte som en republik med demokratiske træk, men blev senere til et autoritært kejserdømme. Hvad er årsagen til denne forvandling
Når du har gennemført forløbet, så kan du:
1. Beskrive forskellen på republik og kejserdømme i Romerriget
2. Analyser hvorfor Romerriget blev til et autoritært kejserdømme
3. Analyser Augustus rolle i overgangen mellem republik og kejserdømme
4. Diskuter, om enevældige kejsersystemer er nødvendige for at opretholde et stort imperium
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Et lille skridt for verdenhistorien.docx
-
100-meter-redegørelse.docx
-
Øvelse 1, Republikkens styreform, s. 1-4, elev.docx
-
Romerriget, spillet om magten, kompendium.pdf
-
Øvelse 0, Rome, elev.docx
-
Film: Rome, del 1
-
Øvelse 4, Roms ekspansion, s. 6-11, elev.docx
-
Øvelse 3, patroner og klienter, kompendium s. 4-6, elev.docx Komp s 4-6 samt øvelse 3
-
Kilde: Titus Livius: Retfærdig krig
-
Film: Gladiator (2000), Uddrag
-
Øvelse 4a, Rom ekspansion - elev.docx
-
Komp s 11-13 samt øvelse 5, opg 1
-
Øvelse 5, Konsekvenser af den romerske ekspansion, elev.docx
-
Romspillet, RCs version nr. 2.pptx
-
Øvelse 6a, Orden i kaos, elev.docx
-
Film: Orden i Kaos
-
Komp s 16-18 samt øvelse 6
-
Øvelse 6, Augstus, s 16-18, elev.docx
-
Kilde: Augustus, Res gestae
-
Komp s 20-21 samt øvelse 7, men kun første spalte
-
Øvelse 7, Octavians vej til magten, elev.docx
-
Øvelse 8, Augustus' magtgrundlag, elev.docx
-
Historieteori.pptx
-
Historieteori, noteskabelon og opgaver.docx
-
Kildekritik i historie.docx
-
Øvelse 9, kejsertiden 1, elev.docx
-
Øvelse 10, kejsertiden 2, elev.docx
-
image.png
-
Øvelse 11, Rom i dag – Historiebrug, elev.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Døden, DHO
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DHO-elevvejledning 2023.pdf
-
Station 0, introduktion.docx
-
image.png
-
Døden, fra sagatid til senmodernitet, historie.pdf
-
Station 1, Døden 1980-I dag, elev.docx
-
senmoderniteten er tiden i vores umiddelbare fortid og samtid og det er svært at definere den klart, da der ikke er noget overblik og dermed har forskere mv svært ved at definere tiden præcist 1. der arbejdes inden for den tertiære sektor følgendeØge
-
Station 2, Døden 800-1050, elev.docx
-
Komp s 26-29
-
Komp s 35-38 samt opgaver til lektien i station 3
-
Station 3, Døden 1050-1536, elev.docx
-
Station 4, Døden 1720-1800, elev.docx
-
komp s 64-68
-
Film: En kongelig affære
-
Film, En kongelig affære, elev.docx
-
komp s 74-78 samt opgaver
-
Station 5, Døden 1800-1870, elev.docx
-
Kilder til station 6.pdf
-
Komp s 114-117 samt opgaver
-
Station 6, Døden 1945-1980, elev.docx
-
Kilde: Fra alderdomshjem til plejecenter - Caroline Amalielund gennem 100 år, uddrag
-
Kilde: Aalholmhjemmet - tilblivelse og de første 10 år (uddrag)
-
Station 7, Opsamling, elev.docx
-
Hvorfor ser kirkegårde ud som de gør, opgave.docx
-
Erindringssteds-analyse af soldatergrave på Østre Kirkegård, elev.docx
-
Station 8, Døden i senmoderniteten og dødens ritualer, elev.docx
-
Hvordan laver man en redegørelse i historie.pptx
-
Øvelse i at skrive en redegørelse.docx
-
Metodekompendium Historie.docx
-
Hvordan laver man en analyse i historie.pptx
-
Kildekritik i historie.docx
-
Analyse i historie.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vikingetid
Vikingetiden indtager en central plads i Danmarkshistorien. Men blandt arkæologer og historikere er der faktisk ikke enighed om, hvornår vikingetiden begynder, eller hvornår den slutter. Man kan endda spørge, om det overhovedet er berettiget at tale om en vikingetid som en bestemt tidsperiode. Der er nemlig en række forskellige syn på, hvad der egentlig kendetegner vikingetiden, og hvordan vi afgrænser vikingetiden tidsmæssigt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fra korstog til karikaturkrise
En junidag i 1099 stormede hundredvis af vesteuropæiske krigere ind gennem portene til den hellige by, Jerusalem. Byen var, og er, ikonet på de religiøse kampagner til Mellemøsten, som man i dag kalder korstogene. Men hvem var korsfarerne egentlig? Hvad drev dem så langt væk hjemmefra? Hvordan forstod og forklarede de og deres modstandere den kontinuerlige og (tilsyneladende) uløselige strid om Det Hellige Land?
I dette forløb bliver der lagt op til debat om netop disse punkter og samtidig belyses korstogenes historiske arv i moderne tid.
Den 1000 år gamle konflikt er nemlig i dag stadigvæk et åbent sår: Dengang, som nu trivedes mistænkeliggørelsen af 'de andre', godt hjulpet på vej af en splittet opfattelse af korstogenes kulturelle, politiske, og især følelsesmæssige betydning.
Materiale:
Kap 1: https://historieportalen.systime.dk/?id=361
Kap 2: https://historieportalen.systime.dk/?id=362
Kap 3: https://historieportalen.systime.dk/?id=363
Kap 4: https://historieportalen.systime.dk/?id=364
Kap 5: https://historieportalen.systime.dk/?id=365
Film: The Middle Ages Explained in 10 minutes https://www.youtube.com/watch?v=H5AVPmAZ8o8&ab_channel=CaptivatingHistory
Film: Ridley Scott: Kingdom of heaven
Kilde: Fulcher af Chartres, Pave Urban 2.'s Korstogstale i 1095
Kilde: Samuel Huntington: Civilisationernes sammenstød, 1993
Kilde: Massakren ved Akra set med samtidige arabiske øjne. Uddrag af Baha ed-Din efter Francesco Gabrieli: Arab Historians of the Crusades, London 1969, s. 223 f.
Kilde: Massakren ved Akra set med samtidige kristne øjne. Uddrag af anonym samtidig kilde, optaget i værket: Itinerarium Peregrinorum et Gesta Regis Ricardi, red. af William Stubbs, London 1984, her efter Brundage s. 183 f
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Europæisk ekspansion og tilbagetrækning
Forløbet går helt tæt på europæernes møde med 'de andre' og udforsker, hvordan koloni- og imperiemagter har formet landskaber, mennesker og tankegange. Med vold, magt og den industrielle revolution i ryggen nåede europæerne til fremmede breddegrader og skabte politiske og kulturelle systemer, der består den dag i dag i sprog, sport og splid. Men stormagterne så sig selv som andet end undertrykkere; de var velgørere, missionærer, handelsfolk og entreprenører.
Efterhånden skrev europæerne sig selv ud af kolonieventyret, men imperiernes historie forbliver aktuel både i 'os' og 'de andre'...
Materialer:
Kapitel 1 – Kolonialisme, imperialisme og afkolonisering https://historieportalen.systime.dk/?id=1202
Kapitel 2 – Europæiske imperier https://historieportalen.systime.dk/?id=1208
Kapitel 3 – Imperialistiske tankegange https://historieportalen.systime.dk/?id=1217
Kapitel 4 – Europæiske magtkampe https://historieportalen.systime.dk/?id=1223
Kapitel 5, Afkolonisering https://historieportalen.systime.dk/?id=1232
Kapitel 6, Imperialismen i dag https://historieportalen.systime.dk/?id=1242
Podcast om The scramle of Africa https://politikenhistorie.dk/podcast/art8169521/Kapl%C3%B8bet-om-Afrika
Kilder:
- Artikel om den danske oversættelse af Nial Fergusons bog Civilisation – vesten og resten
- Pear’s Soap. Sæbereklame fra 1890”
- Kipling, Hvid mans byrde, 1899
- Berlinkonference, 1885, §34
- Folkeforbundspagten, 1919, artikel 22
Film:
- https://www.youtube.com/watch?v=alJaltUmrGo&t=1s&ab_channel=CrashCourse
- Den hemmelige krig (første 10 minutter)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion, ekspertgrupper, elev.doc
-
Modul 1, Kolonialisme og europæisk ekspansion, elev.docx
-
Imperialism: Crash Course World History #35
-
Modul 2, Europæiske imperier, elev.docx
-
image.png
-
Eksempel på kildekritik med udgangspunkt i historieportalen.pptx
-
Klassisk kildekritik, historieportalen, elev.docx
-
Modul 3, Imperialistiske tankegange, elev.docx æ
-
Fremlæggelsesgrupper:
-
Modul 4, Europæiske magtkampe, elev.docx
-
Modul 5, Afkolonisering, elev.docx
-
Modul 6, Imperialismen i dag, elev.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Revolutioner, Fra Frankrig til Egypten
Historiens møllehjul har malet jævnt i det meste af menneskets historie. Indimellem opstår dog situationer, hvor den langsomme udvikling afløses af pludselige markante forandringer, og revolutioner baner vejen for nye samfundsformer. Revolutionen har gennem de sidste godt 200 år været idealet for de bevægelser, der har ønsket at forandre samfundet grundlæggende. Her er historien om nogle af de revolutioner siden 1789, der har præget historiens udvikling og spillet vigtige roller for det samfund, vi har i dag.
Kapitel 1 – Revolutioner https://historieportalen.systime.dk/?id=1250
Kapitel 2 – Den franske revolution https://historieportalen.systime.dk/?id=1258
Kapitel 3 – Den danske revolution https://historieportalen.systime.dk/?id=1267
Kapitel 4 – Den russiske revolution https://historieportalen.systime.dk/?id=1278
Kapitel 7 – Det arabiske forår https://historieportalen.systime.dk/?id=1303
Kilder:
- Menneskerettighedserklæringen https://historieportalen.systime.dk/?id=1315#c6585
- Rædselsherredømmet, afsnit C https://historieportalen.systime.dk/?id=1315#c3788
- Orla Lehmanns tale ved Casinomødet, 20 marts 1848 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/orla-lehmanns-tale-ved-casino-moedet-20-marts-1848/
- Lenins brev til centralkomiteen https://historieportalen.systime.dk/?id=1315#c3793
- Det arabiske forår styrer mod vort mismods vinter https://historieportalen.systime.dk/?id=1315#c3796
- Karen Lumholt, Facebook-revolutionen https://historieportalen.systime.dk/?id=1315#c3797
- Anders Jerichow, Nå, så er det arabiske forår vel stendødt - eller hvad? https://historieportalen.systime.dk/?id=1315#c3798
Film:
- Stormen på Bastillen, Fransk dokumentar fra 2021
- Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten (de første 20 min)
- https://www.youtube.com/watch?v=U6KR4cLLVzQ&ab_channel=CrashCourse
- Manden, der satte ild til sig selv
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modul 1, Revolutioner, elev.docx
-
Modul 2a, Oplysning og revolution, elev.docx
-
Modul 2b, Oplysning og revolution, elev.docx
-
Modul 3, Demokratiets indførelse i Danmark, elev.docx
-
Film Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
-
Hvilket samfund etableres efter bolsjevikkernes sejr i 1922?
-
Modul 4, Den russiske revolution, elev.docx
-
Modul 5, Det arabiske forår, elev.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nazisme og holocaust
Holocaust, udryddelsen af 6 millioner jøder under Anden Verdenskrig, er en af de mest skelsættende begivenheder i det 20. århundrede. Midt i Europas hjerte, midt i en tid præget af økonomisk og kulturel fremgang, forfulgte, udsultede og myrdede det nazistiske Tyskland millioner af mennesker, som de påstod tilhørte en mindreværdig race.
Racismen var en central del af den nazistiske ideologi, og den var ikke et nyt fænomen, da Adolf Hitler kom til magten i Tyskland i 1933. Den forsvandt heller ikke med verdenskrigens afslutning.
Men hvorfor førte den racistiske tankegang under nazismen til folkedrab? Og hvad kan Holocaust lære os om det enkelte menneskes evne til at begå vold og overgreb?
Baggrund
• Kap 2, Nazisme, racisme og antisemitisme https://historieportalen.systime.dk/?id=1522
• Kap 3, Jødelovene: Diskrimination og tvangsudvandring https://historieportalen.systime.dk/?id=1527
• Kap 4, Isolation: Ghettoer og koncentrationslejre https://historieportalen.systime.dk/?id=1532
• Kap 5, I ly af krigen: Masseudryddelse https://historieportalen.systime.dk/?id=1536
• Kap 6, Gerningsmænd og tilskuere: Besatte og allierede lande https://historieportalen.systime.dk/?id=1542
• Kap 8, Ofre og overlevende https://historieportalen.systime.dk/?id=1553
- Kap 9, Historiebrug, fra FN til Hollywood, https://historieportalen.systime.dk/?id=1559
• Stanton, Folkedrab som stadier, https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud/stanton-folkedrab-stadier
Kilder
• En tysk skolepiges syn på jøderne, januar 1935
• Nürnberg-racelovene, september 1935
• Befolkningens reaktioner på Nürnberg-lovene, 1935, uddrag
• Gersteinrapporten - om et besøg til Belzec, 1942
• SS-Brigadeführer Jürgen Stroops rapport, uddrag
Film:
• Hitlers vej til magten (2) Føreren
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 Introduktionsøvelse, elev.docx
-
2 Introduktion, elev.docx
-
Modul 1, Jødehad, elev.docx
-
Modul 2, Diskrimination og tvangsudvandring , elev.docx
-
Læs kapitel 4, se link i dokumentet
-
Modul 3, Ghettoer og koncentrationslejre , elev.docx
-
image.png
-
Film: Hitlers holocaust 1
-
Modul 4, Massemordet, elev.docx
-
Modul 5, hjemmeopgaver
-
Modul 5, Gerningsmændene og tilskuerne, elev.docx
-
Modul 6, Ofre og overlevende, elev.docx
-
Warszawa.docx
-
Mindesmærker og erindringskultur, pp til modul 7.pptx
-
Modul 7, Erindringskultur og historiebrug, elev.docx
-
Eksempel på kildekritik med udgangspunkt i historieportalen.pptx
-
Film: Staten ser alt
-
Modul 0, Staten ser alt, elev.docx
-
Modul 1, Det pligtopfyldende konfucianske barn, elev.docx
-
Modul 2, 1911-revolutionen, elev.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kina - Ungdommens historiske rolle
En vigtig del af enhver kinesers identitet i dag er tanken om, at de som kinesere er borgere i verdens ældste land med 5000 års sammenhængende historie. Selvom arkæologien og historievidenskaben i dag har stillet spørgsmålstegn ved, om Kina har været én samlet stat op gennem hele sin historie, så er der ingen tvivl om, at den kinesiske civilisation og kultur er en af de ældste i verden.
Kina og kinesernes selvforståelse som "verdens ældste civilisation" er vigtig at have for øje, hvis man ønsker at forstå det kinesiske samfund og dets befolkning i dag.
Dette forløb søger at give en indsigt i netop denne kinesiske selvforståelse ved at undersøge Kinas turbulente og kaotiske moderne historie og derigennem kortlægge, hvordan Kina kunne gå fra at være verdens ældste kejserrige til at blive en ny politisk og økonomisk supermagt på under et hundred år.
Forløbet har generelt fokus på ungdommens historiske rolle i det kinesiske samfund
Materialer:
- Kap 1, Riget i midten – kejsertiden i Kina (før 1911) https://historieportalen.systime.dk/?id=1808
- Kap 2, Fra kejserdømme til republikansk demokrati https://historieportalen.systime.dk/?id=1814
- Kap 3, Fra demokrati til kommunistisk etpartisystem https://historieportalen.systime.dk/?id=1819
- Kap 4, Maos røde pionerer – Kulturrevolutionen https://historieportalen.systime.dk/?id=1823
- Kap 5, Reformer og demokratibevægelse https://historieportalen.systime.dk/?id=1828
- Kap 6, Kina i dag – en ny supermagt? https://historieportalen.systime.dk/?id=1833
Kilder:
- Kongzi og vigtigheden af Xiaoshun
- Vores endelige opvågning af Chen Duxiu (1916)
- Lei Feng, Formand Maos gode partisoldat
- Themes, Cultural Revolution Campaigns” (udvalg)
- Erindringer fra Kulturrevolutionen
- Længe leve proletariatets revolutionære oprørs ånd, manifest fra rødgardister 1966
- Et stærkt fædreland – forskellige eksempler på KKP’s nationalistiske propaganda efter 1990
- Eksempler på de unge kineseres nationalistiske ytringer online
Film:
- Staten ser alt, DR, Horisont 2019
- Opbygningen af Mao
- Massakren på den himmelske fredsplads, 2019, del 1+2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme
I dette forløb stilles der skarpt på den danske politik og aktivisme fra slutningen af 2. verdenskrig gennem flere kritiske politiske begivenheder frem til i dag. Vi følger et skift i både udenrigs- og sikkerhedspolitikken efter Danmarks besættelse og befrielsen i 1945, fra neutralitetspolitik til medlemskaber i bl.a. FN og EF gennem den kolde krig og til deltagelse i Kosovo-, Irak- og Afghanistankrigene til bekæmpelse af international terrorisme i dagens Danmark.
Undervisningen har fokus på at lave problemstillinger og perspektiver til Danmarks internationale rolle i nutiden.
Materialer:
Kap 1, De lange linjer bagud: En neutral og isoleret småstat (1914-1945) https://historieportalen.systime.dk/?id=1747
Kap 2, Den gryende kolde krig: fra neutralitetspolitik til alliancedeltagelse (1945-1949) https://historieportalen.systime.dk/?id=1753
Kap 4, Aktivistisk afspændingspolitik og vejen ind i EF (1962-1978) https://historieportalen.systime.dk/?id=1764
Kap 5, Fodnotepolitikken' og den kolde krigs afslutning (1979-1991) https://historieportalen.systime.dk/?id=1771
Kap 7, Sikkerhedspolitisk sporskifte (1990-1997) https://historieportalen.systime.dk/?id=1782
Kap 10, Militær aktivisme – orientering mod USA (2003-2016) https://historieportalen.systime.dk/?id=1798
Kilder:
- Hans Hedtoft om Atlantpagten, 1949
- Bjarne Jes Hansen: Vi voksne kan også være bange, 1978
- Ole Kjeld Hansen: Operation Bøllebank, 1994
- Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 2003
Film:
• Deadline ( 20.12.2023 )
• Leoparderne i Tuzla
• Fogh: Vi er nødt til at gribe ind militært i Irak - 21 Søndag (2014)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Modul 0, Neutralitet og besættelse, elev.docx
-
1. De lange linjer bagud: En neutral og isoleret småstat (1914-1945) | Historieportalen
-
Dilemmaspillet 9. april 1940
-
Modul 1, Fra neutralitet til alliance, elev.docx
-
Modul 2, Aktivistisk afspændingspolitik og vejen ind i EF (1962-1978), elev.docx
-
4. Aktivistisk afspændingspolitik og vejen ind i EF (1962-1978) | Historieportalen
-
5. "Fodnotepolitikken" og den kolde krigs afslutning (1979-1991) | Historieportalen
-
Modul 3, Fodnotepolitikken' og den kolde krigs afslutning (1979-1991), elev.docx
-
image.png
-
Historiebrug og fodnotepolitikken Instruks:
-
Modul 4, Sikkerhedspolitisk sporskifte (1990-1997), elev.docx
-
7. Sikkerhedspolitisk sporskifte (1990-1997) | Historieportalen
-
Modul 5, Militær aktivisme. Orientering mod USA (2003-2016), elev.docx
-
10. Militær aktivisme – orientering mod USA (2003-2016) | Historieportalen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Opsamlingsforløb
I en periode på ca. 4 uger arbejdes der med de emner I har læst gennem hele gymnasieforløbet. Arbejdet deles op med ca. 2 ugers forberedelse og 2 uger med gruppernes fremlæggelser.
En gruppe består af 2-3 personer, der arbejder med et af de læste emner.
Materialer
I jeres studieplan kan I se hvilket materiale vi i det givne emne har arbejdet med, men I kan også vælge at bruge et helt andet materiale.
Timen inden jeres fremlæggelse modtager I jeres ukendte bilagssamling.
Fremlæggelsen
• Præsenter jeres emne og jeres kilder (kort og overordnet).
• Præsenter jeres problemstillinger
• Besvar jeres problemstilling(er) inkl. nedslag i bilagene og analyse.
• Dialog om materialer og det overordnede emne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239178330",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239178330",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239178330"
}