Titel
6
|
Romerriget
Romerriget er et oversigtsforløb, der undersøger, hvordan det antikke romerske imperium opstod, udviklede sig og fik sin ende. Et særligt fokusområde er gladiatorernes og slavernes rolle og betydning i Romerriget. Der indledes med Romerrigets betydning for eftertiden og afsluttes med en diskussion om, hvorfor Romerriget falder.
Fokus vil være på:
* Romerrigets ekspansion og rige
* kendetegn ved Romerrigets styreformer
* arkitektur og byggekunst i antikkens Rom
* underholdning i antikkens Rom samt funktionen af "brød og underholdning" til folket. Her især gladiatorer
* Slaver og synet på slaver.
Eleverne skal kunne analysere både film/fiktion, tekst- og billedkilder og inddrage dem.
Kernestof:
- hovedlinjer i Europas historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og historie
- redegøre for sammenhænge mellem den europæiske og globale udvikling (sammenligningen af Romerriget og Vesten i dag)
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende (Augustus, Filmen Gladiator)
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie (her i fiktionsfilmen Gladiator).
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer (årsagsforklaringer på Romerrigets fald).
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt (sammenligningen af Romerriget og Vesten i dag)
Metodisk arbejdes der med:
• Den kildekritiske analyse og det funktionelle kildesyn
• Årsagsforklaringer, herunder bagvedliggende og udløsende faktorer, aktør- og strukturfunderede forklaringer
Materialeliste:
• Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund. Systime 2008, s. 75-86
• Carlsen, Jesper: Romerriget. Systime 2001 s. 60-68
• DR Kultur 2016: Hvordan romerne ændrede verden
• DR2: Colosseums blodige historie 1, 2023 (45 min.)
• Mikkel Vuorela og Johanne Pontoppidan Tuxen: Børn af solen – energiens historie: Muskelkraft fra slavegjorte mennesker holdt det gamle Rom kørende, Information, podcast fra den 7. juli 2023, https://www.information.dk/2023/06/muskelkraft-slavegjorte-mennesker-holdt-gamle-rom-koerende
• Peter Nedergaard: Vesten kan undgå at gentage Romerrigets fald. Kristeligt Dagblad den 3. juli 2023, Udland, s. 4
Romerrigetshistorie: Systime
Kap: det evige Rom https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=126
Kap: symbol https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=160
• Romerrigets politiske system. https://www.youtube.com/watch?v=px51yZoKbpU
• Smitt, Thorkil m.fl: Verdenshistorien 1. Lindhardt og Ringhoff. 2014-17 s. 29-34
https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=126
• Forklaringer på Struktur- og aktørfunderede forklaringer. I: Anders Troelsen og Kasper Ditlevsen: Historielærerens øvelsesbog. Forlaget Columbus 2017, s. 143
Kilder:
• Quintus Tullius Cicero: Kortfattet vejledning i valgkamp (64 f.Kr.) Fra Jesper Carlsen: Romerriget. Systime 2001, s. 18-19
• Augustus: Res Gestae. Fra Jesper Carlsen: Romerriget. Systime 2001, s. 26-27
• Prima Porta-statuen. http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/vatikanet/primaporta/primaporta.htm
• Senecas brev til Lucilius. Bog 5, brev 6, 1. århundrede efter Kr. Fra ”. Fra Kim Beck Danielsen m.fl.: Fokus – fra antikken til Reformationen. Gyldendal 2007, s. 55-57
• Mosaik fra 4. årh., Det Nationale Arkæologiske Museum, Madrid. Fra Carl-Johan Bryld: Verden før 1914. Systime
• Seneca om gladiatorkampe. Fra Carl-Johan Bryld: Verden før 1914. Systime
• Petronius om gladiatorkampe. Fra Carl-Johan Bryld: Verden før 1914. Systime
• Film: Gladiator, første 30 min.
* Serie: Rome 1. episode
|