Holdet 2022 HI/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022 HI/t (1t HI, 2t HI, 3t HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sydafrika apartheid
Titel 2 Gennembrud i 1870-1920
Titel 3 Dansk kolonihistorie - Dansk Vestindiske øer
Titel 4 USA og borgerrettighedsbevægelsen
Titel 5 Mellemkrigstidens Tyskland og Holocaust
Titel 6 Romerriget
Titel 7 Vikingetiden
Titel 8 Den kolde krig
Titel 9 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 3 Dansk kolonihistorie - Dansk Vestindiske øer


Dansk Vestindien (1672-1917)

Forløbet sætter fokus på en del af Danmarks kolonihistorie, som de seneste år har været genstand for debat, nemlig Dansk Vestindien 1672-1917.

Der vil være fokus på dansk handel og salg af mellem 85.000 og 120.000 slavegjorte afrikanere.


Forløbet foretager nedslag på koloniseringen af såkaldt Dansk Vestindien i det Caribiske Hav fra slutningen af 1600-tallet. Det vil sige hovedøerne St. Thomas, St. Jan og St. Croix.

Her er også nedslag på slavehandlen, det europæiske syn på afrikanere, livet på øerne som slavegjorte og frie, modstand og oprør mod slaveriet, slaveriets ophør i 1848, tiden efter emancipationen, herunder The Fireburn 1878, salget til USA i 1917 og nutidens overvejelser om ansvar og skyld.

  
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Faglig mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg


Litteratur

Finderup, Anne Mette: Danske Koloni Historier. Dansklærerforeningens Forlag. s. 16-31

Dokumentar
DR.DK Slavenation Danmark 1,2,3

Podcast:
Holm, Adam: Kampen om historien. Kolonialismens lange skygger. 02.11.21

Kilder:
Slavehandel på Afrika, uddrag af Kaptajn Thomas Phillips beretning. i Frederiksen, Peter m.fl: Grundbog til historie. verdenshistore indtil 1a750. systime 2000 1. udg. 1. opl. s. 246-250

Kort om merkantilismen
Adam Smith - liberalismens kritik af merkantilismen, 1776, uddrag (kopi)
Thomas Mun: Merkantilismens principper, uddrag (Kopi)

Gruppearbejde om:
Uafhængighedserklæringen 1776

Menneskerettighedserklæringen 1789

John Locke  

Montesquieu

Rousseau

Kant

Holberg

Struensee
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 USA og borgerrettighedsbevægelsen

Baggrundsmateriale: USAs tilblivelse


Baggrundsmateriale:
• Thor Banke Hansen & Andreas Bonne Sindberg: USA - Historie, samfund, religion, Systime, 2015, s. 13-22
• Martin A. Husted: Globalisering 1850-1914 - da verden blev mindre, Systime, 2015, s. 164-165
• Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie - verdenshistorien 1750-1945, Systime, 2001, s. 68-74
• Politisk liberalisme, https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=952
• Økonomisk liberalisme, https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=925


Baggrundsmateriale: Borgerrettigheder
• Banke Hansen, Thor m.fl. USA. Historie, samfund, religion. Systime 2015 s. 180-184
• Bonne Sindbjerg, Andreas m.fl: Det moderne USA. Forbillede eller skræmmebillede? Systime 2012 s. 72-79
• Om slaveri, dets ophævelse og borgerrettighedsbevægelsens strategier
http://www.faktalink.dk/titelliste/ambo/amboudvi
http://www.faktalink.dk/titelliste/ambo/ambointr
(lettere redigeret)
Kilder:
• Lovregler for sorte, 1865, fra: Erik A. Hansen: Negeren i USA, Gyldendal, 1976, s. 47-49
• Eisenhowers radio- og tv-tale om situationen i Little Rock d. 24. sep. 1957, her fra: Henriksen, Lis m.fl.: Det amerikanske samfund 1950-80. Systime 1984 s. 22-25
• Information 22.05.22 https://www.information.dk/udland/2022/05/ekspert-black-lives-matter-aldrig-forsvinde-stoetten-bevaegelsen-mindre-dag



Dokumentar:
Den lange march mod frihed.
https://mitcfu.dk/mm/player/?booking=3608199

Nedenstående slettes



Lyndon B Johnson
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Manden%20bag%20borgerrettighedsloven&orderby=title&SearchID=55129ce7-24c4-4c4b-80a8-f7fbec5fb479&index=1


We shall overcome
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=3&pageSize=6&search=emneord:%20borgerrettighedsbev%C3%A6gelsen&orderby=title&SearchID=4c661f6f-c015-4b55-b52d-5f1268d8b5d2&index=4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mellemkrigstidens Tyskland og Holocaust

Forløbets spørgsmål:
Hvad var årsagerne til folkedrabet på jøderne i Hitlers Tyskland?
Stantons model blev brugt som ramme

Baggrundsmateriale:
Materialet er taget fra Folkedrab.dk og kan findes under disse overskrifter:
- Hitler og nazismens forbrydelser
- Holocaust
Før Holocaust
   Antisemitisme i Europa og Tyskland 9
   Den nazistiske raceideologi 14
   Propagandaens fjendebilleder 16
Under holocaust
   Jødiske ghettoer 19
   Deportation af Europas jøder 21
   Koncentrationslejrene (kz-lejrene) 23
Efter holocaust
   Den første internationale straffedomstol og Nürnbergprocessen

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/historiker-derfor-skal-vi-fortsat-forske-i-holocaust?fbclid=IwAR0L2UiV0vspQj7qYMHxnfX-_5w7_QOvwHxYaoVR13Q2DFQUCzpybrd4UmI

Kilder:
- Hitler om racelæren, 1924, her fra: https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=345
- Wannsee-konferencen 20. januar 1942, her fra: https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=320
- Billedbog for store og små, 1936, her fra: https://ibog-verdenefter1914.systime.dk/index.php?id=322

Film:

- Hitlers holocaust (2), Beslutningen, DR2 2007

Omfang i alt:
- ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romerriget

Romerriget er et oversigtsforløb, der undersøger, hvordan det antikke romerske imperium opstod, udviklede sig og fik sin ende. Et særligt fokusområde er gladiatorernes og slavernes rolle og betydning i Romerriget. Der indledes med Romerrigets betydning for eftertiden og afsluttes med en diskussion om, hvorfor Romerriget falder.
Fokus vil være på:


* Romerrigets ekspansion og rige
* kendetegn ved Romerrigets styreformer
* arkitektur og byggekunst i antikkens Rom
* underholdning i antikkens Rom samt funktionen af "brød og underholdning" til folket. Her især gladiatorer
* Slaver og synet på slaver.
Eleverne skal kunne analysere både film/fiktion, tekst- og billedkilder og inddrage dem.

Kernestof:
- hovedlinjer i Europas historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og historie
- redegøre for sammenhænge mellem den europæiske og globale udvikling (sammenligningen af Romerriget og Vesten i dag)

- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende (Augustus, Filmen Gladiator)
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie (her i fiktionsfilmen Gladiator).
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
-skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer (årsagsforklaringer på Romerrigets fald).
-reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt (sammenligningen af Romerriget og Vesten i dag)
Metodisk arbejdes der med:
• Den kildekritiske analyse og det funktionelle kildesyn
• Årsagsforklaringer, herunder bagvedliggende og udløsende faktorer, aktør- og strukturfunderede forklaringer
Materialeliste:
• Peter Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Fra oldtiden til enevældens samfund. Systime 2008, s. 75-86
• Carlsen, Jesper: Romerriget. Systime 2001 s. 60-68
• DR Kultur 2016: Hvordan romerne ændrede verden
• DR2: Colosseums blodige historie 1, 2023 (45 min.)
• Mikkel Vuorela og Johanne Pontoppidan Tuxen: Børn af solen – energiens historie: Muskelkraft fra slavegjorte mennesker holdt det gamle Rom kørende, Information, podcast fra den 7. juli 2023, https://www.information.dk/2023/06/muskelkraft-slavegjorte-mennesker-holdt-gamle-rom-koerende
• Peter Nedergaard: Vesten kan undgå at gentage Romerrigets fald. Kristeligt Dagblad den 3. juli 2023, Udland, s. 4
Romerrigetshistorie: Systime
Kap: det evige Rom https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=126
Kap: symbol https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=160
• Romerrigets politiske system. https://www.youtube.com/watch?v=px51yZoKbpU
• Smitt, Thorkil m.fl: Verdenshistorien 1. Lindhardt og Ringhoff. 2014-17 s. 29-34
https://romerrigetshistorie.systime.dk/?id=126
• Forklaringer på Struktur- og aktørfunderede forklaringer. I: Anders Troelsen og Kasper Ditlevsen: Historielærerens øvelsesbog. Forlaget Columbus 2017, s. 143
Kilder:
• Quintus Tullius Cicero: Kortfattet vejledning i valgkamp (64 f.Kr.) Fra Jesper Carlsen: Romerriget. Systime 2001, s. 18-19
• Augustus: Res Gestae. Fra Jesper Carlsen: Romerriget. Systime 2001, s. 26-27
• Prima Porta-statuen. http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/vatikanet/primaporta/primaporta.htm
• Senecas brev til Lucilius. Bog 5, brev 6, 1. århundrede efter Kr. Fra ”. Fra Kim Beck Danielsen m.fl.: Fokus – fra antikken til Reformationen. Gyldendal 2007, s. 55-57
• Mosaik fra 4. årh., Det Nationale Arkæologiske Museum, Madrid. Fra Carl-Johan Bryld: Verden før 1914. Systime
• Seneca om gladiatorkampe. Fra Carl-Johan Bryld: Verden før 1914. Systime
• Petronius om gladiatorkampe. Fra Carl-Johan Bryld: Verden før 1914. Systime
• Film: Gladiator, første 30 min.
* Serie: Rome 1. episode

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Den kolde krig

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer