Holdet 2022 HI/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Sydafrika og apartheid
Titel 2 2. DHO: Industrialiseringen
Titel 3 3. Dansk kolonihistorie - De Vestindiske Øer
Titel 4 4. Opdaget? Kulturmøde i 1500-tallet
Titel 5 5. Mellemkrigstidens Tyskland og Holocaust
Titel 6 6. Romerriget - fra republik til kejserdømme
Titel 7 7. Vikingerne
Titel 8 8. Dansk sikkerheds- og forsvarspolitik
Titel 9 9. Kronologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Sydafrika og apartheid

Forløbets fokusområder er:
- Oprettelsen af apartheid i Sydafrika
- Baggrunden for afskaffelsen af apartheid
- Retsopgøret efter apartheid

Man skal efter forløbet kunne:
- Beskrive Sydafrikas udvikling til selvstændigt land med fokus på den engelske imperialismes betydning
- Forklare baggrunden for indførelsen af apartheid i Sydafrika (både officielle og uofficielle)
- beskrive udviklingen i ANC's kamp imod apartheid
- forklare både nationale og internationale årsager til at apartheid blev afskaffet - herunder kunne skelne imellem disse årsager samt karakterisere dem
- beskrive kendetegnene ved retsopgøret efter apartheid samt kunne diskutere fordele og ulemper ved denne type retsopgør
- karakterisere sportens politiske betydning for Sydafrika både før og efter apartheids fald
- kunne analysere både tekst- og billedkilder samt fremstillinger og inddrage dem i besvarelsen af forløbets spørgsmål

Baggrundsmateriale:
-  Anders-Peter Mathiasen: Nelson Mandela. En oprører fylder 80, Ekstra Bladet 18 juli 1998
- Malene Fenger-Grøndahl: Apartheid i Sydafrika (Faktalink). Uddrag fra ”Indledning” og ”Baggrunden for Apartheid” (de første 2 afsnit) + Uddrag af afsnittet ”Modstanden mod apartheid”
- Morten Hilligsø Munk: Afrikas historie – mødet mellem sorte og hvide, Systime, 2016 s. 48-49 + 54-58, 108-119


Kilder:
- 'East African Transport Old Style' + 'East African Transport New Style', by Adrian Allinson, from the 'Colonial Progress Brings Home Prosperity' series of posters; 60 x 40 ins, displayed December 1930-January 1931; Waterlow and Sons Ltd, Her fra: https://www.open.edu/openlearn/history-the-arts/history/world-history/selling-empire-posters
- Hendrick Verwoerd: Regeringens apartheid-politik, uddrag af tale holdt 5/12 1950 i det særlige råd for indfødte, Her fra: Gorm Gunnarsen: Sydafrikas historie, Gyldendal, 2004, s. 101-102
- Flyveblad udsendt af ledelsen for Umkhonto we Sizwe, 16/12 1961, Her fra. Gorm Gunnarsen: Sydafrikas historie, Gyldendal, 2004, s. 111
- Mandelas og De Klerks Nobelprisforelæsninger, 10/12 1993, Her fra: Gorm Gunnarsen: Sydafrikas historie, Gyldendal, 2004, s. 129-130
- Jesper Strudsholm Agent 00 Tutus sidste mission, Portræt / interview: Desmond Tutu, Politiken 11 februar 1996

Film:
• Racismens historie 2, DRK 2013, minuttal 23.25-27.23 (CFU)
• Racismens historie 3, DRK 2013, minuttal 24.20-27.20 (CFU)
• Historien om Apartheid 3, DR2, 2010
- "Mandela - i frihedens navn" (DR1 2013)

Kernestof:
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske og sociale revolutioner
̶- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. DHO: Industrialiseringen

Forløbet tog udgangspunkt i industrialiseringen i Danmark - med fokus på kvindens rolle, borgerskabet og arbejderklassen. Forløbet endte ud i DHO.

- Carl-Johan Bryld: Danmark fra oldtid til nutid (Munksgaard 1997), s. 165-169, 174-178
- Ebbe Kühle: Danmarkshistorie i et globalt perspektiv (Gyldendal 2008, 1. udg., 1. oplag), s. 151-156 (DE SIDER ER IKKE LÆST, men i kompendiet), 198-203
-Anne Løkke og Anette Faye Jacobsen: Familieliv i DK, 1550 til år 2000 (systime2008, 3. udg. 3. oplag), s. 80-87
- Danmark – et industriland, fra Helle Folkersen: Industrialiseringen, i Da verden blev moderne (systime 2020) - (DE SIDER ER IKKE LÆST men i kompendiet.)
-  Cecilie Bønnelycke: Sædelighedsfejden 1883-1887, fra: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/saedelighedsfejden
Industrialisering og urbanisering | lex.dk – Dansk litteraturs historie

Kort over København og Holbæk
Louis Pio: "Maalet er fuldt!" 1872
Poul la Cour og Helge Holst, Menneskeaandens sejre, 1904

"Historien om Danmark:Grundloven, folket og magten ( 8 )" (DR 2017)
"Den sorte skole: Slaget på Fælleden" (DR 2012)
Uddrag af "Pelle Erobreren" (Bille August 1987)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Dansk kolonihistorie - De Vestindiske Øer

Forløbet havde fokus på Danmarks kolonitid og handel med slaver. Afsluttet med en perspektivering på synet på dansk kolonihistorie i dag.

Finderup, Anne Mette m.fl: Danske Koloni Historier. Dansklærerforeningens Forlag 2019 s. 16-32

Kauffeldt, Søren m.fl: Den lille hjælper til historie. Columbus 2022 s. 84, 96-98

“Slavenation Danmark (1:3)” (DR 2017)
“Slavenation Danmark (2:3)” (DR 2017)

“Dansk Vestindien – historien kort” (Rigsarkivet 2017)

Kilder:
Frederiksen, Peter m.fl: Grundbog til historie. Verdenshistorie indtil 1750. Systime 2000 1. udg. 1. opl. S. 246-250

Slavehandel på Afrika

Løkke, Lars: Nytårstale 2017, uddrag

Mun, Thomas: Merkantilismens principper, 1664, uddrag

Nikolajsen, Lone: Hvem skal undskylde for hvad? Klumme i Information 31. marts 2017

Smith, Adam: Liberalismens kritik af merkantilismen, 1776, uddrag



Besøg på Søfarts museet i Helsingør med fokus på kildelæsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Opdaget? Kulturmøde i 1500-tallet

Forløbet omhandlede overordnet Spaniens erobring af aztekerriget og Mesoamerika. Med udgangspunkt i Mesoamerikas oprindelige befolkning undersøgtes kulturmødet og årsager bag spaniernes erobring af aztekerriget.

Introduktion til renæssancen: https://litthist.systime.dk/?id=238
Nielsen, Jesper: "Opdaget?" Columbus 2015; sider: 9-59, 69-73, 83-84, 87-90

Video:
"Europa begynder at tænke" (DR 2011)
Day of the Dead (Día de los Muertos):https://dayofthedead.holiday/history/
"Våben, hvede og stål (2:3)" (Jared Diamond 2013)
"The last Aztec (1:2)" (DBC Pierre 2006)
"Conquistadorernes storhed og fald: Den sorte legende" (USA 2023)

Kilder:
Kilde 4: De spanske krav til den indianske befolkning (Nielsen s. 83-84)
Kilde 6: Cortés’ breve til den spanske konge (Nielsen s. 87-90)
Kilde 12: Las Casas - En kort beretning ... / Forsvar for den Nye Verdens ... (Nielsen s. 99-101)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Mellemkrigstidens Tyskland og Holocaust

Beskrivelse af forløbet
Forløbet handler om, hvordan kriserne i mellemkrigstiden blev håndteret i Tyskland, og hvorfor Holocaust kunne ske. Forløbet har fokus på Nazipartiet og Hitlers vej til magten. Hvilke årsager der lå bag samt hvilken rolle konsekvenser Versaillesfreden havde.  

Forløbet indledes med en kort indføring i Første verdenskrig og slutter med Holocaust, hvor Gregory H. Stantons folkedrabsstadier indgik. I forløbet indgik desuden projektarbejde om nazistisk propaganda.

Faglige mål:
• reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
• analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
Kernestof:
• forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
• styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
• ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• Holocaust og andre folkedrab
• forskellige typer af årsagssammenhænge
• Historiefaglige metode: Kildeanalyse og kildekritisk billedanalyse

Materiale:
Bryld, Carl-Johan: "Verden efter 1914 - i dansk perspektiv." Systime 2019, 4. udgave; sider: 50-53, 57-58, 89-91, 97-114
Frederiksen, Peter: ” Det tredie Rige: fællesskab og forbrydelse”. Systime 2001: s. 61-63, 65-73, 109-111

Video:
Bet You Didn't Know: World War I | History: https://www.youtube.com/watch?v=2mjqi-QyO1E
“Hitlers vej til magten - føreren (2)” (2014)
“Fotografierne fra Ausschwitz” (2021)


Kilder:
Kilde: Hitler om racelæren, 1924 (W. Hofer, Nationalsocialismen, 1963, s. 31-32. Her fra systime.dk)
Kilde: Rigsborgerloven (tekst 35) - Peter Frederiksen: Det 3. rige s. 184
Kilde: Uddrag af NSDAPs program 1920 (Bryld s. 104-105)
Anslag til Triumph des Willens: https://www.youtube.com/watch?v=9PClcUxNc_M&list=PLzt2AtVjVoqujoBFWNIDWGRkfJmFYSohE
Anslag til Der Ewige Jude: https://www.youtube.com/watch?v=udfJCm6Khvc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Romerriget - fra republik til kejserdømme

Om Romerriget med udgangspunkt i overgangen fra republik til kejserdømme, med særligt fokus på Augustus' vej til magten, den romerske ekspansion, kort perspektivering til Mussolini og historiebrug.

"Verden før 1914 - i dansk perspektiv", Systime 2011; sider: 37-53
Suno Scharling: Augustus. Den førsteeuropæer?, Gyldendal Uddannelse, 1999, s. 18-21, 23-25
"Romerriget" - www.lex.dk

Video:
"Orden i kaos" (DRKultur 2012) - uddrag
"Rome" (Beal 2005) - S01E01
Det gamle Rom (5): Supermagten" (DRKultur 2011)
Emperor Augustus: https://www.royaltynowstudios.com/blog/p36paxr7p634nnd-72jp3-lmnmp-6wnps
ROMA INVICTA! Vercingetorix Surrender to Caesar (HBO Rome, S01E01): https://www.youtube.com/watch?v=QuMAak4u55o

Kilde:
Tacitus om romanisering
Agustus: "Res Gestæ 1-7, 34-35"
Tacitus Annales 1.2 (situationen under Augustus)
Dio Cassius 53.12-13 (provinsernes fordeling)
Sueton Augustus 47-49 (provinserne og hærene)
Foto af fascistisk symbol på Milanos hovedbanegård under Mussolini (Thiedecke, Johnny: ”Magtens ansigter”. Pantheon 2001, s. 181)
Uddrag af Uderzo & Goscinny (1967) ”Asterix: Romernes skræk”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Vikingerne

Forløbet tog udgangspunkt i vikingernes samfund, overgangen til
kristendommen, erobrings- og plyndringstogter og vikingernes sejlads. Desuden fokus på kildekritik og forståelse af, hvor viden om perioden stammer fra.


"Vinkler på vikingetiden", Nationalmuseet 2013; sider: 6-37, 44-57, 59-70, 83-90
”Trelleborgene – vikingernes ringborge”: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/magt-og-aristokrati/trelleborg/
”Jellingestenen”: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/monumenterne-i-jelling/jellingstenen/
”Var der jul i vikingetiden?”: https://www.vikingeskibsmuseet.dk/fagligt/e-laering/jul-i-vikingetiden
https://lex.dk/Svend_Tveskæg

"Rigs vandring"
"Ibn Fadlan" i uddrag
"Den angelsaksiske krønike" i uddrag
”John af Wallingfords Krønike”, ca. 1220, i uddrag
Adam af Bremen om Uppsala

"Historien om Danmark (3): Vikingetiden" (DR 2017)
TV-serien ”Vikings” (Michael HIrst 2013), S01E02
TV-serien ”Vikings” (Michael HIrst 2013), S01E08
”Vikingerne kort fortalt”: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/vikingerne-kort-fortalt
What Vikings Actually Gets Right About History: https://www.youtube.com/watch?v=o4DlAK_Tc8c
Ancient DNA reveals the truth about Vikings - BBC REEL: https://www.youtube.com/watch?v=8kEYYOQpTVQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Dansk sikkerheds- og forsvarspolitik

Med udgangspunkt i fjendebilleder og geografisk orientering arbejdede vi med overordnede følgende områder med fokus på udenrigs- og forsvarspolitikken:
• Kort om DK frem til ca. 1900
• DK i 1. og 2. verdenskrig
• DK under den kolde krig
• Balkan, Irak/Kuwait
• Irak og Afghanistan og DK’s rolle internationalt
• Libyen
• Danmarks aktuelle sikkerhedspolitik og -situation

Materiale:
Søndberg, Olaf:" Danmark i krig". Systime 2012; sider: 69-75, 77-85, 89-94, 103-108, 115-128, 137-155, 166-168

Svenskekrigene: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/enevaelde-1660-1849/krig-og-militaer/svenskekrigene-1563-1720/
Napoleonskrigene: https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/enevaelde-1660-1849/krig-og-militaer/napoleonskrigene/
Første slesvigske krig - Treårskrigen - 1848 - 51: https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/militaerhistorie/danmarks-krige/foerste-slesvigske-krig/
Anden Slesvigske Krig - Stormen på Dybbøl - 1864: https://natmus.dk/historisk-viden/temaer/militaerhistorie/danmarks-krige/anden-slesvigske-krig/
https://danmarkshistorien.dk/oversigter/interaktivt-danmarkskort/interaktivt-danmarkskort/
Forsvarets interaktive kort over internationale missioner: https://www.forsvaret.dk/da/opgaver/internationale-opgaver/kort-over-internationale-operationer/


Kilder:
"Som vi såede" (1940)
"Systemet Munch" (1944)
Anders Fogh Rasmussen: "Hvad kan det nytte?"
Søren Mørch: "Krigens meningsløshed" (2011)

Pjecen "Forberedt på kriser" (Beredskabsstyrelsen 2024)
Uddrag af "Hvis krigen kommer" (danmarkshistorien.dk)
"Nationalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik" (6. marts 2022)
FE: Trusselsbilledet mod Danmark: https://www.fe-ddis.dk/da/nyheder/2024/trusselsbilledet-mod-danmark-er-blevet-mere-alvorligt/

Statsministerportræt af Poul Nyrup Rasmussen (Michael Kvium 2005)
Statsministerportræt af Anders Fogh Rasmussen (Simone Aaberg Kærn 2010)


Video:
Occupation of Denmark (Ufa-Tonwoche 1940): https://www.youtube.com/watch?v=oBasq2kxeKs
Uddrag af “The Day After” (Meyer 1983): https://www.youtube.com/watch?v=7VG2aJyIFrA
"Fjenden kommer (1): Stevnsfortet" (DR2 2010)
"Velkommen til frontlinjen: Vi var jo bare besættere" (DR 2024)
"Vi går i krig (1): Libyen" (DR 2016)
"Neutral i en verdenskrig" / "Europas svigerfar" fra "Danmarks Historie: 1896-1918" (2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Kronologi

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer