Holdet 2022 HI/æ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 2022 HI/æ (1æ HI, 2æ HI, 3æ HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetid (1)
Titel 2 DHO-forløb: Det moderne Danmarks tilblivelse (2)
Titel 3 Industrialisering, demokrati, arbejderbevægelse(3)
Titel 4 Kolonisering og kulturmøder (4)
Titel 5 Danmark som kolonimagt - projektforløb (4)
Titel 6 Romerriget - spillet om magten (5)
Titel 7 Velfærdsstat, Ideologikamp og Holocaust (6)
Titel 8 Kold Krig og Vietnamkrig (7)
Titel 9 Murens fald, nyeste tid og DK int. placering (8)
Titel 10 Holocaust og andre folkedrab (6)
Titel 11 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetid (1)

Vikingetiden belyses med udgangspunkt i Nationalmuseets antologi "Vinkler på Vikingetiden", så fokus er på såvel vikingetiden som historisk periode men også på den senere brug af vikingetiden fra 1800-tallet og frem (historiebrug).
Desuden fokus på kildekritik og forståelse af, hvor vores viden om perioden stammer fra. Forløbet blev afsluttet med en kreativ formidlingsgave med fokus på vikingetiden.


Materiale:

Historiefaglige fremstillinger:

Vinkler på Vikingetiden. Nationalmuseet 2013. s. 6-14, 15-28, 29-37, 71-77.


Kildemateriale:

Lindisfarne. Alkuin af York. Vikinger og Togter. Gyldendal 1990. s. 81

Ibn Fadlan om vikingernes (ar-rus') skikke, ca. 922. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ibn-fadlan-om-vikingernes-ar-rus-skikke-ca-922. Uddrag. Hentet 15/11-22

Adam af Bremen om Danmark og Otto. Vikinger og Togter. Gyldendal 1990 s. 61. Her efter Nationalmuseet skoletjenesten. https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/danmarks-oldtid/kilder/adam-af-bremen-om-danmark-og-otto/


TV og film:

VIKINGS. HBO-serie. 2013. 1. sæson,  episode 1, 2,

Historien om Danmark. Afsnit 3. DR. 2017
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DHO-forløb: Det moderne Danmarks tilblivelse (2)

Forløbet var koncentreret om perioden 1848-1915 og Det moderne gennembrud og fokuserede på forskellige gennembrud i tiden; gennembrud på landet, byens gennembrud og kvindernes gennembrud.
Eleverne introduceredes løbende til grundlæggende historisk metode og kildekritik med henblik på at kunne anvende denne i DHO-opgaven.


Historiefaglige fremstillinger:

Frederiksen mfl: Grundbog til Danmarkshistorien. Systime 2006-8 s. 161-67
Danmarks historie - i et globalt perspektiv, red. Kerstin W. From. Gyldendal 2008 s. 15-23
Chakravarty, Dorte: De danske kvinders historie. Systime 2014-16 s. 24-39
https://faktalink.dk/titelliste/industrialiseringen

Kilder udover dem, der optræder i fremstillingsteksterne:

Louis Pio: "Målet er fuldt". https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/louis-pio-maalet-er-fuldt-1872/
H.A. Brendekilde: "Udslidt" (billede) 1889

Film og TV:
Historien om Danmark. DR 2017. Afsnit 8
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572

"Da Danmark blev flettet sammen" DR2 2020 (CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Industrialisering, demokrati, arbejderbevægelse(3)

Forløbet byggede videre på elevernes kendskab til perioden fra DHO-forløbet. Fokus var her på demokratiets indførelse, demokratikampen, arbejderbevægelsen samt industrialiseringen generelt i Danmark.

Eleverne arbejdede løbende med relevant samtidigt kildemateriale med fokus på historisk metodeanvendelse. Forløbet afsluttedes med en eksamenslignende øvelse, hvor eleverne skulle opstille problemstillinger på baggrund af udleveret kildemateriale.
Videre var eleverne på ekskursion til Nationalmuseet og Klunkehjemmet (Klunkehjemmet blev desværre aflyst på dagen).

Materiale:

Historiefaglige fremstillinger:

Cleemann Rasmussen, Martin mfl.: "DANMARKSHISTORIE DET 20 OG 21. ÅRHUNDREDE. Lindhardt og Ringhof 2014. s. 7-11, 13, 15-19, 25-26, 28-29, 31-36

Kildemateriale, udover det, der optræder i grundbogssiderne:  

"Gimleprogrammet" - https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/gimleprogrammet-6-8-juni-1876/

Film og TV:

"1800-tallet på vrangen - Gud, konge og politistat" episode 2. DR2 2007. CFU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kolonisering og kulturmøder (4)

Oversigtsforløb om europæisk kolonisering og kulturmøder fra slut 1400-tallet til ca. 1800. Fokus på kildelæsning og metodeanvendelse. Forløbet var en optakt til det følgende projektforløb om "Danmark som kolonimagt".

Historiefaglige fremstillinger:

W. From, Kerstin mfl: "Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til imperialisme". Systime 2008 s. 9-22


Kilder, udover dem, der optræder i grundbogstekst:

Bartholomé de las Casas: "Indianermassakren - en kort beretning om Vestindiens tilintetgørelse (1542)". Her efter; W. From, Kerstin mfl: "Fokus - kernestof i historie 2. Fra oplysningstid til imperialisme". Systime 2008 s. 23-25

Theodore de Bry, Los perros de Vasco Núñez de Balboa (1475-1571) atacando a los indios (The Dogs of Vasco Núñez de Balboa (1475–1571) Attacking the Indians), n.d., Archivo Arkhé. Kobberstik.
(https://www.museoreinasofia.es/en/activities/documents-26-archivo-arkhe)

Links:
https://lex.dk/Bartolom%C3%A9_de_las_Casas
https://www.britannica.com/biography/Theodor-de-Bry
https://www.britannica.com/biography/Vasco-Nunez-de-Balboa

Film/dokumentar:

"Racismens historie" episode 1. DRK 2013. CFU

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Danmark som kolonimagt - projektforløb (4)

Projektforløb om Danmark som kolonimagt. Eleverne skulle i grupper forberede gruppefremlæggelser med udgangspunkt i egne opstillede problemstillinger vedr. forskellige danske kolonier og København (som centrum for kolonihandlen).
Ifbm. fremlæggelserne var det et krav, at der blev anvendt relevant samtidigt kildemateriale og at fremlæggelsen benyttede alle 3 taksonomiske niveauer; redegørende, analyserende, diskuterende.

Projektet indledes med fælleslæsning af introducerende tekst, hvorefter grupperne giver holdet en kort lektie for vedr. deres koloni forud for fremlæggelsesdagen.

Historiefaglige fremstillinger:

Rostgaard, Marianne mfl: "Kulturmøder i dansk kolonihistorie". Gyldendal 2010 s. 9-18. (Læst og gennemgået på klassen)

Elevernes lektier til hinanden forud for fremlæggelser:

https://lex.dk/Dansk_Vestindien (Tidligere links til Danmarkshistorien.dk er i dette tilfælde opdateret med link til Lex.dk, da Danmarkshistorien.dk´s materiale er overført hertil. I dette tilfælde virkede den automatiske videreførsel fra det gamle link og ind på Lex.dk ikke, hvorfor underviser har fremsøgt materialet på Lex.dk)

https://natmus.dk/historisk-viden/verden/asien/indien/tranquebar/den-danske-periode-1620-1845/

https://danmarkshistorien.lex.dk/Den_danske_koloni_p%C3%A5_Guldkysten_1659-1850

https://danmarkshistorien.lex.dk/Gr%C3%B8nlands_historie





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romerriget - spillet om magten (5)

Forløb om Romerriget med fokus på republikken og overgangen til kejserdømme og Augustus´ afgørende rolle heri. Fokus på kildelæsning og historiebrug med udgangspunkt i Augustus-myten og hans egen rolle i at skabe eftertidens opfattelse af ham.


Materiale:

Historiske fremstillinger:

- Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime, 2011, s. 36-54
-Suno Scharling: Augustus. Den første europæer ?, Gyldendal Uddannelse, 1999, s. 18-21, 23-25.


Kilder:
- "Quintus Tullius Cicero til broderen Marcus 64 fvt.". Her efter; Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime, 2011, s. 41-42.
- "Den romerske historiker Livius om Janus-templet". Her efter; Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime, 2011, s. 43.

- "Plutarch om Æmilius Paulus´ Triumftog år 168 fvt." Her efter; Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime, 2011, s. 45.

- "Polybius om romere og Karthagenere". Her efter; Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime, 2011, s. 47.

- "Plutarch om Tiberius Gracchus". Her efter; Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime, 2011, s. 49.

- "Sueton om mordet på Cæsar". Her efter; Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime, 2011, s. 52.

- "Res gestae - Augustus politiske testamente". Her efter; Carl-Johan Bryld: Verden før 1914 - i dansk perspektiv, Systime, 2011, s. 53.


Artikler:

Yding Brunbech; Peter: "Fortid, film og historie – Historie på skærmen 1". RADAR Historiedidaktisk tidsskrift. 2015. https://tidsskrift.dk/radar/article/view/107612

Helleberg, Maria: "Gladiator - filmfejl med mening". POV International 2018. https://pov.international/gladiator-filmfejl-med-mening/


Podcast:

"Brodermord og voldtægt - skabelsesmyter og #metoo banede vej for republikken"

https://politikenhistorie.dk/podcast/antikkens_rom/art6760784/Brodermord-og-voldt%C3%A6gt-skabelsesmyter-og-metoo-banede-vej-for-republikken


Film og TV:

"Orden i kaos". Manuskript; Margaret Koval. DR K 2012 (CFU)

"Hannibal". Red. Fiona Procter. DR K 2010. (CFU)

"Rome" Afsnit 1, sæson 1. HBO. 2005.

"Det gamle Rom" episode 5 (Supermagten). DRK. CFU

"Gladiator" Instruktør: Ridley Scott. USA. 2000.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Velfærdsstat, Ideologikamp og Holocaust (6)

Forløbet omhandler i første halvdel etableringen af velfærdsstaten og sammenhængen mellem velfærdsstatens udbygning og truslerne fra forskellige "ismer" i 1920erne og 30erne. Forløbet bevæger sig efterfølgende op til "ideologiernes kamp" efter 1945 og den tidlige kolde krig. Forløbet om "Holocaust og andre folkedrab" læses senere, men er inkluderet i dette forløb for at belyse historiske årsagssammenhænge.

Historiefaglige fremstillinger:


"Fokus - kernestof i historie 3 Fra verdenskrig til velfærd" Gyldendal 2006 s. 48-57.

Roslyng-Jensen, Palle: "Fra kold krig til ny verdensorden" Gyldendal 2003 s. 8-20.

Thomsen, K; "Historiefaglig arbejdsbog". Systime 2018. s. 67-80


Kilder:

Jakob Knudsen: "Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden" (1908). Her efter: Roslyng-Jensen, Palle: "Fra kold krig til ny verdensorden" Gyldendal 2003 s. 63

K.K. Steincke: ”Det sociale Minimums Politik”, 1920 (uddrag) https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kk-steincke-det-sociale-minimums-politik-1920

Indledningen til "Pest over Europa" af Hartvig Frisch, 1933
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/indledningen-til-pest-over-europa-af-hartvig-frisch-1933

Winston Churchill: The Sinews of Peace. 5. marts 1946. Her efter Svend Aage Bay: Kilder til belysning af forholdet mellem Sovjetunionen og vestmagterne 1945-1955. Gyldendal, 1971. s. 54-58.

Josef Stalin i interview med den russiske avis Pravda. Oversat til engelsk i “Stalin Interview With Pravda on Churchill". New York Times, 14. marts 1946. Oversat af Carl-Johan Bryld. https://verdenefter1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=243&L=0




Artikler:

"Myterne om Kanslergadeforliget". https://danmarkshistorien.lex.dk/Myterne_om_Kanslergadeforliget

https://www.berlingske.dk/samfund/bred-kritik-af-historien-om-danmark-for-at-vaere-for-roed-jeg-bliver-faktisk-vred

https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/dr-og-lars-mikkelsen-fortaeller-historien-om-danmark

https://politiken.dk/kultur/medier/art5897663/Kun-DR-kan-lave-%E2%80%99Historien-om-Danmark%E2%80%99?srsltid=AfmBOoqxA-5ThMlUC1NQUJnpwwEt8C_2x39dGZVew1hUz8qlWhFb3_OT

Podcast:

https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2024/den-kolde-krig-kamp-om-danmarks-sjael-11032415242


Web:

Uddrag af statsminister Mette Frederiksen (S) åbningstale 2022 - den del, der handler om Kanslergadeforliget. https://www.facebook.com/TV2OJ/videos/folketingets-%C3%A5bning-statsministerens-tale/647741243372899/


Film og tv:


"Historien om Danmark" episode 10: "Velfærd og kold krig". DR 2017

"Den kolde krig" episode 2 "Jerntæppet 1945-47" DR2. 2006. (CFU)

"Danmarks historie fra 1896". DVD. Udgiver: Substanz. 2007. "Depressionen rammer Danmark", "Kanslergadeforliget - en hjælp til folket", "Nato frem for Norden", "Den vilde ungdom", "Parcelhusene blomstrer", "Alle gør oprør", "Frygten for paddehatteskyen", "Christiania - en fristad fødes" og "Femø-lejr".

"Min datter Anne Frank" ARD 2014. CFU (Filmen blev vist forud for elevernes studietur til Amsterdam)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kold Krig og Vietnamkrig (7)

Forløbet fokuserer på Vietnamkrigen som en stedfortræderkrig i den kolde krig. Forløbet lægger vægt på at inddrage konsekvenserne for Vietnam og den vietnamesiske befolkning sideløbende med forståelsen for det amerikanske perspektiv på krigen.


Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 7-11, 23-26, 33-34, 41-45, 53-56, 91-93, 105-109.


Kilder:

Uddrag af amerikansk mødeprotokol fra Teheran-konferencen 1943. Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 16-17

Uddrag af Charles de Gaulles deklaration i den franske nationalforsamling i 1945 vedr. den franske regerings planer mht. Indokina.  Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 17-18

Vietnams uafhængigserklæring 1945. Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 20-21

Præsident Harry S. Trumans erklæring vedr. støtte til Sydkorea 27. juni 1950. Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 27

Folkerepublikken Kinas udenrigsminister Chou En-lais udtalelse vedr. udtalelse vedr. udbruddet af Koreakrigen 28. juni 1950. Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 27-28.


Sovjetunionens udenrigsminister Andrej Grymokos udtalelse vedr. USA´s ageren ifht. Sydkorea og Vietnam 4. juli 1950: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 28.

Præsident Dwight D. Eisenhowers syn på udviklingen i Asien 4. august 1953: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 28-29

Nordvietnams forslag til normalisering af forholdet til Sydvietnam 5. februar 1955: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 48.

Sydvietnams premierminister Ngo Dinh Diems erklæring 16. juli 1955: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 49.

Artikel fra Saigon Post 10. juni 1964 vedr. befolkningens støtte til FNL: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 50.

Tonkinbugtresolutionen 7. august 1964: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 61.

Forsvarsminister Robert McNamaras memorandum til præsident Lyndon B. Johnson vedr. situationen i Vietnam: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 66-67.

Tuyet Nguyets artikel i Far Eastern Economic Review 22. februar 1968 vedr. Tet-offensiven: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 72-74 (uddrag).

Afskedsbrev fra den amerikanske soldat Joseph E. Sintoni 1968: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 77-78.

Uddrag af den vietnamesiske FNL-soldat Du Locs dagbog fra 1961: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 80-81.

Beretninger fra 3 amerikanske marineinfanterister vedr. hjemkomsten til USA. Nedskrevet i slutningen af 1970erne: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 97-99.

Lederen af den nordvietnamesiske forhandlingsdelegation Le Ducs fortolkning af fredsaftalen af 23. januar 1973 mellem USA og Nordvietnam d. 24. januar 1973: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 112.

Præsident Richard Nixons tale ifbm. tilbagetrækningen af de sidste amerikanske soldater fra Saigon 29. marts 1973: Optrykt i: Frederiksen, Peter: Vietnam – fra drage til tiger. Systime 1997 s. 112-113


Links:
https://globalnyt.dk/vietnam-fra-krig-til-vild-vaekst/

https://www.nps.gov/wwim/index.htm (Vietnammonument)

https://www.nps.gov/places/national-world-war-ii-memorial.htm (Vietnammonument)

https://www.nps.gov/gwmp/learn/historyculture/usmcwarmemorial.htm (Vietnammonument)

https://www.nps.gov/kowa/index.htm (Vietnammonument)

https://www.nps.gov/places/000/vietnam-veterans-memorial-three-servicemen-statue.htm (Vietnammonument)

https://www.forsvaret.dk/da/side/kastellet/monumentet/ (Monument for Danmarks udsendte)




Film og tv:

"Vietnamkrigen". DRK. Episode 1, 2, 3. CFU.

"Apokalypse Now". Instruktion: Francis Ford Coppola. USA. 1979

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Murens fald, nyeste tid og DK int. placering (8)

Kort forløb om Murens fald og de markante forandringer i Østeuropa og på Balkan. Videre udblik til nyeste tid og Danmarks internationale placering og overgangen til en ny udenrigspolitik med fokus på dansk aktiv internationalisme.

Historiske fremstillinger:

Ryg-Olsen, Knud mfl: "Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering". Systime 2009-2013 s. 217-18, 220-32, 283-90, 297-302.

Kilder:

Anders Fogh Rasmussen: "Hvad kan det nytte ?". Her efter: Ryg-Olsen, Knud mfl: "Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering". Systime 2009-2013 s. 291-92.

Francis Fukuyama: "The end of history and the last man" (uddrag). Her efter: Ryg-Olsen, Knud mfl: "Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering". Systime 2009-2013 s. 303-306.

Samuel P. Huntington: "Civilisationernes smmenstød" (uddrag) Her efter: Ryg-Olsen, Knud mfl: "Grundbog til historie. Fra kold krig til globalisering". Systime 2009-2013 s. 306-309.



Film og tv:

Berlinmurens fald. DRK 2007. (CFU)


Diverse:

Klip af Boris Jeltsin i alkoholpåvirket tilstand.

Billedet "Tank man" til illustration af massakren på den Himmelske Fredsplads 1989
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Holocaust og andre folkedrab (6)

Forløbet omhandler Holocaust og andre folkedrab. Forløbet startede med fælles introduktion til begrebet folkedrab og til den nye bekendtgørelse fra UVM, hvor emnet gøres obligatorisk på gymnasieniveau. Videre kiggede vi på forskellige teoretiske tilgange til, hvordan og hvorfor folkedrab opstår.
Som eksempel på andre folkedrab har fokus været på stalinismens forbrydelser med særligt fokus på Ukraine og Holodomor. Eleverne lavede fremlæggelser for klassen vedr. forskellige aspekter ved Holocaust og Stalinismens forbrydelser.


Historiefagligt fremstillingsmateriale (folkedrab.dk):

https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvad-er-folkedrab

https://folkedrab.dk/hvad-er-folkedrab/hvordan-opstaar-folkedrab-tre-teoretiske-bud

https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/propagandaens-fjendebilleder

https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/antisemitiske-fjendebilleder-inddeling-mennesker-racer-eksklusion/nurnberg-lovene

https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/wannsee-konferencen

https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/holocaust/hvad-skete-under-holocaust/udryddelses-koncentrationslejre

https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/kommunisme-propaganda-stalins-terrormaskine-2

https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/stalinismens-forbrydelser-befolkningens-lidelser/hungersnoeden-1932-1933



Links:

https://regeringen.dk/nyheder/2022/regeringen-lancerer-handlingsplan-mod-antisemitisme/


Film og tv:

Fotografierne fra Auschwitz. Tyskland 2021. DR2
https://www.dr.dk/drtv/program/fotografierne-fra-auschwitz_288696 (udløber 31.5.2025)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kronologiforløb

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer