Stenhus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Stenhus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 EN/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Stenhus Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Hold
2022 EN/c (
1c EN
,
2c EN
,
3c EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
MODERN AMERICA🗽(EX)
Titel 2
BRITISH FOLK TALES🐲(EX)
Titel 3
BLACK VOICES🎻(EX)
Titel 4
BODY CULTURE - OBESITY🍔
Titel 5
BODY CULTURE - PLASTIC💉
Titel 6
ADICHIE - A FEMINIST (VÆRK)🐚
Titel 7
WORLD WAR ONE (SRO)🧦
Titel 8
GLOBAL ENGLISH🗺️
Titel 9
PUNISHMENT & CRIME🦹♂️(EX)
Titel 10
HORROR IN FICTION😱(EX)
Titel 11
HORROR IN FICTION II😱(EX)
Titel 12
AMERICAN MINIMALISM (VÆRK)⛺(EX)
Titel 13
FRAILTY, THY NAME IS WOMAN💀(EX)
Titel 14
DECOLONIZING INDIA🦚(EX)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
MODERN AMERICA🗽(EX)
Forløb med fokus på splittelsen af amerikanerne. Via dokumentarklip og artikler ser forløbet på alle de områder, hvor USA gennem de seneste år er blevet mere og mere splittet. Ud over den stadigt mere accentuerede politiske splittelse ses også nærmere på holdninger og værdier generelt, ikke mindst religion og holdninger til abortspørgsmålet.
Retoriske virkemidler, appelformer og Ciceros pentagram introduceres og anvendes på relevante tekster.
Indhold
Kernestof:
US Midterms (https://www.bbc.com/news/world-us-canada-61274333)
Political Polarization in the American Public
'A Nation United or a Nation Divided' in Thomas Secher Lund: "New American Frontiers", Systime, pp. 8 - 11
'September 11, 2001', in Ewa Schlünssen et al.: "September 11 and Beyond", Systime; the USA Today document, pp. 12 - 13
'Remarks by the President on Reducing Gun Violence', in Pia B. Hansen et al.: "In Other Words", Gyldendal, pp. 30 - 32; find at least five strong words that Obama uses the describe his view on gun violence
'Would You Pledge Your Virginity to Your Father?' (USA TODAY, pp. 19 - 24)
Nas - I Can (https://www.youtube.com/watch?v=RvVfgvHucRY)
'Pro-Life or Pro-Choice' in the USA TODAY file, pp. 41 - 44; there's a lot to read so do it like this: scan the text for information on
https://www.dr.dk/nyheder/udland/abort-i-jesusland-vi-tillader-uskyldige-boern-slagtes
'The way We Live Now Beyond the Pleasure Principle', pp. 45 - 47 in the USA TODAY document.
Supplerende stof:
The English Handbook pentagram and appeal forms.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
BRITISH FOLK TALES🐲(EX)
Formålet med forløbet er indføring i genren 'classic folktales' og analysemodellerne. Home-Out-Home, The Actantian Model, The Conract Model.
Der er fokus på oprindelsen af genren samt de typiske genretræk. Elever udarbejder egne folktales, som skal afspejle genretrækkene.
Indhold
Kernestof:
LRRH (Little Red Riding Hood) Animation
Jeremy Watts: 'Once Upon a Time', Systime, pp. 6 - 12 (Find text in Folk Tale folder in Lectio); pay especially attention to the different analysis models and consider what makes a folk tale a folk tale
Jeremy Watts: 'Once Upon a Time', pp. 15 - 18 on the different tales and the introduction to the classic English Folk Tales; find examples of myths, legends and modern legends; also explain animus and anima (on p. 14)
'How a Child Views Fairy Tales' and 'Literay Folk Tales', in Jeremy Watts: Once Upon a Time, Systime, pp. 50 - 52, 88 - 90; pay especially attention to what distinguishes literary folk tales from ordinary folk tales; what's an anthesis?
Jack the Giant-Killer.docx
Oscar Wilde: 'The Selfish Giant', in Jeremy Watts: Once Upon a Time, Systime, pp. 91 - 94
James Garner: 'Little Red Riding Hood', in Jeremy Watts: Once Upon a Time, Systime, pp. 86 - 87; consider what 'political correctness' is all about
Supplerende stof:
What Is a Fairy Tale.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
BLACK VOICES🎻(EX)
Emne om slaveriets og racismens historie i USA. Fokus ligger på ændringerne i diskurs i både billeder og tekst om social og kulturel undertrykkelse gennem tiden.
Indhold
Kernestof:
Bianca Erlich-Møller et al.: 'Black Voices', Gyldendal, pp. 8 - 14; consider how modern America might deal with its slave past; what do 'abolitionism' and 'emancipation' mean?
Solomon Northup: 'Twelve Years a Slave', in Bianca Erlich-Møller et al.: Black Voices, pp. 17 - 20; consider how you would make a characterization of the persons in the text and the film
Jacob D.Green: 'Narrative of the Life of J.D. Green, a Runaway Slave from Kentucky', in Bianca Erlich-Møller et al.: Black Voices, Gyldendal, pp. 22 - 24; consider if and why/why not slaves were religious people
Paul Laurence Dunbar: 'The Lynching of Jube Benson', in Bianca Erlich-Møller et al.: Black Voices, Gyldendal, pp. 64 - 70; the story is set after the American Civil War and the emancipation of the slaves as decreed by the 13th Amendment; focus on nar
'Introduction', in Bianca Erlich-Møller et al.: Black Voices, Gyldendal, pp. 96 - 98; pay attention to the different persons, legislation and organizations mentioned in the text
I Have a Dream speech by Martin Luther King .Jr HD (subtitled)
John Lewis et al.: 'March: Book One', in Bianca Erlich- Møller et al: Black Voices, Gyldendal, pp. 111 - 117
'I Have a Dream' in Bianca Erlich-Møller et al.: Black Voices, Gyldendal, pp. 120 - 122 and do FURTHER ANALYSIS on p. 122 on Rhetorical pentagon and Rhetoric
American Experience | The Ballot or the Bullet | Season 6 | PBS
Malcolm X: 'The Ballot or the Bullet', in Bianca Erlich-Møller et al.: Black Voices, Gyldendal, pp. 125 - 127
'Post-racist America - Introduction', in Bianca Erlich-Møller et al.: Black Voices, Gyldendal, pp. 140 - 144
Chimamanda Ngozi Adichie: 'Americana', in Bianca Erlich-Møller et al.: Black Voices, Gyldendal, pp. 179 - 183
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
BODY CULTURE - OBESITY🍔
Forløb med fokus på fedme og plastikkirurgi i USA; især den måde hvorpå fedme spreder sig epidemisk i den vestlige verden sammenholdt med den måde moderne plastikkirurgi giver mulighed for at forme kroppen efter egne ønsker.
Indhold
Kernestof:
'The Body of the Beholder', in Newsweek 24 April 1995; it's a bit of an old text but notice esp. differences between white and black body culture and how they have come about
'Land of the Fat', TIME, 25 October 1999
'America X-Large', documentary on the obesity epidemic in the US
'Divided World', in Jonna Engberg-Pedersen et al.: Contexts, Gyldendal, pp. 91 - 99
'Blame Your Friends', in Newsweek, August 20, 2007
'Fears of infertility crisis as obesity soars', in The Guardian Weekly, 21.09.2007 and 'Half of Britain likely to be obese by 2050', in The Guardian Weekly, October 19 - 25 2007
Morgan Spurlock: '"Don't Eat this Book - Girth of a Nation"', in Tony S. Andersen et al.: From Where You Are, Systime, pp. 18 - 23 to prepare for viewing: Morgan Spurlock: 'Supersize Me' (film, 2004)
Supplerende stof:
Body of the Beholder matrix.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
BODY CULTURE - PLASTIC💉
Indhold
Kernestof:
'Life in Plastic' (DR.dk); note what and who have driven the development of plastic surgery
'Our Quest to Be Perfect', in Newsweek, 16 August 1999; esp. pay attention to why the different people in the text have plastic surgery, eg. compared to Kelly, Gloria and Julia in the Discovery Channel documentary: 'Plastic Surgery'
'Ethnic Differences Emerge in Plastic Surgery', The New York Times February 18 2011; note esp. what different ethnicities want to change and why
'I'm a Plastic Surgeon, Men Are Asking Me For These Treatments', in NEWSWEEK 4/23/22
Supplerende stof:
Demographics and Political Views of New York Times readers
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
ADICHIE - A FEMINIST (VÆRK)🐚
Værklæsning af Chimamanda Ngozi Adichies novellesamlig 'The Thing around Your Neck'. Vægten er lagt på Adichie som kvindelig, nigeriansk forfatter og feministisk tilgang til novellerne, hvoraf ''Jumping Monkey Hill' og 'The Headstrong Historian' er læst kursorisk. Herudover er berørt politiske og sociale forhold i Nigeria samt nigeriansk-amerikansk kulturmøde. Desuden er i dette forløb også fokus på stilistisk analyse.
Indhold
Kernestof:
'Cell One', 'Imitation', 'A Private Experience', 'Ghosts', 'On Monday of Last Week', 'Jumping Monkey Hill' (kursorisk), 'The Thing around Your Neck', 'The American Embassy' (essaytekst), 'The Shivering', 'The Arrangers of Marriage', 'Tomorrow Is too
Adichie's TEDtalk: 'We should all be feminists', Chimamanda Ngozi Adichie | TEDxEuston | 16 November 2015(https://www.youtube.com/watch?v=hg3umXU_qWc)
'Ghosts', in Chimamanda Ngozi Adichie: The Thing around Your Neck, 2009, pp. 57 - 74; this story is in some ways different from the others, ie. you may take off your feminist critical glasses, but note esp. the inner and outer problems and conflicts
Supplerende stof:
67 anholdt for at deltage i bryllup mellem homoseksuelt par i Nigeria | Nyheder | DR
2022 in Nigeria - Wikipedia
Nigeria - Wikipedia
Manglende tillid til demokrati har skabt afrikanske militærkup på stribe
'Political speech I', in Nanna Flindt Quist: On Purpose, Gyldendal, pp. 52 - 58
'Stilistik - 1. del', in English in Danish
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
WORLD WAR ONE (SRO)🧦
Fællesforløb med tysk, som belyser krigen fra hhv. tysk og britsik side, dels gennem kort historisk baggrund, dels gennem noveller, digte og film. I tysk hovedvægt på filmen 'Im Westen Nichts Neues'; i engelsk filmen '1917'. Derudover er anvendt visuelt materiale i form af propagandaplakater for at undersøge virkemidler og især landenes brug af forskellige patriotiske kontekster.
Indhold
Kernestof:
David Lloyd George: 'International Honour', September 19, 1914, excerpt (http://www.gwpda.org/1914/lloydgeorge_honour_1914.html)
Rupert Brooke: 'The Soldier', John McCrae: 'In Flanders Fields', Siegfried Sassoon: 'The Hero', 'Does It Matter?', Wilfred Owen: 'The Send-Off', Jessie Pope: 'War Girls', in Hanne Ullerup et al.: Soldiers Don't Go Mad - Texts about the First World Wa
Fighting in the Trenches (https://www.iwm.org.uk/learning/resources/fighting-in-the-trenches)
Richard Aldington: 'Introduction to the Trenches', in Bob Blaisedell (ed.): World War One Short Stories, Dover Publications
Supplerende stof:
World War I History Channel
World War I: Historienet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
GLOBAL ENGLISH🗺️
Forløb om den historiske og kulturelle udvikling, der har skabt moderne engelsk og gjort det til verdenssprog.
Indhold
Kernestof:
David Crystal: 'What Is a Global Language?' and 'Why English?', in Leif Frederiksen: "English. Global Language - Global Anguish", Malling Beck, pp. 10 - 14
David Crystal: 'What Is Standard English?', in Leif Frederiksen: Global English, Malling Beck, pp. 16 - 17
Global English 7 Glossary.pdf
'Early Modern English (1476 - 1800)', in Anne Mette Finderup et al.: Worlds of English, Systime, pp. 16 - 24
Supplerende stof:
Shakespearean English to Modern English or the other way around ― LingoJam
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
PUNISHMENT & CRIME🦹♂️(EX)
Historisk tilgang til krimigenren mht. typer, plot og virkemidler i USA og Storbritannien. Dernæst fokus på forskellige case-stories, som belyser kriminelle og baggrunden for den måde især det amerikanske retssystem straffer på. herunder også capital punishment.
Indhold
Kernestof:
Craig Donnellan: Crime and Justice, Independence 1996; it's an old text but gives a fine background on some historical aspects of the DP
Tine Rønlev Eriksen: 'Case Reopened', L&R, pp. 7 - 17
Bonnie and Clyde
Arthur Conan Doyle: A Study in Scarlet.pdf so you are able to compare it to the modern film-version with Freeman and Cumberbatch
Lee Child: 'Guy Walks into a Bar' in Tine Rønlev Eriksen: Case Reopened, L&R, pp. 23 - 27; what subgenre is this?
Agatha Christie: 'The Affair at the Vitory Ball', in Hanne Ohland-Andersen et al.: Whodunnit?, Kaleidoscope, pp. 55 - 59
Please study the rest of 'The Affair at the Victory Ball'; we'll look at the characteristics of this story and compare to Holmes and Reacher
Dashiell Hammett: 'They Can only Hang You once', in Ole Baun Grarup et al.: Crime in Fiction, Systime
Bret Easton Ellis: 'American Psycho', in Jonna Engberg-Pedersen et al.: Wider Contexts, Gyldendal; apart from exploring the human mind of a psychopath, does the author comment on modern society as well?
Bonnie and Clyde: The Romanticized Outlaws of the Great Depression
Supplerende stof:
Upcoming Executions
OVERBLIK Nitrogen-henrettelse i USA er del af stigende tendens verden over
bad or mad.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
HORROR IN FICTION😱(EX)
Introduktion til horror-genren fra the gothic novel til vore dages horrorfiktion. Specielt vægt på Stephen Kings betragtninger over genren og dens stadige popularitet. Der er arbejdet med forskellige tilgange til, hvad genren kan afspejle: psykologiske, sociale eller biologiske aspekter i mennesket.
Indhold
Kernestof:
J. R. Christensen: 'Psycho', Gyldendal, pp. 1 - 4
Mette Weisberg: 'Stephen King's American Nightmare', forlaget lee, only the two chapters whose headings have been framed
Joyce R. Saricks: 'The Readers' Guide to Genre Fiction', American Library Association, pp. 112 - 119
Horror Definitions.docx (http://web.utk.edu/~wrobinso/590_lec_horror.html)
Stephen King: 'The Boogeyman' , in Rasmus Drisdal et al.: Horror, Systime, pp. 11 - 19
Bram Stoker (1897): 'Dracula', in Rasmus Drisdal et al.: Horror, Systime, pp. 24 - 25 (Horror ibogen); if not familiar with basic plot of Dracula, find short summary online
Dracula excerpt '24 June', in Rasmus Drisdal et al.: Horror, Systime, pp. 50 - 54 (ibogen)
Everybody, study Rasmus Drisdal et al.: Horror, Systime, pp. 31 - 32 on 'How traditional man was scared' (ibogen)
Supplerende stof:
Origins of the vampire.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
HORROR IN FICTION II😱(EX)
Introduktion til horror-genren fra the gothic novel til vore dages horrorfiktion. Specielt vægt på Stephen Kings betragtninger over genren og dens stadige popularitet. Der er arbejdet med forskellige tilgange til, hvad genren kan afspejle: psykologiske, sociale eller biologiske aspekter i mennesket.
Indhold
Kernestof:
M. Brooks: 'World War Z', in Ramus Draisdal et al.: Horror, Systime
Stephen King: 'Suffer the Little Children', in Marianna Mortensen et al.: The Gothic Universe, Gyldendal, pp. 182 - 192
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
AMERICAN MINIMALISM (VÆRK)⛺(EX)
Forløbet indeholder kort gennemgang af amerikanske litterære perioder fra 'The Puritan Period' og frem til 'American Modernism'. Værklæsning af Hemminways novellesamling 'In Our Time' (1925) lægger vægt på Hemmingways minimalistiske stil, binaries og brug af iceberg-teknikken samt historisk-kritisk læsning. Elevgrupper analyserer, sammenligner og fremlægger noveller samlet i overordnede temaer som: 'Father and Son', 'Childhood', 'Bad relationships' og 'Returning from War'. Chapters I - XV er behandlet med afsæt i skildringerne af hhv. World War I og Bullfighting. 'Big Two-Hearted River' novellerne er anvendt som essay-forlæg. Novellen 'Out of Season' er læst kursorisk.
Indhold
Kernestof:
Trine Østergaard: 'The English Handbook', Systime, pp. 1 - 6, till it says: 1.2.5 Modernism
Trine Østergaard: 'The English Handbook', Systime, pp. 6-8 and p. 13 on Modernism and Minimalist fiction
Hemingway: 'A Clean Well-Lighted Place', in Niels R. Back et al.: Through Literary Landscapes, Systime, pp. 241-247
Hemingway In Our Time.docx
Ernest Hemmingway: 'In Our Time' (1925)
Supplerende stof:
3C on 'In Our Time' 1411.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
FRAILTY, THY NAME IS WOMAN💀(EX)
Forløb med fokus på Shakespeares skildring af kvinderollerne i tragedierne 'MacBeth', 'Hamlet' og 'Romeo and Juliet', herunder deres træk af hhv. middelalder- og renæssancekvinder. Derudover er lagt vægt på forståelse af 'The Elizabethan World Picture' mht. tankegangen om 'Chain of Being', 'Micro and macro cosm' og de fire humours.
Indhold
Kernestof:
Trine Østergaard: 'The English Handbook', Systime, pp. 11-14 on The Renaissance as the basis of looking thoroughly at the Elizabethan World Picture on macro cosm and micro cosm
William Shakespeare: 'MacBeth', Globe Education Shakespeare, Hodder Education, Act I, scenes 1, 5-7
Courtni C. Wright: 'The Women of Shakespeare’s Plays', University Press, pp. 7-11, 39-43, 95-98,159-163
The English Renaissance 1485-1660 - A Celebration of Human Achievement, pp. 286-288 (online source)
Film: 'MacBeth' (Polanski 1971)
'The Elizabethan World Picture', in Ole Juul Lund (ed.): Macbeth, Gyldendal, pp. 25-29
Film: 'Hamlet' (Franco Zeffirelli 1990)
William Shakespeare: 'Hamlet', Act I, scene 2, Act II, scene 1, Act III, scene 1 and 4
Denis Delaney et al.: 'Fields of Vision' , vol 1, Longman, pp. 10-17 (Romeo & Juliet, Act II, scene1, Act V, scene 3)
Bo Høpfner Clausen et al.: 'Romeo & Juliet', Gyldendal, pp. 111-112, ll. 79-124 (Act II, scene 2
Supplerende stof:
Minlæring - Billedsprog
English to Shakespearean Translator
Sonnets.pdf
Hamlet| Explore The Play | Shakespeare's Globe
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
DECOLONIZING INDIA🦚(EX)
Dette forløb giver indblik i historiske, kulturelle og sociale forhold i Indien frem mod og i særdeleshed efter løsrivelsen fra britisk styre i 1947. Gennem fiktion og non-fiktion arbejdes med Mahatma Gandhis rolle og vejen mod det moderne Indien.
Indhold
Kernestof:
For the subject India Tour, you'll find all documents in the 'India Tour' folder.
Ruth Flensted et al.: Emerging India, Øknom, pp. 8-10, 12-14
Lis Ramberg Beyer: Timeless Themes, L&R, pp. 26-28
EU har udset sig en ny ven i Indien
Kong Lear
Ved det grønne bord
Afsnit
KARAKTERSKALAEN MED KOMMENTARER.docx
Please study 'Nehru's Tryst with Destiny speech', (https://janataweekly.org/india-discovers-herself-again-the-full-text-of-jawaharlal-nehrus-tryst-with-destiny-speech/) which you'll find in the Decolonizing India folder; note that one of our approach
Supplerende stof:
BHANGRA MASHUP
Discourse Analysis (English Handbook).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239324519", "T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239324519", "H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239324519" }