Holdet 2022 EN/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022 EN/f (1f EN, 2f EN, 3f EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Australia EKSAMEN
Titel 2 Horror
Titel 3 The Cult of Celebrity
Titel 4 Speeches
Titel 5 Sex, Gender and Identity
Titel 6 The American Dream + The Great Gatsby EKSAMEN
Titel 7 War in Literature EKSAMEN
Titel 8 Animal Farm - Language and Power EKSAMEN
Titel 9 Shakespeare and the Elizabethan Age EKSAMEN
Titel 10 The American Dream II EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Australia EKSAMEN

I dette forløb arbejder eleverne med Australien, hvor særligt landets baggrund som britisk koloni er i fokus. Det overordnede mål med forløbet er derfor, at eleverne opnår indsigt i koloniseringen af Australien samt hvordan denne har påvirket og formet den aboriginale befolkning og den nutidige australske identitet.
Der har i repetitionen i 3g været fokus på The Stolen Generations.

Faglige mål:
- At opnå viden om koloniseringen af Australien og betydningen heraf for
  den aboriginale befolkning
- At kunne læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk
  forskellige genrer og stillejer af Australske forfattere om australsk
  identitet
- At kunne analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af
  relevant faglig terminologi (short story, poem, picture, film,
  documentary)
- At kunne perspektivere og diskutere problematikkerne for the stolen
  generations ift. andre race- og diskriminationsproblematikker i USA


Kernetekster:
1) Documentary: Full History of Australia
    https://www.youtube.com/watch?v=PsERYZFY87A
2) Short story: "Going Home" (1986) by Archie Weller
3) Picture: "Aborig" by Polly Borland
4) Poem: "The Past" (1970) by Oodgeroo Noonuccal
5) Background info: "Historical Context" by Carrodus, Tudball & Walsh
    http://pasternack.ucdavis.edu/sas004/RPFguide.pdf
6) Film: Rabbit-Proof Fence (2002) by Phillip Noyce
7) Carol's Story (Bringing them Home Report)

Kernebegreber:
- The bush
- The outback
- Aboriginal/indigenous Australians
- Dreamtime
- Colonization
- Stolen Generations
- Cultural assimilation
- Discrimination
- Mixed-race/half-caste
- Racism
- Identity

Grammatiske fokusser:
- Nouns
- Adjectives

Analytiske fokusser:
- Characterization
- Setting (physical and social)
- Plot (Five Act Structure model)
- Picture analysis (scene, camera angles, lighting, colors)
- Cinematic techniques (framing, camera angles and movement, editing,
  sounds, lighting, and colors)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1: Characterization 19-12-2022
Presentation 1: Cinematic techniques 13-01-2023
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Horror

I dette forløb arbejder eleverne med 'horror' som en litterær genre. Formålet med forløbet er dels, at eleverne opnår indblik i genrens karakteristika og udvikling, og dels, at eleverne bliver i stand til at tilgå horror-tekster analytisk.

Faglige mål:
- At kunne læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk
  indenfor genren "horror"
- At kunne gøre rede for indhold og sproglige særtræk i engelsksprogede
  horror-tekster
- At kunne analysere og fortolke forskellige horror-tekster med
  anvendelse af relevant faglig terminologi
- At perspektivere tekster litteraturhistorisk og pege på forskelle og
  ligheder mellem nyere og ældre horror-tekster

Kernebegreber:
- Horror
- Horror fiction
- Fear
- The creeps
- The strange
- The uncanny valley
- Gothic horror
- The borderline between the terrifying/terrific
- Mystery
- Supernatural
- Horror films
- Suspense
- Surprise (jump scare)
- Slasher
- Splatter
- Found Footage

Kernestof:
1) Theory: "What is Horror Fiction?" from The Horror Writers
    Organization
2) Excerpts of novel: Frankenstein (1818) by Mary Shelley
3) Short story: "The Tell-Tale Heart" (1843) by Edgar Allan Poe
4) Poem: "The Raven" (1845) by Edgar Allan Poe
5: Documentary: Stephen King: A Necessary Evil (2020) by Julien Dupuy
6: Short story: "The Man Who Loved Flowers" (1977) by Stephen King
7: Film: The Blair Witch Project (1999) by Daniel Myrick and Eduardo
    Sanchez
8: Essay: "Why We Crave Horror Movies" by Stephen King

Grammatiske fokusser:
- Verbs

Analytiske fokusser:
- Narration
- Language and style
- Figurative language (metaphor, simile, personification, hyperbole)
- Form (rhyme, alliteration, assonance, and rhyme scheme)
- PEE-model
- Writing an introduction and conclusion
- Writing an essay
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The Cult of Celebrity

I dette forløb arbejder eleverne med celebritykultur i den engelsktalende verden. Formålet med forløbet er dels, at eleverne opnår indsigt i celebritykulturen og kompetencer i at kunne diskutere den, og dels at de bliver i stand til at kunne tilgå non-fiktion-tekster analytisk.

Faglige mål:
- At kunne redegøre for og dekonstruere begreberne "celebrity" og "cult
  of celebrity"
- At kunne diskutere hvordan celebritykulturen har udviklet sig over tid,
  og hvordan medierne/de sociale medier har påvirket udviklingen
- At kunne analysere non-fiktion-tekster med anvendelse af relevant
  faglig terminologi (interview, TED-talk/speech, article)
- At kunne perspektivere amerikansk celebritykultur til dansk
  celebritykultur

1) Excerpt of autobiography: "Fame" (1975) by Andy Warhol
2) TED-talk: Your Online Life, Permanent as a Tattoo (2013) by Juan
    Enriquez
3) Article: Is Facebook Turning Generation Y into a Bunch of Narcissists?
    (2010) by Jessica Stillman

Kernebegreber:
- Celebrity
- Icon
- Fame
- Fan
- Cult of celebrity
- Electronic footprints
- Social media
- The media
- Communication

Grammatiske fokusser:
- Pronouns
- Prepositions

Analytiske fokusser:
- Non-fiction genres (article, essay, speech)
- Communication (sender, message, channel, receiver)
- Rhetoric and rhetorical devices (forms of appeal, rhetorical questions,
  repetitions, quotes, slogans, gestures)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Speeches

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb arbejder eleverne med talen som genre. Formålet med forløbet er, at eleverne opnår indsigt i genren og samtidigt bliver i stand til at tilgå genren analytisk med det korrekte analyse- og begrebsapparat. I forløbet læser og ser vi derfor en række forskellige taler, hvorefter vi analyserer talerne enten vha. Cicero's pentagram eller diskursanalysen. Eleverne skal desuden selv prøve kræfter med at skrive deres egen tale, ligesom de også skal skrive et essay, hvori de analyserer en tale.

Faglige mål:
- at læse og forstå lange og komplekse taler på engelsk i forskellige
  stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
- at skrive en længere, nuancerede og velstrukturerede tale på engelsk
  med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige
  normer samt formidlingsbevidsthed
- at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i
  engelsksprogede taler
- at analysere og fortolke forskellige nyere og ældre taler med anvendelse
  af relevant faglig terminologi og metode
- at analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk i taler
  med anvendelse af relevant faglig terminologi

Kernetekster:
1) Tale: Victory Speech (2008) af Barack Obama
2) Tale: March for Our Lives Speech (2018) af Emma Gonzalez
3) TED-talk: Why I Live a Zero-Waste Life (2015) af Lauren Singer
4) Tale: Golden Globes Speech (2018) af Oprah Winfrey
5) Tale: Ich Bin Ein Berliner (1963) af John F. Kennedy
6) Tale: Uddrag: What's Wrong with 'Equal Rights' for Women? (1972) af
    Phyllis Schlafly

Kernebegreber:
- Speech types (the informative, the persuasive, the occasional)
- Cicero's pentagram (topic, speaker, language, circumstances, audience)
- Forms of appeal (ethos, logos, pathos)
- Rhetorical devices
- Argumentation (claim, grounds, warrant)
- Style (high/medium/low register, loaded words, denotation, connotation,
  sentence structure, grammar, dialects and sociolects)
- Discourse analysis (nodal point, chain of equivalence, chain of
  difference, floating signifier, type of discourse (hegemonic or
  antagonistic), antagonisms

Grammatiske fokusser:
- Verbers tider (perfektum, pluskvamperfektum, futurum)
- Pronominer

Analytiske fokusser:
- Rhetorical analysis (Cicero's pentagram)
- Discourse analysis
- Summary
- Writing a PEE
- Writing an essay
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1: Summary 23-08-2023
Assignment 2: Speech 07-09-2023
Assignment 3: Body text 14-09-2023
Assignment 4: Introduction and conclusion 15-09-2023
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sex, Gender and Identity

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb arbejder eleverne tematisk med begreberne 'sex' (biologisk køn), 'gender' (sociologisk køn) og den identitet, der opstår i samspillet, eller manglen herpå, mellem de to kønsbegreber. Formålet med forløbet er dels, at eleverne opnår indsigt i måderne, vi anskuer køn på biologisk og socialt, samt at de bliver i stand til at kunne forholde sig nuanceret i den verserende debat om køn. Forløbet skal desuden danne grundlaget for elevernes SRO-projekt i engelsk og samfundsfag, hvori eleverne undersøger enten kønsroller/kønsidentitet i USA, ulighed mellem kønnene i USA eller abortlovgivningen i USA.

Faglige mål:
- At opnå viden om de forskellige måder, vi anskuer køn på, samt hvordan
  synet på, og kampen for, individers kønsidentet har udviklet sig over tid
- At kunne læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i
  forskellige genrer og stillejer om kønsidentitet og kønsforståelse
- At kunne analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af
  relevant faglig terminologi
- At kunne perspektivere og diskutere problematikkerne i kønsdebatten på
  baggrund af viden om kønsdebattens udvikling i USA
- At kunne forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelskssprogede
  tekster og samtaler af en vis længde
- At behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag (i dette
  tilfælde samfundsfag)

Kernebegreber:
- Sex
- Gender
- Identity
- Gender expression
- Gender attraction
- The Genderbread Man
- Woman, genderqueer, man
- Femine, androgynous, masculine
- Female, intersex, male
- Heterosexual, bisexual, homosexual
- Gendered language
- Gender neutral language
- Gender roles
- Gender equality
- Gender inequality
- Privilege

Kernetekster:
1) TED-talk: Understanding the Complexities of Gender Identity (2014) af
    Sam Killerman
2) Article: I Heart the Singular They https://iheartsingularthey.com/
3) Excerpt of book: "Language and Power", p. 9, in Language and Power
   (2013) by Tine Vedel Eriksen
4) Excerpts of research article: "The Descriptor "Dolls", p. 248-249, "The
    Descriptor "Action Figure", p. 249-250, "The Gender Debate", p. 250
    252, in "Analysis of Gender Identity Through Doll and Action Figure
    Politics in Art Education" (2002) af Anna Wagner-Ott
5) Film: Barbie (2023) af Greta Gerwig
6) TED-talk: Why gender equality is good for everyone - men included
    (2015) af Michael Kimmel
7) TV-series: The Handmaid's Tale, season 1, episode 1 (2017) af
8) Excerpt of novel: "Chapter five" of A Handmaid's Tale (1985) af
    Margaret Atwood
9) Article: "Elisabeth Moss on The Handmaid's Tale: "This is happening in
    real life. Wake up, people"" (2018) af Jane Mulkerrins
    https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2018/may/05/elisabeth
    moss-handmaids-tale-this-is-happening-in-real-life-wake-up-people
10) Article: "The Alabama abortion ban is disturbing. Northern Ireland's is
     even worse" (2019) af Maya Crockett
    https://www.stylist.co.uk/life/alabama-abortion-law-northern-ireland
    countries-states-abortion-banned-without-exception/267150

Grammatiske fokusser:
- Verbets tider (simpel og udvidet tid)

Analytiske fokusser:
- Fiction: Characterization, setting analysis, figurative language
- Non-fiction: Rhetorical analysis (alle begreber fra sidste forløb)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video presentations 30-11-2023
Udkast til SRO-problemformulering 14-12-2023
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The American Dream + The Great Gatsby EKSAMEN

I dette forløb arbejder eleverne med den amerikanske drøm. Formålet med forløbet er dels, at eleverne opnår forståelse for konceptet, og dels at de bliver i stand til at kunne identificere det i tekster. Vi arbejder derfor indledningsvis med definitionen af konceptet samt dets ophav og udvikling. I dette har vi særligt fokus på de såkaldte 'roaring 20s'. Dernæst læser vi romanen 'The Great Gatsby', hvor fokus for læsningen netop er den amerikanske drøm og dens indflydelse på karaktererne og plottet.

Faglige mål:
- at kunne læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i
  forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder
- at kunne analysere og fortolke ældre tekster med anvendelse af relevant
  faglig terminologi og metode  
- at kunne perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt,
  samfundsmæssigt og historisk

Kernebegreber:
- The American Dream
- Freedom
- Liberalism
- Consumerism
- The roaring 20s
- The Jazz Age
- Flappers
- Speakeasy
- Alcohol prohibition
- Bootlegging
- Moral and values

Kernestof:
- Roman: The Great Gatsby (1925) af F. Scott Fitzgerald

Supplerende stof:
- YouTube-video: The Roaring Twenties Explained in 11 Minutes (2021) af
  Captivating History https://www.youtube.com/watchv=Tp_t94bmJak&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fhubblecontent.osi.office.net%2F&source_ve_path=MjM4NTE&feature=emb_title

Grammatiske fokusområder:
- Uregelmæssige verber
- Udvidet tid
- Repetition af gradbøjning af adjektiver

Analysebegreber:
- Reading a novel
- Genre
- Plot (The Five Act Structure Model)
- Characterization
- Physical and social setting
- Narrative frame (knowledge and reliability)
- Figurative language and symbols
- Themes and message
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
News article about Gatsby 07-03-2024
Feedback on Gatsby-article 14-03-2024
Oral presentations 17-04-2024
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 War in Literature EKSAMEN

I dette forløb arbejder eleverne med forskellige perspektiver på krig i litteraturen. Forløbet er derfor primært litterært og historisk. Formålet med forløbet er dels at bevidstgøre eleverne om, hvordan forskellige krige gennem tiden har påvirket kulturen, historien og de mennesker, der har deltaget aktivt eller passivt i krig.
Forløbet hænger sammen med elevernes studietur i begyndelsen af 3g, hvor eleverne har oplevet forskellige levn fra 2. verdenskrig i Normandiet i Frankrig.  

Faglige mål:
- At læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige
  genrer og stillejer fra forskellige historiske krigsperioder
- At analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med krige
  som udgangspunktet med anvendelse af relevant faglig terminologi og
  metode
- At perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernebegreber:
- War
- Warfare
- Honor
- Patriotism
- Faith
- Power
- Division
- The Hundred Years' War
- WW1, WW2, The Vietnam War
- Modernism
- Minimalism
- The Iceberg Theory

Kernestof:
- Uddrag af dramastykke: Act 4, Scene 3 i Henry V (1599) af William
  Shakespeare
- Sonnet: The Soldier (1914) af Rupert Brooke
- Novelle: A Very Short Story (1925) af Ernest Hemingway
- Roman uddrag: A Farewell to Arms (1929) af Ernest Hemingway
- Film: Saving Private Ryan (1998), instrueret af Steven Spielberg
- Novelle: How to Tell a True War Story (1990) af Tim O'Brien

Supplerende stof:
- Baggrundsartikel: "Modernism" fra Systime
  https://thegreatgatsby.systime.dk/?id=133

Grammatiske fokusser
- Early Modern English Pronouns (thou, thee, thy, thine, thyself; subjekt,
  objekt, genitiv)
- Foreløbigt subjekt

Analytiske fokusser
- Modernisme som genre (the new, experiments, the 'ugly')
- Minimalisme som genre (iceberg theory, minimalistic language)
- Sonnetten som genre (petrarchan, Italian, Shakespearean, rhyme
  scheme, verse, stanza, couplet, quatrain, sestet, octave, volta)
- Language and style (register, tone, descriptive vs. minimalist language,
  figurative language and symbols)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Animal Farm - Language and Power EKSAMEN

Værklæsning. Fokus på, hvordan sproget bruges som magt med centrale begreber som manipulation, fake news, indoktrinering, framing og propaganda, samt hvilken rolle disse teknikker spiller i forhold til et demokrati. Kapitel 1-5 er læst intensivt, kapitel 6-10 er læst ekstensivt og fremlagt i matrixgrupper. Klassen har selv lavet propaganda plakater med selvvalgte emner. Der har været perspektiveret til moderne eksempler.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Shakespeare and the Elizabethan Age EKSAMEN

Der har været fokus på The Elizabethan World Picture, the sonnet, character development, tragic flaws og sproglige virkemidler. Filmen er analyseret og fremlagt i grupper. Følgende er læst intensivt: The Prologue, Act 1, scene 1, og 5, Act 2, scene 2,5 og 6, Act 3, scene 5. Derudover er antologiens introducerende kapitler og resuméer læst.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 The American Dream II EKSAMEN

En fortsættelse og udvidelse af forløbet "The American Dream - The Great Gatsby" fra 2g med henblik på at forstå mere af baggrunden for traditionelle amerikanske værdier og se, hvorledes de optræder i moderne tekster.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer