Titel
5
|
Sex, Gender and Identity
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb arbejder eleverne tematisk med begreberne 'sex' (biologisk køn), 'gender' (sociologisk køn) og den identitet, der opstår i samspillet, eller manglen herpå, mellem de to kønsbegreber. Formålet med forløbet er dels, at eleverne opnår indsigt i måderne, vi anskuer køn på biologisk og socialt, samt at de bliver i stand til at kunne forholde sig nuanceret i den verserende debat om køn. Forløbet skal desuden danne grundlaget for elevernes SRO-projekt i engelsk og samfundsfag, hvori eleverne undersøger enten kønsroller/kønsidentitet i USA, ulighed mellem kønnene i USA eller abortlovgivningen i USA.
Faglige mål:
- At opnå viden om de forskellige måder, vi anskuer køn på, samt hvordan
synet på, og kampen for, individers kønsidentet har udviklet sig over tid
- At kunne læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i
forskellige genrer og stillejer om kønsidentitet og kønsforståelse
- At kunne analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af
relevant faglig terminologi
- At kunne perspektivere og diskutere problematikkerne i kønsdebatten på
baggrund af viden om kønsdebattens udvikling i USA
- At kunne forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelskssprogede
tekster og samtaler af en vis længde
- At behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag (i dette
tilfælde samfundsfag)
Kernebegreber:
- Sex
- Gender
- Identity
- Gender expression
- Gender attraction
- The Genderbread Man
- Woman, genderqueer, man
- Femine, androgynous, masculine
- Female, intersex, male
- Heterosexual, bisexual, homosexual
- Gendered language
- Gender neutral language
- Gender roles
- Gender equality
- Gender inequality
- Privilege
Kernetekster:
1) TED-talk: Understanding the Complexities of Gender Identity (2014) af
Sam Killerman
2) Article: I Heart the Singular They https://iheartsingularthey.com/
3) Excerpt of book: "Language and Power", p. 9, in Language and Power
(2013) by Tine Vedel Eriksen
4) Excerpts of research article: "The Descriptor "Dolls", p. 248-249, "The
Descriptor "Action Figure", p. 249-250, "The Gender Debate", p. 250
252, in "Analysis of Gender Identity Through Doll and Action Figure
Politics in Art Education" (2002) af Anna Wagner-Ott
5) Film: Barbie (2023) af Greta Gerwig
6) TED-talk: Why gender equality is good for everyone - men included
(2015) af Michael Kimmel
7) TV-series: The Handmaid's Tale, season 1, episode 1 (2017) af
8) Excerpt of novel: "Chapter five" of A Handmaid's Tale (1985) af
Margaret Atwood
9) Article: "Elisabeth Moss on The Handmaid's Tale: "This is happening in
real life. Wake up, people"" (2018) af Jane Mulkerrins
https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2018/may/05/elisabeth
moss-handmaids-tale-this-is-happening-in-real-life-wake-up-people
10) Article: "The Alabama abortion ban is disturbing. Northern Ireland's is
even worse" (2019) af Maya Crockett
https://www.stylist.co.uk/life/alabama-abortion-law-northern-ireland
countries-states-abortion-banned-without-exception/267150
Grammatiske fokusser:
- Verbets tider (simpel og udvidet tid)
Analytiske fokusser:
- Fiction: Characterization, setting analysis, figurative language
- Non-fiction: Rhetorical analysis (alle begreber fra sidste forløb)
|