Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 EN/æ (1æ EN, 2æ EN, 3æ EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Australia
I dette forløb arbejder eleverne med Australien, hvor særligt landets baggrund som britisk koloni er i fokus. Det overordnede mål med forløbet er derfor, at eleverne opnår indsigt i koloniseringen af Australien samt hvordan denne har påvirket og formet den aboriginale befolkning og den nutidige australske identitet.
Faglige mål:
- At opnå viden om koloniseringen af Australien og betydningen heraf for
den aboriginale befolkning
- At kunne læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk
forskellige genrer og stillejer af Australske forfattere om australsk
identitet
- At kunne analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af
relevant faglig terminologi (short story, poem, picture, film,
documentary)
- At kunne perspektivere og diskutere problematikkerne for the stolen
generations ift. andre race- og diskriminationsproblematikker i USA
- At kunne forstå forholdsvis komplekse mundtlige Australske tekster og
samtaler af en vis længde i forskellige stillejer samt kunne identificere
de tre mest udbredte australske accenter (general, broad, and
cultivated)
Kernetekster:
1) Documentary: Full History of Australia
https://www.youtube.com/watch?v=PsERYZFY87A
2) Short story: "Going Home" (1986) by Archie Weller
3) Picture: "Aborig" by Polly Borland
4) Poem: "The Past" (1970) by Oodgeroo Noonuccal
5) Background info: "Historical Context" by Carrodus, Tudball & Walsh
http://pasternack.ucdavis.edu/sas004/RPFguide.pdf
6) Film: Rabbit-Proof Fence (2002) by Phillip Noyce
7) Video: "The 3 Australian Accents"
https://www.youtube.com/watch?v=ZnioDeQNlxQ
Kernebegreber:
- The bush
- The outback
- Aboriginal/indigenous Australians
- Dreamtime
- Colonization
- Stolen Generations
- Cultural assimilation
- Discrimination
- Mixed-race/half-caste
- Racism
- Identity
Grammatiske fokusser:
- Nouns
- Adjectives
Analytiske fokusser:
- Characterization
- Setting (physical and social)
- Plot (Five Act Structure model)
- Picture analysis (scene, camera angles, lighting, colors)
- Cinematic techniques (framing, camera angles and movement, editing,
sounds, lighting, and colors)
- Linguistic variation, accents, and dialects
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 1: Characterization
|
14-12-2022
|
Presentation 1: Cinematic techniques
|
13-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Horror
I dette forløb arbejder eleverne med 'horror' som en litterær genre. Formålet med forløbet er dels, at eleverne opnår indblik i genrens karakteristika og udvikling, og dels, at eleverne bliver i stand til at tilgå horror-tekster analytisk.
Faglige mål:
- At kunne læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk
indenfor genren "horror"
- At kunne gøre rede for indhold og sproglige særtræk i engelsksprogede
horror-tekster
- At kunne analysere og fortolke forskellige horror-tekster med
anvendelse af relevant faglig terminologi
- At perspektivere tekster litteraturhistorisk og pege på forskelle og
ligheder mellem nyere og ældre horror-tekster
Kernebegreber:
- Horror
- Horror fiction
- Fear
- The creeps
- The strange
- The uncanny valley
- Gothic horror
- The borderline between the terrifying/terrific
- Mystery
- Natural vs. supernatural
- Horror films
- Suspense
- Surprise (jump scare)
- Slasher
- Splatter
- Found Footage
Kernestof:
1) Theory: "What is Horror Fiction?" from The Horror Writers
Organization
2) Excerpts of novel: Frankenstein (1818) by Mary Shelley
3) Short story: "The Tell-Tale Heart" (1843) by Edgar Allan Poe
4) Poem: "The Raven" (1845) by Edgar Allan Poe
5: Documentary: Stephen King: A Necessary Evil (2020) by Julien Dupuy
6: Short story: "The Man Who Loved Flowers" (1977) by Stephen King
7: Film: Scream (1996) by Wes Craven
8: Essay: "Why We Crave Horror Movies" by Stephen King
Grammatiske fokusser:
- Verbs
Analytiske fokusser:
- Narration
- Language and style
- Figurative language (metaphor, simile, personification, hyperbole)
- Form (rhyme, alliteration, assonance, and rhyme scheme)
- PEE-model
- Writing an introduction and conclusion
- Writing an essay
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The Cult of Celebrity
I dette forløb arbejder eleverne med celebritykultur i den engelsktalende verden. Formålet med forløbet er dels, at eleverne opnår indsigt i celebritykulturen og kompetencer i at kunne diskutere den, og dels at de bliver i stand til at kunne tilgå non-fiktion-tekster analytisk.
Faglige mål:
- At kunne redegøre for og dekonstruere begreberne "celebrity" og "cult
of celebrity"
- At kunne diskutere hvordan celebritykulturen har udviklet sig over tid,
og hvordan medierne/de sociale medier har påvirket udviklingen
- At kunne analysere non-fiktion-tekster med anvendelse af relevant
faglig terminologi (interview, TED-talk, article, speech)
- At kunne perspektivere amerikansk celebritykultur til dansk
celebritykultur
1) Excerpt of autobiography: "Fame" (1975) by Andy Warhol
2) TED-talk: Your Online Life, Permanent as a Tattoo (2013) by Juan
Enriquez
3) Article: Is Facebook Turning Generation Y into a Bunch of Narcissists?
(2010) by Jessica Stillman
4) Speech: How Facebook addiction is damaging your child's brain: A
leading neuroscientist's chilling warning (2009) by Baroness Susan
Greenfield
Kernebegreber:
- Celebrity
- Icon
- Fame
- Fan
- Cult of celebrity
- Electronic footprints
- Social media
- The media
- Communication
Grammatiske fokusser:
- Pronouns
- Prepositions
Analytiske fokusser:
- Non-fiction genres (article, essay, speech)
- Communication (sender, message, channel, receiver)
- Rhetoric and rhetorical devices (forms of appeal, rhetorical questions,
repetitions, quotes, slogans, gestures)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Animal Farm
Værklæsning. Kapitel 1-6 er læst intensivt i klassen, kapitel 7-10 er læst ekstensivt.
Der har været fokus på sproget som magt og hvordan ledere i det hele taget får magt og beholder den.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
American Dreams and Values I
Noget af den historiske baggrund for den amerikanske drøm: The Puritans, The Declaration of Independence og The Frontier Experience.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Gender, Sexuality and Identity
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
American Dreams and Values II
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Black Voices EKSAMEN
Forløbet ligger i direkte forlængelse af forløbet om The American Dream og indeholder forskellige opfattelser af den amerikanske drøm og eksempler på, at den måske ikke kan opnås af alle. Desuden er teksterne eksempler på sprog som magtfaktor og hvordan kunstnere, aktivister og politikere har brugt sprog og stemme til at gøre opmærksom på ulighed og uretfærdighed. Der har været fokus på retorisk analyse og brug af sproglige og filmiske virkemidler.
Teksterne er primært gennemgået som elevpræsentationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tampering with Nature
Mulige effekter og konsekvenser af AI og VR.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Shakespeare and the Elizabethan Age EKSAMEN
Romeo and Juliet er læst som værk. Introduktionen i antologien er fremlagt i matrix grupper. Følgende er læst intensivt: The Prologue, Act 1, scene 1, og 5, Act 2, scene 2,5 og 6, Act 3, scene 5. Derudover er antologiens resuméer læst og klassen har set Baz Luhrmans Romeo + Juliet.
Klassen har selv skrevet en sonnet. Strugnell´s Sonnet IV er medtaget som et eksempel på pastiche over et klassisk værk.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
William Shakespeare: Sonnet 116 (1609); sider: 1
-
Wendy Cope: Strugnell's Sonnet IV (1986); sider: 1
-
William Shakespeare: Romeo and Juliet (1597) i Clausen og Kaalund (2017); sider: 7-23, 34-45, 61-64, 93-98, 109-115, 135-142, 177-185
-
Romeo + Juliet (1996) prologue
-
Please read Act 1, Scene 5. Focus on lines 92-105. But first, read the summaries of the scenes leading up to this one, so you get the context.
-
Romeo+Juliet (1996), Baz Luhrman; sider: 0
-
Roger Ebert: Review of Romeo+Juliet (November 1, 1996); sider: 1-2
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Postmodern Literature EKSAMEN
Et litteraturhistorisk forløb med fokus på forholdet mellem mennesker i det senmoderne samfund og postmoderne træk som: chance, identity, intertextuality, consumerism, narrative forms, metafiction, meaninglessness.
Tuesday og Strugnell's Sonnet IV er læst i andre forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
The British Empire EKSAMEN
Forløbet har fokuseret på "The Imperial Century" og Indien, på udviklingen i imperiet og forskellige holdninger til det. Der har desuden været tråde til britisk selvopfattelse i Rule Britannia og den rolle "the public school system" har haft for elevernes identitetsdannelse.
Som afslutning har vi kort talt om engelsk som Lingua Franca.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239334889",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239334889",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239334889"
}