Holdet 2022 EN/æ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2022 EN/æ (1æ EN, 2æ EN, 3æ EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Australia
Titel 2 Horror
Titel 3 The Cult of Celebrity
Titel 4 Animal Farm
Titel 5 American Dreams and Values I
Titel 6 Gender, Sexuality and Identity
Titel 7 American Dreams and Values II
Titel 8 Black Voices EKSAMEN
Titel 9 Tampering with Nature
Titel 10 Shakespeare and the Elizabethan Age EKSAMEN
Titel 11 Postmodern Literature EKSAMEN
Titel 12 The British Empire EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Australia

I dette forløb arbejder eleverne med Australien, hvor særligt landets baggrund som britisk koloni er i fokus. Det overordnede mål med forløbet er derfor, at eleverne opnår indsigt i koloniseringen af Australien samt hvordan denne har påvirket og formet den aboriginale befolkning og den nutidige australske identitet.

Faglige mål:
- At opnå viden om koloniseringen af Australien og betydningen heraf for
  den aboriginale befolkning
- At kunne læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk
  forskellige genrer og stillejer af Australske forfattere om australsk
  identitet
- At kunne analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af
  relevant faglig terminologi (short story, poem, picture, film,
  documentary)
- At kunne perspektivere og diskutere problematikkerne for the stolen
  generations ift. andre race- og diskriminationsproblematikker i USA
- At kunne forstå forholdsvis komplekse mundtlige Australske tekster og
  samtaler af en vis længde i forskellige stillejer samt kunne identificere
  de tre mest udbredte australske accenter (general, broad, and
  cultivated)

Kernetekster:
1) Documentary: Full History of Australia
    https://www.youtube.com/watch?v=PsERYZFY87A
2) Short story: "Going Home" (1986) by Archie Weller
3) Picture: "Aborig" by Polly Borland
4) Poem: "The Past" (1970) by Oodgeroo Noonuccal
5) Background info: "Historical Context" by Carrodus, Tudball & Walsh
    http://pasternack.ucdavis.edu/sas004/RPFguide.pdf
6) Film: Rabbit-Proof Fence (2002) by Phillip Noyce
7) Video: "The 3 Australian Accents"
    https://www.youtube.com/watch?v=ZnioDeQNlxQ

Kernebegreber:
- The bush
- The outback
- Aboriginal/indigenous Australians
- Dreamtime
- Colonization
- Stolen Generations
- Cultural assimilation
- Discrimination
- Mixed-race/half-caste
- Racism
- Identity

Grammatiske fokusser:
- Nouns
- Adjectives

Analytiske fokusser:
- Characterization
- Setting (physical and social)
- Plot (Five Act Structure model)
- Picture analysis (scene, camera angles, lighting, colors)
- Cinematic techniques (framing, camera angles and movement, editing,
  sounds, lighting, and colors)
- Linguistic variation, accents, and dialects
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1: Characterization 14-12-2022
Presentation 1: Cinematic techniques 13-01-2023
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Horror

I dette forløb arbejder eleverne med 'horror' som en litterær genre. Formålet med forløbet er dels, at eleverne opnår indblik i genrens karakteristika og udvikling, og dels, at eleverne bliver i stand til at tilgå horror-tekster analytisk.

Faglige mål:
- At kunne læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk
  indenfor genren "horror"
- At kunne gøre rede for indhold og sproglige særtræk i engelsksprogede
  horror-tekster
- At kunne analysere og fortolke forskellige horror-tekster med
  anvendelse af relevant faglig terminologi
- At perspektivere tekster litteraturhistorisk og pege på forskelle og
  ligheder mellem nyere og ældre horror-tekster


Kernebegreber:
- Horror
- Horror fiction
- Fear
- The creeps
- The strange
- The uncanny valley
- Gothic horror
- The borderline between the terrifying/terrific
- Mystery
- Natural vs. supernatural
- Horror films
- Suspense
- Surprise (jump scare)
- Slasher
- Splatter
- Found Footage

Kernestof:
1) Theory: "What is Horror Fiction?" from The Horror Writers
    Organization
2) Excerpts of novel: Frankenstein (1818) by Mary Shelley
3) Short story: "The Tell-Tale Heart" (1843) by Edgar Allan Poe
4) Poem: "The Raven" (1845) by Edgar Allan Poe
5: Documentary: Stephen King: A Necessary Evil (2020) by Julien Dupuy
6: Short story: "The Man Who Loved Flowers" (1977) by Stephen King
7: Film: Scream (1996) by Wes Craven
8: Essay: "Why We Crave Horror Movies" by Stephen King

Grammatiske fokusser:
- Verbs

Analytiske fokusser:
- Narration
- Language and style
- Figurative language (metaphor, simile, personification, hyperbole)
- Form (rhyme, alliteration, assonance, and rhyme scheme)
- PEE-model
- Writing an introduction and conclusion
- Writing an essay
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 The Cult of Celebrity

I dette forløb arbejder eleverne med celebritykultur i den engelsktalende verden. Formålet med forløbet er dels, at eleverne opnår indsigt i celebritykulturen og kompetencer i at kunne diskutere den, og dels at de bliver i stand til at kunne tilgå non-fiktion-tekster analytisk.

Faglige mål:
- At kunne redegøre for og dekonstruere begreberne "celebrity" og "cult
  of celebrity"
- At kunne diskutere hvordan celebritykulturen har udviklet sig over tid,
  og hvordan medierne/de sociale medier har påvirket udviklingen
- At kunne analysere non-fiktion-tekster med anvendelse af relevant
  faglig terminologi (interview, TED-talk, article, speech)
- At kunne perspektivere amerikansk celebritykultur til dansk
  celebritykultur

1) Excerpt of autobiography: "Fame" (1975) by Andy Warhol
2) TED-talk: Your Online Life, Permanent as a Tattoo (2013) by Juan
    Enriquez
3) Article: Is Facebook Turning Generation Y into a Bunch of Narcissists?
    (2010) by Jessica Stillman
4) Speech: How Facebook addiction is damaging your child's brain: A
    leading neuroscientist's chilling warning (2009) by Baroness Susan
    Greenfield

Kernebegreber:
- Celebrity
- Icon
- Fame
- Fan
- Cult of celebrity
- Electronic footprints
- Social media
- The media
- Communication

Grammatiske fokusser:
- Pronouns
- Prepositions

Analytiske fokusser:
- Non-fiction genres (article, essay, speech)
- Communication (sender, message, channel, receiver)
- Rhetoric and rhetorical devices (forms of appeal, rhetorical questions,
  repetitions, quotes, slogans, gestures)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Animal Farm

Værklæsning. Kapitel 1-6 er læst intensivt i klassen, kapitel 7-10 er læst ekstensivt.
Der har været fokus på sproget som magt og hvordan ledere i det hele taget får magt og beholder den.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 American Dreams and Values I

Noget af den historiske baggrund for den amerikanske drøm: The Puritans, The Declaration of Independence og The Frontier Experience.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 American Dreams and Values II

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Black Voices EKSAMEN

Forløbet ligger i direkte forlængelse af forløbet om The American Dream og indeholder forskellige opfattelser af den amerikanske drøm og eksempler på, at den måske ikke kan opnås af alle. Desuden er teksterne eksempler på sprog som magtfaktor og hvordan kunstnere, aktivister og politikere har brugt sprog og  stemme til at gøre opmærksom på ulighed og uretfærdighed. Der har været fokus på retorisk analyse og brug af sproglige og filmiske virkemidler.
Teksterne er primært gennemgået som elevpræsentationer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Shakespeare and the Elizabethan Age EKSAMEN

Romeo and Juliet er læst som værk. Introduktionen i antologien er fremlagt i matrix grupper. Følgende er læst intensivt: The Prologue, Act 1, scene 1, og 5, Act 2, scene 2,5 og 6, Act 3, scene 5. Derudover er antologiens resuméer læst og klassen har set Baz Luhrmans Romeo + Juliet.
Klassen har selv skrevet en sonnet. Strugnell´s Sonnet IV er medtaget som et eksempel på pastiche over et klassisk værk.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Postmodern Literature EKSAMEN

Et litteraturhistorisk forløb med fokus på forholdet mellem mennesker i det senmoderne samfund og postmoderne træk som: chance, identity, intertextuality, consumerism, narrative forms, metafiction, meaninglessness.
Tuesday og Strugnell's Sonnet IV er læst i andre forløb.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 The British Empire EKSAMEN

Forløbet har fokuseret på "The Imperial Century" og Indien, på udviklingen i imperiet og forskellige holdninger til det. Der har desuden været tråde til britisk selvopfattelse i Rule Britannia og den rolle "the public school system" har haft for elevernes identitetsdannelse.
Som afslutning har vi kort talt om engelsk som Lingua Franca.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde