Holdet 2022 TYF/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e)
Hold 2022 TYF/a (1a TYF, 2a TYF, 3a TYF)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 So klingt Deutschland - Intro
Titel 2 Generation Selfie
Titel 3 Reisen I
Titel 4 Reisen II
Titel 5 Gender und Sexualität
Titel 6 Protest und Widerstand in der deutschen Geschichte
Titel 7 Hamburg
Titel 8 Krimi
Titel 9 Integration und Einwanderung (eksamen)
Titel 10 In den Alpen (eksamen)
Titel 11 Undervisningen i folkeskolen
Titel 12 Aussenseiter und Randfiguren (eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 So klingt Deutschland - Intro

Introforløb med fokus på musik og sange i tysktalende lande. Igennem sange fra forskellige tidsperioder og genrer får eleverne indblik i tysk kulturhistorie, sproglige variationer/dialekter, nyere historie og aktuelle tendenser i samfundet (globale Probleme, Flüchtlingskrise).

Indsatsområder: ordforråd, basal grammatik (regelmæssige verber, kongruens, kasus, perfektum), samtaleøvelser, tekstforståelse

Kernestof:
AnnenMayKantereit: Barfuss am Klavier, 2014 (Lied)
Hans Leip: Lili Marleen, 1915 (Lied)
Wanda: Columbo, 2017 (Lied)
Paul van Dyk und Peter Heppner: Wir sind wir, 2004 (Lied)
Goethe Institut/Deutsche Welle: Deutschlandlabor Musik (Video)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Generation Selfie

I dette forløb arbejder vi med digitale medier og digital etikette. Vi skal læse teksterog hører sange om selviscenesættelse og andre problemstillinger. Desuden ser vi nogle episoder af Druck, som realistisk fremstiller unges brug af sociale medier og de sociale mediers fordele og ulemper.

Eleverne holder individuelle oplæg om en selvvalgt sang og vi har desuden fokus på udtale.

Kernestof:
Tekst:

- Kira Brück: Gefällt mir (2014). Fra Auf Uns.
- Lukas Böing : Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und CO? Ein Vergleich. Fra Auf Uns.
- Tobias Moorstedt: Chronik einer Liebe (2014). Fra Auf Uns.
- Julia Engelmann: Allein sein 2014 Fra Auf Uns.


Film:

- Druck, Staffel 1, Folge 1: Liebe ist alles! Fra mitCFU.
- Druck Staffel 1, Folge 2: Heldinnen. Fra mitCFU.

Lied:

- Tim Bendzko: Programmiert (2013). Fra ”Auf uns”. https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE



Grammatik:
Artikler
Svage verber
Hjælpeverber
Præpositioner
Modalverber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Reisen II

I dette forløb arbejde vi med forskellige former for "Reise": Urlaubsreise, Roadtrip, Innere Reise...
Vi læser forskelligt tekstmateriale, ser en film og lytter til en sang, som omhandler emnet "Reise".

Grammatik: pronominer (personlige, possessive, relative), tidsangivelser
Arbejdsformer: Fokus i forløbet ligger på mundtlighed og derfor skal elever følgende:
- Landepræsentationer
- Præsentation om en fiktiv Interrailrejse med forskellige benspænd (budget, lande, tidsangivelser etc.)
- Reiseguide i Holbæk

Materiale:
Film/filmisk materiale:
Fatih Akin: Im Juli (2000)
Deutschlandlabor: Urlaub

Tekster:
Klaus Kordon: Krokodil im Nacken (uddrag)
Nicola Meier: Der grosse Aufbruch 2015, ZEIT Magazin  (Interrail)
Rabea Weier: Germans of New York, i:  Lebenswege Tyskforlaget 2015. (Auswandern)
Fluter: Casper David Friedrich
Bente Jacob: Ferien in Norwegen

Bild:
Casper David Friedrich: Der Wanderer über dem Nebelmeer (1815) (Sehnsucht - Nähe zu Gott als Reise in der Romantik)

Lied:
Mark Foster feat Sido: Au revoir (neue Wege gehen – Auszug aus dem Elternhaus)
Cro: Einmal um die Welt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering af årsprøven 17-08-2023
Eksamenstræning - grammatik og tekstforståelse 30-08-2023
Interrail durch Europa 15-09-2023
Resumé + Kommentar 22-09-2023
Genaflevering 01-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Gender und Sexualität

Dette forløb har fokus på sex og køn, hvor særlig vægt ligger på homoseksualiteten og det flydende køn. Men vi kigger også på "Gendern" i det tyske sprog og den debat, det har udløst. Forløbet er i samspil med samfundsfag og ligger op til SRO-opgaven.
Desuden besøger eleverne Karrieretage Deutsch på KU og bager tyske småkager sammen med de andre A-niveaus elever på tværs af årgangene.

Materialer:
- "Was ist "Gender?", i: Krehan/Stammerjohan: Wer bin ich? Sport und Idenität, Gyldendal 2014.
- Daniel Drepper: Ich war nie eine Frau, i: Krehan/Stammerjohan: Wer bin ich? Sport und Idenität, Gyldendal 2019.
- Honneths soziologische Theorie, i: Krehan/Stammerjohan: Wer bin ich? Sport und Idenität, Gyldendal 2019.
- Deutschland 3000: Gendern - Das sagen Kinder 2021. https://www.youtube.com/watch?v=YZY3m5GfSxg
- SRF Kids: Was ist geschlechtergerechte Sprache 2022. https://www.youtube.com/watch?v=LkiyBKwFeMo

Serie:
ARD: All you need 2021: https://www.daserste.de/unterhaltung/serie/all-you-need/all-you-need-102.html

Lied:
Marcus Wiebusch: Der Tag wird kommen 2014: https://www.goethe.de/prj/stg/en/mus/vid/wie.html

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Protest und Widerstand in der deutschen Geschichte


I dette forløb fokuserer vi på forskellige typer protest og modstand. Forløbet er ikke opbygget kronologisk, men skal alligevel give eleverne et indblik i tysk historie - fra Weimarer Republik til nutidens Tyskland ved hjælp af forskellige modstandsbevægelser. Fokus i forløbet ligger på analyse af saglige tekster og filmanalyse, derfor er forløbet hovedsageligt bygget op omkring dokumentarserien: "Sophie Scholl - Frauen, die Geschichte machten" og filmen "Das schweigende Klassenzimmer". I begyndelsen af forløbet fokuseres på protesterne i Lützerath  og klimaprotesterne i Tyskland.

Materiale:
- Flugblatt VI: i: https://www.weisse-rose-stiftung.de/widerstandsgruppe-weisse-rose/flugblaetter/vi-flugblatt-der-weissen-rose/
- Rohrhofer, Markus: Pro und Kontra: Radikale Klimaproteste, Standard, 18.11.2022.
https://www.derstandard.at/story/2000140947843/pro-und-kontra-radikale-klimaproteste

Film/filmisk materiale:
- "Sophie Scholl - Frauen die Geschichte machten" ZDF.
- "Das schweigende Klassenzimmer" (2018)
- Logo Kindernachrichten zur Räumung von Lützerath:
https://www.zdf.de/kinder/logo/logo-vom-mittwoch-11-januar-2023-102.html
- MrWissenToGo: Alltag in der DDR: https://www.ardmediathek.de/video/mrwissen2go-geschichte/so-war-der-alltag-in-der-ddr-oder-geschichte/funk/Y3JpZDovL2Z1bmsubmV0LzEyMDI0L3ZpZGVvLzE2MjM1NjI


Supplernede materiale:
-Tweet von Andreas Scheuer zu Luisa Neubauer/Presse:
https://twitter.com/andreasscheuer/status/1613814837200715778?lang=da
-https://studyflix.de/geschichte/weisse-rose-4247 Forklaring af Weisse Rose
- DDR Zeitleiste: https://prezi.com/hdugtoany5n3/die-ddr-zeitleiste/


Kreativ opgave:
- Elever laver en flyver (Flugblatt) + protestvideo selv
- Eleverne tweeter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Hamburg

Forløbet er et kort forløb, som ligger op til en 3 dags tur til Hamburg.
I forløbet har vi fokus på mundtlighed. Eleverne holder et kortere oplæg om seværdighederne og et længere præsentation af en selvvalgt tysk sang om Hamburg. Desuden taler vi om ”Rota Flora”, da vi stadig arbejder med Protestbevægelser i den tyske historie, vi ser filmen Soulkitchen med fokus på Heimatbegrebet og arbejder med Wolfgang Borcherts digt ”Mein Hamburg”.

Materiale:
Podcast: Radio 4 – Sommerserie om tysk rap med Pede P Hamburg: https://www.radio4.dk/podcasts/genau/sommerserie-om-tysk-rap-med-pede-b-hamborg (11/7-23)

Video: Travellers Hamburg in 5 Minuten, 2018, https://www.youtube.com/watch?v=H779MPLQ0FU

Text: Goethe Institut : Hamburg I

Video: Hamburg - Das Tor zur Welt, Deutsche Welle 2018. https://www.dw.com/de/hamburg-das-tor-zur-welt/video-17792237

Text: Die Rote Flora – damals und heute, Hamburg Journal 2019. https://www.ndr.de/geschichte/Die-Rote-Flora-damals-und-heute,flora219.html

Video: Die Geschichte der Roten Flora im Schanzenviertel, NDR 2023. https://www.ardmediathek.de/video/das/die-geschichte-der-roten-flora-im-hamburger-schanzenviertel/ndr/Y3JpZDovL25kci5kZS8xMTg4YzNjMy03ZTkzLTQzZjktODc0MC1kNDYxNGIzYWU5ZGU

Film: Soulkitchen af Fatih Akin (2009)

Opgaver til filmen “Soulkitchen”: https://www.tyskforlaget.dk/soulkitchen/soulkitchenvorwort.html

Fokus: Mundtlighed og varieret ordforråd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Krimi

Gewalt und Verbrechen

I forløbet arbejder vi med krimien som genre og læser forskellige typer af krimier. Med udgangspunkt i bogen ”Gattungen” indledes forløbet med en genredefinition af krimien, så eleverne bliver i stand til udpege kendemærker, herunder det typiske persongalleri, mordårsagen, mordmotivet, plot ect. i det analytiske arbejde med krimitekster.

Vi læser/ser primært nyere krimier af blandt andre Ferdinand von Schirach, som gør sig bemærket ved at være mere interesseret i skyldsspørgsmålet end selve forbrydelsen.  

Materiale:
Antologi: Gattungen (78-87), Egendal Helle, 2017
Flieger, Jan; Liebfrauenmorgen
Moser, Milena: Letzte Pizza
Schirach, Ferdinand von: Einsam
Schriach, Ferdinand von: DNA

Film:
"Einsam" (Ferdinand von Schirach)
"DNA" (Ferdinand von Schirach)

Sang:
SRD feat. Sido: Ne Leiche (2010)

Lytteøvelse:
Kinderkrimis auf youtube: https://www.youtube.com/watch?v=vlfKorDf36Q


Grammatik:
modalverber
løst sammensatte verber
relativpronominer

Opgaver:
- Eleverne laver en krimipodcast, som aflevering.
- Genfortælling af en krimi ved brugen af analyseskema

Kreativt arbejde:
- Lego i undervisning
- Comic
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Integration und Einwanderung (eksamen)

I dette forløb arbejder vi med emnet integration, flugt og racisme. Vi kigger på forskellige faser i den nyere tysk historie, hvor folk er kommet til landet: gæstearbejder fra Tyrkiet i 60erne/70erne, syrerne i 2015 og Merkels berømte tale med sætningen "Wir schaffen das" og ukrainerne og deres integration fra 2022 til d.d. Desuden lytter vi til Antilopen Gang, som beskæftiger sig med antisemitisme i Tyskland og hver elev læser selvstændigt et kapitel af Wladimir Kaminers bog "Ausgerechnet Deutschland", om syrernes og tyskernes særlige karakteristika.

Desuden deltager eleverne i "Jugendwort des Jahres" afstemningen.

Materialer:
Lied: Antilopen Gang: Oktober in Europa (2023).

Serie: Almania, Folge 1, SWR (2024)
https://www.ardmediathek.de/video/almania/folge-1-herzvoll-s01-e01/swr/Y3JpZDovL3N3ci5kZS9hZXgvbzE0MjY4NzU

Text:
-  Anne Reiman: Das Wunder von Kreuzberg, Spiegel 2010.
- Hatice, Akyün: Die verlorenen Töchter, Spiegel 2016.
- Merkel: Rede vor dem Bundestag 2015 - Wir müssen jetzt anpacken - 2015.
- Habeck Rede zu Israel: https://www.youtube.com/watch?v=ZBtAtsdco-8
- Ingrid Betram: Der schwierige Weg ins deutsche Schulsystem, 14.5.2024 https://www.tagesschau.de/inland/mittendrin/vorbereitungsklasse-schulen-integration-100.html

Wladimir Kaminer: Ausgerechnet Deutschland - Geschichten unserer neuen Nachbarn 2018. (uddrag)

Ekstra materiale:
- Mr Wissen to go: Deutschtürken, ARD 2020.
https://www.youtube.com/watch?v=x2m8LgYF8jc
- 5 Jahre "Wir schaffen das" - Faktencheck, ZDF Heute 2020.
https://zdfheute-stories-scroll.zdf.de/Faktencheck_Wir_schaffen_das/index.html
- Steffen Dobert: Wir ein Syrer nach Deutschland kommt - Graphik, Zeit 2018.
https://www.zeit.de/gesellschaft/2018-07/flucht-migration-mittelmeer-syrien-deutschland

Grammatik:
Adjektiver
Konjunktiv II



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 In den Alpen (eksamen)

Vi skal i denne omgang beskæftige os med Alperegionen, både som mål for aktiv ferie og som hverdag for mange tyskere, østrigere og schweizere. Hvordan præger livet i bjergene de mennesker, der lever der – i dag såvel som i fortiden. Vi skal bl.a. læse og se uddrag af Johanna Spyris klassiker ”Heidi”. At bjergene heller ikke er helt ufarlige, skal vi se i filmen ”Nordwand”, der baserer sig på en virkelig historie fra sommeren 1936.

Formålet er, at eleverne her tilegner sig en varieret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande udenfor Tyskland. Desuden blev elever også tvunget til at se Skiskyldning og blev introduceret til sportens basale regler.

I løbet af forløbet skal eleverne i grupper holde et oplæg om et land fra Alperegionen (Südtirol, Østrig og Schweiz). Vi lyttede til forskellige populære bands fra regionen såsom Wanda og Faber.
Desuden så vi teaterstykket om Hanna Arendt på Holbæk teater.

Materiale:

- "Wir lieben den Wintersport" (Interview, fra: Brennpunkt Deutsch, 3/2017, s. 17-21)
- Johanna Spyri: Heidi (Auszug), s. 7, 10-11, 22-23, 38-40, 54-55
- Heidi Folge 2 https://www.youtube.com/watch?v=PF1cCrpXkSY
- Heidi Folge 20 https://www.youtube.com/watch?v=9ZXrAe-m_rw
- Heinrich Harrer: Mein Leben (fra Lisbet Iversen: Bis ans Ende der Welt. Texte zum Thema Reisen (Tyskforlaget 2009)
- ISPO: Deutschlands liebster Wintersport: Biathlon (2016).

Lied:
- Skifoan af Wolfgang Ambros (1976)
- Auffe aufn Berg af DJ Alex og Matty Valentino

Film:
Philipp Stölzl: Nordwand (2008)

Supplerende materiale:
- Ein neuer Wanderweg in den Alpen (video + opg.) https://www.dw.com/de/ein-neuer-wanderweg-in-den-alpen/l-45921406
- Challenge bringt Skifoan von Ambros auf Platz 1 der iTunes Charts: https://fm4.orf.at/stories/2929303/
- Marcel Hirscher gibt Comeback: https://www.youtube.com/watch?v=-JMI5xB-s5s

Grammatik:
- konjunktiv II
- passiv
- relativ pronominer
- Pronominaladverbier


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Undervisningen i folkeskolen

I et projektforløb i samarbejde med Stenhus Kostskole skal eleverne i grupper undervise 8.klasses elever i tysk hen over 3 uger.
I den forbindelse skulle der indgå både mundtlige øvelser og arbejde med elevernes ordforråd.
Målet var, at styrke elevernes formidlingskompetencer, men også at vække en mere grundlæggende begejstring for tysk i de mindre klasser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Aussenseiter und Randfiguren (eksamen)

I dette forløb beskæftiger vi også med Aussenseiter/Randfiguren i samfundet. Vi begynder forløbet med en introduktion til forskellige typer Aussenseiter, såsom Rebell, Opfer und Sonderling. Disse tre typer prøver vi at bruge igennem forløbet til at identificere forskellige slags Randfiguren og motiverne for personernes adfærd i vores materialer. Desuden taler vi også kort om Bordieus kapitalbegreb, som elever kender fra samfundsfagsundervisning for at kigge på personernes ressourcer og livsforudsætninger.

Fokus i forløbet er på læsning af ældre tekster (Goethe und Mann) og på mundtlighed. Eleverne skal f.eks. fremlægge om en selvvalgt Aussenseiter med fokus på personkarakteristik og prøver at bygge Fausts Dilemma med LEGO.

Materialer:
- Samy Deluxe: Allein (2011) i: Birk, Helle: Aussenseiter, Gyldendal 2018.
- Thomas Mann: Tobias Mindernickel (1897), i: Aggedam, Heino/Henriken, Kathrine: Geht's weiter, Tyskforlaget 2012.
- Brüder Grimm: Hans Dumm (1812): i: Birk, Helle: Aussenseiter, Gyldendal 2018.
- Forfatter udkendt: Alle lästern über mich, Reihe: Wie Aussenseiter, Spiegel 23.07.2007.
- Johann Wolfgang von Goethe: Faust, Der Tragödie erster Teil (1808), Reclam.

Film:
- Systemsprenger (2019) af Nora Fingscheidt
- Spiegel TV: Jung und kein Zuhause (2019)

Supplerende materiale:
Faust to go (Goethe in 9 Minuten): https://www.youtube.com/watch?v=OMXvK6uScnY

Grammatik:
- repetition af alle slags emner, såsom verber, konjunktiv, passiv, pronominer, præpositioner, som vi kigger på én gang om ugen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer