Holdet 2022 FRB/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e)
Hold 2022 FRB/a (1a FRB, 2a FRB, 3a FRB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opstart med begyndersystem
Titel 2 L'amour et l'amitié - EKSAMENSEMNE
Titel 3 La peinture
Titel 4 La musique
Titel 5 Le genre et l'identité (SRO-optakt)
Titel 6 Les contes de fée - EKSAMENSEMNE
Titel 7 La francophonie - le Québec - EKSAMENSEMNE
Titel 8 Une vie difficile - EKSAMENSEMNE
Titel 9 Studietursforløb
Titel 10 La guerre - EKSAMENSEMNE
Titel 11 L'école en France et au Danemark - EKSAMENSEMNE
Titel 12 Repetition og kommunikative øvelser
Titel 13 Anvendte digitale hjælpemidler i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opstart med begyndersystem

Begyndersystemet "Bonjour Lyon" anvendes til introduktion til franskfaget med et primært fokus på udtale, grundlæggende ordforråd og samtaletræning. Herudover introduceres grundlæggende grammatik:
Grammatiske emner:
- superverberne faire, aller, être, avoir, prendre, connaître.
- verber i 1. , 2. og 3. bøjning.
- modalverber
- refleksive verber
- diverse andre verber.
- nægtelsen
- delingsartiklen
- menings- og ytringsverber
- genitiv
- udvalgte præpositioner
- tiderne présent og passé composé.
- possessiver
- relativpronominerne "qui" og "que"
- gængse spørgeord
- artikler i det hele taget
- adjektivers kongruens og bøjning
- diverse andre grammatiske småting.

Kernestof:
"Bonjour Lyon", Maria Hassing, Systime, 2018, s. 9-196, 187 s.
"Noël" i "C'est la fête", Jette Bæmholdt, Forlag Malling Beck, 1998, s. 22-25, 4 s.

Supplerende stof:
Film:
"Le Grand Bleu", Luc Besson, 1988

I alt: 191 sider (inkl. øvelser og grammatik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 60,00 moduler
Dækker over: 87 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 L'amour et l'amitié - EKSAMENSEMNE

Forløbet er første del af et fokus på kærlighed og venskab i bred forstand. Der arbejdes med "Quatre amis", som overgangssystem fra begyndersystemet i 1.g. Der repeteres gloser og udtryk fra 1.g samtidig med et fortsat fokus på egen sprogproduktion i et lystbetonet læringsrum.

Tekster:
Kernestof:
Quatre amis, Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2012, 58 s.
-En finir avec Eddy Bellegueule, Edouard Louis, 2014, kap. 1, 2 og 3 som er læst med tekst på skiftevis dansk og fransk, 19 s.
-La petite derniére (uddrag), s. 16, 1 s.
-"Tu t'appelles Marguerite" (Lynda Lemay) i "Entrées", Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2010, s. 119-120, 2 s.
-"Le fils de Superman", Céline Dion (1991), 2 s.
-De urørlige, filmmanuskriptet, Forlaget Passion, 2014, scene 2, 13, 16, 21 og 22. 10 s.
-"Au revoir les enfants", Louis Malle, 1987: S. 25-28, 31-34, 46-50, 80-86, 138-142 og 149-153. 30 s.
-"Il a jamais tué personne, mon papa", Jean-Louis Fournier, Systime 2002, kap. 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 12, 19, 36 og 37, 11 s.
-"Le grand cahier", Agota Kristof (1986), kap. 1, 3, 6, 7 og 8, 10 s.

Film:
-"La vie d'Adèle", Abdellatif Kechiche (2013)
-"Tomboy", Céline Sciamma (2011)
-"Les intouchables", Eric Toledano og Olivier Nakache, The Weinstein Company, 2011
-"Au revoir les enfants", Louis Malle, 1987
-"Le grand bleu", Luc Besson, 1988

I alt: 141 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La peinture

Forløbet har fokus på Marc Chagall og hans farverige og symbolske univers. Eleverne skal bygge videre på deres ordforråd inden for billedbeskrivelse og samtidig forsøge at lave en analyse og fortolkning på fransk med inddragelse af tilhørende tekster til de enkelte malerier og Marc Chagalls liv. Eleverne har i grupper arbejdet med et selvvalgt Chagall-maleri, som er blevet beskrevet, analyseret og fortolket i fremlæggelser.

Tekster:
Kernestof:
-"La vie de Marc Chagall", 1 s.

Supplerende stof:
Malerier og tilhørende tekster som er læst af de enkelte grupper:
-"Moi et le village", 1 s
-"Le violoniste", 1 s.
-"L'anniversaire", 1 s.
-"Bouquet de fleurs", 1 s.
-"Autoportrait de sept doigts", 1 s.
-"La Tour Eiffel", 1 s.
-"Paris à travers ma fenêtre", 1 s.
-"La danse", 1 s.
-"Les Amoureux", 1 s.
-"Le cirque bleu", 1 s.

Alle tekster og malerier er fra: "Éditions Palette...", Nicolas Martin og Brigitte Höpler, 1998

I alt: 11 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La musique

Eleverne introduceres til ældre og nyere fransk musik. Herefter har eleverne valgt en sang, som de i grupper har læst og forstået med henblik på fremlæggelse for resten af klassen. I arbejdet har det været et krav, at en form for analyse og fortolkning med inddragelse af analysebegreber skulle ske. Grupperne har arbejdet med følgende sange:

Tekster:
Kernestof:
-"Toujours dans le vide", Indila (2014), 1 s.
-"Est-ce que tu m'aimes ?", Maître Gims (2015), 1 s.
-"Ramenez la coupe à la maison", Vegedream (2018), 1 s.
-"Papaoutai, Stromae" (2013), 1 s.
-"Tous les mêmes", Stromae (2014), 1 s.
-"La vie en rose", Edith Piaf (1945), 1 s.
-"Le lac", Julien Doré (2016), 1 s.
-"Formidable", Stromae (2013), 1 s.
-"L'enfer", Stromae (2022), 1 s.

I alt: 9 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Le genre et l'identité (SRO-optakt)

Forløbet har til hensigt at belyse problematikker i forhold til køn og identitet for primært unge mennesker. De læste tekster og film belyser unge, som står i identitetsmæssige spændingsfelter i forhold til dem selv og deres omgivelser. Emnet er klassens SRO-emne.

Tekster:
Kernestof:
-"En finir avec Eddy Bellegueule", Edouard Louis, 2014, kap. 1, 2 og 3 som er læst med tekst på skiftevis dansk og fransk, 19 s.
-"La petite derniére" (uddrag), s. 16, 1 s.

Supplerende stof:
-"Caractéristiques "féminines", caratéristiques "masculines"", Anne-Charlotte Husson, 3/4-14:
https://cafaitgenre.org/2014/04/03/caracteristiques-feminines-caracteristiques-masculines/, 5 s.
-Udvalgte reklamer som spiller på kønsstereotyper, 15 s.

Film:
-"La vie d'Adèle", Abdellatif Kechiche (2013)
-"Tomboy", Céline Sciamma (2011)

I alt: 40 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Les contes de fée - EKSAMENSEMNE

Forløbet omhandler klassiske folkeeventyr, som eleverne vil kende fra dansk, samt nyfortolkninger af disse eventyr. Eventyrene vil eksemplificere allerede kendte eventyrtræk samt forskellige måder at læse dem på.

Tekster:
Kernestof:
-"Le Petit Chaperon rouge", Charles Perrault, 5 s.
-"Cendrillon", Téléphone (1992), 2 s.
-"Chapeau rond rouge", Geoffroy de Pennart (2004), 4 s.
-"Chapeau rond rouge", Geoffroy de Pennart (2004) (som "lydbog")
-"Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas" (frankofont folkeeventyr), 2 s.
-"Bouledeneige", fransk folkeeventyr, 2 s.

Supplerende stof:
"Rødhætte", Brødrene Grimm, 4 s.

I alt: 19 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 La francophonie - le Québec - EKSAMENSEMNE

Forløbet omhandler Québec som frankofont område. Målet er, at eleverne stifter bekendtskab med fransk uden for Frankrig og forstår, hvorfor fransk findes andre steder i verden. Andre frankofone områder berøres også via elevoplæg.

Tekster:
Kernestof:
-"La Francophonie" i "Entrées", Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2010, s. 106-107, 2 s.
-"Le Québec" i "Entrées", Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2010, s. 109-110, 2 s.
-"Fiches de présentation" i Entrées, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2010, s. 112-116, 5 s.
-"Tu t'appelles Marguerite" (Lynda Lemay) i "Entrées", Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2010, s. 119-120, 2 s.
-"Le fils de Superman", Céline Dion (1991), 2 s.

Film:
-"Monsieur Lazhar", Philippe Falardeau (2011)

Supplerende stof:
TV:
-"Anne og Anders i Canada. Franske fristelser", episode 4, DR 2023: https://www.dr.dk/drtv/se/anne-og-anders-i-canada_-franske-fristelser_396767

Eleverne har i grupper arbejdet med et selvvalgt frankofont område, som er præsenteret for resten af klassen.

I alt: 13 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Une vie difficile - EKSAMENSEMNE

Forløbet fokuserer på forskellige måder at leve et svært liv. De to tekster/film viser mennesker i svære situationer med de begrænsninger, men også muligheder, det giver. Eleverne skal efter forløbet være i stand til at sætte (franske) ord på svære livsomstændigheder, og hvad det gode liv er for eleverne selv.

Tekster:
Kernestof:
-"De urørlige", filmmanuskriptet, Forlaget Passion, 2014, scene 2, 13, 16, 21 og 22. 10 s.
-"Nikita", Denis Maréchal, red. af Lars Damkjær og Finn Eriksen, Kaleidosope (1990/2001), scene 1, 2, 3, 5, 6, 12, 13, 14, 21, 29 og 30. 12 s.
-"Le grand cahier", Agota Kristof (1986), kap. 1, 3, 6, 7 og 8, 10 ns.
-"En finir avec Eddy Bellegueule", Edouard Louis, 2014, kap. 1, 2 og 3 som er læst med tekst på skiftevis dansk og fransk, 19 s.
-"La petite derniére" (uddrag), s. 16, 1 s.
-"Au revoir les enfants", Louis Malle, 1987: S. 25-28, 31-34, 46-50, 80-86, 138-142 og 149-153. 30 s.
-"Il a jamais tué personne, mon papa", Jean-Louis Fournier, Systime 2002, kap. 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 12, 19, 36 og 37. 11 s.

Film:
-"Les intouchables", Eric Toledano og Olivier Nakache, The Weinstein Company, 2011
-"Nikita", Luc Besson, 1990
-"Au revoir les enfants", Louis Malle, 1987
-"Le grand bleu", Luc Besson, 1988

I alt: 93 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Studietursforløb

Forløbet er en optakt til og selve klassens studietur til Paris i september 2024. Indholdet spænder bredt fra byens historie og seværdigheder over til aktuelle forhold som det netop overståede parlamentsvalg og OL. Den politiske del med parlamentsvalget er lærerstyret med oplæg og tekster, mens eleverne arbejder mere selvstædigt i grupper med Paris' historie og seværdigheder, som munder ud i elevoplæg og en "rejsebog" på fransk og dansk, der bl.a. distribueres til klassens tyskelever og naboklasse, der også er med på studieturen.

Tekster:
Les Jeux olympiques 2024:
-"Cérémonie d’ouverture des JO 2024 : le spectacle devient le programme le plus vu de l’histoire de la télévision française grâce au replay", La dépêche, 3/8-24:
https://www.ladepeche.fr/2024/08/03/ceremonie-douverture-des-jo-2024-le-spectacle-devient-le-programme-le-plus-vu-de-lhistoire-de-la-television-francaise-grace-au-replay-12122559.php, 2 s.
-"JO 2024:  Voci comment les athlètes ont vécu la cérémonie d'ouverture", La dépêche, 3/8-24: https://www.ladepeche.fr/2024/08/03/ceremonie-douverture-des-jo-2024-le-spectacle-devient-le-programme-le-plus-vu-de-lhistoire-de-la-television-francaise-grace-au-replay-12122559.php, 3m1s
-"Le discours officiel de Tony Estanguet à la cérémonie d'ouverture des Jeux olympiques 2024", le 26 juillet 2024, 3 s.
-"Tony Estanguets tale ved OL-åbningsceremonien 2024" (med danske undertekster) (TV), https://www.dr.dk/drtv/episode/paris-2024_-aabningsceremoni_467454, 10 min.

Les élections législatives:
"Kampen om historien - Frankrig kaotiske republikker", DR podcast 25 juni 2024, 56 min.
"Alt er på spil ved det franske parlamentsvalg - skal republikken simpelthen opløses og fornys?, Frederik Bjerre Andersen, DR, d. 29/6-24, 8 s.
"C'est quoi les élections législatives?": https://www.youtube.com/watch?v=9Qs2SC58zMA (video), 1m40s
"C'est quoi les élections législatives?", https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-les-elections-legislatives-2, 2 s.
-Diverse oversigter over valgresultaterne ved "Les élelections européennes 2024" og "Les élections législatives 2024 premier et deuxième tour", 4 s.

Eleverne har i matrixgrupper præsenteret partierne/koalitionerne La Renaissance, Le Rassemblement National og Le Nouveau Front Populaire, herunder NFP-valgvideo.

Eleverne har i grupper præsenteret diverse seværdigheder eller historiske begivenheder, som relaterer sig til Paris.

-"Paris: La Ville Lumiére" (video): https://www.google.com/search?q=vid%C3%A9o+sur+la+vie+%C3%A0+paris&sca_esv=6cc63e0e79611188&rlz=1C1GCEA_enDK1019DK1019&tbm=vid&ei=YJ_ZZtz3MOaSxc8PpYODuA0&start=10&sa=N&ved=2ahUKEwjcp6vB4quIAxVmSfEDHaXBANcQ8NMDegQIDxAW&biw=1280&bih=577&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:e6b23e0a,vid:jQsWRrIvYEY,st:0 (7m52s)

I alt: 19 ns. og 23 min. video.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 La guerre - EKSAMENSEMNE

Forløbet tager afsæt i franske forhold under 2. verdenskrig. Eleverne skal blive bevidste om grundlæggende historiske forhold, primært med fokus på jødernes situation. Samtidig skal eleverne kunne sammenligne med danske forhold under 2. verdenskrig.

Tekster:
"Au revoir les enfants", Louis Malle, 1987: S. 25-28, 31-34, 46-50, 80-86, 138-142 og 149-153. 30 s.
"Appel du 22 JUIN 1940", Charles de Gaulle, 2 s.
-"Le grand cahier", Agota Kristof (1986), kap. 1, 3, 6, 7 og 8, 10 ns.

Film:
-"Au revoir les enfants", Louis Malle, 1987

Supplerende materiale:
"Frankrig og 2. verdenskrig" i "Au revoir les enfants", s. 9-22 (på dansk), 14 s.
"La deuxième guerre mondiale" (power point), 16 s.

I alt: 72 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 L'école en France et au Danemark - EKSAMENSEMNE

Forløbet kredser om ligheder og forskelle mellem skolesystemerne i den frankofone verden og Danmark. Der læses tekster og ses film om systemernes indretning samt vidnesbyrd fra disse.

Kernestof:
-"Oversigt over det franske skolesystem", kilde ukendt, 1.s
-"Det franske karaktersystem", kilde ukendt, 1.s
-"Karakterblad fra Frankrig", anonym elev, 1 s.
-"Chapitre II - les devoirs des élèves", uddrag af reglement fra Collège Henri Bergson i Tours, 1 s.
"Au lycée en France" i "Facettes", Catherine Ekeram m.fl., Gyldendal, 1992, s. 3-6, 4 s.
"Le cancre", Jacques Prévert, 1945, 1 s.
"Chagrin d'école"  i "Paroles françaises", Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2013, s. 12, 1 s.
"Les Danois sont plus ouverts et gentils en été"  i "Paroles françaises", Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2013, s. 15-17, 3 s.
"Des fois, on prenait même un café avec un prof",  i "Paroles françaises", Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2013, s. 21-23, 3 s.
"Redoublement : Les experts globalement contre",  i "Paroles françaises", Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2013, s. 24-25, 2 s.

Supplerende materiale:
"L'école" i "Paroles françaises", Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2013, s. 7-9 (på dansk), 3 s.
"Skole og uddannelse" i "Frankrig. Modsætningernes land", Connie Pedersen m.fl., Colombus 2020, s. 27-33, 5 s.
"Religion og sekularisme"  i "Frankrig. Modsætningernes land", Connie Pedersen m.fl., Colombus 2020, s. 34-37, 4 s.

Film:
"Monsieur Lazhar" (film), Philippe Falardeau (2011)

I alt: 30 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Repetition og kommunikative øvelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Anvendte digitale hjælpemidler i undervisningen

Følgende digitale hjælpemidler er anvendt i undervisningen:

ordbogen.com (Blinkenbergs og Gyldendals dansk/fransk og fransk/dansk ordbøger)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer