Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kinesisk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 KIB/c (2c KIB, 3c KIB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
我的爱好 - Wo de aihao
Forløb - 我的爱好
Delt: Nej
Hold: 2020/21: 1c KIB
2021/22: 2c KIB
2022/23: 3c KIB
Periode: 12-08-2022 — 02-09-2022
Fag: Kinesisk
Lærer: Joachim Alexander Åresøn
Estimat: 18,00 moduler
Forløbsbeskrivelse: 我的爱好 (hobby) forløb
18-20 moduler
Faglige mål:
At introducere emnet ”我的爱好” både kulturelt og sprogligt.
Udvidet præsentation af sig selv og andre.
At reflektere over forskelle og ligheder på danske og kinesiske fritidsinteresser.
Lære ny grammatik
Lære og finde nye gloser som er relevante for emnet og kunne anvende disse til at
Tale frit i enkelt sprog om hobbies samt i skriftlig produktion.
Lære forskellige tilgange til tekstoversættelse
Træne husketeknik og formidling.
Kompetencemål:
Træne husketeknik,
Mundtlig formidling i grupper og i plenum
Kernestof:
Lærebogstekster
Skriftlige opgaver
Transkriberede interviews
TV
Personbeskrivelser
Metode
Parniveau: Til træning af gloser og grammatik samt skriftlig produktion.
Gruppeniveau: Gruppearbejde og diverse CL-øvelser, gloser samt sætningsstrukturer.
Klasseniveau: Tavleundervisning: Hovedsageligt til opsamling på øvelserne,
introducere grammatik og enkelte tegn.
Individuelt niveau: Træning af aktivt tegnforråd,
Materiale
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 2, Kinesisk sprog for
begyndere.Lektion 15 (side 31), og lektion 16
Grammatik:
Potentielle komplementer
除了。。。以外 konstruktion
Beskrivende komplement
conglai, bu/mei
Verbum + objekt konstruktion med aspektmarkør
“Udvidet beskrivende komplement” ved tilføjelse af tid.
Afsluttet 了
Udvidet tid - hvor længe man gør ting? (Tidsudtryk IV - lektion 20 i kinesisk 2)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
爱情❤
爱情 - kærlighedsforløb (omfang 18 moduler)
Faglige mål:
At opnå sproglige kompetencer til at tale om kærlighed på kinesisk
Kulturel forståelse af kærlighed i Kina
kunne forstå hovedindholdet af talt kinesisk formidlet som dagligdags kommunikation om kendte emner
kunne oversætte forskellige typer kinesiske tekster
Interkulturel forståelse
At kunne kommunikere mundtlig uden brug af hjælpemidler
Kernestof:
Lærebogstekster
E-mail korrespondance
Videoklip
Musik (kærlighedssange)
Metode:
Individuelt, par- og gruppe arbejde med specielt fokus på CL-øvelser
Tavleundervisning ved tegnøvelser og repetition af grammatik
Materiale:
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 2, Kinesisk sprog for
begyndere.Lektion 17 og 21.
老鼠爱米饭 - kærlighedssang
Artikel om kærlighedsmægling i Kina: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2631200/Weekly-marriage-market-China-sees-parents-post-notices-advertising-single-sons-daughters-including-earn.html
Kærlighed og Sex - https://www.dr.dk/drtv/episode/kaerlighed-og-sex_-kina_132842
Eget produceret materiale
Evaluering: Løbende skriftlig og mundtlig evaluering, skriftlige opgaver herunder processkrivning, peer 2 peer feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
58 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
我的爱好和我的学习 - hobby og studieliv
我的爱好和我的学习 - hobby og studieliv
20 moduler
Faglige mål:
At introducere emnet ”我的爱好和我的学习” både kulturelt og sprogligt.
Udvidet præsentation af sig selv og andre.
At reflektere over forskelle og ligheder på danske og kinesiske fritidsinteresser
Lære ny grammatik
Lære og finde nye gloser som er relevante for emnet og kunne anvende disse til at
Tale frit i enkelt sprog om hobbies samt i skriftlig produktion.
Lære forskellige tilgange til tekstoversættelse
Træne husketeknik og formidling.
Træne at kunne skrive og læse 35 tegn fra gloselisten
Kompetencemål:
Træne husketeknik,
Mundtlig formidling i grupper og i plenum
Kernestof:
Lærebogstekster
Skriftlige opgaver
Transkriberede interviews
TV
Personbeskrivelser
Metode
Parniveau: Til træning af gloser og grammatik samt skriftlig produktion.
Gruppeniveau: Gruppearbejde og diverse CL-øvelser, gloser samt sætningsstrukturer.
Klasseniveau: Tavleundervisning: Hovedsageligt til opsamling på øvelserne,
introducere grammatik og enkelte tegn.
Individuelt niveau: Træning af aktivt tegnforråd,
Materiale
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Kinesisk 2, Kinesisk sprog for
begyndere.Lektion 15, lektion 16 (dialog 1)
Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen,Kinesisk 3, lektion 23, dialog 1,
Peled, Micha X. - China Blue 2005
Chen, Weijun - 请投我一票 2007
Chen, Weijun - 出路 2012
Victor Axelsen interview - https://www.youtube.com/watch?v=1dAVGxMpgkQ&t=1s
Grammatik:
Potentielle komplementer
除了。。。以外 konstruktion
Verbum + objekt konstruktion med aspektmarkør
“Udvidet beskrivende komplement” ved tilføjelse af tid.
Afsluttet 了
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
72 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56245888065",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56245888065",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56245888065"
}