Stenhus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Stenhus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SPB/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Stenhus Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Hold
2022 SPB/c (
1c SPB
,
2c SPB
,
3c SPB
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Caminando - begynderundervisning
Titel 2
Beynderundervisning fortsat
Titel 3
La vida de los niños en Nicaragua TP3
Titel 4
Naidad en España y en América latina
Titel 5
Cuentos
Titel 6
La immigración + Latinos en los EE.UU. (Eksamen)
Titel 7
Los niños de la calle (Eksamen)
Titel 8
España una perspectiva actual e histórica (Eksamen
Titel 9
La historia y las condiciones sociales de Cuba
Titel 10
Repetition
Titel 11
Forløb#3
Titel 12
Forløb#5
Titel 13
Cuba
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Caminando - begynderundervisning
I dette første år med spansk har vi arbejdet med grundbogen Caminando med tilhørende øvelsesbog efter behov. Vi har løbende gennemgået følgende grammatiske emner med hjælpemidler som blandt andet Min Læring:
- Verbernes bøjning i præsens
- Udtaleregler og afvigelser
- bestemt/ubestemt artikel
- dobbelt negation
- beskrivelse med brug af estar, haber, ser
- Pronominer: personlige (bundne/ubundne), possesive, refleksive, demonstrative
- tal og tidsbegreber
- Nærfremtid og førnutid
- gambitter
Yderligere har vi arbejdet med 'dagens sang' på elevernes initiativ samt integreret grammatik via musikvideoer og mundtlighedsøvelser i klassen udover de skriftlige og mundtlige afleveringer.
Nu kan vi præsentere os selv og nærmeste omgangskreds samt personlige interesser på spansk og skrive kortere analyserende tekster i forskellige genrer.
Omfang: ca 100 s
OMFANG ALLE 3 ÅR ca. 297 sider.
TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN:
ALLE EGNE NOTER, BØGER, HÆFTER OG KOMPENDIER
ORBOGEN.COM
:
https://www.ordbogen.com/da/
(skolens licens)
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
IT
Konferencesystem
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
¡Bienvenidos a la clase de español!(-:
I øver jer i at bøje verbet llamarse, hilsnerne samt spørge hvordan går det samt svare.
Gennemgang af estar, ser og hay.._.doc
I kan bøje verberne llamarse og tener i person og tal. I kan også spørge hinanden hvad I hedder, hvor i bor og hvor gamle I er. I kan desuden tallene til 20 (-;
Diálogo_lektion3.docx
SER - ESTAR (udfyldningsopgave).docx
- I kan bøje følgende verber (I kan dem udenad): ser, estar, llamarse og tener.
Grammatisk gennemgang af estar, ser og hay.. Læs dokumentet. Vi kommer til at arbejde meget med disse verber, og vi vender tilbage til dem (-:
Bøjning af ar-verber + de personlige pronominer.pptx
Øvelse med 1bøjning.doc
- I øver igen verberne tener, ser, estar og llamarse. I kan også stave dem korrekt.
I kan bøje disse verber til i morgen 1. bøjning trabajar og hablar. Vær meget opmærksomme på de regelmæssige endelser.
- I har læst højt og oversat de små dialoger s. 11+12 ved hjælp af gloserne til højre.
øvelser den bestemte og den ubestemte artikel.doc
I har til i dag som lektie lavet den første øvelse på arket vedhæftet timen her om den bestemte og ubestemte artikel. Husk at I også skal oversætte sætningerne! I kan også læse om artiklerne s. 18 i Caminando bogen.
Øvelsesark med SER, ESTAR, HAY.docx
Tarea: lektie
I skal øve jer grundigt i spørgeordene som er vedhæftet her. Vær opmærksomme på at spørgeord altid har trykstreg!
Kære alle, I skal arbejde selv i dag, da jeg har mine HF elever til eksamen. I starter med at øve ordforråd vha. quizlet. Jeg har en forventning om, at I kan gloserne efter ferien. I skal desuden også læse de vedhæftede dokumenter nedenfor. Vi samler
LOS COLORES + grammatisk forklaring.doc
Brug tid på at øve de samme quizlet som I øvede på før ferien 20.12. I skal gerne lære gloserne udenad.
Preguntas para la canción de Davido Importante.docx
El lunes estoy en Canadá (lunes martes miercoles jueves)
Tøj - øvning af verber.pdf
Adjektiv ark i farver (eleverne fylder ud).doc
Adjektivernes kongruens.doc
Spørgeordene (oversigt).docx I har hørt sangen og svaret på spørgsmålene til sangen, som er vedhæftet her.
Øv jer på disse quizlet. Jeg har også uploadet dem i dokumenter.
Farverne
Vejret
La ropa
I har udfyldt det vedhæftede skema med adjektiver. Adjektiv ark i farver (eleverne fylder ud) .doc Adjektiv ark i farver (eleverne fylder ud) .doc
I øver jer i gloserne til tøj. Se lektionen i går med uploadet ark med tøjgloserne.
opgaver med præpositionen a + genitiv.doc
ejefald de+el.pptx
Øv jer i gloserne til tøj + følgende verber kan I bøje på nuværende tidspunkt.
Oversættelse 1.docx
I laver øvelsen fra i går med genitiv. dvs. øvelse 2.
Gruppe SR-dag 2022-23.docx
Sprog former dig - studieretningsdag januar 2023.pptx
I har oversat sætningerne fra i tirsdags vedhæftet timen. I har desuden læst den danske intro s.25-26. Husk bogen! Den skal med hver gang fremover 😉
Oversættelse NB.docx
I får tid til afleveringen. Lektien er, at I har oversat side 28 i bogen med hjælp fra gloserne til højre og ordbogen.
1) I læser og oversætter med hjælp af gloserne resten af interviewet s. 29 "Entrevista con Eloy". I skal finde verberne i sætningerne, og I skal kunne fortælle mig i hvilken person og tal verbet af bøjet, og hvad verbet hedder i infinitiv. I skal de
Minlæring - verber i spansk + I øver jer i gloserne s. 29 asignaturas + 10 tabellen på spansk.
Dette skal laves i timen:
Vi gennemgår arbejdet fra i går + karaktersamtaler.
Minlæring - den bestemte artikel
Sørg for at få lavet opgaverne i minlæring med fokus på den bestemte artikel.
I laver øvelse 2 i opgavearket med possessive pronomener vedhæftet timen i går. I skal også oversætte sætningerne ved hjælp af ordbogen.
Ark til billedbeskrivelse.doc - gem arket
Gloser til billedbeskrivelse.doc
Billedbeskrivelse 1, 2, 3 - taleskabelon.docx
lav øvelser i minlæring.
Minlæring - Genitiv og sammensatte substantiver
Genitiv .docx
I skal ved hjælp af arkene til billedbeskrivelse beskrive billedet side 28 (unge mennesker på stranden). Arkene til billedbeskrivelse blev vedhæftet i sidste lektion (-:
I kan bøje følgende verber: Poder = kunne, querer = ønske/ elske og ir = gå,køre, rejse/ bevæge sig fra et sted til et andet sted.
Minlæring - præpositionen de
muy, mucho -gennemgang.doc
muy eller mucho - øvelsesark nr 1.doc
I har læst højt på spansk og oversat tekststykke 2c "Vamos de compras" s. 37-38. I skal desuden øve jer i at bøje følgende verber: comer = at spise --> como, comes, come, comemos, coméis, comen (2. bøjning) saber = vide --> sé, sabes, sabe, sabemos,
Vi gennemgår lektien fra før ferien og I får resten af tiden til at stille mig spørgsmål til afleveringen, som skal afleveres i næste uge. I må også meget gerne skrive til mig, hvis I har spørgsmål til den. I må selvfølgelig også stille spørgsmål til
I har læst højt på spansk og oversat tekststykke 2c "Vamos de compras" s. 37-38. + I besvarer skriftligt spørgsmålene (tareas) s. 38.
Vi gennemgår opgaverne med muy og mucho vedhæftet her.
muy eller mucho - øvelsesark nr 1 .doc
I får en prøve i 1) gloserne til tøj (vedhæftet her)
Vi arbjer videre med ser og estar og I har lavet øvelse 1 og øvelse 2. Husk også at oversætte sætningerne.
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Beynderundervisning fortsat
40,00 moduler
Forløbsbeskrivelse: I dette første år med spansk har vi arbejdet med grundbogen Caminando med tilhørende øvelsesbog efter behov. Vi har løbende gennemgået følgende grammatiske emner med hjælpemidler som blandt andet Min Læring:
- Verbernes bøjning i præsens
- Udtaleregler og afvigelser
- bestemt/ubestemt artikel
- dobbelt negation
- beskrivelse med brug af estar, haber, ser
- Pronominer: personlige (bundne/ubundne), possesive, refleksive, demonstrative
- tal og tidsbegreber
- Nærfremtid og førnutid
- gambitter
Yderligere har vi arbejdet med 'dagens sang' på elevernes initiativ samt integreret grammatik via musikvideoer og mundtlighedsøvelser i klassen udover de skriftlige og mundtlige afleveringer.
Nu kan vi præsentere os selv og nærmeste omgangskreds samt personlige interesser på spansk og skrive kortere analyserende tekster i forskellige genrer.
Omfang: ca 100 s
OMFANG ALLE 3 ÅR ca. 297 sider.
TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN:
ALLE EGNE NOTER, BØGER, HÆFTER OG KOMPENDIER
ORBOGEN.COM
:
https://www.ordbogen.com/da/
(skolens licens)
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
IT
Konferencesystem
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Vocabulario de las vacaciones de verano
Velkommen tilbage (-: I kan tro, at jeg ser frem til at se jer igen.
Lektie: Repeter lidt muy og mucho til timen i dag. Første lektion bruger vi på at repetere grammatik fra 1.g
Vi arbjeder med Unidad 2d.
Afsnit
La familia
De mest brugte adjektiver
Fremtid.pptx
Unidad 3a siderne 46+47 I skal læse og oversætte tekststykket og besvare "Tareas" side 47 med korte sætninger. Brug verberne fra teksten.
Læs den korte tekstboks s. 50 - Hvorfor taler man spansk i Latinamerika og Sydamerika - Latinamerika? Hvad er forskellen?
Fokus på jeres næste aflevering (-:
Entrega 1 - 2.c spansk.docx - Vi arbjeder med denne aflevering i disse to lektioner (-:
AfsnitKlokken.pptx
refleksive pronomener - ark til udlevering 1g.docx
Unidad 3b side 51. I læser højt på spansk og oversætter siden til dansk + I besvarer las tareas s 52 med korte sætninger.
Refleksive pronomener pp..pptx Orienter jer i denne pp om refleksive pronomener.
I laver øvelsen med klokken der er vedhæftet timen i mandags. Tjek også pp, når I laver opgaven. Den er også vedhæftet. + side 53 + side 172 i "Gaminando" bogen.
Billedbeskrivelse
Billedbeskrivelse 1, 2, 3 - taleskabelon (1).docx
I skal arbejde selv i denne uge, da jeg skal på studietur til Berlin. Vi følger op mandag d. 11. september.
Vi samler op på jeres arbejde fra sidste uge.
pp. førnutid.pptx
Øvelsesark 1 - Sætte verberne i kort tillægsform.doc
Øvelsesark 4- førnutid af refleksive verber.doc
Førnutid -ark udleveres til eleverne.docx
Øvelsesark 2- Oversæt til førnutid - parøvelse.docx
Øvelsesark 3 -Blandet øvelser med førnutid.doc
I kan bøje verberne haber og hacer! Vi genemgik dem i sidste time.
Tjek jeres afleveringer igennem. Jeg har rettet dem.
3 Verbalperifraser gennemgang + sætninger til oversættelse.ppt
I har lavet til og med øvelsesark 3 perfektum. Se timen i går!
Landefaktor Nicaragua info fra UM
Nicaragua
Arbejdsark om ulighed og fattigdom med fokus på Nicaragua.docx
Vi starter med at gennemgå arket med perifraser og derefter går vi i gang med miniforløbet om Børneliv i Nicaragua
Dødens gade -preguntas.docx
GudogGadedrenge.Opgaver.docx
I har til timen i dag læst de uploadede sider om Nicaragua og besvaret spørgsmålet om,hvordan står det til med at bekæmpe fattigdom i Nicaragua og hvilke faktorer har indflydelse på at Nicaragua efter Haiti er det fattigste land i Latinamerika og et
Generelt om gadebørn - på dansk.pdf + I har besvaret alle spørgsmålene til dokumentaren Dødens gade fra i onsdags. I mangler at besvare spørgsmål 9-13.
Gloser til bogen.docx
Maria una niña trabajadora
Vi arbejder videre med dokumentaren Gud og gadedrenge.
Alle har besvaret opgaverne til siderne 3-6. Se timen i går.
I får tid til afleverigen i denne time!
María una niña trabajadora
Gloser til bogen.docx Opgavehæfte-Maria-una-niña-trabajadora .docx
Haber, querer, ser, ir, poder, estar, quedarse, saber, jugar, vender, comprar, soñar, llevar...
Alle har læst og oversat siderne 7-8. Alt er uploded til timen i går også gloserne til teksten.
I har læst og oversat siderne 10-15
Vi fortsætter med "María una niña trabajadora"
I har til i dag læst og oversat siderne 16- 21 María una niña trabajadora + I har besvaret på spansk spørgsmålene til afsnittet side 13 i opgavehæftet.
Skrive 3 sætninger på spansk med perifrasen estar + gerundium, 3 sætninger med tener que + infinitiv + 3 sætninger med acabar de + infinitiv
Dar.jpg Deber.jpg Decir.jpg Dejar.jpg Gustar.jpg Haber + hay.jpg Hacer.jpg Ir.jpg Llevar.jpg Pasar.jpg Pensar.jpg Poder.jpg Poner.jpg Quedar.jpg Querer.jpg Saber.jpg Salir.jpg Seguir.jpg Ser.jpg Tener.jpg Tomar.jpg Venir.jpg Ver.jpg Volver.jpg Estar
Opgaver.docx
Niña de la calle - hacer frases.docx
direkte objekt pp.ppt
direkte objekt - ark til udlevering efter gennemgang af pp.docx
Direkte objekt - øvelser.docx
Indirekte objekt -øvelser.docx
inddirekte objket - ark til udlevering efter gennemgang af pp.docx
Oversæt følgende sætninger til spansk. Se på materialet uploaded til timen sidste torsdag😊
Lektie: I har lavet opgaverne med hensynsledsstedord fra sidste time, og I har også oversat sætningerne.
I har oversat side 68+69 til idag - Qué haces en tu tiempo libre
Brug tiden på afleveringen. Jeg kommer i starten af timen og sætter jer igang. Husk caminando bogen.
I skal arbjede med unidad 4c - El mundo de deportes. I skal læse og oversætte siderne 73- 76. Vi gennemår kapitlet næste gang vi mødes (-:
GUSTAR.pptx gustar øvelsesark 1.doc gustar øvelsesark 2.docx
Vi starter med at gennemgå Unidad 4c fra i onsdags, hvor I skulle arbejde selv.
I dag skal I arbejde selv, da jeg skal til KBH med mine HF elever, og I skal arbejde med følgende opgaver.
Vi samler op fra sidste uge (-:
Dativstyrende verber! + Vi oversætter unidad 4c
GUSTAR.pptx gustar øvelsesark 1.doc gustar øvelsesark 2.docx
I får tid til aflevering!
Verber der styrer dativ - udvidet.docx
Gloseliste - los niños de la calle.docx Gloseliste - los niños de la calle.docx
Billedbeskrivelse -4 billeder af gadebørn.docx
I laver denne øvelse gustar øvelsesark 2.docx
Omfang
Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 60
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La vida de los niños en Nicaragua TP3
Det overordnede fokus er verdensmål 1 (afskaf fattigsom) og 9 (mindre ulighed).
Eleverne skal opnå kendskab til børnearbjede og gadebørn i LA med særligt fokus på Nicaragua, og løbende perspketivere til, hvordan det står til med ulighed og fattigdom.
Indledningsvis sætter eleverne sig ind i verdensmål 1 og 9 og derefter læser de på dansk om, hvad det generelt vil sige at være gadebarn. De ser dokumentarene Dødens gade og Gud og gadedrenge, der skildrer 9 årige Valeria fra Nicaraguas liv på gaden. Afslutningvis læser vi et uddrag af María una niña trabajadora der er udgivet at International børnesolidaritet. Bogen skildrer, hvordan livet er som barn i Nicaragua, og hvordan 7 årige Maria er nødt til at hjælpe familien med at tjene penge efter skole.
https://issuu.com/astridrandrup/docs/mar__a-una_ni__a_trabajadora
Indhold
Kernestof:
Landefaktor Nicaragua info fra UM
Nicaragua
Arbejdsark om ulighed og fattigdom med fokus på Nicaragua.docx
Vi starter med at gennemgå arket med perifraser og derefter går vi i gang med miniforløbet om Børneliv i Nicaragua
Dødens gade -preguntas.docx
GudogGadedrenge.Opgaver.docx
I har til timen i dag læst de uploadede sider om Nicaragua og besvaret spørgsmålet om,hvordan står det til med at bekæmpe fattigdom i Nicaragua og hvilke faktorer har indflydelse på at Nicaragua efter Haiti er det fattigste land i Latinamerika og et
Generelt om gadebørn - på dansk.pdf + I har besvaret alle spørgsmålene til dokumentaren Dødens gade fra i onsdags. I mangler at besvare spørgsmål 9-13.
Gloser til bogen.docx
Maria una niña trabajadora
Vi arbejder videre med dokumentaren Gud og gadedrenge.
Alle har besvaret opgaverne til siderne 3-6. Se timen i går.
I får tid til afleverigen i denne time!
María una niña trabajadora
Gloser til bogen.docx Opgavehæfte-Maria-una-niña-trabajadora .docx
Haber, querer, ser, ir, poder, estar, quedarse, saber, jugar, vender, comprar, soñar, llevar...
Alle har læst og oversat siderne 7-8. Alt er uploded til timen i går også gloserne til teksten.
I har læst og oversat siderne 10-15
Vi fortsætter med "María una niña trabajadora"
I har til i dag læst og oversat siderne 16- 21 María una niña trabajadora + I har besvaret på spansk spørgsmålene til afsnittet side 13 i opgavehæftet.
Skrive 3 sætninger på spansk med perifrasen estar + gerundium, 3 sætninger med tener que + infinitiv + 3 sætninger med acabar de + infinitiv
Dar.jpg Deber.jpg Decir.jpg Dejar.jpg Gustar.jpg Haber + hay.jpg Hacer.jpg Ir.jpg Llevar.jpg Pasar.jpg Pensar.jpg Poder.jpg Poner.jpg Quedar.jpg Querer.jpg Saber.jpg Salir.jpg Seguir.jpg Ser.jpg Tener.jpg Tomar.jpg Venir.jpg Ver.jpg Volver.jpg Estar
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Naidad en España y en América latina
Fokus har været at få en indsigt i, hvordan man fejrer jul og nytår i Spanien og udvalgte Latinamerikanske lande. Eleverne har perspektiveret til, hvordan vi fejrer jul i Danmark.
Læste tekster:
- Caminando af Inge Margrethe Clausen m.fl (Gyldendal 2009), s.148-149
- ©e-Studiar – Anny Holmgaard©e-Studiar – Anny Holmgaard: Navidad en España
hablacultura.com
. Navidades con carácter latino.
https://hablacultura.com/cultura-textos-aprender-espanol/costumbres/navidades-con-caracter-latino/?fbclid=IwAR1Oart6QtwwsXbXv0Be7Vv9mIHj5gOcjUY6yDBmbLBBXutODYdHZG9UkJ4
Sange:
- Los peces en el río
- Noche de paz
Indhold
Kernestof:
Cómo se celebran las Navidades en España? p. 148-149
Gloseliste - los niños de la calle.docx Gloseliste - los niños de la calle.docx
Navidad en España Anny (mine svar).docx
- I har lavet disse grammatikøvelser (-:
canciónes de navidad - Los peces en el río og noche de paz med huller.docx
NAVIDADES CON CARÁCTER LATINO.docx
I har læst og oversat de fire første afsnit
Min datter er desværre blevet syg, og I skal derfor arbejde selv i denne lektion. Jeres arbejsark er vedhæftet her. NAVIDADES CON CARÁCTER LATINO - arbejde selv 2.c spansk.docx Læs i det vedhæftede dokument, hvad I skal lave. De bedste hilsner Nin
Mario de Colombia Delprøve 1 - vi øver .doc
I bliver introduceret for jeres næste aflevering + aflevering retur
Joaquín Sorolla – Lys i bevægelse
Studieretningsdag!
Navidad Delprøve 1 med 7 opgaver.docx
I forbereder en mundtlig billedbeskrivelse på spansk af en af Joaquín Sorollas malerier, som har gjort særligt indtryk på jer. Helt overordnet hvad forestiller billedet, hvad symboliserer det, og hvorfor har det gjort indtryk på jer? I skal kunne fre
Mario de Colombia Delprøve 1 - vi øver .doc Jer der var syge i torsdag laver til i dag de 11 første opgaver af denne delprøve.
I kan bøje følgende verber
Tid til aflevering
Kære alle, I skal færdiggøre jeres aflevering i denne time. Jeg har eksamen på HF tværfaglig. Saludos Nina
Decoración de Navidad, vocabulario español
La Navidad en España, fiestas, tradiciones.
Navidad en España - Kahoot
Opgaver til Tió Spanish om spansk jul.docx
Jeg sørger for rundstykker og juice, og I sørger for pålæg (-: Vi starter timen med at julehygge lidt. Min datter Anna Victoria deltager også.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Cuentos
Forløbet afløser begyndersystem og fokus vil være på at forstå og genfortælle kortere og simple eventyr. Som ny grammatik bliver de to datider introduceret.
Tekster på spansk:
Teksterne er fra Grundbogen Hola, Marianne Abrahamsen og Aud Nørgaard,
Gyldendal 1990.
- El hombrecito vestido de gris
- Cuento popular: El queso de la Vieja y el Viejo
- La caperucita roja
Indhold
Kernestof:
muy- mucho øvelsesark nr 2.docx muy, mucho -gennemgang.doc
Traducción - perfektum.docx I har til timen oversat vedhæftede sætninger til spansk (-:
De to datider.docImperfecto - Preterito ark.pdf
muy- mucho øvelsesark nr 2.docx muy, mucho -gennemgang.doc
Traducción - perfektum.docx I har til timen oversat vedhæftede sætninger til spansk (-:
De to datider Imperfecto - Preterito ark.pdf
De to datider.ppt
Vurdér om du ville oversætte nedenstående med imperfektum eller præteritum.docx
øvelse med Uregelmæssig præteritum.doc
I skal huske grammatikbogen Tag tyren ved hornene og I skal læse følgende siderne til i dag: side 149+151 paragraf 191+ side 152 paragraf 194, 195, 196, 197, 198 og 199.....
Præteritum-imperfektum vurder.docx Vurdér om du ville oversætte nedenstående med imperfektum eller præteritum.docx øvelse med Uregelmæssig præteritum.doc
Præteritum el. imperfektum øvelse.doc
Læs eller genlæs om forskellen på de to datider. Siderne er uploaded timen i går (-:
Hola tekst Cuento popular s. 156.pdf El queso de la vieja y el viejo
øvelse med Uregelmæssig præteritum.doc Indsæt korrekt verbum og oversæt sætningen
Txt.Hola 159-162 El hombrecito vestido de gris.pdf
el hombrecito preguntas præsens.doc
I kan bøje følgende verber i præteritum datid + bøje dem på tavlen: estar, poder, poner og querer
I kan bøje følgende verber i præteritum: saber, tener, venir og andar
I kan bøje følgende uregelmæssige verber i præteritum: ser, decir, producir og traer
EL HOMBRECITO VESTIDO DE GRIS (diskution).doc
Haz un resumen del final feliz del cuento El hombrecito ve.docx
Txt.Hola 159-162 El hombrecito vestido de gris.pdf I læser og oversætter til spansk side 2 (-: Reflekter løbende over, hvorfor der er brugt enten præteritum eller imperfektum.
I har læst og oversat hele teksten med el Hombresito vestido de gris.
I har besvaret alle spørgsmål: el hombrecito preguntas præsens.doc
La caperucita roja txt.pdf preguntas Caperucita Roja.sep..pdf Glosario que te ayuda a contestar las preguntas de Caperuc.docx
I skal starte med at oversætte de første 18 linjer og derefter skal I oversætte imo og præt de samme linjer.
Har I spørgsmål til den næste aflevering? Vi kigger kort på den i timen (-:
Demonstrative pronominer - gennemgang.doc
Ajedrez.docx Baile.docx En la clase.docx Niños con ordenador.docx Redes sociales - por internet.docx Tema tiendas.docx
I skal arbejde selv i dag samt timerne på onsdag. I skal alle have færdiggjort jeres arbejde med "Den lille rødhætte". I skal derefter færdiggøre jeres aflevering, som skal afleveres i aften.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La immigración + Latinos en los EE.UU. (Eksamen)
LA IMMIGRACIÓN y LATINOS IN THE US
Eleverne er blevet præsenteret for forskellige vinkler på immigrationsproblematikker.
i USA Vi har overordnet arbejdet med årsager og omfanget til at så mange
latinamerikanere forlader deres hjemlande for at rejse til USA (Push og Pull faktorer)
og hvilken betydning migrationen har. Vi arbjeder med grænseproblematikken:
Hvordan man kan rejse illegalt til USA og hvilke omkostninger rejsen har, hvordan
nogle mennesker lever af denne menneskesmugling osv. bla. gennem filmen sin
nombre. Eleverne skal forsøge at få et indblik i, hvordan det er at være immigrant i USA
bla. ud fra sangen” Estoy enomorada”. Perspektiverer den erhvervede viden om
samfunds og kulturforhold til egne samfunds og kulturforhold.
I forhold til emnet latinos un the US har fokus været på, hvordan det er at leve i USA mellem to kulturer fx. har vi haft fokus på brugen af "spanglish", og om den stigende latinamerikanske befolkning, og
hvilken betydning den har for USA. Vi har også læst videns beretninger fra BBC
Mundo, hvor mexicanske børn fortæller om, hvilke udfordringer der er ved at være
amerikaner men at være tvunget til at vokse op i USA.
Introtekster på dansk samt artikler på dansk:
- Info om nyere immigration fra Retratos Latinos en California s. 106-112
- Push og pull faktorer
Clausen Balslev Helene, Flintholm Line. Palabras claves de la migración ilegal (gode introgloser/begreber). Al otro lado - el sueño americano side 7.
- S. Nazario. Drengen på toget. Weekendavisen 24.04.2015.
- A. Bastiano. Latinoimmigranter i USA: Hvordan ser deres situation ud nu? Global Voices 2021
https://da.globalvoices.org/2021/11/9314
- Amerikansk økonomi ville aldrig kunne klare sig uden lationerne.
https://www.information.dk/mofo/amerikansk-oekonomi-aldrig-klare-uden-latinoerne
- K. Villesen. Hvis en bror blive overfaldet. Information 14 juni 2014
http://www.information.dk/500731
- Verdens farligste bande.
https://connery.dk/verdens-farligeste-bande/
Sange på spansk:
Sang: Maná - Pobre Juan:
https://www.youtube.com/watch?v=EVd0KvJm6WE
Yolanda Perez y Don Cheto:
https://www.youtube.com/watch?v=GfQ1nZ_JmQk
Tekster på spansk:
- Félix – un intento por reunirse con sus padres. México UNICEF
- S. Ærestrøm & T. Petersen. Martha Cuenta su historia. Retratos centramaericanos. Gyldendal
- U. Ringgard & A. Kledal. Interview med Carlos Armador. Retratos latinos en California
- Migración a EE.UU. La violencia y extorsión de los narcocoyotes a la que deben hacer frente los migrantes que quieren llegar con vida a EE.UU BBC mundo:
https://www.bbc.com/mundo/articles/c3gq9rwq2gdo
- Quiénes son ”los invisibles” (børn der er blevet deporteret pga. deres forældre, kan ikke tale spansk mm.).
https://www.bbc.com/mundo/noticias-41993352
- Los republicanos de Arizona proponen legalizar el asesinato de inmigrantes que pasen por sus ranchos.
https://elpais.com/internacional/2024-02-28/los-republicanos-de-arizona-proponen-legalizar-el-asesinato-de-inmigrantes-que-pasen-por-sus-ranchos.html#
Film/dokumentarer:
- Sin Nombre (2009). Inst. Cary Fukunaga
- María – llena eres de gracia (2004). Joshua Marston
- Børn på farlig flugt. Dokumania (cfu) + artikel på dansk om journalist, der har prøvet turen ”drengen på toget”.
Liv og død på grænsen (41 min.)
Honduras – Verdensrekord i mord. Horisont (CFU)
Entras si quieres y sales si puedes (youtube)
https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs&t=19s
Omfang cirka 45 normalsider
Indhold
Kernestof:
1) Opstart på nyt forløb: Start med at læse info om nyere immigration fra Retratos Latinos en California s. 106-112.pdf Når I har læst, så skal I på spansk genfortælle om enten 1) De senere migrationsstrømme 2) Remitter eller 3) Tragedierne i grænsel
DP 1 - Inmigración. Forbind ordene i venstre spalte med ordforklaringerne.docx
Palabras claves de la migración ilegal.doc
Vi samler op!
Børn på farlig flugt
Ikke lektie - spansk - hitverber
Ikke lektie - Billedebeskrivelse
Refleksive verber
De mest brugte adjektiver
Stedsangivelse
El clima
Niños de la calle
Billedbeskrivelse 1
Læs på artiklen: Drengen på toget web.pdf
Øv quizlet til i morgen - Ordforråd til emnet La Immigración
Pobre Juan - Maná.doc -Canción
Læs/ genlæs
Se dokumentaren Børn på farlig flugt. Og fokuser på hvad der gør indtryk på jer/ er der noget der undrer jer?
spørgsmål til filmen.docx
Pobre Juan - Maná.doc -Canción - I har oversat sangen til i dag. Vi skal se filmen Sin nombre.
El viaje a los eeuu fotos (1).docx
Tal rundt om ordet inmigración (1).docx
I får lidt tid til jeres genaflevering. Det er vigtigt, at I får mig spurgt, hvis I er tvivl om noget!
Skriv en dialog (sin nombre på taget af toget).docx
EKSTRA- CL svar - bazar med fotos, Sin Nombre.docx
den mexicanske dødsrute oversæt sætningerne.docx
I har besvaret de syv første spørgsmål vedhæftet her på spansk. spørgsmål til filmen.docx
Afsnit
Gloser til Féliz un intento por reunirse con sus padres.doc
Txt- Félix un intento por reunirse con sus padres.doc
Tekstpræsentation skabelon (Spansk mundtlig) NY,doc (1) (1).doc
Félix. DP1-øv. Indsæt et passende verbum.docx
Minlæring - De to datider
Minlæring - Præpositioner
Minlæring- Muy og mucho
Minlæring - Personlige pronominer
Minlæring- Verberne ser, estar og hay
Minlæring - Fremtid på spansk
Minlæring- Perfektum
Minlæring- Verbalperifraser
Martha cuenta su historia txt.pdf
Alle har læst og oversat Félix teksten. Vi arbejder videre med teksten i denne time!
Referat på dansk - Martha cuenta su historia.docx
Verdens Farligeste Bande - artikle på dansk.docx
Fortæl historien bag billedet (mara).docx
Amerikas mest frygtede bande
I har læst og oversat til dansk og svaret på spørgsmålene på spansk, om I fik udleveret til timen i mandags. Tag gode noter til hinanden (-:
Entras si quieres y sales si puedes
spørgsmål til- ENTRAS SI QUIERES Y SALES SI PUEDES.docx
Hvis en bror bliver overfaldet.doc Læs artiklen
Demonstrative pron øvelser 1g.doc Demonstrative pronominer - gennemgang.doc
La historia de María, una inmigrante mexicana + opgaver.pdf
Opgaver -La historia de Maria (3).docx
CFU-login - Honduras verdensrekord i mord
Læses på timen: Amerikansk økonomi ville aldrig kunne klare sig uden latinoerne
Carlos Armador (de méxico)-skrivbar.pdf
Lektie læs den vedhæftede artikel: Latino-immigranter i USA: Hvordan ser deres situation ud nu?
Tillægsordenes gradbøjning.pdf
I får tid til at afslutte jeres aflevering i denne time.
Futuro-bøjningsark.pdf Fremtid øvelse.doc øvelse fremtid - omskriv teksten fra nutid til fremtid.doc Futurum.doc
Carlos Armador (de méxico).pdf
I har svaret på de første 9 spørgsmål på spansk til Carlos teksten. Vi læser lidt videre og derefter arbejder vi videre med nye perifraser (-:
3 Verbalperifraser gennemgang + sætninger til oversættelse.ppt Gode udtryk med langtillægsform.pdf Gode udtryk med navnemåde.pdf gode udtryk.doc Oversæt følgende sætninger - brug de gennemgåede verbalkæder fra pp. (samme sætniger som i pp).doc Vi
Hitverberne.pdf
I har svaret på de første 9 spørgsmål på spansk til Carlos teksten.
I har alle læst og oversat frem til sætningen "Muchos estudiantes indocumentados"
Los republicanos de Arizona proponen legalizar el asesinato de inmigrantes que pasen por sus ranchos
I har færdiggjort arket med perifraser, som I startede på i går. Vi starter med at gennemgå det.
Emnekort til Estoy Enamorada.doc Hispano, chicano, latinos o americano - spanglish.pdf Yolanda Pérez y Don Cheto + spørgsmål.doc
La historia de Astrid.pdf opgaver La historia de Astrid.docx Samtaleøvelse (La historia de Astrid).pdf
María-delprøve 1.docx
María llena eres de gracia - preguntas.docx
Yolanda Pérez y Don Cheto + spørgsmål.doc I har svaret på alle 12 spørgsmål på spansk til i dag (-:
I får en prøve uden hjælpemidler. Det bliver en hjemmelavet delprøve 1. Det begynder vi også at træne mere kontinuerligt efter sommerferien. I får desuden 10 minutter på onsdag til at færdiggøre den.
delprøve 1 immigrantes.pdf La prueba - uden hjælpemidler
Migración a EE.UU.: la violencia y extorsión de los "narcocoyotes" a la que deben hacer frente los migrantes que cruzan México - BBC News Mundo
Blooket Dashboard
Tekstforståelse/ sprogproduktion/billedbeskrivelser
Quiénes son.docx
La historia de Astrid.pdf opgaver La historia de Astrid.docx Samtaleøvelse (La historia de Astrid).pdf Hispano, chicano, latinos o americano - spanglish.pd
Billedbeskrivelser - træning til mundtlig og skriftlig eksamen.docx Opgaver til et billede delprøve. 1 (to børn ved en sø) (003).docx
Verbalperifraser
Immigración
Billedbeskrivelse
Kroppen, hovedet og lemmerne (samlet udgave).pdf
Info om årsprøven
Guide til årsprøven i spansk 2024.docx
Billeder.zip
Ark til billedbeskrivelse.zip
Forløbsnoter Immigración (Los Estados unidos).docx
Generelle spørgsmål film og tekster til Immigración.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 53
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Los niños de la calle (Eksamen)
Forløbet handler om gadebørn i forskellige latinamerikanske lande. Vi arbejder her videre med TP3 forløbet La vida de los niños en Nicaragua. Men her har vi et bredere fokus og læser om deres liv på gaden, hvorfor de er endt der og hvordan de klarer dagen og vejen med blandt andet limsnifning og hjælp fra forskellige organisationer. Sidst i forløbet læses to tekster, der handler om børn, der er kommet væk fra gaden.
Kernestof:
Tekster:
Tekster: "Rubi: Siempre hay esperaza", "Casa Alianza" & "Los niños de la calle" (Caminando Grundbogen s. 139-143).
Tekster fra: Con un vaso de pega en la mano (Roger Silva & Jeanette Krogh Silva, Turbine s.12-23)
- Tekst: A pesar de todo se pueden reír y pasarlo bien
-Tekst: Con un vaso de pega en la mano
- Tekst: Dormir comer y preocuparse.
- Tekst: La pega, el mal que siempre está presente
Tekst: El niño de la calle que se hizo médico (Retratos Bolivianos, Martin Windeløw, Gyldendal)
Tekst: Héctor (La Identidad Contrastada: Jóvenes en Latinoamerica, Ole Nicolaj Mikkelsen & Pablo Rissmøller, Gyldendal)
Supplerende materiale:
Indledning på dansk fra novellen "Sicario" (oversat af Vibeke H. Müller, Systime, 1998)
Sange:
La historia de Juan ( af Juanes:
https://www.youtube.com/watch?v=kcbyQdkSyBI
)
Un poco de sangre (Maldita Vencidad:
https://www.youtube.com/watch?v=gMY8Icqpjzg
)
Dokumentaren DR2 Global (CFU)
Karla - andengenerationsgadebarn
Dokumentaren: Bubber i Honduras: (TV2 29/05-2003 mitcfu)
Dokumentarerne: Dødens gade og Gud og gadedrenge fra mitCFU
I alt ca. 35 normalsider.
Anvendte hjælpemidler: Elektroniske ordbøger (Gyldendals Røde ordbøger samt
ordbogen.com
)
Særlige fokuspunkter: -
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
Arbejdsformer:
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Spilleplade med datid + verbalkæder.doc
10 minutos preparación:
Førnutid - ark til repetition.docx
La foto de la semana (3g) 2.docx Presentación de foto: (noter tiderne i jeres kalender)
Gruppearbejde - øvelser med førnutid (uregelmæssige).docx Gruppearbejde øvelser med førnutid (regelmæssige).doc mand på motorcykel.pdf
Øv jer i at bøje verberne volver og poder i nutid, fremtid, datid og førnutid.
Gloseliste - los niños de la calle.docx
Delprøve 1, Héctor.docx
Afsnit
I skal kunne bøje disse to verber i begge datider: tener og ir
Tekst. Con un vaso de pega s. 1 Los niños de la calle.rtf
Hacer + deber+ seguir kan I bøje i de to datider.
I skal øve jer i gloserne
THitverberne
Quizlet La pega, el mal que siempre está presente + Niñas y chavalas que...
preguntas - A pesar de todo se pueden reír y parslo bien.docx
Tekst. A pesar de todo se pueden reír_.docx
I øver jer i at bøje følgende verber:
Hvis I har spørgsmål til afleveringen, så spørg mig i denne time.
Vi arbejder videre med teksten "A pesar de todo se pueden reír y pasarlo bien.....
Husk at få afleveret! Jeg retter dem onsdag/torsdag.
preguntas - La pega el mal que siempre está presente.docx
I kan bøje følgende verber: volver (vende/komme tilbage), seguir (blive ved), quitar (fjerne).
I skal arbejde selv i denne time, og vi gennemgår det i morgen fredag
Alle har læst denne tekst og svaret på spørgsmålene (gammel lektie).
I læser og oversætter side 5 overskriften er: La pega, el mal que siempre está presente Con un vaso de pega en la mano s. 11-22.pdf
Øv også ser, estar og hay i minlæring.
I får tid til delprøve 2!
+ Øv ser, estar og hay i minlæring.
Læse siderne 6+7 og svare på spørgsmålene.
I kan bøje følgende verber i tiderne I har lært (nutid, de to datider, de to fremtider og førnutid): Obtener, sentirse og desarrollarse.
s. 11-22.pdf - I skal svare løbende på spørgsmålene
preguntas -Dormir comer y preocuparse por los demás.docxTekst. Dormir comer y preocuparse.docx
Billedbeskrivelse -4 billeder af gadebørn.docx
Preguntas.PelículaDocumental.Karla.docx
Demonstrative pronominer - gennemgang.doc
Lektien er, at I alle har svaret på spansk på de 8 spørgsmål vedhæftet her. Preguntas.PelículaDocumental.Karla.docx
indledning + El niño de la calle que se hizo médico- Retratos Bolivianos...pdf
Maldita Vecindad - Un Poco de Sangre - Vive Latino 2022 (Video Oficial)
15 minutters grammatikøvelser i minlæring. Jeg tænker, at det er en god ide at få styr på
A. Traduce al español
Lektien er, at I får lavet oversættelsen fra i fredags (Patricia).
Der er tre elever der mangler at få afleveret. Få venligst afleveret i aften. Vh Nina
Gode udtryk med langtillægsform.pdf Gode udtryk med navnemåde.pd
Fokus på TP5/ SRP med spansk
I læser og oversætter la segunda parte + I svarer på spørgsmålene nederst vedr. "la segunda parte".
Frases útiles para usar en la clase.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hector - artikel
30-08-2024
1. eksamensopgave -Delprøve 1 - prøve
02-09-2024
Genaflevering - Hector
19-09-2024
1. eksamensopgave Delprøve 2 - Artikel - Gitanos
27-09-2024
2. eksamensopgave delprøve 1 - prøve
04-10-2024
Genaflevering 1. eksamensopgave
11-10-2024
Presentación de foto -Mundtlig aflevering
11-10-2024
Omfang
Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
España una perspectiva actual e histórica (Eksamen
Forløbsbeskrivelse:
Fokus i emnet har været at eleverne opnår indsigt i kulturelle og historiske forhold forhold herunder de unges forhold til forældrene. Unge og arbejdsløshed og deres ønske om at emigrere. Desuden har der været fokus på Spaniens nyere historie og politiske udvikling dvs fra den spanske borgerkrig og frem til i dag. Her har vi arbejdet med temaet Spaniens stjålne børn både i et historisk og nutidigt perspektiv. For at forstå baggrunden er eleverne blevet introduceret for Franco og hans diktatur. I forhold til det interkulturelle aspekt har der været fokus på at eleverne perspektiverer den
erhvervede viden til andre samfunds - og kulturforhold. Vi har blandet andet talt om den stigende emigration i Spanien og perspektiveret til emigration fra Cuba og andre Latinamerikanske lande. Her talte vi også om at der er unge fra DK som også har et ønske om fx at gøre karriere i udlandet.
- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner.
- Centrale samfundsforhold i Spanien (og andre spansksprogede områder)
- Aktuelle forhold i Spanien (og andre spansksprogede) områder
Kernestof:
- La Guerra civil y Franco: España en perspektiva s. 5-6
Anny Holmgaard
- El valle de los caídos + Pablo Ruíz Picasso y Guernica. España en perspectiva s. 7-9. Anny Holmgaard
- Comer fuera. España en la calle
- "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo". España en la calle s. 16-19, Kasper Kloch & Martin Tønner
- Avisartikel på spansk: El 74% de los jóvenes españoles se plantean emigrar para mejorar sus condiciones. ABC sociedad. 12.07.2022 https://www.abc.es/sociedad/jovenes-espanoles-plantean-emigrar-mejorar-condiciones-20220712135309-nt.html?ref=https%3A%2F%2Fwww.abc.es%2Fsociedad%2Fjovenes-espanoles-plantean-emigrar-mejorar-condiciones-20220712135309-nt.html
-Avisartikel på spansk: La desesperación de 400.000 jóvenes talento que emigraron de España en 2023 en busca de buenas. SOCIEDAD. 31.12.2023 oportunidadeshttps://www.telecinco.es/noticias/sociedad/20231231/desesperacion-jovenes-emigraron-espana-busca-nuevas-oportunidades_18_011337592.html
- Texto: Vivir en casa de los padres. Interview med Martha. https://e-studiar.net/video-vivir-en-casa-de-los-padres/ . Anna Holmgaard
- Mileuristas y ninis
Interview med Marta. https://e-studiar.net/video-mileuristas-y-ninis/. Anny Holmgaard
-Ocupar. Voces de protesta. Iglesias y Wilkens. 2013
- La emigración. Anny Holmgaard
- Spansk avisartikel: Un 20% de los jóvenes de 18 a 24 años en España ni estudia ni trabaja, frente al 13% de media en la UE. https://www.elmundo.es/economia/macroeconomia/2022/03/05/62222e6fe4d4d8192c8b457b.html?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1Ml-O8iCUGhGvSvThX0hJxUBed2cY3q5rrpF4Q4vNE3xfpwUDhGWW_Suo_aem_2JZnx2BMO9Y7xVStrq6vqw
- Spansk avisartikel: ¿España deja atrás a sus jóvenes? Cómo han pasado a ser el grupo de edad con más pobres.
https://elpais.com/espana/2021-06-06/espana-deja-atras-a-sus-jovenes-como-han-pasado-a-ser-el-grupo-de-edad-con-mas-pobres.html
- Fuga de cerebros. Voces de protesta siderne 59-54. Anja Wilkens og Aday Polo Iglesias.
Supplerende materiale på dansk:
- Fortidens spøgelser
Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien. España en la calle s. 60-65. Kasper Kloch & Martin Tønner
- Info om Spanien fra Nuevos Retratos. + Info om Spanien fra Voces de protestas siderme 7-10
- I BYEN PÅ SPANSK - Venskab ved bardisken, drinks på gaden og masser af tapas. España en la calle s. 6-11. Kasper Klock & Martin Tønner
- Occupy din by: Spaniens 15. maj-bevægelse gjorde gade-protest til politisk jordskælv. España en la calle s. 24-29 af Kasper Kloch og Martin Tønner
- Los jóvenes españoles. TAPAS grundbog. 2001.
- Dokumentaren: Den brutale sandhed om Spaniens diktator.
- Dokumentaren: Spaniens stjålne børn. 2014. Horisont.
- Dokumentaren. Spaniens tabte generation. 2011. Horisont.
- Youtube: One way ticket to London.
https://www.youtube.com/watch?v=666JVQWlNSU
Avisartikler:
- Spanien vil betale unge for at flytte hjemmefra.
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-10-07-spanien-vil-betale-unge-for-at-flytte-hjemmefra
- Tre ud af fire unge under 30 år må bo hos mor og far. https://www.spanienidag.es/spanske/nyheder/tre-ud-af-fire-unge-under-30-ar-ma-bo-hos-mor-og-far
Youtube: ¿Por qué los jóvenes se van a trabajar al extranjero? SIML
https://www.youtube.com/watch?v=kgd9nKi0hx4
Særlige fokuspunkter:
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
Arbejdsformer:
- Forelæsninger
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
- Projektarbejde
Cirka 40 sider
Indhold
Kernestof:
Vi skal tilbage i tiden - Vi har fokus på hvem diktatoren Francisco Franco var og hans styre - dokumentaren hedder "Den brutale sandhed om Spaniens diktator".
Læs teksten nedenfor:
La guerra civil y Franco (txt + delprøve 1 opg.) + svar.docx
I skal som lektie kunne nævne mindst 5 verber der er dativstyrende. Og I skal som minimum have forberedt 3 sætninger med tre forskellige dativstyrende verber! gustar vendeark.pdf
Spaniens stjålne børn CFU-login
Los niños robados .docx
I skal som minimum kunne nævne 5 verbalperifraser - Og i har dannet 5 sætninger med perifraserne. Gode udtryk med langtillægsform.pdf Gode udtryk med navnemåde.pdf
muxes - NB.docx
Vera var 13 år gammel, da hun fandt ud af, at hun hverken var mand eller kvinde. Men noget helt særligt
Vi har i denne time fokus på muxerne (-: Og vi arbejder med dokumentet nedenfor.
Afsnit
El valle de los caídos y Pablo Picasso + Guernica.doc
Info om Spanien - fra Nuevos Retratos.pdf Læs og fokuser på følgende: Om ændringerne i Spanien efter Franco - flere rettigheder til kvinder / minoritetsgrupper som fx homoseksuelle mm. Kvinderne på arbejdsmarkedet, flere der studerer. Byggeboom, kri
Spaniens tabte generation: CFUDokumentar - Sp. tabte gen. (oversæt).docx
¿Por qué los jóvenes se van a trabajar al extranjero?
Læs artiklen imens du læser, fokuser du på hvorfor Spanien premierminister Pedro Sánchez (og hans regering) planlægger at betale de unge spaniere en månedlig bonus, så de kan flytte fra deres forældre.
Tre ud af fire unge under 30 år må bo hos mor og far https://www.spanienidag.es/spanske/nyheder/tre-ud-af-fire-unge-under-30-ar-ma-bo-hos-mor-og-far
Timen skal bruges til aflevering!
Plan for timerne:
Bruge tid i minlæring - grammatik
Oversættelse .docx
Los jóvenes españoles bebemos mucho.doc Info om spanierne og deres sociale liv.doc tal rundt om (jóvenes).docx
Øv jer i de 25 hitverber - I skal kunne bøje dem i søvne!"
Øv jer i 20 minutter i grammatik i Minlæring - I bestemmer selv.
Oversættelse spansk.docx
PalabrasClaveTapasP70.doc Slå ordene op i ordbogen og øv jer i dem!
Los jóvenes españoles - Tapas_p70.pdf I skal vende ryggen mod mig, og I må kun anvende ordbogen. I skal lave et resume af teksten på spansk vha. talekort. Fokus mundtlig spansk/eksamen.
El 74% de los jóvenes españoles se plantean emigrar para mejorar sus condiciones
La desesperación de 400.000 jóvenes talento que emigraron de España en 2023 en busca de buenas oportunidades
1). Traduce al español (I skal vende ryggen mod mig):
Texto. Entrevista con Marta + youtubeklip.docx Mileuristas y ninis.docx Occupy din by.docx Ocupar - txt.pdf Ocupar - preguntas para los textos.docx SPANSKE STEDORD (PRONOMINER) ark til udfyldning + svar.docx (1) A foran personligt objekt.docx POR ell
Øv jer i tallene til 100.
Nyttige udtryk til brug ved samtale.doc ord til skrivning og oplæg.doc Para hablar de un texto (disposición ect).docx
1) Julehygge mandag d. 16 december i første lektion. Jeg køber rundstykker.
España actual y Rosa de Málaga (med linjetal) .docx Vi øver mundtlig eksamen cirka 30 minutter
Skriv 5 sætninger med 5 forskellige verbalperifraser.
La emigración.doc
Prøven er fra 10:30-11:30
One way ticket to London + bøje verber med diftongering
Un 20% de los jóvenes de 18 a 24 años en España ni estudia ni trabaja, frente al 13% de media en la UE
¿España deja atrás a sus jóvenes? Cómo han pasado a ser el grupo de edad con más pobres
Vi har almindelig undervisning.
I skal bruge tiden på jeres aflevering.
Txt Fuga de cerebros -fra Voces de protesta.pdf SKRALDESPANSK (3g nutid, estar+gerundium, 2xfremtid, billedbeskrivelse).pptx SKRALDESPANSK (3g verbalperifraser).pptx Un 20% de los jóvenes de 18 a 24 años en España ni estudia ni trabaja, frente al 13%
Txt Fuga de cerebros -fra Voces de protesta.pdf SKRALDESPANSK (3g verbalperifraser).pptx Un 20% de los jóvenes de 18 a 24 años en España ni estudia ni trabaja, frente al 13% de media en la UE
Øv jer 20 minutter i selvvalgt grammatisk emne Minlæring.
Vi har de disse timer fokus på konjunktiv + repetition af basal grammatik. I får udleveret grammatikkompendier. Bøjningsark Konjunktiv (ark 1).doc El locomotor subjuntivo (ark 2.1).docx konjunktiv ark 1 tvivl (ark 2.2).doc Konjunktiv ark 2 ønske, vil
Txt Fuga de cerebros -fra Voces de protesta.pdf Vi læser teksten Fuga de cerebros færdig + Vi læser
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
2. eksamensopgave. Delprøve 2 - e-mail
28-10-2024
3. eksamensopgave Delprøve 1 - prøve
01-11-2024
Genaflevering - 2. eksamensopgave
15-11-2024
3. eksamensopgave delprøve 2- personlig blog
28-11-2024
4. Eksamensopgave - delprøve 1 - prøve
13-12-2024
Genaflevering - 3. eksamensopgave
16-12-2024
Skrivedag i spansk - dagbog/mail
09-01-2025
Omfang
Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
La historia y las condiciones sociales de Cuba
At eleverne udvikler en bevidsthed om politiske, historiske, samfundsmæssige og kulturelle forhold i Cuba. Indledningsvist har vi kort snakket om Cubas historie, fakta om landet, cubanernes dagligdag og de politiske forhold på øen. Der har gennem forløbet været særlig vægt på det forhold, at nogle cubanere er tilhængere af Fidel Castro, og alt det som han har udrettet, mens andre inderligt ønsker at forlade det Cuba, som de ser som undertryggende. Andre igen vil bare overleve, mens de venter på bedre tider. Det er indføringen i denne kontrast af cubanske eksistenser/skæbner, som er særlige fokuspunkter i forløbet. Løbende igennem forløbet er der blevet draget linjer op til det aktuelle Cuba og deres forhold til USA.
Cirka 40 normalsider.
Kernestof:
- Kappel Inge, Sørensen Husum Poul (1999): Cuba Cubanos. Aquí no hay soledad.
Systime.
- López Cazón Rosalba (2016): El período especial. Las relaciones con los Estados
Unidos. Gyldendal
- López Cazón Rosalba (2016): Cuba en Cambio. Entrevista con una madre soltera- Adela. . Gyldendal
- López Cazón Rosalba (2016): Cuba en Cambio. La composición racial de Cuba. . Gyldendal
- López Cazón Rosalba (2016): Cuba en Cambio. Las relaciones con los Estados
Unidos. Gyldendal
Film og dokumentarer:
- Alpert J. En kameramand på Cuba. 2017
- Dalhoff A. Soy Cubana. 2015
Sange:
Ricardo Arjona: Ella y él.
https://www.youtube.com/watch?v=LkbKRCnLatU
- Gloria Estefan: Cuba libre.
https://www.youtube.com/watch?v=Z7lIdjNabz4
Supplerende materiale på dansk/engelsk:
-Rubio. M. US. Department of state. 31.1.2015 https://www.state.gov/restoring-a-tough-u-s-cuba-policy/
- Kappel Inge, Sørensen Husum Poul (1999). Indledning på dansk om Cuba +
historisk oversigt. Systime.
- Cuba. Globalis.
https://globalis.dk/lande/cuba
Avisartikler på dansk:
- Kommunismen er stadig en utopi på Cuba. Kristeligt Dagbland. 23.02.2019.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/kommunismen-er-stadig-en-utopi-i-cuba
- Cuba krisen og Cubas forhold til USA. Faktalink
https://faktalink.dk/emner/cubakrisen-og-cubas-forhold-til-usa
Indhold
Kernestof:
Cuba - GLOBALIS
Historisk indledning + periodeoversigt til Cuba cubanos.pdf
Undersøg selvvalgt tema(korte fremlæggelser vha. powerpoint på dansk som opstart til emnet).
Kommunismen er stadig en utopi i Cuba
Yoani Sánchez . Cubansk blogger for frihed
Nu kan der trænes
Første lektion bruges på at gennemgå jeres opgaver fra skrivedagen individuelt. I skal til denne time husk jeres grammatikkompendium.
Vi har de disse timer fokus på konjunktiv + repetition af basal grammatik. I får udleveret grammatikkompendier. Bøjningsark Konjunktiv (ark 1).doc El locomotor subjuntivo (ark 2.1).docx konjunktiv ark 1 tvivl (ark 2.2).doc Konjunktiv ark 2 ønske, vil
Un ladrón en busca de repuestos (ark 3.1).doc Konjunktiv præsens - øvelser (ark 3.2).doc
Prøve
El período especial.pdf
Øvelse - Forklar brugen af konjunktiv (ark 3.3).docx oversæt sætningerne (ark 4).doc
I skal huske grammatikkompendiet.
Jeg har projekttimer på HF, og er derfor desværre ikke tilstede. I må gerne arbejde hjemme, og I skal bruge tiden på jeres aflevering. Jeg retter opgaver i vinterferien.
I skal færdiggøre jeres aflevering og arbejde videre i jeres grammatikkompendie.
Vi ser videre på dokumentaren "En kameramand på Cuba". I skal løbende tage noter til dokumentaren.
Entrevista con una madre soltera - Adela.pdf Perioden er efter 2007.
Biord på mente gennemgang + øvelser.doc SPANSKE STEDORD (PRONOMINER) ark til udfyldning.docx
Alle - Fokus på - mente adverbier
Entrevista con una madre soltera - Adela.pdf Lektie at I har læst og oversat til og med linje 30.
Vi læser videre på teksten "Entrevista con una madre soltera, Adela".
Husk jeres grammatikkompendium i dag. I denne time fokus på repetition af grammatik + konjunktiv. Vurdér om verbet skal stå i konjunktiv, indikativ eller infinitiv (ark 5).docx Konjunktiv i kompletive bisætninger (ark 6).doc
I har oversat resten af siden. Brug kun ordbogen.
Afsnit
Ella-y-él-af-Ricardo-Arjona.docx
Entrevista con una madre soltera - Adela.pdf Vi læser videre
La composición racial de Cuba.pdf La composición racial de Cuba.pdf
Alle har læst og oversat Entrevista con una madre soltera.
Las relaciones con los Estados Unidos.pdf
Vocabulario Activo.pdf I skal lave 2,7,8,9,11 og 13.
Husk jeres grammatikkompendium
Vocabulario Activo.pdf I skal lave nummer 9 hjemme. I skal øve jer på gloserne til I kan dem.
Restoring a Tough U.S.-Cuba Policy
Forlaget Spiren - Børn på Cuba - billedbeskrivelse.pdf
Aquí no hay soledad.pdf Aquí no hay soledad-preguntas.doc
Vocabulario Activo.pdf I skal lave 2,7,8,9,11 og 13.
La cultura en Cuba.docx
Cuba-Libre-af-Gloria-Estefan.docx Cuba-Libre-af-Gloria-Estefan.docx
Alle har læst og oversat side 85 + de første 3 linjer side 86.
Cubakrisen og cubas forhold til usa | Faktalink
Lektie: Alle har læst og oversat hele dokumentet til dansk.
Soy Cubana.docx
Jeg er desværre syg, I må derfor gerne arbejde hjemme, da det er jeres sidste lektion i dag. Isabella og Caroline I skal lave de vedhæftede opgaver med imperativ og I andre I skal lave videre i jeres grammatikkompendium.
Soy Cubana (Vi har ses det første 43 minutter). Soy Cubana.docx
Alle har hørt sangen, og svaret på alle spørgsmålene:
Patricia la jinetera - Tekst scannet.pdf Explicad estas palabras.doc Præpositionen A, De, Con, En, Para, Por .doc Patricia la jinetera øvelser til starten...doc
Husk grammatikkompendium. Caroline + Isabella i dag har vi fokus på ireelle betingelsesbisætninger.
Betingelses-konstruktion (ark til udlevering).doc Betingelses-konstruktioner - øvelser alle 3 niveauer.doc Irreelle betingelsesbisætninger (øvelse).doc Ireelle betingelsesbisætninger.doc
Kære alle, Jeg er projektlærer for HF. I skal derfor arbejde selv i disse timer. I skal arbejde videre med den sidste tekst vi gennemgår "Patricia la jinetera". Teksten er vedhæftet nedenunder.
Patricia la jinetera - gloser til at snakke om introduktionen.doc mundtlig øvelse til Patricia la jinetera.doc Mundtlig øvelse linie 11-44 Patricia.doc Explicad estas palabras.doc Debat til Patricia la jinetera.doc Oversættelse til Patrcia la jineter
Verber der styrer dativ - udvidet.docx Blandede øvelser nægtelser.docx Tekstskabelon til mundtlig aflevering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 46
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Repetition
Indhold
Kernestof:
Eksamen- forløbsnoter (Los niños de la calle).docx
Verber der styrer dativ - udvidet.docx Blandede øvelser nægtelser.docx Tekstskabelon til mundtlig aflevering.docx
Oversættelse til Patrcia la jinetera.doc Alle har oversat teksten. I må kun benytte jer af ordbogen.
Eksamen- forløbsnoter España en una perspectiva actual e histórica .docx
Forløbsnoter Immigración y Latinos en los Estados Unidos .docx
1) Jeg gennemgår powerpoint, hvor det fremgår, hvordan eksamen kommer til at foregå.2) I ser et eksempel på en tidligere eksamenstekst
Eksamen- forløbsnoter La historia y las condiciones sociales de Cuba .docx
Skabelon tekstpræsentation, eksamen.docx Genrerark delprøve 2 (version 2024-25).docx TEMA - Niños de la calle - trabajar y no ir a la escuela.docx Los jóvenes españoles (Raquel) ØVETEKST 1 ns (red. Ju).docx Eksamen - Latinos en EEUU (Alma) .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#3
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#5
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Cuba
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56245894493", "T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56245894493", "H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56245894493" }