Holdet 2022 SPB/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022 SPB/c (1c SPB, 2c SPB, 3c SPB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Caminando - begynderundervisning
Titel 2 Beynderundervisning fortsat
Titel 3 La vida de los niños en Nicaragua TP3
Titel 4 Naidad en España y en América latina
Titel 5 Cuentos
Titel 6 La immigración + Latinos en los EE.UU. (Eksamen)
Titel 7 Los niños de la calle (Eksamen)
Titel 8 España una perspectiva actual e histórica (Eksamen
Titel 9 La historia  y las condiciones sociales de Cuba
Titel 10 Repetition
Titel 11 Forløb#3
Titel 12 Forløb#5
Titel 13 Cuba

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Caminando - begynderundervisning

I dette første år med spansk har vi arbejdet med grundbogen Caminando  med tilhørende øvelsesbog efter behov. Vi har løbende gennemgået følgende grammatiske emner med hjælpemidler som blandt andet Min Læring:

- Verbernes bøjning i præsens
- Udtaleregler og afvigelser
- bestemt/ubestemt artikel
- dobbelt negation
- beskrivelse med brug af estar, haber, ser
- Pronominer: personlige (bundne/ubundne), possesive, refleksive, demonstrative
- tal og tidsbegreber
- Nærfremtid og førnutid
- gambitter

Yderligere har vi arbejdet med 'dagens sang' på elevernes initiativ samt integreret grammatik via musikvideoer og mundtlighedsøvelser i klassen udover de skriftlige og mundtlige afleveringer.

Nu kan vi præsentere os selv og nærmeste omgangskreds samt personlige interesser på spansk og skrive kortere analyserende tekster i forskellige genrer.

Omfang: ca 100 s



OMFANG ALLE 3 ÅR ca. 297 sider.

TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN:

ALLE EGNE NOTER, BØGER, HÆFTER OG KOMPENDIER

ORBOGEN.COM: https://www.ordbogen.com/da/ (skolens licens)
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
IT
Konferencesystem
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Beynderundervisning fortsat

40,00 moduler
Forløbsbeskrivelse: I dette første år med spansk har vi arbejdet med grundbogen Caminando  med tilhørende øvelsesbog efter behov. Vi har løbende gennemgået følgende grammatiske emner med hjælpemidler som blandt andet Min Læring:

- Verbernes bøjning i præsens
- Udtaleregler og afvigelser
- bestemt/ubestemt artikel
- dobbelt negation
- beskrivelse med brug af estar, haber, ser
- Pronominer: personlige (bundne/ubundne), possesive, refleksive, demonstrative
- tal og tidsbegreber
- Nærfremtid og førnutid
- gambitter

Yderligere har vi arbejdet med 'dagens sang' på elevernes initiativ samt integreret grammatik via musikvideoer og mundtlighedsøvelser i klassen udover de skriftlige og mundtlige afleveringer.

Nu kan vi præsentere os selv og nærmeste omgangskreds samt personlige interesser på spansk og skrive kortere analyserende tekster i forskellige genrer.

Omfang: ca 100 s



OMFANG ALLE 3 ÅR ca. 297 sider.

TILLADTE HJÆLPEMIDLER TIL EKSAMEN:

ALLE EGNE NOTER, BØGER, HÆFTER OG KOMPENDIER

ORBOGEN.COM: https://www.ordbogen.com/da/ (skolens licens)
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
IT
Konferencesystem
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 60 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La vida de los niños en Nicaragua TP3

Det overordnede fokus er verdensmål 1 (afskaf fattigsom) og 9 (mindre ulighed).
Eleverne skal opnå kendskab til børnearbjede og gadebørn i LA med særligt fokus på Nicaragua, og løbende perspketivere til, hvordan det står til med ulighed og fattigdom.
Indledningsvis sætter eleverne sig ind i verdensmål 1 og 9 og derefter læser de på dansk om, hvad det generelt vil sige at være gadebarn. De ser dokumentarene Dødens gade og Gud og gadedrenge, der skildrer 9 årige Valeria fra Nicaraguas liv på gaden. Afslutningvis læser vi et uddrag af María una niña trabajadora der er udgivet at International børnesolidaritet. Bogen skildrer, hvordan livet er som barn i Nicaragua, og hvordan 7 årige Maria er nødt til at hjælpe familien med at tjene penge efter skole. https://issuu.com/astridrandrup/docs/mar__a-una_ni__a_trabajadora
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Naidad en España y en América latina

Fokus har  været at få en indsigt i, hvordan man fejrer jul og nytår i Spanien og udvalgte Latinamerikanske lande. Eleverne har perspektiveret til, hvordan vi fejrer jul i Danmark.

Læste tekster:
- Caminando af Inge Margrethe Clausen m.fl (Gyldendal 2009), s.148-149

- ©e-Studiar – Anny Holmgaard©e-Studiar – Anny Holmgaard: Navidad en España

hablacultura.com. Navidades con carácter latino. https://hablacultura.com/cultura-textos-aprender-espanol/costumbres/navidades-con-caracter-latino/?fbclid=IwAR1Oart6QtwwsXbXv0Be7Vv9mIHj5gOcjUY6yDBmbLBBXutODYdHZG9UkJ4  

Sange:
- Los peces en el río
- Noche de paz
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Cuentos

Forløbet afløser begyndersystem og fokus vil være på at forstå og genfortælle kortere og simple eventyr. Som ny grammatik bliver de to datider introduceret.

Tekster på spansk:

Teksterne er fra Grundbogen Hola, Marianne Abrahamsen og Aud Nørgaard,
Gyldendal 1990.
- El hombrecito vestido de gris
- Cuento popular: El queso de la Vieja y el Viejo
- La caperucita roja
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La immigración + Latinos en los EE.UU. (Eksamen)

LA IMMIGRACIÓN y LATINOS IN THE US
Eleverne er blevet præsenteret for forskellige vinkler på immigrationsproblematikker.
i USA Vi har overordnet arbejdet med årsager og omfanget til at så mange
latinamerikanere forlader deres hjemlande for at rejse til USA (Push og Pull faktorer)
og hvilken betydning migrationen har. Vi arbjeder med grænseproblematikken:
Hvordan man kan rejse illegalt til USA og hvilke omkostninger rejsen har, hvordan
nogle mennesker lever af denne menneskesmugling osv. bla. gennem filmen sin
nombre. Eleverne skal forsøge at få et indblik i, hvordan det er at være immigrant i USA
bla. ud fra sangen” Estoy enomorada”. Perspektiverer den erhvervede viden om
samfunds og kulturforhold til egne samfunds og kulturforhold.
I forhold til emnet latinos un the US har fokus været på, hvordan det er at leve i USA mellem to kulturer fx. har vi haft fokus på brugen af "spanglish", og om den stigende latinamerikanske befolkning, og
hvilken betydning den har for USA. Vi har også læst videns beretninger fra BBC
Mundo, hvor mexicanske børn fortæller om, hvilke udfordringer der er ved at være
amerikaner men at være tvunget til at vokse op i USA.


Introtekster på dansk samt artikler på dansk:

- Info om nyere immigration fra Retratos Latinos en California s. 106-112

- Push og pull faktorer

Clausen Balslev Helene, Flintholm Line. Palabras claves de la migración ilegal (gode introgloser/begreber). Al otro lado - el sueño americano side 7.

- S. Nazario. Drengen på toget. Weekendavisen 24.04.2015.  

- A. Bastiano. Latinoimmigranter i USA: Hvordan ser deres situation ud nu? Global Voices 2021 https://da.globalvoices.org/2021/11/9314

- Amerikansk økonomi ville aldrig kunne klare sig uden lationerne. https://www.information.dk/mofo/amerikansk-oekonomi-aldrig-klare-uden-latinoerne

- K. Villesen. Hvis en bror blive overfaldet. Information 14 juni 2014
http://www.information.dk/500731

- Verdens farligste bande.   https://connery.dk/verdens-farligeste-bande/  


Sange på spansk:
Sang: Maná - Pobre Juan: https://www.youtube.com/watch?v=EVd0KvJm6WE
Yolanda Perez y Don Cheto: https://www.youtube.com/watch?v=GfQ1nZ_JmQk  


Tekster på spansk:
- Félix – un intento por reunirse con sus padres. México UNICEF

- S. Ærestrøm & T. Petersen. Martha Cuenta su historia. Retratos centramaericanos. Gyldendal  

- U. Ringgard & A. Kledal. Interview med Carlos Armador.  Retratos latinos en California

- Migración a EE.UU. La violencia y extorsión de los narcocoyotes a la que deben hacer frente los migrantes que quieren llegar con vida a EE.UU  BBC mundo:
https://www.bbc.com/mundo/articles/c3gq9rwq2gdo

- Quiénes son ”los invisibles” (børn der er blevet deporteret pga. deres forældre, kan ikke tale spansk mm.).  https://www.bbc.com/mundo/noticias-41993352

- Los republicanos de Arizona proponen legalizar el asesinato de inmigrantes que pasen por sus ranchos.  https://elpais.com/internacional/2024-02-28/los-republicanos-de-arizona-proponen-legalizar-el-asesinato-de-inmigrantes-que-pasen-por-sus-ranchos.html#



Film/dokumentarer:

- Sin Nombre (2009). Inst. Cary Fukunaga  


- María – llena eres de gracia (2004). Joshua Marston

- Børn på farlig flugt. Dokumania (cfu) + artikel på dansk om journalist, der har prøvet turen ”drengen på toget”.
  
Liv og død på grænsen (41 min.)

Honduras – Verdensrekord i mord. Horisont  (CFU)

Entras si quieres y sales si puedes (youtube) https://www.youtube.com/watch?v=5ib9RVx9VHs&t=19s

Omfang cirka 45 normalsider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Los niños de la calle (Eksamen)

Forløbet handler om gadebørn i forskellige latinamerikanske lande. Vi arbejder her videre med TP3 forløbet La vida de los niños en Nicaragua. Men her har vi et bredere fokus og læser om deres liv på gaden, hvorfor de er endt der og hvordan de klarer dagen og vejen med blandt andet limsnifning og hjælp fra forskellige organisationer. Sidst i forløbet læses to tekster, der handler om børn, der er kommet væk fra gaden.

Kernestof:

Tekster:

Tekster: "Rubi: Siempre hay esperaza", "Casa Alianza" & "Los niños de la calle" (Caminando Grundbogen s. 139-143).

Tekster fra: Con un vaso de pega en la mano (Roger Silva & Jeanette Krogh Silva, Turbine s.12-23)
- Tekst: A pesar de todo se pueden reír y pasarlo bien
-Tekst: Con un vaso de pega en la mano
- Tekst: Dormir comer y preocuparse.
- Tekst: La pega, el mal que siempre está presente

Tekst: El niño de la calle que se hizo médico (Retratos Bolivianos, Martin Windeløw, Gyldendal)

Tekst: Héctor (La Identidad Contrastada: Jóvenes en Latinoamerica, Ole Nicolaj Mikkelsen & Pablo Rissmøller, Gyldendal)

Supplerende materiale:

Indledning på dansk fra novellen "Sicario" (oversat af Vibeke H. Müller, Systime, 1998)

Sange:
La historia de Juan ( af Juanes: https://www.youtube.com/watch?v=kcbyQdkSyBI)

Un poco de sangre (Maldita Vencidad: https://www.youtube.com/watch?v=gMY8Icqpjzg )



Dokumentaren DR2 Global (CFU)
Karla - andengenerationsgadebarn

Dokumentaren: Bubber i Honduras: (TV2 29/05-2003 mitcfu)

Dokumentarerne: Dødens gade og Gud og gadedrenge fra mitCFU

I alt ca. 35 normalsider.

Anvendte hjælpemidler: Elektroniske ordbøger (Gyldendals Røde ordbøger samt ordbogen.com)

Særlige fokuspunkter: -
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale

Arbejdsformer:
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hector - artikel 30-08-2024
1. eksamensopgave -Delprøve 1 - prøve 02-09-2024
Genaflevering - Hector 19-09-2024
1. eksamensopgave Delprøve 2 - Artikel - Gitanos 27-09-2024
2. eksamensopgave delprøve 1 - prøve 04-10-2024
Genaflevering 1. eksamensopgave 11-10-2024
Presentación de foto -Mundtlig aflevering 11-10-2024
Omfang Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 España una perspectiva actual e histórica (Eksamen

Forløbsbeskrivelse:
Fokus i emnet har været at eleverne opnår indsigt i kulturelle og historiske forhold forhold herunder de unges forhold til forældrene. Unge og arbejdsløshed og deres ønske om at emigrere. Desuden har der været fokus på Spaniens nyere historie og politiske udvikling dvs fra den spanske borgerkrig og frem til i dag. Her har vi arbejdet med temaet Spaniens stjålne børn både i et historisk og nutidigt perspektiv. For at forstå baggrunden er eleverne  blevet introduceret for Franco og hans diktatur. I forhold til det interkulturelle aspekt har der været fokus på at eleverne perspektiverer den
erhvervede viden til andre samfunds - og kulturforhold. Vi har blandet andet talt om den stigende emigration i Spanien og perspektiveret til emigration fra Cuba og andre Latinamerikanske lande. Her talte vi også om at der er unge fra DK som også har et ønske om fx at gøre karriere i udlandet.

- Historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner.
- Centrale samfundsforhold i Spanien (og andre spansksprogede områder)
- Aktuelle forhold i Spanien (og andre spansksprogede) områder

Kernestof:
- La Guerra civil y Franco: España en perspektiva s. 5-6
Anny Holmgaard

- El valle de los caídos +  Pablo Ruíz Picasso y Guernica. España en perspectiva s. 7-9. Anny Holmgaard

- Comer fuera. España en la calle

- "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo". España en la calle s. 16-19, Kasper Kloch & Martin Tønner

- Avisartikel på spansk: El 74% de los jóvenes españoles se plantean emigrar para mejorar sus condiciones. ABC sociedad. 12.07.2022 https://www.abc.es/sociedad/jovenes-espanoles-plantean-emigrar-mejorar-condiciones-20220712135309-nt.html?ref=https%3A%2F%2Fwww.abc.es%2Fsociedad%2Fjovenes-espanoles-plantean-emigrar-mejorar-condiciones-20220712135309-nt.html

-Avisartikel på spansk: La desesperación de 400.000 jóvenes talento que emigraron de España en 2023 en busca de buenas. SOCIEDAD. 31.12.2023 oportunidadeshttps://www.telecinco.es/noticias/sociedad/20231231/desesperacion-jovenes-emigraron-espana-busca-nuevas-oportunidades_18_011337592.html

- Texto: Vivir en casa de los padres. Interview med Martha. https://e-studiar.net/video-vivir-en-casa-de-los-padres/  . Anna Holmgaard   

- Mileuristas y ninis
Interview med Marta. https://e-studiar.net/video-mileuristas-y-ninis/. Anny Holmgaard

-Ocupar. Voces de protesta. Iglesias y Wilkens. 2013  

- La emigración. Anny Holmgaard

- Spansk avisartikel:  Un 20% de los jóvenes de 18 a 24 años en España ni estudia ni trabaja, frente al 13% de media en la UE.  https://www.elmundo.es/economia/macroeconomia/2022/03/05/62222e6fe4d4d8192c8b457b.html?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR1Ml-O8iCUGhGvSvThX0hJxUBed2cY3q5rrpF4Q4vNE3xfpwUDhGWW_Suo_aem_2JZnx2BMO9Y7xVStrq6vqw

- Spansk avisartikel: ¿España deja atrás a sus jóvenes? Cómo han pasado a ser el grupo de edad con más pobres.
https://elpais.com/espana/2021-06-06/espana-deja-atras-a-sus-jovenes-como-han-pasado-a-ser-el-grupo-de-edad-con-mas-pobres.html
  
- Fuga de cerebros. Voces de protesta siderne 59-54. Anja Wilkens og Aday Polo Iglesias.  
                                                                                                             

Supplerende materiale på dansk:
- Fortidens spøgelser
Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien. España en la calle s. 60-65.  Kasper Kloch & Martin Tønner

- Info om Spanien fra Nuevos Retratos. + Info om Spanien fra Voces de protestas siderme 7-10

- I BYEN PÅ SPANSK - Venskab ved bardisken, drinks på gaden og masser af tapas. España en la calle s. 6-11.  Kasper Klock & Martin Tønner

- Occupy din by: Spaniens 15. maj-bevægelse gjorde gade-protest til politisk jordskælv. España en la calle s. 24-29 af Kasper Kloch og Martin Tønner

- Los jóvenes españoles. TAPAS grundbog. 2001.


- Dokumentaren: Den brutale sandhed om Spaniens diktator.
- Dokumentaren: Spaniens stjålne børn. 2014. Horisont.  
- Dokumentaren. Spaniens tabte generation.  2011. Horisont.
- Youtube: One way ticket to London. https://www.youtube.com/watch?v=666JVQWlNSU

Avisartikler:
- Spanien vil betale unge for at flytte hjemmefra. https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-10-07-spanien-vil-betale-unge-for-at-flytte-hjemmefra

- Tre ud af fire unge under 30 år må bo hos mor og far. https://www.spanienidag.es/spanske/nyheder/tre-ud-af-fire-unge-under-30-ar-ma-bo-hos-mor-og-far

Youtube: ¿Por qué los jóvenes se van a trabajar al extranjero? SIML https://www.youtube.com/watch?v=kgd9nKi0hx4  



Særlige fokuspunkter:
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet

Arbejdsformer:
- Forelæsninger
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde
- Lærerstyret undervisning
- Pararbejde
- Projektarbejde

Cirka 40 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2. eksamensopgave. Delprøve 2 - e-mail 28-10-2024
3. eksamensopgave Delprøve 1 - prøve 01-11-2024
Genaflevering - 2. eksamensopgave 15-11-2024
3. eksamensopgave delprøve 2- personlig blog 28-11-2024
4. Eksamensopgave - delprøve 1 - prøve 13-12-2024
Genaflevering - 3. eksamensopgave 16-12-2024
Skrivedag i spansk - dagbog/mail 09-01-2025
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 La historia y las condiciones sociales de Cuba

At eleverne udvikler en bevidsthed om politiske, historiske, samfundsmæssige og kulturelle forhold i Cuba. Indledningsvist har vi kort snakket om Cubas historie, fakta om landet, cubanernes dagligdag og de politiske forhold på øen. Der har gennem forløbet været særlig vægt på det forhold, at nogle cubanere er tilhængere af Fidel Castro, og alt det som han har udrettet, mens andre inderligt ønsker at forlade det Cuba, som de ser som undertryggende. Andre igen vil bare overleve, mens de venter på bedre tider. Det er indføringen i denne kontrast af cubanske eksistenser/skæbner, som er særlige fokuspunkter i forløbet. Løbende igennem forløbet er der blevet draget linjer op til det aktuelle Cuba og deres forhold til USA.

Cirka 40 normalsider.

Kernestof:
- Kappel Inge, Sørensen Husum Poul (1999): Cuba Cubanos. Aquí no hay soledad.
Systime.

-  López Cazón Rosalba (2016): El período especial. Las relaciones con los Estados
Unidos. Gyldendal

- López Cazón Rosalba (2016): Cuba en Cambio. Entrevista con una madre soltera- Adela. . Gyldendal

- López Cazón Rosalba (2016): Cuba en Cambio. La composición racial de Cuba. . Gyldendal

- López Cazón Rosalba (2016): Cuba en Cambio. Las relaciones con los Estados
Unidos. Gyldendal

Film og dokumentarer:
- Alpert J. En kameramand på Cuba. 2017
- Dalhoff A.  Soy Cubana. 2015

Sange:
Ricardo Arjona:  Ella y él. https://www.youtube.com/watch?v=LkbKRCnLatU
- Gloria Estefan: Cuba libre. https://www.youtube.com/watch?v=Z7lIdjNabz4

Supplerende materiale på dansk/engelsk:

-Rubio. M.  US. Department of state. 31.1.2015  https://www.state.gov/restoring-a-tough-u-s-cuba-policy/

- Kappel Inge, Sørensen Husum Poul (1999). Indledning på dansk om Cuba +
historisk oversigt. Systime.

- Cuba. Globalis. https://globalis.dk/lande/cuba

Avisartikler på dansk:

- Kommunismen er stadig en utopi på Cuba. Kristeligt Dagbland. 23.02.2019. https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/kommunismen-er-stadig-en-utopi-i-cuba

- Cuba krisen og Cubas forhold til USA. Faktalink  https://faktalink.dk/emner/cubakrisen-og-cubas-forhold-til-usa
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Cuba

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer