Titel
9
|
International politik
Forløbet i International Politik i en global verden har til formål at indføre eleverne i de grundlæggende teorier og begreber, der knytter sig til emnefeltet omkring International Politik. Eleverne skal efter forløbet være i stand til at udfolde de relevante retninger og begreber inden for International Politik i argumentation og diskussion af konkrete cases inden for international politik.
- Fokus i forløbet vil endvidere være på, at eleverne skal trænes i projektarbejde med henblik på at undersøge og dokumentere en konkret case inden for international politik samt sætte denne ind i en teoretisk sammenhæng.
- Forløbet skal desuden træne elevernes færdigheder i at formulere faglige problemstillinger, opstille hypoteser, argumentere sammenhængende og nuanceret samt selvstændigt indsamle relevant fagligt materiale på dansk og fremmede sprog (engelsk).
Den skriftlige dimension af samfundsfag vil blive prioritet, da en fokuseret indsats på at træne genren notat og sammenligning.
Faglige mål, der vil blive dækket igennem forløbet:
– undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
– anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
– forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
– skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
– analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
– argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof, der vil blive dækket igennem forløbet:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Metode
– komparativ metode og casestudier
- kvalitativ og kvantitativ metode
Forløbet vil introducere eleverne for følgende teorier og begreber:
Hegemoni, system, anarki, det internationale samfund, polaritet, internationale organisationer, R2P, stater, magtbalance, verdensordener, magtbalancer, hård/blød magt, interdependens, terror, Realisme, idealisme, civilisationernes sammenstød, sikkerhedspolitik, dansk udenrigspolitik, udenrigspolitiske mål, udenrigspolitik analyse.
Vi vil arbejde med følgende kompetencer under forløbet:
- At sammenligne
- At diskutere
- Opstille hypoteser
- At udfærdige et notat
- Beregne indeks og procentvise ændringer fra år til år
|