Holdet 2022 SA/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e)
Hold 2022 SA/f (1f SA, 2f SA, 3f SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velfærd og levevilkår i Danmark og USA
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund
Titel 3 Kriminalitet og Straf
Titel 4 Dansk politik med fokus koranafbrænding
Titel 5 USA fokus på feminisme, køn og kvindekamp
Titel 6 Økonomi med fokus på inflationskristen
Titel 7 Europa parlamentsvalget 2024
Titel 8 Mini forløb om Frankrig og det franske valg
Titel 9 Amerikanske valg
Titel 10 Verden underforandring international politik
Titel 11 International Økonomi fokus på told

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velfærd og levevilkår i Danmark og USA

Forløbsbeskrivelse
Dette forløb tager udgangspunkt i debatten om rapporten ”The Opportunity Costs of Socialism” (socialismens alternativomkostninger), som Det Hvide Hus publicerede i oktober 2018. Rapporten konkluderer blandt andet, at levestandarden i USA er mindst 15 procent højere end i de nordiske lande – bl.a. på grund af de nordiske landes universelle velfærdsmodel. I forløbet undersøger vi derfor forskellene på samt fordelene og ulemperne ved forskellige velfærdsmodeller - med særligt fokus på Danmark og USA. Vi vil foretage en komparativ analyse med udgangspunkt i nogle af de parametre for levestandard, som Det Hvide Hus’ samt efterfølgende kritikere af rapporten har sat op: BNP, BNP pr. capita, økonomisk ulighed, social mobilitet, skattetryk og privatforbrug.
Dernæst ser vi nærmere på den danske (universelle) velfærdsmodel og undersøger dens nuværende og fremtidige finansieringsgrundlag og udgifter. Afslutningsvis diskuterer vi, om den danske velfærdstat – som konsekvens af et udfordret finansieringsgrundlag samt politiske beslutninger – bevæger sig mod en mere liberal – og dermed amerikansk – velfærdsmodel.

I forløbet søges følgende problemstillinger besvaret:
- Hvad er en velfærdstat?
- Hvilken kritik rejser Det Hvide Hus af den danske velfærdsmodel?
- Hvilke forskelle er der på de universelle, residuale og selektive velfærdsmodeller?
- Hvilke fordele og ulemper er der ved den amerikanske og danske velfærdsmodel?
- Hvordan finansieres den danske velfærd?
- Er der råd til velfærd i fremtiden?
- Bevæger Danmark sig mod en mere amerikansk (liberal) velfærdsmodel?
- Hvad mener danske politikere om den danske velfærdsmodel?

Da forløbet gennemføres på et samfundsfag A-hold (1.g) vil der være et særligt fokus på at træne introducerende skriftlighed. Dette indebærer bl.a., at træne tabellæsning og –analyse samt foretage simple beregninger. Derudover vil vi arbejde introducerende med genrene ”Hvad kan der udledes” og ”Sammenlign”. Førstnævnte i forbindelse med analyse af tabelmateriale og sidstnævnte som afslutning på forløbet, hvor eleverne – i en stilladseret form - skal sammenligne to danske politikeres holdninger til den danske velfærdsstat med inddragelse af viden om ideologier og velfærdsprincipper.

Kernestof
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier

Kernebegreber
Den universelle velfærdsmodel, den residuale velfærdsmodel, den selektive velfærdsmodel, stat, marked og civilsamfund, progressivt skattesystem, velfærdsstatens udgifter og indtægter, den demografiske udfordring, økonomisk globalisering, udlicitering, privatisering, konkurrencestat, liberalisme, socialisme, konservatisme, socialdemokratisme, socialliberalisme, Molins model, komparativ metode, kvantitativ metode.
Læringsmål (primære)
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Materiale
Grundbogsmateriale
Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op! Forlaget Columbus, 3. udgave, 2017.
Bjørnstrup, Victor, Tobias Matthiesen og Oliver Boserup Skov: Velfærdsstaten under pres. Perspektiver på velfærdsstatens fremtid. Forlaget Columbus, 1. udgave, 2015.

Artikler og videoklip
Lindevall, Lars og Per Bang Thomsen: 6 påstande om 'nordisk socialisme': Professor dumper Trumps rapport. Dr.dk, 29. oktober 2018. Link: https://www.dr.dk/nyheder/indland/6-paastande-om-nordisk-socialisme-professor-dumper-trumps-rapport
Fox News sammenligning af Danmark med Venezuela, 2018: https://www.youtube.com/watch?v=E2Bqx3iXFdM
Lars Løkke Rasmussens reaktion på Det Hvide Hus’ rapport. Facebook-opdatering d. 29. oktober 2018, link: https://www.facebook.com/larsloekke/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identitetsdannelse i det senmoderne samfund

Forløbets formål er sætte eleverne i stand til at forstå og reflektere over identitetsdannelsesprocesser i det senmodernes samfund, herunder at kunne forstå de grundlæggende aspekter af identitetsdannelse samt de forskellige kendetegn ved det senmoderne. Desuden skal eleverne kunne trække på forskellige teoretikere, bl.a. Giddens, Ziehe, Sennett, Goffman og Rosa i deres refleksion over egen praksis og væren i det senmoderne.

Indhold
Følgende faglige mål er dækket i forløbet:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Kernestof
- Identitetsdannelse og socialisering

Materiale:
Skov, Oliver Boserup, Tobias Matthiesen, og Victor Bjørnstrup. 2016. Samf på B: din grundbog om sociologi, politik og økonomi. Kbh: Columbus, s. 40-46
Brøndum, Per og Thor Banke Hansen. Luk samfundet op! Kbh: Columbus, 3. udgave, s. 31-38, 53-59, 63-80

Metode:
Eleverne vil som afslutning af forløbet gennemføre en mindre undersøgelse, hvor de har sammenlignet to teoretikere ud fra en selvfunden problemstilling med fokus på senmodernitetens betydning for  individer.
Der er arbejdet med beregninger: andele i procent, stigning (vækst) i procent og indeksering.

Supplerende stof:
Malene Charlotte Larsen. "Jeg skriver jo ikke selv, at jeg er smuk", Information, d. 4. august 2012.
Dokumentar: Teenagedyret, DR3
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Europa parlamentsvalget 2024

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer