Titel
8
|
International politik & udenrigspolitik
Forløbet i International Politik i en global verden har til formål at indføre eleverne i de grundlæggende teorier og begreber, der knytter sig til emnefeltet omkring International Politik. Eleverne skal efter forløbet være i stand til at udfolde de relevante retninger og begreber inden for International Politik i argumentation og diskussion af konkrete cases inden for international politik.
Fokus i forløbet vil endvidere være på, at eleverne skal trænes i projektarbejde med henblik på at undersøge og dokumentere en konkret case inden for international politik samt sætte denne ind i en teoretisk sammenhæng.
Forløbet skal desuden træne elevernes færdigheder i at formulere faglige problemstillinger, opstille hypoteser, argumentere sammenhængende og nuanceret samt selvstændigt indsamle relevant fagligt materiale på dansk og fremmede sprog (engelsk).
Den skriftlige dimension af samfundsfag vil blive prioritet, da en fokuseret indsats på at træne genren notat og sammenligning.
Faglige mål
Følgende faglige mål vil blive dækket igennem forløbet:
– undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
– undersøge og sammenligne samfund på forskellige økonomiske udviklingstrin, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
– forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– formulere præcise faglige problemstillinger, herunder operationaliserbare hypoteser, og indsamle, vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
– skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
– formulere – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde og ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi
– argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.
Indhold
Følgende kernestof vil blive dække igennem forløbet:
International politik
– Danmarks suverænitet og handlemuligheder
– aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
– globalisering og samfundsudvikling.
Metode
– komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode
Forløbet vil introducere eleverne for følgende teorier og begreber:
Hegemoni, system, anarki, det internationale samfund, polaritet, internationale organisationer, stater, magtbalance, verdensordener, magtbalancer, hård/blød magt, interdependens, terror, Realisme, idealisme, civilisationernes sammenstød, sikkerhedspolitik, dansk udenrigspolitik, udenrigspolitiske mål, udenrigspolitik analyse.
Vi vil arbejde med følgende kompetencer under forløbet:
- At sammenligne
- At diskutere
- Opstille hypoteser
- At udfærdige et notat
- Beregne indeks og procentvise ændringer fra år til år
|