Titel
5
|
Mellem normalitet og afvigelse
I dette forløb diskuteres grænserne mellem normalitet og afvigelse. Forløbet tager afsæt i sociologiske teorier om senmodernitet og normopløsning med fokus på krydsfeltet mellem samfundets og det enkelte individs oplevelse af anerkendelse af individuelle ”afvigelser”. Forløbet beskæftiger sig særligt med temaerne: køn, seksualitet og ligestilling, men hensigten er også at diskutere normalitet og afvigelse i bredere forstand og med udgangspunkt i elevernes egne erfaringer og oplevelser. Desuden introduceres eleverne til identitetspolitik.
Selvom forløbet tager afsæt i sociologisk teori, inddrages politiske perspektiver på og diskussioner af normalitet og afvigelse løbende, herunder for eksempel nationale/regionale, partipolitiske og ideologiske forskelle i værdier og normer.
I forløbet søges følgende problemstillinger belyst:
• Hvordan og hvornår oplever eleverne selv at afvige fra ”normalen”?
• Opfattes homoseksualitet i dag som normalt eller afvigende og hvorfor? Er der forskel på formel og oplevet anerkendelse af homoseksualitet som ”normalt”?
• Hvordan har kvinde- og manderollen udviklet sig over tid, og hvornår afviger den fra normalen? Er der forskel på formel og oplevet anerkendelse af kvinder og mænd som ”normale”/ligestillede?
• Hvad/hvem bestemmer, hvad der er unormalt/normalt?
• Hvordan kan vi analysere diskurser om og frames af normalitet og afvigelse?
• Hvilke segmenter og politiske partier er mest tilbøjelige til at acceptere ”det afvigende”?
• Hvilken indflydelse har særligt venstrefløjens identitetspolitisk på debatten om normalitet og afvigelse? Og hvilken betydning kan identitetspolitiske strømninger som ’woke-bevægelsen’ have for den demokratiske debat?
Følgende faglige mål (primære) vil blive dækket igennem forløbet:
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
• sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Følgende kernestof vil blive dække igennem forløbet:
• identitetsdannelse og socialisering
• magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
• kvantitativ og kvalitativ metode.
• statistiske mål (lineær regression).
Kernebegreber
Senmodernitet, normer og værdier, aftraditionalisering (Giddens), kulturel frisættelse (Ziehe), anerkendelse (Honneth), lighedens vs. forskellighedens politik (Taylor), konservatisme, liberalisme, ligestilling, identitetspolitik (wokebevægelsen), minoritetsrettigheder, socialkonstruktivisme, diskurser, diskursanalyse (Mouffe og Laclau), indirekte magt (herunder diskursiv magt), stereotyper, kvalitativ og kvantitativ metode.
Materiale
Grundbogsmateriale: Der er til forløbet sammensat et kompendium bestående af nedenstående grundbogsmateriale.
• Berg Carlsen, Marie (2020): Populisme og identitetspolitik. Forlaget Columbus. Sider: 97-101, 107-107-112, 131-135.
• Bundgård, Maria Bruun, Thomas Lund & Evald Bundgård Iversen (2018): Sociologisk set. Forlaget Systime. Sider: 102-104.
• Harrits, Jens Folke og Morten Hansen Thorndahl (2014). Ind i samfundet. Forlaget Columbus. Sider: 141-145, 181-184.
• Juul, Søren, Jørgen Elm Larsen og Jytte Kristensen (2020): Sociologibogen. Forlaget Columbus. Sider: 102-104, 160-162.
• Juul, Søren, Jørgen Elm Larsen og Jytte Kristensen (2016): Sociologibogen. Forlaget Columbus. Sider: 200-202, 225-227.
• Storr-Hansen, Anna, Kia Ditlevsen & Tine Strudstrup (2022): Køn og ligestilling. Forlaget Columbus. Sider: 52-55, 62-73.
• Thorndal, Morten Hansen (2021): Sociologiens kernestof. Forlaget Columbus. Sider: 187, 189-190.
Artikler:
• Alling, Anne. ”USA fremtidssikrer homoseksuelle pars rettigheder”. Kristeligt Dagblad, 12. december 2022.
• Amnesty International. ”I Polen ses LGBTI+ personer som en trussel mod landets eksistens”. Amnesty.dk, 18. august 2022.
• Augenstein, Isabella. ”Påklædning, krop og familie: Kvindelige politikere måles på andet end faglighed i online-fora”. Videnskab.dk, 26. oktober 2022.
• Clante, Cecilie. ”Isproducent ændrer navn på 'Eskimo': 'Vi har fået rigtig mange henvendelser'”. Dr.dk, 14. juli 2020.
• Demirtas, Harun. ”Danmark har svigtet homoseksuelles rettigheder siden 1989”. Altinget.dk, 24. oktober 2021.
• Institut for Menneskerettigheder (2022): ”Had mod minoriteter: Fortællinger om had i hverdagen”.
• Juul, Christoffer Mygind. ”Det er hårdt at være woke, men jeg bliver ved alligevel”. Elle, 2. maj 2023.
• Kjærsgaard, Pia. ”Wokeismens smådryp er til at grine af. Men tilsammen danner de et totalitært samfund”. Kristeligt Dagblad, 27. juni 2022.
• Kulturredaktører i Holbæk. ”Skal ord som kælling, sæk og dåse bruges om kvinder i Holbæk Kommune?” Sjællandske Nyheder, 9. september 2023.
• Pröschold, Vanessa Artikel. ”Professor: Derfor fylder identitetspolitikken så meget, selvom danskerne ikke er woke.” Kristeligt Dagblad, 15. juni 2022.
• Ritzau. “Ugandas præsident underskriver kontroversiel homolov”. Jyllands-Posten, 29. maj 2023.
• Sangild, Torben. ”Biler, toiletter og medicin er designet til mænd. Når kvinder overses, handler det i værste fald om liv eller død”. Zetland.dk, 11. oktober 2021.
• Schuldt, Laura Kongsmark. ”Rusland vedtager lovgivning mod lgbt+-personer – må ikke sige, at homoseksuelle er normale”. Nyhederne.tv2.dk, 1. december 2022.
• Sex og Samfund: ”5 skarpe til hjerneforskeren: er der forskel på drenge og piger?” sexogsamfund.dk, 11. juni 2018.
• Skov, Christian Egander. ”Drenge med dårlige karakterer er ofre for deres egen slacker-mentalitet.” Altinget.dk, 8. august 2022.
• Stürup Hansen, Rune & Sola Kruchov Sørensen: ”DR-chef efter seerstorm mod bagedysten: Det er ikke homofobi og sexisme”. Dr.dk, 6. oktober 2016. (Inkl. filmklip i artiklen)
• Sørensen, Kaare. ”Snart må skolebørnene ikke tale om homoseksuelle. USA’s sydstater slås imod tidsånden”. Zetland, 16. marts 2022.
Statistik og tabelmateriale:
• “Ligestilling i Danmark: demokrati og ledelse, arbejde og løn”. Danmarks statistik, 2018. Link: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/levevilkaar/ligestilling/ligestillingswebsite#3
• Equaldex. Link: https://www.equaldex.com/
• Equalis’ diversitetsbarometer: Link: https://equalis.dk/diversitetsbarometer/
Udsendelser og medieklip.
• ”Jonathan findes ikke” TVÆRS på DR3, 17. september 2018. Link: https://www.dr.dk/tv/se/tvaers-tv/tvaers-6/tvaers-pa-dr3
• “Rigtige mænd” fra Mulan, 1998. Link: https://www.youtube.com/watch?v=aZu3OPhrVk0
• “Når mænd græder” af Tobias Rahim, 2022. Link: https://www.youtube.com/watch?v=F5lq3NINeww
• ”En frygtelig kvinde” (trailer) af Christian Tafdrup, 2017. Link: https://www.youtube.com/watch?v=eQ4z9oRUxWw
• ”The Other Woman” (trailer) af Nick Cassavetes, 2014. Link: https://www.youtube.com/watch?v=juxTC7hYGTE
• ”Hvilket køn er du?” DR1-serie, 2021. Link: https://www.dr.dk/drtv/serie/hvilket-koen-er-du_259811
• “Barbie-filmen” af Warner Brothers, 2023.
• ”Barbie sætter fut i kønsdebatten: 'Filmen er feminisme after dark'”, Deadline-klip, 26. juli 2023. Link: https://www.dr.dk/nyheder/politik/barbie-saetter-fut-i-koensdebatten-filmen-er-feminisme-after-dark
|