Holdet 2022 MA/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e)
Hold 2022 MA/w (1w MA, 2w MA, 3w MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 vækstmodeller
Titel 2 vektorer1
Titel 3 Andengradspolynomier
Titel 4 differentialregning
Titel 5 integralregning
Titel 6 Funktioner 2 variable
Titel 7 Trigonometriske funktioner
Titel 8 Funktioner af 2 variable
Titel 9 Vektorfunktioner
Titel 10 differentialligninger
Titel 11 normal og binomialfordeling
Titel 12 historisk forløb
Titel 13 Forløb#8

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 vækstmodeller

formeludtryk til beskrivelse af eksponentielle og potenssammenhænge mellem variable.
begrebet f(x), karakteristiske egenskaber ved
eksponentialfunktioner og potensfunktioner samt grafiske forløb og anvendelse af regression
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 vektorer1

INDHOLD
Kernestof:
– vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer

Supplerende stof:
– vægt på deduktive metoder og bevisførelse

Konkret er følgende gennemgået:
- Geometrisk tegning af vektorer
- Koordinater til vektor
- Stedvektor
- Forbindelsesvektor
- Enhedsvektor
- Nulvektor
- Sum og differens af vektor algebraisk og geometrisk.
- Multiplikation af skalar på en vektor algebraisk og geometrisk.
- Længden af en vektor og afstand mellem to punkter i et koordinatsystem
- Skalarprodukt/prikprodukt
- Parallelle og ortogonale vektorer
- Vinkler mellem vektorer
- Determinant og tværvektor
-Areal af parallelogrammer og trekanter udspændt af vektorer
- Projektion af vektor
- Pythagoras’ sætning

MATERIALE
”Mat A1 stx” af Jens Carstensen m. fl, Systime, 2019 side 150-169, 176, 178-183, 206-215,220-233, 250-251


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Funktioner 2 variable

Forskrift, graf, niveaukurver, model lineærregression.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Vektorfunktioner

Eleverne har i dette forløb beskæftiget sig med følgende:
Vektorfunktionens repræsentationsformer (forskrift, tabel og banekurve)
Sammenhængen mellem en vektorfunktion og dens banekurve
Banekurvers skæringspunkter med første- og andenaksen.
Dobbeltpunkter
Retningsvektor for en tangent (tangentvektor)
Parameterfremstillinger / ligninger for tangenter
Vandret og lodret tangent
Hastigheds- og accelerationsvektor samt længden af hastighedsvektoren
Elimation af parameteren t – omskrivning til reel funktion
Fra reel funktion til vektorfunktion
Vinkel imellem tangentvektorer
Længde af et stykke af en parameterkurve ifm cirklen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 differentialligninger

Differentialligninger

Logistiske og lineære førsteordens differentialligninger (herunder eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst og simple separable differentialligninger af andre typer)

Opstilling af simple differentialligninger til vækstmodellerne eksponentiel, forskudt eksponentiel og logistisk vækst, på baggrund af en sproglig formulering
Beviser for simple vækstmodeller
At gøre prøve
Løsning af differentialligninger i hånden vha. løsningsformlerne i formelsamlingen og i Ti-Nspire (Fuldstændige og partikulære løsninger)
Bestemmelse af tangentligninger i hånden og i Ti-Nspire
Tegning af linjeelementer og hældningsfelter i hånden og i Ti-Nspire
Numerisk metode til løsning af differentialligninger med Ti-Nspire

BEMÆRK: eleverne har set eksempler med brug af panserformlen og har selv brugt panserformlen på én opgave. Eleverne har løst 2 differentialligninger vha. separation af de variable.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 normal og binomialfordeling

Sandsynlighedfelt og kombinatorik
Bionomialfordelingen
Normalfordelingen

Tæthedsfunktion (Frekvensfunktion)
Fordelingsfunktion
Normalfordeling herunder standardnormalfordelingen med middelværdi 0 og spredning 1
Middelværdiens og spredningens betydning for beliggenheden af tæthedsfunktionen og fordelingsfunktionens graf
Normale og exceptionelle udfald
Beregning af sandsynligheder i normalfordelingen
At undersøge om et talmateriale er normalfordelt vha. normalfordelingsplot i Nspire
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 historisk forløb

Pierre-François Verhulsts (1804–1849) beskrivelse af Belgiens befolkningsvækst.

Materiale:
Vækst i nationens tjeneste (Danielsen og Sørensen, 2014) inklusiv film af Sørensen

Indhold:

Malthus og eksponentiel vækst
Befolkningsvækst
Verhulst overvejelser omkring befolkningsvækst
Den eksponentielle differentialligning
Dæmpet vækst og udledning af t
Udledning af p
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer