Holdet 2022 MA/ø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e)
Hold 2022 MA/ø (1ø MA, 2ø MA, 3ø MA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksponentielle udviklinger og logaritmer
Titel 2 Lineære udviklinger
Titel 3 Beskrivende statistik
Titel 4 Potensudviklinger
Titel 5 Historisk forløb - Euklid
Titel 6 Polynomier - særligt 2.gradspolynomier
Titel 7 Vektorregning og analytisk plangeometri
Titel 8 Funktioner af én variabel
Titel 9 Differentialregning
Titel 10 Lineær regression
Titel 11 Sandsynlighedsregning og statistik
Titel 12 Matematikkens deduktive væsen
Titel 13 Matematikkens historie
Titel 14 Integralregning
Titel 15 Funktioner af to variable
Titel 16 Differentialligninger
Titel 17 Historisk forløb - logistisk vækst
Titel 18 Vektorfunktioner
Titel 19 Forberedelsesmaterialet til skriftlig eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksponentielle udviklinger og logaritmer

Til eleven

Mundtlig:
Udledning af kapitalfremskrivningsformlen
Bevis for formlen for annuitetsopsparing
Bevis for formlen for annuitetslån
Bevis for potensregnereglerne
Bevis for logaritmeregnereglerne
Bevis for konstantformlerne (eksponentielle udviklinger)
Bevis for formlen for fordoblingskonstanten

Skriftlig:

Formelsamlingen:
1-7, 18-30, 83-110

Mindstekravsopgaver:
11
30
31
32
35
42
66
68
72
85
88

Enkeltopgaver B-niveau:
2.D1.8
2.D1.36
1.D2.2
1.D2.3
2.D2.12
2.D2.14
2.D2.15
6.D2.10
6.D2.14
6.D2.15



Til elev og censor

Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

- overslagsregning

- regningsarternes hierarki

- symbolmanipulation

- det udvidede potensbegreb

- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer

- procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel

- anvendelse af eksponentiel regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot

- karakteristiske egenskaber ved eksponentialfunktioner og deres grafiske forløb

- karakteristiske egenskaber ved logaritmefunktioner og deres grafiske forløb

- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering


Supplerende stof

- bearbejdning af autentisk datamateriale

- opsparings- og gældsannuitet



Fra undervisningsvejledningen

10-talspotenser

Rationale tal som brøk og decimaltal

Potensregneregler

Opstille modeller, herunder indføre passende variable på baggrund af sproglige beskrivelser, punkter eller en tabel

Kapitalfremskrivningsformlen, herunder redegøre for start- og slutkapital, rentefod og terminer

Sammenhæng mellem vækstrate og fremskrivningsfaktor

Indekstal, herunder begrebet basisår

Import af store datasæt

Opstille modeller ved hjælp af eksponentiel regression, enten direkte eller på logaritmisk transformerede data (valgfrit), og i forbindelse hermed tegne det tilhørende residualplot

Karakteristiske egenskaber ved eksponentielle funktioner og disses grafiske forløb (herunder konstanternes betydning)

Asymptotiske forløb i forbindelse med eksponentielle udviklinger

Fremskrivningsfaktor, vækstrate, fordoblings- og halveringskonstant og sammenhængen mellem a^x og e^(kx)


Supplerende på C-niveau
– bearbejdning af autentisk datamateriale

– opsparings- og gældsannuitet


Indgående viden om titalslogaritmen og den naturlige logaritme, herunder logaritmeregnereglerne

Det udvidede potensbegreb

Løsning af ligninger ved hjælp af eksponential- og logaritme funktioner



Generelle færdigheder og kompetencer

Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet.

Brøkregning

Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)

Håndterer og opstille formler

Simpel ligningsløsning

Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning

Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi

Betydningen af numerisk værdi

Forskel mellem regneforskrift og ligning

Grafisk løsning af optimeringsproblemer

Modellers begrænsninger og rækkevidde

Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed

Løsning af ligningssystemer

Anvende nulreglen

Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner

– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lineære udviklinger

Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

- overslagsregning

- regningsarternes hierarki

- symbolmanipulation

- ligefrem proportionalitet

- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer

- anvendelse af lineær regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot

- karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner og deres grafiske forløb

- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering


Supplerende stof

- bearbejdning af autentisk datamateriale



Fra undervisningsvejledningen

Ligefrem proportionalitet

Omvendt proportionalitet

Opstille modeller, herunder indføre passende variable på baggrund af sproglige beskrivelser, punkter eller en tabel
Import af store datasæt

Opstille modeller ved hjælp af lineær regression, og i forbindelse hermed tegne det tilhørende residualplot

Foretage residualberegninger, identificering af den observation der repræsenterer den største afvigelse fra modellen), vurdere afvigelsernes størrelse i forhold til modelværdierne, kvalitativ vurdere hvorvidt der er systematik i residualafvigelserne

Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner og disses grafiske forløb (herunder konstanternes betydning)

Supplerende på C-niveau
– bearbejdning af autentisk datamateriale



Generelle færdigheder og kompetencer

Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet.

Brøkregning

Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)

Håndterer og opstille formler

Simpel ligningsløsning

Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning

Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi

Betydningen af numerisk værdi

Forskel mellem regneforskrift og ligning

Grafisk løsning af optimeringsproblemer

Modellers begrænsninger og rækkevidde

Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed

Løsning af ligningssystemer

Anvende nulreglen

Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner

– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Beskrivende statistik

Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til problemløsning

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

- overslagsregning

- statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer


Supplerende stof

- bearbejdning af autentisk datamateriale



Fra undervisningsvejledningen

Kvalitativ forståelse af begrebet repræsentativitet

Forskellen på statistiske ræsonnementer og matematiske ræsonnementer

Betydningen af stokastiske processer

Kunne anvende værktøjsprogrammer til behandling af stikprøver, herunder én-variabel statistik

Konkret tolkning af statistiske deskriptorer

Diskret og grupperet datamateriale

Simple statistiske deskriptorer, herunder hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, middelværdi, fraktiler, median, kvartilsæt, kvartilbredde, variationsbredde, stikprøvespredning (denne regnet i et værktøjsprogram) samt maksimum og minimum

Undersøge om et datasæt indeholder outliers, og er højre- eller venstreskæv

Simple grafiske repræsentationer af data, herunder boksplot og sumkurve

Beskrive og sammenligne grafiske repræsentationer

Import af store datasæt

Supplerende på C-niveau
– bearbejdning af autentisk datamateriale



Generelle færdigheder og kompetencer

Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet.

Brøkregning

Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)

Håndterer og opstille formler

Simpel ligningsløsning

Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning

Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi

Betydningen af numerisk værdi

Forskel mellem regneforskrift og ligning

Grafisk løsning af optimeringsproblemer

Modellers begrænsninger og rækkevidde

Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed

Løsning af ligningssystemer

Anvende nulreglen

Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner

– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Potensudviklinger

Til eleven

Mundtlig:
Bevis for konstantformlerne (potensudviklinger)


Skriftlig:

Formelsamlingen:
8-9

Mindstekravsopgaver:
9
10
23
73
86
89



Til elev og censor

Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

- regningsarternes hierarki

- symbolmanipulation

- ligefrem og omvendt proportionalitet

- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer

- potens regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot

- karakteristiske egenskaber ved potensfunktioner og deres grafiske forløb

- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering


Supplerende stof

- bearbejdning af autentisk datamateriale



Fra undervisningsvejledningen

Omvendt proportionalitet

Opstille modeller, herunder indføre passende variable på baggrund af sproglige beskrivelser, punkter eller en tabel.
Import af store datasæt

Opstille modeller ved hjælp af potensregression, enten direkte eller på logaritmisk transformerede data (valgfrit), og i forbindelse hermed tegne det tilhørende residualplot - ikke en del af skriftlig eksamen

Karakteristiske egenskaber ved potensfunktioner og disses grafiske forløb (herunder konstanternes betydning)

Asymptotiske forløb i forbindelse med potensudviklinger

Procent-procent sammenhængen - ikke en del af skriftlig eksamen


Supplerende på C-niveau
– bearbejdning af autentisk datamateriale



Generelle færdigheder og kompetencer

Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet.

Brøkregning

Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)

Håndterer og opstille formler

Simpel ligningsløsning

Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning

Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi

Betydningen af numerisk værdi

Forskel mellem regneforskrift og ligning

Grafisk løsning af optimeringsproblemer

Modellers begrænsninger og rækkevidde

Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed

Løsning af ligningssystemer

Anvende nulreglen

Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner

– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Historisk forløb - Euklid

Eleverne præsenteres for den aksiomatisk deduktive metode via Euklids Elementerne.

Vigtige begreber er i den forbindelse:

Definitioner, aksiomer, postulater, sætninger og beviser.

Eleverne arbejder med de første simple sætninger i Elementerne, idet der er særligt fokus på stringent matematisk argumentation.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Polynomier - særligt 2.gradspolynomier

Til eleven

Mundtlig:
Bevis for formlen for parablens skæringspunkt med y-aksen
Bevis for ligningen for tangenten til parablen i skæringspunktet med y-aksen
Bevis for løsningsformlen til andengradsligninger
Bevis for toppunktsformlen
Bevis for faktoriseringsformlen

Skriftlig:

Formelsamlingen:
74-76, 80-82, 111-115

Mindstekravsopgaver:
2
3
37
50
52
55
56
81

Enkeltopgaver B-niveau:
1.D1.15
1.D1.16
1.D1.18
1.D1.19
1.D1.20
1.D1.21
1.D1.22
1.D1.23
2.D1.9
2.D1.10
2.D1.11
2.D1.12
2.D1.13
2.D1.14
2.D1.15
2.D1.16
2.D1.17
2.D1.18
2.D1.19
2.D1.21
2.D1.30
2.D1.31
2.D1.32
2.D1.37
2.D1.38
2.D1.39
2.D1.40
2.D1.41
2.D1.42
2.D1.43
2.D1.45
2.D1.46
6.D2.9
6.D2.12
6.D2.13

Enkeltopgaver A-niveau:
1.D1.5
1.D1.6
1.D1.7
1.D1.8
1.D1.9
1.D1.13
1.D1.18
2.D1.29



Til elev og censor

Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

- regningsarternes hierarki

- symbolmanipulation

- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot

- karakteristiske egenskaber ved polynomier og deres grafiske forløb

- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering


Supplerende stof

- bearbejdning af autentisk datamateriale



Fra undervisningsvejledningen

Opstille modeller ved hjælp af polynomiel regression, og i forbindelse hermed tegne det tilhørende residualplot

Løsning af 2.gradsligninger samt ligninger, der involverer indgående kendskab til egenskaberne ved andengradspolynomier

Funktionsforskrifter indeholdende parametre

Indgående viden om 2.gradspolynomier, herunder rødder, faktoriseringsformlen, konstanternes og diskriminantens betydning for grafens beliggenhed

Overordnet viden om højeregradspolynomier, herunder rødder, faktorisering, sammenhængen mellem grad og antallet af rødder

Supplerende på B-niveau
- Betingelser for løsning af andengradsligningen samt udledningen af løsningsformlen for denne



Generelle færdigheder og kompetencer

Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet.

Brøkregning

Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)

Håndterer og opstille formler

Simpel ligningsløsning

Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning

Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi

Betydningen af numerisk værdi

Forskel mellem regneforskrift og ligning

Grafisk løsning af optimeringsproblemer

Modellers begrænsninger og rækkevidde

Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed

Løsning af ligningssystemer

Anvende nulreglen

Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner

– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Vektorregning og analytisk plangeometri

Til eleven

Mundtlig:
1. Vektorregning - vinkel mellem vektorer
2. Vektorregning - projektion af vektor på vektor
3. Vektorregning - afstand mellem punkt og linje

Skriftlig:

Formelsamlingen:
31-33, 37-38, 42-61, 66-73

Mindstekravsopgaver:
1
7
17
18
19
21
22
25
28
34
36
54
62

Enkeltopgaver B-niveau:
1.D1.17
3.D1.1
3.D1.2
3.D1.3
3.D1.4
3.D1.5
3.D1.6
3.D1.7
3.D1.8
3.D1.9
3.D1.10
3.D1.11
3.D1.12
3.D1.13
3.D1.14
3.D1.15
3.D1.16
3.D1.17
3.D1.18
3.D1.19
3.D1.20
3.D1.21
3.D1.22
3.D1.23
3.D1.24
3.D1.25
3.D1.26
3.D1.27
3.D1.28
3.D1.29
3.D1.30
3.D1.31
3.D1.32
3.D1.33
3.D1.34
3.D1.35
3.D1.36
3.D1.37
3.D1.38
3.D1.39
3.D1.40
3.D1.41
3.D1.42
3.D1.43
3.D1.44
3.D1.45
3.D1.46
3.D1.47
3.D2.1
3.D2.2
3.D2.3
3.D2.4
3.D2.5
3.D2.6
3.D2.7
3.D2.8
3.D2.10
3.D2.11
3.D2.12
3.D2.13
3.D2.14
3.D2.15
3.D2.16
3.D2.17
3.D2.18
3.D2.19
3.D2.20
3.D2.21
3.D2.22
3.D2.23
3.D2.24
3.D2.25
3.D2.26
3.D2.27
3.D2.28
3.D2.29
3.D2.30
3.D2.31
3.D2.32
3.D2.33
3.D2.34
3.D2.35
3.D2.36
3.D2.37
3.D2.38
3.D2.39
3.D2.40
3.D2.41
6.D2.5
6.D2.7



Til elev og censor

Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

- regningsarternes hierarki

- symbolmanipulation

- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer

- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer

- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering


Supplerende stof



Fra undervisningsvejledningen

Løse trigonometriske og plangeometriske problemer ved hjælp af vektorberegninger

Cosinus og sinus som koordinater til enhedsvektorer

Tangens som forholdet mellem sinus og cosinus

Nulvektor, enhedsvektor, stedvektor og forbindelsesvektor

Simple overgangsformler

Beregninger i retvinklede trekanter

Simple regneregler for vektorer, herunder addition, subtraktion, og ”gange en konstant”

Længden af en vektor, tværvektor, skalarprodukt, determinant, vinkel mellem vektorer, parallelle og ortogonale vektorer, projektion af vektor på vektor

Indlægge geometriske problemstillinger i et koordinatsystem

Analytisk beskrivelse af linjer både ved parameterfremstilling og ligning

Analytisk beskrivelse af cirkler ved ligning

Kvadratkomplettering

Ligninger for cirkeltangenter

Omskrivninger mellem linjer ligning og parameterfremstilling

Skæringspunkt mellem linjer

Skæringspunkt mellem linjer og cirkler

Vinkler mellem linjer

Afstand fra punkt til linje

Sammenhæng mellem linjens hældningsvinkel (vinkel med førsteaksen) og linjens hældningskoefficient



Generelle færdigheder og kompetencer

Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet

Brøkregning

Parentesregler

Håndtere og opstille formler

Simpel ligningsløsning

Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning

Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi

Betydningen af numerisk værdi

Forskel mellem regneforskrift og ligning

Løsning af ligningssystemer

Anvende nulreglen

Supplerende på B-niveau

– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Funktioner af én variabel

Til eleven

Mundtlig:
Der er ingen beviser til dette emne.

Skriftlig:

Formelsamlingen:

Mindstekravsopgaver:
5
16
40
46
48
49
53
64
65

Enkeltopgaver B-niveau:
2.D1.1
2.D1.2
2.D1.3
2.D1.4
2.D1.5
2.D1.6
2.D1.22
2.D1.23
2.D1.25
2.D1.26
2.D1.27
2.D1.28
2.D1.29
2.D1.33
2.D1.34
2.D1.35
2.D1.44
2.D1.47
2.D1.48
1.D2.1
2.D2.1
2.D2.2
2.D2.4
2.D2.5
2.D2.6
2.D2.7
2.D2.8
2.D2.9
2.D2.10
2.D2.11
2.D2.13
2.D2.18
2.D2.19
6.D2.16

Enkeltopgaver A-niveau:
2.D1.1
2.D1.2
2.D2.3
2.D2.4
2.D1.5
2.D1.6
2.D1.7
2.D1.8
2.D1.9
2.D1.10
2.D1.11
2.D1.12
2.D1.30
2.D1.31
2.D1.32



Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

- regningsarternes hierarki

- symbolmanipulation


- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi

- funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion



Supplerende stof



Fra undervisningsvejledningen

Definitions- og værdimængde

Vandrette og lodrette parallelforskydninger, herunder hvordan sådanne forskydninger har betydning for funktionens forskrift

Eksempler på kontinuerte og ikke kontinuerte funktioner

Relationer der ikke er funktioner

Monotoniforhold

C-niveau: Andengradspolynomier, titalslogaritmen og den naturlige logaritme behandles kun grafisk og kun i forbindelse med modellering

C-niveau: Simpel grafisk funktionsundersøgelse i en anvendelsesorienteret sammenhæng af modeller givet på et begrænset interval, herunder bestemmelse af ekstrema, monotoniforhold samt tangentligninger

Supplerende på C-niveau
- fortolke tangentens hældning som en væksthastighed i en forelagt matematisk model

- bestemme tangentens hældningskoefficient ved vha. CAS eller ved aflæsning


Eksempler på differentiable og ikke differentiable funktioner

Sammensatte funktioner og stykkevist definerede funktioner

Kendskab til begrebet invers funktion, som en omvendt proces



Generelle færdigheder og kompetencer

Forskel mellem regneforskrift og ligning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Differentialregning

Til eleven

Mundtlig:
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=k
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=a·x
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^2
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=√x
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=1/x
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^3
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^n
Bevis for differentialkvotienten for h(x)=f(x)+g(x)
Bevis for differentialkvotienten for p(x)=f(x)·g(x)
Bevis for differentialkvotienten for h(x)=1/g(x)
Bevis for differentialkvotienten for h(x)=f(x)/g(x)


Skriftlig:

Formelsamlingen:
116-147

Mindstekravsopgaver:
4
43
60

Enkeltopgaver B-niveau:
2.D1.49
2.D1.50
2.D1.51
2.D1.52
2.D1.53
2.D1.54
2.D1.55
2.D1.56
2.D1.57
2.D1.58
2.D1.59
2.D1.60
2.D1.61
2.D1.62
2.D1.63
2.D1.64
2.D1.65
2.D1.66
2.D1.67
2.D1.68
2.D1.69
2.D1.70
6.D1.1
6.D1.2
6.D1.3
2.D2.3
2.D2.16
2.D2.17
2.D2.22
2.D2.23
2.D2.24
2.D2.25
2.D2.26
2.D2.27
2.D2.28
2.D2.29
2.D2.30
2.D2.31
2.D2.32
2.D2.33
2.D2.34
2.D2.35
2.D2.36
2.D2.37
2.D2.38
2.D2.39
2.D2.40
6.D2.1
6.D2.2
6.D2.3
6.D2.4
6.D2.6
6.D2.8

Enkeltopgaver A-niveau:
1.D1.19
2.D1.13
2.D1.14
2.D1.15
2.D1.16
2.D1.17
2.D1.18
2.D1.19
2.D1.20
2.D1.21
2.D1.22
2.D1.23
2.D1.24
2.D1.25
2.D1.26
2.D1.27
2.D1.28
2.D1.33
2.D1.34
2.D1.35
2.D1.36
2.D2.3
2.D2.4
2.D2.5
2.D2.6



Til elev og censor

Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

- regningsarternes hierarki

- symbolmanipulation

- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer

- karakteristiske egenskaber ved trigonometriske funktioner og deres grafiske forløb

- definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion

- monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient

- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder modellering med anvendelse af afledet funktion


Supplerende stof

- vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning

- bearbejdning af autentisk datamateriale

- matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner



Fra undervisningsvejledningen

Definitions- og værdimængde

C-niveau: Aflæsning af monotoniforhold, ekstrema og tangenthældninger på begrænsede grafer

Supplerende på C-niveau: Forståelse af differentialkvotienters betydning som tangenthældning og i forbindelse med vækstmodellering


Modellering ved trigonometriske funktioner på begrænsede intervaller, herunder skiftet til radianer i CAS-værktøjet - ikke en del af skriftlig eksamen på B-niveau

Differentiation af elementære funktioner

Differentiationsregnereglerne for sum, differens, produkt, ”gange en konstant” og sammensat funktion med lineær indre funktion.

Bestemme tangenters ligninger, monotoniforhold og ekstrema ved hjælp af differentialkvotienten

Overordnet kendskab til grænseværdibegrebet og kontinuitetsbegrebet

Forståelse af differentialkvotienters betydning som tangenthældning og i forbindelse med vækstmodellering

Supplerende på B-niveau
- tretrinsreglen til bestemmelse af simple differentialkvotienter og regneregler for samme

- kendskab til differentialligninger for lineær og eksponentiel vækst


- løse differentialligninger for lineær og eksponentiel vækst ved hjælp af CAS

Differentiation af sammensat funktion

Indgående behandling af de trigonometriske funktioner, herunder radianbegrebet og sammenhængen med enhedscirklen, amplitudens, periodens og ligevægtsværdiens betydning for grafens forløb

Supplerende på A-niveau

- historisk forløb i tangentligningsbestemmelse


Generelle færdigheder og kompetencer

Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet

Brøkregning

Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)

Håndtere og opstille formler

Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning

Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi

Betydningen af numerisk værdi

Forskel mellem regneforskrift og ligning

Grafisk løsning af optimeringsproblemer

Modellers begrænsninger og rækkevidde

Anvende nulreglen

Supplerende på B-niveau

– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner

– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Lineær regression

Til eleven

Mundtlig:
1. Udledning af forskriften for den bedste rette linje gennem et givent punkt-datasæt

Skriftlig:

Formelsamlingen:
222-228

Mindstekravsopgaver:

Enkeltopgaver B-niveau:
4.D1.2
4.D1.3
4.D1.4
4.D2.1
4.D2.2
4.D2.3
4.D2.4
4.D2.5
4.D2.6
4.D2.7



Til elev og censor

Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse

– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

- grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer

- statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot

- konfidensintervaller


Supplerende stof

– bearbejdning af autentisk datamateriale



Fra undervisningsvejledningen

Kunne anvende værktøjsprogrammer til behandling af stikprøver

Regression ved hjælp af værktøjsprogram

Import af store datasæt

Opstille modeller ved hjælp af lineær regression, og i forbindelse hermed tegne det tilhørende residualplot

Foretage residualberegninger, identificering af den observation der repræsenterer den største afvigelse fra modellen), vurdere afvigelsernes størrelse i forhold til modelværdierne, kvalitativ vurdere hvorvidt der er systematik i residualafvigelserne

Supplerende på C-niveau
– bearbejdning af autentisk datamateriale

Kvalitativt kendskab til mindste kvadraters metode

Betydningen af en regressionshældning tæt på 0

Udregning af residualspredning

Vurdering af en models tilstrækkelighed på baggrund af residualspredningen ved at sammenholde residualspredningens størrelse med størrelsen af den afhængige variabel samt størrelsen af variationsbredden af den afhængige variabel

Undersøge om der blandt residualerne er outliers eller exceptionelle værdier (værdier under for intervallet [-3s;3s]

Undersøge om 95% af residualerne ligger indenfor 2 gange residualspredningen


Supplerende på B-niveau
– simulering af nulhypotese

Undersøge om residualerne er normalfordelte

Bestemme konfidensinterval for regressionshældningen



Generelle færdigheder og kompetencer

Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet

Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)

Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning

Betydningen af numerisk værdi

Modellers begrænsninger og rækkevidde

Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed

Løsning af ligningssystemer

Anvende nulreglen

Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sandsynlighedsregning og statistik

Til eleven

Mundtlig:
Udledning af formlen for binomialkoefficienter
Udledning af binomialfordelingens tæthedsfunktion
Middelværdien af en binomialfordelt stokastisk variabel X
Arealet under normalfordelingskurven er lig 1
Middelværdien af en normalfordelt stokastisk variabel (lærergennemgang)

Skriftlig:

Formelsamlingen:
229-270

Mindstekravsopgaver:
61
70
27
39

Enkeltopgaver B-niveau:
5.D1.1
5.D1.2
5.D1.3
5.D1.4
5.D1.5
5.D1.6
5.D1.7
5.D1.8
5.D1.9
5.D1.10
5.D2.1
5.D2.2
5.D2.3
5.D2.4
5.D2.5
5.D2.6
5.D2.7
5.D2.8
5.D2.9
5.D2.10
5.D2.11
5.D2.12
5.D2.13
5.D2.15
5.D2.16
5.D2.17
5.D2.18
5.D2.19
5.D2.20
6.D2.17

Enkeltopgaver A-niveau:
7.D1.1
7.D1.2
7.D1.3
7.D1.4
7.D1.5
7.D1.6
7.D1.7
7.D1.8
7.D1.9
7.D2.1
7.D2.2
7.D2.3
7.D2.4
7.D2.5
7.D2.6
7.D2.7
7.D2.8
7.D2.9
7.D2.10
7.D2.11
7.D2.12
7.D2.14
7.D2.15



Til elev og censor

Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

- overslagsregning

- symbolmanipulation

- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og normalfordeling

- konfidensintervaller og hypotesetest i binomialfordelingen


Supplerende stof

- bearbejdning af autentisk datamateriale

- simulering af nulhypotese

- begreber og metoder fra diskret matematik



Fra undervisningsvejledningen

Kende forskel på givne og frekventielle (statistisk bestemte) sandsynligheder

Sandsynlighedsfelter - herunder symmetriske

Kende og anvende begreberne fakultet, permutation, kombination samt additions- og multiplikationsprincippet

Formlen for binomialkoefficienter

Kendskab til begrebet stokastisk variabel

Beregne middelværdi, varians og spredning for en stokastisk variabel i en given sandsynslighedsfordeling

Udregne punktsandsynligheder og kumulerede sandsynligheder, middelværdi og spredning i binomialfordelingen

Tegne og aflæse søjlediagrammer på baggrund af en binomialfordeling

Anvende binomialfordelingen til løsning af virkelighedsnære problemstillinger

Kendskab til forudsætningerne for hvornår en stokastisk variabel er binomialfordelt, herunder overvejelser omkring eksperimenter med og uden tilbagelægning

Tosidet hypotesetest i binomialfordelingen, herunder forståelse af begreberne population, stikprøve, nulhypotese, alternativ hypotese, teststørrelse, kritisk område, acceptområde, signifikans niveau og p-værdi

Overvejelser omkring systematiske fejl og skjulte variable

Konfidensintervaller for sandsynlighedsparameteren

Kendskab til begreberne normale og exceptionelle udfald

Supplerende på B-niveau

– simulering af nulhypotese

– begreber og metoder fra diskret matematik


Kendskab til normalfordelingens og standardnormalfordelingens tæthedsfunktion, repræsenteret ved tabel, graf og forskrift

Håndterer middelværdi og spredning som parametre i normalfordelingsmodeller

Betydningen af middelværdi og varians for beliggenheden af normalfordelingens tæthedsfunktions og fordelingsfunktions graf

Identifikation af normale og exceptionelle udfald

Sandsynligheden for, at en normalfordelt stokastisk variabel antager en normal eller exceptionelt værdi

Undersøgelse af hvorvidt et datasæt med rimelighed kan siges at stamme fra en normalfordelt stokastisk variabel



Generelle færdigheder og kompetencer

Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet

Brøkregning

Parentesregler

Håndtere og opstille formler

Modellers begrænsninger og rækkevidde

Supplerende på B-niveau

– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Matematikkens deduktive væsen

Forløbet Matematikkens deduktive væsen er fordelt over alle tre år.

I 1g fokuseres på simple beviser inden for simple vækstmodeller annuiteter og andengradspolynomier. Endvidere gennemgås den aksiomatisk deduktive metode med udgangspunkt i Euklids aksiomer.

I 2g fokuseres på udledningen af vektorformler, udledningen af differentialkvotienter for simple funktioner, simple differentiationsregneregler, opsamling på sætninger vedrørende 2. gradspolynomier og sætninger om 3.gradspolynomier. Endvidere inddrages matematik historiske perspektiver på udviklingen i differentialregningen herunder særligt tangentligningsbestemmelse.

I 3g fokusres på udledningen af mere komplicerede differentiationsregneregler og differentialkvotienter for særlige funktionstyper, beviser indenfor integralregningen, udledning af løsningsformler til differentialligninger og beviser med udgangspunkt i normalfordelingens tæthedsfunktion. Endvidere inddrages matematik historiske perspektiver i forhold til den logistiske differentialligning.

Udledning af kapitalfremskrivningsformlen
Bevis for formlen for annuitetsopsparing
Bevis for formlen for annuitetslån
Bevis for potensregnereglerne
Bevis for logaritmeregnereglerne
Bevis for konstantformlerne (lineære udviklinger)
Bevis for konstantformlerne (eksponentielle udviklinger)
Bevis for konstantformlerne (potensudviklinger)
Bevis for formlen for fordoblingskonstanten

Bevis for formlen for parablens skæringspunkt med y-aksen
Bevis for ligningen for tangenten til parablen i skæringspunktet med y-aksen
Bevis for løsningsformlen til andengradsligninger
Bevis for toppunktsformlen
Bevis for faktoriseringsformlen

Bevis for formlen for vinklen mellem vektorer
Bevis for formlen for projektion af vektor på vektor
Bevis for formlen for afstand mellem punkt og linje

Bevis for differentialkvotienten for f(x)=k
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=a·x
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^2
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=√x
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=1/x
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^3
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^n
Bevis for differentialkvotienten for h(x)=f(x)+g(x)
Bevis for differentialkvotienten for p(x)=f(x)·g(x)
Bevis for differentialkvotienten for h(x)=1/g(x)
Bevis for differentialkvotienten for h(x)=f(x)/g(x)

Udledning af formlen for binomialkoefficienter
Udledning af binomialfordelingens tæthedsfunktion
Bevis for formlen for binomialfordelingens middelværdi

Bevis for analysens fundamentalsætning
Bevis for formlen for kurvelængde af graf
Bevis for formlen for rumfanget af et omdrejningslegeme.
Bevis for omkreds af cirkel og volumen af en kugle.

Normalfordelingens tæthedsfunktion

Bevis for løsningsformlen til differentialligninger af typen y^'=k·y
Bevis for løsningsformlen til differentialligninger af typen y'=b-a·y
Bevis for løsningsformlen til differentialligninger af typen y'+a(x)·y=b(x)
Bevis for løsningsformlen til differentialligninger af typen y^'=a·y·(M-y)

Gradientens retning
Mindstekvadraters metode (taleksempel)

Ortogonalitet af retnings- og hastighedsvektor for cirkel
Bevis for formlen for kurvelængde af banekurve
Bevis for areal og omkreds af en cirkel.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Matematikkens historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Integralregning

Til eleven

Mundtlig:
Bevis for analysens fundamentalsætning
Bevis for formlen for kurvelængde af graf
Bevis for formlen for rumfanget af et omdrejningslegeme
Bevis for omkreds af cirkel og volumen af en kugle

Skriftlig:

Formelsamlingen:
148-173

Mindstekravsopgaver:
29
44

Enkeltopgaver A-niveau:
3.D1.1
3.D1.2
3.D1.3
3.D1.4
3.D1.5
3.D1.6
3.D1.7
3.D1.8
3.D1.9
3.D1.10
3.D1.11
3.D1.12
3.D1.13
3.D1.14
3.D1.15
3.D1.16
3.D1.17
3.D1.18
3.D1.19
3.D1.20
3.D1.21
3.D1.22
3.D1.23
3.D1.24
3.D1.25
3.D1.26
3.D1.27
3.D1.28
3.D1.29
2.D2.1
2.D2.2
3.D2.1
3.D2.2
3.D2.3
3.D2.4
3.D2.5
3.D2.6
3.D2.7
3.D2.8
3.D2.9
3.D2.10
3.D2.11
3.D2.12
3.D2.13
3.D2.14
3.D2.15
3.D2.16
3.D2.17
3.D2.18
3.D2.19
3.D2.20
3.D2.21
3.D2.22
3.D2.23
3.D2.24
3.D2.25
3.D2.26
3.D2.27
3.D2.28
3.D2.29



Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

- regningsarternes hierarki

- symbolmanipulation

- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer

- stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler

- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering


Supplerende stof

- vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning



Fra undervisningsvejledningen

Regneregler for sum, differens, ”gange en konstant” og substitution for bestemte og ubestemte integraler

Integration ved hjælp af CAS

Sammenhæng mellem areal og stamfunktion

Bestemme areal afgrænset af grafer for funktioner, rumfang af omdrejningslegemer, og kurvelængder

Supplerende på A-niveau

- analysens fundamentalsætning om sammenhængen mellem areal og stamfunktion



Generelle færdigheder og kompetencer


Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet

Brøkregning

Parentesregler

Håndtere og opstille formler

Simpel ligningsløsning

Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi

Betydningen af numerisk værdi

Modellers begrænsninger og rækkevidde

Anvende nulreglen


Supplerende på A-niveau

– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Funktioner af to variable

Til eleven

Mundtlig:
Udledning af forskriften for den bedste rette linje gennem et givent punkt-datasæt
Bevis for gradientens betydning

Skriftlig:

Formelsamlingen:
191-201

Mindstekravsopgaver:
78
79

Enkeltopgaver A-niveau:
4.D1.1
4.D1.2
4.D1.3
4.D1.4
4.D1.5
4.D2.1
4.D2.2
4.D2.3
4.D2.4
4.D2.5
4.D2.6
4.D2.7
4.D2.8
4.D2.9
4.D2.10
4.D2.11
4.D2.12
4.D2.13
4.D2.14
4.D2.15



Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

- symbolmanipulation

- funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver



Supplerende stof

- vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning



Fra undervisningsvejledningen

Tegne grafer for funktioner af to variable, herunder niveaukurver og snitkurver

Bestemme partielt afledede, anden afledede, tangentplaner, gradienter og stationære punkter samt arten af disse



Generelle færdigheder og kompetencer

Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet

Brøkregning

Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)

Håndtere og opstille formler

Simpel ligningsløsning

Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning

Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi

Forskel mellem regneforskrift og ligning

Grafisk løsning af optimeringsproblemer

Modellers begrænsninger og rækkevidde

Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed

Løsning af ligningssystemer

Anvende nulreglen

Supplerende på A-niveau

– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Differentialligninger

Til eleven

Mundtlig:
Løsning af differentialligningen y^'=k·y
Løsning af differentialligningen y'=b-a·y
Løsning af differentialligningen y'+a(x)·y=b(x) (lærergennemgang)
Løsning af differentialligningen y^'=a·y·(M-y)

Skriftlig:

Formelsamlingen:
174, 176-183

Mindstekravsopgaver:
15
24
33
51
67
74

Enkeltopgaver A-niveau:
5.D1.1
5.D1.2
5.D1.3
5.D1.4
5.D1.5
5.D1.6
5.D1.7
5.D1.8
5.D1.9
5.D1.10
5.D1.11
5.D1.12
5.D1.13
5.D1.14
5.D1.15
5.D1.16
5.D1.17
5.D1.18
5.D1.19
5.D1.20
5.D1.21
5.D1.22
5.D1.23
5.D1.24
5.D2.1
5.D2.2
5.D2.3
5.D2.4
5.D2.5
5.D2.6
5.D2.7
5.D2.8
5.D2.9
5.D2.10
5.D2.11
5.D2.12
5.D2.13
5.D2.14
5.D2.15
5.D2.16
5.D2.17
5.D2.18
5.D2.19
5.D2.20
5.D2.21
5.D2.22
5.D2.23
5.D2.24
5.D2.25
5.D2.26
5.D2.27
5.D2.28




Faglige mål

– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer

– anvende forskellige metoder til løsning af differentialligninger

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

symbolmanipulation

ligefrem proportionalitet

ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer

lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger

principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder modellering med anvendelse af afledet funktion


Supplerende stof

vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning

bearbejdning af autentisk datamateriale

matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner



Fra undervisningsvejledningen

Løsning af logistiske og lineære første ordens differentialligninger, herunder eksponentiel vækst og forskudt eksponentiel vækst, samt simple separable differentialligninger

Løse separable differentialligninger ved hjælp af CAS

Tolkning af simple differentialligninger

Opstilling af simple differentialligninger svarende til de tre vækstmodeller: eksponentiel, forskudt eksponentiel og logistisk vækst, på baggrund af en sproglig formulering

Løse simple differentialligninger svarende til de tre vækstmodeller: eksponentiel, forskudt eksponentiel og logistisk vækst uden hjælpemidler.

Undersøge om en given funktion er en løsning til en forelagt differentialligning (gøre prøve)

Bestemme ligning for tangent på baggrund af differentialligning

Bestemme og tegne linjeelementer

Numerisk løsning af differentialligninger ved hjælp af CAS

Tegne og afkode en grafisk repræsentation af en numerisk løsning til en differentialligning i et hældningsfelt

Aflæse relevante oplysninger ef en forelagt numerisk løsning til en differentialligning i et hældningsfelt

Supplerende på A-niveau

Udledning af fuldstændige løsninger til udvalgte differentialligninger

historisk forløb i behandlingen af logistisk vækst 


Generelle færdigheder og kompetencer

Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet

Brøkregning

Parentesregler

Håndtere og opstille formler

Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning

Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi

Grafisk løsning af optimeringsproblemer

Modellers begrænsninger og rækkevidde

Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed

Supplerende på A-niveau

forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Vektorfunktioner

Til eleven

Mundtlig:
Ortogonalitet mellem hastigheds- og accelerationsvektor for cirkler
Spejlingsegenskab ved inverse funktioner
Kurvelænge af banekurve


Skriftlig:

Formelsamlingen:
184-190

Mindstekravsopgaver:
47
80

Enkeltopgaver A-niveau:
6.D1.1
6.D1.2
6.D1.3
6.D1.4
6.D1.5
6.D1.6
6.D1.7
6.D1.8
6.D1.9
6.D1.10
6.D1.11
6.D1.12
6.D1.13
6.D1.14
6.D2.1
6.D2.2
6.D2.3
6.D2.4
6.D2.5
6.D2.6
6.D2.7
6.D2.8
6.D2.9
6.D2.10
6.D2.11
6.D2.12
6.D2.13
6.D2.14
6.D2.15
6.D2.16
6.D2.17
6.D2.18
6.D2.19
6.D2.20
6.D2.21
6.D2.22
6.D2.23
6.D2.24
6.D2.25
6.D2.26
6.D2.27
6.D2.28
6.D2.29



Faglige mål

– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold

– problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner

– anvende matematiske værktøjsprogrammer til symbolbehandling og problemløsning

– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori

– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling

– demonstrere viden om fagets metoder og identitet

– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet

– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling



Kernestof

symbolmanipulation

ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer

funktionsbegrebet

fortolkning af differentialkvotient

vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner

principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.



Supplerende stof



Fra undervisningsvejledningen

Vektorfunktionernes forskellige repræsentationsformer

Oversætte fra en repræsentationsform til en anden

Bestemme skæringspunkter med akserne, dobbeltpunkter (når en parameterværdi er kendt), retningsvektor for tangent og tangentligning, herunder ligning for vandret og lodret tangent

Modellering af bevægelse ved hjælp af vektorfunktion, herunder hastigheds- og accelerationsvektor



Generelle færdigheder og kompetencer

Talforståelse

Regnearters hierarki

Beregninger i almindelighed

Vurdere rimeligheden af fundne resultatet

Brøkregning

Parentesregler

Håndtere og opstille formler

Simpel ligningsløsning

Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning

Grafisk løsning af optimeringsproblemer

Modellers begrænsninger og rækkevidde

Løsning af ligningssystemer

Anvende nulreglen

Supplerende på A-niveau

forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner

inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Forberedelsesmaterialet til skriftlig eksamen

Emneforløb i forberedelsesmaterialet hørende til den skriftlige eksamen.

Eleverne arbejder selvstændigt under vejledning med det udleverede forberedelsesmateriale.

Forløbet skal have en varighed på mindst 6 timer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer