Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 MA/ø (1ø MA, 2ø MA, 3ø MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle udviklinger og logaritmer
Til eleven
Mundtlig:
Udledning af kapitalfremskrivningsformlen
Bevis for formlen for annuitetsopsparing
Bevis for formlen for annuitetslån
Bevis for potensregnereglerne
Bevis for logaritmeregnereglerne
Bevis for konstantformlerne (eksponentielle udviklinger)
Bevis for formlen for fordoblingskonstanten
Skriftlig:
Formelsamlingen:
1-7, 18-30, 83-110
Mindstekravsopgaver:
11
30
31
32
35
42
66
68
72
85
88
Enkeltopgaver B-niveau:
2.D1.8
2.D1.36
1.D2.2
1.D2.3
2.D2.12
2.D2.14
2.D2.15
6.D2.10
6.D2.14
6.D2.15
Til elev og censor
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
- overslagsregning
- regningsarternes hierarki
- symbolmanipulation
- det udvidede potensbegreb
- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer
- procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel
- anvendelse af eksponentiel regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
- karakteristiske egenskaber ved eksponentialfunktioner og deres grafiske forløb
- karakteristiske egenskaber ved logaritmefunktioner og deres grafiske forløb
- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering
Supplerende stof
- bearbejdning af autentisk datamateriale
- opsparings- og gældsannuitet
Fra undervisningsvejledningen
10-talspotenser
Rationale tal som brøk og decimaltal
Potensregneregler
Opstille modeller, herunder indføre passende variable på baggrund af sproglige beskrivelser, punkter eller en tabel
Kapitalfremskrivningsformlen, herunder redegøre for start- og slutkapital, rentefod og terminer
Sammenhæng mellem vækstrate og fremskrivningsfaktor
Indekstal, herunder begrebet basisår
Import af store datasæt
Opstille modeller ved hjælp af eksponentiel regression, enten direkte eller på logaritmisk transformerede data (valgfrit), og i forbindelse hermed tegne det tilhørende residualplot
Karakteristiske egenskaber ved eksponentielle funktioner og disses grafiske forløb (herunder konstanternes betydning)
Asymptotiske forløb i forbindelse med eksponentielle udviklinger
Fremskrivningsfaktor, vækstrate, fordoblings- og halveringskonstant og sammenhængen mellem a^x og e^(kx)
Supplerende på C-niveau
– bearbejdning af autentisk datamateriale
– opsparings- og gældsannuitet
Indgående viden om titalslogaritmen og den naturlige logaritme, herunder logaritmeregnereglerne
Det udvidede potensbegreb
Løsning af ligninger ved hjælp af eksponential- og logaritme funktioner
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet.
Brøkregning
Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)
Håndterer og opstille formler
Simpel ligningsløsning
Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning
Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi
Betydningen af numerisk værdi
Forskel mellem regneforskrift og ligning
Grafisk løsning af optimeringsproblemer
Modellers begrænsninger og rækkevidde
Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed
Løsning af ligningssystemer
Anvende nulreglen
Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære udviklinger
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
- overslagsregning
- regningsarternes hierarki
- symbolmanipulation
- ligefrem proportionalitet
- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer
- anvendelse af lineær regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
- karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner og deres grafiske forløb
- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering
Supplerende stof
- bearbejdning af autentisk datamateriale
Fra undervisningsvejledningen
Ligefrem proportionalitet
Omvendt proportionalitet
Opstille modeller, herunder indføre passende variable på baggrund af sproglige beskrivelser, punkter eller en tabel
Import af store datasæt
Opstille modeller ved hjælp af lineær regression, og i forbindelse hermed tegne det tilhørende residualplot
Foretage residualberegninger, identificering af den observation der repræsenterer den største afvigelse fra modellen), vurdere afvigelsernes størrelse i forhold til modelværdierne, kvalitativ vurdere hvorvidt der er systematik i residualafvigelserne
Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner og disses grafiske forløb (herunder konstanternes betydning)
Supplerende på C-niveau
– bearbejdning af autentisk datamateriale
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet.
Brøkregning
Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)
Håndterer og opstille formler
Simpel ligningsløsning
Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning
Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi
Betydningen af numerisk værdi
Forskel mellem regneforskrift og ligning
Grafisk løsning af optimeringsproblemer
Modellers begrænsninger og rækkevidde
Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed
Løsning af ligningssystemer
Anvende nulreglen
Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Beskrivende statistik
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til problemløsning
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
- overslagsregning
- statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer
Supplerende stof
- bearbejdning af autentisk datamateriale
Fra undervisningsvejledningen
Kvalitativ forståelse af begrebet repræsentativitet
Forskellen på statistiske ræsonnementer og matematiske ræsonnementer
Betydningen af stokastiske processer
Kunne anvende værktøjsprogrammer til behandling af stikprøver, herunder én-variabel statistik
Konkret tolkning af statistiske deskriptorer
Diskret og grupperet datamateriale
Simple statistiske deskriptorer, herunder hyppighed, frekvens, kumuleret frekvens, middelværdi, fraktiler, median, kvartilsæt, kvartilbredde, variationsbredde, stikprøvespredning (denne regnet i et værktøjsprogram) samt maksimum og minimum
Undersøge om et datasæt indeholder outliers, og er højre- eller venstreskæv
Simple grafiske repræsentationer af data, herunder boksplot og sumkurve
Beskrive og sammenligne grafiske repræsentationer
Import af store datasæt
Supplerende på C-niveau
– bearbejdning af autentisk datamateriale
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet.
Brøkregning
Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)
Håndterer og opstille formler
Simpel ligningsløsning
Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning
Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi
Betydningen af numerisk værdi
Forskel mellem regneforskrift og ligning
Grafisk løsning af optimeringsproblemer
Modellers begrænsninger og rækkevidde
Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed
Løsning af ligningssystemer
Anvende nulreglen
Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Potensudviklinger
Til eleven
Mundtlig:
Bevis for konstantformlerne (potensudviklinger)
Skriftlig:
Formelsamlingen:
8-9
Mindstekravsopgaver:
9
10
23
73
86
89
Til elev og censor
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
- regningsarternes hierarki
- symbolmanipulation
- ligefrem og omvendt proportionalitet
- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer
- potens regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
- karakteristiske egenskaber ved potensfunktioner og deres grafiske forløb
- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering
Supplerende stof
- bearbejdning af autentisk datamateriale
Fra undervisningsvejledningen
Omvendt proportionalitet
Opstille modeller, herunder indføre passende variable på baggrund af sproglige beskrivelser, punkter eller en tabel.
Import af store datasæt
Opstille modeller ved hjælp af potensregression, enten direkte eller på logaritmisk transformerede data (valgfrit), og i forbindelse hermed tegne det tilhørende residualplot - ikke en del af skriftlig eksamen
Karakteristiske egenskaber ved potensfunktioner og disses grafiske forløb (herunder konstanternes betydning)
Asymptotiske forløb i forbindelse med potensudviklinger
Procent-procent sammenhængen - ikke en del af skriftlig eksamen
Supplerende på C-niveau
– bearbejdning af autentisk datamateriale
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet.
Brøkregning
Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)
Håndterer og opstille formler
Simpel ligningsløsning
Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning
Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi
Betydningen af numerisk værdi
Forskel mellem regneforskrift og ligning
Grafisk løsning af optimeringsproblemer
Modellers begrænsninger og rækkevidde
Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed
Løsning af ligningssystemer
Anvende nulreglen
Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Historisk forløb - Euklid
Eleverne præsenteres for den aksiomatisk deduktive metode via Euklids Elementerne.
Vigtige begreber er i den forbindelse:
Definitioner, aksiomer, postulater, sætninger og beviser.
Eleverne arbejder med de første simple sætninger i Elementerne, idet der er særligt fokus på stringent matematisk argumentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Polynomier - særligt 2.gradspolynomier
Til eleven
Mundtlig:
Bevis for formlen for parablens skæringspunkt med y-aksen
Bevis for ligningen for tangenten til parablen i skæringspunktet med y-aksen
Bevis for løsningsformlen til andengradsligninger
Bevis for toppunktsformlen
Bevis for faktoriseringsformlen
Skriftlig:
Formelsamlingen:
74-76, 80-82, 111-115
Mindstekravsopgaver:
2
3
37
50
52
55
56
81
Enkeltopgaver B-niveau:
1.D1.15
1.D1.16
1.D1.18
1.D1.19
1.D1.20
1.D1.21
1.D1.22
1.D1.23
2.D1.9
2.D1.10
2.D1.11
2.D1.12
2.D1.13
2.D1.14
2.D1.15
2.D1.16
2.D1.17
2.D1.18
2.D1.19
2.D1.21
2.D1.30
2.D1.31
2.D1.32
2.D1.37
2.D1.38
2.D1.39
2.D1.40
2.D1.41
2.D1.42
2.D1.43
2.D1.45
2.D1.46
6.D2.9
6.D2.12
6.D2.13
Enkeltopgaver A-niveau:
1.D1.5
1.D1.6
1.D1.7
1.D1.8
1.D1.9
1.D1.13
1.D1.18
2.D1.29
Til elev og censor
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
- regningsarternes hierarki
- symbolmanipulation
- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
- karakteristiske egenskaber ved polynomier og deres grafiske forløb
- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering
Supplerende stof
- bearbejdning af autentisk datamateriale
Fra undervisningsvejledningen
Opstille modeller ved hjælp af polynomiel regression, og i forbindelse hermed tegne det tilhørende residualplot
Løsning af 2.gradsligninger samt ligninger, der involverer indgående kendskab til egenskaberne ved andengradspolynomier
Funktionsforskrifter indeholdende parametre
Indgående viden om 2.gradspolynomier, herunder rødder, faktoriseringsformlen, konstanternes og diskriminantens betydning for grafens beliggenhed
Overordnet viden om højeregradspolynomier, herunder rødder, faktorisering, sammenhængen mellem grad og antallet af rødder
Supplerende på B-niveau
- Betingelser for løsning af andengradsligningen samt udledningen af løsningsformlen for denne
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet.
Brøkregning
Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)
Håndterer og opstille formler
Simpel ligningsløsning
Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning
Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi
Betydningen af numerisk værdi
Forskel mellem regneforskrift og ligning
Grafisk løsning af optimeringsproblemer
Modellers begrænsninger og rækkevidde
Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed
Løsning af ligningssystemer
Anvende nulreglen
Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorregning og analytisk plangeometri
Til eleven
Mundtlig:
1. Vektorregning - vinkel mellem vektorer
2. Vektorregning - projektion af vektor på vektor
3. Vektorregning - afstand mellem punkt og linje
Skriftlig:
Formelsamlingen:
31-33, 37-38, 42-61, 66-73
Mindstekravsopgaver:
1
7
17
18
19
21
22
25
28
34
36
54
62
Enkeltopgaver B-niveau:
1.D1.17
3.D1.1
3.D1.2
3.D1.3
3.D1.4
3.D1.5
3.D1.6
3.D1.7
3.D1.8
3.D1.9
3.D1.10
3.D1.11
3.D1.12
3.D1.13
3.D1.14
3.D1.15
3.D1.16
3.D1.17
3.D1.18
3.D1.19
3.D1.20
3.D1.21
3.D1.22
3.D1.23
3.D1.24
3.D1.25
3.D1.26
3.D1.27
3.D1.28
3.D1.29
3.D1.30
3.D1.31
3.D1.32
3.D1.33
3.D1.34
3.D1.35
3.D1.36
3.D1.37
3.D1.38
3.D1.39
3.D1.40
3.D1.41
3.D1.42
3.D1.43
3.D1.44
3.D1.45
3.D1.46
3.D1.47
3.D2.1
3.D2.2
3.D2.3
3.D2.4
3.D2.5
3.D2.6
3.D2.7
3.D2.8
3.D2.10
3.D2.11
3.D2.12
3.D2.13
3.D2.14
3.D2.15
3.D2.16
3.D2.17
3.D2.18
3.D2.19
3.D2.20
3.D2.21
3.D2.22
3.D2.23
3.D2.24
3.D2.25
3.D2.26
3.D2.27
3.D2.28
3.D2.29
3.D2.30
3.D2.31
3.D2.32
3.D2.33
3.D2.34
3.D2.35
3.D2.36
3.D2.37
3.D2.38
3.D2.39
3.D2.40
3.D2.41
6.D2.5
6.D2.7
Til elev og censor
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
- regningsarternes hierarki
- symbolmanipulation
- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer
- vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering
Supplerende stof
Fra undervisningsvejledningen
Løse trigonometriske og plangeometriske problemer ved hjælp af vektorberegninger
Cosinus og sinus som koordinater til enhedsvektorer
Tangens som forholdet mellem sinus og cosinus
Nulvektor, enhedsvektor, stedvektor og forbindelsesvektor
Simple overgangsformler
Beregninger i retvinklede trekanter
Simple regneregler for vektorer, herunder addition, subtraktion, og ”gange en konstant”
Længden af en vektor, tværvektor, skalarprodukt, determinant, vinkel mellem vektorer, parallelle og ortogonale vektorer, projektion af vektor på vektor
Indlægge geometriske problemstillinger i et koordinatsystem
Analytisk beskrivelse af linjer både ved parameterfremstilling og ligning
Analytisk beskrivelse af cirkler ved ligning
Kvadratkomplettering
Ligninger for cirkeltangenter
Omskrivninger mellem linjer ligning og parameterfremstilling
Skæringspunkt mellem linjer
Skæringspunkt mellem linjer og cirkler
Vinkler mellem linjer
Afstand fra punkt til linje
Sammenhæng mellem linjens hældningsvinkel (vinkel med førsteaksen) og linjens hældningskoefficient
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet
Brøkregning
Parentesregler
Håndtere og opstille formler
Simpel ligningsløsning
Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning
Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi
Betydningen af numerisk værdi
Forskel mellem regneforskrift og ligning
Løsning af ligningssystemer
Anvende nulreglen
Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Funktioner af én variabel
Til eleven
Mundtlig:
Der er ingen beviser til dette emne.
Skriftlig:
Formelsamlingen:
Mindstekravsopgaver:
5
16
40
46
48
49
53
64
65
Enkeltopgaver B-niveau:
2.D1.1
2.D1.2
2.D1.3
2.D1.4
2.D1.5
2.D1.6
2.D1.22
2.D1.23
2.D1.25
2.D1.26
2.D1.27
2.D1.28
2.D1.29
2.D1.33
2.D1.34
2.D1.35
2.D1.44
2.D1.47
2.D1.48
1.D2.1
2.D2.1
2.D2.2
2.D2.4
2.D2.5
2.D2.6
2.D2.7
2.D2.8
2.D2.9
2.D2.10
2.D2.11
2.D2.13
2.D2.18
2.D2.19
6.D2.16
Enkeltopgaver A-niveau:
2.D1.1
2.D1.2
2.D2.3
2.D2.4
2.D1.5
2.D1.6
2.D1.7
2.D1.8
2.D1.9
2.D1.10
2.D1.11
2.D1.12
2.D1.30
2.D1.31
2.D1.32
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
- regningsarternes hierarki
- symbolmanipulation
- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi
- funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, invers funktion
Supplerende stof
Fra undervisningsvejledningen
Definitions- og værdimængde
Vandrette og lodrette parallelforskydninger, herunder hvordan sådanne forskydninger har betydning for funktionens forskrift
Eksempler på kontinuerte og ikke kontinuerte funktioner
Relationer der ikke er funktioner
Monotoniforhold
C-niveau: Andengradspolynomier, titalslogaritmen og den naturlige logaritme behandles kun grafisk og kun i forbindelse med modellering
C-niveau: Simpel grafisk funktionsundersøgelse i en anvendelsesorienteret sammenhæng af modeller givet på et begrænset interval, herunder bestemmelse af ekstrema, monotoniforhold samt tangentligninger
Supplerende på C-niveau
- fortolke tangentens hældning som en væksthastighed i en forelagt matematisk model
- bestemme tangentens hældningskoefficient ved vha. CAS eller ved aflæsning
Eksempler på differentiable og ikke differentiable funktioner
Sammensatte funktioner og stykkevist definerede funktioner
Kendskab til begrebet invers funktion, som en omvendt proces
Generelle færdigheder og kompetencer
Forskel mellem regneforskrift og ligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Differentialregning
Til eleven
Mundtlig:
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=k
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=a·x
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^2
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=√x
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=1/x
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^3
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^n
Bevis for differentialkvotienten for h(x)=f(x)+g(x)
Bevis for differentialkvotienten for p(x)=f(x)·g(x)
Bevis for differentialkvotienten for h(x)=1/g(x)
Bevis for differentialkvotienten for h(x)=f(x)/g(x)
Skriftlig:
Formelsamlingen:
116-147
Mindstekravsopgaver:
4
43
60
Enkeltopgaver B-niveau:
2.D1.49
2.D1.50
2.D1.51
2.D1.52
2.D1.53
2.D1.54
2.D1.55
2.D1.56
2.D1.57
2.D1.58
2.D1.59
2.D1.60
2.D1.61
2.D1.62
2.D1.63
2.D1.64
2.D1.65
2.D1.66
2.D1.67
2.D1.68
2.D1.69
2.D1.70
6.D1.1
6.D1.2
6.D1.3
2.D2.3
2.D2.16
2.D2.17
2.D2.22
2.D2.23
2.D2.24
2.D2.25
2.D2.26
2.D2.27
2.D2.28
2.D2.29
2.D2.30
2.D2.31
2.D2.32
2.D2.33
2.D2.34
2.D2.35
2.D2.36
2.D2.37
2.D2.38
2.D2.39
2.D2.40
6.D2.1
6.D2.2
6.D2.3
6.D2.4
6.D2.6
6.D2.8
Enkeltopgaver A-niveau:
1.D1.19
2.D1.13
2.D1.14
2.D1.15
2.D1.16
2.D1.17
2.D1.18
2.D1.19
2.D1.20
2.D1.21
2.D1.22
2.D1.23
2.D1.24
2.D1.25
2.D1.26
2.D1.27
2.D1.28
2.D1.33
2.D1.34
2.D1.35
2.D1.36
2.D2.3
2.D2.4
2.D2.5
2.D2.6
Til elev og censor
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
- regningsarternes hierarki
- symbolmanipulation
- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer
- karakteristiske egenskaber ved trigonometriske funktioner og deres grafiske forløb
- definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
- monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder modellering med anvendelse af afledet funktion
Supplerende stof
- vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning
- bearbejdning af autentisk datamateriale
- matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
Fra undervisningsvejledningen
Definitions- og værdimængde
C-niveau: Aflæsning af monotoniforhold, ekstrema og tangenthældninger på begrænsede grafer
Supplerende på C-niveau: Forståelse af differentialkvotienters betydning som tangenthældning og i forbindelse med vækstmodellering
Modellering ved trigonometriske funktioner på begrænsede intervaller, herunder skiftet til radianer i CAS-værktøjet - ikke en del af skriftlig eksamen på B-niveau
Differentiation af elementære funktioner
Differentiationsregnereglerne for sum, differens, produkt, ”gange en konstant” og sammensat funktion med lineær indre funktion.
Bestemme tangenters ligninger, monotoniforhold og ekstrema ved hjælp af differentialkvotienten
Overordnet kendskab til grænseværdibegrebet og kontinuitetsbegrebet
Forståelse af differentialkvotienters betydning som tangenthældning og i forbindelse med vækstmodellering
Supplerende på B-niveau
- tretrinsreglen til bestemmelse af simple differentialkvotienter og regneregler for samme
- kendskab til differentialligninger for lineær og eksponentiel vækst
- løse differentialligninger for lineær og eksponentiel vækst ved hjælp af CAS
Differentiation af sammensat funktion
Indgående behandling af de trigonometriske funktioner, herunder radianbegrebet og sammenhængen med enhedscirklen, amplitudens, periodens og ligevægtsværdiens betydning for grafens forløb
Supplerende på A-niveau
- historisk forløb i tangentligningsbestemmelse
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet
Brøkregning
Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)
Håndtere og opstille formler
Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning
Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi
Betydningen af numerisk værdi
Forskel mellem regneforskrift og ligning
Grafisk løsning af optimeringsproblemer
Modellers begrænsninger og rækkevidde
Anvende nulreglen
Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Lineær regression
Til eleven
Mundtlig:
1. Udledning af forskriften for den bedste rette linje gennem et givent punkt-datasæt
Skriftlig:
Formelsamlingen:
222-228
Mindstekravsopgaver:
Enkeltopgaver B-niveau:
4.D1.2
4.D1.3
4.D1.4
4.D2.1
4.D2.2
4.D2.3
4.D2.4
4.D2.5
4.D2.6
4.D2.7
Til elev og censor
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
- grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer
- statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer samt anvendelse af lineær regression, herunder usikkerhedsbetragtninger og residualplot
- konfidensintervaller
Supplerende stof
– bearbejdning af autentisk datamateriale
Fra undervisningsvejledningen
Kunne anvende værktøjsprogrammer til behandling af stikprøver
Regression ved hjælp af værktøjsprogram
Import af store datasæt
Opstille modeller ved hjælp af lineær regression, og i forbindelse hermed tegne det tilhørende residualplot
Foretage residualberegninger, identificering af den observation der repræsenterer den største afvigelse fra modellen), vurdere afvigelsernes størrelse i forhold til modelværdierne, kvalitativ vurdere hvorvidt der er systematik i residualafvigelserne
Supplerende på C-niveau
– bearbejdning af autentisk datamateriale
Kvalitativt kendskab til mindste kvadraters metode
Betydningen af en regressionshældning tæt på 0
Udregning af residualspredning
Vurdering af en models tilstrækkelighed på baggrund af residualspredningen ved at sammenholde residualspredningens størrelse med størrelsen af den afhængige variabel samt størrelsen af variationsbredden af den afhængige variabel
Undersøge om der blandt residualerne er outliers eller exceptionelle værdier (værdier under for intervallet [-3s;3s]
Undersøge om 95% af residualerne ligger indenfor 2 gange residualspredningen
Supplerende på B-niveau
– simulering af nulhypotese
Undersøge om residualerne er normalfordelte
Bestemme konfidensinterval for regressionshældningen
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet
Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)
Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning
Betydningen af numerisk værdi
Modellers begrænsninger og rækkevidde
Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed
Løsning af ligningssystemer
Anvende nulreglen
Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sandsynlighedsregning og statistik
Til eleven
Mundtlig:
Udledning af formlen for binomialkoefficienter
Udledning af binomialfordelingens tæthedsfunktion
Middelværdien af en binomialfordelt stokastisk variabel X
Arealet under normalfordelingskurven er lig 1
Middelværdien af en normalfordelt stokastisk variabel (lærergennemgang)
Skriftlig:
Formelsamlingen:
229-270
Mindstekravsopgaver:
61
70
27
39
Enkeltopgaver B-niveau:
5.D1.1
5.D1.2
5.D1.3
5.D1.4
5.D1.5
5.D1.6
5.D1.7
5.D1.8
5.D1.9
5.D1.10
5.D2.1
5.D2.2
5.D2.3
5.D2.4
5.D2.5
5.D2.6
5.D2.7
5.D2.8
5.D2.9
5.D2.10
5.D2.11
5.D2.12
5.D2.13
5.D2.15
5.D2.16
5.D2.17
5.D2.18
5.D2.19
5.D2.20
6.D2.17
Enkeltopgaver A-niveau:
7.D1.1
7.D1.2
7.D1.3
7.D1.4
7.D1.5
7.D1.6
7.D1.7
7.D1.8
7.D1.9
7.D2.1
7.D2.2
7.D2.3
7.D2.4
7.D2.5
7.D2.6
7.D2.7
7.D2.8
7.D2.9
7.D2.10
7.D2.11
7.D2.12
7.D2.14
7.D2.15
Til elev og censor
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
- overslagsregning
- symbolmanipulation
- kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling og normalfordeling
- konfidensintervaller og hypotesetest i binomialfordelingen
Supplerende stof
- bearbejdning af autentisk datamateriale
- simulering af nulhypotese
- begreber og metoder fra diskret matematik
Fra undervisningsvejledningen
Kende forskel på givne og frekventielle (statistisk bestemte) sandsynligheder
Sandsynlighedsfelter - herunder symmetriske
Kende og anvende begreberne fakultet, permutation, kombination samt additions- og multiplikationsprincippet
Formlen for binomialkoefficienter
Kendskab til begrebet stokastisk variabel
Beregne middelværdi, varians og spredning for en stokastisk variabel i en given sandsynslighedsfordeling
Udregne punktsandsynligheder og kumulerede sandsynligheder, middelværdi og spredning i binomialfordelingen
Tegne og aflæse søjlediagrammer på baggrund af en binomialfordeling
Anvende binomialfordelingen til løsning af virkelighedsnære problemstillinger
Kendskab til forudsætningerne for hvornår en stokastisk variabel er binomialfordelt, herunder overvejelser omkring eksperimenter med og uden tilbagelægning
Tosidet hypotesetest i binomialfordelingen, herunder forståelse af begreberne population, stikprøve, nulhypotese, alternativ hypotese, teststørrelse, kritisk område, acceptområde, signifikans niveau og p-værdi
Overvejelser omkring systematiske fejl og skjulte variable
Konfidensintervaller for sandsynlighedsparameteren
Kendskab til begreberne normale og exceptionelle udfald
Supplerende på B-niveau
– simulering af nulhypotese
– begreber og metoder fra diskret matematik
Kendskab til normalfordelingens og standardnormalfordelingens tæthedsfunktion, repræsenteret ved tabel, graf og forskrift
Håndterer middelværdi og spredning som parametre i normalfordelingsmodeller
Betydningen af middelværdi og varians for beliggenheden af normalfordelingens tæthedsfunktions og fordelingsfunktions graf
Identifikation af normale og exceptionelle udfald
Sandsynligheden for, at en normalfordelt stokastisk variabel antager en normal eller exceptionelt værdi
Undersøgelse af hvorvidt et datasæt med rimelighed kan siges at stamme fra en normalfordelt stokastisk variabel
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet
Brøkregning
Parentesregler
Håndtere og opstille formler
Modellers begrænsninger og rækkevidde
Supplerende på B-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Matematikkens deduktive væsen
Forløbet Matematikkens deduktive væsen er fordelt over alle tre år.
I 1g fokuseres på simple beviser inden for simple vækstmodeller annuiteter og andengradspolynomier. Endvidere gennemgås den aksiomatisk deduktive metode med udgangspunkt i Euklids aksiomer.
I 2g fokuseres på udledningen af vektorformler, udledningen af differentialkvotienter for simple funktioner, simple differentiationsregneregler, opsamling på sætninger vedrørende 2. gradspolynomier og sætninger om 3.gradspolynomier. Endvidere inddrages matematik historiske perspektiver på udviklingen i differentialregningen herunder særligt tangentligningsbestemmelse.
I 3g fokusres på udledningen af mere komplicerede differentiationsregneregler og differentialkvotienter for særlige funktionstyper, beviser indenfor integralregningen, udledning af løsningsformler til differentialligninger og beviser med udgangspunkt i normalfordelingens tæthedsfunktion. Endvidere inddrages matematik historiske perspektiver i forhold til den logistiske differentialligning.
Udledning af kapitalfremskrivningsformlen
Bevis for formlen for annuitetsopsparing
Bevis for formlen for annuitetslån
Bevis for potensregnereglerne
Bevis for logaritmeregnereglerne
Bevis for konstantformlerne (lineære udviklinger)
Bevis for konstantformlerne (eksponentielle udviklinger)
Bevis for konstantformlerne (potensudviklinger)
Bevis for formlen for fordoblingskonstanten
Bevis for formlen for parablens skæringspunkt med y-aksen
Bevis for ligningen for tangenten til parablen i skæringspunktet med y-aksen
Bevis for løsningsformlen til andengradsligninger
Bevis for toppunktsformlen
Bevis for faktoriseringsformlen
Bevis for formlen for vinklen mellem vektorer
Bevis for formlen for projektion af vektor på vektor
Bevis for formlen for afstand mellem punkt og linje
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=k
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=a·x
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^2
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=√x
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=1/x
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^3
Bevis for differentialkvotienten for f(x)=x^n
Bevis for differentialkvotienten for h(x)=f(x)+g(x)
Bevis for differentialkvotienten for p(x)=f(x)·g(x)
Bevis for differentialkvotienten for h(x)=1/g(x)
Bevis for differentialkvotienten for h(x)=f(x)/g(x)
Udledning af formlen for binomialkoefficienter
Udledning af binomialfordelingens tæthedsfunktion
Bevis for formlen for binomialfordelingens middelværdi
Bevis for analysens fundamentalsætning
Bevis for formlen for kurvelængde af graf
Bevis for formlen for rumfanget af et omdrejningslegeme.
Bevis for omkreds af cirkel og volumen af en kugle.
Normalfordelingens tæthedsfunktion
Bevis for løsningsformlen til differentialligninger af typen y^'=k·y
Bevis for løsningsformlen til differentialligninger af typen y'=b-a·y
Bevis for løsningsformlen til differentialligninger af typen y'+a(x)·y=b(x)
Bevis for løsningsformlen til differentialligninger af typen y^'=a·y·(M-y)
Gradientens retning
Mindstekvadraters metode (taleksempel)
Ortogonalitet af retnings- og hastighedsvektor for cirkel
Bevis for formlen for kurvelængde af banekurve
Bevis for areal og omkreds af en cirkel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Matematikkens historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Integralregning
Til eleven
Mundtlig:
Bevis for analysens fundamentalsætning
Bevis for formlen for kurvelængde af graf
Bevis for formlen for rumfanget af et omdrejningslegeme
Bevis for omkreds af cirkel og volumen af en kugle
Skriftlig:
Formelsamlingen:
148-173
Mindstekravsopgaver:
29
44
Enkeltopgaver A-niveau:
3.D1.1
3.D1.2
3.D1.3
3.D1.4
3.D1.5
3.D1.6
3.D1.7
3.D1.8
3.D1.9
3.D1.10
3.D1.11
3.D1.12
3.D1.13
3.D1.14
3.D1.15
3.D1.16
3.D1.17
3.D1.18
3.D1.19
3.D1.20
3.D1.21
3.D1.22
3.D1.23
3.D1.24
3.D1.25
3.D1.26
3.D1.27
3.D1.28
3.D1.29
2.D2.1
2.D2.2
3.D2.1
3.D2.2
3.D2.3
3.D2.4
3.D2.5
3.D2.6
3.D2.7
3.D2.8
3.D2.9
3.D2.10
3.D2.11
3.D2.12
3.D2.13
3.D2.14
3.D2.15
3.D2.16
3.D2.17
3.D2.18
3.D2.19
3.D2.20
3.D2.21
3.D2.22
3.D2.23
3.D2.24
3.D2.25
3.D2.26
3.D2.27
3.D2.28
3.D2.29
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
- regningsarternes hierarki
- symbolmanipulation
- ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer
- stamfunktion for de elementære funktioner, ubestemte og bestemte integraler, sammenhængen mellem areal og stamfunktion, regneregler for integration af sum og differens af funktioner samt af en funktion gange en konstant og integration ved substitution, anvendelser af integraler
- principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering
Supplerende stof
- vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning
Fra undervisningsvejledningen
Regneregler for sum, differens, ”gange en konstant” og substitution for bestemte og ubestemte integraler
Integration ved hjælp af CAS
Sammenhæng mellem areal og stamfunktion
Bestemme areal afgrænset af grafer for funktioner, rumfang af omdrejningslegemer, og kurvelængder
Supplerende på A-niveau
- analysens fundamentalsætning om sammenhængen mellem areal og stamfunktion
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet
Brøkregning
Parentesregler
Håndtere og opstille formler
Simpel ligningsløsning
Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi
Betydningen af numerisk værdi
Modellers begrænsninger og rækkevidde
Anvende nulreglen
Supplerende på A-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Funktioner af to variable
Til eleven
Mundtlig:
Udledning af forskriften for den bedste rette linje gennem et givent punkt-datasæt
Bevis for gradientens betydning
Skriftlig:
Formelsamlingen:
191-201
Mindstekravsopgaver:
78
79
Enkeltopgaver A-niveau:
4.D1.1
4.D1.2
4.D1.3
4.D1.4
4.D1.5
4.D2.1
4.D2.2
4.D2.3
4.D2.4
4.D2.5
4.D2.6
4.D2.7
4.D2.8
4.D2.9
4.D2.10
4.D2.11
4.D2.12
4.D2.13
4.D2.14
4.D2.15
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner og funktioner af to variable
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
- symbolmanipulation
- funktioner af to variable, partielle afledede og grafisk forløb, herunder niveaukurver
Supplerende stof
- vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning
Fra undervisningsvejledningen
Tegne grafer for funktioner af to variable, herunder niveaukurver og snitkurver
Bestemme partielt afledede, anden afledede, tangentplaner, gradienter og stationære punkter samt arten af disse
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet
Brøkregning
Parentesregler (herunder kvadratsætningerne)
Håndtere og opstille formler
Simpel ligningsløsning
Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning
Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi
Forskel mellem regneforskrift og ligning
Grafisk løsning af optimeringsproblemer
Modellers begrænsninger og rækkevidde
Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed
Løsning af ligningssystemer
Anvende nulreglen
Supplerende på A-niveau
– forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
– inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Differentialligninger
Til eleven
Mundtlig:
Løsning af differentialligningen y^'=k·y
Løsning af differentialligningen y'=b-a·y
Løsning af differentialligningen y'+a(x)·y=b(x) (lærergennemgang)
Løsning af differentialligningen y^'=a·y·(M-y)
Skriftlig:
Formelsamlingen:
174, 176-183
Mindstekravsopgaver:
15
24
33
51
67
74
Enkeltopgaver A-niveau:
5.D1.1
5.D1.2
5.D1.3
5.D1.4
5.D1.5
5.D1.6
5.D1.7
5.D1.8
5.D1.9
5.D1.10
5.D1.11
5.D1.12
5.D1.13
5.D1.14
5.D1.15
5.D1.16
5.D1.17
5.D1.18
5.D1.19
5.D1.20
5.D1.21
5.D1.22
5.D1.23
5.D1.24
5.D2.1
5.D2.2
5.D2.3
5.D2.4
5.D2.5
5.D2.6
5.D2.7
5.D2.8
5.D2.9
5.D2.10
5.D2.11
5.D2.12
5.D2.13
5.D2.14
5.D2.15
5.D2.16
5.D2.17
5.D2.18
5.D2.19
5.D2.20
5.D2.21
5.D2.22
5.D2.23
5.D2.24
5.D2.25
5.D2.26
5.D2.27
5.D2.28
Faglige mål
– operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– anvende forskellige metoder til løsning af differentialligninger
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
symbolmanipulation
ligefrem proportionalitet
ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer
lineære og separable differentialligninger af første orden, herunder den logistiske differentialligning, kvalitativ analyse af differentialligninger samt opstilling af simple differentialligninger
principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder modellering med anvendelse af afledet funktion
Supplerende stof
vægt på deduktive metoder og bevisførelse inden for udvalgte emner, herunder infinitesimalregning
bearbejdning af autentisk datamateriale
matematikhistoriske perspektiver på udvalgte emner
Fra undervisningsvejledningen
Løsning af logistiske og lineære første ordens differentialligninger, herunder eksponentiel vækst og forskudt eksponentiel vækst, samt simple separable differentialligninger
Løse separable differentialligninger ved hjælp af CAS
Tolkning af simple differentialligninger
Opstilling af simple differentialligninger svarende til de tre vækstmodeller: eksponentiel, forskudt eksponentiel og logistisk vækst, på baggrund af en sproglig formulering
Løse simple differentialligninger svarende til de tre vækstmodeller: eksponentiel, forskudt eksponentiel og logistisk vækst uden hjælpemidler.
Undersøge om en given funktion er en løsning til en forelagt differentialligning (gøre prøve)
Bestemme ligning for tangent på baggrund af differentialligning
Bestemme og tegne linjeelementer
Numerisk løsning af differentialligninger ved hjælp af CAS
Tegne og afkode en grafisk repræsentation af en numerisk løsning til en differentialligning i et hældningsfelt
Aflæse relevante oplysninger ef en forelagt numerisk løsning til en differentialligning i et hældningsfelt
Supplerende på A-niveau
Udledning af fuldstændige løsninger til udvalgte differentialligninger
historisk forløb i behandlingen af logistisk vækst
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet
Brøkregning
Parentesregler
Håndtere og opstille formler
Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning
Forskellen på eksakt og tilnærmet værdi
Grafisk løsning af optimeringsproblemer
Modellers begrænsninger og rækkevidde
Absolut og relativ afvigelse mellem modelværdi og virkelighed
Supplerende på A-niveau
forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Vektorfunktioner
Til eleven
Mundtlig:
Ortogonalitet mellem hastigheds- og accelerationsvektor for cirkler
Spejlingsegenskab ved inverse funktioner
Kurvelænge af banekurve
Skriftlig:
Formelsamlingen:
184-190
Mindstekravsopgaver:
47
80
Enkeltopgaver A-niveau:
6.D1.1
6.D1.2
6.D1.3
6.D1.4
6.D1.5
6.D1.6
6.D1.7
6.D1.8
6.D1.9
6.D1.10
6.D1.11
6.D1.12
6.D1.13
6.D1.14
6.D2.1
6.D2.2
6.D2.3
6.D2.4
6.D2.5
6.D2.6
6.D2.7
6.D2.8
6.D2.9
6.D2.10
6.D2.11
6.D2.12
6.D2.13
6.D2.14
6.D2.15
6.D2.16
6.D2.17
6.D2.18
6.D2.19
6.D2.20
6.D2.21
6.D2.22
6.D2.23
6.D2.24
6.D2.25
6.D2.26
6.D2.27
6.D2.28
6.D2.29
Faglige mål
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til symbolbehandling og problemløsning
– operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
symbolmanipulation
ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer
funktionsbegrebet
fortolkning af differentialkvotient
vektorfunktioner, grafisk forløb af banekurver, herunder tangentbestemmelse, samt anvendelser af vektorfunktioner
principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering, herunder anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf, samt modellering med anvendelse af afledet funktion.
Supplerende stof
Fra undervisningsvejledningen
Vektorfunktionernes forskellige repræsentationsformer
Oversætte fra en repræsentationsform til en anden
Bestemme skæringspunkter med akserne, dobbeltpunkter (når en parameterværdi er kendt), retningsvektor for tangent og tangentligning, herunder ligning for vandret og lodret tangent
Modellering af bevægelse ved hjælp af vektorfunktion, herunder hastigheds- og accelerationsvektor
Generelle færdigheder og kompetencer
Talforståelse
Regnearters hierarki
Beregninger i almindelighed
Vurdere rimeligheden af fundne resultatet
Brøkregning
Parentesregler
Håndtere og opstille formler
Simpel ligningsløsning
Bevidsthed og begrænsningerne forbundet med grafisk ligningsløsning
Grafisk løsning af optimeringsproblemer
Modellers begrænsninger og rækkevidde
Løsning af ligningssystemer
Anvende nulreglen
Supplerende på A-niveau
forløb med vægt på bevisførelse inden for udvalgte emner
inddragelse og diskussion af videnskabsteoretiske spørgsmål og matematiske metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forberedelsesmaterialet til skriftlig eksamen
Emneforløb i forberedelsesmaterialet hørende til den skriftlige eksamen.
Eleverne arbejder selvstændigt under vejledning med det udleverede forberedelsesmateriale.
Forløbet skal have en varighed på mindst 6 timer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246027104",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246027104",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246027104"
}