Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 BI/t (1t BI, 2t BI, 3t BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Arbejdsfysiologi og motion
Teori
Struktur og funktion af -
Lunge- og blodkredsløb, hjertet og blodkarnet, blodtryk og venepumper.
Aerob og anaerob energiproduktion.
Praktik
Åndedrætsøvelser, pulsmålinger, og blodtryksmålinger.
Fysiske øvelser under hvile, let arbejde, og hårdt arbejde.
Målinger af muskelstyrke i hænder.
Dataindsamling og forskellige grafiske fremstillinger af data i Excel.
Laboratoriearbejde: Dissektion af svinehjerter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dagens besvarede arbejdsark
|
08-11-2022
|
Hjertedissektion
|
16-12-2022
|
Databehandling af egne og fælles data
|
22-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Celler og DNA processer 1
Teori
Cellers struktur og funktion
DNA og RNA molekylers struktur og funktion
Praktisk
Øv: Mikroskopering af forskellige celler
Øv: Udvinding af eget DNA
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Udvinding af eget DNA
|
10-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik 1
Teori:
Intro til klassisk genetik, Mendels 1. og 2. lov, krydsningsskemaer, monogen nedarvning af egenskaber, og sygdomme, stamtavler, kønsbundne egenskaber, blodtypegenetik.
Øvelser:
Blodtypebestemmelse med Eldonkort, og løsning af genetikopgaver om blodtyper.
Registrering af variationen af udvalgte genetiske træk fænotypeundersøgelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtyperapport
|
21-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA, kromosomer, genteknologi, bioinformatik
TEORI
Om arvemateriale, kromosomer, og DNA
Om cellens livscyklus, DNA replikation, mitose og meiose.
Om det centrale dogme, proteinsyntese, og opbygning og funktion af aminosyrer.
Om fejl i meiosen, kromosommutationer, og genmutationer.
Om udvalgte genteknologiske undersøgelser, PCR, gelelektroforese, DNA hybridisering mellem dyrearter, fosterdiagnostik, slægtskabsanalyser
DNA processer:
Kendskab til og forståelse af replikation, mitose, meiose, og proteinsyntese.
Konsekvenser af fejl i ovenstående processer, kromosomfejl, og mutationer.
Metoder genteknologi
Slægtsskabsanalyser
PRAKTISK
Mikroskopering af vævsceller, og kromosomfaser.
Slægtskabsanalyser vha. bioinformatik - konstruktion af stamtræer vha. bioinformatik.
Hypotesedannelser vedr. slægtskab mellem udvalgte abearter og mennesker.
(Eksamensopgaver)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Genetikbogen B+A; sider: 11-19, 39-46, 64-67, 161-177
Egebo, L.A. 2014. Nuclus
-
Verden er uforudsigelig: 50 år med kaosteori
-
Kaosteorier findes stadig alle vegne
-
ARBEJDSARK_genetikBA_11_19_2023_KL.docx
-
Links TIL MITOSE OG MEIOSE_2tBI_KL_2023.docx
-
Biologi journal_celler og væv_KL_2023.docx
-
Biologi i udvikling C-niveau 2020, 2. udg.; sider: 16-18, 28-32, 144-152, 180-194
-
Biologirapport_vejledning_KL_2023.docx
-
Biokemi_aminosyrer_kompendium_71_73_2023.pdf
-
Biokemibogen - liv funktion molekyle; sider: 71-73
Torp, K.C. 2007. Nucleus
-
Mikrochipteknologi
-
DNA i vand og truede arter_2tBI_2023_KL.pdf
-
ARBEJDSArk_BIU180_182_183_189_190_194.docx
-
BIF_forside.jpg
-
BIF_side 118.jpg
-
BIF_119.jpg
-
BIF_120.jpg
-
Biologi i Fokus; sider: 118-120
Bidstrup et al. 2009. Nucleus.
-
Videnskabeligt gennembrud giver ny viden om, hvordan komplekst liv opstod på Jorden
-
Eksamensopgave_DNA analyser_2t_2023_KL.pdf
-
BIF_113_114_endosymbiontteorien.pdf
-
kap-10-opgave-1-identifikation-af-ukendt-dna.pdf
-
kap-10-opgave-2-uniprot-konstruktion-af-stamtrae.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal mikroskopering
|
30-08-2023
|
Noter dokumentar - historien om DNA
|
31-08-2023
|
Hypoteser slægtskab aber og mennesker
|
14-09-2023
|
Eksamensopgave: DNA i vandhuller
|
21-09-2023
|
Oversigt over gentek metoder
|
22-09-2023
|
Bioinformatik - brug af DNA databaser
|
28-09-2023
|
Eksamensopgave DNA analyser
|
05-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
ZOO - Respirationsforsøg & faderskabsbestemmelse
Teori
Materiale fra Zoologisk Haves skoletjeneste.
Teori og hypoteser før besøget.
Praktisk
Ekskursion til ZOO, København
Laboratorieforsøg: Respiration og stofskifte
Introduktion til ZOOs chimpansegruppe & bioinformatik: Faderskabsbestemmelse af chimpanser
Adfærdsstudier af chimpanserne i ZOO.
Menneskedyret - Statens naturvidenskabelige museum. Målinger af sammenligninger af tidligere mennesker og chimpanser (interaktivt tegneprogram).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mennskedyret
|
05-10-2023
|
Mindmap over filmnoter
|
12-10-2023
|
Respiration & faderskabsbestemmelse
|
12-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SRO projekter - enzymteori og enzymforsøg
Teori:
Aminosyrer, proteiner, enzymer, proteinsyntese
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aminosyrer og enzymer
|
08-11-2023
|
Arbejdsark proteinsyntese
|
16-11-2023
|
Studieretningsopgave - SRO
|
09-01-2024
|
Skr. Evaluering SRO og hverdagsundervisning
|
03-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Immunsystemet og mikrobiologi
Teoretisk:
Praktisk:
Øv: ELISA
Øv: Covid tests
Øv: Kimfald og håndvask
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økologi - planter og skov
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bakterie-spredning_exopg
|
03-04-2024
|
Vandindhold i planter
|
25-04-2024
|
5-afsnitsopgave om planters liv og relationer
|
08-05-2024
|
Forberedelse til årsprøven i biologi
|
15-05-2024
|
Årsprøve i biologi
|
23-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nervesystemet og elevprojekter
Teori:
Gennemgang af nervesystemets struktur og funktion
Praktisk:
Forsøg med selvvalgte nerveledningsforsøg.
Mundtlige fremlæggelser af projekter vedr. nervesystemet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Praktiske øvelser med nervesystemet
|
14-08-2024
|
Projektarbejde - individuelle talepapirer
|
04-09-2024
|
Projektarbejde og ppt
|
04-09-2024
|
Underspørgsmål til dokumentarfilm
|
18-09-2024
|
Rapport over Nerveledningshastigheder
|
04-10-2024
|
Grise, kaffe, og fordøjelse
|
04-10-2024
|
Eksamensopgave 3: TRPVI og capsaicin
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Genetik 2, evolution og populationsgenetik
klassisk genetik, 2 gens nedarvning
HW ligevægt og beregninger. Herunder binomial fordeling.
Forløbet har også omhandlet evolution og evolutionære mekanismer.
Eksperimentelt arbejde:
2- gens nedarvning vist ved muterede majs frø.
Bakterievækst og antibiotika resistens.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genetik 2 - arbejdsark
|
07-10-2024
|
Genetik opgaver
|
21-10-2024
|
Flere Genetikopgaver
|
23-10-2024
|
Opgaverne A & B nedarvningsprincipper
|
30-10-2024
|
Skema nedarvningsprincipper
|
04-11-2024
|
Bakterier og resistens
|
02-12-2024
|
Mendels genetik - 2 gen
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Bioteknologi
Forløb om bioteknologi - metoder og anvendelse.
Særligt fokus på gensplejsning.
Elever arbejder med det virtuelle laboratorie.
Eksperimentelt arbejde:
Transformation af E.coli.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Genregulering, Epigenetik og Stamceller
Genetikbogen B+A kap 7+8. Fokus på forståelse af hvordan miljø kan påvirke gener og eksempler herpå.
Forløbet vil også være en genopfriskning af proteinsyntesen, hvor eleverne fokuserer på forskellige stadier af proteinsyntesen, hvor genreguleringen kan finde sted.
Elever laver projekter om stamceller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Arbejdsfysiologi, biokemi og energi
Human fysiologi med fokus på lunger, blodkredsløb og muskelkontraktion.
Biokemi: anaerob og aerob energiomsætning
Elever foretager bestemmelse af aerob og anaerob kapacitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Økotoksikologi og hormonforstyrrende stoffer
Økotoksikologi og hormonforstyrrende stoffer
Hormonforstyrrende stoffer generelt, men fokus på østrogenlignende stoffer - både agonister antagonister.
Fastsættelse af grænseværdier og hvilke undersøgelser, man bør foretage inden et stof godkendes til brug.
Centrale økotoksikologiske begreber gennemgås. Bioakkumulering, biomagnifikation, LD50, LC50, NOEC, LOEC
Artikel læst:
Problematiske flourstoffer overalt. Aktuel naturvidenskab. 2023
'Mellemkødet sladrer om skadelige kemikalier'. Aktuel naturvidenskab nr 3-2017
Udsendelser set: 'De ufødte børn'. DR 2014. om konsekvenserne af kviksølvsforurening.
'Hormonforstyrrende stoffer'. Sundhedsmagasinet på DR 2016
Eksperimentelt:
Forsøg med karse og kobbersulfat til bestemmelse af LC50
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
SRP
Elever skriver SRP.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Havet som økosystem og populations biologi
Bygger videre på forløbet "Økologi - planter og skov".
Repetition af trofiske niveauer og stofkredsløb. Dernæst fokus på havøkologi, eutrofiering og iltsvindsprocesser.
Elever har har arbejdet med metoder til bestemmelse af populationsstørrelser.
Detaljeret gennemgang af fotosyntese. Der foretages forsøg med karsespiring (lys vs. mørke). Forsøget er en del af et større økotoksikologi forsøg.
Eksperimentelt arbejde:
- Undersøgelse af Øresund som biotop, sammenligning af artsdiversitet på sandbund og i ålegræs, samt CTD profil fra båd
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ålegræs
|
28-04-2025
|
Ulve
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246328699",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246328699",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246328699"
}