Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 BI/y (1y BI, 2y BI, 3y BI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Genetik: På opdagelse i generne
Kromosomer og DNA med fokus på:
- DNA opbygning
- replikation
- proteinsyntesen overordnet
- eksempler på punkt-mutationer
Genetiske egenskaber / Nedarvning
- menneskets genom og gener
- eksempler på forskellige monogene sygdomme og arvemønstre
- nedarvningsmøstre og stamtavler (recessiv, dominant, autosomal, kønsbundet)
Øvelser:
- PTC strimler (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PTC-forsøg
|
06-12-2022
|
Blodtype-genetik
|
14-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Evolution
Evolution og evolutionsmekanismer.
Elever arbejder med forskellige eksempler som de fremlægger for hinanden.
- Influenzavirus
- Multiresistente bakterier
- Laktosetolerans
- Birkemåleren
Bønne-forsøg omkring selektion på brun/sort baggrund
PTC-forsøg (fællesforsøg)
Kimfald (demo)
Bakterier på agarplader
PTC-nedarvning (j)
.
Variation af træk i klassen.
Bønne-perleforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Celler, NV og energi i økosystemet
Cellebiologi, membrantransport (s. 14-21) repetetition af NV. Respirations- og gæringsprocesser, fødekæder og energien heri, nedbrydning og Kulstofkredsløbet.
Ekserimentelt arbejde
- Gæring og respiration
- demonstration af osmose i gær og æg (video)
Fra Læreplanen
• cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
• mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
• fotosyntese, respiration og gæring
• energistrømme og C-kredsløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi 1: Skoven
Økologiforløb med fokus på Skoven som økosystem
Vi skal se på hvordan abiotiske faktorer som iltindhold, nærringsindhold og temperaturen har indflydelse på i biotiske faktorer og hvordan kvantitative og kvalitative data siger noget om økosystemet. Vi kommer også ind på dyr og planters tilpasninger samt respirationen og fotosyntesen.
Forsøg
- førnelag
- skovscore
- billeder af natur- og kulturskov
- billeder af planter fra muld-/mor-bund.
- nedbrydningsforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Populationsbiologi og økologi
Efter Økologibogen s. 6-57.
Rep af den grundlæggende økologi fra 1g om energistrømme og energiomsætning (s 6-33).
Fokus på fotosyntesen (C3,C4 og CAM-planter), N+P-kredsløbene, succession, artsrelationer, græsning/predation, konkurrence, samt faktorer der har betydning for populationers størrelse, udvikling og bæreevne. Undervejs flere forsøg og eksempler på undersøgelsesmetoder. Overlap i indholdet med Havet som økosystem.
Forsøg;
- successions-tur omkring Stenhus
- fangst genfangst til populationsbestemmelse
- vodtræk i Øresund
- snokletur over sandbund, stenrev og ålegræs (Øresund)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øko+populations-bio
|
01-09-2023
|
opg 1 - Harlekinmariehøne
|
06-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi 2 - Havet som økosystem
Indhold:
Bygger ovenpå Økologi fra 1g og populations-biologien
Fokus på stofkredsløb med eksempler på C- og N-stofkredsløb med tilhørende mikrobiologiske nedbrydningsprocesser. Dernæst fokus på havøkologi, fødekæder og saltindhold i Øresund
En væsentlig del af indholdet er ekskursion til Øresundsakvariet og undersøgelse af Øresunds forskellige biotoper, CTD og vodtræk i Kronborgbugten. Ved vodtræk sammenlignes dyrelivet og diversiteten på sandbund og i ålegræs.
Forsøg:
- saltindhold og temp indflydelse på springlagsdannelse
- iltsvindsakvarier
- CTD-måling i Øresund
- Vodtræk på sandbund og i ålegræs
- diversitetsberegninger på data fra Øresund
- snorkletur langs stenrev, over sandbund og ålegræs.
Arbejde og fremlæggelser i grupper om forskellige opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opg 2 - CTD-profil
|
21-09-2023
|
Biodiversitets-indeks
|
30-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Proteiner, enzymer
Forløb om enzymer og proteiners opbygning samt funktion. Proteiners strukturniveauer, enzymtyper/enzymers inddeling
Læringsmål
– kunne forklare opbygning og biologisk betydning af proteiner og enzymer, strukturniveauer og bindingerne internt i proteiner.
– genkende forskellige enzymtyper
Forsøg:
- æblejuice med pectinase/cellulase
- kædeleg - proteiners foldning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve 2
|
04-10-2023
|
Æblejuice og Insulinmodel
|
26-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Respiration, Gæring
Forløb omkring respiration og gærring, hvor eleven skal kunne redegøre for glukose og den cellulære omsætning, energiudbyttet og hvorfor gæring er nødvendigt.
Omsætning af glukose med og uden ilt.
-glykolysen
Med ilt
- citronsyrecyklus og elektrontransportkæden
Uden ilt
- laktat- og alkohol-gærring
Forsøg:
- Ølbrygning (som også er SRO-forsøg)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Genetik 2 - Udvidet genetik og DNA (+SRO)
Vi repeterer og udbygger viden om genetik og nedarvning efter Genetikbogen B+A:
Fokus på i Genetikken:
- Meiose og mitose
- alm 1-gens genetik
- 2-gens nedarvning
- dominansformer, afhængige-uafhængige gener
Fokus på i DNA-mutationer:
- DNA' struktur
- replikation
- proteinsyntesen
- forskellige typer mutationer
Vi får et overblik over nedarvningstyper (autosomale, kønsbundede, multible alleler, codominans/ufuldstændig dominans, et-gen, to-gens nedarvning og epistasi), og de regler der knytter sig til disse typer.
Vi træner nedarvningsskemaer, krydsningsskemaer, replikation, proteinsyntese og eksamensopgaver.
Forsøg:
- 2-gens majs
- DNA-brikker
- blodtypebestemmelse med Eldon-kort
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Nerver og rusmidler
Nervesystemets opbygning og funktion, sym- og parasympatikus, aktionspotentialet og reaktionerne i synapsen.
Fokus på det påvirkede nervesystem og særligt synapsen. Grupper laver rusmiddelprojekt om forskellige rusmidler:
Ecstasy; Cigaretter; Hash (THC); kokain; Smertestillende medicin; Koffein; Amfetamin, alkohol
hvor fokus er påvirkningen i synapserne og effekten deraf --> fremmer eller hæmmer rusmidlet.
Forsøg:
- grib stokken
- spejltegning
Film
Viden om: Afhængighedens gåde
med Henrik Rindum om dopamin, dyreforsøg og scanningsbilleder.
Smerter til salg - min kamp mod pillerne af DR om afhængighed af smertestillende og pharma-industien.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nerve-opgave
|
15-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Genetiske tests: PCR og gelelektroforese
Genetikbogen B+A s. 139-159
Fokus på PCR og gelelektroforese, samt sekvensering. Ligeledes fokus på de Etiske overvejelser ved brugen af gentest i forbindelse med f.eks. prænataldiagnostik.
Kendskab til en bred vifte af genteknologiske metoder og deres anvendelses områder f eks i forbindelse med retgenetik, dianosticering af sygdomme samt etiske dilemmaer forbundet til genetiske tests.
Kernestof:
- eksperimentelle metoder: PCR, elektroforese, DNA-sekventering
Eksperimentelt arbejde:
- gel-elektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Evolution og Populations-Genetik
Repetition og udbygning af evolution fra 1.g
Herefter arbejdes med allel- og genotype-frekvenser i populationer, Hardy-Weinberg ligevægt samt ændringer i frekvenser over tid og hvordan det påvirker populationens evolution.
Forsøg
- papirflyvere
- allelberegning
Foredrag om menneskets evolution af Peter KA Jensen på Holbæk Bibliotek.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Popu-genetik
|
17-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Moderne Genteknologi og Gensplejsning
Fokus på moderne bioteknologi --> gensplejsning, og hvordan det fungerer. Eksempler hos dyr herunder mennesker, planter og mikroorganismer og diskussion omkring genmodificerede organismer. Kap 6 i Genetikbogen B+A
Forsøg
- gensplejsning klippe-klistre
- det virtuelle lab: gensplejsning af insulin og vaskemiddel-enzym.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gensplejsning
|
10-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Økologi 3: Søen
Økologiforløb med fokus på søen som økosystem
Vi skal se på hvordan abiotiske faktorer som iltindhold, nærringsindhold og temperaturen har indflydelse på biotiske faktorer og hvordan kvantitative og kvalitative data siger noget om økosystemet. Vi kommer også ind på dyr og planters tilpasninger samt respirationen, fotosyntesen, N-kredsløb.
Forsøg
- vandplanter i akvarie (demo)
- søundersøgelse
herunder måling af O2- nitrat, phosfat, sigtedybde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Immunforsvaret
Generelt om forskellige patogener, immunforsvaret, immunforsvarets inddeling, celletyper, antigener og antistoffer. Arbejde med forskellige immunologiske tests og sygdomme
Forsøg:
- ELISA kyssesyge
- rep af blodtypebestemmelse og LH-test som eks på immunologisk test
Oplæg: Elever har i grupper arbejdet med sygdom efter eget valg.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sygdomsoplæg
|
13-09-2024
|
Prøve 1
|
03-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Human fysiologi - muskler og energi + TP5
Fokus på humanfysiologi herunder specielt: lunger, hæmoglobin, hjerte, puls, blodtryk, muskelfysiologi
Herunder genopfriskning af hormoner, blodsukkerregulering, kulhydrater og fedtstoffers opbygning samt funktion
Biokemi: gæring og respiration dvs. anaerob og aerob energiomsætning
Forsøg:
- måling af lungekapasitet (med spirometer)
- hæmatokritmåling
- iltmætning
- hjertedissektion
- demo af griselunge
- blodtryk
- VO2 max på 2 elever
- Wingate-test på 4 elever
Opgaver:
- Hvile/arbejde
- kulhydrater omsætning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Genregulering, Epigenetik og Stamceller
Genetikbogen B+A kap 7+8. Fokus på forståelse af hvordan miljø kan påvirke gener og eksempler herpå.
Forløbet vil også være en genopfriskning af proteinsyntesen, hvor eleverne fokuserer på forskellige stadier af proteinsyntesen, hvor genreguleringen kan finde sted.
Tema om Stamceller
Ekskursion: Unistem konference på Panuminstituttet marts 2023 i København bl.a. om brug af stamceller, behandling Alzheimers sygdom og modelorganismer til stamcelleforsøg.
- bakteriedyrkning på agarplader
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Bioinformatik / slægtsskabsanalyse
Forløb om hvordan moderne DNA-teknologi har gjort det muligt at lave slægtskabsforskning. Fokus på Afstandsmatricer og stamtræer og hvordan DNA (introns og exons), mtDNA kan bruges til at kortlægge evolutionshistorien og i forskning generelt. Beregning af genetiske afstande.
Forskellige småoplæg om eDNA, fossilt DNA, slægtskabsforskning og Genbanker.
Film:
DRTV - DNA Detektiven: Luzias hemmelighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Økotoksikologi + termins
Bog: Økologi - danske naturtyper s. 205-225 + supplerende i Økotoksikologi.
Økotoksikologiske stoffer præsenteres. Begreber som bioakkumulering og -magnificering. tungmetallers og hormonforstyrrende stoffers virkning forklares. Sidst oplæg om følgende forskellige grupper af toksiske stoffer, hvor de væsentligste problematikker forklares.
- chrom
- cadmium
- kobber
- PFAS/PFOS
- Pesticider
- brommerede flammehæmmere
- PCB
- parabener, bisphenol A+phtalater
Test af egne kosmetikprodukter med app: Kemiluppen (Tænk)
LC50-forsøg med CuSO4
Terminsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246386988",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246386988",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56246386988"
}