Holdet 2022 MU/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e)
Hold 2022 MU/d (1d MU, 2d MU, 3d MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rotation
Titel 2 Sangskrivning
Titel 3 Techno
Titel 4 Guitaren
Titel 5 Salsa
Titel 6 Soul
Titel 7 Hip Hop
Titel 8 Nielsen Danser
Titel 9 Klassisk musikhistorie, grundkursus
Titel 10 Ostinatmusik
Titel 11 Pop, teori og analyse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rotation

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sangskrivning

Sangskrivning er den kreative proces, hvor sange skabes. Som sangskriver skaber du både sangenes tekst (sangtitel og sangtekst) og musik (melodi og akkorder). Du er med andre ord både tekstforfatter og komponist. Det lyder måske som en meget svær disciplin, men faktisk er det ganske nemt at skrive sange.


Når du har gennemført forløbet, så kan du
1. Lave melodier i forskellige genre
2. Indspille din sang i Ableton
3. Kende virkemidlerne i et hit
4. Kender til livet som komponist i dansk musikliv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Techno

Som et buldrende soundtrack til fester, der varer indtil de lyse timer, kan technoen høres i nat-klubber og lagerhaller over hele verden. Genren startede i bilbyen Detroit i 1980'erne som en blanding mellem europæisk elektropop og funk, men efter fire udviklingsperioder er den i dag endt som en hårdere og mere industriel atmosfærisk genre.
Det meste musik, der bliver skrevet i dag, bliver i et vist omfang skrevet i produktionen. Techno tager dette til ekstremerne, hvor klassisk sangskrivning tit må vige sin plads for udforskning af sound og atmosfærisk lyddesign. Metoder til analyse af harmonik og melodik ophører med at give brugbare svar, og det er nødvendigt med en anden tilgang, hvis man skal beskrive og forstå musikken.
Technoen har haft en stor betydning for flere subkulturers identitet. Især seksuelle minoriteter har ofte haft technoen som et frirum, og på den måde har technoen været med til at gøre danse-gulvet politisk.

Når du har gennemført forløbet, så kan du kende technomusik gennem:
1. Form - herunder break down
2. Instrumenter – trommemaskiner, synthesizere, samplere, fielsrecordere og redigerings-software
3. Sound – soundscape, EQ, Klangfarvebehandling
4. Rytme og puls – Four to the floor vs. synkoper og loop
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Guitaren

Guitaren og den kultur, den er associeret med, dækker over kulturelle praksisser fra vidt forskellige tidsperioder i vidt forskellige egne af verden. Det eneste fællestræk ved disse praksisser er en kasse af træ med seks strenge. Denne enorme mangfoldighed gør guitaren til et enestående undersøgel-sesobjekt. Men før vi kan studere guitarens kulturelle betydning nærmere, skal vi se på, hvad guita-ren er og høre den musik, der kommer ud af den.
Dette emne sætter fokus på guitaren som musikinstrument og som symbol, og emnet forbinder der-igennem en praktisk, en historisk og en analytisk tilgang til emnet.

Når du har gennemført forløbet, så kan du
1. Spille på guitar
2. Kende guitarens historie og kendetegn
3. Analysere musik, hvor guitaren har en fremtrædende rolle, herunder hook og sound
4. Diskutere guitarens rolle i musik generelt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Salsa

Salsa betyder sovs på spansk. En stærk sovs med mange forskellige ingredienser. På samme tid er salsa navnet på en rytmisk musikgenre, der opstod i slutningen af 1960'erne. Ligesom sovsen indeholder musikken stærke rytmiske strukturer og til tider stærke, følelsesmæssige tekster. Elementerne i "musiksovsen" er mange – med rødder langt tilbage i tiden.
For at få en forståelse for salsamusikkens historiske baggrund skal man faktisk helt tilbage til slavetiden – engang i 1700-tallet. Lytter man til nutidig salsamusik, dukker der hele tiden elementer frem, som kan relateres direkte til de allertidligste musikformer.
USA og caribiske lande som Puerto Rico, Den Dominikanske Republik, Venezuela, Colombia og Mexico har alle på forskellig vis bidraget til salsaen. Største enkeltleverandør er dog uden sidestykke ø-staten i det nordlige Caribien: Cuba
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nielsen Danser

Formålet med dette forløb er at lære Carl Nielsens 2. symfoni - “De fire temperamenter” at kende. Komponisten Carl Nielsen har på den ene side skrevet en grundig programnote - en beskrivelse af hvad musikken handler om - og har på den anden side udtalt sig ret kategorisk imod programmusik. På samme måde har mennesket Carl Nielsen gennem hele livet søgt mod kontrasterne. Vi skal i dette forløb nærme os musikken med forskellige vinkler for at kunne foretage en analyse og fortolkning af de enkelte satser og symfonien samlet.

I undervisningsforløbet om Carl Nielsens 2. symfoni er det overordnede fokus at formidle kontrasterne i symfonien - både mellem de forskellige satser, og inden for satserne selv.
Først introduceres symfoniens 4 satser ved at lytte til åbningen af dem. I de efterfølgende afsnit skal der arbejdes med satserne én ad gangen i kronologisk rækkefølge.
Man kan plukke, som man har lyst i materialet. Der forudsættes ikke noget kendskab til Carl Nielsen – men på den anden side kan materialet også benyttes i forlængelse af et forløb om eksempelvis Nielsens folkelige sange.
Med materialet som udgangspunkt kan man arbejde med følgende faglige mål i musikundervisningen
• sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
• demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale.
• skriftlig musik på A-niveau: øvelser i M1-disciplinerne melodisk analyse, rytmisk analyse, akkordlæsning og harmonisk analyse.
Research, tilrettelæggelse og tekst: Marie Louise Hansen og Andreas Faurschou Hastrup
Grafik: Niklas Antonson
Redaktionssekretær: Tilde Bisgaard
Redaktør: Johanne Bagge
Forløbet er udarbejdet for DR Musikariet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Klassisk musikhistorie, grundkursus

forløb om den Vesteuropæiske klassiske musikhistorie. Det vil forløbe i følgende faser:

1. Lærergennemgang af de musikhistoriske perioder.

2. Gruppearbejde. Hver gruppe arbejder med en musikhistorisk periode og et musikstykke fra denne periode.

3. Fremlæggelse. Hver gruppe samler resultaterne af gruppearbejdet i en PowerPoint præsentation og laver en mundtlig fremlæggelse støttet af PowerPoint præsentationen for resten af klassen.


Metoder
• Den værkinterne analysemetode
• Stilhistoriske analysemetoder
• Den lytteorienterede analysemetode






Værker til analyse

Middelalder:
Communio Viderunt Omnes

Renæssance:
Giovanni Pierluigi Palestrina: Sicut cervus

Barok:
Vivaldi: De fire årstider, Efteråret 1. og 2. sats

Wienerklassik:
Menuet fra Mozarts klarinetkvintet, K. 581

Romantik:
Schubert: Forelle 5-tet, uddrag af 4. sats.

Modernisme:
Carl Nielsen: Blæserkvintet op. 43. Uddrag af Tema con variazioni.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Ostinatmusik

Emnet omfatter eksempler på musik fra middelalderen, fra den tidlige barok og fra vor tid, både vokal- og instrumentalmusik. Fælles for al musikken er, at det formgivende princip er ostinatet.

Indhold
1. en introduktion til emnet ostinatmusik
2. to sange som eksempler på ostinatmusik og på musikken i kontekst
3. tre nedslag i ostinatmusikkens historie
4. en opsamling af fagbegreber beslægtet med ordet ostinat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Pop, teori og analyse

Musikken
Her arbejder vi altså musik-internt, og analyserer de aspekter af værker vi faktisk kan høre.
• Afsnittet Rytmik behandler forskellige rytmer og rytmiske strukturer, der ofte optræder i moderne popmusik. Centralt for moderne popmusik er spændingen mellem taktens pulsslag og de off-beats, der ofte løber på tværs. Endelig beskrives de ofte komplekse polyrytmer, der optræder i den aktuelle pop.
• I afsnittet Hooks og gimmicks fokuserer vi på de elementer ved sangen, der gør, at vi "får den på hjernen", de såkaldte hooks og gimmicks, der tilføjer sangen et uventet twist, som får lytteren til at spidse ører.
• Med afsnittet Melodik fokuserer vi på et kendetegn ved den aktuelle popmusik: gentagelsen af små melodiske motiver. Disse kan, fremgår det, sekvenseres og varieres i større eller mindre grad.
• Afsnittet Harmonik beskriver de oftest spændingsløse akkordforbindelser, der ligger til grund for de moderne popsange. Akkordrundgangene “mangler” så at sige dominant-akkorden, hvorfor harmonikken kategoriseres som modal.
• Med afsnittet Form behandler vi de mange forskelligartede udtryk, den moderne popmusik rummer: Fra den klassiske "popform" over "cirkulær form" til EDM-inspireret “drop-form” til “punkteret form” og endelig de blandede former, vi også hører.
• Med afsnittet Rum sætter vi fokus på de musikalske rum, popmusikken danner. Der præsenteres to ekstremer: På den ene side det "realistiske rum" der foregiver at være en 1:1-repræsentation af de akustiske instrumenter som de "virkelig" klinger og på den diametralt modsatte anden side det "virtuelle rum", der ingenlunde forsøger at lyde som rigtige akustiske instrumenter. Midt mellem de to yderpoler finder vi oftest "behandlede rum, der tilføjer akustisk genkendelige instrumentklange et unaturligt touch.
• I afsnittet Stemmen sætter vi fokus på et ofte underbelyst aspekt af musikken, som alligevel har en afgørende betydning for vores følelsesmæssige reaktion på den: Popartistens vokale udtryk. Til at beskrive stemmens kvaliteter introduceres et antal vokale teknikker som fx growl, knæk og hulk, der er en del af den moderne sangers typiske virkemidler.
• Med afsnittet Produktion kommer vi med i studiet og fokuserer på de teknologier, der har spillet en afgørende rolle i udviklingen af musikken, herunder på hvordan musikken er blevet optaget og programmeret over tid.
Konteksten
I bogens anden del arbejder vi nu musik-eksternt og analyserer nu forhold, der ligger uden for værket, noget vi ikke konkret kan høre, men som har betydning for vores samlede oplevelse af musikken.
• Med afsnittet Musikforbrug og identitet vender vi tilbage til den indledende scene med den lille familie, der skændes om, hvem musikken tilhører. Vi analyserer musikkens funktion i forhold til identitetsdannelse, den såkaldte “musikalske socialitet” og i forlængelse heraf i fankulturens særlige væsen.
• I afsnittet Popmusikbranchen sætter vi fokus på de mange aktører, der er i musikbranchen, og giver værktøjer til at beskrive, hvorledes vi, der lytter til popmusikken, bruger den til at signalere fx “kulturel kapital”.
• Med afsnittet Autenticitet dykker vi ned i endnu et aspekt af den musik-eksterne analyse og undersøger, hvordan en kunstner kan forsøge at fremstille sig selv som ægte og troværdig, det vi kalder autentisk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 71 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer