Holdet 2022 BT/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Bioteknologi A
Lærer(e)
Hold 2022 BT/w (1w BT, 2w BT, 3w BT)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellens biologi og kemi
Titel 2 Livets kode - DNA og genetik
Titel 3 Proteiner
Titel 4 Reaktioner og mængdeberegning
Titel 5 Biologi/bioteknologi fra hverdagen
Titel 6 Hormoner og hormonforstyrrende stoffer
Titel 7 Immunologi
Titel 8 SRO: Enzym kinetik og reaktionshastighed
Titel 9 Mikrobiel vækst og produktion af bioethanol
Titel 10 Lægemidler
Titel 11 Besøg på Absalon
Titel 12 Ligevægte i biologiske systemer
Titel 13 Syrer og baser i biologiske systemer
Titel 14 Havet og spildevandsrensning
Titel 15 Bioinformatik
Titel 16 Biotekmesterskaberne
Titel 17 Nervesystemet og morfin
Titel 18 Enzymtyper
Titel 19 DNA-teknologier
Titel 20 Stamceller og genregulering
Titel 21 Antibiotika som behandling og "værktøj"
Titel 22 SRP og påske
Titel 23 Ølbrygning (og repetition)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellens biologi og kemi

I dette forløb har vi gennemgået:

- Opbygning af pro- og eukaryote celler
- Cellemembranen og transportmekanismer
- Bohrs atommodel og det periodiske system
- Molekyler og elektronparbinding.
- Repræsentationsformer for molekyler
- Bindinger og molekylers polaritet
- Iondannelse og ionforbindelser
- Intermolekylære bindingstyper

Øvelser
- Mikroskopi af forskellige celletyper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Livets kode - DNA og genetik

I dette forløb har vi gennemgået:

- DNA's opbygning
- DNA-replikation
- Proteinsyntese
- PCR og gel-elektroforese
- Genetiske grundbegreber
- Nedarvning af monogene egenskaber og sygdomme, herunder krydsningsskemaer og stamtræsanalyse
- Togensnedarvning og Mendels 2. lov
- Epistasi og koblede gener

Derudover har vi i løbet af forløbet gennemført et tværfagligt projektarbejde i samarbejde med engelsk med emnet "Aldring". I den sammenhæng er klassen også blevet introduceret til geners opbygning (promoter-region, kodende region, terminator-region), samt epigenetik. Der har været særlig fokus på methylering af promoterregionen og acetylering af histonhaler. Desuden har klassen kendskab til de såkaldte "blå zoner", og til telomerlængdens mulige betydning for regulering af celleproliferation.  

Øvelser
- DNA i jordbær
- PTC-smager eller ikke-smager?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Reaktioner og mængdeberegning

NB! Dette forløb har klassen IKKE NÅET i 1g pga. lærerskift.

De grundlæggende størrelser i mængdeberegning (m, M, n, c og V) er kort introduceret, men eleverne har ikke selv regnet opgaver. Det samme gælder afstemning af reaktionsskemaer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Lægemidler

Organisk kemi med fokus på funktionelle grupper
Acetylsalicylsyre, struktur og virkning
Udvikling af medicin
Smertestillende medicin
Binding til receptorer (herunder repetition af intermolekylære bindinger)
MarvinSketch introduceres

PROJEKT:
Forsøg: Syntese af acetylsalicylsyre inkl omkrystallisation og renhedstest
Projektet der afsluttes med rapport og fremlæggelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Syrer og baser i biologiske systemer

bog 2 kapitel 4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Havet og spildevandsrensning

Havet som økosystem
Stofkredsløb
Spildvandsrensning (bl.a. fældningsreaktioner)
Saltindhold (titrering)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Nervesystemet og morfin

Nervesystemet
Morfin som eksempel på smertestillende middel
LogD og logP
Spejlbilledisomeri og receptorer
Blod-hjernebarriere
Opløselighed (funktionelle grupper og intermolekylære bindinger)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22 SRP og påske

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer