Titel
11
|
Den bevægede krop - HIP HOP
Den bevægede krop - Hip Hop
Praktiske undervisning: Hip Hop (7 gange á 1,5 modul)
Teori: Nervesystemet, Motivation og målsætning, Anatomi og bevægelseslærer
Forløbet er et tematisk forløb kaldet "Den bevægede krop". Forløbets praktiske fokus ligger indenfor færdighedsområdet "musik og bevægelse" med fokus på HIP HOP.
Her skal eleverne tilegne sig nogle praktiske færdigheder i form af forskellige grundtrin, poses og freezes. Eleverne skal undervejs lære to fælles-koreografier som skabes løbende gennem forløbet. Eleverne skal samtidig, i grupper, lave deres egen koreografi, som fremvises i det sidste modul.
Samtidig lægges der op til, at eleverne får en oplevelse af hiphoppen, som en legeplads hvor kreativiteten frit kan udfolde sig. Derfor er der flere gange indlagt større eller mindre koreografiske gruppeopgaver.
Formålet med forløbet:
• At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
• At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
• At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
• At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
• At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
Faglige mål
• At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
o Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
• At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
• At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
• At eleverne kan fremvise den fælles indøvede koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
• At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i forbindelse med udarbejdelse af egen slutkoreografi i mindre grupper.
• Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere 1 slaget.
Teori til praktiske timer: PDF ”Laban” fra fodfæste og himmelkys.
Teoretiske idrætstimer:
Kap 3 (Anatomi og bevægelseslære) i Wolf T. og Hansen J.: B for bedre idræt. S. 35-64
Kap 8 (Nervesystem og bevægelse) i Wolf, T og Hansen, J.: B- for bedre idræt. S. 131-142
Kap 9 (Motivation og målsætning) i Wolf, T og Hansen, J.: B- for bedre idræt. S. 143-158
Anatomi og bevægelseslærer:
Eleverne skal, under emnet anatomi, tilegne sig viden om kroppens knogler, led og muskler i sådan en grad, at de er i stand til at gennemføre en bevægelsesanalyse af en bestemt kropslig bevægelse.
Det faglige indhold er:
- Knogler og ledtyper
Herunder: Skelettet, inddeling af knogler (rørknogler, flade knogler og uregelmæssige knogler), hvirvelsøjlen, ægte led (hængselled, drejeled, to-aksede led, kugleled og glideled).
- Muskelarbejde
Herunder: Koncentrisk-, excentrisk- og statisk muskelarbejde, opdeling af muskler efter funktion i en bestemt bevægelse, Agonist, synergist og antagonist.
Ydermere arbejder eleverne med overkroppens anatomi: Skulderpartiets og armens muskler og led (herunder håndleddet). Samt benets anatomi: (Ankelleddet, knæleddet, hofteleddet, rygsøjlens bevægelser).
Nervesystemet:
Eleverne skal tilegne sig viden om nervesystemet herunder: Nervesystemets inddeling (Centralnervesystemet og det perifere nervesystem), det autonome nervesystem, det somatiske nervesystem, det sympatiske nervesystem og det parasympatiske nervesystem. Ydermere skal eleverne tilegne sig viden om reflekser og medfødte bevægelser.
Eleverne skal kunne forstå og forklarer de vigtigste begreber indenfor ovenstående overskrifter, og kunne anvende begreberne i praksis.
Motivation og målsætning:
Eleverne skal tilegne sig viden om emnet ”Motivation og målsætning” i forhold til idræt og definere begreber indenfor emnet, som f.eks. ydre- og indre motivation, målsætning og spændingsregulering.
De skal kunne anvende begreberne i praktisk på cases, baseret på elevernes egne idrætsoplevelser.
|