Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2025/26
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 Id/y (1y Id, 2y Id, 3y Id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les Lanciers og folkedans
Les Lanciers og folkedans (8 gange)
Eleverne arbejder med les lanciers og folkedans og introduceres herigennem til forskellen mellem den højkulturelle og folkelige danse.
I forløbet arbejdets der med Les Lanciers (alle 5 ture), samt forskellige folkedanse (Jugo, Circassion circle, Bettemand i knibe, den toppede høne)
Faglige mål til eleverne:
Der arbejdes overordnet set med dansenes forskellige udtryk og teknik.
Det forventes at eleverne:
- kan forevise diverse grundtrin, herunder Chassé-trin i les lanciers og valsetrin samt tilhørende bevægelsestyper i de enkelte folkedans.
- benytte disse trin med en partner, samt kunne udfolde bevægelserne i takt til musik
- kunne kreativt videreudvikle dansende i samarbejde med andre elever og derved skabe egne danse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickelball
Elevers læringsmål:
Tekniske elementer i Pickleball
• Anvendelse af korrekt greb på bat
• Forhånd, Baghånd, Net spil , køkkenspil ( herunder Dink), serv, returnering, drop, flugtninger, lob
- arbejde med at stå i korrekt udgangsstilling (bat foran krop, let bøjede ben)
- korrekt kropsposition og benstilling i slagene
Taktiske elementer i Pickleball
• At kunne gøre indgå i en double konstellation
• At kunne navigere forskelligt i angrebs- og forsvarspil
• Forstå regler og optimal opstilling på banen
• Udvise kommunikations-og samarbejdsevne.
- at kunne tælle point og bevæge sig korrekt på banen
Teoretiske mål:
-at kende til pickleball´s historie
Forløbet afsluttes med videofilmning af eleverne i tekniske situationer og kampsituation, der illustrerer ovenstående læringsmål for eleverne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Atletik
Formål med atletikforløbet:
Gennem faget opnår eleverne god fysisk kapacitet og grundlæggende idrætslige færdigheder i atletik. Eleverne skal i forløbet arbejde med at udvikle evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til atletikdisciplinerne: spydkast, længdespring, og hækkeløb.
Faglige mål - uddrag fra læreplanen
– gennem alsidig idrætsundervisning skal eleverne opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderne:
c) klassiske og nye idrætter
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Kernestoffet er:
– aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
– alsidige idrætsdiscipliner og -aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse
– grundlæggende principper for træning
Evaluering:
Eleverne arbejder med peerfeedback og videofilmning. Videoerne bruges til at evaluere sig selv og hinanden i små grupper mhp.at forbedre specifik teknik. Derudover arbejdes der med løbende feedback i undervisningen.
Summativt: Eleverne dyster i de tre discipliner i et afsluttende atletikstævne, hvor lærerne observerer eleverne samt indsamler elevernes endelige resultater, som en medvirkende del af den summative evaluering.
Elevers læringsmål i forløbet:
• At eleverne stifter bekendtskab med forskellige former for atletikdiscipliner inden for kast/spring/løb
• At eleverne præsenteres for følgende teoretiske elementer indenfor for spydkast, som de arbejder med i praksis: Tilløb med tilbageføring af spyd, krydsover og stemskridt, afvikling af kastet.
• At eleverne præsenteres for følgende teoretiske elementer indenfor for hækkeløb, som de arbejder med i praksis: Starten, tilløb, hækpassage og landing.
• At eleverne præsenteres for følgende teoretiske elementer indenfor for længdespring, som de arbejder med i praksis: Tilløb, afsæt, svæv og landing.
Atletikkompendium: 36-39, 46-47, 62-65, 70-71, 72-73, 138-141, 148-151.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opvarmning til musik
De første 3 gange i forløbet vil undervisningen være lærerstyret. Her vil eleverne arbejde med forskellige rytmiske bevægelser til musik i form af forskellige hoppe-, løbe- og svingøvelser. Dette så eleverne kan inspireres til forskellige bevægelsestyper og samtidig arbejder med bevægelseskvalitet i de forskellige elemeter. I forbindelse med sving vil eleverne arbejde med forskellen på førte, markerede og svingene bevægelser. Ydermere vil eleverne se et eksempel på et færdigt opvarmningsprogram og arbejde med generel musikforståelse og optælling af musik.
Undervisningen vil ligeledes bestå af øvelser hvor eleverne selv skal udvikle mindre bevægelsessekvenser til musik.
De efterfølgende gange skal eleverne selv i grupper, udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik. Dette skal fremvises for resten af holdet.
Læringsmål for elever:
Eleverne vil undervejs i forløbet, og i udførelsen af deres opvarmningsprogram, blive evalueret på deres evne til at:
- Følge rytmen til et stykke musik og til at kunne tælle takter i forbindelse med udførelse af bevægelser
- Kunne bruge musikken sammen med bevægelserne, så der ses en sammenhæng imellem musik og bevægelse
- Udføre hhv. svingende, førte og markerede bevægelser, og kende forskellen på disse.
- Teknisk korrekt udføre bevægelser og derned kunne vise bevægelseskvalitet i forskellige typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop, udstræk.
Udover at gennemføre et opvarmningsprogram i praksis, skal eleverne aflevere en skriftlig rapport, som skal indeholde følgende:
- Opvarmningsprogrammet – beskrevet og illustreret ved hjælp af pindemænd (eller lign)
- Kort redegørelse for programmets opbygning – rækkefølge, intensitet, sværhedsgrad m.v.
- Musik: kunstner, album, titel og tempo (sekunder/16 taktslag)
-Formskema over et musikstykke
- Kort evaluering af processen – spørgsmål gruppen kunne stille sig selv: Har vi lært noget? Kunne vi have lært mere? Hvordan? Er vi tilfredse med resultatet?
Eleverne vil blive evalueret på baggrund af deres fremviste opvarmningsprogram, men også undervejs i selve processen i blandt andet de små sekvenser eleverne udarbejder undervejs. Her vil evalueringen være formativ og procesorienteret.
Materiale:
Lis Engel: "Fodfæste og himmelkys" s. 101-102
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball
Tekniske færdigheder:
- At eleverne kan lave en jump-stop og en 1-2 standsning
- At eleverne kan drible og lave retningsskift vha. cross-over
- At eleverne behersker 2-håndsafleveringen, studsafleveringen og 1-håndsafleveringen med dominant hånd
- At eleverne kan lave et lay-up fra dominant hånd.
- At eleverne kan udføre korrekt skudteknik
Taktiske færdigheder:
- At eleverne kan udføre personligt forsvar inkl. kommunikation med medspillerne
- At eleverne kan demonstrere give an go, backdoor-cut, og v-cut og forstår principperne bag begrebet ’spilbarhed´.
Teoretisk forståelse:
- At eleverne kan koble teorien omkring forsvars- og angrebs taktik til det praktiske og kan anvende begreberne korrekt i en dialog omkring dem
- At eleverne har kendskab til de vigtigste regler angående forseelser, fejl og tekniske fejl og nogenlunde kan agere ud fra disse i spillet
- At eleverne kan koble teoretisk viden om sundhed til det at have et aktivt liv
Fysiske kompetencer:
- At eleverne kan gennemføre isolerede tekniske, taktiske og fysiske øvelser samt deltage aktivt i spillet.
- At komme i bedre fysisk form samt opnå gode idrætsvaner så der er overskud til de mange krav livet stiller den enkelte
Med udgangspunkt i 3 mod 3 spil på lille bane
Didaktiske praksisser:
- Køns- og niveauintegreret
- Formative evaluering - fokus på feedback
Materiale:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Jive
Formål:
At eleverne opnår en grundlæggende forståelse for jives historie, basistrin, udvalgte variationer, og dansens teknik og udtryk. Derudover skal eleverne selv sammensætte variationer og finde på egne trin, som skal sættes sammen til en gruppeperformance, der vises frem i slutningen af forløbet. Her inddrages BESS-bevægelseskonceptet i processen.
Vi arbejder desuden praktisk med at inddrage teori om nervesystemet i praktiske øvelser undervejs i forløbet.
Specifikke læringsmål:
Evnen til at, udføre grundtrin og trinvariationer
Evnen til at, føre og blive ført
Evnen til at, bevæge sig i takt til et stykke musik
Evnen til at, koordinere bevægelser og at lære nye bevægelser
Evnen til at, give bevægelser et bestemt udtryk – kropsholdning og stemning
Evnen til at arbejde med koreografiske sammensætninger, generelle bevægelses kvaliteter
Evnen til at udarbejde et kreativt produkt ud fra BESS-konceptet.
I forløbet er blandt andet arbejde med følgende trinvariationer:
grundtrin herre og dame, drejning, flirt, walk the line, zig-zag, kick-kick, american spin, skift arm bagom ryg, drejning under arm, åben, hip bump, mooch.
Evaluering:
Under vejs i forløbet gives formativ feedback fra underviseren mht. de specifikke faglige mål.
Der gøres desuden brug af videofilmning i forbindelse med den formative evaluering.
Forløbet afsluttes med et "afdansningsbal", hvor eleverne fremviser deres slutprodukt i form af en gruppeperformance. Dette tjener som en slags forløbsprøve med efterfølgende summativ evaluering.
Materiale:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Svømning og livredning
Formål
Formålet med forløbet er at eleverne opnår forståelse og færdigheder indenfor svømning og livredning og herunder lærer at rede sig selv og andre.
Indhold
Forløbet er inddelt i seks lektioner. For at opbygge færdigheder indenfor svømning og livredning trænes en- eller flere af de fire grundlæggende færdigheder: “Elementskifte”, “vejrtrækning”, “balance” og “bevægelse”, i hver lektion. Indledningsvist anvendes en legende tilgang hvor der opnås færdigheder indenfor bl.a. elementskifte, ved at eleverne springer i vandet med tøj på og lærer selvredninger. Efterhånden som forløbet skrider frem, sammensættes færdighederne til mere specifikke svømme- og livredningsfærdigheder.
Eleverne arbejder ud fra følgende faglige mål:
-at opnå tryghed i vandet og ved dyk
-at kunne svømme med tøj på og træde vande med og uden tøj i længere tid
- at kunne dykke og samle genstande op fra bunden
- effektive elementskift
-at kunne kommunikere og redde en anden elev der agerer nødstedt
-Med hjælp fra anden elev at kunne trække "nødstedt" elev op ad vand og lægge i aflåst sideleje
-at kunne holde balancen i vand ved svømning
-at kende til disciplinerne crawl og brystsvømning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ultimate
Faglige mål praktisk
Teknisk
- Beherske baghåndskast og kende til forhåndskast samt forstå hvornår de forskellige kast benyttes.
-Beherske høje og lave gribninger samt sandwichgribning og forstå hvornår de enkelte gribninger benyttes
-stifte bekendtskab med pivoteringer kunne udføre dem i færdigt spil.
-kende til simple løbemønstre (modløb og medløb)
-kende til cuts og finter og i nogen grad kunne bruge det i færdigt spil
-kende til angrebstaktikken stak
-Kunne lave en effektiv mandsopdækning både på person med disk og uden
Taktisk
-Forstå spillets taktik herunder spilbarhed, dybde/bredde, mandsopdækning/ zoneforsvar og cuts. Derudover kende til angrebstaktikken stak og have en forståelse for rollefordeling på et ultimatehold.
teoretisk:
om fairplay og spirit of the game
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Padel
Praktiske mål for padelforløbet:
Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, flugtning, lob og smash. Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
I rimelig grad vælge at tage bolden på det rigtige tidspunkt. Dvs. at kunne vælge om bolden skal slås direkte eller bolden skal hoppe ind i banden og derefter slås tilbage.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Volleyball
Tekniske færdigheder:
- Fingerslag med fin teknik. Fokus er på højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
- Baggerslag med en god stabil spilleplade. Vi arbejder særligt på at "pege" spillepladen i den rigtige retning.
- Angreb (smash) hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- Underhåndsserv og overhåndsserv (svæveserv). At kunne udføre en sikker underhåndsserv og kunne demonstrere den tekniske udførelse af en svæveserv.
Taktisk forståelse:
- Kendskab til og forståelse for de basale regler
- God evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen i forskellige spilsituationer
- Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv må de både taktisk og emotionelt. Kunne forstå egen og andres roller på holdet og forstå egne udviklingsperspektiver.
Anaerob træning:
Kunne forstå og anvende teorien om anaerobe processer; ATP, Kreatinphosphat samt glykolyse i relation til fysisk arbejde i volleyball. Derudover kunne beskrive energiforbruget i forhold til om det primært er aerobt eller anaerobt og kunne forklare energiomsætningen under og efter et fysisk arbejde.
Eleverne skal kunne redegøre for træning af anaerob effekt og kapacitet. Herunder kunne skelne mellem træningsformerne i forhold til en volleyballspiller.
Eleverne skal kunne forklare de fysiologiske virkninger af den anaerobe træning.
Team og hold;
Hver enkelt volleyballspiller er den vigtig del af holdet. Når et hold dannes gennemgår spillerne de forskellige teamudviklingsfaser – forming, storming, norming, performing og afslutning, Eleverne skal kende til sammenhængende mellem kohæsion og præstation samt sammenhængen mellem social kohæsion og opgavekohæsion og hermed forstå hvordan de forskellige volleyhold kan arbejde med disse elementer på et hold. Derudover skal eleverne kende og kunne anvende teorien om roller, hierarki samt hvordan man løser konflikter og skaber hold, der har et godt sammenhold.
Nervesystem og bevægelse:
Eleverne skal tilegne sig viden om nervesystemet herunder: Nervesystemets inddeling (Centralnervesystemet og det perifere nervesystem), det autonome nervesystem, det somatiske nervesystem, det sympatiske nervesystem og det parasympatiske nervesystem. Ydermere skal eleverne tilegne sig viden om reflekser og medfødte bevægelser. Ud fra deres viden om nervesystemet skal eleverne kunne forstå og forklarer de vigtigste begreber indenfor det praktiske forløb. Derfor skal de kunne anvende begreberne i praksis med henblik at forstå hvordan nervesystemet udvikler sig når man træner teknik i volleyball.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Træningsprojekt
Gennem faget opnår eleverne god fysisk kapacitet, grundlæggende idrætslige færdigheder, indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder og forståelse for idrættens videnskabsområder. Eleverne udvikler
evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sundhed og sættes i stand til kritisk at kunne analysere og vurdere forhold, der har betydning for den fysiske aktivitets indflydelse på kroppen. Eleverne opnår viden om betydningen af og forudsætningen for at være i god fysisk træningstilstand og opnår en bred forståelse af idrættens bidrag til udvikling af personlig identitet.
Fokusområde fysisk aktivitet og træning
• gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning
• udvikle kropsbevidsthed
• udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsprogram og kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Dans
• Formål fra lærerplan:
Forløbet tilgodeser:
• Alsidige idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse.
• Elever udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning.
• Eleverne udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sættes i stand til kritisk at kunne analysere og vurdere forhold, der har betydning for den fysiske aktivitets indflydelse på kroppen.
• Eleverne opnår en bred forståelse for idrættens bidrag til udvikling af personlig identitet og sociale kompetencer
Derudover:
• Beherske alsidige og grundlæggende idrætslige færdigheder indenfor ’genren’ koreograferede og frie bevægelser til musik og lyd, her med særligt fokus på danseimprovisation og koreografi.
• Opnå en grundlæggende viden omkring bevægelsernes dynamikker.
• Kunne anvende begreber (praktisk og analytisk) fra danseteori, herunder Labans bevægelseslære.
• Oparbejde færdigheder i, selvstændigt og i samarbejde med andre, at udfærdige små koreografier.
• Optræde med et koreografisk slutprodukt over selvvalgt tema.
• Reflektere over det sansemæssigt erfarede og den koreografiske proces.
Krav til produkt i bevægelsesforløbet:
Koreografi:
◦ Grupper af 3 personer
◦ Alle i gruppen er aktive under fremvisningen af gruppeperformance
◦ Arbejde med generel rytmefornemmelse og koordination
◦ Viderebygge egne koreografiske sammensætninger med baggrund i sportsdansen.
Body: Undersøge artstypiske træk – rulle, krybe, kravle, gå, løbe, kaste, gribe, hoppe
Effort: Flow (frit eller bundet flow), vægt (let-tungt), tid (hurtige-langsomme bevægelser) og rum (bevægelsens form – lige, kurvet, direkte, fleksibelt)
Shape; Kroppens måde at forme sig i rummet i kontakt med andre og omverden
Space: Det personlige og generelle rum – retninger, niveauer (høj, mellem, lav) og planer (vertikale, horisontale, sagittale)
◦ Tid: 3-4 min, hvori delelementer fra sportsdansen og wild child serien indgår. I skal gøre dansen/koreografien til jeres egen.
◦ Musik: Alle arbejder med musikstykket; Jonathan Ryno – Slow Down (Claus Casper & Jean Philips Remix)
Opbygning af koreografien:
• Stykke A – Sportsdans
• Stykke B - Fællesdans
• Stykke C – Egen koreografi med indarbejdelse af BESS
Teoretiske målsætninger:
Eleverne arbejder med Labans BESS-koncept (Body, Effort, Shape og Space) som en overordnet ramme for den koreografi de skal konstruere i den praktiske del af undervisningen. Eleverne skal kunne redegøre for skelne mellem de forskellige principper i BESS- konceptet i relation til planlægning af egen performance.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247413345",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247413345",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247413345"
}