Holdet 2022 Id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e)
Hold 2022 Id/z (1z Id, 2z Id, 3z Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les Lanciers og folkedans
Titel 2 Pickelball
Titel 3 Badminton
Titel 4 VM i badminton (ekskursion)
Titel 5 Volley
Titel 6 Opvarmning
Titel 7 Basketball
Titel 8 Basketball kamp
Titel 9 Jive
Titel 10 Coopers test
Titel 11 Ekskursion: Håndboldkamp
Titel 12 Atletik
Titel 13 Fodbold (Fysiske krav + Team og hold)
Titel 14 Træningsprojekt: Svømning
Titel 15 Den bevægede krop - HIP HOP
Titel 16 Padel og dansk idrætsliv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les Lanciers og folkedans

Les Lanciers og folkedans (8 gange)

Eleverne arbejder med les lanciers og folkedans og introduceres herigennem til forskellen mellem den højkulturelle og folkelige danse.
I forløbet arbejdets der med Les Lanciers  (alle 5 ture), samt forskellige folkedanse (Jugo, Circassion circle, Bettemand i knibe, den toppede høne)


Faglige mål til eleverne:

Der arbejdes overordnet set med dansenes forskellige udtryk og teknik.

Det forventes at eleverne:
- kan forevise diverse grundtrin, herunder Chassé-trin i les lanciers og valsetrin samt tilhørende bevægelsestyper i de enkelte folkedans.
- benytte disse trin med en partner, samt kunne udfolde bevægelserne i takt til musik
- kunne kreativt videreudvikle dansende i samarbejde med andre elever og derved skabe egne danse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pickelball

Elevers læringsmål:

Tekniske elementer i Pickleball
• Anvendelse af korrekt greb på bat
• Forhånd, Baghånd, Net spil , køkkenspil ( herunder Dink), serv, returnering, drop, flugtninger, lob
- arbejde med at stå i korrekt udgangsstilling (bat foran krop, let bøjede ben)
- korrekt kropsposition og benstilling i slagene


Taktiske elementer i Pickleball
• At kunne gøre indgå i en double konstellation
• At kunne navigere forskelligt i angrebs- og forsvarspil
• Forstå regler og optimal opstilling på banen
• Udvise kommunikations-og samarbejdsevne.
- at kunne tælle point og bevæge sig korrekt på banen

Teoretiske mål:
-at kende til pickleball´s historie

Forløbet afsluttes med videofilmning af eleverne i tekniske situationer og kampsituation, der illustrerer ovenstående læringsmål for eleverne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Badminton

8 gange med badminton a 1,5 modul:

Faglige mål og fagligt indhold:

Fagligt fokus:
Tekniske elementer af badminton:
• Benarbejde til hjørner Kort forhånd, kort baghånd, midtbane forhånd og baghånd, clear i begge baghjørner.
• Anvendelse af korrekt greb
• kort baghåndsserv og lang forhåndsserv
• Netdrop i forhånd/baghånd
• Lob i forhånd/baghånd
• Clear – forhånd
• Smash - forhånd
• Drop fra baglinje - forhånd

Taktiske elementer i badminton:
• At kunne spille fjerbolden hensigtsmæssigt rundt på banen.
• At forstå egen rolle i servemodtagningssituationer og kunne placere sig hensigtsmæssigt efter endt returnering.
• Forstå regler og vide hvordan med roterer i servesituationen

I forløbet har eleverne primært spillet single på halve baner (pga. pladsmangel) men eleverne er bekendt med single på fuld bane og har desuden prøvet kræfter med double også.

Vi har, undervejs i forløbet, haft en ekskursion til København hvor vi har set VM i badminton.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 VM i badminton (ekskursion)

Klassen har været inde og se VM i badminton
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Volley

7 gange med Volleyball a 1,5 modul:

Fra lærerplanen - Faglige mål og kernestof:
1) ”Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i volleyball spillets samarbejdsrelationer” Her især: Relationelle færdigheder
2) ”Beherske centrale færdigheder… boldspil…” i volleyball:

Efter forløbet forventer vi at I kan følgende (udført i isolerede øvelser):

Tekniske færdigheder:
- Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
- Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
- Angreb (smash) hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.

Taktisk forståelse:
- Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotations-systemet i beton
- Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
- Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt.

Teoretisk forståelse:
- At eleverne kan koble teori omkring forsvars og angrebstaktik til det praktiske og kan anvende begreberne korrekt i en dialog omkring dem (servemodtagning, hævning, kommunikation - (fx "ny"), blokade).
- At eleverne har kendskab til de vigtigste regler og rotations-systemet i volleyball (beton)
- At eleverne skal kunne sætte ord på de teknisk, taktiske, sociale og fysiske færdigheder

Fysiske kompetencer:
- At eleverne kan gennemføre isolerede tekniske, taktiske og fysiske øvelser samt deltage aktivt i spillet.

Evaluering:
Formativ:
Eleverne får løbende feedback i at omsætte teknik, taktik og samspil i kamp

Forløbsprøve:
opstillede isolerede sekvenser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Opvarmning

8, 5 gang med opvarmning af 1,5 modul:

De første 3 gange i forløbet vil undervisningen være lærerstyret. Her vil eleverne arbejde med forskellige rytmiske bevægelser til musik i form af  forskellige hoppe-, løbe- og svingøvelser. Dette så eleverne kan inspireres til forskellige bevægelsestyper og arbejder med bevægelseskvalitet. I forbindelse med sving vil eleverne arbejde med forskellen på førte, markerede og svingene bevægelser. Ydermere vil eleverne se et eksempel på et færdigt opvarmningsprogram og arbejde med generel musikforståelse og optælling af musik.
Undervisningen vil ligeledes bestå af øvelser hvor eleverne selv skal udvikle mindre bevægelsessekvenser til musik.

De efterfølgende 3 gange skal eleverne selv i grupper, udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik. Dette skal fremvises for resten af holdet.

Krav til opvarmningsprogarmmet:

- Opvarmningsprogrammet laves i mindre grupper af 3-4 personer.
- Opvarmningsprogrammet skal foregå til musik og have en varighed på ca. 15 minutter
- Alle i gruppen skal deltage
- Alle i gruppen skal være ansvarlig for at forevise en del af programmet

Eleverne vil blive evalueret på deres evne til at:

- Følge rytmen til et stykke musik og til at kunne tælle musik i forbindelse med udførelse af bevægelser
- Kunne bruge musikken sammen med bevægelserne, så der ses en sammenhæng imellem musik og bevægelse
- Teknisk korrekt at udføre bevægelserne og derned kunne vise bevægelseskvalitet i forskellige typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop, udstræk.


Eleverne vil i forløbet præsenteres for teori omhandlende fysiologi og opvarmning.


Materiale:
Wolf, Hammer og Hammer: C- det er idræt. Gyldendal 2006.
”Opvarmning” s. 22-30 - PDF-fil

Om førende, svingende og markerede bevægelser: Winter, Engel, Nørgaard og Herskind: Fodfæste og himmelkys – undervisning i rytmisk bevægelse, gymnastik og dans. Hovedland, 2002:
”Bevægelsens grundkvaliteter”, s. 107.

Opvarmning intro - Udleveret PowerPoint
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Basketball

9 gange med Basketball af 1,5 modul:

Tekniske færdigheder:
- At eleverne kan lave en jump-stop og en 1-2 standsning og i den sammenhæng vise at de kan pivotere korrekt.
- At eleverne kan drible og lave retningsskift vha. cross-over
- At eleverne behersker 2-håndsafleveringen, studsafleveringen og 1-håndsafleveringen med dominant hånd
- At eleverne kan lave et lay-up fra dominant hånd.
- At eleverne kan udføre korrekt skudteknik

Taktiske færdigheder:
- At eleverne kan udføre personligt forsvar inkl. kommunikation med medspillerne
- At eleverne kan demonstrere give an go, backdoor-cut, og v-cut og forstår principperne bag begrebet ’spilbarhed´.

Teoretisk forståelse:
- At eleverne kan koble teorien omkring forsvars- og angrebs taktik til det praktiske og kan anvende begreberne korrekt i en dialog omkring dem
- At eleverne har kendskab til de vigtigste regler angående forseelser, fejl og tekniske fejl og nogenlunde kan agere ud fra disse i spillet

Fysiske kompetencer:
- At eleverne kan gennemføre isolerede tekniske, taktiske og fysiske øvelser samt deltage aktivt i spillet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Basketball kamp

Klassen har været inde at se skolens Ligahold spille en basketball kamp.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Jive

7 gange med jive af 1,5 modul:

Formål:

Færdigheder:
At eleverne kan udføre grundtrin i jive
At eleverne kender og kan vise forskellige fatninger
At eleverne evner at ”føre og blive ført”
At eleverne demonstrerer kendskab til udvalgte variationer: ”Under arm”, ”Flirt”, ”Kick Kick”, ”Walk the line”, ”American spin”, "Cuddel", "spark + Sailor step samt selvvalgte.
At eleverne kan følge rytmen i musikken - herunder begynde på 1-slaget
Kompetencer:
At eleverne ud fra ovenstående kan danse sammen i par i både koreograferede og improviserede sekvenser
At eleverne ud fra ovenstående kan danse med forskellige partnere


Metode
Der arbejdes lærerstyret i forhold til den overordnede rammesætning af timerne med elevinddragelse i situationer, hvor det giver mening. Eleverne arbejder i par i store dele af alle timer, men de enkelte par varierer fra undervisning til undervisning og i nogle tilfælde også undervejs i undervisningen. Der arbejdes både med lærerstyrede koreografier og initiativ tagen fra eleverne i forbindelse med både opvarmning og undervejs i undervisningen, hvor der gives fri med variationer.  
De sidste gange i forløbet laves gruppearbejde frem mod en afsluttende performance gang. Den endelige fremvisning er rammesat til 2 min, med følgende benspænd:
Der skal danses i par
Der skal være en solo sekvens
Dansen skal rumme en fortælling.
Kostumer og rekvesitter må gerne inddrages.

Materiale:
"Leg med bevægelsens muligheder" - pdf.

Evaluering
Eleverne har gennem forløbet har mulighed for at videofilme deres bevægelser og evaluere med hinanden.
Slutteligt har der foregået en konstant formativ evaluering af eleverne gennem feedback fra underviseren og gennem videoobservation fra den afsluttende performance gang.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Coopers test

Eleverne har løbet en Coopers test - Efterfølgende har der været en snak om resultater og test generelt. (Uden for forløb)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Ekskursion: Håndboldkamp

Klassen har været ude at se en kvinde-håndboldkamp (udenfor forløb)
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Atletik

7 gange med atletik af 1,5 modul:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Fodbold (Fysiske krav + Team og hold)

Fodboldfitness:

Praktisk undervisning: Fodboldfitness- Team og hold (7 gange)

Teori: Aerob og Anaerobt arbejde, Team og hold

Eleverne skal:
Beherske alsidige og grundlæggende idrætslige færdigheder i fodbold, herunder:
-Tekniske færdigheder: Spark/afleveringer, tæmninger og driblinger. De introduceres ydermere for finter.
-Taktiske færdigheder: Angrebstaktik, herunder angrebsprincipper (Skabe og udnytte frit rum, bandespil, boldovertagelse).
-Oparbejde sociale færdigheder, så de kan indgå i forskellige typer af samarbejdsrelationer. Opnå forståelse for egne som andres roller i fodbold. Herunder skal eleverne have en forståelse for vigtigheden af de relationelle færdigheder i forbindelse med fodboldspillet.
-Eleverne bliver præsenteret for øvelser, der har til formål at øge elevernes fysiske kapacitet i forhold at kunne indgå i fodboldspillet.

Udover den lærerstyret undervisning har eleverne i teams selv skulle tilrettelægge opvarmning og "træning" ud fra forskellige tildelte fokuspunkter.


Teoretisk undervisning: Aerob og anaerobt arbejde, samt Team og hold.


-Kap 4 (Aerobt arbejde) i Wolf, T og Hansen, J.: B- for bedre idræt. S. 65-90
-Kap 5  (Anaerobt arbejde) i Wolf, T og Hansen, J.: B- for bedre idræt. S. 91-104
-Kap 10  (Team og hold) i Wolf, T og Hansen, J.: B- for bedre idræt. S. 159-170


Eleverne arbejder med følgende begreber i forbindelse med kap 4 og 5:

Aerobe processer, herunder:
Lunger (Ventilation, Ventalitoriske kvotient, Åndedrætscentret)
Blod (Hæmoglobin, hæmatokritværdien, EPO, bloddoping)
Hjerte og kredsløb (Arterier, kapillærer, vener, det lille kredsløb, det store kredsløb, puls, slagvolumen, minutvolumen)
Maksimal iltoptagelse og udholdenhed (maksimal iltoptagelse, kondital, udholdenhed, respiratorisk kvotient, glykogenlagret, effekter af udholdenhedstræning, Anaerobe tærskel)

Anaerobe processer, herunder:
KP-spaltning, glykolyse
Kombinationen af aerobt og anaerobt arbejde
Anaerob træning (Anaerob effekt, anaerob kapacitet og Fysiologiske virkninger af anaerob træning)

Eleverne skal kunne relatere den teoretiske undervisning til den gennemgået praktiske fodboldundervisning.

Der er arbejdet med emnet "team og hold" i både de praktiske og teoretiske timer. Her har eleverne tilegnet sig viden om grupper og teams, teamudvikling, kohæsion og præstation, typer af teams og roller på et hold. Det forventes at eleverne kan redegøre for de vigtigste begreber indenfor ovenstående overskrifter, og kan anvende/relatere begreberne til praksis.
Eleverne har skulle anvende og reflektere over begreberne i forhold til deres faste team i fodboldforløbet. Her har de ligeledes arbejdet med roller indbyrdes på teamet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Træningsprojekt: Svømning

Træningsprojekt: Svømning

Praktisk undervisning: Svømning (6 gange á 1,5 modul)

Teoretisk undervisning: Muskler og styrke, Træningsplanlægning, Sundhed.


Svømning:

Eleverne skal beherske grundlæggende færdigheder inden for svømmedisciplinen crawl.

Eleverne har indenfor denne disciplin arbejdet med:
- Benspark, armtag, rotation, vejrtrækning, koordination og rytme. Ydermere er eleverne blevet introduceret til vendinger og startspring.

Ydermere har eleverne arbejdet med "de fire grundlæggende færdigheder" (Elementskift, vejrtrækning, balance samt bevægelse) gennem forskellige opvarmningsøvelser og lege.

Eleverne har foruden den disciplin-specifikke del gennemført deres træningsprojekt. Her har de skulle udarbejde, gennemføre og evaluere et træningsprogram (primært styrketræning) relateret til crawl-disciplinen.
Ovenstående lavet på baggrund af en start/slut-test i crawl, samt en arbejdskravsanalyse af disciplinen.
Eleverne har i sidste ende behandlet deres resultater i en afleveret en "rapport" i form af en power point med voice-over.


Teoretisk undervisning: Sundhed, Muskler og styrke, Træningsplanlægning samt Målsætning ("indenfor kapitlet motivation og målsætning").

Kap 2 (Sundhed i et biologisk perspektiv) i Wolf, T og Hansen, J.: B- for bedre idræt. S. 23-34
Kap 6 (Muskler og styrke) i Wolf, T og Hansen, J.: B- for bedre idræt. S. 105-124
Kap 7 (Træningsplanlægning) i Wolf, T og Hansen, J.: B- for bedre idræt. S. 125-130

Desuden SMART-målsætning fra:
Kap 9  (Motivation og målsætning) i Wolf, T og Hansen, J.: B- for bedre idræt. S. 143-158

Sundhed:

I forbindelse med kapitlet om sundhed har eleverne skulle foretage en redegørelse og analyse af idrættens betydning for folkesundheden. Ligeledes har de skulle redegøre for udvalgte sygdomme (bl.a. Hjertekarsygdomme, Type 2- diabets, stress og depression) relateret til fysisk inaktivitet, samt diskutere hvilken rolle samfundet spiller i forbindelse med bekæmpelse af disse sygdomme.


Muskler og styrke:

Med emnerne ”Muskler og styrke” og "træningsplanlægning" skal eleverne kunne redegøre for de vigtige begreber under overskrifterne; musklers opbygning, kraft-hastighedskurven, længdespændingskurven, neurale faktorer, fibersammensætning.
Ydermere skal eleverne tilegne sig viden om styrketræning i praksis, hvor de herunder skal kunne redegøre for de forskellige former for muskeltræning, restitution og periodisering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Den bevægede krop - HIP HOP


Den bevægede krop - Hip Hop

Praktiske undervisning:  Hip Hop (7 gange á 1,5 modul)

Teori: Nervesystemet, Motivation og målsætning, Anatomi og bevægelseslærer

Forløbet er et tematisk forløb kaldet "Den bevægede krop". Forløbets praktiske fokus ligger indenfor færdighedsområdet "musik og bevægelse" med fokus på HIP HOP.
Her skal eleverne tilegne sig nogle praktiske færdigheder i form af forskellige grundtrin, poses og freezes. Eleverne skal undervejs lære to fælles-koreografier som skabes løbende gennem forløbet. Eleverne skal samtidig, i grupper, lave deres egen koreografi, som fremvises i det sidste modul.
Samtidig lægges der op til, at eleverne får en oplevelse af hiphoppen, som en legeplads hvor kreativiteten frit kan udfolde sig. Derfor er der flere gange indlagt større eller mindre koreografiske gruppeopgaver.

Formålet med forløbet:
• At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
• At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
• At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
• At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
• At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.

Faglige mål
• At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
o Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
• At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
• At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
• At eleverne kan fremvise den fælles indøvede koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
• At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i forbindelse med udarbejdelse af egen slutkoreografi i mindre grupper.
• Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere 1 slaget.

Teori til praktiske timer: PDF ”Laban” fra fodfæste og himmelkys.


Teoretiske idrætstimer:

Kap 3 (Anatomi og bevægelseslære) i Wolf T. og Hansen J.: B for bedre idræt. S. 35-64
Kap 8 (Nervesystem og bevægelse) i Wolf, T og Hansen, J.: B- for bedre idræt. S. 131-142
Kap 9 (Motivation og målsætning) i Wolf, T og Hansen, J.: B- for bedre idræt. S. 143-158

Anatomi og bevægelseslærer:
Eleverne skal, under emnet anatomi, tilegne sig viden om kroppens knogler, led og muskler i sådan en grad, at de er i stand til at gennemføre en bevægelsesanalyse af en bestemt kropslig bevægelse.

Det faglige indhold er:

- Knogler og ledtyper
Herunder: Skelettet, inddeling af knogler (rørknogler, flade knogler og uregelmæssige knogler), hvirvelsøjlen, ægte led (hængselled, drejeled, to-aksede led, kugleled og glideled).

- Muskelarbejde
Herunder: Koncentrisk-, excentrisk- og statisk muskelarbejde, opdeling af muskler efter funktion i en bestemt bevægelse, Agonist, synergist og antagonist.

Ydermere arbejder eleverne med overkroppens anatomi: Skulderpartiets og armens muskler og led (herunder håndleddet). Samt benets anatomi: (Ankelleddet, knæleddet, hofteleddet, rygsøjlens bevægelser).

Nervesystemet:  

Eleverne skal tilegne sig viden om nervesystemet herunder: Nervesystemets inddeling (Centralnervesystemet og det perifere nervesystem), det autonome nervesystem, det somatiske nervesystem, det sympatiske nervesystem og det parasympatiske nervesystem. Ydermere skal eleverne tilegne sig viden om reflekser og medfødte bevægelser.
Eleverne skal kunne forstå og forklarer de vigtigste begreber indenfor ovenstående overskrifter, og kunne anvende begreberne i praksis.

Motivation og målsætning:

Eleverne skal tilegne sig viden om emnet ”Motivation og  målsætning” i forhold til idræt og definere begreber indenfor emnet, som f.eks. ydre- og indre motivation, målsætning og spændingsregulering.
De skal kunne anvende begreberne i praktisk på cases, baseret på elevernes egne idrætsoplevelser.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Padel og dansk idrætsliv

Padel og dansk idrætsliv:

Praktisk undervisning: Padel i sportsbyen (6 gange a 1,5 modul)

Teori: Idrætshistorie, idrættens organisering og danskernes sports-og motionsvaner.

Eleverne vil i dette forløb stifte bekendtskab med Padel. Nedenfor følger de tekniske og taktiske mål for forløbet.

Tekniske elementer:
Grundslag (Forhånd, Baghånd), Flugtning, lob og serv. Desuden introduceres brug af bagvæg.

Der er i forbindelse med ovenstående slag arbejdet med benarbejde, træfpunkt, bevægelser som "elefant" og "sommerfugl" ved udførelsen af forhånd og baghånds-slag.

Taktiske elementer:
Eleverne er kort præcenteret for positionering på banen.

Der arbejdes progressivt frem imod at kunne anvende de tekniske og taktiske elementer i spilsituationer.
Eleverne har desuden fået gennemgået point systemet i Padel, men i den praktiske undervisning er der ligeledes benyttet anden pointtælling ved småkampe (for at opnå flere skift/rotationer).  

Teoretisk id:

Materiale:
Kap 1 (Idræt mellem sundhed og kultur) i Wolf T, og Hansen J: B for bedre idræt. S. 11-22
Kap 11 (Idræt som kultur) i Wolf T. og Hansen J.: B for bedre idræt. S. 171-182
Kap 12 (Befolkningens idrætsadfærd) i Wolf T. og Hansen J.: B for bedre idræt. S. 183-200


I forbindelse med idrætshistorie har vi haft fokus på idrættens- og sportens oprindelse herunder gymnastikkens historie og udvikling. Dertil har eleverne fået indblik i hvordan idræt gennem tiden er blevet brugt til at fremme interesser omhandlende sundhed, dannelse mm.

Vi har ydermere arbejdet med idræt som kultur, herunder idrættens organisationer DIF og DGI. Eleverne har i den sammenhæng skulle redegøre for idrættens organisering og padels placering. Hertil har eleverne skulle diskutere idrættens mange facetter: Foreningsidrætten, den kommercielle idræt, den selvorganiserede idræt.

Under emnet  ”Danskernes sports- og motionsvaner"  skal eleverne kunne redegøre for befolkningens idrætsadfærd. Vi har arbejdet med bogens grafer stammende fra undersøgelser af danskernes sports og motionsvaner fra 2016 samt suppleret med podcasts fra IDAN ("Unge" og "Trivsel", afsnit 3 og 4).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer