Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 id/f (1f id, 2f id, 3f id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les Lanciers og folkedans
Formål
Gennem alsidig idrætsundervisning opnår eleverne kropslige kompetencer samt viden, kundskaber og færdigheder i relation til fysisk aktivitet.
Eleverne skal opnå grundlæggende idrætslige færdigheder samt indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder.
Eleverne udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning. Eleverne udvikler innovative kompetencer, således at de ved at anvende deres faglige viden og kundskaber lærer at tænke nyt og løsningsorienteret i forhold til konkrete, idrætslige problemstillinger.
Gennem undervisning i alsidige idrætsaktiviteter opnår eleverne et bredt kendskab til idræts- og bevægelseskultur og motiveres til fortsat fysisk aktivitet.
Faglige mål og fagligt indhold
Eleverne skal gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet; musik og bevægelse. De skal opnå kropsbevidsthed samt indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er i forløbet aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet samt aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse. Aktiviteter der fokuserer på samarbejde.
Indføring i forskellen mellem den højkulturelle og folkelige danse.
I forløbet arbejdets der med Les Lanciers (alle 5 ture), samt forskellige folkedanse (Bettemand i knibe, Jugo og Circassion circle)
Faglige mål til eleverne:
Der arbejdes overordnet set med dansenes forskellige udtryk og teknik.
Det forventes at eleverne:
- kan forevise diverse grundtrin, herunder Chassé-trin og valsetrin samt tilhørende bevægelsestyper i de enkelte folkedans.
- benytte disse trin med en partner, samt kunne udfolde bevægelserne i takt til musik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atletik
Formål med atletikforløbet:
Gennem faget opnår eleverne god fysisk kapacitet og grundlæggende idrætslige færdigheder i atletik. Eleverne skal i forløbet arbejde med at udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til atletikdisciplinerne: spydkast, længdespring, og hækkeløb.
Faglige mål - uddrag fra læreplanen
– gennem alsidig idrætsundervisning skal eleverne opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderne:
c) klassiske og nye idrætter
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Kernestoffet er:
– aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
– alsidige idrætsdiscipliner og -aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse
– grundlæggende principper for træning
Evaluering:
Der arbejdes med løbende feedback i undervisningen.
Summativt: Eleverne afleverer en video af de tre discipliner. Eleverne dyster i de tre discipliner i et afsluttende atletikstævne, hvor lærerne observerer eleverne samt indsamler elevernes endelige resultater, som en medvirkende del af den summative evaluering.
Elevers læringsmål i forløbet:
• At eleverne stifter bekendtskab med forskellige former for atletikdiscipliner inden for kast/spring/løb
• At eleverne præsenteres for følgende teoretiske elementer indenfor for spydkast, som de arbejder med i praksis: Tilløb med tilbageføring af spyd, tilløb og stemskridt, afvikling af kastet.
• At eleverne præsenteres for følgende teoretiske elementer indenfor for hækkeløb, som de arbejder med i praksis: Starten, tilløb, hækpassage og landing.
' At eleverne præsenteres for følgende teoretiske elementer indenfor længdespring, som de arbejder med i praksis: Tilløbet, afsættet, svævet og landingen.
Teoretisk fokus i forløbet: At eleverne via et teoretisk udgangspunkt kan koble atletikken til den historiske udvikling, herunder sportens fremkomst, udvikling i materiale/teknik, doping og betydningen heraf for atletikkens fremtid.
Atletikkompendium: 36-39, 46-47, 62-65, 70-71, 72-73, 138-141, 148-151.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Volleyball
Fra lærerplanen - Faglige mål og kernestof:
1) ”Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i volleyball spillets samarbejdsrelationer” Her især: Relationelle færdigheder
2) ”Beherske centrale færdigheder… boldspil…” i volleyball:
Efter forløbet forventer vi at I kan følgende (udført i isolerede øvelser):
Tekniske færdigheder:
- Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt
efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
- Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre
på slaget på en fornuftig måde.
- Angreb (smash) hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
Taktisk forståelse:
- Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet i beton
- Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
- Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt.
Teoretisk forståelse:
- At eleverne kan koble teori omkring forsvars og angrebstaktik til det praktiske og kan anvende begreberne korrekt i en dialog omkring dem (servemodtagning, hævning, kommunikation - (fx "ny"), blokade).
- At eleverne har kendskab til de vigtigste regler og rotationssystemet i volleyball (beton)
- At eleverne skal kunne sætte ord på de teknisk, taktiske, sociale og fysiske færdigheder
Fysiske kompetencer:
- At eleverne kan gennemføre isolerede tekniske, taktiske og fysiske øvelser samt deltage aktivt i spillet.
Evaluering:
Formativ:
Eleverne får løbende feedback i at omsætte teknik, taktik og samspil i kamp
Forløbsprøve:
opstillede isolerede sekvenser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opvarmningsprogram til musik
De første 3 gange i forløbet vil undervisningen være lærerstyret. Her vil eleverne arbejde med forskellige rytmiske bevægelser til musik i form af forskellige hoppe-, løbe- og svingøvelser. Dette så eleverne kan inspireres til forskellige bevægelsestyper og samtidig arbejder med bevægelseskvalitet i de forskellige elemeter. I forbindelse med sving vil eleverne arbejde med forskellen på førte, markerede og svingene bevægelser. Ydermere vil eleverne se et eksempel på et færdigt opvarmningsprogram og arbejde med generel musikforståelse og optælling af musik.
Undervisningen vil ligeledes bestå af øvelser hvor eleverne selv skal udvikle mindre bevægelsessekvenser til musik.
De efterfølgende gange skal eleverne selv i grupper, udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik. Dette skal fremvises for resten af holdet.
Læringsmål for elever:
Eleverne vil undervejs i forløbet, og i udførelsen af deres opvarmningsprogram, blive evalueret på deres evne til at:
- Følge rytmen til et stykke musik og til at kunne tælle takter i forbindelse med udførelse af bevægelser
- Kunne bruge musikken sammen med bevægelserne, så der ses en sammenhæng imellem musik og bevægelse
- Udføre hhv. svingende, førte og markerede bevægelser, og kende forskellen på disse.
- Teknisk korrekt udføre bevægelser og derned kunne vise bevægelseskvalitet i forskellige typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop, udstræk.
Udover at gennemføre et opvarmningsprogram i praksis, skal eleverne aflevere en skriftlig rapport, som skal indeholde følgende:
- Opvarmningsprogrammet – beskrevet og illustreret ved hjælp af pindemænd (eller lign)
- Kort redegørelse for programmets opbygning – rækkefølge, intensitet, sværhedsgrad m.v.
- Musik: kunstner, album, titel og tempo (sekunder/16 taktslag)
-Formskema over et musikstykke
- Kort evaluering af processen – spørgsmål gruppen kunne stille sig selv: Har vi lært noget? Kunne vi have lært mere? Hvordan? Er vi tilfredse med resultatet?
Eleverne vil blive evalueret på baggrund af deres fremviste opvarmningsprogram, men også undervejs i selve processen i blandt andet de små sekvenser eleverne udarbejder undervejs. Her vil evalueringen være formativ og procesorienteret.
Materiale:
Winter, Engel, Nørgaard og Herskind: Fodfæste og himmelkys – undervisning i rytmisk bevægelse, gymnastik og dans. Hovedland, 2002:
”Bevægelsens grundkvaliteter”, s. 107.
Wolf og Wolf: C- det er idræt, Opvarmning s. 22-30.
Opvarmningskompendie (ca. 4 sider).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Salsa
Vi arbejdede med variationer af grundtrin, right turn, left turn, cross-body lead og improvisation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hav som minimum et udkast til jeres træningsprogram klar til i dag.
-
Træningsprojekt PP.pptx
-
Træningsprojekt_Teori_Styrketræning.pdf
-
Eksempel på træningsprogram for muskeludholdenhed - cirkel (1).docx
-
Crossfit i forbindelse med træningsprojektet.pptx
-
2 grupper (EMOTM + LADDER) står for træningen i dag. Hver gruppe skal forberede en opvarmning, en WOD og en sjov finish til sidst. EMOTM (Mikkeline, Mine, Ella og Lucca) + LADDER (Simon C, Simon M, Kalle og Anton)
-
EMOTM.docx
-
LADDER.docx
-
2 grupper (AMRAP + FIGHT GONE BAD) står for træningen i dag. Hver gruppe skal forberede en opvarmning, en WOD og en sjov finish til sidst. AMRAP (Annabella, Büsra, Freya og Amalie) + FIGHT GONE BAD (Sofie, Gry og Frederik)
-
AMRAP.docx
-
Fight Gone Bad.docx
-
2 grupper (FIGHT GONE BAD + FOR TIME) står for træningen i dag. Hver gruppe skal forberede en opvarmning, en WOD og en sjov finish til sidst. FIGHT GONE BAD (Chloé, Manon, Alberte og Freja) + FOR TIME (Samuel, David, Nichlaes)
-
Husk udfyldte tilmeldingssedler til idrætsdag!
-
2 grupper (TABATA + DEATH BY...) står for træningen i dag. Hver gruppe skal forberede en opvarmning, en WOD og en sjov finish til sidst. TABATA (Edona, Amine, Julie og Lærke) + DEATH BY... (William, Cajsa, Magnus og Mikkel)
-
Tabata træning.docx
-
træningsprogram.pptx
-
Omid, Viloshan og Janos (FOR TIME) står for træningen i dag. Gruppen skal forberede en opvarmning, en WOD og en sjov finish til sidst.
-
Slut-test og rapportskrivning. Husk at den skal afleveres senest tirsdag i næste uge!
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Jive
Overordnede faglige mål:
Eleverne skal
̶̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de færdighedsområdet: musik og bevægelse
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
Formål:
At eleverne opnår en grundlæggende forståelse for jives historie, basistrin, udvalgte variationer, og dansens teknik og udtryk. Derudover skal eleverne selv sammensætte variationer til små koreografier, som til sidst i forløbet fremvises foran resten af holdet.
Specifikke læringsmål:
Evnen til at, udføre grundtrin og trinvariationer
Evnen til at, føre og blive ført
Evnen til at, bevæge sig i takt til et stykke musik
Evnen til at, koordinere bevægelser og at lære nye bevægelser
Evnen til at, give bevægelser et bestemt udtryk – kropsholdning og stemning
Evnen til at arbejde med koreografiske sammensætninger, generelle bevægelses kvaliteter
I forløbet er blandt andet arbejde med følgende trinvariationer:
grundtrin herre og dame, drejning, flirt, walk the line, ”move around, kick-kick, american spin, åbning mod venstre
Evaluering:
Under vejs i forløbet gives formativ feedback fra underviseren mht. de specifikke faglige mål.
Der gøres desuden brug af videofilmning i forbindelse med den formative evaluering.
Forløbet afsluttes med et "afdansningsbal", hvor eleverne fremviser deres slutprodukt i form af en lille serie. Dette tjener som en slags forløbsprøve med efterfølgende summativ evaluering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Basketball
Faglige mål og kernestof:
1) ”Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i basketball spillets samarbejdsrelationer” Her især: Relationelle færdigheder
2) ”Beherske centrale færdigheder… boldspil…” i basketball:
Tekniske færdigheder:
- At eleverne kan lave en jump-stop og en 1-2 standsning
- At eleverne kan drible og lave retningsskift vha. cross-over
- At eleverne behersker 2-håndsafleveringen, studsafleveringen og 1-håndsafleveringen med dominant hånd
- At eleverne kan lave et lay-up fra dominant hånd.
- At eleverne kan udføre korrekt skudteknik
Taktiske færdigheder:
- At eleverne kan udføre personligt forsvar inkl. kommunikation med medspillerne
- At eleverne kan demonstrere give an go, backdoor-cut, og v-cut og forstår principperne bag begrebet ’spilbarhed´.
Fysiske kompetencer:
- At eleverne kan gennemføre isolerede tekniske, taktiske og fysiske øvelser samt deltage aktivt i spillet.
Eleverne vil blive introduceret for rubriks med det formål at give dem indsigt i og skabe fokus på egne forudsætninger. Meningen er også at give eleverne et grundlag for videre arbejde med at udvikle egne færdigheder i spillet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247497728",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247497728",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247497728"
}