Holdet 2022 id/æ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e)
Hold 2022 id/æ (1æ id, 2æ id, 3æ id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les Lanciers og folkedans
Titel 2 Les Lanciers og folkedans
Titel 3 Pickelball
Titel 4 Pickelball
Titel 5 Atletik
Titel 6 Opvarmning til musik
Titel 7 Boldbasis og Basketball
Titel 8 Ultimate basis
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 Jive
Titel 11 Volleyball
Titel 12 Repetition til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les Lanciers og folkedans

Les Lanciers og folkedans (8 gange)

Eleverne arbejder med les lanciers og folkedans og introduceres herigennem til forskellen mellem den højkulturelle og folkelige danse.
I forløbet arbejdets der med Les Lanciers  (alle 5 ture), samt forskellige folkedanse (Jugo, Circassion circle, Bettemand i knibe, den toppede høne)


Faglige mål til eleverne:

Der arbejdes overordnet set med dansenes forskellige udtryk og teknik.

Det forventes at eleverne:
- kan forevise diverse grundtrin, herunder Chassé-trin i les lanciers og valsetrin samt tilhørende bevægelsestyper i de enkelte folkedans.
- benytte disse trin med en partner, samt kunne udfolde bevægelserne i takt til musik
- kunne kreativt videreudvikle dansende i samarbejde med andre elever og derved skabe egne danse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Les Lanciers og folkedans

Les Lanciers og folkedans (8 gange)

Eleverne arbejder med les lanciers og folkedans og introduceres herigennem til forskellen mellem den højkulturelle og folkelige danse.
I forløbet arbejdets der med Les Lanciers  (alle 5 ture), samt forskellige folkedanse (Jugo, Circassion circle, Bettemand i knibe, den toppede høne)


Faglige mål til eleverne:

Der arbejdes overordnet set med dansenes forskellige udtryk og teknik.

Det forventes at eleverne:
- kan forevise diverse grundtrin, herunder Chassé-trin i les lanciers og valsetrin samt tilhørende bevægelsestyper i de enkelte folkedans.
- benytte disse trin med en partner, samt kunne udfolde bevægelserne i takt til musik
- kunne kreativt videreudvikle dansende i samarbejde med andre elever og derved skabe egne danse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Pickelball

Elevers læringsmål:

Tekniske elementer i Pickleball
• Anvendelse af korrekt greb på bat
• Forhånd, Baghånd, Net spil , køkkenspil ( herunder Dink), serv, returnering, drop, flugtninger, lob
- arbejde med at stå i korrekt udgangsstilling (bat foran krop, let bøjede ben)
- korrekt kropsposition og benstilling i slagene


Taktiske elementer i Pickleball
• At kunne gøre indgå i en double konstellation
• At kunne navigere forskelligt i angrebs- og forsvarspil
• Forstå regler og optimal opstilling på banen
• Udvise kommunikations-og samarbejdsevne.
- at kunne tælle point og bevæge sig korrekt på banen

Teoretiske mål:
-at kende til pickleball´s historie

Forløbet afsluttes med videofilmning af eleverne i tekniske situationer og kampsituation, der illustrerer ovenstående læringsmål for eleverne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Pickelball

Elevers læringsmål:

Tekniske elementer i Pickleball
• Anvendelse af korrekt greb på bat
• Forhånd, Baghånd, Net spil , køkkenspil ( herunder Dink), serv, returnering, drop, flugtninger, lob
- arbejde med at stå i korrekt udgangsstilling (bat foran krop, let bøjede ben)
- korrekt kropsposition og benstilling i slagene


Taktiske elementer i Pickleball
• At kunne gøre indgå i en double konstellation
• At kunne navigere forskelligt i angrebs- og forsvarspil
• Forstå regler og optimal opstilling på banen
• Udvise kommunikations-og samarbejdsevne.
- at kunne tælle point og bevæge sig korrekt på banen

Teoretiske mål:
-at kende til pickleball´s historie

Forløbet afsluttes med videofilmning af eleverne i tekniske situationer og kampsituation, der illustrerer ovenstående læringsmål for eleverne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Atletik

Formål med atletikforløbet:
Gennem faget opnår eleverne god fysisk kapacitet og grundlæggende idrætslige færdigheder i atletik. Eleverne skal i forløbet arbejde med at udvikle evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til atletikdisciplinerne: spydkast, længdespring, og hækkeløb.  

Faglige mål - uddrag fra læreplanen

– gennem alsidig idrætsundervisning skal eleverne opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderne:
c) klassiske og nye idrætter
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2.2. Kernestof
Kernestoffet er:
– aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
– alsidige idrætsdiscipliner og -aktiviteter, der tilgodeser kropsbeherskelse
– grundlæggende principper for træning

Evaluering:
Eleverne arbejder med rubrics som en del af den formative evaluering i forløbet. Formålet med rubrics er, at eleverne kan skal betragte deres færdigheder i et udviklngsperspektiv, således de løbende kan arbejde med at udvikle egne færdigheder fremadrettet. Derudover arbejdes der med løbende feedback i undervisningen.
Summativt:  Eleverne dyster i de tre discipliner i et afsluttende atletikstævne, hvor lærerne observerer eleverne samt indsamler elevernes endelige resultater, som en medvirkende del af den summative evaluering.


Elevers læringsmål i forløbet:
• At eleverne stifter bekendtskab med forskellige former for atletikdiscipliner inden for kast/spring/løb
• At eleverne præsenteres for følgende teoretiske elementer indenfor for spydkast, som de arbejder med i praksis: Tilløb med tilbageføring af spyd, krydsover og stemskridt, afvikling af kastet.
• At eleverne præsenteres for følgende teoretiske elementer indenfor for hækkeløb, som de arbejder med i praksis: Starten, tilløb, hækpassage og landing.
• At eleverne præsenteres for følgende teoretiske elementer indenfor for længdespring, som de arbejder med i praksis: Tilløb, afsæt, svæv og landing.

Teoretisk fokus i forløbet: At eleverne via et teoretisk udgangspunkt kan koble atletikken til den historiske udvikling, herunder sportens fremkomst, udvikling i materiale/teknik, doping og betydningen heraf for atletikkens fremtid.

Claus Estrup m.fl.: Idræt C - teori i praksis, 2005 s. 32-38.
Atletikkompendium: 36-39, 46-47, 62-65, 70-71, 72-73, 138-141, 148-151.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Opvarmning til musik

De første 3 gange i forløbet vil undervisningen være lærerstyret. Her vil eleverne arbejde med forskellige rytmiske bevægelser til musik i form af  forskellige hoppe-, løbe- og svingøvelser. Dette så eleverne kan inspireres til forskellige bevægelsestyper og samtidig arbejder med bevægelseskvalitet i de forskellige elemeter. I forbindelse med sving vil eleverne arbejde med forskellen på førte, markerede og svingene bevægelser. Ydermere vil eleverne se et eksempel på et færdigt opvarmningsprogram og arbejde med generel musikforståelse og optælling af musik.
Undervisningen vil ligeledes bestå af øvelser hvor eleverne selv skal udvikle mindre bevægelsessekvenser til musik.

De efterfølgende gange skal eleverne selv i grupper, udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram til musik. Dette skal fremvises for resten af holdet.


Læringsmål for elever:
Eleverne vil undervejs i forløbet, og i udførelsen af deres opvarmningsprogram, blive evalueret på deres evne til at:

- Følge rytmen til et stykke musik og til at kunne tælle takter i forbindelse med udførelse af bevægelser
- Kunne bruge musikken sammen med bevægelserne, så der ses en sammenhæng imellem musik og bevægelse
- Udføre hhv. svingende, førte og markerede bevægelser, og kende forskellen på disse.
- Teknisk korrekt udføre bevægelser og derned kunne vise bevægelseskvalitet i forskellige typer af bevægelser: Løb, sving, styrke, hop, udstræk.

Udover at gennemføre et opvarmningsprogram i praksis, skal eleverne aflevere en skriftlig rapport, som skal indeholde følgende:

- Opvarmningsprogrammet – beskrevet og illustreret ved hjælp af pindemænd (eller lign)
- Kort redegørelse for programmets opbygning – rækkefølge, intensitet, sværhedsgrad m.v.
- Musik: kunstner, album, titel og tempo (sekunder/16 taktslag)
-Formskema over et musikstykke
- Kort evaluering af processen – spørgsmål gruppen kunne stille sig selv: Har vi lært noget? Kunne vi have lært mere? Hvordan? Er vi tilfredse med resultatet?

Eleverne vil blive evalueret på baggrund af deres fremviste opvarmningsprogram, men også undervejs i selve processen i blandt andet de små sekvenser eleverne udarbejder undervejs. Her vil evalueringen være formativ og procesorienteret.

Materiale:
(Se "Undervisningsbeskrivelsen")
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Boldbasis og Basketball

Formål med forløb

Læreplan

Læringsmål for elever Faglige mål og kernestof:

1) ”Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i basketball spillets samarbejdsrelationer” Her især: Relationelle færdigheder

2) ”Beherske centrale færdigheder… boldspil…” i basketball:

Efter forløbet forventer vi… (udført i isolerede øvelser)

Tekniske færdigheder:
- At eleverne kan lave en jump-stop og en 1-2 standsning (inkl. pivotering)
- At eleverne kan drible og lave retningsskift vha. cross-over
- At eleverne behersker 2-håndsafleveringen, studsafleveringen og 1-håndsafleveringen med dominant hånd
- At eleverne kan lave et lay-up fra dominant hånd og har kendskab til hvordan det laves fra non-dominant hånd.
- At eleverne kan udføre korrekt skudteknik
Taktiske færdigheder:
- At eleverne kan demonstrere sliding og pistol stance
- At eleverne kan udføre personligt forsvar inkl. kommunikation med medspillerne
- At eleverne kan udføre give and go-cut, backdoor-cut, og v-cut og forstår principperne bag begrebet ’spilbarhed’ herunder; spilskygge, ideel spilafstand, temposkifte, forfinte/v-cut
- At eleverne forstår principperne bag spacing, opfyldning og flow i spillet (”aflevere, cutte og fylde ud”) og boldbasis begreberne ’bredde/dybde’
Teoretisk forståelse:
- At eleverne kan koble teorien omkring forsvars- og angrebs taktik til det praktiske og kan anvende begreberne korrekt i en dialog omkring dem
- At eleverne har kendskab til de vigtigste regler angående forseelser (skridt og dobbeltdriblinger) og personlige fejl (kropskontakt af uvenlig karakter) og nogenlunde kan agere ud fra disse i spillet
- At eleverne skal kunne sætte ord på de tekniske, taktiske, sociale og fysiske relationelle færdigheder.
- At eleverne kan anvende begreber omkring aerob og anaerob træning i forbindelse med bevægelser i basketballspillet (simple forståelse for aerob og anaerob energiomsætning)
Fysiske kompetencer:
- At eleverne kan gennemføre isolerede tekniske, taktiske og fysiske øvelser samt deltage aktivt i spillet.


Didaktiske overvejelser:
Basketball og boldbasis er det første forløb eleverne møder i idrætsundervisningen i deres tid på gymnasiet. Vi starter forløbet ud med 2-4 gange med boldbasis afhængigt af hvor mange timer de enkelte hold har til rådighed i grundforløbet. I boldbasis tager vi udgangspunkt i spilhjulet og fokuserer på basisfærdigheder i boldspil.
Vi har valgt forløbet af flere grunde

1) Der er stor mulighed for at alle elever trods småskavanker og fysiske formåen kan være aktivt med på eget niveau og dermed ikke møde nederlag fra start af.

2) boldspil stiller krav til at eleverne kommunikerer med hinanden og dermed får mulighed for at lære hinanden bedre at kende.

3) Boldspil appellerer bredt til eleverne og vi oplever at der er stor motivation forbundet med undervisningen.  

I forløbet vil eleverne blive præsenteret for flere af de elementer, som idrætsfaget rummer og de vil dertil møde krav, som de senere i faget - samt i andre fag, vil blive stillet overfor. For eksempel krav om samarbejde på tværs af niveauforskelle og dertil forståelse for relationelle færdigheder, krav om at kunne arbejde selvstændigt fx med det tekniske, krav om at kunne koble teori omkring taktik, regler og aerobt samt anaerobt arbejde til det praktiske samt krav om at kunne deltage aktivt i øvelser og spil og dermed evt. opnå bedre fysisk form.

I forløbet vil eleverne blive præsenteret for forskellige alsidige elementer inden for genren boldspil. Vi oplever ofte store niveauforskelle i idræt, hvorfor vi som undervisere må gøre os nogle didaktiske og pædagogiske overvejelser om, hvordan vi kan tilrettelægge undervisningen så alle elever udfordres i relation til deres eget niveau. I dette forløb inddeles eleverne i blandede grupper der er knyttet til egen fast idrætslærer. Ved at inddele eleverne i blandede grupper knyttet til egen idrætslærer giver det den enkelte lærer mulighed for at lære sine elever bedre at kende og dermed bedre mulighed for at tilrettelægge undervisningen efter elevernes niveau mm., således at den enkelte elev udfordres i forhold til dennes “nærmeste udviklingszone” (Damberg m.fl. 2013, s. 448).
Det øgede kendskab til eleverne på holdene, kan med stor sandsynlighed også øge og målrette den feedback, der bliver anvendt i undervisningen. Sammenlægning af holdende vil dog stadig være en mulighed fx i opvarmningen hvor det giver god mening, at alle eleverne laver det samme.

Nogle elever vil have svært ved at føle sig motiveret i forhold til boldspil. Her håber vi på, at vi ved at have fokus på forskellige læringsmål, der sigter imod både det tekniske, taktiske, fysiske og teoretiske – samt det sociale jf. punkt 1) beskrevet i ”Formålet med forløbet”, kan vække elevernes interesse.

Der arbejdes med følgende feedbackformer (“Idrætsundervisning” af Rønholt og Peitersen: s. 122-123)
• Vurderende feedback – værdiudsagn fx lærerens tilfredshed med elevens præstation
• Beskrivende feedback – læreren beskriver hvad elever gør og ikke gør (positive såvel som negative udsagn)
• Korrigerende feedback – pointer om hvordan en given præstation forbedres (nøgleord, visualisering etc.)
• Forklarende feedback – læreren beskriver/argumenterer for nye øvelser i relation til elevens aktuelle udviklingsniveau
• Refleksiv feedback – at elever bliver opmærksomme og reflekterer over egne erfaringer i læringssituationen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ultimate basis

Eleverne skal gennem aktiviteterne opnå god fysisk kapacitet samt beherske centrale færdigheder i Ultimate.
Herudover indgå i, og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer og derigennem fremme samarbejde og etik.

Specifikke mål:
Beherske forhåndskast og baghåndskast samt forstå hvornår de forskellige kast benyttes. Stifte bekendtskab med hammerkast.
Beherske høje og lave gribninger samt sandwichgribning og forstå hvornår de enkelte gribninger benyttes
Kunne lave korrekte pivoteringer og cuts samt overlap og medløb og modløb.
Kende til ultimate´s regler og ”spirit of the game”
Forstå spillets taktik herunder spilbarhed, dybde/bredde og angrebs- og forsvarsspil
Eleverne skal selv tage initiativ til at dømme fejl fra modstandere og selv erkende egne begåede fejl i spillet og dermed gennem spillestil udvise "Spirit of the game"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt

Træningsprojekt

Træningsprojekt
Gennem faget opnår eleverne god fysisk kapacitet, grundlæggende idrætslige færdigheder, indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder og forståelse for idrættens videnskabsområder. Eleverne udvikler
evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sundhed og sættes i stand til kritisk at kunne analysere og vurdere forhold, der har betydning for den fysiske aktivitets indflydelse på kroppen. Eleverne opnår viden om betydningen af og forudsætningen for at være i god fysisk træningstilstand og opnår en bred forståelse af idrættens bidrag til udvikling af personlig identitet.

Fokusområde fysisk aktivitet og træning
• gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning

• udvikle kropsbevidsthed
• udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsprogram og kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden


Krav til rapport;

Begrundelse for valg af træningsområde (Muskeludholdenhed)
Beskrivelse af test og redegørelse for deres relevans
Jeres personlige målsætning
Teoriafsnit inddragelse af relevant teori
Træningsprogram – periodeplan og ugeplaner
Analyse af resultater fra tests:
Sammenligning af start- og sluttest (forklaring på forskelle) – inddrag teori, træningsdagbog og evt. fejlkilder
Diskussion og vurdering– herunder               besvarelse af spørgsmålene:
Blev mit personlige mål opfyldt?
Hvordan fungerede træningen i forhold til min hverdag?
Hvordan mærkedes træningen på min krop – forekom der smerter eller skader undervejs?  Kunne jeg mærke fremgang?
Hvilke dele af træningsprojektet fungerede bedst – og hvorfor?
Hvilke dele fungerede mindre godt – og hvorfor?
Hvilke tanker og ideer gav træningsprojektet mig i forhold til min fremtidige fysiske aktivitet?
Konklusion på træningsprojekt
Træningsdagbog vedlagt som bilag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Jive

Overordnede faglige mål:
Eleverne skal
̶̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de færdighedsområdet: musik og bevægelse
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

Formål:
At eleverne opnår en grundlæggende forståelse for jives historie, basistrin, udvalgte variationer, og dansens teknik og udtryk. Derudover skal eleverne selv sammensætte variationer til små koreografier, som til sidst i forløbet fremvises foran resten af holdet.

Specifikke læringsmål:
Evnen til at, udføre grundtrin og trinvariationer
Evnen til at, føre og blive ført
Evnen til at, bevæge sig i takt til et stykke musik
Evnen til at, koordinere bevægelser og at lære nye bevægelser
Evnen til at, give bevægelser et bestemt udtryk – kropsholdning og stemning
Evnen til at arbejde med koreografiske sammensætninger, generelle bevægelses kvaliteter

I forløbet er blandt andet arbejde med følgende trinvariationer:
grundtrin herre og dame, drejning, flirt, walk the line, ”move around, kick-kick, american spin, åbning mod venstre

Evaluering:
Under vejs i forløbet gives formativ feedback fra underviseren mht. de specifikke faglige mål.
Der gøres desuden brug af videofilmning i forbindelse med den formative evaluering.
Forløbet afsluttes med et "afdansningsbal", hvor eleverne fremviser deres slutprodukt i form af en lille serie. Dette tjener som en slags forløbsprøve med efterfølgende summativ evaluering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Volleyball

Fra lærerplanen - Faglige mål og kernestof:
1) ”Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i volleyball spillets samarbejdsrelationer” Her især: Relationelle færdigheder
2) ”Beherske centrale færdigheder… boldspil…” i volleyball:

Efter forløbet forventer vi at I kan følgende (udført i isolerede øvelser):

Tekniske færdigheder:
- Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt
efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde.
- Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre
på slaget på en fornuftig måde.
- Angreb (smash) hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd.
- Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.

Taktisk forståelse:
- Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet i beton
- Generel evne til at placere sig selv og boldene fornuftigt på banen.
- Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv må
de både taktisk og emotionelt.

Teoretisk forståelse:
- At eleverne kan koble teori omkring forsvars og angrebstaktik til det praktiske og kan anvende begreberne korrekt i en dialog omkring dem (servemodtagning (W og bue), hævning, kommunikation - (fx "ny"), blokade
- At eleverne har kendskab til de vigtigste regler og rotationssystemet i volleyball (beton)
- At eleverne skal kunne sætte ord på de teknisk, taktiske, sociale og fysiske færdigheder
- At eleverne kender til volleyball som holdspil og hvad der kendetegner et team og dettes udvikling

Fysiske kompetencer:
- At eleverne kan gennemføre isolerede tekniske, taktiske og fysiske øvelser samt deltage aktivt i spillet.

Evaluering:
Formativ:
Eleverne får løbende feedback i at omsætte teknik, taktik og samspil i kamp, samt videofeedback

Forløbsprøve:
Videofilmning af kampsekvenser og opstillede isolerede sekvenser

Materiale:
Idræt C- teori i praksis, s. 60-64. Pôckel og Sørensen, systime 2018.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Repetition til eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer