Holdet 2022 FRB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e)
Hold 2022 FRB (1g FRB, 2g FRB, 3g FRB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bonjour Lyon
Titel 2 L'amour et l'amité 1 - EKSAMENSEMNE
Titel 3 La musique
Titel 4 Conte de fée - EKSAMENSEMNE
Titel 5 La peinture
Titel 6 Une vie difficile - EKSAMENSEMNE
Titel 7 Fransk politik - det franske parlamentsvalg 2024
Titel 8 La guerre - EKSAMENSEMNE
Titel 9 La francophonie - le Québec - EKSAMENSEMNE
Titel 10 L'école en France et au Danemark - EKSAMENSEMNE
Titel 11 Repetition og kommunikative øvelser
Titel 12 Anvendte digitale hjælpemidler i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bonjour Lyon

INDHOLD

I dette forløb arbejder vi især med "Bonjour Lyon", som handler om en ung, dansk kvindes møde med fransk kultur.
Vi opbygger et alment ordforråd til brug i hverdagslige situationer.
Vi træner lyttefærdighed.
Vi oparbejder skriftlige, mundtlige og udtalemæssige sprogfærdigheder.
Vi beskriver billeder.
Vi synger sange.
Vi hygger os.

Grammatiske emner:
- superverberne faire, aller, être, avoir, prendre, connaître.
- verber i 1. , 2. og 3. bøjning.
- modalverber
- refleksive verber
- diverse andre verber.
- nægtelsen
- delingsartiklen
- menings- og ytringsverber
- genitiv
- udvalgte præpositioner
- tiderne présent og passé composé.
- possessiver
- relativpronominerne "qui" og "que"
- gængse spørgeord
- artikler i det hele taget
- adjektivers kongruens og bøjning
- diverse andre grammatiske småting.

MATERIALE

Kernestof:
Maria Hassing: "Bonjour Lyon", Systime, 2018. Kapitel 1-17. 151 ns (inkl. grammatik og diverse øvelser)

Supplerende stof:
Sange:

Eddy de Pretto: Random, 1 s.
PNL: Da, 1 s.
GIMS: Zombie, 1 s.
Piaf: Je ne regrette rien, 1 s.
Vidéoclub: Amour plastique, 1 s.
Indila: Tourner dans le vide, 1 s.
Jacques Brel: Amsterdam, 1 s.
Camille: Le festin, 1 s.
Pomme: Ceux qui rêvent, 1 s.
Patrick Fiori og andre: Belle, 1 s.
Céline Dion : Pour que tu m’aimes encore, 1 s.
Zaz : Je veux, 1 s.

Videoklip:
Om Jura: https://www.youtube.com/watch?v=4Tdrra3T774
Om crème brûlée: https://www.franskportal.dk/tvkoekken/creme-brulee/
L’âne Trotro: https://www.youtube.com/watch?v=xe2bg0e_o98&ab_channel=TROTROOFFICIEL%F0%9F%87%AB%F0%9F%87%B7

Tekst fra Franskportalen:
https://www.franskportal.dk/ici-on-parle-francais/nationalite-et-langue/

Film:
Éric Guirado: Købmanden i Provence (2007).
Ladj Ly: Les misérables” (2019).

I alt: 163 sider ( inkl. øvelser og grammatik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 86 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 L'amour et l'amité 1 - EKSAMENSEMNE

Forløbet er første del af et fokus på kærlighed og venskab i bred forstand. Der arbejdes med "Quatre amis", som overgangssystem fra begyndersystemet i 1.g. Der repeteres gloser og udtryk fra 1.g samtidig med et fortsat fokus på egen sprogproduktion i et lystbetonet læringsrum.
Holdet har en canadisk udvekslingsstudent, hvorfor der bruges tid på fransk i Québec.

Tekster:
Kernestof:
Quatre amis, Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2012, 58 s.
De urørlige, filmmanuskriptet, Forlaget Passion, 2014, scene 2, 13, 16, 21 og 22. 10 s.
Nikita, Denis Maréchal, red. af Lars Damkjær og Finn Eriksen, Kaleidosope (1990/2001), scene 1, 2, 3, 4, 5, 6, 12, 13, 14, 21, 29 og 30. 12 s.
"Au revoir les enfants" (uddrag af manuskript), Louis Malle, 1987, s. 25-28, 31-34, 46-50, 80-86, 138-142 og 149-153. 30 s.
"Pas les enfants! Ce n'est pas possible, ils sont français", Maurice Rajsfus i "Le récit d'un rescapé", 2 s.
"Le gentil petit diable", Pierre Gripari, 15 ns.
"Le fils de Superman", Céline Dion (1991), 2 s.
-"Tu t'appelles Marguerite" ,  i "Entrées", Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2010, s. 119-120, 2 ns.

Supplerende stof:
"Anne og Anders i Canada. Franske fristelser", DR, 2023

Film:
"Les intouchables", Eric Toledano og Olivier Nakache, The Weinstein Company, 2011
"Nikita", Luc Besson, 1990
"Au revoir les enfants", Louis Malle, 1987


I alt: 121 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La musique

Eleverne introduceres til ældre og nyere fransk musik. Herefter har eleverne valgt en sang, som de i grupper har læst og forstået med henblik på fremlæggelse for resten af klassen. I arbejdet har det været et krav, at en form for analyse og fortolkning med inddragelse af analysebegreber skulle ske. Grupperne har arbejdet med følgende sange:

Tekster:
Kernestof:
-Ceux qui revent, Pomme (2017), 1 s.
-Mamere, Eddy de Pretto (2018), 1 s.
-Belle de Notre Dame, Garou (1997), 1 s.
-Cendrillon, Téléphone (1982), 1 s.
-Paradis city, Jean Leloup (2015), 1 s.

Supplerende stof:
Herudover har eleverne fremlagt følgende sange, som desuden har været genstand for grammatiske opmærksomhedspunkter (lærergennemgang):
- Je veux, Zaz (2018), 1 s.
-La Strasbourgoise, chant militaire (1870), 1 s.
-Formidable, Stromae (2013), 1 s.
-Voilà, Emma Kok (2023), 1 s.
-Dilemme, Lous and the Jakuza (2020), 1 s.
-Amour plastique, Vidéoclub (2018), 1 s.
-Tourner dans le vide, Indila (2014), 1 s.
-Ca va, ca vient, Vitaa Slimane (2019), 1 s.
-Comme des enfants, Coeur de pirate (2009), 1 s.

I alt: 14 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Conte de fée - EKSAMENSEMNE

Forløbet omhandler klassiske folkeeventyr, som eleverne vil kende fra dansk, samt nyfortolkninger af disse eventyr. Eventyrene vil eksemplificere allerede kendte eventyrtræk samt forskellige måder at læse dem på.

Tekster:
Kernestof:
Cendrillon, Téléphone (1992) (i "Entrées" s. 7-8), 2 s.
Chapeau rond rouge, Geoffroy de Pennart, 2004 (i "Entrées" s. 10-13), 4 s.
Le Petit Chaperon rouge, Charles Perrault, 5 s.
Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas, afrikansk eventyr/myte (i "Entrées" s. 21-22), 2 s.

Supplerende stof:
Rødhætte, Brødrene Grimm (teksten er på dansk), 3 s.

I alt: 16 sider.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 La peinture

Forløbet har fokus på Marc Chagall og hans farverige og symbolske univers. Eleverne skal bygge videre på deres ordforråd inden for billedbeskrivelse og samtidig forsøge at lave en analyse og fortolkning på fransk med inddragelse af tilhørende tekster til de enkelte malerier og Marc Chagalls liv. Eleverne har i grupper arbejdet med et selvvalgt Chagall-maleri, som er blevet beskrevet, analyseret og fortolket i fremlæggelser.

Tekster:
Kernestof:
-La vie de Marc Chagall., 1 s.
-Holdet har været på ekskursion til Ordrupgaard, hvor eleverne fik en omvisning på fransk med tilhørende opgaver.

Supplerende stof:
Malerier og tilhørende tekster som er læst af de enkelte grupper:
-Cassandra og Sofie K: "Moi et le village".
-Chloé og Caroline: "L'anniversaire".
-Asbjørn og Gertrud: "Autoportrait aux sept doigts".
-Jannick og Sofie H: "Paris à travers ma fenêtre".
-Bertram: "Le violoniste".

Alle tekster og malerier er fra: Éditions Palette..., Nicolas Martin og Brigitte Höpler, 1998

I alt: 6 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Une vie difficile - EKSAMENSEMNE

Forløbet fokuserer på forskellige måder at leve et svært liv. De to tekster/film viser mennesker i svære situationer med de begrænsninger, men også muligheder, det giver. Eleverne skal efter forløbet være i stand til at sætte (franske) ord på svære livsomstændigheder, og hvad det gode liv er for eleverne selv.

Tekster:
Kernestof:
-"De urørlige", filmmanuskriptet, Forlaget Passion, 2014, scene 2, 13, 16, 21 og 22. 10 s.
-"Nikita", Denis Maréchal, red. af Lars Damkjær og Finn Eriksen, Kaleidosope (1990/2001), scene 1, 2, 3, 4, 5, 6, 12, 13, 14, 21, 29 og 30. 12 s.
-"Au revoir les enfants" (uddrag af manuskript), Louis Malle, 1987, s. 25-28, 31-34, 46-50, 80-86, 138-142 og 149-153. 30 s.
"Pas les enfants! Ce n'est pas possible, ils sont français", Maurice Rajsfus i "Le récit d'un rescapé", 2 s.
"Le gentil petit diable", Pierre Gripari, 15 ns.

Film:
"Les intouchables", Eric Toledano og Olivier Nakache, The Weinstein Company, 2011
"Nikita", Luc Besson, 1990

I alt: 69 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Fransk politik - det franske parlamentsvalg 2024

Forløbet har fokus på det netop overståede franske parlamentsvalg (2024), hvor der læses tekster, undersøgelser og statistik om valgresultatet med generelle paralleller til fransk og dansk politik. Dog indledes forløbet med aktuelle tekster om OL 2024.

Tekster:
Les Jeux olympiques:
"Cérémonie d’ouverture des JO 2024 : le spectacle devient le programme le plus vu de l’histoire de la télévision française grâce au replay", La dépêche, 3/8-24:
https://www.ladepeche.fr/2024/08/03/ceremonie-douverture-des-jo-2024-le-spectacle-devient-le-programme-le-plus-vu-de-lhistoire-de-la-television-francaise-grace-au-replay-12122559.php, 2 s.
-"JO 2024:  Voci comment les athlètes ont vécu la cérémonie d'ouverture", La dépêche, 3/8-24: https://www.ladepeche.fr/2024/08/03/ceremonie-douverture-des-jo-2024-le-spectacle-devient-le-programme-le-plus-vu-de-lhistoire-de-la-television-francaise-grace-au-replay-12122559.php, 3m1s
-"Le discours officiel de Tony Estanguet à la cérémonie d'ouverture des Jeux olympiques 2024", le 26 juillet 2024, 3 s.
-"Tony Estanguets tale ved OL-åbningsceremonien 2024" (med danske undertekster) (TV), https://www.dr.dk/drtv/episode/paris-2024_-aabningsceremoni_467454, 10 min.

Les élections législatives:
"Kampen om historien - Frankrig kaotiske republikker", DR podcast 25 juni 2024, 56 min.
"Alt er på spil ved det franske parlamentsvalg - skal republikken simpelthen opløses og fornys?, Frederik Bjerre Andersen, DR, d. 29/6-24, 8 s.
"C'est quoi les élections législatives?": https://www.youtube.com/watch?v=9Qs2SC58zMA (video), 1m40s
"C'est quoi les élections législatives?", https://www.1jour1actu.com/france/cest-quoi-les-elections-legislatives-2, 2 s.
-Diverse oversigter over valgresultaterne ved "Les élelections européennes 2024" og "Les élections législatives 2024 premier et deuxième tour", 4 s.

Eleverne har i matrixgrupper præsenteret partierne/koalitionerne La Renaissance, Le Rassemblement National og Le Nouveau Front Populaire, herunder NFP-valgvideo.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La guerre - EKSAMENSEMNE

Forløbet har fokus på 2. verdenskrig med både faktuelle forhold, men også på hvordan almindelige mennesker har oplevet/gennemlevet krigen.

Tekster:
Kernetekster:
"Au revoir les enfants" (uddrag af manuskript), Louis Malle, 1987, s. 25-28, 31-34, 46-50, 80-86, 138-142 og 149-153. 30 s.
"Pas les enfants! Ce n'est pas possible, ils sont français", Maurice Rajsfus i "Le récit d'un rescapé", 2 s.
"Appel du 22 JUIN 1940", Charles de Gaulle, 2 s,

Supplerende materiale:
"Frankrig og 2. verdenskrig" i "Au revoir les enfants", s. 9-22 (på dansk), 14 s.
"La deuxième guerre mondiale" (power point), 16 s.

I alt: 64 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 La francophonie - le Québec - EKSAMENSEMNE

Forløbet skal give eleverne et overordnet indblik i Frankrigs oversøiske områder (DROM-COM) med fokus på Québec. Eleverne skal forstå sammenhængen mellem tidligere franske kolonier og Frankrigs relation til disse nuværende territorier med fordele/ulemper for Frankrig og lokalområderne.

Kernetekster:
"La Francophonie" i "Entrées", Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2010, s. 106-107, 2 s.
"Le Québec" i "Entrées", Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2010, s. 109-110, 2 s.
"Fiches de présentation" i Entrées, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2010, s. 112-116, 5 s.
"Le fils de Superman", Céline Dion (1991), 2 s.
-"Charte de la langue française" (uddrag): https://www.legisquebec.gouv.qc.ca/fr/document/lc/C-11, 1 ns.
-"Tu t'appelles Marguerite" ,  i "Entrées", Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal 2010, s. 119-120, 2 ns.

Supplerende materiale:
-"Frankrig oversøiske områder": https://da.wikipedia.org/wiki/Frankrigs_overs%C3%B8iske_omr%C3%A5der, side besøgt d. 8/1-25
-"Anne og Anders i Canada: Franske fristelser", DR, 20/3-23 (59 min.)
-"Le français à Montréal partie 1" (Youtube-video): https://www.youtube.com/watch?v=A1lu-x8VlQA
-"Duo en français québécois" (Youtube-video): https://www.youtube.com/shorts/nBOO3DoLJQU
-"Apprendre le français québécois. Trouver l'erreur" (Youtube-video): https://www.youtube.com/shorts/ZFvBQjXvMXI

Film:
"Monsieur Lazhar" (film), Philippe Falardeau (2011)


I alt: 14 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 L'école en France et au Danemark - EKSAMENSEMNE

Forløbet kredser om ligheder og forskelle mellem skolesystemerne i den frankofone verden og Danmark. Der læses tekster og ses film om systemernes indretning samt vidnesbyrd fra disse.

Kernestof:
Oversigt over det franske skolesystem, kilde ukendt, 1.s
Det franske karaktersystem, kilde ukendt, 1.s
Karakterblad fra Frankrig, anonym elev, 1 s.
"Chapitre II - les devoirs des élèves", uddrag af reglement fra Collège Henri Bergson i Tours, 1 s.
"Au lycée en France" i "Facettes", Catherine Ekeram m.fl., Gyldendal, 1992, s. 3-6, 4 s.
"Le cancre", Jacques Prévert, 1945, 1 s.
"Chagrin d'école"  i "Paroles françaises", Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2013, s. 12, 1 s.
"Les Danois sont plus ouverts et gentils en été"  i "Paroles françaises", Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2013, s. 15-17, 3 s.
"Des fois, on prenait même un café avec un prof",  i "Paroles françaises", Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2013, s. 21-23, 3 s.
"Redoublement : Les experts globalement contre",  i "Paroles françaises", Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2013, s. 24-25, 2 s.

Supplerende materiale:
"L'école" i "Paroles françaises", Mette Bering m.fl., Gyldendal, 2013, s. 7-9 (på dansk), 3 s.
"Skole og uddannelse" i "Frankrig. Modsætningernes land", Connie Pedersen m.fl., Colombus 2020, s. 27-33, 5 s.
"Religion og sekularisme"  i "Frankrig. Modsætningernes land", Connie Pedersen m.fl., Colombus 2020, s. 34-37, 4 s.

Film:
"Monsieur Lazhar" (film), Philippe Falardeau (2011)

I alt: 30 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Anvendte digitale hjælpemidler i undervisningen

Følgende digitale hjælpemidler er anvendt i undervisningen:

ordbogen.com (Blinkenbergs og Gyldendals dansk/fransk og fransk/dansk ordbøger)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer