Stenhus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Stenhus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SPB/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Stenhus Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Hold
2022 SPB/1 (
1g SPB/1
,
2g SPB/1
,
3g SPB/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Caminando begynderundervisning
Titel 2
Caminando begynderundervisning
Titel 3
La familia
Titel 4
Un mes en Málaga
Titel 5
Fiestas españolas
Titel 6
El hombrecito vestido de gris
Titel 7
Migración
Titel 8
Un mes en Málaga
Titel 9
Las dos Españas
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Caminando begynderundervisning
Forløbsbeskrivelsen gælder både for hele 1g og den første halvdel af 2g (s. 1-88):
I Caminando begyndersystem er eleverne blevet præsenteret for forskellige miljøer i Spanien og Latinamerika med hver deres grammatiske fokus. Bogen har til hensigt at træne eleverne i ordforråd, samtale og grammatik. Vi har brugt dertilhørende øvebog til diverse øvelser samt minlæring.
Grammatisk fokus:
Artikler
Substantiver
Genitiv
Personlige pronomener
Adjektiver
Gustar
Verber i præsens, perfektum, nær fremtid og gerundium
Diverse uregelmæssige verber
Indhold
Kernestof:
Bienvenidos a la clase de español :-) (velkommen til spansk). Jeg ser frem til at møde jer.
bøjning llamarse
Mine første spanskgloser
I skal øve jer på at bøje verbet LLAMARSE og på at præsentere jer selv på spansk
Opgaver SER og ESTAR.docx (til brug i timen)
Diálogo_lektion3.docx
SER - ESTAR (udfyldningsopgave).docx
Ugedagene
Opgaver med -AR verber.docx
Persolige pronomener og bøjning af -ar udsagnsord.doc
I skal kunne bøje verberne TENER, SER og ESTAR. I skal desuden kunne -AR-verbers bøjning (se vedhæftede dokument som I også fik udleveret i torsdags)
Afl. 1 - caminando.docx
Lektie til i dag er at kunne -AR-verbers bøjning. Øv jer desuden på at bøje SER og ESTAR. Kig også på jeres noter om de personlige pronominer, ugedage, tal 1-20. Vi samler op med forskellige øvelser. HUSK desuden Caminando bogen
Lektie til i dag er at færdiggøre arket med bestemte/ubestemte artikler, som I fik udleveret i torsdags. Jeg har også vedhæftet det her
øvelser den bestemte og den ubestemte artikel.doc
Øvelsesark med SER, ESTAR, HAY.docx
Spørgeordene (oversigt).docx
Preguntas para la canción de Davido Importante.docx
Julekalender
Genlæs og oversæt s. 19-20 (unidad 1c) i Caminando. Skriv med 3 sætninger på dansk hvad teksten handler om
Medbring både Caminando grundbog og øvebog, gracias.
Lektie til i dag er at læse om genitiv i den lille blå boks i venstre hjørne på s. 18 i bogen
Lær desuden tallene 1-30 i vedhæftede link. Lyt særlig godt efter tallene 21-30 som I ikke har lært endnu
Tallene 1-30
Genlæs og oversæt s. 28-29 i Caminando (I kan se jeres oversættelse på elevfeedback fra timen i mandags).
Besvar spørgsmål 7 og 9 på s. 29 i Caminando
I får timen til at starte på næste aflevering som har deadline på mandag
Hablar
Træn gloserne til stykke 2b i Caminando - de ligger i dette link: Quizlet gloser til 2b side 33
Titel
Træn Gloser til unidad 2b side 34
Træn disse tre verber som lektie: Vivir Comer og Trabajar
Lektie er at øve farverne i linket
Los números: Actividades con todos los números - ProfeDeELE
I skal bøje verberne COMER, VIVIR, TRABAJAR og lære bøjningen udenad
Regelmæssige verber bøjning i skema.docx
El tiempo quizlet
Vocabulario del clima y tiempo atmosférico - ProfeDeELE
El tiempo gloser + billedøvelse.docx
La ropa.docx
LOS COLORES + grammatisk forklaring.doc
Medbring Caminando bogen
Du skal finde 3 ord fra introen til teksten på s. 37 i Caminando (de 5 linjer I oversatte i timen i mandags), som du lærer udenad til i dag. At lære udenad vil sige at lære det spanske ord + oversættelsen
Lav 3 sætninger på spansk hvor du fortæller hvad du godt kan lide. Du skal bruge verbet GUSTAR (se Caminando s. 36). Husk at medbringe bogen
I skal medbringe de to kopiark I fik i sidste uge (farverne + tøj)
Medbring høretelefoner + bøgerne
A1 Dias y meses.html
Lektien er at huske sin bog (grundbogen)
Quizlet - IR
Lektie til i dag er at øve sig på gloserne i vedhæftede quizlet link
Quizlet gloser
Lektie til i dag er at øve den vedhæftede quizlet med gloser til dagens tekst
Quizlet
Find 5 gloser i teksten på s. 51 i Grundbogen som du vil lære udenad til i dag
I får første time til at starte på næste aflevering som har deadline på mandag
Lektie til i dag er at lave en præsentation af Aurora som dem på s. 13 i øvebogen
Læs op på hvornår man bruger SER, ESTAR og HAY
Billedbeskrivelse gloser 1g.docx
Øv dig godt på vedhæftede quizlet med nyttige præpositioner til at lave billedbeskrivelse Quizlet
Virtual influencers
Medbring Caminando grundbog
Lektie til i dag er at færdiggøre sin billedbeskrivelse som I begyndte på sidste torsdag. Man skal beskrive billedet i Caminando på s. 52 ved at lave sætninger med SER, ESTAR, HAY + sætninger med præpositioner.
Lær at bøj verbet IR udenad til i dag (s. 41 i Caminando)
Lav 3 sætninger med de verbalformer du fandt på s. 34 opg. 5 i øvebogen. Vær klar til at præsentere dine sætninger
I skal færdiggøre interviewet i øvebogen hvor I erstattede spørgsmålene til Aurora med jeres egne spørgsmål og svar (I startede på det i mandags)
Du skal beskrive dig selv med 3 sætninger (på samme måde som I lavede personbeskrivelse i torsdags). Brug gloser i den gule boks på s. 66 i Caminando
Læs og oversæt s. 65 i Caminando (anden halvdel af unidad 4a)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 77
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Caminando begynderundervisning
Forløbsbeskrivelsen gælder både for hele 1g og den første halvdel af 2g (s. 1-88):
I Caminando begyndersystem er eleverne blevet præsenteret for forskellige miljøer i Spanien og Latinamerika med hver deres grammatiske fokus. Bogen har til hensigt at træne eleverne i ordforråd, samtale og grammatik. Vi har brugt dertilhørende øvebog til diverse øvelser samt minlæring.
Grammatisk fokus:
Artikler
Substantiver
Genitiv
Personlige pronomener
Adjektiver
Gustar
Verber i præsens, perfektum, nær fremtid og gerundium
Diverse uregelmæssige verber
Indhold
Kernestof:
Hola hola. Velkommen tilbage :-) Lektie til i dag er at medbringe et billede fra din sommerferie (det skal være overført til din computer inden timens start). Du skal bruge det i timen
Vocabulario de las vacaciones de verano
Øv dig på vedhæftede quizlet så du kan bøje SER og ESTAR udenad. Kig i dine noter for at se forskellen på de to verber
SER + ESTAR bøjning
Læs og oversæt 4b til "el el mejor equipo del mundo". I fik udleveret det som kopi i torsdags
Vi skal videre med unidad 4b i Caminando. Derfor skal I have læst og oversat resten af s. 68 til i dag - altså de sidste 8 linjer (vi har læst og oversat til "es el mejor equipo del mundo...)
I skal færdiggøre opgaverne vi lavede i torsdags. Opg. 6 s. 25 og opg. 2 s. 24. Begge i øvebogen
Grupperne skal præsentere deres arbejde fra i mandags; resumé af teksten + 5 sætninger fra kopiark med ESTAR/SER/HAY
Øv jer på at bøje verberne HACER og JUGAR til i dag
HACER
JUGAR
Medbring jeres kopiark fra stationsarbejde i torsdags. Hvis gruppen ikke kom igennem oversættelsesopgaverne på s. 1 (ser/estar/hay) og 2 (adjektiver) skal man lave dem hjemme. Jer der ikke var der, skal også lave de sætninger til i dag
Stationsarbejde opsamling 1g spansk.docx
Færdiggør opgaven om DECIR på s. 47 i øvebogen. I får en grammatik "prøve" i denne time som fungerer som næste aflevering. Læs derfor op på adjektiver, genitiv og regelmæssige verbers bøjning
Ingen lektier. Men husk Caminando bøgerne
Lektie til i dag er at læse og oversætte unidad 5a på s. 81 i Caminando + spørgsmålene nederst på siden (ret de falske udsagn og skriv dem rigtigt). Vi startede på det sidste torsdag. HUSK Caminando bøgerne
En del manglede til timerne sidste torsdag, hvor vi arbejdede med nye gloser til at beskrive et hjem/værelser. Vi skal bruge de gloser i timen i dag og til næste skriftlige aflevering, derfor er det vigtigt at alle øver gloserne på s. 85 i Caminando
Minlæring
Alle har læst og oversat e-mailen på s. 82 i Caminado. I skal desuden lave opgaven 'tareas' på samme side
HAY, SER, ESTAR pdf.pdf
I får timerne til at lave skriftlig aflevering, så medbring opladt computer og Caminando grundbog
Lektien er at skrive 2-3 sætninger om hvad man har lavet i weekenden. Dvs I skal skrive i perfektum. Nogle blev færdige i mandags. I kan finde hjælp på minlæring via vedhæftede link
I skal desuden have et billede af jeres værelse/et rum i huset med som I skal bruge til afleveringen
I skal øve jer godt på verberne i vedhæftede quizlet så I er klædt godt på til at spille vendespil i timen
Tiempo libre
Vælg tre af de digitale ure på s. 28 i øvebogen og skriv hvad klokken er. Medbring desuden bøgerne!
Læs og oversæt den første halvdel af teksten på s. 87 i Caminando, unidad 5b (til "...Eres un genio, Lali")
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
La familia
Forløbet tager udgangspunkt i "Mi querida familia" hvor vi har gennemgået kap. 1-5. I hvert kapitel bliver eleverne præsenteret for et nyt emneområde: præsentation af sig selv og sin familie, skole, klokken, sport, fritid, mad, farver, tøj og kroppen.
Materiale:
Eva Rosenkilde: Mi querida familia, s. 6-30. Gyldendal, 2015
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Medbring den nye bog "Mi querida familia"
Lektien er at forberede en mundtlig præsentation af sig selv og sin familie. Skriv jeres tekst/noter i elevfeedback. Brug 5-7 min på at øve den til i dag.
Øv vedhæftede quizlet til mi querida familia
Mi querida familia kap. 2
Samme lektie som i mandags. Øv quizlet til mi querida familia
Mi querida familia
Skriv om dine tre yndlingsfag og begrund hvorfor det er dine yndlings. Se evt. opg. 8 s. 15 i Mi querida familia
Find 5 gloser/ord i kapitel 3 af Mi querida familia (kig kun på s. 17) som du lærer udenad til i dag
Qué hora es øvelse Mi querida familia.docx
Lav opg. 5 og 6 s. 19 i Mi querida familia. I opg. 6 skriver man to sætninger med nær fremtid
Indsæt klokken og oversæt sætningerne til dansk i opg. 2 s. 20 i Mi querida familia
A1 Las cosas que me gustan.html
Vi skal repetere tøj og farver så øv jer på de to quizlets
La ropa
Los colores
Billedbeskrivelse gloser 1g.docx
Billedbeskrivelse til Mi querida familia.docx
Det er samme lektie som til i mandags. Så øv dig på quizlet om farverne og tøj. Find links på mandagstimen
Mi semana.docx
Vi slutter sidste time inden juleferien med JULEBANKO. Så øv dig på tallene på spansk fra 1-100
Numeros del 1 al 100
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Un mes en Málaga
Se studieplanen for 3g 24/25
Indhold
Kernestof:
Lektie er at kunne forklare hvordan man danner tiderne NÆR FREMTID + GERUNDIUM på spansk. Lav en sætning med hver af tiderne. Få evt. hjælp på minlæring hvor der er et søgefelt øverst. + HUSK computer
Vi skal i gang med et nyt emne. Medbring opladt computer
Hvordan registrerer dine elever sig_ AUGUST2020 (1).pdf
Hvis man ikke var der i torsdags skal man oversætte følgende sætninger til spansk:
Un mes en Málaga cap. 1 Billedbeskrivelse 3 tider.docx
Man skal lave billedbeskrivelsen fra mandags timen til i dag
Lær at bøj verbet TENER udenad. Vi gennemgår opgaverne I lavede i timen i torsdags; sætningsoversættelse til kap. 1 og spørgsmål a-l til kap. 2
Man skal lære 5 af udtrykkene med TENER udenad til i dag (som I øvede i mandags)
Udtryk med TENER
Mi querida familia delprøve 1.docx
Alle har oversat de 8 sætninger fra dansk til spansk til cap. 2 Traducción i Un mes en Málaga
Find et billede fra din ferie og forbered nogle stikord til at beskrive billedet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fiestas españolas
I forløbet er eleverne blevet præsenteret for diverse festlige og kulturelle begivenheder i Spanien herunder los castells og San Fermín (la corrida de toros). Vi har haft fokus på elevernes mundtlighed i form af små gruppepræsentationer af festlige begivenheder i Spanien herunder San Fermín, la feria de Abríl, las fallas de Valencia og la Tomatina. Derudover afsluttede vi forløbet med en videoaflevering, hvor eleverne havde opbygget et ordforråd og gloser til at kunne præsentere en dansk tradition/begivenhed.
Materiale:
"Mennesketårne: Jóvenes adictos a las tradiciones" i España en la calle, Systime.
"Navarra" i Tapas, Systime
"La corrida de toros, cultura o maltrato? i Tapas, Systime
"Las fiestas más populares en España" i Ya Vamos!, Systime
Indhold
Kernestof:
Alle oversætter sætning 1, 7 og 8 i kapitel 2 i vedhæftede link
Cap 2 Traducción - unmesenmalaga
Tekster fra Tapas om San Fermín tyrefægtning.pdf
Afsnit
Det er lektie at læse og oversætte teksten "Ignacio y Carlos" på s. 2 i vedhæftede fil
Tekster fra Tapas om San Fermín tyreløb.pdf
Øvelser til Tapas tekst 1 og 2 Navarra-Ignacio y Carlos.docx
Du skal kunne snakke om din familie på spansk ud fra stikord (ca. 30 sekunder). Find familiegloser nederst på s. 1 i filen
Samme lektie som til i mandags
La corrida de toros - cultura o maltrato.docx
Alle skal have læst og oversat teksten i filen: Corrida de toros, cultura o maltrato. Lav også 2 sætninger der opsummerer teksten
Vocabulario Navarra y San Fermín.docx
Billedbeskrivelse corrida de toros.docx
Billedbeskrivelse gloser 1g.docx
Det er lektie at søge på Catalonien (Cataluña) og kunne forklare på spansk hvor det ligger og hvad hovedstaden hedder
Mennesketårne Los Castells en Cataluña.docx
Lektien er at skrive 3-5 sætninger om den første halvdel af teksten om mennesketårne som I læste i mandags
Vocabulario Los Castells en Cataluña.docx
Præpositioner
Alle skal kunne bøje verberne: CELEBRAR, TERMINAR, EMPEZAR udenad til i dag. Se vedhæftede quizlet
bøjning af verber
Hola. I skal arbejde selv med den videoaflevering under opgaver. I startede på det i mandags. Vær opmærksom på den skal afleveres senest kl. 15.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
El hombrecito vestido de gris
Fokus på introduktion til de to datider
Indhold
Kernestof:
Det er lektie at læse og oversætte til linje 9 i "El hombrecito vestido de gris". Desuden skal man understrege verberne og skrive dem i infinitiv. OBS husk teksten som I fik printet. Ellers står man selv for at printe den
El hombrecito vestido de gris.pdf
Der er samme lektie som til i mandags. Vi gennemgår "el hombrecito vestido de gris" sætning for sætning så hav styr på den + verberne i infinitiv. Husk at printe den hvis man har smidt den væk
Det er lektie at medbringe kopien "El hombrecito vestido de gris" PRINTET hvis man har smidt den væk
Vi skal øve at skrive skriftligt resumé. Derfor skal alle genlæse og oversætte det vi har læst indtil videre af "el hombrecito vestido de gris" (s 7-8, til linje 15). Man skal have styr på hvad teksten handler om
Vi arbejdede med billedbeskrivelsen i filen i torsdags. Hvis man ikke blev færdig skal man gøre det hjemme. Hvis man ikke var til timen, skal man udfylde minimum én sætning i hver kasse til i dag. Det skal bruges til at øve mundtlighed i timen
Billedbeskrivelse med faser.docx
Gloser til billedbeskrivelse
Medbring arket I fik om imperfektum for noget tid siden som også er vedhæftet her. Og ellers skal man printe det til timen
Datid - Imperfektum.docx
HAY, SER, ESTAR pdf.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Migración
I forløbet er eleverne blevet præsenteret for indvandrere fra latinamerikanske lande, som alle deler samme drøm om at rejse nordpå og bosætte sig i USA. Som introduktion til forløbet har eleverne læst om de nyere migrationsstrømme og de dertilhørende problematikker. Vi har arbejdet med årsager til at så mange
latinamerikanere forlader deres hjemlande for at rejse til USA (Push og Pull faktorer) og hvilken betydning migrationen har. Eleverne har desuden fået et indblik i hvordan man illegalt kan rejse til USA og hvordan det er at være immigrant i USA.
Vi har især haft fokus på mundtlighed og at indøve et centralt ordforråd til forløbet.
Kernestof:
- Maná: Pobre Juan. Sang fra Retratos latinos en California og youtube
Interview med Carlos Armador fra Retratos latinos en California
- Tekst om Armando Vargas fra Al otro lado
- Cary Fukunaga: Sin Nombre, 2009. Film
- Joshua Marston: María – llena eres de gracia, 2004. Film
Supplerende materiale:
- Ulla Ringgaard og Aase Kledal: Retratos Latinos en California s. 106-112 (info om nyere migration)
- Ulla Ringgaard og Aase Kledal: Retratos Latinos en California s. 11 (Push og pull faktorer)
- Rebecca Cammisa: Børn på farlig flugt, 2011. Dokumentar fra mitcfu
Grammatisk fokus:
Præpositioner
Imperfektum og præteritum
Artikler
Genitiv
Adjektiver
Refleksive verber
Indhold
Kernestof:
Hola og velkommen tilbage. Du skal medbringe 10 gloser som skal bruges til at fortælle om din ferie. Gloserne skal skrives på tavlen
Vocabulario
De der ikke blev færdige på minlæring i timen i går, gør det færdigt til i dag
Minlæring
Desuden skal alle kunne hinkeremsen med præpositioner udenad til i dag. Medbring arket
Vi starter første forløb: Migración
Introduktion til Migración.pdf
Man skal kunne oversætte det første afsnit på arket (I fik i torsdags) om migración. Det ligger også i pdf'en fra i torsdags og teksten hedder "presentación"
Vi gennemgår lektierne fra i går
Medbring Aquí está bogen til skriftlig opgave i timen
Vi gennemgår de ting I lavede i mandags; oversættelse af den sidste halvdel af spanske tekst om migración, find vigtige gloser, udfyld push/pull skema og skriv noter til første 20 min. af Børn på farlig flugt på mitcfu
Gloser til Migración forbind ord med forklaringer.docx
Migración vocabulario.doc
Husk at medbringe Aquí está OG arket I fik i torsdags med præteritumsopgaver
Du skal kunne 10 af gloserne fra vocabulario udenad til i dag. Øv dig godt på dem så du kan snakke ud fra dem
Pobre Juán preguntas og verbers tider.docx
Det er lektie at kunne fortælle på spansk hvad Pobre Juan sangen handler om. Skriv et par gloser ned du vil bruge så du kun ud fra dem kan fortælle. "La canción trata de..."
Vi færdiggør filmen i klassen og arbejder med nogle spørgsmål til den. Så tale-tirsdag må vente
Vi skal arbejde med en masse opgaver til filmen Sin nombre. Så hvis den ligger langt væk så få den lige genopfrisket i hukommelsen. Du skal desuden kunne 7 gloser udenad fra vores gloseliste som kan bruges til at beskrive filmen. Jeg har vedhæftet de
Sin nombre Opgavehæfte.docx
Vi fortsætter med opgaverne til Sin nombre. Man får god tid til at øve sin præsentation.
Det er VIGTIGT at man husker sin grammatikbog Aquí está fordi I skal arbejde med opgaver når man ikke præsenterer
Jeg har mini-samtale med jer i par hvor I taler om Sin nombre. Man må gerne have noter med til sin præsentation men man skal øve sig GODT på den. Husk at aflevere noter under opgaver inden kl. 8
I skal have lavet alle grammatikopgaver i hæftet frem til og med 'adjektiver køn og flertal' s. 20.
Grammatikopgaver artikler, genitiv, adjektiver, muy eller mucho, refleksive verber.pdf
Målet for tale-tirsdag er at kunne præsentere sin morgenrutine og ugeaktiviteter. Derfor skal vi arbejde med refleksive verber og I skal lave opg. 64 på s. 39 i pdf'en som lektie til i dag
Lektie er at lave en billedbeskrivelse i dokumentet. Billederne er fra filmen María llena eres de gracia, som vi så i mandags. Vælg kun ét af billederne. Hvis man så filmen kan man inddrage viden fra den. Hvis man ikke så den laver man en fantasifuld
Billedbeskrivelse María llena eres de gracia.docx
María llena eres de gracia arbejdsark.docx
Vi laver timen om til tale-torsdag så vi har fokus på mundtlighed. Vi tager fat på refleksive verber og det at kunne fortælle om sin morgenrutine. Lektie er den samme som til forrige tirsdag: lav opg. 64 på s. 39 i filen
Beskriv din morgenrutine med refleksive verber.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Un mes en Málaga
Baseret på i-bogen af samme navn af Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen.
I forløbet er eleverne blevet præsenteret for Marie, som er en dansk pige der er på sprogskole i Spanien. Eleverne har fået et indblik i forskellige aspekter af det spanske samfund, som undervejs også har bragt elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer i spil. Som supplerende materiale til i-bogen er eleverne blevet præsenteret for regionelle forskelle i kultur, sprog og identitet i Catalonien og ønsket om selvstændighed. Desuden har vi arbejdet med arbejdsløshed blandt unge spaniere.
Kernestof:
- Kap. 1-8 i Un mes en Málaga
- La generación perdida fra España en la calle
- Cataluña no es España fra Voces de protesta, s. 73-76
- Identidad catalana, video fra Pregunta Ya på mitcfu
- Eva Rosenkilde: La buena vida. Gyldendal 2008 s. 33-41 om Mireia y Cataluña
Supplerende:
- Spanien på randen af et nervøst sammenbrud fra España en la calle, s. 42-47
Om kultur:
Tapas s. 23: Vin, siesta
Grammatisk fokus:
Uregelmæssige verber (diftong og vokalskifte)
Direkte objektspronomen
Gustar, sentirse, querer, pensar
Verbalperifraser
Que og como
Indhold
Kernestof:
Du skal medbringe et billede fra din efterårsferie som du kan bruge til billedbeskrivelse. Skriv 7 gloser ned som du vil bruge til beskrivelsen. OBS billedet skal være PRINTET eller uploadet til din computer
Sin nombre delprøve 1 FACIT.docx
Muxes
Læs den vedhæftede danske tekst om Muxes som handler om det vi skal høre foredrag om på mandag. Noter de vigtigste pointer i teksten. Vi bruger timen i dag på at blive klædt på til foredraget
Opgaver til foredrag om Muxes.docx
Muxe billedbeskrivelse.docx
Vi starter op på Un Mes en Málaga igen som vi kørte et par kapitler af i 2g (online bogen om Marie som er på sprogskole i Malaga). Lektie er at finde sine gamle noter frem og skrive 3-5 sætninger om de første to kapitler. Lær dem udenad
Un Mes en Málaga
Beskriv din morgenrutine med brug af refleksive verber. Brug mindst 5 af verberne i vedhæftede billede. Skriv 5 sætninger
Verber til at beskrive rutiner.jpg
REFLEKSIVE VERBER to lege.docx
Øv dig godt på alle de refleksive verber i dokumentet fra timen i går. Du skal kunne dem udenad
Vi gennemgår også sætningerne I lavede i torsdags så find dem frem
OBS HUSK Aquí está grammatikbogen
Lektie er at læse og oversætte kapitel 4 i Un mes en Málaga. Noter 5 vigtige gloser i kapitlet og hav dem klar i timen. Læg mærke til genren der er en artikel, som vi ikke har arbejdet med før.
Cap 4 - unmesenmalaga
Verber med diftong og vokalskifte terningeleg.docx
Se under afleveringer til i dag. Man skal have lavet et resumé af kap. 4 i Un mes en Málaga (7-10 sætninger). Også selvom man ikke var til time mandag!! Det skal være én samlet tekst
Mundtlighed - gambitter og faste vendinger.docx
Lektien er at skrive om fordele og ulemper ved at være ung i Malaga ud fra kap. 4 i un mes... Du skal skrive 2 fordele og 2 ulemper og inddrage gambitter fra arket der ligger på timen i tirsdags
Du skal læse eller genlæse kap. 4 vi gennemgik i mandags. Hvis man er inde i teksten bliver delprøven meget nemmere :-)
I skal skrive en delprøve 2 i hånden i dag og i morgen i timerne. Man skal bruge 15 min. derhjemme på at læse/oversætte vedhæftede tekst som bliver en del af delprøven. Man når det man når på de 15 min.
La generación perdida fra España en la calle.docx
I får en sidste time til at lave delprøve 2
Lektie til i dag er at oversætte de første 8 sætninger til kap. 4 under "Cap. 4 Traducción" (Un mes en Málaga)
Dem der stadig ikke har lavet delprøve 1 til kap. 4 fra d. 14/11 skal lave den i timen i dag. Det er: Alberte E, August, Emil, Gustav, Martin, Mie. Man kan forberede sig ved at genlæse kap. 4 i Un mes en Málaga.
Ift. delprøve 2 i hånden ved man selv hvem man er, hvis man ikke har fået afleveret hæftet. Hvis man ikke var til timen skal den laves hjemme men også i hånden
Billedbeskrivelse cap. 5 un mes en Málaga.docx
Samme besked som i går ift. delprøve 1; de der mangler laver den i dag.
Lektie til i dag er at udfylde billedbeskrivelsen som ligger på timen fra i går. Billedet ligger i cap. 5 un mes en Málaga
Læs eller genlæs cap. 5 i un mes en Málaga. Noter 7 gloser som du skal bruge til et mundtligt resumé af teksten
Opgaver direkte objektspronomen.docx
Færdiggør opgaverne med genstandsled (direkte objektspronomen) i arket der ligger på timen fra i torsdags
Medbring desuden Cataluña kompendiet I fik i torsdags. Hvis man ikke var der eller har smidt det væk skal det PRINTES inden timen
Cataluña kompendium.pdf
Man har læst op på de direkte objektsformer inkl. bøjning og placering. Medbring de færdige opgaver som også var lektie til i går. Vi samler også op på Cataluña no es España teksten som I arbejdede selv med i går
Du skal kunne bøje verberne SENTIRSE, QUERER, PENSAR til i dag.
Identidad catalana - spørgsmål.docx
Igen skal man øve sig på at bøje verberne SENTIRSE, PENSAR, QUERER
Desuden skal man skrive 4 sætninger til vedhæftede billede hvor man skal inddrage følgende gloser: independencia, sentirse, identidad catalana, cultura, lengua, sentimiento
Foto.jpg
Lektie er at udvælge et af de tre billeder til kap. 7 i un mes en Málaga under 'grámatica' og skrive 5 sætninger med verbalperifraser
Man skal oversætte følgende 3 sætninger. Vær opmærksom på verbalperifraser!!: 1. Mange ældre (mayor m.) holder ikke op med at tale med bageren. 2. Marie er lige ankommet til Málaga. 3. Turisterne bør have præsentabelt tøj på (llevar) ligesom spaniern
Gambitter i samtalen.docx
Man skal øve sig på sine 5 spanske stereotyper man lavede en liste over i torsdags. Øv dig på at forklare dem og lave modsvar til så man kan fortælle dem i timen. Hvis man ikke var til timen læser man kap. 8 i Un mes en Málaga
Retteark Cap 4 del 1 og 2 .docx
Samme lektie som til i går. Husk desuden at læse kap. 8 hvis man ikke var der i torsdags (eller blot har brug for at genopfriske)
Ligesom sidste år kører vi selvfølgelig en julebingo på spansk. Derfor skal man øve sig på tallene 1-90. Der er selvfølgelig præmier på spil
Tallene 1-90.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 43
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Skrive
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 9
Las dos Españas
Caprani, Helene: La guerra civil española. Columbus 2024 s.
s. 12 El apoya a la segunda república.
122-23 Los niños robados
59-60 El bombardeo de Guernía y el cuadro de Pablo Picasse
62-63 La repreción y los costes humanos
101-102 El turismo
Tekster fra eksamensopgave om Los Niños robados
Películas:
La lengua de las mariposas
Ay Carmela
Link til mappe med materiale
https://stenhusgym-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/stin2209_stenhus-gym_dk/EswIgX_I_NFEs7R58pB2c1ABcorSLAksQMDS723j7J2-ug?e=Ja4ZMl
Indhold
Kernestof:
Ser, estar, hay.pdf
Ensenñanza.pdf
Guerníca.docx
Foto 19A Cámara y músicos.docx
69 præteritum uregelmæssig.docx
Verbos.pdf
Foto 4A Pescadería.docx
123_125 imp_præt.docx
Læs teksten godt og grundigt, så du kan lave delprøve 2 i timerne
La cocina de Fernando Botero.docx
Foto 10 A Turista.docx
La tentación de San Antonio_Dalí.docx
Husk at aflevere delprøve 1 skaters bolivianos
23 adjektiver.docx
Husk at oversætte og arbejde med indholdet af tekst, der er oploadet på opgaver. Vi laver delprøve 2 i begge timer
Foto 16A Jóvenes en la calle.docx
Foto 1A Mujer y hombre en la cocina.docx
Las Meninas.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247673721", "T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247673721", "H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56247673721" }