Holdet 2022 SPB/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022 SPB/1 (1g SPB/1, 2g SPB/1, 3g SPB/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Caminando begynderundervisning
Titel 2 Caminando begynderundervisning
Titel 3 La familia
Titel 4 Un mes en Málaga
Titel 5 Fiestas españolas
Titel 6 El hombrecito vestido de gris
Titel 7 Migración
Titel 8 Un mes en Málaga
Titel 9 Las dos Españas

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Caminando begynderundervisning

Forløbsbeskrivelsen gælder både for hele 1g og den første halvdel af 2g (s. 1-88):

I Caminando begyndersystem er eleverne blevet præsenteret for forskellige miljøer i Spanien og Latinamerika med hver deres grammatiske fokus. Bogen har til hensigt at træne eleverne i ordforråd, samtale og grammatik. Vi har brugt dertilhørende øvebog til diverse øvelser samt minlæring.

Grammatisk fokus:
Artikler
Substantiver
Genitiv
Personlige pronomener
Adjektiver
Gustar
Verber i præsens, perfektum, nær fremtid og gerundium
Diverse uregelmæssige verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Caminando begynderundervisning

Forløbsbeskrivelsen gælder både for hele 1g og den første halvdel af 2g (s. 1-88):

I Caminando begyndersystem er eleverne blevet præsenteret for forskellige miljøer i Spanien og Latinamerika med hver deres grammatiske fokus. Bogen har til hensigt at træne eleverne i ordforråd, samtale og grammatik. Vi har brugt dertilhørende øvebog til diverse øvelser samt minlæring.

Grammatisk fokus:
Artikler
Substantiver
Genitiv
Personlige pronomener
Adjektiver
Gustar
Verber i præsens, perfektum, nær fremtid og gerundium
Diverse uregelmæssige verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La familia

Forløbet tager udgangspunkt i "Mi querida familia" hvor vi har gennemgået kap. 1-5. I hvert kapitel bliver eleverne præsenteret for et nyt emneområde: præsentation af sig selv og sin familie, skole, klokken, sport, fritid, mad, farver, tøj og kroppen.

Materiale:
Eva Rosenkilde: Mi querida familia, s. 6-30. Gyldendal, 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fiestas españolas

I forløbet er eleverne blevet præsenteret for diverse festlige og kulturelle begivenheder i Spanien herunder los castells og San Fermín (la corrida de toros). Vi har haft fokus på elevernes mundtlighed i form af små gruppepræsentationer af festlige begivenheder i Spanien herunder San Fermín, la feria de Abríl, las fallas de Valencia og la Tomatina. Derudover afsluttede vi forløbet med en videoaflevering, hvor eleverne havde opbygget et ordforråd og gloser til at kunne præsentere en dansk tradition/begivenhed.

Materiale:
"Mennesketårne: Jóvenes adictos a las tradiciones" i España en la calle, Systime.
"Navarra" i Tapas, Systime
"La corrida de toros, cultura o maltrato? i Tapas, Systime
"Las fiestas más populares en España" i Ya Vamos!, Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Migración

I forløbet er eleverne blevet præsenteret for indvandrere fra latinamerikanske lande, som alle deler samme drøm om at rejse nordpå og bosætte sig i USA. Som introduktion til forløbet har eleverne læst om de nyere migrationsstrømme og de dertilhørende problematikker. Vi har arbejdet med årsager til at så mange
latinamerikanere forlader deres hjemlande for at rejse til USA (Push og Pull faktorer) og hvilken betydning migrationen har. Eleverne har desuden fået et indblik i hvordan man illegalt kan rejse til USA og hvordan det er at være immigrant i USA.
Vi har især haft fokus på mundtlighed og at indøve et centralt ordforråd til forløbet.

Kernestof:
- Maná: Pobre Juan. Sang fra Retratos latinos en California og youtube
Interview med Carlos Armador fra Retratos latinos en California
- Tekst om Armando Vargas fra Al otro lado
- Cary Fukunaga: Sin Nombre, 2009. Film
- Joshua Marston: María – llena eres de gracia, 2004. Film

Supplerende materiale:
- Ulla Ringgaard og Aase Kledal: Retratos Latinos en California s. 106-112 (info om nyere migration)
- Ulla Ringgaard og Aase Kledal: Retratos Latinos en California s. 11 (Push og pull faktorer)
- Rebecca Cammisa: Børn på farlig flugt, 2011. Dokumentar fra mitcfu


Grammatisk fokus:
Præpositioner
Imperfektum og præteritum
Artikler
Genitiv
Adjektiver
Refleksive verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Un mes en Málaga

Baseret på i-bogen af samme navn af Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen.

I forløbet er eleverne blevet præsenteret for Marie, som er en dansk pige der er på sprogskole i Spanien. Eleverne har fået et indblik i forskellige aspekter af det spanske samfund, som undervejs også har bragt elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer i spil. Som supplerende materiale til i-bogen er eleverne blevet præsenteret for regionelle forskelle i kultur, sprog og identitet i Catalonien og ønsket om selvstændighed. Desuden har vi arbejdet med arbejdsløshed blandt unge spaniere.

Kernestof:
- Kap. 1-8 i Un mes en Málaga
- La generación perdida fra España en la calle
- Cataluña no es España fra Voces de protesta, s. 73-76
- Identidad catalana, video fra Pregunta Ya på mitcfu
- Eva Rosenkilde: La buena vida. Gyldendal 2008 s. 33-41 om Mireia y Cataluña

Supplerende:
- Spanien på randen af et nervøst sammenbrud fra España en la calle, s. 42-47

Om kultur:
Tapas s. 23: Vin, siesta


Grammatisk fokus:
Uregelmæssige verber (diftong og vokalskifte)
Direkte objektspronomen
Gustar, sentirse, querer, pensar
Verbalperifraser
Que og como
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Las dos Españas


Caprani, Helene: La guerra civil española. Columbus 2024 s.
s. 12 El apoya a la segunda república.
122-23 Los niños robados
59-60 El bombardeo de Guernía y el cuadro de Pablo Picasse
62-63 La repreción y los costes humanos
101-102 El turismo

Tekster fra eksamensopgave om Los Niños robados

Películas:
La lengua de las mariposas
Ay Carmela

Link til mappe med materiale
https://stenhusgym-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/stin2209_stenhus-gym_dk/EswIgX_I_NFEs7R58pB2c1ABcorSLAksQMDS723j7J2-ug?e=Ja4ZMl
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer