Holdet 2023 Dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Dramatik B
Lærer(e)
Hold 2023 Dr (2g Dr, 3g Dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Performance
Titel 2 Det episke teater - fokus på Bertolt Brecht
Titel 3 Det græske teater
Titel 4 Det absurde teater
Titel 5 Optakt til midtvejsvisning
Titel 6 Teaterfestival
Titel 7 Midtvejsvisning: KEND DIG SELV
Titel 8 Midtvejsvisning - rapport
Titel 9 Dramaturgisk analyse
Titel 10 Eksamensforestilling
Titel 11 1g dramatik C

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Performance

Med udgangspunkt i en historisk forståelse af begrebet "Performance", introduceres eleverne for performanceteater med særligt fokus på dramaturgi og spillestil.

Eleverne introduceres for en case: Performance-gruppen Vontrapp, og vi undersøger et par af deres værker: AKTION/AUKTION og BEVAR MIG VEL

Eleverne arbejder i praksis med performanceteater, bl.a. øvelse i at iscenesætte et kunstværk og en "Morgen-performance".

Forestillingsanalyse af "Snehvides billede" (1994) af Hotel Proforma (video)

Læst tekst:
Dam, Birgitte: "Teater Live" - (afsnit om performanceteater) s.21-27
Gerner, Elung-Jensen og Laursen Vig "Sanselighed - Performanceteater i Danmark" s.5-13
Garfield Mortensen, Mette "Interferensens æstetik" (atidskriftsrtikel) (2005)

Desuden lærerproduceret powerpoint med mange eksempler fra Performance-historien.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det episke teater - fokus på Bertolt Brecht

Teaterhistorie: Det episke teater, Brecht og opgøret med naturalismen

Mål:
At få indgående kendskab til Bertolt Brecht teaterform - det episke teater - og spillestilen.
At få kendskab til perioden og tankerne bag opbruddet med naturalismen.
Stifte teoretisk bekendtskab med andre idealister og deres opbrud med naturalismen.
Praktisk arbejde med udvalgte Brecht-scener med fokus på spillestil og særlige stiltræk.
Dramaturgisk analyse af uddrag samt forestillingsanalyse på baggrund af billedmateriale og korte filmede sekvenser.

Øvelse i dramaturgisk analyse og iscenesættelse af uddrag fra Brechts "Det tredje riges frygt og elendighed" (1957) scenerne "Kisten", "Forræderiet" og "Vinterhjælp"

Læst stof:
Klar Scene side 124- 126
Lærerproduceret powerpoint om Brecht med fotos og videoklip-

Centrale begreber:
Verfremdung, episk teater, gestusarbejde og montagedramaturgi.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det græske teater

Introduktion til det græske teater med fokus på den klassiske græske sceneopbygning, spillestil, dramaturgi og maskespil.

På baggrund af praktiske øvelser med korets rolle, arbejder eleverne i praksis med at iscenesætte uddrag af  tragedien "Ødipus" og komedien "Lysistrate" i grupper.

Eleverne arbejder med en dramaturgisk analyse af uddrag af tragedien "MEdea".

Læst tekst:
Flygare, Henrik, Klar scene s.
"Den store premiere" (tv-program) afsnit om iscenesættelse af Ødipus på DRtv.
Lærerproduceret powerpointpræsentation om Det græske teater, scenografi og dramaturgi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det absurde teater

Fokus på det klassiske absurde teaters brud med illusionen, den historie baggrund og samtiden, budskab til publikum, scenografi, sprog og spillestil.

Eleverne har arbejdet med praktiske øvelser i forbindelse med sprogets betydning i det absurde teater, herunder skindialogen, stiliserede bevægelser og iscenesættelse af uddrag fra absurde dramaer.

Eleverne har arbejdet med dramaturgisk analyse og iscenesættelse af uddrag af Samuel Becketts "Venter på Godot".

Dramatugiske analyse af hele den danske tv-teater-version af  Ionescos "Enetime".

Læst tekst:
Henrik Flygare: Klar scene, side140- 156
Lærerproduceret powerpoint om eksistentialisme og det absurde.
uddrag fra Ionescos "Den skaldede sangerinde"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Optakt til midtvejsvisning

Eleverne har læst og analyseret "Kvinde Kend Din Krop" af Camilla Wargo Brekling, som er udgangspunkt for midtvejsforestillingen. Forestillingen vil både bestå af tekster fra KKDK, samt elev-producerede tekster, bl.a. med udgangspunkt i eleverne egne personlige fortælling.

Arbejdet med forestillingen fortsætter i 3.g.
.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Teaterfestival

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Midtvejsvisning: KEND DIG SELV

Eleverne har selv skabt en ungdomsforestilling, som hele holdet spiller med i, og som blev vist for ca. 500 elever fra gymnasiet.

Forestillingen tog udgangspunkt i "Kvinde kend din krop" af Kamilla Wargo Brekling - både ift. indhold og form (montage).

Eleverne skrev egne tekster baseret på egne erfaringer, på Kamilla Wargos tekst, samt på generelle ungdomsproblematikker og emner.

Eleverne har arbejdet med metoden "Devising" og lært at arbejde i kaos.

Efterfølgende skrev eleverne en midtvejsrapport baseret på forestillingen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dramaturgisk analyse

Fokus på den dramaturgiske tekstanalyse som forberedelse på den teoretiske del til eksamen på Dramatik B.

Eksempel på eksamensspørgsmål: Happy Days, Samuel Beckett.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamensforestilling

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 1g dramatik C

På C-niveau har eleverne arbejdet med:

INTRODUKTION TIL DRAMATIK:

Introduktion til faget med introøvelser og lege.
Skuespilteori: Kroppen som værktøj (gestik (psykologisk og handlings), mimik, stemmen og kroppen)
Høj og lav status
Realistisk og teatralsk
Karakter og type (Nymse og Tudeberg på glatis)
Blikretninger og taleretninger (Arbejde med monologer, som eleverne selv har skrevet baseret på en sang.)

Sørensen, Karen: Dramatik en grundbog s. 11-36



DET NATURALISTISKE TEATER

Eleverne introduceres til det naturalistiske teater og Konstantin Stanislavskijs system.

Mål:
• At få viden om det naturalistiske teaters samfundsmæssige baggrund og tiden det udspringer af
• At få kendskab til de tre vigtigste dramatikere Ibsen, Strindberg og Tjekhov
• At få viden om skuespilteknikken Stanislavskij udvikler
• At afprøve teknikkerne gennem øvelser og mindre realisationer
• At arbejde med at forstå og opbygge en rolle

Vigtige Stanislavskij-begreber:

De indre teknikker
- Det magiske hvis
- De givne omstændigheder
- Motivering
- Stemningserindring
De ydre teknikker
- Fysiske handlinger gennem indre motivation

Praktisk arbejde med udvalgte scener fra Henrik Ibsens "Et dukkehjem"
Iscenesættelse og arrangement.
Arbejde med undertekst og at indleve sig
Visning for holdet og feedback

Materiale:
Flygare, Henrik m.fl.: "Klar Scene" s. 104-121
Sørensen, Karen: "Dramatik - en grundbog" s. 71

Supplerende materiale:
Film: "Et Dukkehjem" fra 1974 med bl.a. Ghita Nørby.



DET SAMTIDSREFLEKTERENDE TEATER OG LOLLIKE

Tendenser og teaterformer i 00’erne med fokus på det reflekterende samtidsteater

Indhold:
Viden om de vigtigste tendenser og strømninger i nullernes teater med særligt fokus på Christian Lollike. Dramaturgien i Lollikes stykker: Montage/fragmenteret (med udgangspunkt i Dom over skrig)
Kort historisk baggrund/rammesætning
Arbejde praktisk med uddrag fra "Familien der kunne tale om alt."

Pensum:
Thulstrup, Lotte: Teater i det nye årtusinde s. 32-39

Supplerende stof:
Lollike, Christian: Familien der kunne tale om alt (uddrag) og Service selvmord (uddrag) Dom over skrig (uddrag) Manifest 2083 (samtale om forestillingen)

Artikel med interview
Filmet interview med lektor Janek Szatkowski om Christian Lollike
Debatten-interview vedr. Manifest 2083 (uddrag)
Trailer til All My Dreams Come True.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer