Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Dr (2g Dr, 3g Dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Performance
Med udgangspunkt i en historisk forståelse af begrebet "Performance", introduceres eleverne for performanceteater med særligt fokus på dramaturgi og spillestil.
Eleverne introduceres for en case: Performance-gruppen Vontrapp, og vi undersøger et par af deres værker: AKTION/AUKTION og BEVAR MIG VEL
Eleverne arbejder i praksis med performanceteater, bl.a. øvelse i at iscenesætte et kunstværk og en "Morgen-performance".
Forestillingsanalyse af "Snehvides billede" (1994) af Hotel Proforma (video)
Læst tekst:
Dam, Birgitte: "Teater Live" - (afsnit om performanceteater) s.21-27
Gerner, Elung-Jensen og Laursen Vig "Sanselighed - Performanceteater i Danmark" s.5-13
Garfield Mortensen, Mette "Interferensens æstetik" (atidskriftsrtikel) (2005)
Desuden lærerproduceret powerpoint med mange eksempler fra Performance-historien.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det episke teater - fokus på Bertolt Brecht
Teaterhistorie: Det episke teater, Brecht og opgøret med naturalismen
Mål:
At få indgående kendskab til Bertolt Brecht teaterform - det episke teater - og spillestilen.
At få kendskab til perioden og tankerne bag opbruddet med naturalismen.
Stifte teoretisk bekendtskab med andre idealister og deres opbrud med naturalismen.
Praktisk arbejde med udvalgte Brecht-scener med fokus på spillestil og særlige stiltræk.
Dramaturgisk analyse af uddrag samt forestillingsanalyse på baggrund af billedmateriale og korte filmede sekvenser.
Øvelse i dramaturgisk analyse og iscenesættelse af uddrag fra Brechts "Det tredje riges frygt og elendighed" (1957) scenerne "Kisten", "Forræderiet" og "Vinterhjælp"
Læst stof:
Klar Scene side 124- 126
Lærerproduceret powerpoint om Brecht med fotos og videoklip-
Centrale begreber:
Verfremdung, episk teater, gestusarbejde og montagedramaturgi.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det græske teater
Introduktion til det græske teater med fokus på den klassiske græske sceneopbygning, spillestil, dramaturgi og maskespil.
På baggrund af praktiske øvelser med korets rolle, arbejder eleverne i praksis med at iscenesætte uddrag af tragedien "Ødipus" og komedien "Lysistrate" i grupper.
Eleverne arbejder med en dramaturgisk analyse af uddrag af tragedien "MEdea".
Læst tekst:
Flygare, Henrik, Klar scene s.
"Den store premiere" (tv-program) afsnit om iscenesættelse af Ødipus på DRtv.
Lærerproduceret powerpointpræsentation om Det græske teater, scenografi og dramaturgi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det absurde teater
Fokus på det klassiske absurde teaters brud med illusionen, den historie baggrund og samtiden, budskab til publikum, scenografi, sprog og spillestil.
Eleverne har arbejdet med praktiske øvelser i forbindelse med sprogets betydning i det absurde teater, herunder skindialogen, stiliserede bevægelser og iscenesættelse af uddrag fra absurde dramaer.
Eleverne har arbejdet med dramaturgisk analyse og iscenesættelse af uddrag af Samuel Becketts "Venter på Godot".
Dramatugiske analyse af hele den danske tv-teater-version af Ionescos "Enetime".
Læst tekst:
Henrik Flygare: Klar scene, side140- 156
Lærerproduceret powerpoint om eksistentialisme og det absurde.
uddrag fra Ionescos "Den skaldede sangerinde"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Optakt til midtvejsvisning
Eleverne har læst og analyseret "Kvinde Kend Din Krop" af Camilla Wargo Brekling, som er udgangspunkt for midtvejsforestillingen. Forestillingen vil både bestå af tekster fra KKDK, samt elev-producerede tekster, bl.a. med udgangspunkt i eleverne egne personlige fortælling.
Arbejdet med forestillingen fortsætter i 3.g.
.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Teaterfestival
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Midtvejsvisning: KEND DIG SELV
Eleverne har selv skabt en ungdomsforestilling, som hele holdet spiller med i, og som blev vist for ca. 500 elever fra gymnasiet.
Forestillingen tog udgangspunkt i "Kvinde kend din krop" af Kamilla Wargo Brekling - både ift. indhold og form (montage).
Eleverne skrev egne tekster baseret på egne erfaringer, på Kamilla Wargos tekst, samt på generelle ungdomsproblematikker og emner.
Eleverne har arbejdet med metoden "Devising" og lært at arbejde i kaos.
Efterfølgende skrev eleverne en midtvejsrapport baseret på forestillingen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Midtvejsvisning - rapport
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Dramaturgisk analyse
Fokus på den dramaturgiske tekstanalyse som forberedelse på den teoretiske del til eksamen på Dramatik B.
Eksempel på eksamensspørgsmål: Happy Days, Samuel Beckett.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensforestilling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
1g dramatik C
På C-niveau har eleverne arbejdet med:
INTRODUKTION TIL DRAMATIK:
Introduktion til faget med introøvelser og lege.
Skuespilteori: Kroppen som værktøj (gestik (psykologisk og handlings), mimik, stemmen og kroppen)
Høj og lav status
Realistisk og teatralsk
Karakter og type (Nymse og Tudeberg på glatis)
Blikretninger og taleretninger (Arbejde med monologer, som eleverne selv har skrevet baseret på en sang.)
Sørensen, Karen: Dramatik en grundbog s. 11-36
DET NATURALISTISKE TEATER
Eleverne introduceres til det naturalistiske teater og Konstantin Stanislavskijs system.
Mål:
• At få viden om det naturalistiske teaters samfundsmæssige baggrund og tiden det udspringer af
• At få kendskab til de tre vigtigste dramatikere Ibsen, Strindberg og Tjekhov
• At få viden om skuespilteknikken Stanislavskij udvikler
• At afprøve teknikkerne gennem øvelser og mindre realisationer
• At arbejde med at forstå og opbygge en rolle
Vigtige Stanislavskij-begreber:
De indre teknikker
- Det magiske hvis
- De givne omstændigheder
- Motivering
- Stemningserindring
De ydre teknikker
- Fysiske handlinger gennem indre motivation
Praktisk arbejde med udvalgte scener fra Henrik Ibsens "Et dukkehjem"
Iscenesættelse og arrangement.
Arbejde med undertekst og at indleve sig
Visning for holdet og feedback
Materiale:
Flygare, Henrik m.fl.: "Klar Scene" s. 104-121
Sørensen, Karen: "Dramatik - en grundbog" s. 71
Supplerende materiale:
Film: "Et Dukkehjem" fra 1974 med bl.a. Ghita Nørby.
DET SAMTIDSREFLEKTERENDE TEATER OG LOLLIKE
Tendenser og teaterformer i 00’erne med fokus på det reflekterende samtidsteater
Indhold:
Viden om de vigtigste tendenser og strømninger i nullernes teater med særligt fokus på Christian Lollike. Dramaturgien i Lollikes stykker: Montage/fragmenteret (med udgangspunkt i Dom over skrig)
Kort historisk baggrund/rammesætning
Arbejde praktisk med uddrag fra "Familien der kunne tale om alt."
Pensum:
Thulstrup, Lotte: Teater i det nye årtusinde s. 32-39
Supplerende stof:
Lollike, Christian: Familien der kunne tale om alt (uddrag) og Service selvmord (uddrag) Dom over skrig (uddrag) Manifest 2083 (samtale om forestillingen)
Artikel med interview
Filmet interview med lektor Janek Szatkowski om Christian Lollike
Debatten-interview vedr. Manifest 2083 (uddrag)
Trailer til All My Dreams Come True.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58253202932",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58253202932",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58253202932"
}