Holdet 2023 DA/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2023 DA/n (1n DA, 2n DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Minimalisme og studielæsning
Titel 2 Retorik i taler
Titel 3 Nationalromantik (Dansk-historie-forløb)
Titel 4 Kortfilm
Titel 5 Kvinder i folkeviser og sagaer
Titel 6 Samtaler
Titel 7 Nyhedsformidling
Titel 8 Skriftlighed - debatterende artikel
Titel 9 Storbyens puls
Titel 10 Værklæsning: Michael Strunge
Titel 11 Dokumentar
Titel 12 Holdning til sprog
Titel 13 Kampagner
Titel 14 På kanten af samfundet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Minimalisme og studielæsning

Minimalisme:

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til den minimalistiske skrivestils særlige kendetegn og de udfordringer, der er forbundet med læsningen af denne type tekster. Hovedvægten er på dansk litteratur fra 90’erne og 00’erne, men med udblik til Kjell Askildsen og Raymond Carvers noveller som inspiration for denne periodes minimalisme. Arbejdet med at analysere teksterne skal styrke elevernes evne til at gå bag om ordene og forstå disses indhold og nuancer. Vi arbejder med en læserorienteret metode samtidig med at vi træner basal novelleanalyse.

Særlige fokuspunkter:
Minimalismens kendetegn, semantisk reduktion, formel reduktion, tomme pladser, novellens genretræk

Tekster:
- Raymond Carver: ”Populær mekanik” (verdenslitteratur i oversættelse), 2 s
- Kjell Askildsen: ”Betydningen” (norsk), 1 s
- Thøger Jensen: ”Nu sad det unge par sikkert og så video”, 1 s
- Dorthe Nors: ”Gensidig aflivning”, 5 s
- Helle Helle: Rester (værklæsning 1), 128 s
Teori:
Faglige forbindelser s. 166-167, 2 s
Jørn Ingemann Knudsen: ”Minimalisme” (2017) https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029#c19275, 4 s

Værktøjskasse til analyse af noveller

-

Studielæsning:

Formålet med forløbet er at give eleverne en større bevidsthed om, at læsning ikke kun er en aktivitet, der foregår, mens man læser, men at ens aktivitet både før under og efter læsning er afgørende for udbyttet. Der introduceres i forløbet til forskellige strategier til, hvordan man kan være en aktiv læser i alle læsningens faser. Desuden introduceres til forskellige teksttyper, som eleverne vil støde på i de forskellige fag.

Særlige fokuspunkter: Læsevaner, læselovene, læseformål, oversigtslæsning, skimning, teksttyper, notatteknikker.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Glæden ved læsning 17-08-2023
Videofremlæggelse af Helle Helle 11-10-2023
Skrivedag 1 13-10-2023
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Retorik i taler

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til centrale begreber inden for retorik og argumentation. Vi tager i forløbet udgangspunkt i talegenren og bruger den til at gøre eleverne bekendt med de værktøjer, som de kan bruge til at analysere teksters retorik og argumentation. Vi analyserer talen "Sociale medier" af Rebecca Bach-Lauritsen ad flere omgange med fokus på forskellige argumentatoriske og retoriske virkemidler.

Særlige fokuspunkter: Talegenrer, især politisk tale og lejlighedstale, appelformer, den udvidede argumentationsmodel, retoriske virkemidler og argumenttyper.

Materiale:
Rebecca Bach-Lauritsen: "Sociale medier", 31.8.2021 (tekst og video), 6 s
Håndbog til dansk s. 150-153, 4 s
Begreb om dansk s. 100-103,
Søren Vrist Christensen: "Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel" (https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA), 5 s
Danske taler: "Etos" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/etos-patos-logos/etos), 3 s
Danske taler: "Patos" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/etos-patos-logos/patos), 3 s
Danske taler: Logos" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/etos-patos-logos/logos), 3 s
Danske taler: "Anafor" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/anafor), 1 s
Danske taler: "Antitese" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/antitese), 1 s
Danske taler: "Epifor" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/epifor), 1 s
Danske taler: "Gentagelse" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/gentagelse), 1 s
Danske taler: "Retoriske spørgsmål" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/retoriske-sporgsmal), 1 s
Danske taler: "Trikolon" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/trikolon), 1 s

Værktøjskasse til analyse af argumentation og retorik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivedag 2 20-11-2023
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nationalromantik (Dansk-historie-forløb)

Forløbet er et samspil med historie, hvor eleverne fordyber sig i læsningen af Oehlenschlägers fædrelandssang "Der er et yndigt land" (1819), H.C. Andersens fædrelandssang "I Danmark er jeg født" (1850) og Grundtvigs fædrelandssang" Danmarks trøst - Langt højere bjerge" (1820). I læsningen undersøger eleverne, hvordan teksterne hænger sammen med Nationalromantikken som litterær periode. Arbejdet med de tre digte er desuden blevet brugt til at træne, hvordan man foretager analyse og fortolkning af lyrik.

Ved forløbet trænes metoder i dansk, nemlig analyse og fortolkning af teksten i sig selv og tekstlæsning med inddragelse af den (litteratur)historiske kontekst.

Særlige fokuspunkter: Ydre og indre komposition strofe, vers, rimmønstre, bogstavrim (allitteration og assonans), episk og lyrisk digt, lyrisk jeg, billedsprog, tema og nationale symboler.

Materiale:
Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: "Litteraturens veje" (2010), s. 146-149, 3 s
Jørn Ingemann Knudsen: Textanalyse.dk, s. 108-109 ("Billedsprog"), 2 s
Oehlenschläger, Adam: Der er et yndigt land (1819), (kanon), 2 s
Grundtvig, F.N.S.: Danmarks Trøst - Langt højere Bjerge (1820), (kanon), 2 s
Andersen, H. C.: I Danmark er jeg født (1850), (kanon), 1 s
Tobias Rahim: "National romantik 2021" (film), (https://www.youtube.com/watch?v=IJJTY2UEIK0), 9 s

Værktøjskasse til analyse af lyrik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kortfilm

Forløbet er et medieforløb om kortfilm med særligt fokus på temaet grænsen mellem fantasi og virkelighed. I forløbet arbejder vi med kortfilmens genretræk og særlige formsprog gennem teori om Raskins syv parametre og filmiske virkemidler. Vi arbejder også med begreber, som vi kender fra litteraturanalyse: symbolik, miljø, personer og tematik. I forløbet analyseres en samling af kortfilm, der alle falder ind under temaet grænsen mellem fantasi og virkelighed, med fokus på dette tema (værklæsning).

Særlig fokuspunkter: Kortfilmens genretræk, Raskins parametre, symbolik, miljø, personer, tematik, filmiske virkemidler herunder billedudsnit, perspektiv,  billedkomposition, kamerabevægelser, lys, lyd og klipning.

Materiale:
Materiale om kortfilm og Raskins parametre: "Raskins syv parametre," (word), "Kortfilm, Raskins syv parametre" (ppt), 7 s.
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed s. 11-25, 13 s
Marianne Olsen Ulrich: "Kom", 1995, 2 s
Mikkel Husted: "Tornen dør, blomsten lever", 2021, 5 s

Værk med temaet fantasi og virkelighed:
Robin Barrière: "Fantasinven", 2018, 3 s
Esben Tønnesen: "De fantastiske 3", 2009, 5 s
Andreas Thaulow: "Pistol", 2016, 2 s
Jonas Risvig: "Sort som Iris", 2019, 4 s
Kerren Lumer-Klabbers: ”Lukkede øjne”, 2014, 4 s


Værktøjskasse til analyse af kortfilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kvinder i folkeviser og sagaer

Forløbet er et litterært forløb om genrerne saga og folkevise. I forløbet er der fokus på fremstillingen af kvinden i disse tekster. Der arbejdes med de to genres særlige genretræk og med det samfund, som sagaerne og folkeviserne beskriver herunder æresbegrebet, retsforhold og mænds og kvinders status. I første del af forløbet analyseres uddrag af Laksdølernes saga. Der læses desuden en moderne novelle, der er inspireret af sagaen. I anden del af forløbet læses en samling af folkeviser som værk (værklæsning 3) under temaet kvinden. Her formidles elevernes arbejde med de forskellige folkeviser på en planche, der fremlægges for hele klassen. I arbejdet med folkeviserne arbejdes med genretræk, komposition og sprog og tema.

Særlige fokuspunkter: Sagagenren, sagasamfundet, sagastil, folkevisegenren og særligt riddervisen.

Materiale:
Sagatid.dk: "Sagastil" (https://www.sagatid.dk/sagastil), 2 s
Sagatid.dk: "Æresbegrebet" (https://www.sagatid.dk/sagastil), 2 s
Uddrag af Laksdølernes saga, kapitel 34, 35, 39, 49, 55 og 56, 12 s
Dy Plambeck: "Skilsmisseskjorten", 7 s
Kjær-Hansen, Barbara og Tinne Serup Bertelsen (2014): “Litteraturhistorien - på langs og på tværs”, s. 34-39, 6 s
Folkevise: “Stolt Elins hævn”, 3 s
Folkevise: “Nilus og Hillelil”, 4 s
Folkevise: “Den tålmodige kvinde”, 2 s
Folkevise: “Hr. Ebbes døtre", 2 s
Folkevise: “Torbens datter”, 1½ s
Folkevise: “Ridderens runeslag”, 3 s

Værktøjskasse til analyse af noveller (saga)
Værktøjskasse til analyse af lyrik (folkevise)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Samtaler

Emnet for forløbet er den demokratiske samtale. I forløbet arbejder vi med analyse af tekster, hvor mennesker diskuterer aktuelle problemstillinger. Der arbejdes primært med mundtlige tekster i form af debatter og diskussioner mellem almindelige danskere og mellem politikere. Fokus i forløbet er både, hvordan debatter og diskussioner forløber i praksis, men også hvordan de ideelt set burde være for at være konstruktive og demokratiske.

Særlige fokuspunkter: Sproglig analyse og vurdering, argumentation, appelformer, facework, samarbejds- og høflighedsprincippet, talehandlinger, undertekst, mundtligt og skriftligt sprog, diskussion versus debat.

Materiale:
DR: "Debatten: Nordic Waste - hvem tager skraldet?" (00:00- 14:28) (https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-nordic-waste_-hvem-tager-skraldet_433848), 6 s
Begreb om dansk s. 83.94 + 114, 8 s
Video: "Adam og Eva - med danske undertekster", (https://www.youtube.com/watch?v=Q85gCIMOm7w), 0,5 s
Video: "Præst kommer med skarp kritik af influencer" (https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04-17-i-skulle-gaa-hjem-og-skamme-jer-siger-sognepraest-til-mor-og-influencer), 0,5 s
Video og tekst: "Cecilie og Marie skændes - Paradise Hotel 6" (https://www.youtube.com/watch?v=ffl-T8hLef8), 2 s
Video: "Aftenshowet med Rasmus Paludan og Mimi Jacobsen", 2 s
Video: fra ”Debatten: Mænd, kvinder og forskellene” fra DR d. 17. oktober 2019, 2 s
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivedag 4 08-04-2024
Skriveøvelse: Vurdering af tv-debat 15-04-2024
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nyhedsformidling

Formålet med forløbet er at forstå hvad nyheder er og hvordan nyhedsmedier fungerer. Dette gøres gennem et kendskab til grundlæggende teori omkring nyhedsmedier og nyhedsjournalistik, herunder de fem nyhedskriterier, kildetyper, kompositionsmodeller, avistyper og layout.
Derudover har vi også fokus på undergenren fortællende journalistik og brugen af fakta/fiktionskoder i denne.

I forløbet arbejder vi også med den debatterende artikel og gennemgår et længere skriftlighedsforløb med fokus på diskussion/debat.

Materiale:
Avisens genre og kompositionsmodeller (lærerproduceret)
Håndbog til dansk s. 199-200, 203-207, 213-214, 220-222
Fortællende journalistik — introduktion  (Noter af Ole Frandsen, samt uddrag fra www.kommunikationsforum.dk)

• Fruergaard, Oliver. "Politiet undersøger fund af død mand i sø i Aarhus." BT, 18. aug.
  2024, https://www.bt.dk/krimi/politi-efterforsker-mistaenkeligt-doedsfald-i-aarhus.
• Ritzau: En død efter superyacht sank med turister fra TV2.dk (uddrag).
• Munk-Petersen, Trine. "»Jeg havde filler siddende helt oppe under næsen. Det var dybt
  pinligt, at jeg så sådan ud«. Politiken, 5. apr. 2024,
  https://politiken.dk/kultur/art10017524/.
• Lassen, Freja Bøgh. "17-årig om kørekortforslag: Man burde i stedet forbedre kollektiv
  transport." Politiken, 25 Aug. 2024, www.politiken.dk.
• Sheikh, Jakob. "Derfor bør vi vise billederne af Aylan." Journalisten.dk, 7. sept. 2015,
  www.journalisten.dk/derfor-boer-vi-vise-billederne-af-aylan.
• Bang, Herman. Branden. Gyldendal, 1904.

Værktøjskasse til analyse af nyhedsartikel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skriftlighed - debatterende artikel

I dette skriftlige miniforløb har vi fokus på den debatterende artikel som genre. Formålet er, at eleverne skal, på baggrund af deres viden og arbejde med et tidligere forløb om retorik i taler,  skal argumentere for og fremlægge synspunkter på et stillet emne og i sidste ende overbevise læseren om sit valgte synspunkt i en debatterende artikel.


• Andersen, Benny. "Svantes Sorte Vise." Svantes viser: En Sanghistorie, 1972.
• Per Vers. Selvhad. Sidste Omgang, 2022.
• Bjerre, Per. "Sølle eksistenser? Radiovært viser sig som elitær og nedladende."
  Politiken.dk,
  15. feb. 2022.
• Kjær, Esben. "Lyt til mig, før I dømmer mig som elitær." Politiken.dk, 19. feb. 2022.
• Krockert, Sarah Leonora Bove. "Dannelsen af unges normer og værdier skal ikke
  varetages af ansvarsløse influencere." JP.dk, 11. jan. 2020.
• DR. "Fie Laursen reklamerer for sugardating." Kulturen på P1, 2020.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Storbyens puls

Forløbet er et sprogligt og litterært forløb. I dette forløb skal vi arbejde med storbyen som tema og motiv. Vi bevæger os gennem tiden fra starten af 1900-tallet til starten af 2000, hvor vi litterært befinder os i hhv. realismen og modernismen. Formålet med forløbet er at give eleverne bekendtskab med udvalgte af de forskellige ’ismer’, hvor temaet 'storbyens puls' er i fokus i litterære tekster og gennem visuelle fremstillinger i Ole Christian Madsen filmatisering af Nordkraft, 2005 baseret på Jakob Ejersbos roman med samme navn af.

Særlige fokuspunkter: Modernisme og realisme, samfundskritisk realisme, beskidt realisme, konfrontationsrealisme, ekspressionisme, semantiske skemaer, billedsprog og retoriske stilfigurer.

TEKSTER:
Teori:
• "Storbymotivet i litteraturen." Dansk og  historie. Provins og storby og derimellem,
  Systime, https://danskoghistorie.systime.dk/?id=210. Adgang 2024.
• "1890-2000: Modernisme og realisme.", "2000-2020: Eksperimenterende realisme" og
  "Konfrontationsmodernisme" i Litteraturhistorien – på langs og på tværs, Systime,
  https://litthist.systime.dk/?id=126. Adgang 2024.
• (Lærerproduceret kompendium ud fra bl.a.)"Ekspressionisme – en subjektiv kunst."
  Litteraturens veje, Systime, https://litteraturensveje.systime.dk/?id=659. Adgang 2024.

• Bønnelycke, Emil. Gaden. 1917.
• Kristensen, Tom. Nat i Berlin. 1927.
• Madsen, Ole Christian. Nordkraft. Nimbus Film, 2005.
• Mund de Carlo. Gaden. 2014.
• Nordstrøm: Berlin, 2006
• Rifbjerg, Klaus. "Den kører." Byens tvelys, Gyldendal, 1987.

Værktøjskasse til analyse af lyrik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Værklæsning: Michael Strunge

I forlængelse af forløbet ”Storbyens puls” læses digtsamlingen Vi folder drømmens faner ud (1981) af Michael Strunge. I værklæsningen skal eleverne opleve digtsamlingen som en helhed og samtidig slår vi ned på enkelte digte, som analyseres grundigere. Desuden skal læsningen give et indblik i forfatterskabet og den postmodernistiske oplevelse af byen.

Særlige fokuspunkter: Michaels Strunges liv og værk, digtanalyse, postmodernisme, kropsmodernisme.

Materiale:
Michael Strunge: Vi folder drømmens faner ud, 1981, i: Michael Strunge: Samlede Strunge, 2019
Dokumentar: Torben Skjødt Jensen: Væbnet med ord og vinger, 2018

Værktøjskasse til analyse af lyrik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dokumentar

Forløbet har fokus på, hvordan danskfaget kan bidrage med relevante perspektiver på fagpakkerne. Her fokuseres på fagpakkerelevante dokumentarer, og hvordan de skildrer virkeligheden. Eleverne skal bruges deres viden om filmiske virkemidler og forholdet mellem fakta- og fiktionskoder til at diskutere, hvor troværdigt virkeligheden fremstilles.

Materiale: Eleverne arbejder med en af følgende dokumentarer alt efter deres fagpakke (ca. 30 s.)
- En syg forskel (sundhed + individ og samfund)
- Prinsesser fra blokken – 8 år senere (individ og samfund)
- Er du mors lille dreng – 10 år senere (individ og samfund)
- Stories for millioner (individ og samfund + handel og erhverv)

Teori:
- Den iscenesatte virkelighed s. 11-25 (14 s.)
- Dokumentarens typiske former (pdf) (10 s.)
Særlige fokuspunkter: Dokumentarens fortælleformer, filmiske virkemidler, fakta og fiktionskoder

Værktøjskasse til analyse af dokumentar
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse af dokumentar 15-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Holdning til sprog

Formålet med forløbet er at træne elevernes kendskab til argumentation både i analyse og i egen praksis. I forløbet repeteres begreberne til argumentation og retorik og anvendes i analyse af argumenterende tekster. Teksterne har et fælles tema idet de handler om holdninger til sprog. Det er debatterende tekster fra aviser og sociale medier desuden læses en epistel af Holberg. Sideløbende træner eleverne deres egen argumentation på skrift i forbindelse med skriveøvelser, der forbereder dem på at skrive debatterende artikel.

Særlige fokuspunkter:
Argumentation (Toulmins argumentationsmodel), kommunikationssituation (Ciceros pentagram), appelformer, retoriske figurer, billedsprog, påvirkning fra andre sprog, korrekt sprog, krænkende sprog (i forhold til etnicitet, køn, seksualitet og klasse), kommunikation på sociale medier.

Tekster:

DR: "Kampen om sproget - Truslen fra engelsk" ,2011
Ludvig Holberg: "Epistel 415", 1749
Christine Christiansen: "Giv sproget et sundhedstjek", 6. december 2014
Bo Lillesøe: "Her er seks sprogsynder", 24. august, 2019, Information
Siff Pors: "Debatten om N-ordet", 16. oktober, 2023
Jesper Hansen: "Er det krænkende at kalde en is Eskimo?", Nordjyske.dk, 16. juli 2020
DR: Tæt på (tekst fra eksamenssæt)
Debat på facebook om krænkende sprog
Pelle Dragsted: "’Prol’ er ikke bare et sjovt synonym for kikset, det bunder i fordomme", 22. august 2019.

Værktøjskasse til analyse af argumentation og retorik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Kampagner

Forløbet er et sprogligt- og medieforløb med fokus på oplysningskampagner. I forløbet trænes analyse af argumentation og retoriske virkemidler herunder særligt appelformer og brug af humor. Desuden analyseres kommunikationssituationen og brugen af filmiske virkemidler. Desuden sættes der fokus på, at eleverne på baggrund af analysen skal kunne vurdere kampagnernes effekt i forhold til målgruppen. I forbindelse med forløbet arbejdes med remediering, idet eleverne omskaber et folkeeventyr til et storyboard til en kampagnefilm.

Særlige fokuspunkter: Laswells kommunikationsmodel, målgruppe, AIDA-modellen, argumentation, retoriske virkemidler herunder appelformer og humor, filmiske virkemidler.

Tekster:
- Fuld af liv: "FOMO - Forever" https://www.youtube.com/watch?v=7D6Qkk92kvA
- Forsvarets uddannelser: ”Ingen kære mor”: https://www.youtube.com/watch?v=rZ98C4k7w38
- Sundhedsstyrelsen: ”But why – Muren” https://www.youtube.com/watch?v=GRiOcIS0TTY
- Røgfri fremtid (Kræftens bekæmpelse og TrygFonden): ”Der er et splittet land” https://www.facebook.com/RoegfriFremtid/videos/281488119893733  
- Røgfri fremtid: ”Tiden flyver” https://www.facebook.com/RoegfriFremtid/videos/1825432507753053
- Rådet for sikker trafik: ”Nederen forældre – Voksenfest” https://www.youtube.com/watch?v=O9OU6sD6PDI
- Rådet for sikker trafik: ”Hjelm har alle dage været en god idé” https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc
- Kræftens bekæmpelse: ”Ødelægger du festen for dig selv?” https://www.fuldafliv.dk/ung/
- Kræftens bekæmpelse: “Man kan da aldrig få for meget pølse!?!”: https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI
- Brødrene Grimm: "Guldgåsen"

Teori:
Henning Bøtner Hansen og Maria Rebekka Holm Andersen: De korte medieformater, tur.systime.dk/?id=353#c3747Systime 2019, s. 110-114 (Laswell og kampagnetyper), 119-120 (humor), 125-127 (oplysnings- og informationskampagner)

Værktøjskasse til analyse af kampagnefilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 På kanten af samfundet

Forløbet er et litterært forløb, der undersøger en række tekster, ældre og nye, hvor personerne lever på kanten af samfundet. Som del af forløbet arbejder vi med at undersøge klassesamfundet og social ulighed. I nogle af teksterne kommer forfatterne selv fra det miljø, som de beskriver.

Særlige fokuspunkter:
Klasseforskelle, identifikation, disidentifikation, respektabilitet, kultursammenstød, symbolske skillelinjer/klassemarkører, Det moderne gennembrud, Det folkelige gennembrud, realisme og modernisme

Læste tekster:
Overgang fra Romantikken til Det moderne gennembrud:
Steen Steensen Blicher: ”Hosekræmmeren”  (1829)
Fra Det moderne gennembrud: Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (1887)
Fra Det folkelige gennembrud: Martin Andersen Nexø: “Lønningsdag. En idyl” (1900) og Johannes V. Jensen: "Mortens Juleaften" (1898)
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Martin A. Hansen: "Agerhønen" (1947)
Tove Ditlevsen: ”En æggesnaps” (1948)
Peter Seeberg: "Biografi af en snegl" (1981)

Nyere litteratur
Morten Pape: "Prolog" uddrag af "Planen" (2015)
Stine Askov: uddrag af "Nøjsomheden" (2022)
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi". (2017) VÆRK
Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt" ("2019)

Supplerende tekster:
Intro til dokumentaren "På røven i Nakskov", TV2 (2015)
"Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark. Danklærerforeningen 2023. s. 6-10
Kanon14 podcast om Steen Steensen Blicher (https://www.kanon14.dk/steen-steensen-blicher)
Kanon14 podcast om Karen Blixen (https://www.kanon14.dk/karen-blixen)

Værktøjskasse til analyse af novelle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer