Holdet 2023 DA/o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2023 DA/o (1o DA, 2o DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Minimalisme og studielæsning #Værk
Titel 2 Retorik
Titel 3 DHF-forløb - Nationalromantik
Titel 4 Kortfilm #Værk
Titel 5 Kvinder i folkeviser og sagaer #Værk
Titel 6 Samtaler
Titel 7 Nyhedsformidling
Titel 8 Hvem er jeg? #Værk
Titel 9 Dokumentar (fagpakkeværk)
Titel 10 Diskursanalyse
Titel 11 Kampagnefilm
Titel 12 På kanten af samfundet #Værk og nyeste litteratur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Minimalisme og studielæsning #Værk

Minimalisme:

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til den minimalistiske skrivestils særlige kendetegn og de udfordringer, der er forbundet med læsningen af denne type tekster. Hovedvægten er på dansk litteratur fra 90’erne og 00’erne, men med udblik til Kjell Askildsen og Raymond Carvers noveller som inspiration for denne periodes minimalisme. Arbejdet med at analysere teksterne skal styrke elevernes evne til at gå bag om ordene og forstå disses indhold og nuancer. Vi arbejder med en læserorienteret metode samtidig med at vi træner basal novelleanalyse.

Særlige fokuspunkter:
Minimalismens kendetegn, semantisk reduktion, formel reduktion, tomme pladser, novellens genretræk

Tekster:
- Raymond Carver: ”Populær mekanik” (verdenslitteratur i oversættelse)
- Kjell Askildsen: ”Betydningen” (norsk)
- Thøger Jensen: ”Nu sad det unge par sikkert og så video”
- Dorthe Nors: ”Gensidig aflivning”
- Helle Helle: Rester (værklæsning 1)
Teori:
Faglige forbindelser s. 166-167
Jørn Ingemann Knudsen: ”Minimalisme” (2017) https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029#c19275

Studielæsning:

Formålet med forløbet er at give eleverne en større bevidsthed om, at læsning ikke kun er en aktivitet, der foregår, mens man læser, men at ens aktivitet både før under og efter læsning er afgørende for udbyttet. Der introduceres i forløbet til forskellige strategier til, hvordan man kan være en aktiv læser i alle læsningens faser. Desuden introduceres til forskellige teksttyper, som eleverne vil støde på i de forskellige fag. Til sidst i forløbet testes elevernes læsehastighed og læseforståelse, og de introduceres til forskellige teknikker til at øge hastigheden.

Særlige fokuspunkter: Læsevaner, læselovene, læseformål, oversigtslæsning, skimning, teksttyper, notatteknikker, læsehastighed.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Glæden ved læsning 28-08-2023
Videofremlæggelse - Helle Helle 29-09-2023
Skrivedag 1 - Minimalismen som genre 13-10-2023
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Retorik

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til centrale begreber inden for retorik og argumentation. Vi tager i forløbet udgangspunkt i talegenren og bruger den til at gøre eleverne bekendt med de værktøjer, som de kan bruge til at analysere teksters retorik og argumentation. Vi analyserer talen "Sociale medier" af Rebecca Bach-Lauritsen ad flere omgange med fokus på forskellige argumentatoriske og retoriske virkemidler.

Særlige fokuspunkter: Talegenrer, især politisk tale og lejlighedstale, appelformer, den udvidede argumentationsmodel, retoriske virkemidler og argumenttyper.

Materiale:
Rebecca Bach-Lauritsen: "Sociale medier", 31.8.2021 (tekst og video), 6 s
Håndbog til dansk s. 150-153, 4 s
Begreb om dansk s. 100-103,
Søren Vrist Christensen: "Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel" (https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA), 5 s
Danske taler: "Etos" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/etos-patos-logos/etos), 3 s
Danske taler: "Patos" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/etos-patos-logos/patos), 3 s
Danske taler: Logos" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/etos-patos-logos/logos), 3 s
Danske taler: "Anafor" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/anafor), 1 s
Danske taler: "Antitese" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/antitese), 1 s
Danske taler: "Epifor" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/epifor), 1 s
Danske taler: "Gentagelse" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/gentagelse), 1 s
Danske taler: "Retoriske spørgsmål" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/retoriske-sporgsmal), 1 s
Danske taler: "Trikolon" (https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/trikolon), 1 s
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivedag 2 - Debatindlæg 24-11-2023
Genaflevering: Debatindlæg 05-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DHF-forløb - Nationalromantik

Forløbet er et samspil med historie, hvor eleverne fordyber sig i læsningen af Oehlenschlägers fædrelandssang "Der er et yndigt land" (1819), H.C. Andersens fædrelandssang "I Danmark er jeg født" (1850) og Grundtvigs fædrelandssang" Danmarks trøst - Langt højere bjerge" (1820). I læsningen undersøger eleverne, hvordan teksterne hænger sammen med Nationalromantikken som litterær periode. Arbejdet med de tre digte er desuden blevet brugt til at træne, hvordan man foretager analyse og fortolkning af lyrik.

Ved forløbet trænes metoder i dansk, nemlig analyse og fortolkning af teksten i sig selv og tekstlæsning med inddragelse af den (litteratur)historiske kontekst.

Særlige fokuspunkter: Ydre og indre komposition strofe, vers, rimmønstre, bogstavrim (allitteration og assonans), episk og lyrisk digt, lyrisk jeg, billedsprog, tema og nationale symboler.

Materiale:
Fibiger, Johannes og Gerd Lütken: "Litteraturens veje" (2010), s. 146-149, 3 s
Jørn Ingemann Knudsen: Textanalyse.dk, s. 108-109 ("Billedsprog"), 2 s
Oehlenschläger, Adam: Der er et yndigt land (1819), 2 s
Grundtvig, F.N.S.: Danmarks Trøst - Langt højere Bjerge (1820), 2 s
Andersen, H. C.: I Danmark er jeg født (1850), 1 s
DR: 1800-tallet på vrangen, afsnit 1 (https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=serietitel:%201800%20tallet%20p%C3%A5%20vrangen&orderby=title&SearchID=db4132a7-1066-4e97-a8f4-44c957592d30&index=4)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kortfilm #Værk

Forløbet er et medieforløb om kortfilm med særligt fokus på temaet grænsen mellem fantasi og virkelighed. I forløbet arbejder vi med kortfilmens genretræk og særlige formsprog gennem teori om Raskins syv parametre og filmiske virkemidler. Vi arbejder også med begreber, som vi kender fra litteraturanalyse: symbolik, miljø, personer og tematik. I forløbet analyseres en samling af kortfilm, der alle falder ind under temaet grænsen mellem fantasi og virkelighed, med fokus på dette tema (værklæsning 2).

Særlig fokuspunkter: Kortfilmens genretræk, Raskins parametre, symbolik, miljø, personer, tematik, filmiske virkemidler herunder billedudsnit, perspektiv,  billedkomposition, kamerabevægelser, lys, lyd og klipning.

Materiale:
Materiale om kortfilm og Raskins parametre: "Raskins syv parametre," (word), "Kortfilm, Raskins syv parametre" (ppt), 7 s.
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed s. 11-25, 13 s
Marianne Olsen Ulrich: "Kom", 1995, 2 s
Robin Barrière: "Fantasinven", 2018, 3 s
Esben Tønnesen: "De fantastiske 3", 2009, 5 s
Andreas Thaulow: "Pistol", 2016, 2 s
Jonas Risvig: "Sort som Iris", 2019, 4 s
Mikkel Husted: "Tornen dør, blomsten lever", 2021, 5 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kvinder i folkeviser og sagaer #Værk

Forløbet er et litterært forløb om genrerne saga og folkevise. I forløbet er der fokus på fremstillingen af kvinden i disse tekster. Der arbejdes med de to genres særlige genretræk og med det samfund, som sagaerne og folkeviserne beskriver herunder æresbegrebet, retsforhold og mænds og kvinders status. I første del af forløbet analyseres uddrag af Laksdølernes saga. Der læses desuden en moderne novelle, der er inspireret af sagaen. I anden del af forløbet læses en samling af folkeviser som værk (værklæsning 3) under temaet kvinden. Her formidles elevernes arbejde med de forskellige folkeviser på en planche, der fremlægges for hele klassen. I arbejdet med folkeviserne arbejdes med genretræk, komposition og sprog og tema.

Særlige fokuspunkter: Sagagenren, sagasamfundet, sagastil, folkevisegenren og særligt riddervisen.

Materiale:
Sagatid.dk: "Sagastil" (https://www.sagatid.dk/sagastil), 2 s
Sagatid.dk: "Æresbegrebet" (https://www.sagatid.dk/sagastil), 2 s
Uddrag af Laksdølernes saga, kapitel 34, 35, 39, 49, 55 og 56, 12 s
Dy Plambeck: "Skilsmisseskjorten", 7 s
Kjær-Hansen, Barbara og Tinne Serup Bertelsen (2014): “Litteraturhistorien - på langs og på tværs”, s. 34-39, 6 s
Folkevise: “Stolt Elins hævn”, 3 s
Folkevise: “Nilus og Hillelil”, 4 s
Folkevise: “Den tålmodige kvinde”, 2 s
Folkevise: “Hr. Ebbes døtre", 2 s
Folkevise: “Torbens datter”, 1½ s
Folkevise: “Ridderens runeslag”, 3 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Samtaler

Emnet for forløbet er den demokratiske samtale. I forløbet arbejder vi med analyse af tekster, hvor mennesker diskuterer aktuelle problemstillinger. Der arbejdes primært med mundtlige tekster i form af debatter og diskussioner mellem almindelige danskere og mellem politikere. Fokus i forløbet er både, hvordan debatter og diskussioner forløber i praksis, men også hvordan de ideelt set burde være for at være konstruktive og demokratiske.

Særlige fokuspunkter: Sproglig analyse og vurdering, argumentation, appelformer, facework, samarbejds- og høflighedsprincippet, talehandlinger, undertekst, mundtligt og skriftligt sprog, diskussion versus debat.

Materiale:
Begreb om dansk s. 83.94 + 114, 8 s
Video: "Skal alle have en mandel juleaften?" (https://www.youtube.com/watch?v=EBofpKntIbI), 2 s.
Video: "Adam og Eva - med danske undertekster", (https://www.youtube.com/watch?v=Q85gCIMOm7w), 0,5 s
Video: "Præst kommer med skarp kritik af influencer" (https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-04-17-i-skulle-gaa-hjem-og-skamme-jer-siger-sognepraest-til-mor-og-influencer), 0,5 s
Video og tekst: "Cecilie og Marie skændes - Paradise Hotel 6" (https://www.youtube.com/watch?v=ffl-T8hLef8), 2 s
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriftlig årsprøve 29-05-2024
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nyhedsformidling

Formålet med forløbet er at forstå hvad nyheder er og hvordan nyhedsmedier fungerer. Dette gøres gennem et kendskab til grundlæggende teori omkring nyhedsmedier og nyhedsjournalistik, herunder de fem nyhedskriterier, kildetyper, kompositionsmodeller, avistyper og layout.
Derudover har vi også fokus på undergenren fortællende journalistik og brugen af fakta/fiktionskoder i denne.

I forløbet arbejder vi også med den debatterende artikel og gennemgår et længere skriftlighedsforløb med fokus på diskussion/debat.

Materiale:
Avisens genre og kompositionsmodeller (lærerproduceret)
Håndbog til dansk s. 199-200, 203-207, 213-214, 220-222
Fortællende journalistik — introduktion  (Noter af Ole Frandsen, samt uddrag fra www.kommunikationsforum.dk)
Benjamin Nielsen Hald: "Frygter serieforbryder i Herning – hætteklædt mand flygtede fra vindue" fra TV2.dk. (uddrag)
Mathilde Faurby: "SF vil bruge milliarder på børns sygedage, men regeringen tøver" fra DR.dk (uddrag)
Ritzau: En død efter superyacht sank med turister fra TV2.dk (uddrag)
Jens Lenler: Velkommen til Brasilien - det passer bare ikke så godt, I kommer lige nu fra Politiken.dk (uddrag)
Morgane Bona: Reportage fra Kherson: »Vi har hverken gas eller vand, men det er vores hjem« fra information.dk
Freja Bøgh Lassen: "17-årig om kørekortforslag: Man burde
i stedet forbedre kollektiv transport", trykt i Politiken d. 25. august 2024
Herman Bang - Branden (uddrag)
Magnus Severin Schou Rothberg: "Overvældende interesse for Kirkerup-sagen vækker kritik: 'Det er, som om folk skal ind og se en biograffilm" fra DR.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Hvem er jeg? #Værk

Formålet med forløbet er at repetere allerede kendt teori og metode omkring lyrik- og novelleanalyse, og samtidig bygge nye elementer på.
Formålet er derudover også at få indblik i dansk litteraturhistorie fra mellemkrigstiden og frem til i dag.
I forløbet læser vi en digtsamling af Caspar Eric (værklæsning 4) og skal herunder arbejde med hans brug af sociale medier og autofiktion.

Særlige fokuspunkter: Modernisme og realisme, ekspressionisme, eksistentialisme, semantiske skemaer, billedsprog og retoriske stilfigurer

Materiale:
Brug litteraturhistorien s. 176-181, 194-197, 242-244
Oversigt over billedsprog fra Litterære undersøgelser
Semantiske skemaer fra Lyrik - når sproget spiller
Oversigt over retoriske stilfigurer (lærerproduceret)
Video: Metafor og billedsprog - animeret dansk (https://www.youtube.com/watch?v=LuwR7w6kWec)
Tom Kristensen: Nat i Berlin
Martin A. Hansen: Roden
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset
Peter Seeberg: Hjulet
Michael Strunge: NAT I ELECTRI-CITY
Caspar Eric: 7/11 (værklæsning 4)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dokumentar (fagpakkeværk)

Forløbet er et projektforløb, hvor vi skal arbejde med en værkanalyse af en dokumentarfilm (værklæsning 5). Projektet har fokus på, hvordan danskfaget kan bidrage med relevante perspektiver på fagpakkerne. Her fokuseres på fagpakkerelevante dokumentarer, og hvordan de skildrer virkeligheden. Eleverne skal bruges deres viden om filmiske virkemidler og forholdet mellem fakta- og fiktionskoder til at diskutere, hvor troværdigt virkeligheden fremstilles.

Særlige fokuspunkter: Dokumentarens fortælleformer, filmiske virkemidler, fakta og fiktionskoder

Materiale:
Dokumentarens typiske former s. 53-63
Den iscenesatte virkelighed s. 11-25

Eleverne arbejder med en af følgende dokumentarer alt efter deres fagpakke (værklæsning 5)
- En syg forskel (sundhed + individ og samfund)
- Prinsesser fra blokken – 8 år senere, sæson 1 afsnit 1 og 2 (individ og samfund)
- Er du mors lille dreng – 10 år senere (individ og samfund)
- Stories for millioner, sæson 1 afsnit 1 og 2 (individ og samfund + handel og erhverv)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Diskursanalyse

Diskursanalyse.
Begreber til forløbet: Diskurs, hegemonisk og antagonistisk diskurs, ækvivalenskæde, nodalpunkt, hegemoni, antagonisme, flydende betegner, antagonismepar (oppe/ned, inde/ude)


Læste tekster:

Ditte Campion: "Blik for køn" s. 24-34
"Danmark har ikke kun brug for 12-tals piger". Politiken (29.8.15)
"12-tals piger knækker på universitetet". Politiken (20.5.15)
Sangen"Rigtige mænd" fra Mulan tegnefilm
Butler-light: https://www.youtube.com/watch?v=SoFs0ws82SM
Dokumentaren og reklamen "Run like a girl": https://vimeo.com/329579773
Hus Forbi-nytårstale fra 2025
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kampagnefilm

Forløbet er et sprogligt- og medieforløb med fokus på oplysningskampagner. I forløbet trænes analyse af argumentation og retoriske virkemidler herunder særligt appelformer og brug af humor. Desuden analyseres kommunikationssituationen og brugen af filmiske virkemidler. Desuden sættes der fokus på, at eleverne på baggrund af analysen skal kunne vurdere kampagnernes effekt i forhold til målgruppen.
Særlige fokuspunkter: Laswells kommunikationsmodel, målgruppe, AIDA-modellen, argumentation, retoriske virkemidler herunder appelformer og humor, filmiske virkemidler.

Kampagner:

Forsvarets uddannelser: ”Ingen kære mor”: https://www.youtube.com/watch?v=rZ98C4k7w38

Sundhedsstyrelsen: ”But why – Muren” https://www.youtube.com/watch?v=GRiOcIS0TTY

Røgfri fremtid (Kræftens bekæmpelse og TrygFonden): ”Der er et splittet land” https://www.facebook.com/RoegfriFremtid/videos/281488119893733  

Røgfri fremtid: ”Tiden flyver” https://www.facebook.com/RoegfriFremtid/videos/1825432507753053

Rådet for sikker trafik: ”Nederen forældre – Voksenfest” https://www.youtube.com/watch?v=O9OU6sD6PDI

Rådet for sikker trafik: ”Hjelm har alle dage været en god idé” https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc

Kræftens bekæmpelse: ”Ødelægger du festen for dig selv?” https://www.fuldafliv.dk/ung/

Kræftens bekæmpelse: “Man kan da aldrig få for meget pølse!?!”: https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI

Teori:
Kort intro til humor: https://textur.systime.dk/?id=353#c3747

Henning Bøtner Hansen og Maria Rebekka Holm Andersen: De korte medieformater, Systime 2019, s. 110-114 (Laswell og kampagnetyper), 119-120 (humor), 125-127 (oplysnings- og informationskampagner)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 På kanten af samfundet #Værk og nyeste litteratur

Forløbet er et litterært forløb, der undersøger en række tekster, ældre og nye, hvor personerne lever på kanten af samfundet.   Som del af forløbet arbejder vi med at undersøge klassesamfundet og social ulighed. I nogle af teksterne kommer forfatterne selv fra det miljø, som de beskriver.

Læste tekster:
Overgang fra Romantikken til Det moderne gennembrud:
Steen Steensen Blicher: ”Hosekræmmeren”  -
Fra Det moderne gennembrud: Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød”
Fra Det folkelige gennembrud: Martin Andersen Nexø: “Lønningsdag. En idyl” og Johannes V. Jensen: "Mortens Juleaften"
Tove Ditlevsen: ”En æggesnaps”

Nyere litteratur
Morten Pape: "Prolog" uddrag af "Planen" (2015)
Stine Askov: uddrag af "Nøjsomheden" (2022)
Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt" ("2019)+ "Hvis der skulle komme et menneske forbi". (2017)

Intro til dokumentaren "På røven i Nakskov".
"Oppe og nede - på social sightseeing i velfærdsdanmark. Danklærerforeningen 2023. s. 6-10


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer