Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 De svære relationer, inkl. sprog
Titel 2 Værklæsning: Borgerligt tusmørke, inkl. sprog
Titel 3 Dokumentarfilm
Titel 4 Besættelsestid - litteratur, film og afskedsbreve
Titel 5 Argumentation og retorik
Titel 6 Reklamer
Titel 7 Gennembrudslitteratur og dens optakt
Titel 8 Sproghandlinger, facework og transaktionsanalyse
Titel 9 Realisme og modernisme
Titel 10 Værklæsning: Yahya Hassan
Titel 11 Kortfilm
Titel 12 Værklæsning: Fagpakke
Titel 13 Skriftlighedsforløb
Titel 14 Autofiktion og fiktionalitet
Titel 15 Diskursanalyse
Titel 16 Avisjournalitistik og fake news
Titel 17 Repetition og eksamenstræning
Titel 18 Anvendte digitale hjælpemidler i undervisningen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 De svære relationer, inkl. sprog

Novelleantologi (lærerproduceret) læses med fokus på træning af analysebegreber og sproglige virkemidler.

Forløbet har til hensigt dels at give eleverne redskaber til at læse mere målrettet og effektivt under deres uddannelse, dels at introducere til centrale begreber i tekstanalyse med eksempler fra novellegenren.
Begreber vi har arbejdet med:

-Fortællertyper (alvidende, personal, jeg-fortæller (intro til upålidelighed),
-Synsvinkel,
-Novelletræk ved den moderne novelle, personkarakteristik (direkte og indirekte),
-Miljøkarakteristik (fysisk og socialt miljø),
-Tid
-Fremstillingsformer
-Tematik
-Minimalisme (undertekst)

Tekster:
"Returbillet" (Katrine Marie Guldager, 2009), 8 s.
"Nattens dronning" (Tove Ditlevsen, 1952), 4 s.
"Bulbjerg" (Naja Marie Aidt, 2006), 15 s.
"En stol for lidt" (Helle Helle, 1996), 3 s.
"Sushi Sunshine" (Jakob Ejersbo, 2000), 4 s.
"Pendlerne" (novellen) (Simon Fruelund, 2007), 8 s.
"Badeanstalten" (Klaus Rifbjerg, 1969), 9 s.
"Kostym" (på svensk) (Ninni Holmquist, 1995), 12 s.
"I en hochstand" (Dorthe Nors, 2018), 5 s.
"Betydningen" (på norsk) (Kjell Askildsen, 1982), 1 s.
"Begreb om dansk" (Darager m.fl.), Dansklærerforeningens Forlag, 2009, s. 35-38, 4 s.
"I bor da meget pænt" (Thomas Korsgaard, 2019), 6 s.

I alt: 79 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Værklæsning: Borgerligt tusmørke, inkl. sprog

Borgerligt tusmørke læses om værk og som en afrunding af novelleforløbet om svære relationer. Værket indlæses også i minimalismetraditionen med perspektivering til lignende noveller fra novelleforløbet.

Tekst:
"Borgerligt Tusmørke" (værklæsning) (Simon Fruelund, 2006), 96 s. VÆRK.

I alt: 96 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentarfilm

Forløbet om tv-dokumentarer sigter mod at gøre eleverne til kritiske seere, der kan skelne mellem forskellige typer af dokumentarer og deres forskellige måder at skildre virkeligheden på. Samtidig skal eleverne blive i stand til at lave næranalyser (shot to shot) af filmiske virkemidler med fokus på fakta- og fiktionskoder.

Faglige mål og begreber:
-Fakta- og fiktionskoder
-Filmiske virkemidler inden for billedbeskæring, perspektiv, billedkomposition, kamerabevægelser, lyd, lys/skygge, farver og klipning
-Dokumentarfilmtyperne dybdeborende, observerende, deltagende, poetisk og dramatiseret
-Være tekstnær (dokumentere via screenshots)
-Fremlæggelser i matrix-grupper.

Tekster:
"Håndbog til dansk" (Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, 228-235 og 325-331), 15 s.
"Skjult kamera" (www.mediajungle.dk (om regler og etik i brug af skjult kamera)), 1 s.
Eleverne har i grupper arbejdet med følgende sekundærtekster til "Operation X - narret til porno", som er blevet fremlagt for klassen:
"TV2 - vi burde have tippet politiet" (MetroXpres, d. 8/9-2006), 1 s.
"Ritualmord på TV2" (Politiken, d. 9/9-2006), 1 s.
"Når svaret er had" (Politiken d. 9/9-2006), 1 s.
"Hans kone og døtre er knust" (BT d. 7/9-2006), 2 s.
"Rudy er i livsfare" (BT, d. 15/9-2006), 1 s.
"På tv kan vi gøre ting, som politiet ikke har lov til" (Politiken d. 16/9-2006), 3 s.

Dokumentarfilm (i fuld længde):
"Operation X - narret til porno" (TV2, 2006), 41m. VÆRK.
"Fahrenheit 11/9" (Michael Moore, 2018), 2t 3m. VÆRK.

Dokumentarfilm (i uddrag):
"Den hemmelige krig" (Christoffer Guldbrandsen, 2006)
"Historier fra en politistation" (Lars Engels, DR, 2000)
"Operation X – de falske åndemagere" (TV2, 2008)
"De fem benspænd" (Lars von Trier og Jørgen Leth, 2003)
"66 scener fra Amerika" (Jørgen Leth, 1982)
"Blekingegadebanden – de store røverier (2)" (Jacob Thuesen, TV2, 2009)

I alt: 25 sider, to hele dokumentarer og seks dokumentarer i uddrag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Besættelsestid - litteratur, film og afskedsbreve

Forløbet skal åbne elevernes øjne for den litteratur, som blev skrevet under besættelsestiden. Eleverne skal stifte bekendtskab med både lyrik og prosa. Forløbet køres i samarbejde med KS (historie) .

Tekster:
"9. april" (Knud Sønderby (1945/1966)), 3 s.
"De mørke fugle" (Otto Gelsted, 9. april 1945), 1 s.
"Ventetid" (Morten Nielsen, 1945), 2 s.
"De tyske soldater" (Tove Ditlevsen, 1945), 1 s.
"Bare en regnvejrsaften" (Halfdan Rasmussen, 1944), 2 s.
"Juli 44" (Martin A. Hansen, 1944), 3 s.
"Hetære" (Ukendt digter og årstal), 1 s.
Diverse afskedsbreve af Benny Randau Mikkelsen, Marius Anton Pedersen Fiil, Niels Fiil og Kim Malthe-Bruun af "De sidste timer. Afskedsbreve fra frihedskæmpere 1943-1945", Kristeligt Dagblads Forlag & Frihedsmuseets Venners Forlag, 2012, s. 55-58, 90-98 og 210-212, 16 s.

Dokumentarfilm:
"Med ret til at dræbe" (Morten Henriksen, DR 2008), 1t 51m.

Spillefilm:
"Hvidstengruppen" (Anne-Grethe Bjarup Riis, 2012), 2t 3m.
"Når befrielsen kommer" (Anders Walther, 2023), 1t 30m.

Klassen har været på besøg på Frihedsmuseet i København samt set "Når befrielsen kommer" i Grand Teatret.

I alt: 29 sider, én dokumentarfilm, to spillefilm og en ekskursion til København.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Argumentation og retorik

Forløbet skal gøre eleverne i stand til at afkode andres argumentation med fokus på delelementerne i et arguments opbygning med styrker og svagheder. Samtidig skal eleverne kunne bruge denne viden til at styrke deres egen argumentation samt kunne overføre det til bl.a. den skriftlige eksamensgenre "debatterende artikel". Ligeledes introduceres de tre retoriske appelformer patos, etos og logos.

Tekster:
"Argumentation" (af "Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen, Systime, 4. udg. 2015-17, s. 157-161), 5 s.
"I et totalforandret Danmark er Kim i dyb klimaknibe" (Lars Henrik Aagaard, Berlingske d. 14/8-21), 9 s.
"Vi er samlet, fordi vi har ret" (Rune Lykkebergs tale til Folkets Klimamarch, d. 27/5-19), 3 s.
"Laura Vinstrups tale ved klimastrejken Fridays for Future 2019)  (dansketaler.dk, 2019), 2 s.
"Klimaforandringer falsk varebetegnelse" (Marianne Haahr, Information.dk, 2014), 2 s.
"Klima(s)krig: Den globale opvarmning er en eksistentiel trussel
mod menneskeheden" (Jesper Møller Grimstrup, Jyllands-Posten.dk, 2018), 3 s.
"Sådan blev talen om Sarah en vinder" (Rune Kier Nielsen, 2014), 6 s.

I alt: 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Reklamer

Forløbet introducerer eleverne for reklamer, både trykte/digitale og levende ("tv")reklamer. Eleverne skal kunne analysere og forstå reklamernes indhold, opbygning og hensigter med afsæt i Maslows behovspyramide, Laswells kommunikationsmodel, AIDA-modellen, Gallups kompasmodel, grundlæggende billedkompositionsanalyse og tv-reklameanalyse.

Tekster:
"Reklameanalyse" (kilde ukendt), 4 s.
"Reklamer" (med Laswells kommunikationsmodel, AIDA-modellen og Gallups kompasmodel, https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=227), 7 s.
"Billedanalyse" i "Medietid" (Jane Kristensen og Jørgen Riber Christensen, Dansklærerforeningen, 2002), 8 s.
"Gennemgang af tv-reklamer" (kilde ukendt), 2 s.

Trykte reklamer:
"Smirnoff green apple twist" (2006)
"North State" (1960)
Eleverne har selv produceret reklamer og fremlagt for kammerater. Her har målet været at bringe den lærte teori i spil ift. egne reklamer.

Levende reklamer:
"Torskegilde - Minna og Gunnar" (https://www.youtube.com/watch?v=V9pgomSU02c, 2010)
"DSB Harry, Bahnsen og Harry kører med S tog" (https://www.youtube.com/watch?v=jgEEEUyW-94, 2003)
"OK støtter sporten - fodbold", https://www.youtube.com/watch?v=qWLYO4L8b-A, 2019)
"Hjelm har alle dage været en god idé - Rådet for Sikker Trafik" (https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc, 2022)
Eleverne har arbejdet med selvvalgte tv-reklamer, hvor enkelte grupper har præsenteret deres arbejde for klassen.

I alt: 21 sider, to trykte reklamer, elevproducerede reklamer og fire levende reklamer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Gennembrudslitteratur og dens optakt

I dette forløb arbejder klassen med gennembrudstekster og idéer, som opstår fra 1870 og frem til og med det folkelige gennembrud. Forløbet kredser om litteraturens (og den generelle kunsts) nye skildring af den omkringliggende verden. Som optakt læses kanonforfattere fra oplysningstid og romantikken.

Tekster:
Supplerende litteratur:
Optaktstekster:
"De sjællandske vejes tilstand", epistel 475, Ludvig Holberg, 1 s.
"En kongelig affære" (film), Nikolaj Arcel, 2012
"Der er et yndigt land", Adam Oehlenschlæger, 1819, 2 s.
"Danmarks Trøst", N. F. S Grundtvig, 1820, 2 s.
"Ellekongen", St. St. Blicher, 1847, 2 s.
"Nissen hos Spækhøkeren", H. C. Andersen, 1852, 3 s.

Kernestof:
Gennembrudstekster:
"Forladt" (maleri), Frantz Henningsen, 1888
"Det moderne gennembrud", uddrag af "Litteraturens veje", Fibiger m.fl., s. 205-211, 6 s.
"Indledningen til Emigrantlitteraturen" (uddrag), Georg Brandes, 1872, 2 s.
"Den sidste balkjole", Herman Bang, 1887, 2 s.
"Memento mori", Amalie Skram, 1899, 4 s.
"1800 tallet på vrangen. Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner", DR2, 22/4-2007 (dokumentar)
"Naadsensbrød", Henrik Pontoppidan, 1887,  6 s.
"Et dukkehjem" (uddrag af 1. og 3. akt), Henrik Ibsen, 1879, 11 s.
"Henrik Ibsen biografi" (Youtubevideo): https://www.youtube.com/watch?v=qHdYUxDD6Vw, 6m
"På Memphis Station", Johannes V. Jensen, 1906, 3 s.
"Øgendahl og de store forfattere: Johannes V. Jensen": https://www.dr.dk/skole/dansk/johannes-v-jensen, 28m14s

Film:
"Lykke-Per" (spillefilm), Bille August, 2018

I alt: 44 sider, en dokumentar og en spillefilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sproghandlinger, facework og transaktionsanalyse

Dette sproglige forløb beskæftiger sig med kommunikation mellem mennesker, hvor fokus er på spoghandlinger, facework og transaktionsanalyse. Eleverne skal forstå, hvordan sprog påvirker menneskelig interaktion.

Kernetekster:

"Performative verber" i "Sproghandlinger. Brug af sprog i dansk", Jann Scheuer, Dansklærerforeningens Forlag, 2009, s 8-9, 2 s.
"Typer af sproghandlinger" i "Sproghandlinger. Brug af sprog i dansk", Jann Scheuer, Dansklærerforeningens Forlag, 2009, s. 11-16, 6 s.
"Sproghandlinger" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 179-183, 5 s.
"Samarbejdsprincippet og det underforståede" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 184-186, 3 s.
"Høflighedsprincippet" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 187-188, 2 s.
"Facework og ansigtstruende handlinger" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 188-191, 4 s.
"Transaktionsanalyse" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 191-194, 5 s.
"Undertekst" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 194-195, 2 s.

Levende billeder:
"Celie og Marie skændes" i Paradise Hotel 6, 2014: https://www.youtube.com/watch?v=ffl-T8hLef8, 2m59s
"Blinkende lygter" (uddrag), Anders Thomas Jensen, 2000
"Den tid på ugen", sæson 1, afsnit 1, 9m50s-11m52s, DR 2024
"Diverse" billedreklamer med tekst.

I alt: 29 sider og diverse levende billedeksempler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opg. 3 03-11-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Realisme og modernisme

Forløbet skal bevidstgøre eleverne om litteraturens forskellige udtryk gennem realisme og modernisme, herunder litteraturens samspil med samtiden.

Tekster:
"1890-2000: Modernisme og realisme" i "Litteraturhistorien på langs og tværs", Barbara Kjær Hansen m.fl., Systime 2012, s. 112-116, 122-127, 137-139, 142-143 og 156-158 - 19 s.
"Lønningsdag. En idyl", Martin Andersen Nexø, 1900 - 3 s.
"Fribytter", Tom Kristensen, 1920 - 1 s.
"Det er Knud, som er død", Tom Kristensen, 1933 - 2 s.
"Stridsmænd for det vi elsker", Rudolph Broby-Johansen, 1922 - 3 s.
"Jeg ønsker mig en verden", Emil Bønnelycke, 1921, 1 s.
"Hvad er eksistentialisme?", Rasmus Vangshardt, Kristeligt Dagblad d. 21/7-10 (opdateret d. 29/1-20) - 3 s.
"Braget", Peter Seeberg, 1962 - 4 s.
"Sisyfosmyten", Albert Camus, 1942 - 6 s.
"De blå øjne", Karen Blixen, 1942 - 2 s.
"Livet i badeværelset", Klaus Rifbjerg, 1960 - 1 s.
"Drivhuset", Anders Bodelsen, 1965 - 5 s.
"Flod", Simon Fruelund, 1997 - 3 s.
"Elsker og elsker", Thomas Korsgaard,  2019 - 4 s.

I alt: 57 ns.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Værklæsning: Yahya Hassan

Værklæsning af Yahya Hassans første digtsamling. Eleverne har læst hele samlingen, men har forddybet sig i hvert deres digt, som er fremlagt for en mindre gruppe i klassen. Fokus har været på lyrikanalyse, herunder sproglige virkemidler.

Tekst:
Yahya Hassan, Yahya Hassan (2013), 164 s. VÆRK.

I alt: 164 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Kortfilm

Eleverne skal stifte bekendtskab med kortfilmgenren. Fokus er på genren med inddragelse Raskins syv parametre, filmiske virkemidler samt øvrige gængse fagbegreber inden for dramaturgi og komposition.

Tekster:
"Raskins syv parametre", kilde ukendt, 4 s.
"De 7 parametre", Ditte Mejlhede, 1 s.
"Filmiske virkemidler" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 325-331, 7 s.
Uddrag af analyseark fra filmcentralen.dk, 40 s.

Film:
"Pistol", Andreas Thaulow, 2016
"Valgaften", Anders Thomas Jensen, 1998
"Poolen", Thomas Hefferon, 2010
"Tier", David O'Neill, 2008
"En lille død", Kaspar Munk, 2005
"Seven minutes in the Warsaw ghetto", Johan Oettinger, 2012
"13", Malou Reymann, 2010
"Skin", Guy Nattiv, 2018

I alt: 52 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Værklæsning: Fagpakke

Forløbet er obligatorisk fagpakkeværklæsning, hvor fokus har været på dokumentarer, som afspejler en problemstilling inden for elevernes fagpakke. Eleverne har analyseret dokumentarens virkemidler ift. fagpakkerelevante problemstillinger. Analysen er afleveret som et skriftligt produkt.

Dokumentarer:
Fagpakken "Individ og samfund":
"Pigerne på kanten" (afsnit 1), TV2, 2012
"De usårlige betjente. Krig på Nørrebro", DR, 2020
Blok på bistand, DR, 2014
Er du mors lille dreng?, TV2, 2008

Fagpakken "Sundhed":
Død over downs, DR, 2015
De vaccinerede piger, TV2, 2015
Vilde, vidunderlige Danmark, DR, 2020

Fagpakken "Handel og erhverv":
De vildeste iværksættere, DR, 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Skriftlighedsforløb

Klassen har arbejdet med Flyums 5-punktsmodel som hjælp til det daglige skriftlige arbejde samt den forestående SSO.

Eleverne har læst egne tekster for klassekammerater, som har givet feedback.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Autofiktion og fiktionalitet

I forløbet møder eleverne eksempler på litteratur, tv-serier og satire, hvor virkelighed og fiktion smelter sammen. Eleverne skal stifte bekendtskab med begreberne:
-selvbiografi
-autofiktion
-dobbeltkontrakt
-paratekst
-performativitet
-fiktionalitet.

Tekster:

-”Selvbiografi og barndom” i Livsværk. Det selvbiografiske i ny dansk litteratur, Claus Christensen og Peter Jensen, Dansklærerforeningens Forlag 2008, 2 s.
-”Selvbiografi og dobbeltkontrakt” i Livsværk. Det selvbiografiske i ny dansk litteratur, Claus Christensen og Peter Jensen, Dansklærerforeningens Forlag 2008, 5 s.
-”Tre former for autofiktion” i Selvfortalt. Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film, Poul Behrendt & Mads Bunch, Dansklærerforeningens Forlag 2015, s. 15-17, 3 s.
Teoritekst: ”Parateksten som performativ” i Selvfortalt. Autofiktioner på tværs: prosa, lyrik, teater, film, Poul Behrendt & Mads Bunch, Dansklærerforeningens Forlag 2015, s. 27-29, 3 s.
-"Kontaktperson", Yahya Hassan, Digte 2013, 2 s.
-Uddrag af "Langdigt", Yahya Hassan, Digte 2013, 2 s.
-Uddrag af "Ord", Louise Østergaard, 2014, 6 s.
-Citat fra Da Yahya Hassan blev digter i Politiken, Sandra Broval, 28/12-2013, 0,5 s.
-"Den svenske debat", kilde ukendt, 0,5 s.
-”Vi er rustet til det værste” i BT, Susanne Johansson, 10/9-2005, 3 s.
-”Flash!: Casper med ny blondine” i Ekstra Bladet, 28/8-2006, 1 s.
-”Hvad er fiktionalitet – og hvad er det ikke?” i Fiktionalitet i litteratur, sprog og medier, Simona Gjerlevsen m.fl., Dansklærerforeningens Forlag 2019, s. 14-17, 4 s.
-”Politiske taler og fiktionalitet” i Fiktionalitet i litteratur, sprog og medier, Simona Gjerlevsen m.fl., Dansklærerforeningens Forlag 2019, s. 30-33, 4 s.
-”Fake news som bedrag og som satire” i Fiktionalitet i litteratur, sprog og medier, Simona Gjerlevsen m.fl., Dansklærerforeningens Forlag 2019, s. 37-44, 8 s.
-Uddrag af statsminister Helle Thorning-Schmidts tale ved Folketingets åbning tirsdag den 2. oktober 2012, 2 s.
-”Dansk efterretningsagent fejlagtigt dømt som Islamisk Stat-terrorist i Spanien”, Simon Andersen og Jens Anton Bjørnager i Berlingske d. 11/1-20, 2 s.
"Noter om Samsam-sagen", tv2.dk, 1 s.

TV- og radioindslag:
-"Yahya Hassans kontaktperson: Jeg fortryder intet" (tv-indslag på 5 min) : https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/yahya-hassans-kontaktperson-jeg-fortryder-intet, DR d. 22/1-14
-"Klovn: Nina kære Nina", TV2 d. 27/3-2006, 22 min
-"Tæt på sandheden: Det magiske råderum". DR d. 8/3-25: https://www.dr.dk/drtv/se/taet-paa-sandheden_-det-magiske-raaderum_500878, 29 min.
-"Tæt på sandheden", d. 15/4-23, DR, 5 min.
-Uddrag af "Den korte radioavis - agurketid og terror-betting-system": https://dansklf.dk/read-file?file=https%3A%2F%2Fm2.dansklf.dk%2Fpub%2Fmedia%2FDANSKLF%2FLydfiler%2FFiktionalitet%2Fden-korte-radioavis-agurketid-og-terror-bettingsystem-audio.mp3, d. 1/7-17, 8 min.

I alt: 49 ns. og diverse tv-/radioindslag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Diskursanalyse

Eleverne er introduceret til diskursanalysens centrale begreber.

Tekster:

-"Helle Thornings Schmidts åbningstale i Folketinget d. 2. oktober 2012"
-"Statsminister Mette Frederiksens tale ved flagdagen for Danmarks udsendte den 5. september 2024"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Avisjournalitistik og fake news

I forløbet arbejdes med klassisk papiravisjournalistik. Eleverne stifter bekendtskab med forskellige artikelgenrer og følgende hovedbegreber med diverse underbegreber:
-Nyhedsjournalistik (nyhedshistorie, referat, interview, nyhedsreportage og baggrundsartikel)
-Meningsjournalistik (leder, kommentar, klumme, læserbrev, kronik, anmeldelse, nyhedsanalyse)
-Fortællende journalistik (new journalism og feature)
-Servicejournalistik
-Nyhedstrekant
-Nyhedskriterier
-Forskellige avistyper
-Tekst-layout (rubrik, underrubrik, manchet, mellemrubrik, brødtekst, faktaboks, byling, genretag, billedtekst og citat)
-Vinkling
-Fake news
-Clickbait

Tekster:
-"Avistyper": sites.google.com, 1 ns.
"Nyhedskriterier": Ind i dansk, 1 ns.
"Ydre komposition", "Vinkling", Avisens genrer", "Nyhedsjournalistik", "Meningsjournalistik", "Fortællende journalistik", "Servicejournalistik", "Indre komposition" og "Fake news og clickbate" i "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier", Ole Schultz Larsen, Systime 2015-17, s. 205-206, 208-218 og 222-227, 19 ns.
"Historiker prikker til nyt europæisk sammenhold: Skift i verdensorden er altid farligt", Perry MacLeod Ringblom, Kristeligt Dagblad d. 28/3-25, 4 ns.
"Når mad rimer på had", Thomas Hoffman, Weekendavisen d. 5/4-25, 1 ns.
"Amerika er ude", Martin Krasnik, Weekendenavisen d. 4/4-25, 2 ns.
"Våbenhvilen der blev væk", Andrey Kazanokov, Weekendavisen d. 4/4-25, 1 ns.
"63 ansatte klager over lukning af bederum på universiteter", Jeppet Schropp, Kristeligt Dagblad d. 28/3-25, 1 ns.
"Oprustning i praksis", Andreas Esbjørnsen, Weekendavisen d. 11/4-25, 2 ns.
Diverse læserbreve i Weekendavisen d. 4/4-25, 2 ns.

I alt: 34 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer