Holdet 2023 DA/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Novelleforløb om de svære relationer
Titel 2 Værklæsning, roman: Borgerligt tusmørke
Titel 3 Skrivedag: Karen Blixens novelle "Ringen"
Titel 4 Dokumentarfilm
Titel 5 Besættelsestiden
Titel 6 Retorik og argumentation
Titel 7 Reklamer
Titel 8 Det moderne gennembrud
Titel 9 Romantikken
Titel 10 Sproghandlinger
Titel 11 Realisme og modernisme
Titel 12 Kortfilm
Titel 13 Værklæsning: Fagpakkerelevant dokumentar
Titel 14 Holdning til sprog
Titel 15 Haiku
Titel 16 Akademisk skrivning
Titel 17 Autofiktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Novelleforløb om de svære relationer

Novelleforløb om de svære relationer, udvalgte noveller læses, og de klassiske novellebegreber gennemgås og bruges

Novelleantologi læses med fokus på træning af analysebegreber og sproglige virkemidler.

Forløbet har til hensigt dels at give eleverne redskaber til at læse mere målrettet og effektivt under deres uddannelse, dels at introducere til centrale begreber i tekstanalyse med eksempler fra novellegenren. Der er arbejdet med en lærerfremstillet værktøjskasse med de centrale begreber inden for analyse af noveller

Fortællertyper
Begivenhed
Panoramisk fremstilling
Scenisk fremstilling
Fortælletid
Fortalt tid
Kronologi
Flashback
Replikker (direkte tale)
Symboler
Personkarakteristik
Miljøkarakteristik


Tekster:
"Returbillet" (Katrine Marie Guldager, 2009), 8 s.
"Nattens dronning" (Tove Ditlevsen, 1952), 4 s.
"En stol for lidt" (Helle Helle, 1996), 3 s.
"Bulbjerg" (Naja Marie Aidt, 2006), 15 s.
"Sushi Sunshine" (Jakob Ejersbo, 2000), 4 s.
"I en hochstand" (Dorthe Nors, 2018), 5 s.
"Betydningen" (på norsk) (Kjell Askildsen, 1982), 1 s.
"I bor da meget pænt" (Thomas Korsgaard, 2019), 6 s.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Skrivedag: Karen Blixens novelle "Ringen"

Skrivedag om Karen Blixens novelle "Ringen" fra "Skæbneanekdoter". Novellen analyseres ved hjælp af begreber fra vores forløb om novellegenren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentarfilm

Forløb om dokumentargenren, herunder værklæsning

Forløbet sigter mod at gøre eleverne til kritiske seere, der kan skelne mellem forskellige typer af dokumentarer og deres forskellige måder at skildre virkeligheden på. Samtidig skal eleverne blive i stand til at lave næranalyser (shot to shot) af filmiske virkemidler med fokus på fakta- og fiktionskoder.

Faglige mål og begreber:
-Fakta- og fiktionskoder
-Filmiske virkemidler inden for billedbeskæring, perspektiv, billedkomposition, kamerabevægelser, lyd, lys/skygge, farver og klipning
-Dokumentarfilmtyperne dybdeborende, observerende, deltagende, poetisk og dramatiseret
-Være tekstnær (dokumentere via screenshots)

Tekster:
"Håndbog til dansk" (Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, 228-235 og 325-331), 15 s.
Dokumentarfilm (i fuld længde):
"Operation X - narret til porno" (TV2, 2006), 41m. VÆRK.

Dokumentarfilm (i uddrag):
"Den hemmelige krig" (Christoffer Guldbrandsen, 2006)
"Historier fra en politistation" (Lars Engels, DR, 2000)
"Operation X – de falske åndemagere" (TV2, 2008)
Sten Baadsgaards dokumentar om Kurt Trampedach: "Manden og bjerget", 1995 (uddrag)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Besættelsestiden

Forløb om besættelsestiden, herunder ekskursion til København og filmen "Når befrielsen kommer"

Forløbet skal åbne elevernes øjne for den litteratur, som blev skrevet under besættelsestiden. Eleverne skal stifte bekendtskab med både lyrik og prosa. Forløbet køres i samarbejde med KS. I forløbet er der arbejdet med lærerfremstillet model for epistolær analyse.

Tekster:
"9. april" (Knud Sønderby (1945/1966)), 3 s.
"De mørke fugle" (Otto Gelsted, 9. april 1945), 1 s.
"Ventetid" (Morten Nielsen, 1945), 2 s.
"De tyske soldater" (Tove Ditlevsen, 1945), 1 s.
"Appelsiner", novelle af Tove Ditlevsen
"Bare en regnvejrsaften" (Halfdan Rasmussen, 1944), 2 s.
"Agerhønen" (Martin A. Hansen), 6 s.
"Hetære" (Ukendt digter og årstal), 1 s.
Diverse afskedsbreve af Benny Randau Mikkelsen, Marius Anton Pedersen Fiil, Niels Fiil og Kim Malthe-Bruun af "De sidste timer. Afskedsbreve fra frihedskæmpere 1943-1945", Kristeligt Dagblads Forlag & Frihedsmuseets Venners Forlag, 2012, s. 55-58, 90-98 og 210-212, 16 s.

Spillefilm:
"Når befrielsen kommer" (Anders Walther, 2023), 1t 30m.

Klassen har været på besøg på Frihedsmuseet i København samt set "Når befrielsen kommer" i Grand Teatret.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Retorik og argumentation

Forløbet skal gøre eleverne i stand til at afkode andres argumentation med fokus på delelementerne i et arguments opbygning med styrker og svagheder. Samtidig skal eleverne kunne bruge denne viden til at styrke deres egen. Ligeledes introduceres de tre retoriske appelformer patos, etos og logos. Til forløbet er en lærerfremstillet værktøjskasse til analyse af taler, der oplister de vigtigste begreber:
Det retoriske pentagram
Politisk tale
Lejlighedstale  
Informerende tale  
Talerens hensigt:
At underholde  
At argumentere
At informere  taleren
Talerens sprog:
Brug af gentagelser
Brug af tretrinsraketter (når tre sætninger i træk starter med samme ord)
Brug af billedsprog (personifikationer og besjælinger og metaforer
Bestem talerens brug af appelformer (hører under sprog i det retoriske pentagram)
Etos: hvilken troværdighed har taleren på forhånd (kontekstuel etos), og hvilken troværdighed bygger taleren op i løbet af talen (tekstuel etos)?
Patos: hvordan taler afsenderen til tilhørernes følelser (fx frygt, medlidenhed, vrede, stolthed)
Logos:  hvis afsenderen taler til tilhørernes fornuft/logik (ved fx at have belæg for sine påstande eller ved at henvise til rapporter, statistik eller eksperter)
Påstande
Belæg



Tekster:
"Argumentation" (af "Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen, Systime, 4. udg. 2015-17, s. 157-161), 5 s.
"I et totalforandret Danmark er Kim i dyb klimaknibe" (Lars Henrik Aagaard, Berlingske d. 14/8-21), 9 s.
"Vi er samlet, fordi vi har ret" (Rune Lykkebergs tale til Folkets Klimamarch, d. 27/5-19), 3 s.
"Laura Vinstrups tale ved klimastrejken Fridays for Future 2019)  (dansketaler.dk, 2019), 2 s.
"Klimaforandringer falsk varebetegnelse" (Marianne Haahr, Information.dk, 2014), 2 s.
"Klima(s)krig: Den globale opvarmning er en eksistentiel trussel
mod menneskeheden" (Jesper Møller Grimstrup, Jyllands-Posten.dk, 2018), 3 s.
"Sådan blev talen om Sarah en vinder" (Rune Kier Nielsen, 2014), 6 s.
Sophie Lindes tale
Dronning Margrethes sidste nytårstale
https://www.dansketaler.dk/tale/h-m-kong-frederik-x-s-tale-ved-gallataffel-pa-elysee-palaeet#translation
I alt: 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Reklamer

Forløb om reklamer, med fokus på blandt andet Laswells kommunikationsmodel, Rosser Reeves "Realistisk reklame", AIDA-modellen og billedkompositoriske virkemidler

Forløbet introducerer eleverne for reklamer, både trykte/digitale og levende ("tv")reklamer. Eleverne skal kunne analysere og forstå reklamernes indhold, opbygning og hensigter med afsæt i Maslows behovspyramide, Laswells kommunikationsmodel, AIDA-modellen, Gallups kompasmodel, grundlæggende billedkompositionsanalyse og tv-reklameanalyse.

Tekster:
"Reklameanalyse" (kilde ukendt), 4 s.
"Reklamer" (med Laswells kommunikationsmodel, AIDA-modellen og Gallups kompasmodel, https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=227), 7 s.
"Billedanalyse" i "Medietid" (Jane Kristensen og Jørgen Riber Christensen, Dansklærerforeningen, 2002), 8 s.
Lærerfremstillet powerpoint om Rosser Reeves klassiker Realistisk reklame

Reklamer:
Jensens Bøfhus
JBS-underbukser
BMW M5
UNICEF (rent vand)
CarlsbergDanmark
Gillette 1989
Kims Dyp i dippen
Coca Cola VS Pepsi (Banned Commercial)

Eleverne har selv produceret reklamer og fremlagt for kammerater. Her har målet været at bringe den lærte teori i spil ift. egne reklamer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det moderne gennembrud

Forløb om det moderne gennembrud, med læsning af de kanoniske forfattere. Fokus på de tre hovedproblemer, der blev sat under debat: ægteskab, fattigdom og religion.
Induktiv åbning af forløbet med billeder.

Den store Danske om det moderne gennembrud (skrevet af Martin Zerlang)


Billeder:
Willumsen: Ægteskab, 1886
Skovgaard: Udsigt over Havet fra Møens Klint, 1850 (romantisk billede)
H.A. Brendekilde: Udslidt
L.A. Ring: Folk som gaar fra Kirke, Mogenstrup, 1889
Erik Henningsen: Den højeste ret, den højeste Uretfærdighed / Barnemodet

Amalie Skram: "Karens Jul
Den store Danske om Amalie Skram (skrevet af Marianne Zibrandtsen)
Herman Bang: "Frøkenen
Den store Danske om Herman Bang (skrevet af Villy Sørensen)
Peter Nansen: "Aftenvisiter"
Henrik Pontoppidan: Lykke-Per (filmatiseringen af Bille August, værk)

DR: 1800-tallet på vrangen (1880'erne og 1890'erne)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantikken

Forløb om romantikken, med fokus på blandt andet den romantiske helt, natursynet og romantisk kærlighed, læsning af de kanoniske forfattere, herunder værklæsning af udvalgte eventyr af H.C. Andersen, filmen "A Star is Born" er set med henblik på forskelle og ligheder med romantikken, myten om den eneste, Blichers "De tre Helligaftener" med henblik på forskellen på fornuftsægteskabet og kærlighedsægteskabet, Oehlenschlägers "Guldhornene" med henblik på natursynet.

Lærerfremstillet dokument om de romantiske malere og deres fokus på:
det danske landskab, den borgerlige familie i stuen, billeder fra Rom og farverne
Malerier:
Eckersberg: Landskab med Stente, Møn (1810)
Skovgaard: Bøgeskov i Maj, 1857
Elevvalgte billeder

Tekster:
Ludvig Holberg: Epistel 475 (ikke fra romantikken, men fra oplysningstiden
Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802)
Grundtvig: "Langt højere Bjerge"
Steen Steensen Blicher: "De tre Helligaftener"

Udvalgte eventyr af Andersen læst som værk:
"Hyrdinden og skorstensfejeren"
"Den lykkelige familie"
"Klokken"
"Den grimme Ælling"
"Nattergalen"
"Den standhaftige tinsoldat"
"Flipperne"
"Kærestefolkene"

Filmen "A star is born" og lærerfremstillet materiale om den romantiske helt (m/k)
Folkevisen: Elverskud

DR: 5 skarpe om Grundtvig
Lærerfremstillet materiale om Oehlenschläger, universalromantikken og organismetanken
Artiklen: Myten om den eneste (interview med lektor Jens Hougaard)
Lærerfremstillet dokument om romantikkens syn på kærlighed (fornuftsægteskabet over for kærlighedsægteskabet)
Lærerfremstillet dokument om romantikkens natursyn sat over for barokkens natursyn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sproghandlinger

Forløb om sproghandlinger, transaktionsanalyse, regulerende, selvfremstillende og informerende sproghandlinger. Eleverne skal forstå, hvordan sprog påvirker menneskelig interaktion.

Kernetekster:

"Performative verber" i "Sproghandlinger. Brug af sprog i dansk", Jann Scheuer, Dansklærerforeningens Forlag, 2009, s 8-9, 2 s.
"Typer af sproghandlinger" i "Sproghandlinger. Brug af sprog i dansk", Jann Scheuer, Dansklærerforeningens Forlag, 2009, s. 11-16, 6 s.
"Sproghandlinger" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 179-183, 5 s.
"Samarbejdsprincippet og det underforståede" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 184-186, 3 s.
"Høflighedsprincippet" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 187-188, 2 s.
"Facework og ansigtstruende handlinger" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 188-191, 4 s.
"Transaktionsanalyse" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 191-194, 5 s.
"Undertekst" i "Håndbog til dansk", Ole Schultz Larsen, Systime, 2015-17, s. 194-195, 2 s.

Levende billeder:
"Celie og Marie skændes" i Paradise Hotel 6, 2014: https://www.youtube.com/watch?v=ffl-T8hLef8, 2m59s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Realisme og modernisme

Realisme og modernisme

Forløb med læsning af de kanoniske forfattere inden for de to ismer, afsluttende med tressermodernismen og rindalisme-debatten

Barbara Kjær Hansen: Litteraturhistorie på langs og på tværs, systime 2012: 112-116 + 122-127 + 136-139 + 142-143

Kunst:
Ron Mueck: Boy, 1999
Robert Jacobsen: Concrétion, 1953
Edgar Degas: L'Attent, 1879
Pablo Picasso: Les Demosielles d'Avignon, 1907
René Magritte: Pilgrim, 1966
Salvador Dali: Erindringens bestandighed, 1931

Tekster:
Tove Ditlevsen: "Foraar 1942"
Ivan Malinowski: "Poetomatic", 1965 (uddrag)
Rudolf Broby-Johansen: "STRIDSMÆND FOR DET VI ELSKER" + "BORDELPIGE DRÆBER UFØDT" , fra digtsamlingen "BLOD", 1922 + uddrag af forsvarstalen for BLOD
Tom Kristensen: "Fribytter", fra "Fribytterdrømme", 1920
Tom Kristensen: "Henrettelsen", fra Påfuglefjeren
Klaus Rifbjerg: "Terminologi", "Livet i badeværelset", "Refshaleøen" (fra digtsamlingen "Konfrontation", fra 1960) + "Veninderne" (fra digtsamlingen "Portræt", 1963)
Anders Bodelsen: "Fejlen"
Tekster fra rindalisme-debatten

Luis Bunuel og Salvador Dali: "Den andalusiske hund", 1928, læst som værk sammen med uddrag af Freuds "Drømmetydning", 1900, og lærerfremstillet dokument om Freud
Lærerfremstillet dokument om surrealisme
Lærerfremstillet dokument om ekspressionisme
Lærerfremstillet dokument om konfrontationsmodernisme

Fotografier og billeder omkring 1. Verdenskrig

Dokumentar: "Digtere, divaer og dogmebrødre" (nr. 5)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kortfilm

Forløb om kortfilm, filmiske virkemidler og Raskins 6 parametre, herunder remediering og produktion af egen kortfilm. Et af temaerne i forløbet var forholdet mellem fantasi og virkelighed

Lærerfremstillet værktøjskasse til analyse af kortfilm
Dokument med Raskins 6 parametre
Gitte Horsbøl et al: "Den iscenesatte virkelighed", 2004, side 11-25

Kortfilm:

Robin Barriére: "Fantasiven", 2018
Marianne Olsen Ulrich: "Kom", 1995
Esben Tønnesen: "De fantastiske 3", 2009
Andreas Thaulow: "Pistol", 2016
Kerren Lumer-Klabbers: "Lukkede øjne", 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Værklæsning: Fagpakkerelevant dokumentar

Arbejde med fagpakkerelevant dokumentar:

En syg forskel
(afsnit 1 – Findes på CFU) (sundhed)
Anna og Tilde

Stories for millioner (sæson 1, afsnit 1 og 2 – Findes på DR) (handel og erhverv)
Ida og Julie

Prinsesser fra blokken – 8 år senere
(afsnit 1 og 2 – Findes på DR) (individ og samfund)
Amalie, Alberte og Cecilie
Magnus, Malte og Mo
Mikkel og Villads

Er du mors lille dreng – 10 år senere
(Findes på CFU) (individ og samfund)
Louise, Signe og Lejla
Lærke, Tingting og Viktor
Jakob og Oliver



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Holdning til sprog

Sprogligt forløb om holdning til sprog
Herunder også tema om skriftlighed


Tekster:
Christine Christiansen: "Giv sproget et sundhedstjek", 6. december 2014
Bo Lillesøe: "Her er seks sprogsynder", 24. august, 2019, Information
Siff Pors: "Debatten om N-ordet", 16. oktober, 2023
Jesper Hansen: "Er det krænkende at kalde en is Eskimo?", Nordjyske.dk, 16. juli 2020
DR: Tæt på
Debat på facebook om krænkende sprog
Pelle Dragsted: "’Prol’ er ikke bare et sjovt synonym for kikset, det bunder i fordomme", 22. august 2019.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Haiku

Forløb om haikudigtning med fokus på ordklasserne og deres betydning for det enkelte digts poetiske udtryk; kort indføring i haikudigtets japanske rødder, herunder de japanske begreber kireji, kigo og satori; læsning af udvalgte klassikere i oversættelse (som Basho) såvel som nyere danske digteres brug af haiku-genren; af fagbegreber indgik endvidere:  konkrete og abstrakte substantiver, statiske og dynamiske verber, subjektive og objektive adjektiver, forskellige former for præpositioner og adverbier og endelig forskellige former for interpunktionstegn; forløbet afsluttedes med værklæsning af den svenske digter Tomas Tranströmers haikudigtsamling Fängelse, der læstes i originalsprog; til hele forløbet  blev brugt lærerfremstillet materiale – og der foreligger en værktøjskasse til fremtidig brug.

VÆRK: Digtsamling

Verdenslitteratur i oversættelse
Kanonforfatter: Johannes V. Jensen: "Envoi" (1910)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Akademisk skrivning

Forløb om akademisk skrivning i relation til SSO
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Autofiktion

Forløb om autofiktion

Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse af autofiktionens genretræk og et begrebsapparat, som de kan bruge i forbindelse med læsningen af autofiktion. I forbindelse med forløbet læses uddrag af forskellige værker inden for genren: Knud Romer: Den, der blinker, er bange for døden, Åbent brev til Knud Romer, Kristian Ditlev Jensen: Det bliver sagt, Christina Hesselholdt: Hovedstolen. Desuden vil vi også komme ind på, hvordan genren adskiller sig fra selvbiografien ved at læse et uddrag af en selvbiografi.
Der læses litteratur fra nyeste tid, Katherine Diez' "I egen barm" og kanonforfatteren Martin Andersen Nexø, uddrag af selvbiografien "Et lille Kræ"

Særlige fokuspunkter: Genretræk, fakta/fiktionskoder, virkelighedskontrakt og fiktionskontrakt, dobbeltkontrakt, paratekst, egennavnes betydning, fortællende jeg og fortalt jeg, offer/bøddel/medløber

Tekster:
”Selvbiografi og barndom” fra C. Christensen og P. Jensen: Livsværk, s. 15-17
”Selvbiografi og dobbeltkontrakt” fra C. Christensen og P. Jensen: Livsværk, s. 17-22
Uddrag af Tove Ditlevsen: Gift (1971), s. 20-26
Uddrag af Kristian Ditlev Jensen: Det bliver sagt (2001), s. 121-126
Uddrag af Knud Romer: Den som blinker er bange for døden (2006)
Georg: ”Åbent brev til Romer”, Weekendavisen, d 2.2.2007
Uddrag af Christina Hesselholdt: Hovedstolen (1998)
Uddrag af Katherine Diez: I egen barm (2024), parateksterne + s. 11, 21-27, 37-39, 54-55, 98-101, 129-133
Uddrag af Martin Andersen Nexø: Et lille Kræ (1932), paratekst + 9-11(DSL-udgaven, fra 2000)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer