Holdet 2023 En/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/n (1n En, 2n En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rites of Passage
Titel 2 South Africa
Titel 3 Gang Culture in Contemporary London + værk (EXAM)
Titel 4 Love (EXAM)
Titel 5 Evil (EXAM)
Titel 6 The American Dream (EXAM)
Titel 7 Australia and the Stolen Generations (EXAM)
Titel 8 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rites of Passage

I dette forløb arbejder eleverne med livets forskellige overgange under overskriften "Rites of passage". Formålet med forløbet er at introducere eleverne til tematisk læsning og engelskfaget i gymnasiet; de introduceres derfor til de forskellige fiktions- og non-fiktionsgenrer samt det relevante begrebsapparat til analyse af genrerne. Undervejs i forløbet arbejder eleverne desuden med summary-genren og PEE-formatet.

Faglige mål:
- At kunne forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om livets
  faser
- At kunne læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis
   længde om livets faser
- At kunne gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i
  engelsksprogede tekster, der handler om livets faser
- At kunne analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og
  grundlæggende faglig metode
- At kunne udtrykke sig sammenhængende både mundtligt og skriftligt om livets
  faser

Kernetekster:
1) Dokumentar: Inside an Apache Rite of Passage into Womanhood
   (2018) af VICE https://www.youtube.com/watch?v=r1Cx_9YDQEc
2) Novelle: "Indian Camp" (1924) af Ernest Hemingway
3) Film: Juno (2007) af Jason Reitman
4) Digt: "Mother to Son" (1922) af Langston Hughes
5) Tale: Stanford Commencement Address (2005) af Steve Jobs

Kernebegreber:
- Rites of passage
- Phases
- Transition
- Development
- Child vs. adult
- Teen-life
- Life

Arbejdsformer:
- Individuel brainstorm
- Klassebrainstorm
- Ordbogsøvelser (ordbogen.com)
- Refleksion
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Klassediskussioner
- Pre-, while-, og post-reading øvelser
- Individuel læsning
- Læsning i par
- Peer-feedback
- Stationsarbejde
- Smalltalk
- Processkrivning
- Genaflevering
- Evaluering
- Kahoot

Grammatiske fokusser: (på Minlæring)
- Verber
- Substantiver
- Artikler
- Kongruens

Analytiske fokusser:
- Difference between 'fiction' and 'non-fiction'
- Fiction: Characterization, setting analysis, imagery (metaphor,
  personification, simile, symbol), rhymes (alliteration, assonance, rhyme
  scheme), picture analysis (colors and symbols)
- Non-fiction: Rhetorical analysis, topic, speaker, audience, forms of
  appeal, rhetorical devices (repetition and imagery), intention
- Writing a summary
- Writing a PEE-paragraph
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1: Summary 28-08-2023
Assignment 2: Re-submission of summaries 30-08-2023
Assignment 3: Characterization of Juno 15-09-2023
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 South Africa

I dette forløb arbejder eleverne med Sydafrika, hvor landets historie som koloni og apartheidnation er i fokus. Det overordnede mål med forløbet er derfor, at eleverne opnår indsigt i koloniseringen af Sydafrika og oprettelsen af apartheidsystemet samt hvordan disse har påvirket og formet den sydafrikanske befolkning og den nutidige sydafrikanske identitet.

Faglige mål:
- At opnå viden om koloniseringen af Sydafrika, oprettelsen af
  apartheidsystemet, Nelson Mandela, følgerne af apartheidsystemet og
  den nuværende sydafrikanske identitet
- At kunne læse og forstå tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer
  af Sydafrikanske forfattere om sydafrikansk identitet
- At kunne analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af
  relevant faglig terminologi (short story, film, speech, article)
- At kunne perspektivere og diskutere problematikkerne for den sorte
  afrikanske befolkning ift. andre race- og diskriminationsproblematikker i
  verden
- At kunne forstå mundtlige sydafrikanske tekster og samtaler af en vis
  længde
- At kunne udtrykke sig mundtligt om Sydafrikas historie

Kernetekster:
1) Klip fra talkshow: "Trevor Goes Home and Tours his Grandma's Home" (2019) af The
     Daily Show https://www.youtube.com/watch?v=eIoEM3LzVhI
2) Novelle: "Once Upon a Time" (1989) af Nadine Gordimer
3) Film: Mandela: Long Walk to Freedom (2013) af Justin Chadwick
4) Tale: Inaugural Address (1994) af Nelson Mandela
5) Artikel: "Mandela's Passing and the Looming Threat of a Race War
    Against South Africa's Whites (2013) af Andrew Malone
6) Sang og musikvideo: "Dis Iz Why I'm Hot" (2012) af Die Antwoord

Supplerende stof:
1) Baggrundsartikel: "Apartheid: Historical background" by Mai Noguche
https://scholarblogs.emory.edu/postcolonialstudies/2014/06/20/apartheid/

Kernebegreber:
- Colonialism
- Racism
- Discrimination
- Apartheid
- ANC (African National Congress)
- Nelson Mandela
- Afrikaner
- Afrikaans
- Kaffer
- Dompass
- Xhosa
- Multiculturalism
- Rainbow nation
- Community
- Reconciliation
- Unity
- Division
- Zef
- Anarchism

Arbejdsformer:
- Klassebrainstorm
- Ordbogsøvelser (ordbogen.com)
- Refleksion
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Klassediskussioner
- Individuel læsning
- Rollelæsning
- Stationsarbejde
- Individuel mundtlig fremlæggelse
- Smalltalk
- Research
- Processkrivning
- Evaluering
- Kahoot

Grammatiske fokusser: (på Minlæring)
- Introduktion til adjektiver

Analytiske fokusser:
- Fiction: Characterization, setting, genre
- Non-fiction: Communication, sender/receiver, argumentation, Cicero's
  pentagram, rhetorical devices
- Summary
- Writing a PEE-paragraph
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivedag 1 27-10-2023
Skrivedag 2 01-12-2023
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gang Culture in Contemporary London + værk (EXAM)

I dette forløb arbejder eleverne med bandekultur i London. Formålet med forløbet er dels, at eleverne opnår indsigt i årsagerne til og forholdene i bandekulturen i London, og dels at de bliver i stand til at kunne diskutere bandekulturen ud fra, hvordan den portrætteres i hhv. fiktion og non-fiktion. Elevernes viden om emnet prøves afslutningsvis af, når de skriver deres første hele essay i grupper.

Faglige mål:
- At kunne redegøre for hvorfor bander eksisterer i London, og hvordan de
  påvirker drenge, der vokser op i dem
- At kunne læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis
  længde om bandekultur i London
- At kunne analysere og fortolke tekster om bandekultur i London med anvendelse af
   faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- At kunne analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien med
  anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske,
  kulturelle og samfundsmæssige forhold
- At kunne diskutere forskellene og lighederne mellem den verden, der
  portrætteres i fiktion og den, der portrætteres i non-fiktion
- At kunne udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder
  formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på
  engelsk om almene og faglige emner
- At kunne skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk
  med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj
  grad af grammatisk korrekthed

Kernestof:
- Kortroman: Hello Mum (2010) af Bernadine Evaristo
- Podcast: "How London Street Gangs Actually Work" (2022) af Insider Inc
- Kortfilm: East of London (2021) af Giovanni Montalvo
- Artikel: “Is London failing its youth as gang warfare spreads across the
  capital?” (2023) af Claudia Marquis

Kernebegreber:
- Youth
- Growing up
- Identity
- Violence
- Gangs
- Role models
- Status
- Poverty

Arbejdsformer:
- Klassebrainstorm
- Ordbogsøvelser (ordbogen.com)
- Refleksion
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Klassediskussioner
- Pre-, while- og post-reading øvelser
- Individuel læsning
- Læsning i par
- Matrixarbejde
- Individuel mundtlig fremlæggelse
- Smalltalk
- Research
- Processkrivning
- Genaflevering
- Evaluering

Grammatiske fokusser: (på Minlæring)
- Præpositioner
- Personlige pronominer

Analytiske fokusser:
- Writing an essay (introduction, body text, conclusion)
- Characterization (inner and outer)
- Setting (physical and social)
- Style (register, tone, descriptive vs. minimalist language, figurative
  language)
- Cinematic techniques (framing, camera angles, camera movement,
  editing, lighting and colors, sound)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Love (EXAM)

I dette tematiske forløb om kærlighed arbejder eleverne med forskellige perspektiver på kærlighed, som de formidles i forskellige genrer fra forskellige tidsperioder; alt sammen for at de skal blive i stand til at kunne diskutere, hvordan præmissen for kærlighed har ændret sig gennem tiden. Forløbet fungerer som optakt til elevernes skriftlige årsprøve, hvor de for første gang skal skrive et helt essay selv. Analyserne i forløbet foregår derfor primært skriftligt.

Faglige mål:
- At kunne læse og forstå skrevne tekster på engelsk om kærlighed i forskellige genrer af
   en vis længde om almene og faglige emner
- At kunne redegøre for begrebet 'love' og de forskellige måder at se på 'love' på
  som vist i forskellige tekster
- At kunne analysere og fortolke tekster om kærlighed med anvendelse af faglig
   terminologi og grundlæggende faglig metode
- At kunne skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk
  med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj
  grad af grammatisk korrekthed

Kernestof:
- Novelle: "The Story of an Hour" (1894) af Kate Chopin 1894
- Novelle: "True Love" (1977) af Isaac Asimov
- Sang og musikvideo: "Montero (Call Me by Your Name)" (2021) af Lil Nas X
- TED-talk: How to fix a broken heart (2018) af Guy Winch

Kernebegreber:
- Love
- Women's rights
- Marriage
- Independence
- Identity
- Technology
- Dating
- Young love
- Sexuality
- Homosexuality
- Gender stereotypes
- Heartbreak
- Unrequited love
- Love languages

Arbejdsformer:
- Klassebrainstorm
- Ordbogsøvelser (ordbogen.com)
- Refleksion
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Klassediskussioner
- Pre-, while-, og post-reading øvelser
- Individuel læsning
- Rollelæsning
- Walk and talk
- Processkrivning
- Evaluering
- Kahoot

Grammatiske fokusser:
- Verber
- Verbalkongruens

Analytiske fokusser
- Writing a summary
- Writing an essay (introduction, body text, conclusion)
- Characterization (inner and outer)
- Narrative technique (type of narrator, point of view, knowledge, reliability)
- Setting (physical and social)
- Argumentation (main claim, grounds, modes of persuasion)
- Analysis of music video
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Evil (EXAM)

I dette forløb om ondskab arbejder eleverne med forskellige tekster, hvori ondskab optræder som tema. Formålet med forløbet er primært, at eleverne bliver i stand til at kunne diskutere, hvornår man kan tale om decideret ondskab hos mennesker; dette ud fra teori om hhv. moral evil og natural evil. I forløbet arbejder eleverne med remediering som kreativ bearbejdning af en tekst, idet de skal lave deres egen kortfilm baseret på en tekst, vi læser. Forløbet afsluttes med, at de skriver et essay samt deres første  discussion om ondskab i en tekst.

Faglige mål:
- At kunne definere 'evil' som begreb
- At kunne gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede
  tekster om ondskab
- At kunne læse og forstå skrevne tekster på engelsk om ondskab i forskellige genrer af
  en vis længde om almene og faglige emner
- At kunne analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og
  grundlæggende faglig metode
- At kunne skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med
  forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk
  korrekthed

Kernetekster:
- Artikel: “Bad or Mad?” (2004) af Sean Spence
- Novelle: “The Man Who Loved Flowers” (1978) af Stephen King
- Film: "American Psycho" (2000) af Mary Harron
- Artikel: “Why not everyone is a torturer” (2004) af Stephen Reicher and Alex Haslam
- Digt: “Warning to Parents” (1964) af  Elisabeth Jennings
- “The Tell-Tale Heart” (1843) af Edgar Allan Poe

Kernebegreber:
- Evil
- Moral evil
- Natural evil
- Antisocial personality
- Mental illness
- Premeditated
- Unpremeditated
- Mitigating circumstances

Arbejdsformer:
- Klassebrainstorm
- Individuel brainstorm
- Ordbogsøvelser (ordbogen.com)
- Refleksion
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Klassediskussioner
- Individuel læsning
- Rollelæsning
- Smalltalk
- Remediering
- Processkrivning
- Evaluering
- Kahoot

Grammatiske fokusser: (på Minlæring)
- Ligefrem og omvendt ordstilling
- Adjektiver
- Forbinderord

Analytiske fokusser:
- The rhetorical pentagon (topic, sender, receiver, circumstances, language, intention)
- Forms of appeal
- Plot analysis (five act structure model: exposition, rising action, climax, falling action,
  resolution)
- Cinematic techniques (framing, camera angles, camera movement, editing, sound,
  lighting)
- Characterization (inner, outer, development, relationships)
- Setting analysis (physical and social)
- Outer and inner composition (rhyme scheme, rhymes, alitteration, assonans, figurative
  language, themes, message)
- Narration (type, knowledge, reliability)
- Writing a discussion (pros and cons, for and against)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The American Dream (EXAM)

I dette forløb arbejder eleverne med 'den amerikanske drøm' som koncept. Forløbet har primært til formål at gøre eleverne i stand til både mundtligt og skriftligt at kunne diskutere spørgsmål såsom hvor konceptet stammer fra; hvordan det har udviklet sig over tid; hvordan amerikanere fortolker konceptet forskelligt; samt hvorvidt den amerikanske drøm er opnåelig for alle amerikanere i dag. Som en del af forløbet arbejder eleverne med det amerikanske præsidentvalg, hvortil de særligt arbejder med de verserende holdninger til immigration. Undervejs arbejder de skriftligt med komparativ analyse og diskussion af to taler fra valget samt et essay om den amerikanske drøm som tema i en film.

Faglige mål:
- AT kunne gøre rede for centrale punkter i den amerikanske historie
- At kunne gøre rede for den amerikanske drøm som koncept
- At kunne læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde
- At kunne analysere og fortolke tekster med den amerikanske drøm som tema med
  anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- At kunne analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af
  grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige
  forhold
- At kunne udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende om den amerikanske
  drøm, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på
  engelsk
- At kunne skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med
  forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk
  korrekthed

Kernetekster:
- Digt: “The New Colossus” (1883) af Emma Lazarus
- Tale: "Former President Donald Trump’s speech on how to secure the American borders"
  (2023) af Donald J. Trump
- Tale: "Remarks by President Biden on Border Security and Enforcement" (2023) af Joe
  Biden
- Film: "The Great Gatsby" (2013) af Baz Luhrmann
- Uddrag af kapitel 1 af roman: Push (1996) af Sapphire
- Artikel: "The American dream doesn’t exist in many neighbourhoods" (2018) af The
  Economist
- Artikel: "10 people who have lived the American dream" (2024) af TheStreet

Supplerende stof:
- Afsnittet "America: From British colony to superpower" i kapitlet ”Aspects of America” i
  bogen Worlds of English (Systime)
- James Truslow Adams' definition på 'the American dream' fra bogen "The Epic of
  America" (1931)

Kernebegreber:
- The American Dream
- American values
- Freedom
- Liberalism
- Opportunity
- Materialism
- Equality
- Inequality
- Social mobility
- Immigration
- Class
- Race

Arbejdsformer:
- Klassebrainstorm
- Individuel brainstorm
- Ordbogsøvelser (ordbogen.com)
- Refleksion
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Klassediskussioner
- Individuel læsning
- Læsning i par
- Smalltalk
- Processkrivning
- Evaluering
- Kahoot

Grammatiske fokusser: (på MinLæring)
- Adverbier
- Konjunktioner
- Pronominer

Analytiske fokusser:
- Picture analysis
- Argumentation
- Discussion
- The rhetorical pentagon (topic, sender, receiver, circumstances, language, intention)
- Rhetorical devices
- Cinematic techniques (framing, camera angles, camera movement, editing, sounds,
  lighting)
- Setting (physical and social)
- Characterization (inner, outer, development, relationships)
- Themes and message
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Australia and the Stolen Generations (EXAM)

I dette forløb arbejder eleverne med Australien, hvor særligt landets baggrund som britisk koloni samt de såkaldte 'stolen generations' er i fokus. Det overordnede mål med forløbet er derfor, at eleverne opnår indsigt i koloniseringen af Australien samt hvordan denne har påvirket og formet den aboriginale befolkning. Undervejs i forløbet skriver eleverne en hel eksamensopgave om emnet (summary, essay, discussion), ligesom de også fremlægger analyse og fortolkning af en tekst mundtligt.

Faglige mål:
- At kunne redegøre for Australiens historie som en britisk koloni samt ’the stolen
  generations’
- At kunne analysere og fortolke tekster der relaterer sig til koloniseringen af Australien
  med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- At kunne perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- At kunne udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere
  egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om koloniseringen
  af Australien og ’the stolen generations’ med en relativ høj grad af grammatisk
  korrekthed
- At kunne skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med
  forskellige formål om koloniseringen af Australien og ’the stolen generations’ med en
  relativ høj grad af grammatisk korrekthed

Kernetekster:
- Film: "Rabbit-Proof Fence" (2002) af Phillip Noyce
- Feature: “Freddy Andrews” (2000) af Polly Borland
- Novelle: “Going Home” (1986) af Archie Weller
- Tale: "Australian Premier Kevin Rudd’s apology to the Aborigines on behalf of the
  Australian Government" (2008) af Kevin Rudd
- Vidnesbyrd: "Testimony by Ruth Mackenzie" fra www.stolengenerationstestimony.com
- Artikel: “How a school play about Aboriginal history set off a row" (2017) af Trevor
  Marshallsea

Supplerende stof:
- Artikel:  ”Australian Aboriginal peoples” fra Kids.britannica.com
  https://kids.britannica.com/students/article/Australian-Aboriginal-peoples/272686
- Del af dokumentar: ”Part III: The Colonization of Australia” (12:33-27:34) i "Full History
  of Australia - Documentary" af Fire of Learning
  https://www.youtube.com/watch?v=PsERYZFY87A
- Uddrag af bog: ”4.5 English as a Lingua Franca” fra "The English Handbook" (Systime)

Kernebegreber:
- Aboriginal
- Indigenous
- The Dreaming
- The British Empire
- Colonization
- White Australia Policy
- Stolen Generations
- Integration
- Assimilation
- English as a lingua franca
- Racism
- Mixed-race/half-caste
- Identity

Arbejdsformer
- Individuel brainstorm
- Klassebrainstorm
- Ordbogsøvelser (ordbogen.com)
- Refleksion
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Klassediskussioner
- Pre-, while-, og post-reading øvelser
- Individuel læsning
- Læsning i par
- Peer-feedback
- Stationsarbejde
- Smalltalk
- Processkrivning
- Genaflevering
- Evaluering
- Kahoot

Grammatiske fokusser: (på Minlæring)
- Alle ordklasser
- Kongruens

Analytiske fokusser:
- The rhetorical pentagon (topic, sender, receiver, circumstances, language, intention)
- Forms of appeal
- Rhetorical devices
- Cinematic techniques (framing, camera angles, camera movement, editing, sound,
  lighting)
- Characterization (inner, outer, development, relationships)
- Setting analysis (physical and social)
- Themes and message
- Language and style
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer