Holdet 2023 En/o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/o (1o En, 2o En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rites of Passage (EKSAMEN)
Titel 2 The Cult of Celebrity
Titel 3 Identities and Immigrants
Titel 4 Hello Mum - Contemporary Britain (EKSAMEN)
Titel 5 South Africa - Past and Present
Titel 6 American dreams and values (EKSAMEN)
Titel 7 Global English - Global Identities (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rites of Passage (EKSAMEN)

Forløbet skal introducere eleverne til grundgenrerne i engelskfaget.
Prosalæsning, digtlæsning, non-fiction analyse (tale). Samt det relevante begrebsapparat til de førnævnte genrer.
Desuden skal forløbet introducere eleverne til tematisk læsning og engelskfaget i hf.
Forløbet er bygget op om temaet ”Rites of Passage” og viser livets forskellige overgange, især fra barndom til voksenliv.
Desuden har vi kigget på samfundsforhold i USA og fx talt om lynching, AAVE, abortion, Native Americans, growing up and racial inequality.

Key terms:
Analyse og fortolkning
Rites of passage
Phases: home-out-home
Transition


Kernestof:
Ernest Hemingway: Indian Camp, 1926 (short story)
Alice Walker: The Flowers, 1973 (short story)
Langston Hughes: Mother to Son, 1922 (poem)
Steve Jobs: Commencement Speech, Stanford University 2005 (speech)
William Ernest Henley: Invictus, 1875 (poem)
Jason Reitman: Juno, 2007 (film)

Supplerende stof:
Lauren Jackson: I'm going to Mum's (short film), 2012
Carson McCullers: The Member of the Wedding, 1946 (excerpt of the novel, focus on Berenice).
Hemingway-biografi, video
Billedbeskrivelse, Rites of passage

Omfang: ca 60 sider/ca 15 % af pensum
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The Cult of Celebrity

Forløb der handler om de forskellige sider af at være berømt og kendt - fra Andy Warhols 15 minutes of fame, vores egen social media footprint/tattoo, en film inspireret af Eminems liv til sangen "Stan", der handler om obsessive fandom.

Andre fokuspunkter:
-Grundlæggende grammatik (flertalsdannelse, kongruens, ordklasser)
-Skrivedag: Writing a discussion, jumbled sentences
-Evalueringssamtale: summary and discussion
-Analyse: setting and characterization

Kernestof:
-Curtis Hanson: 8 Mile, 2002 (film)
-Andy Warhol: Fame, 1975 (excerpt from a work of non-fiction), in: Angles – Grundbog til Hf og andre gymnasiale uddannelser, Gyldendal 2014, p. 21-23.
-Juan Enriques: Your Online Life Permanent as a Tattoo, 2013 (TED-talk) , in: Footprints – Grundforløbet i engelsk, Gyldendal 2017, p.68-70.
https://www.ted.com/talks/juan_enriquez_your_online_life_permanent_as_a_tattoo#t-340424 transcript retrieved 28-10-2021
-Eminem: Stan, 2000 (song and short film)

Supplerende stof:
Tom Foolery: The Great Realisation, 2020 (poem, video): https://www.youtube.com/watch?v=Nw5KQMXDiM4

Omfang ca 50 sider/ ca 10% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Identities and Immigrants


This introductory topic deals with questions of identity in a globalized world and the position and experiences of immigrants in the English-speaking countries in particular. We will use texts in prose and poetry, fiction and non-fiction to gain an understanding of immigrants' own perspectives of life and immigration, as well as some of the poignant issues that both host societies and immigrants grapple with. Besides individual perspectives, we will also be looking at how generational divides and cultural differences are handled. Reading strategies and essay writing (PEEL-paragraph) and analysis of non-fiction texts will be a particular focus for this module. Grammatically, special attention will be paid to English tenses and the progressive. (DA)






Kernestof
-Taiye Selasi: Dont' ask where I'm from, ask where I'm local, TED-talk
-Hanif Kureshi: My Son the Fanatic, 1997 (Contexts, p. 192-203)
-Jimmy Santiago Baca: Immigrants in your own Land, 1982 (Contexts, p. 186-188)
-10 years of living abroad: How Australia changed my life. www.fulltimenomad.com (blog post)



Supplerende stof
Elon Musk at the Mexican Border:
https://www.wsj.com/video/elon-musk-visits-us-mexico-border-amid-migrant-surge/92D3ABCB-F14D-4A33-BC0B-A710AC996AF7
About migration from South and Middle America to the US:
https://www.youtube.com/watch?v=tygdy_P6gxI  

Omfang: ca 10% af pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hello Mum - Contemporary Britain (EKSAMEN)

Forløb der fokuserer på samfundsforhold og levevilkår i det moderne Storbritannien. Igennem novellaen "Hello Mum" of filmen "Rocks" får eleverne et indtryk af hvad det betyder at opvokse som Black British i en ghetto i nutidens London, og hvordan uligheden ses i levevilkårene af de forskellige samfundsklasser (working/lower class, middle class, upper class). Vi taler også om nationalism, racism og discrimination og diskuterer, om den specielle Britiske nationalisme bidrog til udviklingen der førte til Brexit. For at belyse dette emne, har vi set på sangen "Rule Britannia" og filmen "This is England" der udspiller sig i 1980erne i et mere landlig England. Andre temaer som teksterne har tilfælles er friendship, growing up, identity, inequality, class, social mobility.
Fokuspunkter: værklæsning, analyse og fortolkning af fiktion samt tilhørende fagbegreber

Kernestof:
-Bernadine Evaristo "Hello Mum", 2010 (novella/roman, værklæsning)
-Shane Meadows: This is England, 2006 (film) - kan ses på mitcfu.dk
-Sarah Gavron: Rocks, 2019 (film) - kan ses på mitcfu.dk

Supplerende stof:
-Præsentation og kahoot om Brexit
-God save the King (national anthem) og Rule Britannia (patriotic song, 1740)
-Quiz on the British Empire

Omfang: ca 130 sider - ca 15% af pensum
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Evalueringssamtale 2: Hello Mum 21-03-2024
Årsprøvetræning i minlaering.dk 14-04-2024
Skrivedag 4: Hello Mum, chapter 7 22-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 South Africa - Past and Present

Forløbet giver en introduktion til historiske og samfundsmæssige forhold i Sydafrika. Eleverne har opnået en basal viden om Apartheid, situationen i Sydafrika i dag og Nelson Mandelas forsøg til forene de forskellige befolkningsgrupper til en ”Rainbow Nation” og skal være i stand til at analysere/vurdere situationen i landet og drage paralleller mellem de forskellige behandlede tekster/film. I Jeff Cangialosis blog ”The State of the Rainbow Nation” får vi et indblik i Sydafrikas udfordringer i dag. Angsten og mistroen til hinanden, som Nadine Gordimer allerede har omtalt i sin novelle ”Once upon a Time”, er der stadigvæk. Hollywood-filmen ”Invictus” giver derimod et patetisk-positivt billede af nationens fremtid og undersøger sportens potentiale til at skabe sammenhold og enhed i landet.
Indledningsvis har vi også set på turisme og regionernes forskellighed ved at organisere dagsprogrammer for turister.

Andre fokuspunkter:  turisme/One day in South Africa, genitiv/apostroffer og sammentrækninger, essayskrivning: essayets struktur, indledning, conclusion, setting, fairy tale elements, message

Kernestof:
-Jeff Cangialosi: The State of the Rainbow Nation, 2012, i: Andersen/Axen: From Dompas to Democracy, Gyldendal 2015, s. 10-13.
-The National Anthem of South Africa: https://www.youtube.com/watch?v=Lju5OdTQKeo
-Michelle Faul: What Life was like in South Africa during Apartheid, 2013, i: From Apartheid to Zefside, Lindhard og Ringhof 2015, s. 10-13.
-Nadine Gordimer: Once upon a Time, 1989, i: From Apartheid to Zefside, s. 49-53.
-Clint Eastwood (instruktør): Invictus, 2009 (film)

Supplerende stof:
-Mai Noguchi: Apartheid, Postcolonial Studies Emory University, 2000, i: https://scholarblogs.emory.edu/postcolonialstudies/2014/06/20/apartheid/ besøgt 22. februar 2017
-Nelson Mandela biography: https://www.youtube.com/watch?v=PyfOrbO0xf4
-10 Best Place to visit in South Africa: https://www.youtube.com/watch?v=8ZTJqdk86sM


Minlæring.dk og Write On, kapitler om essay-skrivning
Grammatikøvelser i Getting Started

Omfang: ca 60 sider, ca 10% af pensum

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 American dreams and values (EKSAMEN)

Forløbet giver en introduktion til amerikanske samfundsforhold (et samfund baseret på immigration) og grundværdier som freedom, individuality, mobility, pursuit of happiness og American dream, men også volunteerism. Der fokuseres på hvordan disse værdier kommer til udtryk i forskellige tekstgenrer og tider, fx historiske tekster, digt, politiske tale og film, og hvordan den amerikanske drøm er basis for amerikansk selvforståelse. Valgkampen og valget 2024 indgår med en analyse af K. Harris' DNC speech.

Andre fokuspunkter: retorisk analyse, digt analyse, filmanalyse, skriveøvelser, grammatik (pronominer, do-omskrivning, assignment 1-5)

Kernestof:
-James Truslow Adams: The American Dream, 1931, i: Thomas Secher Lund: New American Frontiers, Systime 2015, s. 30.

-Emma Lazarus: The New Colossus, 1883 (poem, Inscription on the Statue of Liberty)

-An introduction to “The American Dream” og “Gave Annie ten dollars”, New York Times 1892 (article), i: Kelli Nørgaard: The American Dream, Gyldendal 2013, s. 6 og 12/13.

-Having values, i: Mette Holm: Being American, Gyldendal 2016, s. 20-23.

-The Pursuit of Happyness, 2006 (film) og præambel af The Declaration of Independence, 1776

-Kamala Harris: Democratic National Convention Speech 2024 (uddrag).

-Eric Cooper: Volunteering - the beneficial side effects, TED-talk, 2018.




Supplerende stof:
-The Declaration of Independence - as a break-up letter:
https://www.youtube.com/watch?v=O8BTq61bmuY
-Carlsberg advertisement: The Danish Way
https://www.youtube.com/watch?v=1v8n7lL-frA&index=8&list=PLviGhCPeWryhQG1sLHEABYcgiLrgRNFr7

Omfang: ca 70 sider/ca 20% af pensum

Andet materiale, som eleverne skal have adgang til under eksaminationen:
minlaering.dk
ordbogen.com
dictionary.com
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Global English - Global Identities (EKSAMEN)

Formål
Forløbets formål er at introducere eleverne til det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca. Vi tematiserer sprogets globale udbredelse, dens mange variationer og sproget som means of communication brugt af non-native speakers (lingua franca). Eleverne skal også opnå viden om andre engelsksprogede regioners samfundsforhold og kultur, men med fokus på identitetsdannelse i forhold til den fremherskende hvide og meget amerikansk prægede vestlige kultur.
Eleverne skal trænes i at beskrive standardsprog og variation. Samtidig fungerer forløbet også som repetition af tekstanalytiske begreber og metoder, og eleverne skal blive sikre i analysen og fortolkningen af nyere fiktive og ikke-fiktive tekster. Eleverne trænes især i mundtlig fremstilling med henblik på den mundtlige eksamen, men i forløbet indgår også skriftlighed, og der skal arbejdes med delaspekter af essayskrivningen og træningen af første del af den skriftlige eksamen (repetition af grammatik).
Indhold
Forløbet starter med tematiseringen af det engelske sprog som globalt sprog og lingua franca. Her læser vi forskellige baggrundstekster og prøver kræfter med forskellige engelsk variationer. I anden del af forløbet retter vi blikket mod andre engelsksprogede regioner: Vi hører hvor problematisk det kan være at finde sin egen identitet, når man er opvokset med det engelske sprog i Nigeria og ser den hvide amerikanske/engelske kultur som ideal (The Danger of a Single Story).Vi får også et indblik i flygtningetematikken, fra en flygtnings perspektiv (Refuge) og en hvid amerikansk kvindes (Getting somewhere).  Vi afslutter med et pakistansk perspektiv på 9/11 og den amerikanske drøm (The Reluctant Fundamentalist).

Kernestof
-Xiaolu Gu: A Concise Chinese-English Dictionary for lovers (romanuddrag), i: English as Lingua Franca, materiale fra Dyrk sproget – en kreativ sprogkonkurrence for gymnasieelever, Skoleåret 2020/21.
-JJ Bola: Refuge, (2017, poem): https://www.thebookbanque.com/literary/poetry/refuge-jjbola
- Susan Isaacs: Getting somewhere, i: Jonathan Santlofer (ed.). It Occurs to Me That I Am America. New York: Touchstone, 2018.

-Chimamanda Ngozi Adichie: The danger of a single story (2009, TED talk), i: Thaysen/Christensen: Africa Unfold, L&R
https://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story?language=en

-Gosha Shapiro: Lena (2020, short film): https://vimeo.com/428000789

-Mohsin Hamid: The Reluctant Fundamentalist, Mariner Books 2007 (uddrag: Chapter 1).
-Mira Nair: The Reluctant Fundamentalist (2012, film)

Supplerende stof
-21 accents by Amy Walker:
https://www.youtube.com/watch?v=3UgpfSp2t6k
-Global English, i: Finderup/Fog: Words of English, Systime 2010, s. 22/23.
--Jonathan Safran Foer: Everything is illuminated (2002), uddrag, i: Finderup/Fog: Worlds of English, Systime 2010.

Andet materiale, som eleverne skal have adgang til under eksaminationen:
minlaering.dk
ordbogen.com
dictionary.com

Omfang: ca 20% af pensum



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Evalueringssamtale 2 10-03-2025
Terminsprøve 14-03-2025
Assignments 1-5 02-05-2025
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer