Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rites of Passage
Titel 2 Horror
Titel 3 Humans & Nature
Titel 4 Love (EKSAMEN)
Titel 5 Great Speeches
Titel 6 America & The Perks of Being a Wallflower EKSAMEN
Titel 7 Evil (EKSAMEN)
Titel 8 Great Britain (EKSAMEN)
Titel 9 South Africa (EKSAMEN)
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rites of Passage

Introkompendium

Kernestof:

The Flowers by Alice Walker 1973 (short story)

Juno by Jason Reitman 2008 (film)

Indian Camp by Ernest Hemingway 1924 (short story)

Steve Jobs "Stanford Commencement Address" 2005 (speech)
https://www.youtube.com/watch?v=UF8uR6Z6KLc&ab_channel=Stanford


Forløb kørt af Peter Spengler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Horror

Et forløb om horror med analytisk fokus

Kernestof:

"What is Horror Fiction" from: The Horror Writers Association.
https://horror.org/what-is-horror-fiction/

"Dagon" H.P. Lovecraft 1917 (short story)

"The Tell-Tale Heart" by Edgar Allan Poe 1842 (short story)

"The Cask of Amontillado" Edgar Allan Poe 1846 (short story)

Guillermo Del Toro's Cabinet of curiosities Ep. 1 "Lot 36"  2022 (Netflix series)

"The Mist" by Frank Darabont 2007 (Film)

"The Man Who Loved Flowers" by Stephen King 1977 (short story)


Supplerende materiale:
The Haunting of Hill House, Mike Flanagan , 2018 (Series, only the two first episodes)

Fokuspunkter: characterization, narrator, symbolism, horror elements: foreshadowing, ump-scares, horror vocabulary : wicked , vile (formal), depraved, heinous, repugnant, repulsive, Harrowing : very shocking or frightening and making you feel very upset, extremely upsetting, insidious, sinister, unnerving, unsettling, revolting, dread, grisly and
insane vs. mad.

Grammatik:
- kongruens
- ordforråd - horrorfokus
- adjektiver (stavelser og gradbøjning)
- tællelighed (tællelige og utællelige substantiver, kollektiver)
- Genitiv (apostrof)
- Ordklasser (kort)

Skriftlighed:
-  hvordan skriver man et resumé (powerpoint i Lectio)
- hvordan skriver man et analytical essay (powerpoint i Lectio)



Forløb kørt af Peter Spengler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Humans & Nature

Det forløbets hensigt at undersøge menneskets forhold til naturen i bred forstand. Ved at arbejde med forskellige teksttyper skal undersøgelsen forsøge at afklare begrebet 'natur' og skabe refleksion ift. menneskets plads i naturen. Det er hensigten at berøre flest mulige af læreplanens mål.


Kernestof:

Into the woods af Michael Finkel 2017 (article)

The Road by John Hillcoat 2009 (film)

The Hot Breath of Our Civilisation by Ian McEwan 2005 (article)

Hard Times by Charles Dickens 1854 (uddrag fra roman)


Forløb kørt af René Dohn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Love (EKSAMEN)

Et forløb med forskellige perspektiver på love og forskellige typer af kærlighed. Forløbet har således fokus på forskellige menneskelige relationer og temaer som forelskelse, jalousi, gender roles, ulykkelig kærlighed og hjertesorg. I forløbet arbejdes der med forskellige genre.  


Kernestof:

"Short Cuts" by Robert Altman 1993 (film) 30s

"Stop All the Clocks" by W.H. Auden 1936 (poem) (fra Wider Contexts) 1s

"Scene from Girlhood" by Kara Lark 2022 (short story) 3,5s

"So Much Water So Close to Home" by Raymond Carver 1989 (short story) 5s

"Your pet doesn’t love you – it’s just trapped by you" by Laura Marcus 2016 (article) 1s
https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/feb/23/your-pet-doesnt-love-you-animals


Temaer:
Love and jealousy
Gender roles
Marriage and infidelity
Heartbreak and break-up
Different types of love (family love, young love, unrequited love, toxic love, obsessive love)

Formål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.

Analyse:
https://www.minlaering.dk/
Bogen: Do it, write!
https://app.minlaering.dk/bog/25

Grammatik:
https://www.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/

Væsentlige øvelser og arbejdsformer:
- fremlæggelse
- oversættelse
- optage oplæsning på engelsk
- skrive et summary
- øvelser på minlæring


Sider ca. 40,5 ns

Forløb kørt af René Dohn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Great Speeches




Forløb kørt af René Dohn
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 America & The Perks of Being a Wallflower EKSAMEN

America: Værklæsning 'The Perks of Being a Wallflower'.

The Perks of Being a Wallflower læses med fokus på Charlie, hans udvikling og de forskellige problemer, som han og de omkring ham løber ind i. I den forbindelse kommer der fokus på bl.a. abuse, the American dream, det amerikanske high school miljø, abort, seksuelle overgreb og mental health. Disse sættes løbende i et samfundsperspektiv, således eleverne opnår viden om det amerikanske samfund, amerikanske værdier og problemstillinger. Forløbet indeholder også et kort blik på det amerikanske præsidentvalg 2024 og hvilke mærkesager, der skiller den amerikanske befolkning.


Kernestof:
"The Perks of Being a Wallflower" by Stephen Chbosky (1999) (novel)

Stephen Chbosky: "The Perks of Being a Wallflower" (2012) (film)

"Hope" by Jonathan Santlofer (2018) (short story)

"America's forgotten working class" by J. D. Vance (2016) (TED-Talk)
https://www.youtube.com/watch?v=iEy-xTbcr2A&ab_channel=TED

Særlige fokus:
- Genrebevidsthed
- Narrator
- Setting
- Characterization
- Theme
- Literary devices – flashback, protagonist, stream of consciousness
- Nature vs. nurture
- American high school miljø og stereotyper
- Mental health
- Abortion
- Prejudice
- Identity obstacles in America
- The American Dream
- Taboos

Supplerende materiale:
Lydbog: http://esl-bits.net/ESL.English.Learning.Audiobooks/Perks/inn%C3%A9acs.html?fbclid=IwAR2ayVQ-qTwsHCg0dDWLWU2cDfVJMqntlC7tYyIi_b_lqbkrraAdXDpUaB0

Genre definition: The epistolary novel
https://literarydevices.net/epistolary/
https://podcasts.apple.com/us/podcast/episode-55-the-perks-of-being-a-wallflower/id1399330153?i=1000445110577

Fiktionsanalyse:
https://www.minlaering.dk/
Bogen: Do it, write!
https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/8481
Hjælpedokumenter til skriftlige opgaver (lærernoter)
https://www.lectio.dk/lectio/95/DokumentOversigt.aspx?laererid=41023089703&folderid=H41180800008_FH47394094781_

Non-fiktionsanalyse:
https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/66240/sektion/66241#introduction
https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/66250/sektion/66251#introduction

Grammatik:
https://www.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/


Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Væsentlige øvelser og arbejdsformer:
- Individuel læsning
- fælles læsning
- Escape room
- lav mixtape
- quiz
- sandt eller falsk
- gruppearbejde
- individuelle skrive og refleksionsøvelser
- individuel fremlæggelse
- skriftligt arbejde


Sider ca. 160 ns.


Forløb kørt af NM
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written assignment 1 24-09-2024
Grammatikprøve 23-10-2024
Written assignment 2 03-11-2024
Written assignment 3 20-11-2024
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Evil (EKSAMEN)

Et forløb om Evil og hvordan definitionen af evil har udviklet sig. Fascinationen med hvorfor folk begår forfærdelige forbrydelser, seriemordere og deres plads i især amerikansk populær kultur.

Fokuspunkter:
The definition of evil - harder today than it was previously?
Moral evil vs. natural evil
Mitigating circumstances
Antisocial personalitites
Social inheritance
Nature vs. nurture
Empathy (cognitive vs. affective empathy)


Kernestof:
"The Erosion of Empathy" by Simon Baron-Cohen 2016 (TED-Talk)
https://amara.org/videos/yQdvnp1jDKSm/da/603678/

'Bad or Mad' by Sean Spence 2004 (fra Wider Contexts) (Article)

'Killing Child at Zoo' uddrag af romanen 'American Psycho' af Bret Easton Ellis. 1991 (fra Wider Contexts)

"American Psycho" by Mary Harron 2000 (film)

"Education for Leisure" by Carol Ann Duffy 1985 (poem)


Supplerende stof:
Shirley Lynn Scott’s paragraph on ‘Monsters or victims’
https://www.crimelibrary.org/serial_killers/notorious/tick/victims_1.html
Research on American serial killers

Læringsfokus:
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Analyse:
https://www.minlaering.dk/
Bogen: Do it, write!
https://app.minlaering.dk/bog/25
Hjælpedokumenter til skriftlige opgaver (lærernoter)

Grammatik:
https://www.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/

Væsentlige øvelser og arbejdsformer:
- tage stilling til ethical dilemmas
- brainstorm
- quizlet live
- modes of appeal (minlæring)
- gruppearbejde
- klassediskussioner
- adjektiver og adverbier (minlæring)
- individuel læsning
- characterisation of Patrick Bateman
- det gode afsnit (minlæring)
- skrive analyseafsnit i par
- kohæsion (minlæring)
- individuel refleksion
- individuel fremlæggelse
- setting (minlæring)
- linkers (minlæring)
- gruppe podcasts om serial killers
- filmiske virkemidler (minlæring)
- analyse af film

Sider ca. 42 ns


Forløb kørt af NM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Great Britain (EKSAMEN)

Et forløb om Great Britain i en historisk og kulturel kontekst. Formålet med dette forløb om Great Britain er at give eleverne en historisk baggrund for kulturelle og samfundsmæssige forhold i netop Great Britain. Dette gøres ved først at undersøge Storbritanniens tid som imperium, deres deltagelse i anden verdenskrig og imperiets status herefter. Dernæst lægges der vægt på immigration fra de tidligere kolonier, Storbritannien som multikulturelt samfund samt holdninger hertil og deres selvforståelse. Således lægges der vægt på historien og litteraturen, da forløbet også skal styrke elevernes analyseevner: Der arbejdes både med fiktion og non-fiktion i dette forløb og herunder også med forskellige genrer, poesi, film, novelle, TED:Talk og billeder.


Overordnede fokuspunkter:
• Britain as an Empire (historical focus)
• Britain after WW2 (British Identity)
• Launguage as identity
• Multicultural Britain (cultural and literary focus)


Kernestof:
'Lispeth' by Rudyard Kipling 1886 (short story)

'Reporting from the Frontline of the Great Dictonary Disaster' by John Agard 2006 i kapitlet ‘Language and Culture’ i Worlds of English f Anne Mette Finderup & Agnete Fog (2010) (poem)

'Bend It Like Beckham' af Gurinder Chadha 2002 (film)

'Made In Britain' by Tez Ilyas 2018 (TedTalk) by TEDxManchester
https://www.ted.com/talks/tez_ilyas_made_in_britain/up-next


Supplerende materiale:
Læreroplæg og lærernoter

https://www.youtube.com/watch?v=dkMkaFS89-U&ab_channel=kishubhai
https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zx93tyc/revision/1


The English language:
https://www.ted.com/talks/claire_bowern_where_did_english_come_from?utm_medium=social&utm_content=2021-4-15&utm_campaign=social&utm_source=facebook.com&fbclid=IwAR3xzuIiETx3T4XSvDJu4UIJbkg5zO23F3i6QG7FKIOtfaCAEgswGTyb5W0#t-61782

https://learnenglishteens.britishcouncil.org/study-break/video-series/word-street/multicultural-britain  

Særlige fokus:
• Projektarbejde
• Storbritanniens historie
• Empire og kolonier (Windrush)
• Brexit
• Filmanalyse
• Engelsk som lingua franca
• Sprogets magt (language and identity)
• Multicultural Britain


Analyse:
https://www.minlaering.dk/
Bogen: Do it, write!
https://app.minlaering.dk/bog/25
Hjælpedokumenter til skriftlige opgaver (lærernoter)

Grammatik:
https://www.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/


Læringsfokus:
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Væsentlige øvelser og arbejdsformer:
- describe a picture
- genitiv (minlæring)
- framing og colour (minlæring)
- summary i par
- filmanalyse
- digtanalyse (billedsprog)
- vocabulary exercise
- appelformer og retoriske virkemidler (minlæring)

Sider ca. 54,9 ns


Forløb kørt af NM
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written assignment 4 31-01-2025
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 9 South Africa (EKSAMEN)

Et historisk forløb om Sydafrika med fokus på Apartheid og Nelson Mandelas kamp. Forløbet begynder med et kort overblik over begyndelsen af Apartheid og et par af de væsentlige love. Mandelas kamp for frihed og oplevelser med Apartheid er i fokus. Herefter lægges der op til refleksion om Sydafrika i dag, hvilke stereotypiske forestillinger der er om Sydafrika, men også generelt om Afrika.


Kernestof:
"Gimme Hope Jo’anna" by Eddy Grant 1988 (lyrics + video)
(https://www.youtube.com/watch?v=R-ZplG81oZg&ab_channel=OLDTAPES)

"Mandela: Long Walk To Freedom" by Justin Chadwick 2013 (film/DVD)

"Trevor Noah visits his grandmother in South Africa" 2018 The Daily Show and Trevor Noah (video)
https://www.youtube.com/watch?v=1s5iz6ml-qA&ab_channel=TheDailyShowwithTrevorNoah

"The danger of a single story" by Chimamanda Ngozi Adichie 2009 (TED-Talk)
(https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story)


Særlige fokus:
• Sydafrikas historie
• Nelson Mandela
• Filmanalyse
• Apartheid (lovene)
• Stereotypes
• Experiences with apartheid
• South Africa today (still struggling / rainbow nation)


1948 (apartheid Law)
1960 (Sharpeville massacre dompas burning)
1976 (Soweto protest (schools))
1988 (gimme me hope Jo’anna – pressure from the world)
1990 (Apartheid abolished and Mandela freed from prison)
1994 (first democratic election and Mandela becomes president).


Supplerende materiale:

Trevor Noah video:
https://www.youtube.com/watch?v=YqciCFLxfEE&ab_channel=Z.Zedd

Sharpeville:
https://www.britannica.com/event/Sharpeville-massacre  
https://www.independent.co.uk/news/long_reads/sharpeville-massacre-human-rights-united-nations-apartheid-south-africa-racism-colonialism-a9419186.html
https://www.youtube.com/watch?v=n2EvZ8cYcC8&ab_channel=CBSNews

Analyse:
https://www.minlaering.dk/
Bogen: Do it, write!
https://app.minlaering.dk/bog/25
Hjælpedokumenter til skriftlige opgaver (lærernoter)

Grammatik:
https://www.minlaering.dk/
https://www.ordbogen.com/da/

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer
- principper for tekstopbygning
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Væsentlige øvelser og arbejdsformer:
- brainstorm
- vocabulary exercise
- quizlet live
- inkorporeret grammatik med Trevor Noah
- lav en tidslinje
- sandt eller falsk om filmen, Mandela: Long Walk to Freedom
- kongruens (minlæring)
- grammatik: fejlfindingsøvelse
- skriv analyseafsnit i par
- kohærens (minlæring)
- tip en 13'er (grammatiske fejl)
- talk for three minutes
- skriv summary i par
- podcast med refleksioner over Adichies TedTalk


Sider ca. 60,5 ns


Forløb kørt af NM
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve 14-03-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition

Der er udvalgt 5 eksamensemner.

Disse repeteres i en sådan grad at eleverne vil få et overblik over emnerne, samt relevante fokus/analysepunkter der har været essentielle i arbejdet med dem. Således vil de få et overblik over væsentlige perspektiveringspointer.

Følgende emner er repeteret og er derfor eksamensemner:
- Love
- America - The Perks of Being a Wallflower
- Evil
- Great Britain
- South Africa


NM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer