Holdet 2023 En/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/q (1q En, 2q En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rites of Passage
Titel 2 Social Media
Titel 3 Humans & Nature - EKSAMEN
Titel 4 Love - EKSAMEN
Titel 5 Årsprøveforberedelse
Titel 6 Choices - EKSAMEN
Titel 7 British Issues: "Hello Mum" - EKSAMEN
Titel 8 Cyber Manners
Titel 9 Genreforløb: Crime Fiction - EKSAMEN
Titel 10 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rites of Passage

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Social Media

Formålet med forløbet er at introducere eleverne til sociale medier og gøre dem til mere oplyste brugere af disse, og dermed bidrage til deres almen- og digital dannelse. I forløbet skal eleverne blandt andet arbejde med fordele og ulemper ved brugen af sociale medier, og hvordan folk præsenterer sig selv på diverse platforme.
I forløbet skal eleverne arbejde med analyse af både fiktion og non-fiktionstekster; herunder forskellige genrer som lyrik, novelle, TED-talk og kortfilm, som alle primært fokuserer på brugen og oplevelsen af sociale medier. Dermed får eleverne også styrket deres analytiske og kommunikative kompetencer.

Kernestof:
Kortfilm "Noah" af Patrick Cederberg og Walter Woodman (2013)
Short story "Lightbox" af Emma Cleary (2015)
Digt "Look up" af Gary Turk (2014)
TED-talk "Your online life, permanent as a tattoo" af Juan Enriquez (2013)

Supplerende materiale:
Serie "Black mirror" sæson 3 afsnit 1 af Joe Wright (2016)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Humans & Nature - EKSAMEN

Det forløbets hensigt at undersøge menneskets forhold til naturen i bred forstand. Ved at arbejde med forskellige teksttyper skal undersøgelsen forsøge at afklare begrebet 'natur' og skabe refleksion ift. menneskets plads i naturen.

Særlige begreber og fokuspunkter:
Nature - culture.
Human nature.
Nature - nurture.
Cause and effect.
Correlation.
Environmental issues.
Apocalypse.
Humans and ethics.
Civilisation.
Progress and change.

Faglige mål:
– forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Love - EKSAMEN

Der er få temaer i den menneskelige eksistens, som optager os mere end kærligheden, og dette temaforløb har til hensigt at undersøge begrebet 'love'. Via fremstillinger af 'love' i litteratur, film og musik, vil der være fokus på analyse og fortolkning af forskellige teksttyper i bestræbelsen på at komme en forståelse af begrebet lidt nærmere.

Med et induktivt udgangspunkt i elevernes egne musikinterresser, er forløbets overordnede hensigt at undersøge begrebet 'kærlighed' med udgangspunkt i mundtlig fremstilling af lyrik samt lyrikanalyse i et kort 'Song Project'.

Faglige mål:
– forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Årsprøveforberedelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Choices - EKSAMEN

'Valget' er et særligt og uundgåeligt kendetegn ved den menneskelige eksistens. I modsætning til de fleste andre væsner, så kan mennesket træffe valg og ændre adfærd. Med udgangspunkt i denne menneskelige grundpræmis, så har forløbet til hensigt at undersøge de muligheder og begrænsninger, der er knyttet til 'valg' - med særligt fokus på elevernes erfaringer og forestillinger.

Centrale begreber og spørgsmål:
Life and death
Meaning
Nature - nurture
Ethics
Personal freedom
Responsibility
'Angst' - anxiety
Decisions
Mistakes
Consequences

Faglige mål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
My Life In Ten Years 14-08-2024
Engelsk screening - 2q 20-09-2024
Berlin Photo Safari 11-10-2024
Skrivedag 2q, oktober 2024 30-10-2024
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 British Issues: "Hello Mum" - EKSAMEN

Med udgangspunkt i værkslæsning af novellaen "Hello Mum" er det forløbets hensigt at undersøge fremstillingen af forskellige problemstillinger knyttet til at være et ungt menneske i socialt boligområde i London. Der er fokus på sociale faktorer, som kan være bidragende til, at mennesker ender i kriminalitet og misbrug - med særligt fokus på 'gang culture'.

Centrale begreber og spørgsmål:
Setting
Narrator - protagonist
Language: colloquial/vernacular/sociolect
Home - the estate
Area codes
Codes
Respect - disrespect
Great Britain
The United Kingdom
The British Isles
Public houses
Terraced houses
Writing: descriptive - minimalist

Faglige mål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Cyber Manners

Faglige Mål:
– forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Genreforløb: Crime Fiction - EKSAMEN

Crime fiction er en genre, der ofte ringeagtes og betragtes som ren underholdning. Forbrydelser har imidlertid til alle tider optaget os mennesker og vores forståelse af hinanden. Dette forløbs hensigt er at undersøge genrens kendetegn og hvad det er den appellerer til; hvilken potentiel viden giver genren os adgang til, og hvad kan vi bruge 'crime fiction' til?

Legal system
Court
Judge
Prosecution
Defence
Solicitor/lawyer
Perpetrator/offender
Charge/indictment
Evidence/proof
Law
Ethics/moral
Deduction/induction/abduction

Faglige Mål:
– forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk
– gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke litterære tekster, ikke-litterære tekster og mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer