Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 En/t (1t En, 2t En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The American Dream (værklæsning)
I forløbet har eleverne fået et indblik i 1930'ernes Amerika, som var præget af The Great Depression. Her ses bagsiden af The American Dream, hvor mange amerikanere var tvunget til at forlade deres hjem og finde arbejde som migrant workers. Forløbet er et værklæsningsforløb, hvor kapitlerne er læst både intensivt og ekstensivt, og analysen har været med særlig fokus på characterization, theme og setting. Desuden har eleverne trænet lytte færdigheder ved høre dele som lydfil.
Kernestof:
John Steinbeck: Of Mice and Men, 1937
Gary Sinise: Of Mice and Men, 1992 (film)
Supplerende stof:
Research arbejde/Introduktion til: The Great Depression, The American Dream, American migrant workers, The dust bowl, Women's rights and roles in the 1930s, The African American life during The Great Depression
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Horror
I forløbet har vi arbejdet med 'horror' som en litterær genre. Vi startede forløbet med at få et indblik i genrens karakteristika og i den forbindelse læste vi om Stephen King. Formålet med forløbet er desuden at øve analyse af horror-tekster.
Kernestof:
Teori: "What is Horror Fiction?" from The Horror Writers Organization (https://horror.org/what-is-horror-fiction/)
"Why We Crave Horror Movies" (1981) af Stephen King.
"The Tell-Tale Heart" (1843) af Edgar Allan Poe. Short story
"The Man Who Loved Flowers" (1977) by Stephen King. Short story
"The Lottery" (1948) af Shirley Jackson. Short story
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Britain: From island to empire and back
Se studieplanen fra 2g 24/25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Britain: from island to empire and back
I forløbet har vi arbejdet med UK med fokus på det britiske imperiums udbredelse og status som verdens største kolonimagt. Vi har set på kulturelle, historiske og samfundsmæssige problemstillinger relateret til britisk imperialisme herunder forholdet mellem de hvide og det oprindelige folk i Indien. Som afslutning på forløbet har vi set hvordan det britiske imperium har formet den nuværende multikulturelle identitet samt den historiske udbredelse af det engelske sprog (ELF).
Kernestof:
Rudyard Kipling: "Lispeth", 1886. Short story
George Orwell: "Shooting an Elephant", 1936. Essay
Gurinder Chadha: "Bend it like Beckham", 2002. Film
Supplerende materiale:
- Wider Contexts, pp. 253-256, (2012)
- Trine Østergaard: English as a Lingua Franca, The English Handbook, Systime.
- Souvankham Thammavongsa: "Edge of the World", 2020. Short story brugt som analytical essay aflevering
- British Empire facts på https://www.natgeokids.com/nz/discover/history/general-history/british-empire-facts/
- Jakob Sinding Skött og Casper Sylvest: Immigration and Integration - A Multicultural Britain?, i UK Now, Systime.
- Anne Mette Finderup og Agnete Fog: English as a Lingua Franca, i Worlds of English, Systime.
Grammatisk fokus:
Relative, interrogative, demonstrative pronomener.
Genitiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Black Voices
I forløbet har vi primært rettet fokus mod afrikansk-amerikansk litteratur og dermed givet en større vægt til den sorte amerikaners egen stemme. Vi indledte forløbet med elevpræsentationer om vigtige begivenheder og personer i sorte amerikaneres historie, som strakte sig fra slaveriet til Black Lives Matter, herunder The American Civil War, Abraham Lincoln, Jim Crow, Martin Luther King og borgerrettighedsbevægelsen.
Teksterne som eleverne har arbejdet med har primært fokuseret på sorte amerikaneres historie, borgerrettigheder, racisme og aktuelle forhold. Elevernes analytiske og kommunikative kompetencer kom i spil i en god variation af arbejdsformer, som primært fokuserede på par- og gruppearbejde for at give eleverne større selvstændighed og medbestemmelse.
Kernestof:
- Solomon Northup: 12 Years a Slave, 1853. Essay excerpt
- Billie Holiday: Strange Fruit, 1939. Song/poem
- Martin Luther King: I Have a Dream, 1963. Speech
- George Tillman Jr.: The Hate U Give, 2018. Film (mitcfu)
Supplerende:
- Mathilde Thomsen og Bianca Erlich-Møller: Black Voices, Systime. Uddrag fra alle fire kapitler.
- Ava DuVernay: 13th, 2016. Documentary (first 10 min.)
Grammatisk fokus:
Modalverber og udvidet tid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Clashes & Contrasts.
Society today is characterized by positive cooperation, but we are all facing differences and conflicts within the fields of race, gender, social class, ethnicity and cultures.
This is the focus of all the texts. But the genres and styles and the attitudes, too, display a great variety. Discussions based on our close readings give us a deep and qualified knowledge of contemporary issues.
Part of our work will be sudent presentations of these issues.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
9-11 2001 Facts and Memories
Med udgangspunkt i de grundlæggende facts om, hvad der skete den 11. september 2001, arbejder vi med både non-fiction og fiction samt film, web ressourcer og tv. For at belyse baggrunden for angrebene, forløbet på dagen, de følelsesmæssige og politiske reaktioner, samt hvordan angrebet har præget livet i NY.
Centralt i forløbet står elev præsentationer med mange specifikke krav.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Terminsprøve
|
24-03-2025
|
Test Word Order
|
23-04-2025
|
Grammar: Word Order Adv
|
25-04-2025
|
Test
|
25-04-2025
|
Mock-mock exam Ass 1-4
|
30-04-2025
|
Project/presentation 9/11
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62620715428",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62620715428",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62620715428"
}