Holdet 2023 En/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/w (1w En, 2w En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Horror
Titel 2 The American Dream (værklæsning)
Titel 3 Horror (continued)
Titel 4 Britain: From island to empire and back
Titel 5 Britain: from island to empire and back
Titel 6 Black Voices
Titel 7 Detective Fiction.
Titel 8 End of the Year: About War.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Horror



Kernemateriale:  

What is Horror Fiction
From: The Horror Writers Association.
(http://www.horror.org/horror-is.htm)
---
Dagon, H.p Lovecraft

The Tell-Tale Heart, Edgar Allan Poe, 1842

The Cask of Amontillado, Edgar Allan Poe, 1846

Guillermo Del Toro's Cabinet of curiosities
Ep. 1 Lot 36

---
The Mist  (Film)


The Man Who Loved Flowers - Stephen King



Supplerende materiale:
The Haunting of Hill House, Mike Flanagan , 2018 (Series, only the two first episodes)

Fokuspunkter:  characterization, narrator, symbolism, horror elements: foreshadowing, ump-scares, horror vocabulary : wicked , vile (formal), depraved, heinous, repugnant, repulsive, Harrowing : very shocking or frightening and making you feel very upset, extremely upsetting, insidious, sinister, unnerving, unsettling, revolting, dread, grisly and
insane vs. mad.

Grammatik:
- kongruens
- ordforråd - horrorfokus
- adjektiver (stavelser og gradbøjning)
- tællelighed (tællelige og utællelige substantiver, kollektiver)
- Genitiv (apostrof)
- Ordklasser (kort)

Skriftlighed:
-  hvordan skriver man et resumé (powerpoint i Lectio)
- hvordan skriver man et analytical essay (powerpoint i Lectio)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 The American Dream (værklæsning)

I forløbet har eleverne fået et indblik i 1930'ernes Amerika, som var præget af The Great Depression. Her ses bagsiden af The American Dream, hvor mange amerikanere var tvunget til at forlade deres hjem og finde arbejde som migrant workers. Forløbet er et værklæsningsforløb, hvor kapitlerne er læst både intensivt og ekstensivt, og analysen har været med særlig fokus på characterization, theme og setting. Desuden har eleverne trænet lytte færdigheder ved høre dele som lydfil.

Kernestof:
John Steinbeck: Of Mice and Men, 1937
Gary Sinise: Of Mice and Men, 1992 (film)

Supplerende stof:
Research arbejde/Introduktion til: The Great Depression, The American Dream, American migrant workers, The dust bowl, Women's rights and roles in the 1930s, The African American life during The Great Depression
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Research group work 18-12-2023
OMAM grammar 05-01-2024
Summary 26-01-2024
Of Mice and Men 21-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Horror (continued)

I forløbet har vi arbejdet med 'horror' som en litterær genre. Vi startede forløbet med at få et indblik i genrens karakteristika og i den forbindelse læste vi om Stephen King. Formålet med forløbet er desuden at øve analyse af horror-tekster.

Kernestof:
Teori: "What is Horror Fiction?" from The Horror Writers Organization (https://horror.org/what-is-horror-fiction/)
"Why We Crave Horror Movies" (1981) af Stephen King.
"The Tell-Tale Heart" (1843) af Edgar Allan Poe. Short story
"The Man Who Loved Flowers" (1977) by Stephen King. Short story
"The Lottery" (1948) af Shirley Jackson. Short story
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Britain: from island to empire and back

I forløbet har vi arbejdet med UK med fokus på det britiske imperiums udbredelse og status som verdens største kolonimagt. Vi har set på kulturelle, historiske og samfundsmæssige problemstillinger relateret til britisk imperialisme herunder forholdet mellem de hvide og det oprindelige folk i Indien. Som afslutning på forløbet har vi set hvordan det britiske imperium har formet den nuværende multikulturelle identitet samt den historiske udbredelse af det engelske sprog (ELF).


Kernestof:
Rudyard Kipling: "Lispeth", 1886. Short story
George Orwell: "Shooting an Elephant", 1936. Essay
Gurinder Chadha: "Bend it like Beckham", 2002. Film

Supplerende materiale:
- Wider Contexts, pp. 253-256, (2012)
- Trine Østergaard: English as a Lingua Franca, The English Handbook, Systime.
- Souvankham Thammavongsa: "Edge of the World", 2020. Short story brugt som analytical essay aflevering
- British Empire facts på https://www.natgeokids.com/nz/discover/history/general-history/british-empire-facts/  
- Jakob Sinding Skött og Casper Sylvest: Immigration and Integration - A Multicultural Britain?, i UK Now, Systime.
- Anne Mette Finderup og Agnete Fog: English as a Lingua Franca, i Worlds of English, Systime.

Grammatisk fokus:
Relative, interrogative, demonstrative pronomener.
Genitiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Black Voices

I forløbet har vi primært rettet fokus mod afrikansk-amerikansk litteratur og dermed givet en større vægt til den sorte amerikaners egen stemme. Vi indledte forløbet med elevpræsentationer om vigtige begivenheder og personer i sorte amerikaneres historie, som strakte sig fra slaveriet til Black Lives Matter, herunder The American Civil War, Abraham Lincoln, Jim Crow, Martin Luther King og borgerrettighedsbevægelsen.
Teksterne som eleverne har arbejdet med har primært fokuseret på sorte amerikaneres historie, borgerrettigheder, racisme og aktuelle forhold. Elevernes analytiske og kommunikative kompetencer kom i spil i en god variation af arbejdsformer, som primært fokuserede på par- og gruppearbejde for at give eleverne større selvstændighed og medbestemmelse.

Kernestof:
- Solomon Northup: 12 Years a Slave, 1853. Essay excerpt
- Billie Holiday: Strange Fruit, 1939. Song/poem
- Martin Luther King: I Have a Dream, 1963. Speech
- George Tillman Jr.: The Hate U Give, 2018. Film (mitcfu)

Supplerende:
- Mathilde Thomsen og Bianca Erlich-Møller: Black Voices,  Systime. Uddrag fra alle fire kapitler.
- Ava DuVernay: 13th, 2016. Documentary (first 10 min.)

Grammatisk fokus:
Modalverber og udvidet tid
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Detective Fiction.

Forløbet havde som overordnet formål at belyse, hvordan genren "Detective Fiction" og gradvist også "thrillers" udvikler sig gennem over 100 års kulturhistorie.
Først en introduktion til Sherlock Holmes, som engelsk og tidstypisk ikon, endvidere en undersøgelse af, hvilken rolle den deduktive metode spiller i Conan Doyle's fiktion, og hvorfor litteraturen i hans samtid var optaget af mord og mysterier i det mørke London samtidig med en interesse i naturvidenskab og detektivens saglige, objektive opklaring.
Særlige fokuspunkter var:
Genren - "Detective Fiction" som bestsellers - både som literatur, film og tv.
Tid, sted, miljø samt plot og opbygningen af spænding samt brugen af "stock characters" hos Conan Doyle og Agatha Christie dvs. klart afgrænsede rammer for handlingen og læserens forventninger til genren.
Chandler's brud med den etablerede ramme og nyfortolkning af detektivfiguren.
Køn og socialklasse i originalhistorierne vs. nyfortolkning (tv, udvidet tekstbegreb).
Arbejdsformer: Samtalegrupper og pararbejder. I forløbet indgik elevpræsentationer indenfor emnet; hér var der en række specifikke krav til facts, udarbejdelse af slides samt præsentationsteknik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 End of the Year: About War.

Ultrakort forløb om World War 1.
Som afslutning på året så vi sammen filmen "1917" som spejl på den tid, de unge møder nu, hvor skyttegravskrig igen er en realitet i Europa.
Til perspektivering læste vi de sidste 4 moduler et enkelt brev, en prosatekst og 2 digte.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer