Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e)
Hold 2023 En/z (1z En, 2z En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Horror
Titel 2 Humans & Nature - EKSAMEN
Titel 3 Love
Titel 4 Årsprøveforberedelse
Titel 5 "Nineteen Eighty-Four" - EKSAMEN
Titel 6 US Presidential Election 2024 - EKSAMEN
Titel 7 Ireland - EKSAMEN
Titel 8 Funny Stuff - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Horror



Kernemateriale:  

What is Horror Fiction
From: The Horror Writers Association.
(http://www.horror.org/horror-is.htm)
---
Dagon, H.p Lovecraft

The Tell-Tale Heart, Edgar Allan Poe, 1842

The Cask of Amontillado, Edgar Allan Poe, 1846

Guillermo Del Toro's Cabinet of curiosities
Ep. 1 Lot 36

---
The Mist  (Film)


The Man Who Loved Flowers - Stephen King



Supplerende materiale:
The Haunting of Hill House, Mike Flanagan , 2018 (Series, only the two first episodes)

Fokuspunkter:  characterization, narrator, symbolism, horror elements: foreshadowing, ump-scares, horror vocabulary : wicked , vile (formal), depraved, heinous, repugnant, repulsive, Harrowing : very shocking or frightening and making you feel very upset, extremely upsetting, insidious, sinister, unnerving, unsettling, revolting, dread, grisly and
insane vs. mad.

Grammatik:
- kongruens
- ordforråd - horrorfokus
- adjektiver (stavelser og gradbøjning)
- tællelighed (tællelige og utællelige substantiver, kollektiver)
- Genitiv (apostrof)
- Ordklasser (kort)

Skriftlighed:
-  hvordan skriver man et resumé (powerpoint i Lectio)
- hvordan skriver man et analytical essay (powerpoint i Lectio)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Humans & Nature - EKSAMEN

Det forløbets hensigt at undersøge menneskets forhold til naturen i bred forstand. Ved at arbejde med forskellige teksttyper skal undersøgelsen forsøge at afklare begrebet 'natur' og skabe refleksion ift. menneskets plads i naturen.

Særlige begreber og fokuspunkter:
Nature - culture.
Human nature.
Nature - nurture.
Cause and effect.
Correlation.
Environmental issues.
Apocalypse.
Humans and ethics.
Civilisation.
Progress and change.

Formål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Into the Woods" - summary 12-01-2024
Introduction 12-01-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Love

Der er få temaer i den menneskelige eksistens, som optager os mere end kærligheden, og dette temaforløb har til hensigt at undersøge begrebet 'love'. Via fremstillinger af 'love' i litteratur, film og musik, vil der være fokus på analyse og fortolkning af forskellige teksttyper i bestræbelsen på at komme en forståelse af begrebet lidt nærmere.

Formål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Årsprøveforberedelse

Kort forløb med særligt fokus på forberedelse til den skriftlige årsprøve.

Udpræget brug af MinLæring.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 "Nineteen Eighty-Four" - EKSAMEN

Genstanden for dette værkslæsningsforløb er George Orwells roman "Nineteen Eighty-Four" (1949). Romanen er en klassiker, fordi den først og fremmest er en advarsel til hvert enkelt menneske om at være opmærksom på totalitære tendenser i samfund. Denne advarsel lader både historisk og ift. vores samtid til at være bekymrende aktuel.

Der er særligt fokus på fordybelse ved romanlæsning, forfatterens rolle ift. værket og hvilke implikationer dette kan have for læserens oplevelse af værket, genren - og virkeligheden.

Særlige begreber og fokuspunkter:
Science fiction features.
Dystopian fiction.
Big Brother.
Ingsoc.
The ministries of: Truth, Peace, Love, and Plenty.
Newspeak.
Doublethink - doublespeak.
Thought police.
Totalitarianism.
Allegori / analogi.
War is peace - Freedom is slavery - Ignorance is strength.
Surveillance.
Individual freedom.

Faglige mål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 US Presidential Election 2024 - EKSAMEN

I dette forløb arbejder eleverne med det amerikanske  præsidentvalg 2024. Formålet med forløbet er dels, at eleverne opnår indsigt i det amerikanske valgsystem, de dominerende partier i USA og deres repræsentanter, og dels at de bliver i stand til at kunne analysere og diskutere non-fiktionstekster, hvori nogle af de mest centrale emner i valget (abort, immigration, gun control, economy) fremstilles. Forløbet har derfor både et skriftligt og mundtligt fokus.


Faglige mål
- At kunne analysere og beskrive engelsk sprog anvendt under valget med anvendelse af
  relevant faglig terminologi
- At kunne gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i nonfiktionstekster
  om valget
- At kunne analysere nonfiktionstekster med anvendelse af faglig terminologi og
  grundlæggende faglig metode
- At kunne analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af
  grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige
  forhold


Primærstof:
- The Lincoln Project: “State Line” (2024)
- Uddrag: Nikki Haley’s Policy Speech on Abortion (2023)
- Uddrag: Remarks by Vice President Harris During the “Fight for Reproductive
  Freedoms” (2024)
- Donald Trump's Victory Speech on November 6, 2024
- Uddrag: Former President Donald Trump’s speech on securing American borders
  (2023)
- Uddrag: Remarks by President Biden on Border Security and Enforcement (2023)
- Matthew McConnaughey's White House speech on gun violence (2022)  
- "Here’s what happened the last time Trump moved federal jobs out of D.C" by Stpehen
   Dinan, The Washington Times, Thursday, December 5, 2024
- "Trump-proofing: Biden officials strike deals, spend taxpayer money before Trump can
  stop it" by Todd C. Frankel, The Washington Post, December 5, 2024


Sekundærstof:
- En simpel gennemgang af det amerikanske valg:
  https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325
- En simpel gennemgang af det amerikanske valgsystem:
  https://www.youtube.com/watch?v=LY8L6C7tsx8


Kernebegreber:
- Presidential election
- Electoral College system
- Swing state
- The Democratic Party
- The Republican Party
- Abortion
- The American Dream
- American values
- Immigration
- Gun control
- Media coverage
- Speech
- News article
- The rhetorical pentagon (topic, speaker, language, circumstances, audience)
- Modes of persuasion (ethos, logos, pathos)
- Rhetorical devices
- Argumentation
- Style (high/medium/low register, loaded language)
- Bias


Arbejdsformer:
- Skiftende socialformer (individuelt- og gruppearbejde samt klasseundervisning)
- Skiftende aktivitetsformer med både mundtlige og skriftlige fokusser (produktion af
  opslagsværk, læreroplæg, førlæsningsaktiviter som brainstorm, pick your side, Google
  søgninger, summeøvelser, efterlæsningsaktiviteter som find someone who…, memory
  game, peer-feedback, gruppefremlæggelse, charades, matrix arbejde, mix and match,
  quiz and exchange, panel debate, make your own campaignvideo- or
  poster)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Ireland - EKSAMEN

Det er forløbets formål at give eleverne viden om de særlige historiske, politiske og kulturelle forhold, der gør sig gældende for Irland som engelsksproget kulturområde og tidligere britisk koloni. De særlige forhold, der gør sig gældende i og for Nordirland vil blive undersøgt, ligesom der vil være fokus på, hvorledes keltisk kultur har påvirket irsk kultur.

Centrale begreber og fokuspunkter:
Ireland as a British colony.
Important historical moments.
Irish language (Irish Gaelic).
Celtic culture.
Religion: Catholicism and Protestantism.
Northern Ireland
Republicans and Unionists.
Paramilitary groups.
English as lingua franca.


Faglige mål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Irish history - matrix groups 13-12-2024
My Ireland 20-12-2024
Project plan and other documents for project 21-02-2025
Meta-reflection 04-03-2025
Terminsprøve 14-03-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Funny Stuff - EKSAMEN

Dette temaforløb er en undersøgelse af begrebet 'humor'. Med udgangspunkt i forskellige engelsksprogede tekster, billeder og film forsøges humoren kategoriseret. Hvilken rolle spiller humor i den menneskelige eksistens og hvorfor.

Centrale begreber og fokuspunkter:
Humour and world perception - 'holes in our maps'.
Humour is conditional.
Humour and asymmetry.
Humour - why do we use it?
The theory of superiority.
The theory of relief.
The theory of discrepancy
Humour is social.
Laughing at yourself - and others.

Faglige mål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer