Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 En/z (1z En, 2z En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Horror
Kernemateriale:
What is Horror Fiction
From: The Horror Writers Association.
(http://www.horror.org/horror-is.htm)
---
Dagon, H.p Lovecraft
The Tell-Tale Heart, Edgar Allan Poe, 1842
The Cask of Amontillado, Edgar Allan Poe, 1846
Guillermo Del Toro's Cabinet of curiosities
Ep. 1 Lot 36
---
The Mist (Film)
The Man Who Loved Flowers - Stephen King
Supplerende materiale:
The Haunting of Hill House, Mike Flanagan , 2018 (Series, only the two first episodes)
Fokuspunkter: characterization, narrator, symbolism, horror elements: foreshadowing, ump-scares, horror vocabulary : wicked , vile (formal), depraved, heinous, repugnant, repulsive, Harrowing : very shocking or frightening and making you feel very upset, extremely upsetting, insidious, sinister, unnerving, unsettling, revolting, dread, grisly and
insane vs. mad.
Grammatik:
- kongruens
- ordforråd - horrorfokus
- adjektiver (stavelser og gradbøjning)
- tællelighed (tællelige og utællelige substantiver, kollektiver)
- Genitiv (apostrof)
- Ordklasser (kort)
Skriftlighed:
- hvordan skriver man et resumé (powerpoint i Lectio)
- hvordan skriver man et analytical essay (powerpoint i Lectio)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Humans & Nature - EKSAMEN
Det forløbets hensigt at undersøge menneskets forhold til naturen i bred forstand. Ved at arbejde med forskellige teksttyper skal undersøgelsen forsøge at afklare begrebet 'natur' og skabe refleksion ift. menneskets plads i naturen.
Særlige begreber og fokuspunkter:
Nature - culture.
Human nature.
Nature - nurture.
Cause and effect.
Correlation.
Environmental issues.
Apocalypse.
Humans and ethics.
Civilisation.
Progress and change.
Formål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Into the woods, Michael Finkel, The Guardian.pdf
-
Film: "The Road" (2009), dir. John Hillcoat.
-
Ohland-Andersen, Hanne: "Wider Contexts - Man and nature: Ian McEwan,The Hot Breath of Our Civilisation (2005)", Gyldendal, 2020
-
Engberg-Pedersen, Jonna et al.: Wider Contexts (2012). Charles Dickens, Coketown (1854), excerpt Hard Times, s.219. Gyldendal.
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
"Into the Woods" - summary
|
12-01-2024
|
Introduction
|
12-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Love
Der er få temaer i den menneskelige eksistens, som optager os mere end kærligheden, og dette temaforløb har til hensigt at undersøge begrebet 'love'. Via fremstillinger af 'love' i litteratur, film og musik, vil der være fokus på analyse og fortolkning af forskellige teksttyper i bestræbelsen på at komme en forståelse af begrebet lidt nærmere.
Formål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Film: "Short Cuts" (1993), dir. Robert Altman.
-
Carver, Raymond: "Short Cuts", "So Much Water So Close To Home", The Harvill Press, 1994.
-
Ohland-Andersen, Hanne et al.: "Wider Contexts", Wystan Hugh Auden, "Stop All The Clocks" (1936), s. 95, Gyldendal, 2020.
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Årsprøveforberedelse
Kort forløb med særligt fokus på forberedelse til den skriftlige årsprøve.
Udpræget brug af MinLæring.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
"Nineteen Eighty-Four" - EKSAMEN
Genstanden for dette værkslæsningsforløb er George Orwells roman "Nineteen Eighty-Four" (1949). Romanen er en klassiker, fordi den først og fremmest er en advarsel til hvert enkelt menneske om at være opmærksom på totalitære tendenser i samfund. Denne advarsel lader både historisk og ift. vores samtid til at være bekymrende aktuel.
Der er særligt fokus på fordybelse ved romanlæsning, forfatterens rolle ift. værket og hvilke implikationer dette kan have for læserens oplevelse af værket, genren - og virkeligheden.
Særlige begreber og fokuspunkter:
Science fiction features.
Dystopian fiction.
Big Brother.
Ingsoc.
The ministries of: Truth, Peace, Love, and Plenty.
Newspeak.
Doublethink - doublespeak.
Thought police.
Totalitarianism.
Allegori / analogi.
War is peace - Freedom is slavery - Ignorance is strength.
Surveillance.
Individual freedom.
Faglige mål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
US Presidential Election 2024 - EKSAMEN
I dette forløb arbejder eleverne med det amerikanske præsidentvalg 2024. Formålet med forløbet er dels, at eleverne opnår indsigt i det amerikanske valgsystem, de dominerende partier i USA og deres repræsentanter, og dels at de bliver i stand til at kunne analysere og diskutere non-fiktionstekster, hvori nogle af de mest centrale emner i valget (abort, immigration, gun control, economy) fremstilles. Forløbet har derfor både et skriftligt og mundtligt fokus.
Faglige mål
- At kunne analysere og beskrive engelsk sprog anvendt under valget med anvendelse af
relevant faglig terminologi
- At kunne gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i nonfiktionstekster
om valget
- At kunne analysere nonfiktionstekster med anvendelse af faglig terminologi og
grundlæggende faglig metode
- At kunne analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige
forhold
Primærstof:
- The Lincoln Project: “State Line” (2024)
- Uddrag: Nikki Haley’s Policy Speech on Abortion (2023)
- Uddrag: Remarks by Vice President Harris During the “Fight for Reproductive
Freedoms” (2024)
- Donald Trump's Victory Speech on November 6, 2024
- Uddrag: Former President Donald Trump’s speech on securing American borders
(2023)
- Uddrag: Remarks by President Biden on Border Security and Enforcement (2023)
- Matthew McConnaughey's White House speech on gun violence (2022)
- "Here’s what happened the last time Trump moved federal jobs out of D.C" by Stpehen
Dinan, The Washington Times, Thursday, December 5, 2024
- "Trump-proofing: Biden officials strike deals, spend taxpayer money before Trump can
stop it" by Todd C. Frankel, The Washington Post, December 5, 2024
Sekundærstof:
- En simpel gennemgang af det amerikanske valg:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325
- En simpel gennemgang af det amerikanske valgsystem:
https://www.youtube.com/watch?v=LY8L6C7tsx8
Kernebegreber:
- Presidential election
- Electoral College system
- Swing state
- The Democratic Party
- The Republican Party
- Abortion
- The American Dream
- American values
- Immigration
- Gun control
- Media coverage
- Speech
- News article
- The rhetorical pentagon (topic, speaker, language, circumstances, audience)
- Modes of persuasion (ethos, logos, pathos)
- Rhetorical devices
- Argumentation
- Style (high/medium/low register, loaded language)
- Bias
Arbejdsformer:
- Skiftende socialformer (individuelt- og gruppearbejde samt klasseundervisning)
- Skiftende aktivitetsformer med både mundtlige og skriftlige fokusser (produktion af
opslagsværk, læreroplæg, førlæsningsaktiviter som brainstorm, pick your side, Google
søgninger, summeøvelser, efterlæsningsaktiviteter som find someone who…, memory
game, peer-feedback, gruppefremlæggelse, charades, matrix arbejde, mix and match,
quiz and exchange, panel debate, make your own campaignvideo- or
poster)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Ireland - EKSAMEN
Det er forløbets formål at give eleverne viden om de særlige historiske, politiske og kulturelle forhold, der gør sig gældende for Irland som engelsksproget kulturområde og tidligere britisk koloni. De særlige forhold, der gør sig gældende i og for Nordirland vil blive undersøgt, ligesom der vil være fokus på, hvorledes keltisk kultur har påvirket irsk kultur.
Centrale begreber og fokuspunkter:
Ireland as a British colony.
Important historical moments.
Irish language (Irish Gaelic).
Celtic culture.
Religion: Catholicism and Protestantism.
Northern Ireland
Republicans and Unionists.
Paramilitary groups.
English as lingua franca.
Faglige mål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Irish history - matrix groups
|
13-12-2024
|
My Ireland
|
20-12-2024
|
Project plan and other documents for project
|
21-02-2025
|
Meta-reflection
|
04-03-2025
|
Terminsprøve
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Funny Stuff - EKSAMEN
Dette temaforløb er en undersøgelse af begrebet 'humor'. Med udgangspunkt i forskellige engelsksprogede tekster, billeder og film forsøges humoren kategoriseret. Hvilken rolle spiller humor i den menneskelige eksistens og hvorfor.
Centrale begreber og fokuspunkter:
Humour and world perception - 'holes in our maps'.
Humour is conditional.
Humour and asymmetry.
Humour - why do we use it?
The theory of superiority.
The theory of relief.
The theory of discrepancy
Humour is social.
Laughing at yourself - and others.
Faglige mål:
– forstå forholdsvis komplekst mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
– beherske et varieret ordforråd, som gør det muligt ubesværet at deltage i en samtale og diskussion på engelsk
– give en længere, velstruktureret mundtlig og skriftlig fremstilling på flydende, korrekt engelsk af komplekse sagsforhold med forståelse for kommunikationssituationen
– gøre rede for indhold, synspunkter og stilforskelle i forskellige typer engelsksprogede tekster og mediestof, herunder film
– analysere og fortolke forskellige nyere og ældre teksttyper samt mediestof, herunder film, med anvendelse af faglig terminologi
– perspektivere det givne materiale litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
– anvende en grundviden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA til analyse og perspektivering af aktuelle forhold
– orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder sortere i og vurdere forskellige informationskilder
– analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
– anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
– demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62620945875",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62620945875",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62620945875"
}