Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ma/c (1c Ma, 2c Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tal og formler
-Brøkregning
-Potensregneregler
-regningsarternes hierarki
-simpel symbolmanipulation
-kvadratsætningerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Matematik historie
-matematikhistorisk udvikling, der perspektiverer et eller flere emner fra kernestof eller supplerende stof.
- læsning af kilder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktioner
-Absolut værdi
-ligningssystemer
-talmængde
-stykkevis defineret funktion
-omvendt proportionalitet
-sammensatte funktioner
Logaritmefunktioner:
-viden om logaritmefunktioner og deres egenskaber herunder viden om logaritmeregneregler
-grafisk behandling af logaritmefunktioner (10 tal og den naturlige)
Eksponentiel funktion:
-fremskrivningsfaktor og vækstrate, fordoblings- og halveringskonstant, sammenhæng mellem a^x og e^kx, betydningen af konstanter i regneforskriften.
- karakteristiske egenskaber ved eksponentiel funktion og dens grafiske forløb: (definitions- og værdimængde, ekstrema, monotoniforhold, asymptotiske forløb).
-lodret og vandret parallelforskydning af grafen.
-anvendelse af eksponentielregression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot
Beviser: - topunktsformlen
- fordoblingskonstant
- halveringskonstant
Potensfunktion:
-argumentere for betydning af konstanter i regneforskriften.
-karakteristiske egenskaber ved potensfunktion og dens grafiske forløb
-lodret og vandret parallelforskydning af graf for potensfunktionen.
-anvendelse af potensregression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot
-procentvækstsammenhængen.
Bevis: topunktsformlen
Andengradspolynomier:
- konstanternes og diskriminantens betydning
-rødder i polynomier,
-grafisk behandling af andengradspolynomier
-simple andengradsligninger og ligninger der involverer indgående kendskab til egenskaberne til andengradspolynomier,
-faktorisering
-udledning af løsningsformlen til andengradsligning (supl. st.)
Beviser:
-udledning af løsningsformlen til andengradsligning (supl. st.)
-faktoriseringsformel
Polynomier:
- karakteristiske egenskaber
-overordnet kendskab til polynomier af højere grad
-sammenhængen mellem grad og antal rødder/nulpunkter for polynomier
-anvendelse af og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot
Løsning af algebraiske ligninger med CAS
Kendskab til forskellige typer funktioner, ikke kun kontinuerte
Komplekse funktioner sammensat af de elementære
|
Indhold
|
Kernestof:
-
MAT AB1 opgaver; sider: 57, 59-60
-
Løs opg. 5.20
-
Løs opg. 5.22 og 5.23
-
Løs opgaverne fra det udleverede ark ; opg. 19 og 20 fra MK dokumentet og løs færdig opg 566 og 567 fra AB1 bogen
-
Løs opg. 5.13 og 5.14
-
quiz
-
Topskattegraensen.xlsx
-
ekspo-hdd.xlsx
-
US-BNP.xlsx
-
Løs opgaverne fra det udleverede ark
-
eksp. regr
-
Løs øv. 541 og 542
-
Løs opgaverne fra tavlen
-
Løs opg. 3 og 4 fra arbejdsarket (fra sidste time)
-
Vækstegenskaber
-
Løs opg. 2, 7 og 9 fra det udleverede dokument
-
Løs opg. 5,6,10,19,20,22 og 26 fra repetitionsdokumentet
-
Løs opg. 23,27,28,32 og 33 fra repetitionsdokumentet
-
Løs de manglende opgaver fra aktivitet 3 og 4 (punkt f) løses vha. CAS)
-
Løs mindst 3 af opgaverne fra aktivitet 5
-
Løs opgaverne fra det vedhæftede dokument
-
Løs opg. 8 (uden TI-Nspire), med TI-Nspire: 9,10 fra "Toppunkt" dokumentet (frivillig: opg 6 og 7); opg. 8,9,10 fra "Grafer" dokumentet; opg. 15,16 og 17 fra dokumentet "Fortegn a,b,c,d"
-
1
-
2
-
Brug 40 minutter på at løse opgaver fra dokumentet "Repetiton-andengradspolynomier"
-
Arbejd 40 minutter med opgaverne fra repetitionsdokumentet-andengradspolynomier (hvis man ikke løste alle opgaverne)
-
Løs opg. 2.D1.6, 2.D1.12, 2.D1.15, 2.D1.17 og 3.D1.6 fra "STX-Samlet(2022)" dokument
-
SMS sendt i Danmark.xlsx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
49 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialregning
Udleveret dokument med teori og opgaver
- definition og fortolkning af differentialkvotient,
-differentiation af elementære funktioner uden CAS.
-regnereglerne for differentiation af sum, differens, produkt, sammensæt funktion (med lineær indre funktion), konstant faktor reglen, uden CAS.
-differentiation ved brug af CAS
-bestemmelse af tangentligningen
-udledning af tangentens ligning ud fra viden om rette linjes ligning.
-grafisk bestemmelse af ligning for tangent til graf.
-bestemmelsen af monotoniforhold og ekstrema.
-(Med værktøj) aflæsning af hældning på tangent til graf.(supl. st.)
-fortolkning af tangenthældning som væksthastighed i model.(supl.st.)
Evt.: Dobbeltafledet funktion i undersøgelse af funktioners monotoniforhold.(supl.st.)
-på begrænset interval bestemmelsen af ekstrema og monotoniforhold ud fra graf.
-optimering
-væksthastighed
-mere komplicerede differentiationsopgaver med CAS.
-modelleringsopgaver fra andre fag - særligt studieretningens fag.
-(intuitiv) begreberne grænseværdi og kontinuitet (bl.a. ved monotoniforhold), herunder undersøgelser af disse i CAS.
-funktionstyper som ikke er kontinuerte og differentiable.
-differentialkvotient i både ren og anvendt (væksthastighed) sammenhæng.
Beviser:
-Differentialkvotienten for funktionen x i anden, x i tredje, kvadratrod x og andengradspolynomium
-Udledelse af toppunktsformlen vha. dif.regn
-Sumregel og differensregel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Procent og rentesregning
-Generel procentregning
-Renteformlen, også til problembehandling, herunder redegøre for begreberne startkapital, slutkapital, renter og terminer
-Begrebet vækstrate
-Indekstal (herunder begrebet basisår)
Udleveret dokument
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Opsparings- og gældannuitet
- Viden om annuitetsregning gennem anvendelsesorienterede eksempler.
Udleveret dokument
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Trigonometriske funktioner
- Radianbegrebet
-Cosinus- og sinus som koordinater for retningsvektor for punkt på enhedscirkel.
-Tangens som forhold mellem sinus og cosinus.
-Kendskab til linjer ved trekant (f.eks. højde, median og vinkelhalveringslinje).
-Grafisk behandling af trigonometriske funktioner i anvendt sammenhæng, amplitude og svingningstid.
-Løsning af trigonometriske ligninger med CAS.
Bevis: grundrelationen
Udleverede dokumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vektorer
-Nulvektor, enhedsvektor, stedvektor og forbindelsesvektor.
-Ved beregning og konstruktion: regneregler for vektorer: addition, subtraktion og ”gange med konstant” for vektorer.
- Operationerne ”længde af vektor”, tværvektor, skalarprodukt, determinant, vinkel mellem vektorer, parallelle og ortogonale vektorer, projektion af vektor på vektor.
-Omskrivning mellem ligning og parameterfremstilling for ret linje.
-Bestemmelsen af skæringspunkt mellem linjer samt linje og cirkel.
-Bestemmelsen af vinkler mellem linjer, herunder sammenhæng mellem hældningsvinkel og hældningskoefficient.
-Bestemmelsen af afstand fra punkt til linje.
- Analytisk geometrisk beskrivelse af linje og cirkel (konstruktion og beregning).
- Opstilling og omskrivning af ligninger for cirkler (kvadratkomplettering).
- Bestemmelsen af ligning for cirkels tangent.
Beviser:
-længden af en vektor
-regneregler for prikproduktet
-sammenhæng mellem prikprodukt og vinkel
-projektion af en vektor på en anden vektor
-linjens ligning
-cirklens ligning
Udleverede dokumenter
MAT A1 149-176
MAT B2 125-174
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Løs opgaverne fra det vedhæftede dokument
-
Løs opg.4 på side 2; uden CAS: opg. 2 på side 3 og opg. 4 på side 4 fra dok. A
-
Løs uhm. opg. 3 c og opg. 2 a,b,c,d på side 4 i A dokumentet (ekstra opgave: 2 e,f)
-
Løs uhm opg. 2 på side 5; opg. 2 (de første tre) på side 7 i A dokumentet
-
Løs øv. 16 og 17 på side 5 i B dokumentet ; Ekstra: Til de elever, der ikke var til timen den 3/10: løs øv. 2,3 og de blandede opgaver på side 10 i A dokumentet
-
Løs opg. 4 a, d fra dokumentet om skalarprodukt og opg. 3 a,c uhm, opg. 3 b,d,e på CAS om determinanter ( frivillig: bevis (R3))
-
Læs i dokument C siderne 4-6 (om vektorernes indbyrdes beliggenhed til og med eks.3) og løs opg. 6 c,d,e uhm på side 36 fra dokument C
-
Løs opg. 1 / 3 og 4; opg. 2 / 2 og 3 fra dokumentet om afstand mellem to punkter
-
Løs opg. 1 e ; opg. 2 og resten af opg. 4 om vinkel mellem to vektorer
-
Løs opg. 7a,b fra dokumentet om vinklen mellem to vektorer
-
Løs opg. 2/ 1),2) ; opg. 5 fra dokumentet "Areal af et parallelogram"
-
Løs opg. 1 færdig (både uden og med CAS)
-
Projektion
-
Medbring opgaverne, som I løste i torsdags i timerne
-
Løs opg. 1,d,e; 2,d,e; 3,d,e fra dokumentet om parameterfremstilling"
-
Løs opg. 1 c,d; 2 c,d fra dokumentet om linjens ligning
-
Løs opg. 3 d,e,f og 5 d,e fra dokumentet om linjens ligning
-
Løs opg. 12 og 13 fra timen færdig
-
Løs opg. 2 færdig (fra dokument: vinkel mellem rette linjer)
-
Løs opg. 5.42 a,b,d fra AB2 bogen (ved at beregne vinklen mellem linjerne)
-
Løs opg. 1 e fra dokumentet om vinkel mellem linjer
-
Løs opgaven fra det vedhæftede dokument
-
h.a..docx
-
Løs opg. 1,2,3,5 fra dokumentet om skæring mellem linjer
-
Løs opg. 1c,d; 3a,b og 7 fra dokumentet om afstand fra punkt til linje
-
Cirklens ligning og kvadratkomplettering
-
Kvadratkomplettering.docx
-
Løs opg. 1a,b,c, 2a,b,c og 3 a,b,c fra dokumentet om cirklen
-
Beregning af ligning for tangent til cirkel
-
Løs opg. 2,3,5,6 fra dokumentet om "Skæring mellem linje og cirkel"
-
Løs opg. 8b, 9 a fra dok. "Skæring mellem linje og cirkel"; opg. 8 fra dokumentet "Skæring mellem linjer"
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kombinatorik og sandsynlighedsregning:
-Kendskab til a priori og frekventielle sandsynlighed samt forskel mellem dem.
-Sandsynlighedsfelter (herunder symmetriske) behandlet som stokastisk eksperiment ud fra konkrete eksempler.
-Anvendelsen af begreberne fakultet, permutation og kombination.
-Håndtering af simple kombinatoriske beregninger af sandsynligheder ved additions- og multiplikationsprincippet
-Uafhængige hændelser
-Formlen K(n,r) generaliseret ud fra eksempel, til brug for binomialfordeling (Pascals trekant inddrages).
-Begrebet stokastisk variabel til behandling af binomialfordelingen
-Beregning af middelværdi, varians og spredning for stokastisk variable i given sandsynlighedsfordeling
-Stokastisk eksperiment og sandsynlighed
-Anvendelsen af binomialfordelingen til løsning af virkelighedsnære problemer
- Beregning af punktsandsynligheder, kumuleret sandsynlighed, middelværdi og spredning for binomialfordeling samt tegning af søjlediagram
-Udledning af formlen for binomiale sandsynligheder
-Betingelser for hvornår et datasæt er binomialfordelt (herunder diskussion om eksperimenter med og uden tilbagelægning)
-Hypotesetest i binomialfordeling til vurdering af stikprøver (herunder begrebet ”den sande værdi for p”).
-Centrale begreber: population, stikprøve, nulhypotese, alternativ hypotese, teststørrelse, kritisk værdi, signifikansniveau, p-værdi.
-Diskussion af konklusioner ud fra systematiske fejl, bias og skjulte variable.
-Bestemmelsen af konfidensinterval for p ud fra stikprøveestimat med værktøjsprogram, herunder uddrage statistisk usikkerhed og brug af formlen baseret på n og p.
-Argumentation for nødvendighed af hypotesestest som en- eller to-sidet test.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Løs opgaverne fra de to link
-
Test 2
-
Løs opg. 7.04 fra AB 2 bogen (Nanna og Jens løser også opg. 7.01)
-
Løs øv. 7.11 og 7.14 fra AB2 bogen
-
Løs opg. 7. 16 færdig og 7.17 a,c,f fra AB 2 bogen
-
Stokastisk variabel
-
Løs opg. 7.21,7.22,7.23,7.24 fra AB 2 bogen
-
Til alle: opg. 7.41 og 7.42 fra AB2 bogen
-
Løs a) og b) (i CAS) fra eksempel 2 på side 22 i det udleverede dokument
-
Wordmat.docx
-
Løs (på CAS) opg. 1 på side 32 (Anja og Josefine løser også opg. 1,2,3 på side 30)
-
Løs opg. 6 og 9 på side 33 og læs siderne 40-43 fra SK1 dokumentet; Lærke løser også opg. 7,8,10 på side 35
-
Løs opg. 5.D1.3, 5.D1.4 og 5. D2.4 fra "Vejledende enkeltopgaver" dokument og læs siderne 1-3 fra ST1 dokument (Josefine løser også 5.D1.1,5.D1.2,5.D1.7,5.D1.8,5.D1.10,5.D2.6)
-
Læs & forstå eks. 1 og 2 fra ST2 dokumentet ( Se Lectio/Dokumenter)
-
Løs opgaven fra det vedhæftede dokument
-
Løs de første tre opgaver fra det uploadede eksamensopgavesæt (Se Lectio/Dokumenter/Tidligere eksamensopgaver)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Statistik
-Import af store datasæt til værktøjsprogram til videre undersøgelse.
- For lineær regression behandles residualer grundigt: skal kunne beregnes, største afvigelse bestemmes, vurderes i forhold til modelværdi.
-Kvalitativ argumentation for lineær models gyldighed ud fra residualplot.
-Kvalitativt kendskab til mindste kvadraters metode (med værktøjsprogram, herunder visning af residuelle kvadrater) for lineær regression Ø
-Simple analyser af residualplot for lineær regression
-Varsomhed ved lineære modeller med hældning tæt på 0. Ø
-Kendskab til stikprøvespredning Ø
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Ræsonnement og bevisførelse/Repetition
-Matematisk teori og selv arbejde med elementer af ræsonnement gennem hele forløbet og inden for alle områder.
-I problembehandling (herunder modellering) kunne skelne mellem ”hvad man ved”, ”hvad man antager” og ”hvad man gerne vil vide”.
-Kendskab til forskellen på fremstilling af matematik i bøger og oprindelig opnåelse af viden.
-Kendskab til bevisets rolle og forskellige bevistyper.
- Forskellen mellem forudsætninger, antagelser, definitioner og sætninger.
-Selvstændigt: fremlæggelsen af bærende ideer i en række centrale beviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Løs opg 5 og 6 fra 30/5-2024 sæt
-
Løs opg. 1, 2 og 3 fra 24/5-2023 sæt og opg. 7 fra 22/5-2023 sæt
-
Løs opg. 4,5,6 fra 24/5-2023 sæt
-
Brug 20 minutter på at afslutte besvarelserne til m. eksamensspørgsmål 1-7
-
Løs opg. 8,9 fra 22/5-2023 sæt
-
Løs opg. 10 og 11 fra 22/5-2023 sæt (Hvis du allerede løste dem, løs opg. 1,2,3 fra 6/12-2023 sæt)
-
Afslut/løs opg. 10,11,12 fra 12/8-2024 sæt (Hvis du allerede løste dem, løs opg. 4,5,6 fra 6/12-2023 sæt)
-
Løs opg. 7,8,9 fra sæt 6/12-2023
-
Løs opgaver 4,5,6 fra 6/12-2023
-
Løs opgaverne fra det vedhæftede dokument
-
Løs opg. 10 og 11 (og opg. 1,2,3 hvis du ikke løste dem endnu) fra 6/12-2023 sæt
-
Løs uden hjælpemidler opgaverne fra det vedhæftede dokument ha 2c.docx
-
Løs opg. uden hjælpemidler fra det vedhæftede dokument h.a. 2c.docx
-
2.c.docx Løs opg. fra det vedhæftede dokument
-
Repetér teorien til sp. nr 11,13
-
Repetér teorien til sp. nr. 8 og 10
-
Repetér teorien til sp. nr. 7
-
Forbered svar på sp. nr.15 og 16
-
Løs opgaverne med alle hjælpemidler fra det vedhæftede dokument2c.docx
-
Løs -med alle hjælpemidler-opgaverne fra det vedhæftede dokument
-
Løs -med alle hjælpemidler- opgaverne fra det vedhæftede dokument2c torsdag.docx
-
Løs -med alle hjælpemidler- opgaverne fra det vedhæftede dokument
-
Brug 20 minutter på tidligere eksamensopgaver
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62627865547",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62627865547",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62627865547"
}