Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ma/d (1d Ma, 2d Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentialfunktioner og logaritmer
INDHOLD
Kernestoffet:
– funktionsbegrebet, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: eksponentielle- og logaritmefunktioner
– anvendelse af eksponentiel regression
– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
Konkret er følgende gennemgået (vilkårlig rækkefølge):
- Forskrift for eksponentialfunktion
- Grafisk forløb for eksponentialfunktion
- Konstanternes betydning for grafens udseende
- Begreberne fremskrivningsfaktor og vækstrate og sammenhængen mellem disse
- Fortolkning af konstanterne i eksponentielle modeller
- Logaritmefunktionerne log og ln, Eulers tal e, ex, herunder grafiske forløb, grundtal og logaritmeregneregler
- Bestemmelse af forskrift for eksponentiel funktion gennem to punkter og bevis for dette
- Eksponentiel regression, herunder tolkning af forklaringsgrad og residualplot
- Fordoblingskontant og halveringskonstant samt bevis for disse formler
- Anvendelser af eksponentielle modeller i virkeligheden og eksponentiel vækst
- Rødder og potenser og potensregneregler
MATERIALE
Notesamling om funktioner: https://www.mathematicus.dk/matematik/gamleudgaver/Funktioner_1-4.pdf
”Mat A1 stx” af Jens Carstensen m.fl, Systime, 2019, side 72-118, 122 og side 50-55
”Mat AB1 opgaver” Jens Carstensen m. fl, Systime, 2018, udvalgte opgaver.
Eleverne har arbejdet med CAS værktøjet TI Npire og Wordmat
Desuden lærerproducerede opgaver og afleveringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Potensfunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Andengradspolynomier og ligninger
INDHOLD
Kernestof:
- karakteristiske egenskaber ved især andengrads-polynomier samt karakteristiske egenskaber ved disse funktioners grafiske forløb
Supplerende stof:
- ræsonnement og bevisførelse.
Polynomier behandles med fokus på andengradspolynomier.
Om andengradspolynomier er følgende blevet gennemgået:
- Forskrift
- Parabler, som grafer til andengradspolynomier. Koefficienternes betydning for grafens udseende. Toppunkt.
- Bestemmelse af symmetriakse og toppunkt
- Monotoniforhold for parabler
- Løsning af andengradsligning ved brug af rodformlen.
- Løsning af andengradsligninger ved brug af TI-Nspire
- Sammenhængen mellem løsningen af andengradsligninger og rødder i andengradspolynomier
- Faktorisering ud fra rødder
- Sammenhæng mellem toppunkt T(h,k) og forskrift f(x) = a(x-h)^2+k
Om generelle polynomier af grad større end to er følgende behandlet:
- Forskrift
- Antallet af nulpunkter
Desuden er emnet brugt til at have en lettere eksperimentel tilgang til matematik.
Vi har bevist væsentlige sætninger i forbindelse med parablernes udseende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs denne introduktion til bestemmelse af tangentens ligning (udleveret onsdag). 1 Intro til Tangentensligning.pdf
-
Hvis du mangler at få helt styr på "Tangentens ligning" kan du genlæse denne introduktion: 1 Intro til Tangentensligning.pdf
-
Afsnit
-
Læs dine noter fra tirsdagens time grundigt igennem, således at du er klædt på til at kunne lave monotoniforholdsanalyser i denne time på computer.
-
I skal som lektie se denne video på 10 minutter. Læg dog mærke til, at der hvor man skal løse f'(x) = 0, der bruger han ikke rodformlen. Jeg vil dog nærmest til hver en tid anbefale jer, at I bruger rodformlen, når I skal løse en andengradsligning. M
-
Sørg for at få lavet alle disse opgaver, som vi arbejdede med i torsdagens to timer. Vi gennemgår opgaverne i starten af tirsdagens time. opgaver_til_nat_eksponentialfunktion.pdf
-
Se denne video på kun 10 minutter :) Differentialregning - Væksthastighed
-
Sørg for at have lavet opgaverne 2, 3 og 4 her fra (det er de opgaver vi brugte de to timer i torsdags på). Opgaver-i-Væksthastighed.pdf
-
I timen - og først i timen - skal vi se denne video.
-
Se denne video på 10 minutter som lektie (den er lidt svær).
-
Her er målene. Læg mærke til, at punkt 5 er skiftet ud med monotoniforholdsanalyse. 4_1 Mål og testopgaver for TANGENTENS LIGNING.pdf
-
Her er der opgaver at øve sig på. Læg dog mærke til, at punkt 5 er skiftet ud med monotoniforholdsanalyse. 4_1 Mål og testopgaver for TANGENTENS LIGNING.pdf
-
Lav opgave 1 og opgave 2 af de udleverede opgaver. Der er kage til alle, undtagen dem som ikke har lavet lektier.
-
Sørg for at få læst formuleringerne til resten af afleveringsopgaverne igennem, således at du kan få spurgt om hjælp til de mest kritiske ting (og så du kan få lavet opgaverne inden vi mødes igen den 7. januar).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og terminsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kombinatorik og sandsynlighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Andengradspolynomier og ligninger
FAGLIGE MÅL:
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende it-værktøjer til løsning af givne matematiske problemer
- at kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse simple problemer med matematisk indhold
INDHOLD
Kernestof:
- karakteristiske egenskaber ved især andengrads-polynomier samt karakteristiske egenskaber ved disse funktioners grafiske forløb
Supplerende stof:
- ræsonnement og bevisførelse.
- Forskydningsvektorer og parallelforskudte grafer
Polynomier behandles med fokus på andengradspolynomier.
Om andengradspolynomier er bliver følgende gennemgået:
- Forskrift
- Parabler, som grafer til andengradspolynomier. Koefficienternes betydning for grafens udseende. Toppunkt.
- Bestemmesle af symmetriakse og toppunkt
- Monotoniforhold for parabler
- Løsning af andengradsligning ved brug af rodformlen.
- Løsning af andengradsligninger ved brug af TI Nspire
- Sammenhængen mellem løsningen af andengradsligninger og rødder i andengradspolynomier
- Faktorisering ud fra rødder
- Sammenhæng mellem toppunkt T(h,k) og forskrift f(x) = a(x-h)^2+k
Om generelle polynomier af grad større end to er følgende behandlet:
- Forskrift
- Udseende og konstanternes betydning for grafens udseende.
- Antallet af nulpunkter
Desuden er emnet brugt til at have en lettere eksperimentel tilgang til matematik.
Vi har bevist væsentlige sætninger i forbindelse med parablernes udseende.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62627876821",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62627876821",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62627876821"
}