Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Fy/w (1w Fy, 2w Fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi (grundforløb)
Efter forløbet skal du kunne:
- forklare de grundlæggende energiformer – termisk, kemisk, strålings-, elektrisk, kinetisk og potentiel energi – og forstå, hvad de er knyttet til.
- forklare de fysiske principper bag energiomdannelse, herunder energibevarelse, effekt og nyttevirkning.
- beskrive hvordan de grundlæggende energiformer bruges til at producere elektricitet og varme i samfundet, f.eks. gennem vindmøller, solceller, vandkraft og kraftvarmeværker.
- beskrive fordele og ulemper ved de forskellige energikilder samt hvilke faktorer (f.eks. klima og geografisk placering), der påvirker energikildens effektivitet
- forklare hvordan temperaturen påvirker, hvordan molekyler bevæger sig, og hvordan det hænger sammen med stoffets tilstandsformer og faseovergange
- beregne mængden af energi i forskellige former (kemisk, elektrisk, termisk, potentiel, kinetisk og mekanisk energi)
- bruge loven om energibevarelse til at beskrive og løse konkrete fysiske problemstillinger.
- tilrettelægge, beskrive og udføre de nedenstående eksperimenter og præsentere dataene hensigtsmæssigt
Eksperimenter:
- Varmefylden af et lod
- Energi i en hoppende bold
- Underafkøling af en væske
- Nyttevirkning af en elkedel
Materiale:
- Fysik C bogen kapitel 2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lyd og lys
Efter forløbet skal du kunne:
- Beskrive de forskellige typer af bølger, herunder tværbølger og længdebølger samt forskellen mellem mekaniske og elektromagnetiske bølger.
- Beskrive en harmonisk bølge ved hjælp af de grundlæggende bølgeegenskaber: amplitude, bølgelængde, periode og frekvens.
- Bestemme en bølges udbredelseshastighed ved hjælp af bølgeligningen.
- Beskrive både lyd og lys som eksempler på bølger, og anvende de forskellige bølgetyper og bølgeegenskaber til at beskrive og analysere deres fysiske egenskaber.
- Beskrive hvordan bølger kan svække eller forstærke hinanden, når de mødes, og forklare dette bølgefænomens betydning for stående bølger i fx strenge og helåbne rør.
- Beskrive hvordan diffraktion og interferens i et optisk gitter kan bruges til at bestemme bølgelængden af laserlys med forskellige farver.
- Beskrive refleksion og brydning af bølger ved overgang mellem to medier og forklare deres betydning for naturfænomener og teknologi, såsom regnbuer, optiske illusioner, lysledere og linser.
- Beskrive det elektromagnetiske spektrum, herunder sammenhængen mellem strålingstypernes bølgelængde, frekvens og energi.
- Tilrettelægge, beskrive og udføre de nedenstående eksperimenter og præsentere dataene hensigtsmæssigt
Eksperimenter:
- Rilleafstanden på en CD
- Lysets fart i væsker
Materiale:
- Fysik B bogen bind 2 kapitel 11
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grundlæggende om bølger.pptx
-
Bølgeplakat.docx
-
Fysik B bogen bind 1; sider: 196-201, 207-213, 218-221, 226-230, 235-239, 243-246, 248-253, 257-262
-
Decimaler og betydende cifre.docx
-
Betydende cifre.pptx
-
I må meget gerne se de to videoer forneden om "betydende cifre" som lektie til i dag. Jeg vil ikke vise dem i timen, men jeg vil tale om betydende cifre i dag, som bliver en væsentlig del af fysik B fremadrettet.
-
betydende cifre
-
#1 Betydende cifre - Hvad, hvorfor og hvornår?
-
Regneopgaver med bølgeegenskaber.docx
-
Hjælp til regneopgaver.pptx
-
Interferens og diffraktion.pptm
-
133040-Optisk-gitter.pdf
-
Rilleafstanden på en CD (forsøgsvejledning).docx
-
Poster skabelon.pptx
-
How To Make a 6-month duration Pinhole Camera
-
Bund en øl (eller sodavand) derhjemme og tag den tomme dåse med til timen. Det skal være en standard 33 cl aluminiumsdåse.
-
Alle mødes 8:15 i C14 (Auditoriet)
-
Lav jeres posters færdig og forbered en kort præsentation á ca. 5 min varighed. I får lov til at præsentere posteren for nogle af de andre grupper.
-
Elektromagnetisk stråling.pptm
-
Opgaver med elektromagnetisk stråling (facitliste).docx
-
Opgaver.docx
-
Bilag.docx
-
I bør orientere jer lidt i den supplerende tekst: "Atomer og atomkerner", som I har fået udleveret i en mappe af Julie i torsdags. Eventuelt læse teksten helt.
-
grupper til projekt.docx
-
R3 Brintspektret med Goniometer
-
Hydrogens emissionsspektrum (forsøgsvejledning).docx
-
Spejling og brydning (forsøgsvejledning).docx
-
Opgaver med refleksion og brydning.docx
-
Spejling og brydning.pptx
-
Optical fiber cables, how do they work? | ICT #3
-
Lysets fart i væsker (forsøgsvejledning).docx
-
Lydbølger.pptm
-
Måling af lydens fart i metal (forsøgsvejledning).docx
-
Download mobilapp'en "phyphox". Den er gratis og kan findes i både Play-butikken og App Storen.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rilleafstanden på en CD (poster)
|
20-12-2023
|
DNA-mutationer og Bohrs atommodel
|
25-01-2024
|
Lysets fart i væsker (mundtlig præsentation)
|
25-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
TP (BT+Fy): UV-stråling og DNA-mutationer
Efter forløbet skal du kunne:
- Forklare og skitsere atomers opbygning
- Beskrive Bohrs atommodel og forklare hvordan atomer emitterer og absorberer lys
- Beregne energien og bølgelængden af en foton, der emitteres eller absorberes, når en elektron springer mellem to energiniveauer, og derigennem bestemme fotonens type og/eller farve.
- Bestemme hydrogens emissionsspektrum ved brug af Rydberg-formlen og forklare, hvordan de forskellige linjer i spektrumet relaterer sig til elektronens bevægelser mellem energiniveauer.
- Forklare, under hvilke forhold emissions- og absorptionsspektre dannes, og hvordan disse spektre anvendes til at identificere grundstoffer, fx i stjerner eller ukendte gasser.
- Tilrettelægge, beskrive og udføre de nedenstående eksperimenter og præsentere dataene hensigtsmæssigt
Eksperimenter:
- Hydrogens emissionsspektrum
Materiale:
- i-Fysik B kapitel 7.1 (supplerende tekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Universets udvikling
Efter forløbet skal du kunne:
- Forklare de grundlæggende forudsigelser i Big Bang-teorien og de vigtigste observationelle beviser for teorien, herunder Hubbles lov og den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling.
- Redegøre for sammenhængen mellem galaksernes afstand og recessionshastighed og analysere en graf for Hubbles lov, herunder hvordan denne relation viser, at universet udvider sig.
- Redegøre for det kosmologiske princip, som siger, at universet er ensartet og ser ens ud i alle retninger, og hvordan dette betyder, at universet udvider sig jævnt, uden et centralt punkt.
- Beskrive rødforskydningen af fjerne galakser og herunder forklare forskellen mellem Doppler-rødforskydning og kosmologisk rødforskydning i denne sammenhæng.
- Bestemme galaksers recessionshastighed ved at analysere absorptionslinjerne i deres spektrum og anvende forskydningen af disse linjer til at beregne deres hastigheder.
- Bestemme afstanden til en galakse ved hjælp af cepheidemetoden, hvor man analyserer lysstyrken af cepheider (variabel stjerne) og anvender deres kendte periode-luminositet-relation til at beregne afstanden.
- Forklare, hvordan betingelserne i det tidlige univers, hvor stof og stråling var tæt koblet, førte til dannelsen af den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling, som vi observerer i dag.
Materialer:
- Fysik B bogen bind 13
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Den nære astronomi
Efter forløbet skal du kunne:
- Forklare, hvorfor vi oplever nat og dag som følge af Jordens rotation om sin akse.
- Beskrive, hvordan Jordens hældning og bane omkring Solen påvirker dagens længde på forskellige tidspunkter af året.
- Forklare, hvorfor Jorden oplever forskellige årstider, og hvordan hældningen af Jordens akse påvirker solindstrålingen gennem året.
- Skitsere hvordan Månens bevægelse i sin bane omkring Jorden, sammen med Jordens og Månens bevægelse omkring Solen, skaber Månens forskellige faser og hvordan formørkelser opstår.
- Forklare, hvordan fænomener i Solens atmosfære, såsom soludbrud og koronamasseudkastninger, påvirker Jorden og skaber polarlys.
Materiale:
- Astronomi i det 21. århundrede (astronomi.androide.dk)
- Kapitel 2 – Mønstre på himlen, Jordens bevægelse
- Kapitel 13.4 – Solens atmosfære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Radioaktivitet
Efter forløbet skal du kunne:
- Forklare atomkernens opbygning, hvilke kræfter, der virker på den, og hvordan disse kræfter giver anledning til om atomkernen er stabil eller ustabil
- Beskrive de grundlæggende henfaldstyper og bevarelsessætninger ved kernereaktioner
- Anvende et kernekort samt kernenotation til at opstille og afstemme henfaldsskemaer ved kernereaktioner
- Give eksempler på forskellige betydelige kilder til baggrundsstrålingen i hverdagen
- Forklare hvordan mængden af radioaktivitet fra en radioaktiv prøve ændrer sig over tid, og hvordan dette anvendes i forskellige metoder til at bestemme alderen af forskelligt slags materiale (fx hvordan kulstof 14-metoden bruges til at datere biologisk materiale)
- Beskrive omdannelsen af kerneenergi ved fusion af lettere grundstoffer, for eksempel i stjerner, samt fission af tungere grundstoffer, for eksempel ved atomkraft og atomvåben
- Forklare hvordan afskærmning og afstand anvendes som beskyttelse mod ioniserende stråling, og hvordan alfa-, beta- og gammastråling absorberes af forskellige slags materialer
- Tilrettelægge, beskrive og udføre de nedenstående eksperimenter og præsentere dataene hensigtsmæssigt
Eksperimenter:
- Halveringstiden for Ba-137
- Afstandskvadratloven
- Halveringstykkelse
Materiale:
- Fysik B bogen bind 2 kapitel 14
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afstandskvadratloven (poster)
|
15-09-2024
|
Halveringstiden af Ba-137 (poster)
|
22-09-2024
|
Tivoliopgaver
|
22-09-2024
|
Radioaktivitet (regneopgaver)
|
29-09-2024
|
Halveringstykkelse (poster)
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mekanik
Efter forløbet skal du kunne:
- Beskrive de matematiske og grafiske sammenhænge mellem sted, hastighed og acceleration, og forklare forskellen mellem deres gennemsnitsværdier og øjebliksværdier
- Forklare bevægelsesligningerne (både matematisk og grafisk) for en genstand, der enten bevæger sig med konstant hastighed eller med konstant acceleration
- Beskrive en række forskellige kræfter (tyngdekraft, normalkraft, gnidningskraft, opdrift og luftmodstand) og hvordan man bestemmer deres størrelser og retninger
- Anvende et kraftdiagram til at redegøre for alle de kræfter, der virker på en genstand, og bestemme den resulterende kraft på genstanden
- Forklare Newtons kraftlove og anvende dem til at beskrive en genstands bevægelse, både når den resulterende kraft på genstanden er lig med nul og forskellig fra nul.
- Forklare sammenhængen mellem kraft, arbejde og mekanisk energi, og beskrive hvordan tyngdekraftens arbejde ændrer en genstands potentielle energi og hvordan den resulterende krafts arbejde ændrer genstandens kinetiske energi
- Forklare sammenhængen mellem kraft og tryk, hvad trykket på en genstand i en væske afhænger af, og hvordan trykket i væsken resulterer i en opdrift på genstanden
- Tilrettelægge, beskrive og udføre de nedenstående eksperimenter og præsentere dataene hensigtsmæssigt
Eksperimenter:
- Galileis faldlov
- Gnidningskoefficient
- Formfaktoren
Materiale:
- Fysik B bogen bind 1 kapitel 4
- Fysik B bogen bind 1 kapitel 5
- Fysik B bogen bind 1 kapitel 6
- Fysik B bogen bind 1 kapitel 8
- Fysik B bogen bind 2 kapitel 15
- Fysik AB bogen 2 kapitel 6.3 (supplerende tekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til kinematik.pptx
-
Kinematik (opgaver + facit).docx
-
Fysik B bogen bind 2; sider: 65-72, 75, 199-202, 204-206, 209, 212-215, 217-219, 222-225
-
Noter til kinematik.pdf
-
Videoanalyse ved bevægelse med konstant fart og konstant acceleration.docx
-
Mikkel løber.mp4
-
Bevægelse med konstant hastighed og bevægelse med konstant acceleration.pptx
-
Video Analysis
-
Kinematik med LEGO Mindstorms-robotter.docx
-
Programmering af LEGOMindstorms-robotten.docx
-
MINDSTORMS EV3 downloads – LEGO Education
-
Konstant hastighed og konstant acceleration (opgaver + facit).docx
-
gaiIfkGcIp
-
Galileis faldlov (forsøgsvejledning).docx
-
Galileis faldlov - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Introduktion til kræfter (kraftdiagrammer og Newtons love).pptx
-
Kraftdiagrammer (opgaver).pptx
-
Newtons anden lov (opgaver + facit).docx
-
Sammensætning af kræfter.pptx
-
Sammensætning af kræfter (opgaver + facit).docx
-
Fysik B bogen bind 1; sider: 88-91, 98, 101-103, 106-108, 160
-
Måling af kræfter (forsøgsvejledning).docx
-
Bremsers fysik.pptx
-
Bremsers fysik (løsninger).pptx
-
Grupper.docx
-
Der er ikke rigtigt nogen lektier for til i dag, men I må gerne prøve at huske tilbage på sidste uge, hvor I lærte om Newtons love, kraftdiagrammer og sammensætning af kræfter.
-
Skråplan formler
-
The importance of tire slip
-
Gnidningskraft og kræfters effekt (forsøgsvejledning).docx
-
Måling af opdrift.docx
-
Opdrift (Archimedes' lov).pptx
-
Opdrift (opgaver + facit).docx
-
Byg en tømmerflåde.docx
-
Tryk i væsker.pptx
-
Tryk og tryk i væsker (opgaver + facit).docx
-
Udledning af Archimedes' lov.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Galileis faldlov (poster)
|
10-11-2024
|
Kinematik (regneopgaver)
|
10-11-2024
|
Gnidningskraft og kræfters effekt
|
08-12-2024
|
Kræfter (regneopgaver)
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Elektriske kredsløb
Efter forløbet skal du kunne:
- Forklare de fysiske principper bag simple jævnstrømskredsløb ved brug af de grundlæggende begreber: ladning, strømstyrke, spænding, modstand og effekt
- Forklare nogle forskellige elektriske komponenters karakteristikker (fx en pære, resistor, og diode)
- Bestemme erstatningsresistansen for både seriekoblinger og parallelkoblinger af resistorer
- Bestemme den effekt, der afsættes i et kredsløbs elektriske komponenter
- Beskrive hvilke faktorer der har betydning for energitabet i ledningerne i et kredsløb, og hvorfor der anvendes højspænding, når strømmen skal transporteres fra kraftværk til forbruger
- Beskrive og karakterisere et batteri ud fra begreberne hvilespænding, indre modstand og energitæthed
- Forklare de fysiske principper bag nogle forskellige elektriske sensorer (fx en LDR, PTC og NTC), og give eksempler på hvordan sensorerne kan anvendes som måleapparater og til at styre elektriske kredsløb
- Tilrettelægge, beskrive og udføre de nedenstående eksperimenter og præsentere dataene hensigtsmæssigt
Eksperimenter:
- Karakteristikker
- Joules lov
- Resistivitet
- Et batteris egenskaber
- Karakteristik af elektriske sensorer
Materiale:
- Fysik B bogen bind 2 kapitel 10
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tryk og opdrift (regneopgaver)
|
19-01-2025
|
Luftmodstand på kageforme (poster)
|
02-02-2025
|
Elektricitet (regneopgaver)
|
02-03-2025
|
Joules lov (poster)
|
09-03-2025
|
Energitætheden i et batteri/Batteriers egenskaber
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
45 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644047149",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644047149",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644047149"
}