Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 Ke/z (1z Ke, 2z Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer og det periodiske system
Introduktion til atomet og det periodiske system. Vi ser på hvordan atomer er opbygget af mindre elementarpartikler og hvordan deres elektronsystem er organiseret. Yderligere gennemgås den grundlæggede opbygning af det periodiske system og de informationer som systemet indeholder om de enkelte grundstoffer. Sidst men ikke mindst beskæftiger vi os med hvordan man opskriver kemiske formler og reaktionsskemaer, samt afstemmer disse.
FAGLIGE MÅL
Du skal som elev kunne:
- redegøre for atomets bestanddele og disses elektriske egenskaber samt for atomets elektronsystem
- forklare hvad isotoper er
- forklare hvordan det periodiske system er opbygget i hovedgrupper og perioder samt hvilke informationer der kan trækkes ud af det periodiske system
- forklare forskellen på koefficienter og sænkede tal i formler
- redegøre for de fire tilstandsformer og disses forkortelser
- afstemme reaktionsskemaer
MATERIALE
Basiskemi C, side 7-26
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ionforbindelser
Introduktion til ioner og ionforbindelser (salte). Vi kigger på hvad ioner er, og hvordan man kan bruge ædelgasreglen (oktetreglen) til at forudsige iondannelse for de enkelte grundstoffer, samt på hvordan ionforbindelser er opbygget. Yderligere beskæftiger vi os med navngivning af simple og sammensatte ioner samt undersøger hvad fældningsreaktioner er. Mærkning af farlige kemikalier.
FAGLIGE MÅL
Som elev skal du kunne:
- forklare forskellen på et grundstof og en ion
- forklare principperne bag iondannelse (ædelgasreglen)
- forklare hvad en ionforbindelse er, samt opskrive korrekt kemisk formel for en ionforbindelse ud fra to givne ioner
- forklare fældningsreaktioner samt forudsige hvilke reaktioner, der kan udfælde
- navngive simple og sammensatte ioner samt ionforbindelser
- kende til mærkning af kemikalier og vide hvad farepiktogrammerne udtrykker.
FORSØG
- Reaktion mellem kobber og dibrom
- Rensning af spildevand
MATERIALE
Basiskemi C, side 31-51
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kovalente bindinger
INDHOLD
Introduktion til kovalent binding og kovalente forbindelser. Vi ser på hvad en kovalent binding er, og hvordan man kan benytte ædelgasreglen til at forudsige den kemiske formel for kovalente forbindelser. Vi beskæftiger os også med begreberne elektronegativitet og polaritet, og disses sammenhæng. Yderligere behandles navngivning af kovalente forbindelser også samt nogle egenskaber for kovalente forbindelser (smeltepunkt, kogepunkt, sublimation).
FAGLIGE MÅL
Som elev skal du kunne:
- forklare hvad en kovalent binding er, herunder forskellen mellem ionbinding og kovalent binding
- tegne elektronprikformler, og forklare forskellen på enkelt-, dobbelt- og trippelbindinger
- forklare om molekylers rumlige opbygning, herunder tetraederform, pyramideform, vinklet form og lineær form.
- forklare begreberne elektronegativitet og polaritet
- forklare opløselighedsreglerne
- navngive kovalente forbindelser
Forsøg
- Opløselighed og polaritet
Materiale
Basis kemi C side 53-77
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kemiske beregninger
INDHOLD
Introduktion til mængdeberegninger. Det centrale i dette forløb er begreberne masse, stofmængde og molar masse, og disses indbyrdes sammenhæng. Forståelsen af denne sammenhæng bruges til at foretage simple kemiske mængdeberegninger. I forhold til mængdeberegninger med gasser introduceres idealgasligningen. Derudover beskæftiger vi os også med begrebet densitet.
Formel og aktuel stofmængdekoncentration og titreranalyse gennemgås her.
FAGLIGE MÅL
Du skal som elev kunne:
- redegøre for begrebet mol
- redegøre for begreberne masse, stofmængde og molar masse, samt kende formlerne for disses sammenhæng
- foretage simple kemiske mængdeberegninger ud fra et afstemt reaktionsskema
- forklare om stoffers densitet
- anvende idealgasligningen til mængdeberegning
- beregne masseprocent
- forklare begrebet stofmængdekoncentration samt fortyndingsformlen
MATERIALE
Basiskemi C side, 79-93 + 96-97, side 101-114
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Syre/base
INDHOLD
Introduktion til syrer og baser. Vi ser på hvad en syre og en base er for noget, og hvordan de kan reagere med hinanden. Vi vil beskæftige os med syrer og baser som I allerede kender fra hverdagen, men også med syrer og baser som I formentlig aldrig har hørt om. De kemiske egenskaber for stærke og svage syrer og baser vil blive gennemgået, med fokus på konkrete korresponderende syre-basepar. Yderligere ser vi på pH, hvordan det er defineret og beregnes, samt på hvordan syre-baseindikatorer kan bruges til at give information om pH i en given opløsning. Endelig vil vi gennemgå hvad en syre-basetitrering er, og hvordan den kan bruges som en analysemetode.
FAGLIGE MÅL
Du skal som elev kunne:
- forklare hvad der forstås ved en syre, en base og en syre-basereaktion
- forklare hvorfor baser bliver nødt til at indeholde ledige elektronpar
- forklare hvad der kendetegner en henholdsvis stærk og svag syre eller base
- forklare hvad der forstås ved et korresponderende syre-basepar, og hvad sammenhængen mellem styrken for syren og basen i et korresponderende syre-basepar er
- forklare hvad der forstås ved en dihydron og en trihydron syre
- forklare hvad vands ionprodukt er, samt hvordan det kan bruges til at beregne oxoniumkoncentrationen ud fra hydroxidkoncentrationen og omvendt
- forklare hvad der forstås ved pH og hvordan denne kan beregnes
- forklare om syre-baseindikatorer og syre-basetitreringer, herunder ækvivalenspunkt.
KERNEBEGREBER
Hydron, syre, base, oxonium, hydroxid, korresponderende syre-base-par, amfolyt, vands autohydronolyse, sur opløsning, basisk opløsning, pH, indikator, titrering, ækvivalenspunkt.
ARBEJDSFORMER
Eleverne arbejder i grupper hvor de selv udarbejdet noter til kernestoffet. På denne måde lærer eleverne med vejledning fra underviseren at til egne sig viden.
Forløbet slutter af med at underviseren med hjælp fra eleverne gennemgår emner så ledes et tilstrækkeligt fagligt niveau er opnået.
Basiskemi C, side 153-170
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
kemisk reaktionshastighed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
kemisk ligevægt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Syre-Base-kemi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Organisk kemi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kostens kemi (fedt og protein)
kulhydraternes opbyging
Aminosyrer og protein
Isomeriformer
forsøg: forsæbningstallet for kakaosmør
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Grundstoffer og det periodiske system
Introduktion til atomet og det periodiske system. Vi ser på hvordan atomer er opbygget af mindre elementarpartikler og hvordan deres elektronsystem er organiseret. Yderligere gennemgås den grundlæggede opbygning af det periodiske system og de informationer som systemet indeholder om de enkelte grundstoffer. Sidst men ikke mindst beskæftiger vi os med hvordan man opskriver kemiske formler og reaktionsskemaer, samt afstemmer disse.
FAGLIGE MÅL
Du skal som elev kunne:
- redegøre for atomets bestanddele og disses elektriske egenskaber samt for atomets elektronsystem
- forklare hvad isotoper er
- forklare hvordan det periodiske system er opbygget i hovedgrupper og perioder samt hvilke informationer der kan trækkes ud af det periodiske system
- forklare forskellen på koefficienter og sænkede tal i formler
- redegøre for de fire tilstandsformer og disses forkortelser
- afstemme reaktionsskemaer
MATERIALE
Basiskemi C, side 7-26
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644196307",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644196307",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644196307"
}