Stenhus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Stenhus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 TyF/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Stenhus Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Hold
2023 TyF/1 (
1g TyF/1
,
2g TyF/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Intro, Deutsch
Titel 2
Reisen
Titel 3
Liebe und Beziehungen (Österreich), EKSAMEN
Titel 4
Jugend im Dritten Reich, EKSAMEN
Titel 5
Krimi, Mord, Tod und Rache, EKSAMEN
Titel 6
DDR, EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Intro, Deutsch
En genindføring i det tyske sprog ved hjælp af sange, tekster, opgaver, taleøvelser, grammatik, gloseindlæring.
Tekster:
Auf uns, af Andreas Bourani
Ich bin keine Maschine; af
Das Lied; Julia Engelmann
Bestandsaufnahme; Julie Engelmann
Grammatik:
Hjælpeverberne: sein, haben, werden
Svage (regelmæssige) verber
Modalverber
Bestemt og ubestemt artikel
Kasus: nominativ, akkusativ, dativ
Genitiv
Indhold
Kernestof:
Hallo, Ich freue mich euch kennenzulernen (jeg glæder mig til at lære jer at kende ;). Wir fangen langsam und spielerisch an (vi starter langsomt og legende). Mit freundlichen Grüssen, Gisela
Tysk i gymnasiet, intro (3).pptx
Hallo!.pptx
Hallo! Bringt bitte euer Kompendium mit (Hjælpekompendium og "Deutschland". (Tag jeres kompendier med). Danke!
KRONIK, Christoph Jessen, ambassadør.docx
Bringt beide eure Kompendien mit, bitte! Tag begge jeres kompendier med, tak!
Andreas Bourani - Auf uns (Official Video)
Zehn Basis-Bum Wörter auswendig lernen (lær de ti basisbum-ord udenad fra listen på side 11 i Hjælpekompendiet). Medbring begge kompendier.
Die ersten 20 Basis-Bum Wörter auswendig können. Und die 16 Bundesländer! Husk begge kompendier. Husk "Alles in allem", den nye grammatikbog med grøn-sorte terner.
Basisbumwörter - die zehn neuen (de ti nye) und die alten (de gamle) - auswendig lernen! 16 Bundesländer sollst du auch üben! Du får et tomt kort, hvor du skal placere delstaterne. Medbring begge kompendier.
GesprächspartnerInnen.docx
Læringssstrategier til fremmedsprog.pptx
Basisbum: fra gehen til übersetzen. Medbring kompendier. Og Alles in allem.
Øv basisbum: ringe til - holde. Medbring kompendier og Alles in allem.
Keine Maschine, antonymer.docx Afsnit
Husk Alles in allem og kompendium!
Basisbum: dræbe til banke - og alle de andre verber vi har haft, skal du kunne udenad i dag. Medbring kompendier og Alles in allem.
Basisbum, adjektiver: hurtig-lille (øv dem). Weihnachts-Lektion. Wenn ihr Plätchen zu Hause habt, dann bring ein bischen mit und einen Weihnachts-Leuchter. (Hvis I har bagt hjemme, så tag en lille smagsprøve med og et julelys!).
Frohes neues Jahr! Medbring kompendier og Alles in allem.
Cassandra Steen - Das Neujahrslied (offizielle Neujahrsedition)
Cassandra Steen – Das Neujahrslied
Medbring kompendier og Alles in allem.
Medtag kompendier og Alles in allem.
Alles in allem og kompendier medbringes, danke!
Jeg har glemt at skrive følgende ind, jeg ved det godt: fattig-tør (basisbum).
Afsnit
Minlæring
Basisbum: glad-sen. Husk kompendier og Alles in allem. Mimer9 adjektiver. Øvelse 9, s. 36 (perfektum gennemgås). Øvelse 2, 3, 4 s. 34 (verbets tider) Svage verbers bøjning. Hviskeleg. Lærke næste gang.
Adjektiver: früh til ruhig. Forbered enten at mime eller sætninger om ordet, som gør, at de andre kan gætte det. Øv dig på at bøje kaufen i nutid, datid og førnutid, se side 32-35 i Alles in allem.
Træn alle adjektiverne fra Basis-bum til i dag, fra hurtig til rolig. Lav små vendekort, øv dig med en ven etc., så du til sidst kan dem alle.
Adjektiven aus Basisbum, Lückentest.docx
Træn substantiver: sang til mad. Bøj "kaufen" i nutid, datid, førnutid og førdatid, bitte.
Lær ost til lys udenad! Medbring kompendium og Alles in allem.
Bestandsaufnahme, Text und Aufgaben.docx
Willkommen zurück! Bringt bitte Alles in allem und Kompendium mit.
I dag skal I kunne udfylde den bestemte artikel og den ubestemte artikel i skemaet nedenfor - udenad! Du kan øve dig på dette skema og se på side 18-19 i Aia.
Medbring "Bestandsaufnahme" og Alles in allem. Herunder finder I google.docs til gloselisten, teksten og opgaven til sangen, youtube-video med sangen.
Vokabeln für “Bestandsaufnahme” von Julia Engelmann (1gTyF/1)
Julia Engelmann - Bestandsaufnahme (Live aus dem Admiralspalast Berlin 2018)
Husk Alles in allem og sangen "Bestandsaufnahme".
Bestandsaufnahme, schreib ein Gedicht.docx
Was reimt sich auf...? Die deutsche Reimsuche.
Das Lied, Text.docx
Aufgabe für Das Lied, von Julia Engelmann.docx
Alles in allem og sange på papir med. (Ved godt, at jeg skriver dette for sent, men håber, at I selv regnede det ud).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Mit forhold til tysk
15-11-2023
Oversættelse, hjælpeverber
08-12-2023
Hjælpeverber i førnutid (perfektum)
03-01-2024
Artikler, oversættelse
07-02-2024
Artiklerne, oversættelse
23-02-2024
Schreib ein Gedicht
08-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 50
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Reisen
Vi arbejder med emnet "at rejse". Arbejde med ordforråd, arbejder med videoer og tilhørende opgaver fra DW, hvor der både er tekstlæsning og træning af at forstå talt tysk. Derefter ser vi filmen "Im Juli" og eleverne arbejder i grupper med spørgsmål til udvalgte scener i filmen, som de skal besvare på forskellige måder, f.eks. rollespil, filmtekniske virkemidler, analyse af personer.
Tekster:
Video og tekst: DW, Deutschlandslabor: Nina und David: Urlaub - vi læser manuskriptet, ser videoen, løser opgaverne.
Video og tekst: DW, Einshochsechs: Camping statt Urlaub, Folge 13 - vi læser manuskriptet, ser videoen, løser opgaverne.
Film og drejebog: Im Juli
Tekst: Im Urlaub
Grammatik:
Genitiv
Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Indhold
Kernestof:
Medbring "Das Lied" og Alles in allem.
Aufgabe für Das Lied, von Julia Engelmann.docx
Oversæt følgende sætning: Han elsker at give pigen gaver. Husk analyse, brug ordbog, ikke google, bitte. Info: infinitiv står til sidst i sætningen. Medbring Alles in allem.
Øv dig på den bestemte artikel til i dag. Gør det ved at udfylde vedhæftede skema. NB: dette er anden gang, jeg beder jer om det, så få nu øvet dig!
Artiklerne, tomme skemaer.docx
Genitivdigt, Wie geht's.pdf
Bringt eure (jeres) Aufgabe "Deutschlandslabor" mit! Und Alles in allem, bitte.
Medbring Alles in allem og papirerne fra sidste gang (Camping).
Medbring Alles in allem og Camping-Urlaub-papirer, bitte.
Camping statt Urlaub | Das Bandtagebuch mit EINSHOCH6 | DW Deutsch Lernen
Medbring Alles in allem og Camping-Urlaub-papirerne.
Ledsætninger, ekstraopgave.docx
OVERSIGT, ordstilling (16).docx
Wie geht's - bestem konjunktioner (bindeord).pdf
Gruppearbejde om Im Juli, oversigt.docx
Wir werden den Film "Im Juli" sehen. Der Film liegt auf CFU, wo ihr selbst den Film sehen können.
Mit den Aufgaben für "Im Juli" arbeiten. Gruppenarbeit.
Gruppearbejde om Im Juli, oversigt, 1gTyF1, 2024.docx
Weitermachen mit "Im Juli". Medbring Alles in allem.
Husk "Im Juli" og Alles in allem.
Wir werden Gruppe 3 und 4 heute hören. Bringt bitte "Alles in allem" mit. Vi skriver også en oversættelse i hånden som afleveres.
Text: Im Urlaub und Fragen
Bringt bitte Alles in allem mit, danke. Og tag kopiark med billede med også, udleveret i fredags. Eleverne rettede selv deres oversættelse og genafleverede. Fire skrev udenfor, alene.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Liebe und Beziehungen (Österreich), EKSAMEN
I dette forløb læser vi lidt om Østrig som baggrund for de fire tekster, som alle er skrevet af østrigske forfattere. Derefter en introducerende tekst på dansk om forskellige former for kærlighed: konservativt, romantisk, senmoderne.
Vi kommer rundt om 1700-tals ukompliceret kærlighed mellem Papageno og Papagena, 1970'ernes kvinderolle, hvor man havde brug for en mand for at få status og frihed til at være hjemme, et digt, som beskriver en ung, fuld kærlighed i Linz samt mulighederne i dagens Østrig for at være kvinde og uddanne sig og arbejde.
I Østrig er der ikke de samme børnepasningsmuligheder, som i Danmark, hvilket gør at kvinderne ikke er helt så erhvervsaktive som i Danmark.
Tekster:
Alle nedenstående tekster er fra bogen: "Sternstunden in Österreich" (Praxis 2024)
W. A. Mozart: lille uddrag af "Die Zauberflöte" (1791)
Elfriede Jelinek: Die Liebhaberinnen (1975)
Martin Peichl: "Roxanne"
Et videointerview med Katharina Krcal.
Kort introduktionstekst om Østrig.
Grammatik:
Forholdsord med akkusativ, dativ og akkusativ eller dativ.
Indhold
Kernestof:
Macht Aufgabe 1 und 2 auf diesem Arbeitsblatt:
Österreich_Gruppenarbeit.docx
Heute sollt Ihr weitermachen mit euren PP über Österreich. Danach Sprechkarten ausarbeiten und eure Vorträge vorbereiten.
Heute sollt Ihr eure PPs für einander präsentieren. Jeg deler jer i to hold, først lytter den ene halvdel af grupperne til de andre grupper skiftevis, derefter den anden vej rundt. Så du skal være klar til at tale tydeligt tysk i dag. Se vedhæftede p
Österreich präsentiert sich, Instruktion.docx
Lest Seite 3 und 4 im Kompendium "Liebe und Beziehungen" og besvar disse spørgsmål:
Medbring "Hjælpekompendium" fra sidste år og noget at tegne med (en blyant).
Medbring grammatikbogen ("Alles in allem"). Lektie: lær disse fem forholdsord udenad på tysk og dansk: durch (gennem), für (til, for), gegen (imod), ohne (uden), um (omkring). De "styrer" alle akkusativ - forklaring følger i timen. Du kan læse om det
Du sollst eine Beschreibung eines Bildes, das Liebe vorstellt, vorbereiten. Benutze dabei die Redemittel 3 im "Hjælpekompendium", Seite 5. Ist hier unten hochgeladen:
Tag Liebe-Kompendium og Hjælpekompendium med i dag. Og Alles in allem.
Du skal kunne de præpositioner, der styrer akkusativ udenad. Inkl. deres betydning. Og du skal kunne bøje den bestemte artikel udenad. Vi øvede det sidste mandag! Du kan øve dig herunder på den bestemte artikel:
Mozart, gloser, I
Tryllefløjten | DET KGL. TEATER
Bringt bitte dein Kompendium (Liebe...) und Alles in allem mit.
Wolfgang Amadeus Mozart
Undersøgelse af læring og rammesætning
Husk kompendierne. Vi kører analog undervisning:)
Assoziationsspiel: LIEBE
Minlæring modalverber
Quizlet: Liebhaberinnen
Husk kompendierne og Alles in allem
Husk kompendium og Aia
4_Jelinek.pptx
Til i dag skal I have læst "Liebhaberinnen" færdig alle sammen. Hvad siger disse sætninger om forholdet mellem Brigitte og Heinz: "Heinz soll die geschichte von Brigitte werden" (linje 61), "Sie muss heinz davon überzeugen, dass die liebe auch von se
Schreibt Stichwörter für eine Personencharakteristik von Brigitte auf. Wer und wie ist Brigitte als Person? Âussere und innere Charakteristik.
Lest bitte diesen Vorschlag einer Personencharakteristik durch:
Quizlet: Video mit Katharina Krcal (2021)
Die Stellung der Frau in der österreichischen Gesellschaft.pptx
Medbring kompendium og Alles in allem, dankeschön.
Einstieg, Arbeitsblatt, Roxanne.docx
Gloser til Roxanne.docx
Roxanne, Analyse und Interpretation, Fragen.docx
Medbring Kompendium og Alles in allem.
Sätze des Tages.pptx
Bitte Kompendium "Liebe und Beziehungen" und "Alles in allem" mitbringen, danke.
Medbring kompendium og Aia. Læs dette skema igennem inden timen, så du er klar til at arbejde med det. (slå ord op, du ikke kender i ordbogen). I skal lave en sammenfattende oversigt over de tekster vi har læst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jugend im Dritten Reich, EKSAMEN
Formål:
Formålet med forløbet "Jugend im Dritten Reich" er at give eleverne en dybere forståelse af, hvordan det nazistiske regime påvirkede ungdommen gennem propaganda, ideologi og uddannelse. Hvordan og hvorfor formåede Hitler og nationalsocialisterne at fascinere en hel generation af unge tyskere, så de ligefrem af den grund var villige til at gå i døden?
Tekster:
- Michael Busch og Kirsten Krehan (udg.): Napola - Elite für den Führer (Tyskforlaget 2006)
- Baldur von Schirach: Unsre Fahne flattert uns voran! (1933)
- Melita Maschmann: Mein Weg in der Hitler-Jugend (1983)
- Franz – stark und hart: https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/alltag/jetzt-erzaehle-ich/franz-stark-und-hart
- Hans – ein jüdischer Junge: https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/alltag/jetzt-erzaehle-ich/hans-ein-juedischer-junge
- Uddrag fra Damals war es Friedrich af Hans Peter Richter: Die Schlaufe (1961)
Film:
- Dokumentar: Hitlers børn – Forførelse (DR2 2007)
- Dennis Gansel: Napola - Elite für den Führer (2004)
- Dokudrama: Der Krieg und ich: Anton aus Deutschland:
https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=231909010910
(2019)
Grammatik:
Personligt pronomen
Possessivt pronomen
Relativt pronomen
Indhold
Kernestof:
Medbring Alles in allem og en seddel med tre ønsker til, hvem jeres sidemakkere/bordmakkere skal være det næste stykke tid.
Notatark til Hitlers børn_forførelse.docx
TyF/1 ordbog til "Jugend im Dritten Reich"
Se dokumentaren "Hitlers børn: forførelse", hvis du ikke var der i mandags. Den ligger til jer på mitcfu under "mine materialer".
Napola_spørgsmål til oplæg_matrixgruppenarbeit.docx
2023 TyF/1
Til i dag skal alle have set filmen NAPOLA. Den ligger under "mine materialer" på CFU
Flensburg 2024, info elev.docx
TyF/1 ordbog til "Jugend im Dritten Reich"
Til i dag skal I have læst jeres tildelte sider i NAPOLA Drehbuch, som I desuden også skal medbringe til undervisningen.
Personlige pronominer - lidt sværere opgaver
Pronominer generelt - lettere opgaver
Til i dag skal I forberede nogle stikord til spørgsmålet: "Was ist das Thema des Films?" Auf konkrete Ebene und im übertragenen Sinne. Vi skal ud fra dette spørgsmål diskutere mundtligt om filmens tema i mindre grupper. Stikordene skal skrives på pap
Kompendium_jugend im dritten reich.pdf
TyF/1 ordbog "Jugend im Dritten Reich"
Husk jeres "Jugend im Dritten Reich"-kompendier + Redemittel-kompendiet, I fik i går. Vi arbejder analogt:)
Minlæring - possessive pronominer
Claus Rode 7_det_poss_pron_træn_til_udenad.pptx
Medbring Aia
Medbring jeres opgave om possessive pronominer fra i torsdags. (Sophie Scholl...). Du skal kunne forklare, hvordan man bøjer de possesive pronominer. Og vide hvilke der findes. Medbring kompendium og Alles in allem (Aia).
Medbring kompendiet "Jugend im Dritten Reich", og Alles in allem, danke.
Gloser til die Schlaufe, side 35-37.docx
Fragen zu der Schlaufe.docx
Læs die Schlaufe færdig, så I ved, hvad der sker i fortællingen! Bitte, gør det til i dag, I må godt bruge alle mulige mærkelige hjælpemidler. Bare læs! Vi skal øve mundtlighed og tale om teksten i dag. OG vi skal se en film, men kun hvis vi når "Die
CFU-login
Oversættelse med fokus på filmen om Anton og possesive pronominer.docx
Medbring den oversættelse, du begyndte på i forrige lektion. Den der havde sætninger fra filmen om Anton. Medbring kompendium og Alles in allem.
Kompendium und Alles in allem mitbringen, danke. I dag skal I prøve at læse og besvare spørgsmål til en eksamenslignende tekst på en time (I har adgang til ordbogen.com). Derefter stationsarbejde. Det er samme emne som om "Anton aus Deutschland" og "
Til i dag skal I læse op på nogle forskellige emner, som I skal kunne videreformidle til jeres kammerater. Husk også AIA. Her kan I se, hvem der læser hvad:
Redewendungen zum Shopping 2.docx
Læs på Stadtrally (der er et link) om Duborgskolen i Flensburg til i dag, så vi kan tale om den. Læs de andre to dokumenter, "Redewendungen og Flensburg 2024, igennem, så du er klar til turen på onsdag. Medbring kompendium "Jugend unter Hitler" og Al
Flensburg.pptx
Altstadtplan_deutsch_2020_web.pdf
Melita Maschmann: Mein Weg in der Hitlerjugend (Min vej i Hitlerjugend)
Stadtrally durch Flensburg Dezember 2024.docx
Til i dag skal I læse den fælles oversættelse (vedhæftet herunder), I lavede sidste gang af teksten: "Mein Weg in der Hitlerjugend". Du skal sideløbende læse den tyske tekst. Det er vigtigt, at I kender og forstår den tyske tekst, for I skal arbejde
Fælles oversættelse af Melita Maschmanns tekst, Mein Weg in der Hitlerjugend.docx
Hans- ein jüdischer Junge.docx Læs og forstå Hans - ein jüdischer Junge. Teksten indgår i en prøve, I får i dag. Læs desuden op på personlige, possessive og relative pronominer. Hjælpemidler til prøven: papirordbog og aia. Jeg skal nok medbringe nok
Heute: Jeopardy om de tekster, I har læst i forløbet. I kan se dem i studieplanen. Løb dem igennem inden i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Krimi, Mord, Tod und Rache, EKSAMEN
Beskrivelse:
I temaet indgår forskellige krimier om hævn og mord, og vi vil undersøge, hvad der er særlige kendetegn for krimigenren. Der trænes også fagspecifikt ordforråd via quizlet og brætspil.
Derudover diskuterer vi retsfilosofi ud fra Schirachs tekster med spørgsmål som: Hvem er den egentlige gerningsmand/det egentlige offer? Hvorfor straffer vi overhovedet?
Formål:
Efter forløbet skal eleverne:
- kunne lave en sammenhængende krimianalyse både mundtligt og skriftligt med hjælp fra Redemittel
- have stiftet bekendtskab med de grammatiske felter løst sammensatte verber og stærke verber
- have repeteret modalverber og sammensatte verbaltider (primært perfektum)
- kende til og kunne gøre rede for krimiens genretræk
- kunne lave en personkarakteristik
- have oparbejdet et fagspecifikt ordforråd, der knytter sig til genren krimi
Materiale:
Texte:
- Ferdinand von Schirach: Anatomie (2010)
- Ingrid Noll: Nasentropfen (2005)
- Ferdinand von Schirach: Fähner (i uddrag) (2009)
- Sido: 'Ne Leiche -
https://www.youtube.com/watch?v=VP5B1UmgHfc
Helle Egendal: Gattungen (Gyldendal 2017), s. 78-86
Film:
- von Schirach: „Fähner” (2015)
Grammatik:
- løst sammensatte verber
- lammensatte verbaltider
- modalverber
- stærke verber
Indhold
Kernestof:
Repetition af stedord i 2gTyF1, Hans, ein jüdischer Junge, forlæg.docx
Repetition:
Krimi Quizlet
Kompendium, Krimi, Tod, Mord und Rache.pdf
Stærke verber
Krimi_kompendium_2025.pdf
Anatomie-Wortschatz
Til i dag skal I lære gloserne fra vedhæftede Quizlet udenad. Klik ind på "Anatomie-Worschatz", vælg "Flashcards" og øv gloserne igennem, indtil du kan dem. Spørg en ven, din mor, bror, søster eller far om hjælp. Vi ses!
Husk også jeres krimikompendier:)
Læs og forstå resten af Anatomie + besvar følgende spørgsmål: "Wer ist der Ich-Erzähler?" und "Wie lautet das Urteil des Fahrers"? Aflever jeres svar i elevfeedback inden timen.
Medtag kompendium og Alles in allem.
Træn vedhæftede retssagudtryk i dag.
Resümee von Fähner - in Abschnitten bis 6:
Bringt bitte Krimikompendium und Alles in allem mit.
Aufgaben, Fähner, lesen, resümee, quizlet.docx
Til i dag skal I have læst resumeerne igennem og læst teksten "Fähner" igennem. Opgave som skal løses i timen ligger på lectio. Medbring kompendium og Alles in allem. Lav opgaven alene og aflever i lectio. Schöne Winterferien für alle!
Krimi Wortschatz
Fra film til digt_remediering.docx
Medbring Aia
Læs s. 65-69 i Aia og medbring også bogen til timen i dag.
Aufgaben, Nasentropfen.docx
Læs og forstå selv til i dag i Krimikompendiet: Seite 11: Ingrid Noll: "Nasentropfen", lest von Seite 11, Zeile 1 bis Zeile 24.
Nasentropfen, S.11, Z.1-25
Grammatik og Nasentropfen.docx
Læs op på pensum til krimi og øv dig i at kunne gengive handlingen i Fähner og Nasentropfen mundtligt. Øv desuden denne Quizlet, så du har krimiordforrådet præsent i din hukommelse: Krimi-Wortschatz
Her er hjælp til, hvordan man kan tale om en tekst på tysk. Tag det endelig med i udprintet form, som du kan bruge til stationsarbejdet: Redemittel _fiktive tekster.pdf
Læs og forstå Ne Leiche til i dag. Læs desuden op på perfektum og stærke verber i Aia. Prøven kommer til at handle om de tre ting, og den er med elektronisk ordbog som hjælpemiddel. Dog må I medbringe en udprintet version af "Ne Leiche".Her kan I ogs
Ne Leiche (Text).docx
Prøve_ne Leiche_stærke verber_perfektum.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fähner
06-02-2025
Stærke verber
20-02-2025
Ny opgave
21-02-2025
Der perfekte Mord
03-03-2025
Prøve
06-03-2025
Genaflevering af krimiskriveøvelse
24-03-2025
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
DDR, EKSAMEN
I dette forløb får eleverne et overblik over DDRs historie, specielt mhp. følgende begivenheder:
1949, staten DDR oprettes
1961, Muren i Berlin gøres uigennemtrængelig
1989, Murens fald
Stasis (Staatssicherheitspolizei) arbejde og rolle i DDR
Dagligliv og årsager til "Republikflucht"
Vi ser en dokumentar med to unge piger, der tager rundt til forskellige mindesmærker i Berlin og bl.a. taler med Peter Keup, som flygtede fra DDR i 19... Derefter ser vi filmen "Ballon", som sætter fokus på dagligliv og flugt. Sluttelig læser vi om en mand, der i DDR blev fængslet, afhørt og tortureret i Hohenschönhausen i Berlin. Han arbejder nu med at vise rundt i fængslet og fortælle nye generationer om, hvad der foregik der, og hvorfor vi skal sætte pris på demokrati og menneskerettigheder.
Tekster:
Lisa und Lena in der DDR, Tick-Tack, Dokumentar, ARD, 2019
Film: Ballon, Michal Helbig, 2019
Interview mit drei Generationen: Geschichte der DDR und Interviews, aus BPB
Interview mit Mathias Melster: Ich sass im Stasigefängnis. Fra "Brennpunkt Deutsch 4/2009".
Indhold
Kernestof:
DDR, Tick-Tack mit Lisa und Lena.pptx
Interview, 3 Generationen zu Ost-West, Vorgeschichte, BPB.docx
Medbring Alles in allem og høretelefoner, danke schön.
DDR - Quizlet
Sieht den ganzen Dokumentar mit Lisa und Lena zu Ende, damit du leichter damit arbeiten kannst, in der Lektion. Findet sie auf CFU. (Den ligger på CFU).
Læs selv om sammensatte verber i Aia, opgave.docx
Sammensatte verber.pptx
Læs side 1 (eller 2) og besvar spørgsmålene i vedhæftede dokument "Interview...". (Jeg har ikke fået noteret, om I allerede har læst side 1 i sidste uge. Hvis I har det, så læser I side 2).
Minlæring
Opgave "Der perfekte Mord" tilbage - skal rettes og afleveres d. 23.3.
Beklager, tidligere lektie var ikke til jer, hvis nogen har set den. Medbring Alles in allem og DDR-papirer, danke schön. Medbring også høretelefoner til Tick-Tack mit Lena und Lisa.
Til i dag gør I selv Tick-Tack færdig hjemme. Gå ind på CFU og find filmen og besvar powerpoints hjemme med dig selv.( I dag afholder vi prøveeksamen. I forbereder jer en time/fremlægger i næste time for hinanden, evt. for mig). Hav computer med strø
Milena Moser, Sonnenbrand, Thema Liebe und Beziehungen, Krimi.docx
Medbring DDR-papirer, som I har fået. Og Alles in allem.
Skal vi skrive "Sonnenbrand" i vores studieplan under "Liebe und Beziehungen"?
Arbeitsblatt, Interview 3 Generationen zu Ost West.docx
Se filmen "Ballon" eller "Flugten fra Østtyskland" inden mandag efter påske. Den ligger på CFU - den er lånt nu til jer. Jeg kan kun låne den 1 dag ad gangen, det besværliggør selvfølgelig, at I må se den hjemmefra. Jeg låner den igen, hvis I skriver
Se filmen "Ballon" eller "Flugten fra Østtyskland" til mandag efter påske. Den ligger på CFU.
Mit "Ballon" arbeiten. Se meget gerne filmen igen inden timen. Den ligger på CFU . Jeg har lånt den nu fra i dag onsdag til lørdag.
Kompendium Film Ballon.pdf
Husk jeres Ballon-kompendium og Aia.
I denne time skal I skrive et resumé af filmen samt en karakteristik af faderen Peter Strelzyk. Filmen er lånt til klassen fra d. 30.4-3.5.25 på CFU. Ellers kan den ses på Filmstriben.dk (via jeres bibliotek). I skal indtale en lydfil og lægge den i
Eksamenstræning. 1 times forberedelse. Fremlæggelse for hinanden. Se film med eksamination og votering (Det grønne bord).
Det grønne bord, bilag.pdf
Lest die erste drei Seiten und beantwortet die ersten sieben Fragen - danke! Øv også quizletten. Jeg vil gerne have denne tekst med i pensum, den er god at tale om.
Quizlet Ich sass im Stasigefängnis
Fragen zum Text Ich sass im Stasigefängnis.docx
Wir sprechen über "Ich sass im Stasi-Gefängnis", beantworten die Fragen. Und wir fassen das Thema DDR zusammen.
Tekst Ich sass im Stasigefängnis med gloser.pdf
Vedhæftet repetitionsskema. Find ud af, om du har alle kompendier, tekster, opgaver, lister, noter. I denne time hjælper I hinanden med at få styr på pensum og lave eller finde små resuméer af teksterne, som I skal bruge til perspektivering til eksam
Repetitionsskabelon, 2.g tysk, 2gTyF1.docx
Eksamen, gode råd fra Gisela.docx
Eins, zwei, drei, mundtlig eksamen i tysk.pdf
Typiske fejl, svære udtryk m.m..docx
Har vi egentlig læst "Die Sorge" - tekst i "Liebe und Beziehungen"?
Læs repetitionsskabelonen igennem. Find ud af, om du har alle tekster og kompendier, opgaver og noter. Begynd af læse teksterne og skriv små resuméer. Læs mappen "Eksamenshjælp" igennem.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Ballon - lydfil
02-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654588374", "T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654588374", "H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654588374" }