Holdet 2023 TyF/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023 TyF/1 (1g TyF/1, 2g TyF/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro, Deutsch
Titel 2 Reisen
Titel 3 Liebe und Beziehungen (Österreich), EKSAMEN
Titel 4 Jugend im Dritten Reich, EKSAMEN
Titel 5 Krimi, Mord, Tod und Rache, EKSAMEN
Titel 6 DDR, EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro, Deutsch

En genindføring i det tyske sprog ved hjælp af sange, tekster, opgaver, taleøvelser, grammatik, gloseindlæring.

Tekster:
Auf uns, af Andreas Bourani
Ich bin keine Maschine; af
Das Lied; Julia Engelmann
Bestandsaufnahme; Julie Engelmann


Grammatik:
Hjælpeverberne: sein, haben, werden
Svage (regelmæssige) verber
Modalverber
Bestemt og ubestemt artikel
Kasus: nominativ, akkusativ, dativ
Genitiv


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mit forhold til tysk 15-11-2023
Oversættelse, hjælpeverber 08-12-2023
Hjælpeverber i førnutid (perfektum) 03-01-2024
Artikler, oversættelse 07-02-2024
Artiklerne, oversættelse 23-02-2024
Schreib ein Gedicht 08-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reisen


Vi arbejder med emnet "at rejse". Arbejde med ordforråd, arbejder med videoer og tilhørende opgaver fra DW, hvor der både er tekstlæsning og træning af at forstå talt tysk. Derefter ser vi filmen "Im Juli" og eleverne arbejder i grupper med spørgsmål til udvalgte scener i filmen, som de skal besvare på forskellige måder, f.eks. rollespil, filmtekniske virkemidler, analyse af personer.


Tekster:
Video og tekst: DW, Deutschlandslabor: Nina und David: Urlaub - vi læser manuskriptet, ser videoen, løser opgaverne.
Video og tekst: DW, Einshochsechs: Camping statt Urlaub, Folge 13 - vi læser manuskriptet, ser videoen, løser opgaverne.
Film og drejebog: Im Juli
Tekst: Im Urlaub

Grammatik:
Genitiv
Ordstilling i hoved- og ledsætninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Liebe und Beziehungen (Österreich), EKSAMEN

I dette forløb læser vi lidt om Østrig som baggrund for de fire tekster, som alle er skrevet af østrigske forfattere. Derefter en introducerende tekst på dansk om forskellige former for kærlighed: konservativt, romantisk, senmoderne.
Vi kommer rundt om 1700-tals ukompliceret kærlighed mellem Papageno og Papagena, 1970'ernes kvinderolle, hvor man havde brug for en mand for at få status og frihed til at være hjemme, et digt, som beskriver en ung, fuld kærlighed i Linz samt mulighederne i dagens Østrig for at være kvinde og uddanne sig og arbejde.
I Østrig er der ikke de samme børnepasningsmuligheder, som i Danmark, hvilket gør at kvinderne ikke er helt så erhvervsaktive som i Danmark.


Tekster:
Alle nedenstående tekster er fra bogen: "Sternstunden in Österreich" (Praxis 2024)


W. A. Mozart: lille uddrag af "Die Zauberflöte" (1791)
Elfriede Jelinek: Die Liebhaberinnen (1975)
Martin Peichl: "Roxanne"
Et videointerview med Katharina Krcal.
Kort introduktionstekst om Østrig.

Grammatik:
Forholdsord med akkusativ, dativ og akkusativ eller dativ.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jugend im Dritten Reich, EKSAMEN

Formål:


Formålet med forløbet "Jugend im Dritten Reich" er at give eleverne en dybere forståelse af, hvordan det nazistiske regime påvirkede ungdommen gennem propaganda, ideologi og uddannelse. Hvordan og hvorfor formåede Hitler og nationalsocialisterne at fascinere en hel generation af unge tyskere, så de ligefrem af den grund var villige til at gå i døden?


Tekster:
- Michael Busch og Kirsten Krehan (udg.): Napola - Elite für den Führer (Tyskforlaget 2006)
- Baldur von Schirach: Unsre Fahne flattert uns voran! (1933)
- Melita Maschmann: Mein Weg in der Hitler-Jugend (1983)
- Franz – stark und hart: https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/alltag/jetzt-erzaehle-ich/franz-stark-und-hart
- Hans – ein jüdischer Junge: https://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/alltag/jetzt-erzaehle-ich/hans-ein-juedischer-junge
- Uddrag fra Damals war es Friedrich af Hans Peter Richter: Die Schlaufe (1961)
Film:
- Dokumentar: Hitlers børn – Forførelse (DR2 2007)
- Dennis Gansel: Napola - Elite für den Führer (2004)
- Dokudrama: Der Krieg und ich: Anton aus Deutschland:  https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?copydan=231909010910 (2019)

Grammatik:
Personligt pronomen
Possessivt pronomen
Relativt pronomen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Krimi, Mord, Tod und Rache, EKSAMEN

Beskrivelse:

I temaet indgår forskellige krimier om hævn og mord, og vi vil undersøge, hvad der er særlige kendetegn for krimigenren. Der trænes også fagspecifikt ordforråd via quizlet og brætspil.
Derudover diskuterer vi retsfilosofi ud fra Schirachs tekster med spørgsmål som: Hvem er den egentlige gerningsmand/det egentlige offer? Hvorfor straffer vi overhovedet?


Formål:

Efter forløbet skal eleverne:

- kunne lave en sammenhængende krimianalyse både mundtligt og skriftligt med hjælp fra Redemittel
- have stiftet bekendtskab med de grammatiske felter løst sammensatte verber og stærke verber
- have repeteret modalverber og sammensatte verbaltider (primært perfektum)
- kende til og kunne gøre rede for krimiens genretræk
- kunne lave en personkarakteristik
- have oparbejdet et fagspecifikt ordforråd, der knytter sig til genren krimi



Materiale:

Texte:

- Ferdinand von Schirach: Anatomie (2010)
- Ingrid Noll: Nasentropfen (2005)
- Ferdinand von Schirach: Fähner (i uddrag) (2009)
- Sido: 'Ne Leiche - https://www.youtube.com/watch?v=VP5B1UmgHfc

Helle Egendal: Gattungen (Gyldendal 2017), s. 78-86


Film:

- von Schirach: „Fähner” (2015)


Grammatik:

- løst sammensatte verber
- lammensatte verbaltider
- modalverber
- stærke verber
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fähner 06-02-2025
Stærke verber 20-02-2025
Ny opgave 21-02-2025
Der perfekte Mord 03-03-2025
Prøve 06-03-2025
Genaflevering af krimiskriveøvelse 24-03-2025
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 DDR, EKSAMEN


I dette forløb får eleverne et overblik over DDRs historie, specielt mhp. følgende begivenheder:
1949, staten DDR oprettes
1961, Muren i Berlin gøres uigennemtrængelig
1989, Murens fald
Stasis (Staatssicherheitspolizei) arbejde og rolle i DDR
Dagligliv og årsager til "Republikflucht"

Vi ser en dokumentar med to unge piger, der tager rundt til forskellige mindesmærker i Berlin og bl.a. taler med Peter Keup, som flygtede fra DDR i 19... Derefter ser vi filmen "Ballon", som sætter fokus på dagligliv og flugt. Sluttelig læser vi om en mand, der i DDR blev fængslet, afhørt og tortureret i Hohenschönhausen i Berlin. Han arbejder nu med at vise rundt i fængslet og fortælle nye generationer om, hvad der foregik der, og hvorfor vi skal sætte pris på demokrati og menneskerettigheder.

Tekster:
Lisa und Lena in der DDR, Tick-Tack, Dokumentar, ARD, 2019
Film: Ballon, Michal Helbig, 2019
Interview mit drei Generationen: Geschichte der DDR und Interviews, aus BPB
Interview mit Mathias Melster: Ich sass im Stasigefängnis. Fra "Brennpunkt Deutsch 4/2009".


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ballon - lydfil 02-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer