Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023 TyF/2 (1g TyF/2, 2g TyF/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deutsche Musik
Vi arbejder med tysksproget musik, hvor teksterne er i centrum. Der arbejdes med "lytte-forstå" området og hvordan man udtrykker, at man kan lide/ikke bryder sig om noget.
Grammatisk er der fortsat fokus på køn og kasus samt verber. Nyt område her er modalverber.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Her er dit nye kompendium, som vi skal bruge det næste stykke tid:
-
Afsnit
-
Lektier: Medbring din tyske grammatikbog: "Alles in Allem" - lille hvis bog et trekantsmønster.
-
KOMPENDIUM So klingt Deutsch 1g ny.pdf
-
Lektier: Besvar spørgsmålene opgave 2) på side 6 og 7. Der er 15 spørgsmål i alt. Skriv hele sætninger. Husk dit kompendie til timen!
-
Lektier: Lav opgave 1, 2 og 4 på side 61-62 i din grammatikbog"Alles in Allem".
-
Lektier:
-
Lektier: Alles in Allem: s. 35-36. Lav opgaverne 1-4.
-
Lektier: Ha et billed parat på din telefon, som egner sig til en opgave om erindringer, som I skal lave i timen i morgen. Det er bedst, hvis billedet er taget for et par år siden.
-
Lektier: Ha et billed parat på din telefon, som egner sig til en opgave om erindinger, som I skal lave i timen i morgen. Det er bedst, hvis billedet er taget for et par år siden.
-
Hausaufgaben:
-
Her er kompendiet til timen: KOMPENDIUM So klingt Deutsch 1g ny.pdf
-
Lektier: Jeg har ombestemt mig, så I får alligevel ikke lektier for in "Alles in Allem". I Stedet for skal I læse sangen "Wir sind wir" igen og oversætte den til dansk - I behøver ikke skrive oversættelsen ned, men I vil blive spurgt om, at oversætte
-
S. 25 Læs sangen: "Columbo" i kompendiet og
-
I timen: Her er det efterspurgte dokument med alle artikler på tysk. Artikler.pdf Det skal vi snakke om i timen.
-
Lektier: "Alles in Allem": Læs s. 74 - 76 om sammensatte verber. Lav derefter opgave 1) s. 76-77.
-
Lektier: Alles in Allem s. 71 opgave 2). Du skal bøje de stærke (uregelmæssige) verber i nutid.
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jugend und Identität
I dette forløb skal vi beskæftige os med det unges og Tysklands identitet.
Vi skal se se på unges digitale vaner og kærlighedforhold og vi skal beskæftige os med Tysklands historiske identitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Digitale Medien
I dette forløb skal vi beskæftige os med unges digitale meidevaner. Vi skal se på de fordele og ulemper digitale medier har for unge mennesker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Reisen EKSAMEN
Beskrivelse:
I dette forløb skal I stifte bekendtskab med flere rejsetyper: Jugendreise, Innere Reise, Road-Trip, Welt-Reise, Pilgerreise, Interrail osv.
Det grammatiske fokus er repetition af svage verber samt introduktion af stærke verber og modalverber, introduktion af personlige, possessive og relative pronominer og modalverber.
Efter forløbet skal I kunne:
- lave en omfattende Zusammenfassung af en tekst
- lave konkrete tekstnedslag og kommentere udvalgte passager i tekster
- anvende Redemittel som hjælp til mundtlighed
- perspektivere de forskellige tekster til emnet "Reisen"
- kende de forskellige rejsetyper, vi har arbejdet med (innere Reise, äußere Reise, Welt-Reise, Jugendreise, Interrail, Bildungsurlaub, Road-Trip, Abendteuer, Pilgerreise)
- kende de basale tyske udtaleregler
- Kunne bøje svage verber genkende og kunne bøje personlige, possessive og relative pronominer
- kunne danne sætninger med modalverber og kende og kunne anvende deres bøjningsmønster
- kunne bøje stærke verber
- kunne danne relativsætninger med rigtig ordstilling
Materiale:
Tekst:
Nicola Meier (Zeit Magasin): Der grosse Aufbruch (2018)
Auszug aus Habe Kerkeling: Ich bin dann mal weg (2006)
Film:
Fatih Akin: Im Juli (2000)
Lied und Musikvideo:
Cro: Einmal um die Welt (2011)
https://www.youtube.com/watch?v=u2pySXCmwpc
Mark Forster: Au Revoir (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=MtDPKJSsBgc
Desuden arbejder eleverne i dette og alle efterfølgende forløb med følgende ressourcer:
Grammatikbog:
- Lone Häckert og Birgit Lohse: Alles in allem, Gyldendal (2014)
Online hjælpemidler:
- Duden.de
- Ordbogen.com
- minlæring.dk
Grammatik:
Repetition af grammatikken fra 1.g:
- Sætningsanalyse og kasus
- Artikler
- Svage verber
- Hjælpeverber: sein, haben og werden
- Præpositioner
- Konjunktioner
- Ordstilling (i hoved- og ledsætninger og med sammensatte verballed)
Ny grammatik:
- Pronominer (personlige, possessive og relative)
- Stærke verber
- Modalverber
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Märchen EKSAMEN
Vi vil i dette forløb læse ældre, tyske tekster og arbejde indgående med genren folkeeventyr. Fokus på mundtlighed i forløbet og brug af Redemittel samt strategier til at tale frit og indgå i dialog.
Efter forløbet skal I:
- kende de særlige kendetegn for eventyrgenren
- analysere eventyr ud fra de særlige kendetegn
- Mundtligt kunne beskrive særlige kendetegn ved eventyrgenren
- kunne anvende aktantmodellen til at beskrive eventyr
- indgå mundtligt i dialog om og kommentere på tekster
Tekster:
Brüder Grimm: Rotkäppchen
Brüder Grimm: Die Drei Brüder
Brüder Grimm: Die Sterntaler
Brüder Grimm: Frau Trude
Brüder Grimm: Die Brautschau
Brüder Grimm: Der süsse Brei
Film: Frau Holle (ARD 2008)
Grammatik:
Repetition og anvendelse af grundlæggende grammatiske emner: artikler + genitiv, regelmæssige verber
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Flensburg und Weihnachten Deutschland
Miniforløb om Weihnachten og den nordtyske by Flensburg inkl. ekskursion til Flensburg med besøg på Duborgskolen samt Stadtrally, hvor eleverne på egen hånd skal anvende sprog og finde historiske steder.
Fokus på det danske mindretal i Nordtyskland og forskelle og ligheder mellem vores skole og den danske skole i Flensburg, Duborgskolen. Undersøgelse af identitet i et grænseland. Weihnachtsmarkt som særligt tyskkulturelt element som omdrejningspunkt for besøget i Flensburg.
Træning af samtalefærdigheder og sproglige strategier.
Mål for forløbet:
- At få kendskab til tyske julemarkeder
- At sammenligne med danske forhold (interkulturel kompetence)
- At søge og anvende tysksproget information på internettet (informationskompetence)
- At træne mundtlig tysk (på ekskursion at tale med en tysktalende i Flensburg)
Efter forløbet skal eleverne kunne:
- gøre rede for Flensburgs særlige tysk-dansk-kulturelle baggrund
- kunne begå sig på mundtligt tysk på julemarked, i butikker, på caféer og lignende
Materiale (supplerende):
Artikel: "Flensburg: Von der dänischen Siedlung zur Grenzstadt", 25.07.2022, ndr.de: https://www.ndr.de/geschichte/schauplaetze/Flensburg-Von-der-daenischen-Siedlung-zur-Grenzstadt,flensburg442.html
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Krimi, Mord, Tod und Rache EKSAMEN
Beskrivelse:
I temaet indgår forskellige krimier om hævn og mord, og vi vil undersøge, hvad der er særlige kendetegn for krimigenren. Der trænes også fagspecifikt ordforråd via quizlet og brætspil.
Formål:
Efter forløbet skal eleverne:
- kunne lave en sammenhængende krimianalyse både mundtligt og skriftligt med hjælp fra Redemittel
- have repeteret personlige, possessive og relative pronominer
- kende til og kunne gøre rede for krimiens genretræk
- kunne lave en personkarakteristik
- have oparbejdet et fagspecifikt ordforråd, der knytter sig til genren krimi
Materiale:
Texte:
- Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (2010)
- Ferdinand von Schirach: "Fähner" (i uddrag) (2009)
- Ferdinand von Schirach: "Die Ehefrau" fra: „Kaffee und Zigaretten“ (2019)
- Ingrid Noll: "Nasentropfen" (2005)
- Helle Egendal: Gattungen (Gyldendal 2017), s. 78-86
Film:
- von Schirach: „Fähner” (2015)
Grammatik:
- Personlige, possessive og relative pronominer (repetition)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatik-test verber og spørgeord
|
03-03-2025
|
Kulturpräsentationsaufgabe
|
20-03-2025
|
Slutscreening på klassen
|
24-04-2025
|
Skriftlig prøve Krimi del 1
|
28-04-2025
|
Skriftlig prøve Krimi del 2
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654601851",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654601851",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62654601851"
}