Holdet 2023 TyF/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023 TyF/2 (1g TyF/2, 2g TyF/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Deutsche Musik
Titel 2 Jugend und Identität
Titel 3 Digitale Medien
Titel 4 Reisen EKSAMEN
Titel 5 Märchen EKSAMEN
Titel 6 Flensburg und Weihnachten Deutschland
Titel 7 Krimi, Mord, Tod und Rache EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Deutsche Musik

Vi arbejder med tysksproget musik, hvor teksterne er i centrum. Der arbejdes med "lytte-forstå" området og hvordan man udtrykker, at man kan lide/ikke bryder sig om noget.
Grammatisk er der fortsat fokus på køn og kasus samt verber. Nyt område her er modalverber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jugend und Identität

I dette forløb skal vi beskæftige os med det unges og Tysklands identitet.
Vi skal se se på unges digitale vaner og kærlighedforhold og vi skal beskæftige os med Tysklands historiske identitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Reisen EKSAMEN

Beskrivelse:
I dette forløb skal I stifte bekendtskab med flere rejsetyper: Jugendreise, Innere Reise, Road-Trip, Welt-Reise, Pilgerreise, Interrail osv.
Det grammatiske fokus er repetition af svage verber samt introduktion af stærke verber og modalverber, introduktion af personlige, possessive og relative pronominer og modalverber.

Efter forløbet skal I kunne:

- lave en omfattende Zusammenfassung af en tekst
- lave konkrete tekstnedslag og kommentere udvalgte passager i tekster
- anvende Redemittel som hjælp til mundtlighed
- perspektivere de forskellige tekster til emnet "Reisen"
- kende de forskellige rejsetyper, vi har arbejdet med (innere Reise, äußere Reise, Welt-Reise, Jugendreise, Interrail, Bildungsurlaub, Road-Trip, Abendteuer, Pilgerreise)
- kende de basale tyske udtaleregler
- Kunne bøje svage verber genkende og kunne bøje personlige, possessive og relative pronominer
- kunne danne sætninger med modalverber og kende og kunne anvende deres bøjningsmønster
- kunne bøje stærke verber
- kunne danne relativsætninger med rigtig ordstilling

Materiale:

Tekst:
Nicola Meier (Zeit Magasin): Der grosse Aufbruch (2018)
Auszug aus Habe Kerkeling: Ich bin dann mal weg (2006)

Film:
Fatih Akin: Im Juli (2000)

Lied und Musikvideo:

Cro: Einmal um die Welt (2011)
https://www.youtube.com/watch?v=u2pySXCmwpc

Mark Forster: Au Revoir (2014)
https://www.youtube.com/watch?v=MtDPKJSsBgc

Desuden arbejder eleverne i dette og alle efterfølgende forløb med følgende ressourcer:
Grammatikbog:
- Lone Häckert og Birgit Lohse: Alles in allem, Gyldendal (2014)

Online hjælpemidler:
- Duden.de
- Ordbogen.com
- minlæring.dk

Grammatik:

Repetition af grammatikken fra 1.g:

- Sætningsanalyse og kasus
- Artikler
- Svage verber
- Hjælpeverber: sein, haben og werden
- Præpositioner
- Konjunktioner
- Ordstilling (i hoved- og ledsætninger og med sammensatte verballed)

Ny grammatik:
- Pronominer (personlige, possessive og relative)
- Stærke verber
- Modalverber
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Märchen EKSAMEN

Vi vil i dette forløb læse ældre, tyske tekster og arbejde indgående med genren folkeeventyr. Fokus på mundtlighed i forløbet og brug af Redemittel samt strategier til at tale frit og indgå i dialog.

Efter forløbet skal I:
- kende de særlige kendetegn for eventyrgenren
- analysere eventyr ud fra de særlige kendetegn
- Mundtligt kunne beskrive særlige kendetegn ved eventyrgenren
- kunne anvende aktantmodellen til at beskrive eventyr
- indgå mundtligt i dialog om og kommentere på tekster

Tekster:

Brüder Grimm: Rotkäppchen
Brüder Grimm: Die Drei Brüder
Brüder Grimm: Die Sterntaler
Brüder Grimm: Frau Trude
Brüder Grimm: Die Brautschau
Brüder Grimm: Der süsse Brei

Film: Frau Holle (ARD 2008)

Grammatik:
Repetition og anvendelse af grundlæggende grammatiske emner: artikler + genitiv, regelmæssige verber
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Flensburg und Weihnachten Deutschland

Miniforløb om Weihnachten og den nordtyske by Flensburg inkl. ekskursion til Flensburg med besøg på Duborgskolen samt Stadtrally, hvor eleverne på egen hånd skal anvende sprog og finde historiske steder.

Fokus på det danske mindretal i Nordtyskland og forskelle og ligheder mellem vores skole og den danske skole i Flensburg, Duborgskolen. Undersøgelse af identitet i et grænseland. Weihnachtsmarkt som særligt tyskkulturelt element som omdrejningspunkt for besøget i Flensburg.
Træning af samtalefærdigheder og sproglige strategier.

Mål for forløbet:
- At få kendskab til tyske julemarkeder
- At sammenligne med danske forhold (interkulturel kompetence)
- At søge og anvende tysksproget information på internettet (informationskompetence)
- At træne mundtlig tysk (på ekskursion at tale med en tysktalende i Flensburg)

Efter forløbet skal eleverne kunne:
- gøre rede for Flensburgs særlige tysk-dansk-kulturelle baggrund
- kunne begå sig på mundtligt tysk på julemarked, i butikker, på caféer og lignende

Materiale (supplerende):
Artikel: "Flensburg: Von der dänischen Siedlung zur Grenzstadt", 25.07.2022, ndr.de: https://www.ndr.de/geschichte/schauplaetze/Flensburg-Von-der-daenischen-Siedlung-zur-Grenzstadt,flensburg442.html
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Krimi, Mord, Tod und Rache EKSAMEN

Beskrivelse:

I temaet indgår forskellige krimier om hævn og mord, og vi vil undersøge, hvad der er særlige kendetegn for krimigenren. Der trænes også fagspecifikt ordforråd via quizlet og brætspil.

Formål:

Efter forløbet skal eleverne:

- kunne lave en sammenhængende krimianalyse både mundtligt og skriftligt med hjælp fra Redemittel
- have repeteret personlige, possessive og relative pronominer
- kende til og kunne gøre rede for krimiens genretræk
- kunne lave en personkarakteristik
- have oparbejdet et fagspecifikt ordforråd, der knytter sig til genren krimi


Materiale:

Texte:

- Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (2010)
- Ferdinand von Schirach: "Fähner" (i uddrag) (2009)
- Ferdinand von Schirach: "Die Ehefrau" fra: „Kaffee und Zigaretten“ (2019)
- Ingrid Noll: "Nasentropfen" (2005)
- Helle Egendal: Gattungen (Gyldendal 2017), s. 78-86


Film:

- von Schirach: „Fähner” (2015)


Grammatik:

- Personlige, possessive og relative pronominer (repetition)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik-test verber og spørgeord 03-03-2025
Kulturpräsentationsaufgabe 20-03-2025
Slutscreening på klassen 24-04-2025
Skriftlig prøve Krimi del 1 28-04-2025
Skriftlig prøve Krimi del 2 01-05-2025
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer