Holdet 2023 TyF/4 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023 TyF/4 (1g TyF/4, 2g TyF/4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Los geht's - intro Deutsch
Titel 2 Reisen
Titel 3 Liebe und Beziehungen (Österreich)
Titel 4 Märchen
Titel 5 DDR
Titel 6 Flensburg

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Los geht's - intro Deutsch

En genindføring i det tyske sprog ved hjælp af sange, tekster, opgaver, taleøvelser, grammatik, gloseindlæring. Teksterne ledsages af omfattende opgaver, hvor der også skal læses og bruges tysk.

Tekster:
Auf uns, af Andreas Bourani
Ich bin keine Maschine; af Tim Bendzko
Ich habe einen Traum; af Julia Engelmann
Sag mir, wer; af Julia Engelmann
Bestandsaufnahme; af Julia Engelmann
Das Lied; af Julia Engelmann


Grammatik:
Hjælpeverberne: sein, haben, werden
Modalverber
Svage verber
Bestemt og ubestemt artikel
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reisen

Vi arbejder med emnet "at rejse". Arbejde med ordforråd, arbejder med videoer og tilhørende opgaver fra DW, hvor der både er tekstlæsning og træning af at forstå talt tysk. Derefter ser vi filmen "Im Juli" og eleverne arbejder i grupper med spørgsmål til udvalgte scener i filmen, som de skal besvare på forskellige måder, f.eks. rollespil, filmtekniske virkemidler, analyse af personer.

Tekster:
Video og tekst: DW, Deutschlandslabor: Nina und David: Urlaub - vi læser manuskriptet, ser videoen, løser opgaverne.
Video og tekst: DW, Einshochsechs: Camping statt Urlaub, Folge 13 - vi læser manuskriptet, ser videoen, løser opgaverne.
Film og drejebog: Im Juli
Tekst: Im Urlaub

Grammatik:
Hoved- og ledsætninger


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Liebe und Beziehungen (Österreich)

I dette forløb læser vi lidt om Østrig som baggrund for de fire tekster, som alle er skrevet af østrigske forfattere. Derefter en introducerende tekst på dansk om forskellige former for kærlighed: konservativ, romantisk, senmoderne.
Vi kommer rundt om 1700-tals ukompliceret kærlighed mellem Papageno og Papagena, 1970'ernes kvinderolle, hvor man havde brug for en mand for at få status og frihed til at være hjemme, vi læser en tekst om ung, fuld kærlighed i Linz, hvor alkohol spiller en stor rolle i det første kys og vi læser om kærlighed mellem forældre og børn, her en gammel mor og en datter, hvor moren misunder datterens hund og børn, fordi hun synes at datteren kærtegner dem meget mere, end hun bliver.

Tekster:
Alle nedenstående tekster er fra bogen: "Sternstunden in Österreich" (Praxis 2024)

W. A. Mozart: lille uddrag af "Die Zauberflöte" (1791)
Elfriede Jelinek: Die Liebhaberinnen (1975)
Martin Peichl: Roxanne (2018)
Katja Jungwirth: Die Sorge
Interview mit Katharina Krcal über die Rolle der Frau

Kort introduktionstekst om Østrig.

Grammatik:
Forholdsord med akkusativ, dativ og akkusativ eller dativ.
Personlige pronominer
Possesive pronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Märchen

Vi læser eventyr og beskæftiger os med:
Et eventyrs kendetegn mht. komposition, figurer, sprog, tema samt kunsteventyr overfor folkeeventyr.

Tekster:
Fra Gattungen, Gyldendal:
Merkmale eines Märchens s. 61-68
Grimm: Rotkäpchen inkl. opgaver s. 69-76
Grimm: Rumpelstilzchen
Ludvig ?: Aschenbrödel

Grammatik:
Stærke verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DDR

I dette forløb får eleverne et overblik over DDRs historie, specielt mhp. følgende begivenheder:
1949, staten DDR oprettes
1961, Muren i Berlin gøres uigennemtrængelig
1989, Murens fald
Stasis (Staatssicherheitspolizei) arbejde og rolle i DDR
Dagligliv og årsager til "Republikflucht"

Vi ser en dokumentar med to unge piger, der tager rundt til forskellige mindesmærker i Berlin og bl.a. taler med Peter Keup, som flygtede fra DDR i 19... Derefter ser vi filmen "Ballon", som sætter fokus på dagligliv og flugt. Romanuddraget "Feuer" giver et indblik i et ungt pars glæder og sorger efter at være flygtet til Vestberlin i 1989.

Tekster:
Lisa und Lena in der DDR, Tick-Tack, Dokumentar, ARD, 2019
Film: Ballon, Michal Helbig, 2019

"Feuer", Ingo Schulze, aus "Adam und Evelyn" (2008)
Interview mit drei Generationen: Geschichte der DDR und Interviews, aus BPB
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Flensburg

Et miniforløb.
Vi læser om Flensburgs rolle i Danmarks historie, om Schlesvig-krigene i 1848 og 1864 og om Genforeningen i 1920. Om Nord- og Sydslesvig og om Duborgskolen, som vi skal besøge. Vi taler om Flensburgs rolle som stor indskibningshavn for sukker og rom, som dannede grundlaget for Flensburgs rigdom. I den forbindelse besøger vi også udstillingen Rum Sucker. Versklavung på Schiffahrtsmuseum i Flensburg. Derudover træner vi sproglige vendinger, som man kan bruge på indkøb på tysk.
På Duborgskolen taler I med elever, som fortæller om, hvordan det er at leve i en dansk-tysk kultur.
Der afholdes et Stadt Rally i Flensburg samt afleveres en opgave om udstillingen på Schifffahrtsmuseum.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Zucker. Rum. Versklavung. 27-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer